Рішення
від 07.06.2024 по справі 161/14450/23
ЛУЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 161/14450/23

Провадження № 2/161/880/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 червня 2024 року Луцький міськрайонний суд Волинської області в складі:

головуючого суддіОлексюка А.В.,

при секретарі судових засідань Новак Л.В.,

за участю представника позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідача ОСОБА_2 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Луцьку справу за цивільним позовомадвоката Тертичного Юрія Вікторовича поданої в інтересах ОСОБА_3 до Департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради про відшкодування матеріальної шкоди, заподіяної внаслідок ДТП, - В С Т А Н О В И В:

25.08.2023 позивач через свого представника звернулася в суд з позовом до Департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради про відшкодування матеріальної шкоди, заподіяної внаслідок ДТП.

Позов обгрунтовано тим, 05.07.2023 о 17.20 в м. Луцьку, по вул. Героїв УПА, 72, при наїзді водієм ОСОБА_4 на люк оглядового колодязя автомобілем Toyota Camry д.н.з. НОМЕР_1 , що належить ОСОБА_3 , відбулось відкриття цього люку з подальшим перевертанням та пошкодженням автомобіля.

Постановою Луцького міськрайонного суду від 03.08.2023 справа №161/12149/23, ОСОБА_5 , як посадову особу начальника відділу по благоустрою міста та поводження з побутовими відходами, визнано винуватим у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 4ст.140КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 850 гривень.

На підставі вищевикладеного, позивач просила стягнути з Департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради матеріальну шкоду у розмірі 112716 (сто дванадцять тисяч сімсот шістнадцять) гривень 30 коп та судові витрати по справі.

Ухвалою Луцького міськрайонного суду від 05.09.2023 року у справі відкрито провадження у справі.

24.10.2023 на адресу суду надійшов відзив від відповідача, обґрунтований тим, що Департамент житлово-комунального господарства Луцької міської ради не є відповідачем у даній справі, оскільки оглядові колодязі не перебувають на їх балансі, контроль за станом люків водопровідних та каналізаційних колодязів здійснює саме в виконавець послуги. Зазначають, що позивачем не надано доказів, що підтверджують розмір матеріальної шкоди. А тому вважають позов безпідставним та необгрунтованим, просять в його задоволенні відмовити.

Ухвалою Луцького міськрайонного суду від 27.11.2023 року призначено у справі судову транспортно-товарознавчу експертизу.

В судовому засіданні представник позивача ОСОБА_1 позов підтримав, просив задовольнити.

В судовому засіданні представник відповідача ОСОБА_2 позов не визнав, просив відмовити в його задоволенні.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступного висновку.

Згідно зі статтею 41 Конституції України, кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Відповідно до статті 68 Конституції Україні, кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Згідно зі статтею 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до частини 1 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Згідно з пунктами 1 - 4 частини 2 статті 16 Цивільного Кодексу України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення.

Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.

Судом встановлено, що постановою Луцького міськрайонного суду від 03.08.2023 справа №161/12149/23, ОСОБА_5 , як посадову особу начальника відділу по благоустрою міста та поводження з побутовими відходами, визнано винуватим у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 4ст.140КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 850 гривень (а.с.5).

Відповідно до свідоцтва про реєстрації транспортного засобу, транспортний засіб Toyota Camry д.н.з. НОМЕР_1 належить ОСОБА_3 (а.с. 6).

Відповідно до частин першої, другоїстатті 1166 ЦК Українимайнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Результат аналізу статей 11 та 1166ЦК Українидозволяє зробити висновок, що підставою виникнення зобов`язання про відшкодування шкоди є завдання майнової шкоди іншій особі. Зобов`язання про відшкодування шкоди виникає за таких умов: наявність шкоди; протиправність поведінки особи, яка завдала шкоди; наявність причинного зв`язку між протиправною поведінкою особи яка завдала шкоди, та її результатом - шкодою; вина особи, яка завдала шкоди.

Учасники дорожнього руху мають право на безпечні умови дорожнього руху, на відшкодування збитків, завданих внаслідок невідповідності стану автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів вимогам безпеки руху (частина третястатті 14 Закону України «Про дорожній рух»).

Відповідно до п. 1.5.Правил дорожнього рухуУкраїни дії або бездіяльність учасників дорожнього руху та інших осіб не повинні створювати небезпеку чи перешкоду для руху, загрожувати життю або здоров`ю громадян, завдавати матеріальних збитків.

Особа, яка створила такі умови, зобов`язана негайно вжити заходів до забезпечення безпеки дорожнього руху на цій ділянці дороги та вжити всіх можливих заходів до усунення перешкод, а якщо це неможливо, попередити про них інших учасників дорожнього руху, повідомити уповноважений підрозділ Національної поліції, власника дороги або уповноважений ним орган.

Згідно з пунктом 4 частини першоїстатті 16 ЗУ «Про дорожній рух» водіймає право на відшкодування збитків, завданих внаслідок невідповідності стану автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів вимогам безпеки руху.

У частині першій статті 24 ЗУ «Про дорожній рух» передбачено, що власники доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважені ними органи несуть відповідальність за створення безпечних умов руху на дорогах, вулицях та залізничних переїздах, що знаходяться у їх віданні.

Відповідно до висновку експерта судової транспортно-товарознавчої експертизи від 26.02.2024 №5270-Е, вартість відновлювального ремонту автомобіля «Toyota Camry»,2021р.в., д.р.н. НОМЕР_1 станом на момент ДТП, станом на момент скоєння дорожньо-транспортної пригоди (05.07.2023року) становить 89 665,08 грн. Вартість матеріального збитку завданого власнику автомобіля «Toyota Camry»,2021р.в., д.р.н. НОМЕР_1 в результаті пошкодження автомобіля в ДТП, що трапилась 05.07.2023, станом на момент скоєння дорожньо-транспортної пригоди складає 115077,71 грн.

Згідно рішення Луцької міської ради від 28.12.2016 №16/20 управління житлово-комунального господарства департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради шляхом ліквідації.

Згідно з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, управління житлово-комунального господарства департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради перебуває з 09.03.2017 року в стані припинення.

Згідно довідки №4 від 23.05.2024 Управління житлово-комунального господарства Департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради, станом на 23.05.2024 вул. Героїв УПА знаходиться на балансі управління.

Відповідно до положення про департамент житлово-комунального господарства Луцької міської ради затвердженого рішенням Луцької міської ради від 29.06.2017 №26/12, п. 3.2.7. Метою та завданнями департаменту є організація робіт з утримання та ремонту міських вулиць і доріг, інженерних споруд на них, а також інших об`єктів благоустрою.

Згідно п 4.1.27. Департамент розробляє, організовує та контролює здійснення заходів щодо регулювання чисельності безпритульних тварин; санітарного прибирання території міста; збору, вивезення та утилізації твердих побутових відходів; зимового утримання вулиць міста; охорони зелених насаджень та озеленення міста; утримання та експлуатації доріг міського значення, міських кладовищ та інших об`єктів благоустрою, що перебувають у міській комунальній власності, відповідно до норм, правил та стандартів та п. 4.1.31. організовує та контролює виконання робіт з ремонту та реконструкції житлових будинків, об`єктів соціально-культурного призначення, комунального господарства, доріг міського значення та інженерних споруд на них, контролює відповідність обсягів та якості виконаних робіт.

Так, каналізаційний колодязь це елемент (частина) об`єкту благоустрою.

До об`єктів благоустрою населених пунктів належать території загального користування, території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору, а також інші території в межах населеного пункту.

Балансоутримувач - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно.

Кришки люків та решітки на люках - це кришки або решітки, які закривають люки, перешкоджають потраплянню сторонніх предметів до колодязів та оглядових камер теплопостачання, водопостачання чи водовідведення, а також служать для запобігання нещасним випадкам.

До переліку осіб, які зобов`язані відшкодувати шкоду віднесені:

Здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою належить до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Утримання об`єктів благоустрою проводиться балансоутримувачем або підприємством, установою, організацією, з якими балансоутримувачем укладено відповідний договір.

Ремонт, експлуатацію, обслуговування та реконструкцію здійснює те підприємство, у якого ці об`єкти перебувають на балансі.

Особою, яка зобов`язана відшкодувати шкодує фізична або юридична особа, що на відповідній правовій підставі (право власності, договір оренди тощо) володіє об`єктом, порушення правил використання, зберігання або утримання якого завдало шкоди.

Балансоутримувача, що здійснюватиме утримання і ремонт об`єкта благоустрою, який перебуває у приватній власності, визначає власник такого об`єкта благоустрою. Підприємство та балансоутримувач забезпечують належне утримання і своєчасний ремонт об`єкта благоустрою власними силами або можуть на конкурсних засадах залучати для цього інші підприємства, установи та організації.

Вимоги до експлуатаційного стану автомобільних доріг, вулиць населених пунктів, залізничних переїздів та технічних засобів організації дорожнього руху встановлює ДСТУ 3587-97 «Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану», який чинний від 01 січня 1998 року (далі ДСТУ 3587-97). Ці вимоги ДСТУ 3587-97 є обов`язковими. Автомобільні дороги, вулиці і дороги населених пунктів та залізничні переїзди повинні на період їх експлуатації підтримуватися у справному стані і забезпечувати безпеку руху транспортних засобів та пішоходів. Люки оглядових колодязів повинні відповідати вимогам ГОСТ 3634.

Відхилення висотної позначки кришки люка відносно рівня покриття проїзної частини не повинно перевищувати 1,0 см.

Згідно п.5.2.7 ДСТУ Б.В.2.5-26:2005 (ГОСТ 3634-99) кришки люків, ремонтні вставки і решітки дощоприймачів повинні щільно прилягати до відповідних опорних поверхонь їх корпусів. Допуск площинності їх опірних поверхонь не повинен перевищувати 2 мм.

В ході судового розгляду, доказів про те, що оглядовий колодязь, кришка якого є елементом проїзної частини дороги та стала причиною дорожньо-транспортної пригоди перебуває на утриманні інших діючих організацій не надано.

Отже, Департамент житлово-комунального господарства Луцької міської ради повинен здійснювати постійний контроль за станом усіх елементів дороги та розташованих на ній каналізаційних споруджень, це є підставою для покладення на нього обов`язку відшкодування завданої майнової шкоди відповідно до статті 1166 Цивільного кодексу України.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 30.10.2019 року у справі №639/2132/18 та від 18.02.2020 року у справі №916/2586/18.

Крім того, відповідно дост. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановленихстаттею 82 цього Кодексу. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Згідност. 89 ЦПК України, виключне право оцінки доказів належить суду, який має оцінювати докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Тому заявлена до відшкодування матеріальна шкода, пов`язана з пошкодженням належного позивачу майна, в сумі 112716,30 грн. підлягає стягненню з відповідача на користь позивача.

Розподіл судових витрат суд здійснює відповідно до ст. 141 ЦПК України.

Частиною 1 ст. 141 ЦПК України передбачено, що судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Відповідно дост. 133 ЦПК Українисудові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно положень ч. ч. 1,2ст. 141ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: 1) у разі задоволення позову-на відповідача; 2)у разі відмови в позові -на позивача; 3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Статтею 139 ЦПК України визначенопорядок відшкодування витрат, пов`язаних із залученням (викликом) свідків, експертів, спеціалістів, перекладачів, проведенням експертиз.

Так, відповідно до вимог вказаної статті експерт, спеціаліст чи перекладач отримують винагороду за виконану роботу, пов`язану зі справою, якщо це не входить до їхніх службових обов`язків. Суми, що підлягають виплаті залученому судом експерту, сплачуються особою, на яку суд поклав такий обов`язок, або судом за рахунок суми коштів, внесених для забезпечення судових витрат.

Розмір витрат на підготовку експертного висновку на замовлення сторони, проведення експертизи, залучення спеціаліста, оплати робіт перекладача встановлюється судом на підставі договорів, рахунків та інших доказів.

Розмір витратна оплату робіт залученого стороною експерта має бути співмірним зі складністю відповідної роботи, її обсягом та часом, витраченим ним на виконання робіт. У разі недотримання вимог щодо співмірності витрат суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на оплату послуг експерта, спеціаліста, перекладача, які підлягають розподілу між сторонами.

Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат, які підлягають розподілу між сторонами.

Позивачем заявлено вимогу про стягнення витрат на правничу допомогу.

Витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами. Для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та інше), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження).

Відповідно до ст. 137 ЦПК розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із:

1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);

2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);

3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;

4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

При визначенні суми відшкодування витрат суд повинен виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін.

Ті самі критерії застосовує Європейський суд з прав людини, присуджуючи судові витрати на підставі статті 41 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Так у справі «Схід/Захід Альянс Лімітед» проти України» (заява № 19336/04) зазначено, що заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що

такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим. Такий же правовий висновок зробила Велика Палата ВС у справі № 755/9215/15-ц (постанова від 19.02.2020).

З урахуванням складності справи та виконаних адвокатом робіт суд приходить до висновку про стягнення витрат на правничу допомогу в розмірі 20 000 грн..

На підтвердження понесених судових витрат, представником позивача надано договір про надання правової допомоги №36/23 від 15.08.2023, копію додаткової угоди №1 до договору від 15.08.2023, акт виконаних робіт на суму 20000 грн, опис виконаних робіт, копію квитанції до прибуткового касового ордера №36/23 на суму 20000 грн, копію квитанції на сумі 3823 гривні 70коп. за оплату інженерно-транспортної експертизи, копії квитанції на суму 11359 гривень 20 коп за проведення судової транспортно-товарознавчої експертизи.

З огляду на те, що позов задоволено, з відповідача на користь позивача підлягають стягненню судові витрати по справі.

Керуючисьст.ст.4,12,13,77,81,141,259,263-265 ЦПК України, суд,

У Х В А Л И В:

Позов задовольнити.

Стягнути на користь ОСОБА_3 з Департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради матеріальну шкоду у розмірі 112716 (сто дванадцять тисяч сімсот шістнадцять) гривень 30 коп.

Стягнути на користь ОСОБА_3 з Департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради судові витрати: судовий збір в розмірі 1127 (однієї тисячі сто двадцять сім) гривень 16 коп, витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 20000 (двадцять тисяч) гривень, витрати за проведення судової транспортно-товарознавчої експертизи №5270-Е від 26.02.2024р. в розмірі 11359 (одинадцять тисяч триста п`ятдесят дев`ять) гривень 20 коп., витрати за проведення інженерно-транспортної експертизи №23-4742 від 14.11.2023р. у сумі 3823 (три тисячі вісімсот двадцять три) гривні 70коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Волинського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення, а у разі складення рішення відповідно до ч. 6 ст. 259 ЦПК України з дня складення рішення в повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Позивач: ОСОБА_3 , РНОКПП НОМЕР_2 , адреса: АДРЕСА_1 .

Відповідач: Департамент житлово-комунального господарства Луцької міської ради, адреса: м. Луцьк, вул. Б. Хмельницького, 40а, код ЄДРПОУ 34572192.

Повний текст рішення складено 14.06.2024.

Суддя Луцького міськрайонного

суду Волинської області А.В. Олексюк

СудЛуцький міськрайонний суд Волинської області
Дата ухвалення рішення07.06.2024
Оприлюднено19.06.2024
Номер документу119771613
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них завданої внаслідок ДТП

Судовий реєстр по справі —161/14450/23

Ухвала від 26.11.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Білоконь Олена Валеріївна

Ухвала від 28.10.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Бовчалюк З. А.

Постанова від 16.10.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Бовчалюк З. А.

Постанова від 16.10.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Бовчалюк З. А.

Ухвала від 12.09.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Бовчалюк З. А.

Ухвала від 25.07.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Бовчалюк З. А.

Ухвала від 24.07.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Бовчалюк З. А.

Ухвала від 15.07.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Бовчалюк З. А.

Рішення від 07.06.2024

Цивільне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Олексюк А. В.

Рішення від 07.06.2024

Цивільне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Олексюк А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні