Ухвала
від 12.06.2024 по справі 398/5071/21
КРОПИВНИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Кропивницький апеляційнийсуд

№ провадження 11-кп/4809/180/24 Головуючий у суді І-ї інстанції ОСОБА_1

Категорія 242 (228) Доповідач в колегії апеляційного суду ОСОБА_2

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12.06.2024 року. м.Кропивницький

Колегія суддів судової палати з розгляду кримінальних справ Кропивницького апеляційного суду у складі:

головуючого судді: ОСОБА_2 ,

суддів: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ,

за участі секретаря судового засідання - ОСОБА_5 ,

розглянула у відкритому судовому засіданні у м. Кропивницький в режимі відеоконференції матеріали кримінального провадження № 12021121060000329 по обвинуваченню ОСОБА_6 за ч. 1 ст. 239, ч. 1 ст. 242 КК України за апеляційною скаргою захисника адвоката ОСОБА_7 , в інтересах обвинуваченого ОСОБА_6 , на вирок Петрівського районного суду Кіровоградської області від 05.12.2024, яким

ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Олександрія Кіровоградської області, українця, громадянина України, з середньою освітою, одруженого, працюючого водієм в ПП «Київшляхбуд», мешканця АДРЕСА_1 , такого, що не має судимості,

визнано винним у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 239, ч. 1 ст. 242 КК України та призначено покарання: за ч. 1 ст. 239 КК України у виді штрафу у розмірі однієї тисячі неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що складає 17000 гривень; за ч. 1 ст. 242 КК України у виді штрафу у розмірі двох тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що складає 34000 гривень. На підставі ст. 70 КК України шляхом поглинення менш суворого покарання більш суворим, призначено остаточне покарання у виді штрафу у розмірі двох тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що складає 34000 гривень.

Стягнуто з ОСОБА_6 на користь держави судові витрати по справі в сумі 10983 гривні 04 копійки за проведення експертизи.

За участі учасників кримінального провадження:

прокурора ОСОБА_8 ,

захисника адвоката - ОСОБА_9 ,

обвинуваченого - ОСОБА_6

ВСТАНОВИЛА:

Згідно вироку суду ОСОБА_6 скоїв умисні злочини у сфері злочинів проти довкілля, а саме: порушення правил охорони вод (водних об`єктів), що спричинило забруднення підземних вод і створило небезпеку для довкілля та забруднення земель речовинами, відходами, внаслідок порушення спеціальних правил, що створило небезпеку для довкілля, за таких обставин.

Так, за результатами конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території м. Олександрії, проведеного 11.09.2019 виконавчим комітетом Олександрійської міської ради Кіровоградської області, рішенням комітету ради № 588 від 12.09.2019, переможцем визнано ПП «Олександрія-Еко 2019» (код ЄРДПОУ 43192725), як виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії. Після чого, на виконання п. 2 рішення виконавчого комітету ради, 12.09.2019 управління житлово-комунального господарства, архітектури та містобудування Олександрійської міської ради в особі начальника управління - ОСОБА_10 та ПП «Олександрія-Еко 2019» в особі директора підприємства - ОСОБА_6 , укладено договір на надання послуг із утримання та захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії.

Так, відповідно п.п. 1.1, 1.2, 2.1, 7.1 договору від 12.09.2019 - ПП «Олександрія-Еко 2019», як виконавець, отримує від замовника, тобто управління житлово-комунального господарства, архітектури та містобудування Олександрійської міської ради (далі - управління), та зобов`язується виконувати, функції із утримання та захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища (полігон/міське звалище твердих побутових відходів) м. Олександрії, що перебуває на земельній ділянці розміром 3,0000 га, з кадастровим номером 3520384600:02:000:7501, розташованій на території Лікарської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області, на відстані 12 кілометрів північно-східної сторони від м. Олександрія, вздовж автодороги «м. Олександрія - м. Кременчук», строком до 12.09.2024.

Також, за вимогами розділу 3.4, 7.1 договору від 12.09.2019 - починаючи з дня укладення договору, тобто з 12.09.2019, при виконанні його умов, ПП «Олександрія-Еко 2019», як виконавець функцій із утримання та захоронення побутових відходів на сміттєзвалищі (полігон/міське звалище твердих побутових відходів) м. Олександрії, було зобов`язано: забезпечувати якісне та належне утримання, приймання, сортування та захоронення твердих побутових та нетоксичних промислових відходів і прилеглої території відповідно до наказу Міністерства з питань житлово - комунального господарства України від 01.12.2010 № 435 «Про затвердження Правил експлуатації полігонів побутових відходів», вимог законодавства про відходи, умов цього договору, актів замовника, тобто управління (п.3.4.1 договору);здійснювати захоронення твердих побутових, великогабаритних відходів, в тому числі листя, гілля, дорожніх заметів та іншого сміття, яке утворюється фізичними та іншими особами, а також природними умовами на визначеній території (п.3.4.2 договору);забезпечувати дотримання Державних санітарних норм та правил утримання територій населених пунктів в частині, що стосується санітарного утримання території (п.3.4.3 договору); утримання в належному технічному стані під`їзну дорогу та майданчик для розвантаження відходів при несприятливих погодних умовах (п.3.4.4 договору);здійснювати надання послуг за зверненням замовника, тобто управління, у разі проведення публічних заходів (п.3.4.5 договору);надавати замовнику, тобто управлінню, повну та достовірну інформацію щодо виконання умов договору, в тому числі: інформацію стосовно заїзду техніки на міське сміттєзвалище (полігон) без тенту (назва техніки державний номерний знак та підприємство, якому підпорядкована техніка), інформацію прийнятого сміття в тонах та м.3 роздільно по підприємствах установах та організаціях, незалежно від форм власності, що задіяні у вивезені побутових виходів (твердих, великогабаритних, ремонтних) та промислових відходів IV класу (житловий фонд, приватний сектор, комерційні угоди) - щокварталу; інформацію про загальну кількість та тип працюючих спеціально обладнаних транспортних засобів; звіт про роботу міського сміттєзвалища (полігону), загальні об`єми відходів та проблемні питання з роз`ясненням та пропозиціями щодо їх вирішення - щокварталу (п.3.4.6 договору);призначативідповідальних осіб у сфері поводження з відходами, своєчасно вживати заходи щодо уникнення та ліквідації аварійних ситуацій, пов`язаних з технічним станом звалища твердих побутових та нетоксичних промислових відходів його інженерного обладнання (п.3.4.7 договору);відшкодовувати шкоду заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров`ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям в наслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України (п.3.4.8 договору);вести облік виконання робіт з надання послуг приймання, сортування та захоронення твердих побутових та нетоксичних промислових відходів, своєчасно надавати її замовнику, тобто управлінню, а також вести фінансову та бухгалтерську звітність (п.3.4.9 договору)забезпечувати працівникам замовника, тобто управління, вільний доступ до міського сміттєзвалища (полігону) в будь-який час, відповідно режиму його роботи (п.3.4.10 договору);у строк, що не перевищує 15 днів з моменту встановлення замовником, тобто управлінням, чи уповноваженим органом державного нагляду (контролю) порушення, ПП «Олександрія-Еко 2019», як виконавцем умов цього договору повинен усовувати виявлені порушення та письмово повідомити про це замовника, тобто управління (п.3.4.11 договору);забезпечувати виконання рішень Олександрійської міської ради стосовно завезення на територію сміттєзвалища м. Олександрїї побутових відходів із населених пунктів, які територіально не знаходяться під юрисдикцією Олександрійської міської ради (п.3.4.12 договору);в установленому законом порядку оформляти дозвільну документацію (дозвіл на ліміти на розміщення відходів, паспорт місця видалення відходів, тощо) (п.3.4.13 договору).

Проте, при виконанні умов договору від 12.09.2019, упродовж періоду часу, починаючи із 12.09.2019 по 25.05.2021, в ході виконання покладених зазначеним договором функцій із утримання та захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії, що перебуває на земельній ділянці з кадастровим номером 3520384600:02:000:7501, розміром 3,0000 га, розташованій на території Приютівської територіальної громади Кіровоградської області, на відстані 12 кілометрів північно-східної сторони від м. Олександрія, вздовж автодороги «м. Олександрія - м. Кременчук», ПП «Олександрія-Еко 2019» при експлуатації вказаного сміттєзвалища, в порушенні вимог п. 3.4.1 договору від 12.09.2019, допущено порушення вимог ст. 35-1 Закону України «Про відходи» та наказу Міністерства з питань житлово - комунального господарства України від 01.12.2010 № 435 «Про затвердження Правил експлуатації полігонів побутових відходів», а саме підприємством не забезпечено сміттєзвалище системою захисту ґрунтованих вод, вилучення та знешкодження фільтрату, що приводить до забруднення фільтратом підземних вод та ґрунту земельної ділянки з кадастровим номером 3520384600:02:000:7501, що встановлено Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) в ході планової перевірки, проведеної 18.05.2021. Дані порушення з боку ПП «Олександрія-Еко 2019» в частині забруднення підземних вод і землі створюють небезпеку для довкілля.

Відповідно до положень ст. 35-1 Закону України «Про відходи» поводження з побутовими відходами здійснюється відповідно до державних норм, стандартів і правил. Захоронення побутових відходів дозволяється тільки на спеціально обладнаних для цього полігонах/звалищах. Забороняєтьсяпроектування, будівництво та експлуатаціяполігонів побутових відходів без оснащення системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату.

Як встановлено вищевказаною плановою перевіркою ПП «Олександрія-Еко 2019» порушуються Правила експлуатації полігонів побутових відходів, що затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України № 435 від 01.12.2010, де серед інших, пункт 5.10, цих Правил, а саме, відсутня система захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату.

Згідно з вимогами п. 5.11 розділу V «Екологічна та санітарна безпека» Правил експлуатації полігонів побутових відходів, що затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України № 435 від 01.12.2010, полігон побутових відходів повинен бути оснащений системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату.

Фільтрат - рідка фаза, що утворюється на полігоні побутових відходів при захороненні твердих побутових відходів з вологістю понад 55% та внаслідок атмосферних опадів, обсяг яких перевищує кількість вологи, що випаровується з поверхні полігона (п.1.3 Правила експлуатації полігонів побутових відходів).

Пунктом т ч. 1 ст. 17 Закону України «Про відходи» визначено, що суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані «виконувати інші обов`язки, передбачені законодавством, щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища відходами».

Статтею 33 цього Закону встановлено вимоги щодо зберігання та видалення відходів. Зокрема визначено, що зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення).

За приписами п. 5.10 Правил експлуатації полігонів побутових відходів, що затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України № 435 від 01.12.2010 контроль за станом підземних вод має проводитись щокварталу через спостережні свердловини, кількість, розташування і глибина яких встановлюються згідно з проектом полігона.

Відповідно до Преамбули Водного кодексу України усі води (водні об`єкти) на території України є національним надбанням Українського народу однією з природних основ його економічного розвитку і соціального добробуту.

Відповідно до ст. 105 Водного кодексу України підприємства, установи і організації, діяльність яких може негативно впливати на стан підземних вод, особливо ті, які експлуатують накопичувані промислових, побутових і сільськогосподарських стоків чи відходів, повинні здійснювати заходи щодо попередження забруднення підземних вод, а також обладнувати локальні мережі спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом цих вод.

Відповідно до ст. 110 ВК України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України.

Відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи винні у забрудненні та засміченні вод.

Вищевказані протиправні дії з боку ПП «Олександрія-Еко 2019» на ряду із завданням шкоди навколишньому природньому середовищу в цілому та водним ресурсам держави зокрема, спричинили державі в особі Приютівської територіальної громади Кіровоградської області майнову шкоду на загальну суму 1 761 377 гривень 55 копійок, згідно зробленого Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) від 16.06.2021 розрахунку розміру відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок забруднення підземних вод фільтратом сміттєзвалища твердих побутових та нетоксичних промислових відходів.

З урахуванням того, що діяльність ПП «Олександрія-Еко 2019» (код ЄДРПОУ 43192725) регулюється статутом № 1/19 від 27.08.2019, згідно якого особою відповідальною за діяльність підприємства є її власник і керівник, тобто директор, яким є ОСОБА_6 та в результаті неналежного виконання саме ним, покладених на нього, як на директора обов`язків щодо керівництва, підприємство, не дотримуючись вимог договору від 12.09.2019, неналежно виконувало функції із утримання та захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії, що привело до вищевказаних порушень вимог законодавства України статей 33, 35-1 Закону України «Про відходи», ст. 105 Водного кодексу України, п. 5.10, 5.11 наказу Міністерства з питань житлово - комунального господарства України від 01.12.2010 № 435 «Про затвердження Правил експлуатації полігонів побутових відходів», та забруднення підземних вод на земельній ділянці з кадастровим номером 3520384600:02:000:7501 площею 3,0000 га, що привело створення небезпеки для довкілля, і завдало державі в особі Приютівської територіальної громади Кіровоградської області майнову шкоду на загальну суму 1 761 377 гривень 55 копійок, що підтверджується висновком судової інженерно-екологічної експертизи № 2773/2774/21-27 від 27.09.2021.

Крім того, при виконанні умов договору від 12.09.2019, упродовж періоду часу, починаючи із 12.09.2019 по 25.05.2021, в ході виконання покладених зазначеним договором функцій із утримання та захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії, що перебуває на земельній ділянці з кадастровим номером 3520384600:02:000:7501, розміром 3,0000 га, розташованій на території Приютівської територіальної громади Кіровоградської області, на відстані 12 кілометрів північно-східної сторони від м. Олександрія, вздовж автодороги «м. Олександрія - м. Кременчук», ПП «Олександрія-Еко 2019» при експлуатації вказаного сміттєзвалища, в порушенні вимог п. 3.4.1 договору від 12.09.2019, допущено порушенням вимог ст. 35-1 Закону України «Про відходи» та наказу Міністерства з питань житлово - комунального господарства України від 01.12.2010 № 435 «Про затвердження Правил експлуатації полігонів побутових відходів», а саме підприємством не забезпечено сміттєзвалище системою захисту ґрунтованих вод, вилучення та знешкодження фільтрату, що приводить до забруднення фільтратом підземних вод та ґрунту земельної ділянки з кадастровим номером 3520384600:02:000:7501, що встановлено Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу Дніпропетровська та Кіровоградська області) в ході планової перевірки, проведеної 18.05.2021. Дані порушення з боку ПП «Олександрія-Еко 2019» в частині забруднення підземних вод і землі створюють небезпеку для довкілля.

Відповідно до положень ст. 35-1 Закону України «Про відходи» поводження з побутовими відходами здійснюється відповідно до державних норм, стандартів і правил. Захоронення побутових відходів дозволяється тільки на спеціально обладнаних для цього полігонах/звалищах. Забороняєтьсяпроектування, будівництво та експлуатаціяполігонів побутових відходів без оснащення системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату.

Як встановлено вищевказаною плановою перевіркою ПП «Олександрія-Еко 2019» порушуються Правила експлуатації полігонів побутових відходів, що затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України № 435 від 01.12.2010, де серед інших, пункт 5.10, цих Правил, а саме, відсутня система захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату.

Згідно з вимогами п. 5.11 розділу V «Екологічна та санітарна безпека» Правил експлуатації полігонів побутових відходів, що затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України № 435 від 01.12.2010 полігон побутових відходів повинен бути оснащений системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату.

Фільтрат - рідка фаза, що утворюється на полігоні побутових відходів при захороненні твердих побутових відходів з вологістю понад 55% внаслідок атмосферних опадів, обсяг яких перевищує кількість вологи, що випаровується з поверхні полігона (п.1.3 Правила експлуатації полігонів побутових відходів).

Пунктом т ч. 1 ст. 17 Закону України «Про відходи» визначено, що суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані «виконувати інші обов`язки, передбачені законодавством, щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища відходами».

Статтею 33 цього Закону встановлено вимоги щодо зберігання та видалення відходів. Зокрема визначено, що зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення).

За приписами п. 5.10 Правил експлуатації полігонів побутових відходів, що затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України № 435 від 01.12.2010 контроль за станом підземних вод має проводитись щокварталу через спостережні свердловини, кількість розташування і глибина яких встановлюються згідно з проектом полігона.

Згідно ст. 46 Закону України «Про охорону земель», при здійсненні господарської діяльності, пов`язаної із зберіганням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням і захороненням відходів, забезпечується виконання заходів щодо запобігання або зменшення обсягів утворення відходів та екологічно безпечне поводження з ними; максимальне збереження ґрунтового покриву на основі обраного оптимального варіанта територіального розміщення об`єктів поводження з відходами.

Вищевказані протиправні дії з боку ПП «Олександрія-Еко 2019» на ряду із завданням шкоди навколишньому природньому середовищу в цілому та земельним ресурсам держави зокрема, спричинили державі в особі Приютівської територіальної громади Кіровоградської області майнову шкоду на загальну суму 485 207 гривень 08 копійок, згідно зробленого Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) від 24.06.2021 розрахунку розміру шкоди, яка заподіяна в результаті засмічення земель твердими побутовими відходами та нетоксичними промисловими відходами на території, прилеглої до сміттєзвалища твердих побутових та нетоксичних промислових відходів Олександрійської міської ради.

З урахуванням того, що діяльність ПП «Олександрія-Еко 2019» ( код ЄДРПОУ 43192725) регулюється статутом № 1/19 від 27.08.2019, згідно якого відповідальною за діяльність підприємства є її власник і керівник тобто директор, яким є ОСОБА_6 та в результаті неналежного виконання саме ним, покладених на нього, як на директора обов`язків щодо керівництва, підприємство, не дотримуючись вимог договору від 12.09.2019, неналежно виконувало функції із утримання та захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії, що привело до вищевказаних порушень вимог законодавства України статей 33, 35-1 Закону України «Про відходи», ст. 46 Закону України «Про охрону земель», п. 5.10, 5.11 наказу Міністерства з питань житлово - комунального господарства України від 01.12.2010 № 435 «Про затвердження Правил експлуатації полігонів побутових відходів», і спричинило забруднення земель поза межами земельної ділянки з кадастровим номером 3520384600:02:000:7501 на прилеглих землях, що не мають кадастрового номеру, площею 1,0144 га, завдавши цим державі в особі Приютівської селищної об`єднаної територіальної громади Кіровоградської області майнову шкоду в розмірі 485 207 гривень 08 копійок, а так само вказана бездіяльність ОСОБА_6 спричинила забруднення ґрунтів самої земельної ділянки з кадастровим номером 3520384600:02:000:7501 площею 3,0000 га, завдавши цим майнової шкоди державі в особі Приютівської селищної об`єднаної територіальної громади Кіровоградської області, що привело до створення небезпеки для довкілля, що підтверджується висновком судової інженерно-екологічної експертизи № 2773/2774/21-27 від 27.09.2021.

Умисні дії, обвинуваченого ОСОБА_6 кваліфіковані за ч. 1 ст. 242 КК України, як порушення правил охорони вод (водних об`єктів), що спричинило забруднення підземних вод і створило небезпеку для довкілля.

Також умисні дії, обвинуваченого ОСОБА_6 кваліфіковані за ч. 1 ст. 239 КК України, як забруднення земель речовинами, відходами, внаслідок порушення спеціальних правил, що створило небезпеку для довкілля.

В апеляційній скарзі захисник адвокат ОСОБА_7 , в інтересах обвинуваченого ОСОБА_6 , просить вирок суду першої інстанції скасувати, а кримінальне провадження закрити у зв`язку з відсутністю в діях його підзахисного складу злочину.

Вважає вирок суду таким, що ухвалений внаслідок неправильного застосування закону України про кримінальну відповідальність, що привело до невідповідності висновків суду, викладених у судовому рішенні, фактичним обставинам кримінального провадження з огляду на наступне.

Так, злочин, передбачений ч. 1 ст. 242 КК України має матеріальний склад та носить бланкетний характер.

Вказує на те, що об`єктивна сторона повинна чітко відображати які дії повинен був здійснити ОСОБА_6 під час оренди полігону ТПВ або які він здійснив, хоча не мав такі дії вчиняти в період часу з 12.09.2019 по 25.05.2021.

Договором оренди ПТПВ не може встановлюватись кримінальність дій чи бездіяльності. Вони встановлюються виключно Кримінальним кодексом України, а порушення договору тягне за собою господарсько-правову відповідальність.

Поняття конкретизації обвинувачення є базовим питанням в реалізації права на захист. Про це наголошено в рішенні ЄСПЛ Маттоціа проти Італії від 04.08.2001, а саме що «Хоча ступінь «детальності» інформування обвинуваченого залежить від обставин конкретної справи, однак у будь-якому випадку відомості, надані обвинуваченому, повинні бути достатніми для повного розуміння останнім суті висунутого проти нього обвинувачення, що є необхідним для підготовки адекватного захисту».

Тому, обвинувачуючи ОСОБА_6 в експлуатації ПТПВ без системи захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату, необхідно було встановити чи існувала ця система взагалі при передачі полігону в оренду 12.09.2019 (заповненість складала 90%), чи вона функціонувала і була справна, та де розміщалась. Ці дані повинні бути відображені в проекті.

При цьому посилається на наказ № 35 від 01.12.2010 Міністерства з питань житлово-комунального господарства, яким затверджено «Правила експлуатації полігонів побутових відходів» згідно з яким: 1.8 -відповідно до ОСОБА_11 2.4-2-2005 «Полігони твердих побутових відходів. Основи проектування», на кожен полігон побутових відходів має бути розроблений, погоджений та затверджений проект, що включає санітарно - технічний паспорт. Роботи на полігонах побутових відходів виконуються відповідно до затвердженого проекту;

1.9 - для кожного полігона побутових відходів відповідно до вказаних вище ОСОБА_12 , має бути розроблена інструкція з експлуатації полігона, в якій мають бути враховані специфіка виробництва, наявність засобів механізації і ресурсів для виконання робіт;

1.10 - на полігон, прийнятий в експлуатацію, повинен бути відповідний паспорт місця видалення відходів відповідно до Порядку ведення реєстру місць видалення відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 № 1216 (1216-98-п).

Паспорт місця видалення відходів не є ідентичним проекту полігону разом з санітарно-технічним паспортом та інструкції з експлуатації полігону.

Склад та розміщення гідротехнічних споруд по відводу фільтрату передбачені в п.п. 3.14, 3.64, 3.66, 3.67, 3.74-3.101, 3.105-3.114 вже вказаної ОСОБА_13 .2.4-2-2005.

В цих пунктах детально розписано, що вся система моніторингу, збирання та знезараження фільтрату має міститись в проекті полігону ТПВ і відповідати встановленим вимогам.

У вироку зазначено, що «За приписами п. 5.10 Правил експлуатації полігонів побутових відходів», що затверджені наказом Міністерства з питань житлово - комунального господарства України № 435 від 01.12.2010, контроль за станом підземних вод має проводитись щокварталу через спостережні свердловини, кількість, розташування і глибина яких встановлюються згідно з проектом полігона.

В матеріалах справи відсутні проект полігону, санітарно-технічний паспорт, інструкція по експлуатації полігону.

Тому на підставі чого і яким чином обвинувачений повинен був організовувати роботу полігону (встановлювати місця розміщення завалених спостережних свердловин, систем дренажу, контрольних ставків, тощо) невідомо.

Вказує і на те, що ні обвинувальний акт, ні вирок не містять об`єктивної сторони злочину в частині дій, які обвинувачений мав би вчинити, але не вчинив, або не мав би вчиняти, але вчинив.

У вироку також відсутні будь-які підстави, чому суд відхилив доводи сторони захисту про неможливість експлуатації полігону без вказаної документації.

Також, звертає увагу і на час вчинення злочину. В обвинувальному акті зазначено, що ОСОБА_6 ставляться у провину дії за час з 12.09.2019 по 25.05.2021. Даний проміжок часу покладено в основу проведення судової інженерно-екологічної експертизи № 2773/2774/21-27 від 27.09.2021. Період дослідження в ній - IV квартал 2019 року по 1 квартал 2021 (по кінець 2020 року). Однак, захисник вважає, що вказані часові рамки не відповідають дійсності.

Як видно з матеріалів даного кримінального провадження, що 23.10.2019 територію полігону займало ТОВ «Екологія» (07.09.2022 долучено повідомлення про підозру, 19.07.2023 долучений обвинувальний акт стосовно ОСОБА_10 ).

31.08.2023 до матеріалів справи ним долучено рішення Господарського суду Кіровоградської області по справі № 912/1321/20 від 24.11.2020, згідно якого встановлено, що попередній орендар ПТПВ ТОВ «Екологія» здійснювало господарську діяльність на полігоні до 01.01.2020.Вказані документи були оголошені, долучені судом до матеріалів провадження, але по незрозумілим причинам судом не відображені у вироку.

Тому, висновки експерта по результатах проведення судової інженерно-екологічної експертизи № 2773/2774/21-27 від 27.09.2021 року є некоректними і не можуть бути взяті судом до уваги, а результати не є конкретними та залишають місце обґрунтованим сумнівам, про що сказано в тексті експертизи «Проте, остаточне вирішення питання щодо завданої шкоди залишається на розгляд суду ст. 19 експертизи».

Вказує і на те, що в матеріалах справи відсутні докази того, що ОСОБА_6 передавалась документація, техніка на полігон, проводились заміри на місці відповідності зайнятій території, а навпаки, достатньо доказів про те, що ні фактично, ні юридично передача полігону ТПВ орендарю ПП «Олександрія-Еко 2019» не проводилась.

Про це свідчать листи ПП «Олександрія-Еко 2019» до ТОВ «Екологія» № 55 від 25.08.2020 про те, що попередній орендар безпідставно знаходиться на території полігону та проводить там господарську діяльність, № 21 від 19.02.2021 до заступника міського голови ОСОБА_14 про ненадання будь-яких документів, необхідних для експлуатації полігону, лист № 21 від 25.05.2021 ПП «Олександрія-Еко 2019» до начальника УЖКГ та архітектури Олександрійської міської ради про надання документації на полігон, визначення його меж (т.2).

Також в матеріалах справи в наявності є запит слідчого ОСОБА_15 до міського голови м. Олександрія про надання інформації про повернення попереднім орендарем ТОВ «Екологія» документації та інвентаря ПТПВ (запит № 9129/114-21 від 15.07.2021) та відповіді на нього (№ 212/9/07/2 від 09.08.2021) за підписом заступника міського голови ОСОБА_16 , про те, що ні документація, ні інвентар не передавались (т.1).

Крім того, в актах перевірки полігону № 19/187 2019 року, орендар -ТОВ «Екологія» (т.1)зафіксовано відсутністьінструкції зексплуатації полігону,системи зборута вилученняфільтрату тазахисту ґрунтовихвод. Проте, вказані докази не відображені у вироку та не наведено мотивів їх відхилення.

В обвинувальному акті, взагалі відсутнє формулювання суб`єктивної сторони злочину.

«Неналежне виконання» чи «вказана бездіяльність» не є відображенням суб`єктивної сторони в розуміння ст. 23 - 25 КК України.

Не погоджується і з висновками суду, викладеними в ухвалі від 23.12.2021 про призначення справи до судового розгляду про те, що вказані злочини є виключно умисними. Вважає, що вони можуть бути як умисними, так і такими, що вчинені з необережності.

Але в будь-якому випадку, сторона обвинувачення зобов`язана чітко сформулювати суб`єктивну сторону злочину для надання можливості проводити ефективний захист обвинуваченого.

Звертає увагуі нате,що прокуроромне вказанийсклад злочинуу відповідностідо вимогКК України,а томуне зрозумілона чомуґрунтується висновоксуду проте,що йогопідзахисним вчиненіумисні дії,які повинні бути відображені і в обвинувальному акті і звичайно ж у вироку, а ці дані взагалі відсутні.

Що стосоується завданих збитків, то ОСОБА_6 ставиться у провину завдання шкоди внаслідок експлуатації полігону без системи захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату в сумі 1 761 377, 55 грн та шкоди, завданої засміченням земельної ділянки площею 1,0144 га, розташованої поза межами полігону, на суму 485 207,08 грн.

Рішенням суду по справі № 912/1151/13 від 15.10.2013 за позовом прокурора м. Олександрія в інтересах держави до ПП «Екологія» останнє визнано винним в засмічені ділянок площею 11217 кв. м та 5821 кв. м, що прилягають до території сміттєзвалища, яке йому передано для утримання та обслуговування, стягнуто з відповідача шкоду, завдану засміченням земельної ділянки, у розмірі 99 447,39 грн. Вказане рішення набрало законної сили та будь-які докази розчищення засмічених ділянок відсутні.

Рішенням по справі № 912/3622/20 від 03.03.2021 за позовом прокуратури в інтересах держави до ТОВ «Екологія» з відповідача стягнуті збитки, завдані порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок забруднення підземних вод в сумі 170 623,48 грн (експлуатація полігону без системи захисту ґрунтових вод період з 01.07.2019 по 30.09.2019) та шкоду, завдану порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, внаслідок засмічення земельних ресурсів в сумі 33 728,27 грн (5 586 м2).

Вказує і на те, що «Проект полігону - звалища ТПВ та НПВ в м. Олександрія для перевірки державним інспекторам з охорони навколишнього природного середовища та проект моніторингу полігону не представлений. Разом з тим, згідно з Актом державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта від 14.03.2008, останній не містить відомостей про будівництво спостережних свердловин на звалищі ТВП та НПВ в місті Олександрії Кіровоградської області».

Відсутні відомості про усунення засміченості території (5 586 м2 з 1,0144 га) та відомості про роботу системи фільтрату.

Про наявність вказаних судових рішень було зазначено ОСОБА_6 під час першого допиту в якості підозрюваного (13.08.2021 том № 2, другий допит 25.10.2021), та повідомлено слідчому представником ПП «Олександрія-Еко 2019» під час огляду місця події 22.04.2021.

Вищезгадані судові рішення оголошені, долучені до матеріалів провадження 07.09.2022 та у вироку свого відображення не знайшли.

Вказує і на те, що в тексті судового рішення взагалі відсутні посилання на наявність потерпілого в кримінальному провадженні, а тому захисник вважає, що в діях його підзахисного відсутній склад кримінального правопорушення.

Заслухавши доповідача,обвинуваченого ОСОБА_6 тайого захисника-адвоката ОСОБА_9 , які підтримали подану останнім апеляційну скаргу і просили її задовольнити, думку прокурора, який заперечував проти її задоволення та просив вирок суду залишити без зміни, дослідивши матеріали кримінального провадження та зваживши доводи апеляційної скарги сторони захисту, провівши судове слідство в частині часткового дослідження письмових доказів за клопотанням сторони захисту колегія суддів вважає, що апеляційна скарга захисника задоволенню не підлягає, з таких підстав.

Відповідно до вимог ч. 1ст. 404 КПК Українисуд апеляційної інстанції переглядає судове рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.

Водночас частиною 2ст. 404 КПК Українипередбачено, що суд апеляційної інстанції вправі вийти за межі апеляційних вимог, якщо цим не погіршується становище обвинуваченого або особи, щодо якої вирішувалося питання про застосування примусових заходів медичного або виховного характеру. Якщо розгляд апеляційної скарги дає підстави для прийняття рішення на користь осіб, в інтересах яких апеляційні скарги не надійшли, суд апеляційної інстанції зобов`язаний прийняти таке рішення.

З матеріалівкримінального провадженнявбачається,що дослідившив судовомузасіданні зібранідокази,які булиоцінені судому сукупностіі взаємозв`язку,суд першоїінстанції обґрунтованоприйшов довисновку продоведеність виниобвинуваченого ОСОБА_6 у вчиненні порушення правил охорони вод (водних об`єктів), що спричинило забруднення підземних вод і створило небезпеку для довкілля та забруднення земель речовинами, відходами, внаслідок порушення спеціальних правил, що створило небезпеку для довкілля.

Дії обвинуваченого ОСОБА_6 за ч.1ст.239,ч.1ст.242 КК Українисудом кваліфіковано правильно.

В судовому засіданні суду першої інстанції обвинувачений ОСОБА_6 після роз`яснення йому суті обвинувачення та положень ст. 63 Конституції України пояснив, що йому зрозуміло в чому він обвинувачується, свою провину в інкримінованих правопорушеннях не визнав.

Однак,незважаючи наневизнання своєївини обвинуваченим ОСОБА_6 його винуватістьу вчиненнізлочинів,передбачених ч.1ст.239тач.1ст.242 КК України, доводиться зібраними у кримінальному провадженні та дослідженими районним судом доказами, а саме:

- допитаний у судовому засіданні суду першої інстанції свідок ОСОБА_10 пояснив суду, що в 2019 році він перебував на посаді начальника управління житлово-комунального господарства, архітектури та містобудування Олександрійської міської ради Кіровоградської області. Йому відомо, що за результатами конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території м. Олександрії, проведеного у вересні 2019 року виконавчим комітетом Олександрійської міської ради Кіровоградської області, переможцем визнано ПП «Олександрія-Еко 2019», як виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії. Після чого, ним та ПП «Олександрія-Еко 2019» в особі директора підприємства - ОСОБА_6 , укладено договір на надання послуг із утримання та захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії. На той момент вказане сміттєзвалище було заповнено на 95 %. Також був відсутній акт передачі вказаного сміттєзвалища;

- допитаний у судовому засіданні суду першої інстанції свідок ОСОБА_17 пояснив суду, що в 2019 році він був членом комісії при проведенні конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території м. Олександрії, проведеного у вересні 2019 року виконавчим комітетом Олександрійської міської ради Кіровоградської області, переможцем визнано ПП «Олександрія-Еко 2019», як виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії. Але про стан вказаного сміттєзвалища йому нічого не відомо;

- допитаний у судовому засіданні суду першої інстанції свідок ОСОБА_18 пояснив суду, що в 2019 році він був членом комісії при проведенні конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території м. Олександрії, проведеного у вересні 2019 року виконавчим комітетом Олександрійської міської ради Кіровоградської області, переможцем визнано ПП «Олександрія-Еко 2019», як виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії. Йому відомо, що під час експлуатації полігону ПП «Олександрія-Еко 2019», усувалися недоліки, які були допущені попереднім орендарем;

- допитаний у судовому засіданні суду першої інстанції свідок ОСОБА_19 пояснив, що в 2019 році він був депутатом виконавчого комітету Олександрійської міської ради Кіровоградської області та йому відомо, що сміттєзвалище м. Олександрії знаходилося в поганому стані. У зв`язку з чим до Олександрійської міської ради Кіровоградської області були звернення мешканців м. Олександрії. Після чого було звернення до поліції з приводу стану сміттєзвалища;

- допитаний у судовому засіданні суду першої інстанції свідок ОСОБА_20 пояснив, що в 2019 року він перебував на посаді директора ТОВ «Екологія». Йому нічого не відомо з приводу передачі документів та обладнання ПП «Олександрія-Еко 2019» по сміттєзвалищу м. Олександрії;

- витягами з Єдиного реєстру досудових розслідувань у кримінальному провадженні № 12021121060000329 від 08.04.2021 та № 120211210600001349 від 07.10.2021; (Т.1 а.п.105-106, Т.3 а.п.160)

- даними протоколу огляду місця події від 12.04.2021 року в ході якого, в присутності понятих, оглянуто територію сміттєзвалища, розташованого на території Приютівської територіальної громади Кіровоградської області, на відстані 12 кілометрів північно-східної сторони від м. Олександрія, вздовж автодороги «м. Олександрія - м. Кременчук»; (Т.1 а.п.114-116)

- копіями матеріалів про неналежне утримання сміттєзвалища зареєстрованих до ІТС «ІПНПУ (ЖЄО) за № 10322 від 28.07.2020; (Т.1 а.п.117-118)

- даними протоколів огляду місця події від 22.04.2021 та від 18.05.2021, в ході яких, в присутності понятих, за участі спеціаліста, оглянуто територію сміттєзвалища, розташованого на території Приютівської територіальної громади Кіровоградської області, на відстані 12 кілометрів північно-східної сторони від м. Олександрія, вздовж автодороги «м. Олександрія - м. Кременчук»; (Т.1 а.п.153-156, 161-162)

- даними акту № 84/3.1/3.4/3.5/21 від 18.05.2021 складеного Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу та розрахунок відшкодування збитків за результатами проведення заходу державного нагляду щодо дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів; (Т.1 а.п.174-199, 233-242)

- даними акту санітарно - епідеміологічного обстеження об`єкта від 11-12.03.2020 та додані до нього документи, згідно якого проведено обстеження міського звалища твердих побутових та нетоксичних промислових відходів в м. Олександрії Кіровоградської області (Т.2 а.п.36-44)

- даними протоколу огляду відомостей, що містяться на Інтернет сайті від 21.07.2021 за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_2 , згідно якого здійснено пошук території Приютівської ОТГ (12 кілометрів північно-східної сторони від м. Олександрія, вздовж автодороги «м. Олександрія - м. Кременчук»), де за даними параметрами знайдено знімки із супутника території міського сміттєзвалища за 2016, 2017, 2018, 2020 роки. (Т.2 а.п.45-48)

- даними протоколу огляду місця події від 10.08.2021 в ході якого, в присутності понятих, за участі спеціаліста, оглянуто територію сміттєзвалища, розташованого на території Приютівської територіальної громади Кіровоградської області, на відстані 12 кілометрів північно-східної сторони від м. Олександрія, вздовж автодороги «м. Олександрія - м. Кременчук», в ході якого вилученні зразки проб ґрунтів; (Т.2 а.п.62-63)

- актом Державної екологічної інспекції Придніпровського округу від 10.08.2021, згідно з яким зроблено відбір проб ґрунтів на земельній ділянці міського сміттєзвалища ТПВ, на відстані 12 кілометрів північно-східної сторони від м. Олександрія, вздовж автодороги «м. Олександрія - м. Кременчук»; (Т.2 а.п.67-68)

- даними протоколу від 27.08.2021 вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів відібраних Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу із земельних ділянок міського сміттєзвалища ТВП, розташованого на відстані 12 кілометрів північно-східної сторони від м. Олександрія, вздовж автодороги «м. Олександрія - м. Кременчук», згідно яких за результатами вимірювань встановлено перевищення порівняно з «фоновою» пробою , нітрати в 2,5 рази, марганець в 1,5 рази, кадмій в 1,5 рази; (Т.2 а.п.70-71)

- даними протоколу огляду місця події від 02.09.2021 в ході якого, в присутності понятих, за участі спеціаліста, оглянуто територію сміттєзвалища, розташованого на території Приютівської територіальної громади Кіровоградської області, на відстані 12 кілометрів північно-східної сторони від м. Олександрія, вздовж автодороги «м. Олександрія - м. Кременчук», в ході якого були вилученні зразки води; (Т.2 а.п.131-132)

- даними протоколів випробування № 649 від 04.09.2021 та № 896/85 від 08.09.2021, згідно яких доставлені зразки води зі спостережної свердловини за санітарно-хімічними показниками (залізо загальне) та зі спостережної свердловини за мікробіологічними зразками, не відповідає вимогам ДСанПіН 2.2.4-171-10 «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною»; (Т.2 а.п.136,137)

- даними висновку експерта за результатами проведення судової інженерно - екологічної експертизи № 2773/2774/21-27 від 27.09.2021, згідно якого експлуатація сміттєзвалища твердих побутових та нетоксичних промислових відходів, розташованого на території Приютівської територіальної громади Кіровоградської області, на відстані 12 кілометрів північно-східної сторони від м. Олександрія, ПП «Олександрія-Еко 2019», без системи захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження фільтрату, призводить до забруднення ґрунтів і підземних вод, оскільки наявні перевищення показників та створено вплив на довкілля. Сума збитків заподіяних державі за період ІV квартал 2019 по І квартал 2021 становить 1761377,55 грн, та призводить до забруднення грунтів і підземних вод, оскільки наявні перевищення показників (про що зазначено у дослідницькій частині висновку) та створено вплив на довкілля. (Т.2 а.п.155-164)

- документами наданими Олександрійською міською радою Кіровоградської області від 13.08.2021 на запит слідчого СВ Олександрійського ВП ГУНП в Кіровоградській області за № 9474/114-21 від 23.07.2021, що стосуються порядку та правових підстав на використання вказаного сміттєзвалища; (Т.2 а.п.166-250, Т.3 а.п.3-26)

- відеозаписами до огляду місця події від 22.04.2021 та від 18.05.2021, в ході яких оглянуто територію сміттєзвалища, розташованого на території Приютівської територіальної громади Кіровоградської області, на відстані 12 кілометрів північно-східної сторони від м. Олександрія, вздовж автодороги «м. Олександрія - м. Кременчук (Т.1 а.п.158, 164)

- відеозаписами до огляду місця події від 10.08.2021 та від 02.09.2021, в ході яких, з території сміттєзвалища, розташованого на території Приютівської територіальної громади Кіровоградської області, на відстані 12 кілометрів північно-східної сторони від м. Олександрія, вздовж автодороги «м. Олександрія - м. Кременчук», вилученні зразки проб грунтів та зразки води; (Т.2 а.п.65, 135)

Вказані докази є логічними, послідовними, узгоджуються між собою, оцінені судом першої інстанції відповідно до вимог ст. 94 КПК України на предмет належності, допустимості, та не викликають у колегії суддів сумнівів у їх правдивості.

Проаналізувавши всі досліджені у справі докази в їх сукупності та взаємозв`язку, суд першої інстанції обґрунтовано визнав доведеною винуватість ОСОБА_6 у вчиненні злочинів і правильно кваліфікував дії останнього за ч. 1 ст. 239, ч. 1 ст. 242 КК України.

Доводи апеляційної скарги захисника адвоката ОСОБА_9 в частині того, що в матеріалах справи відсутні проект полігону, санітарно-технічний паспорт, інструкція по експлуатації полігону, а тому стороні захисту невідомо яким чином обвинувачений повинен був організовувати роботу полігону, так і твердження, що попередній утримувач ТОВ «Екологія» до 01.01.2020 продовжувало здійснювати господарську діяльність на вказаному сміттєзвалищі, колегія суддів визнає необґрунтованими.

Зокрема,наказом №435Міністерства зпитань житлово-комунальногогосподарства від01.12.2010,затверджені «Правилаексплуатації полігонівпобутових відходів»,які є обовязковими для субєктів господарювання незалежно від форми власності, які здійснюють діяльність, повязану з експлуатацією та утриманням полігонів побутових відходів.

З матеріалів кримінального провадження вбачається, що за результатами конкурсу з визначення виконавця послуг із захоронення побутових відходів на території м. Олександрії, проведеного у вересні 2019 року виконавчим комітетом Олександрійської міської ради Кіровоградської області, переможцем визнано ПП «Олександрія-Еко 2019». Після чого, між управлінням житлово-комунального господарства Олександрійської міської ради та ПП «Олександрія-Еко 2019» в особі директора підприємства - ОСОБА_6 , укладено договір від 12.09.2019 на надання послуг із утримання та захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії. (Т.1 а.п.128-130)

Згідно п. 11 звіту ПП «Олександрія-Еко 2019» на усунення недоліків зазначених в акті обстеження території сміттєзвалища побутових відходів м. Олександрія від 04.03.2021, директор підприємства - ОСОБА_6 зазначав, що останнє належним чином та в повному обсязі виконує умови договору на утримання сміттєзвалища м. Олександрія від 12.09.2019. (Т.2 а.п.119)

Поряд з цим, питання щодо розірвання договору від 12.09.2019 на надання послуг із утримання та захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії, з тих підстав, що власник полігону - управління житлово-комунального господарства Олександрійської міської ради не передав ПП «Олександрія-Еко 2019» документацію, технічне обладнання, а також того, що на території перебуває колишній утримувач полігону ТОВ «Екологія», ПП «Олександрія-Еко 2019», в особі директора ОСОБА_6 не ставив, а навпаки продовжував здійснювати свою господарську діяльність та отримувати кошти від споживачів за надані послуги.

Посилання захисника обвинуваченого ОСОБА_6 з приводу того, що не відповідає дійсності період часу, який фактично полігон орендувало ПП «Олександрія-Еко 2019», з посиланням на те, що попередній утримувач ТОВ «Екологія» до 01.01.2020 продовжував здійснювати господарську діяльність, не ґрунтуються на вимогахКПК України, оскільки у даному випадку судом першої інстанції, з належним дотриманням положень ч. 1ст. 337 цього Кодексу,судовий розгляд проведений лише стосовно особи, якій висунуте обвинувачення, і лише в його межах та будь-яким чином не впливає на доведеність винуватості саме ОСОБА_6 у вчиненні ним інкримінованих йому кримінальних правопорушень у зазначений в обвинувальному акту період.

З матеріалів кримінального провадження вбачається, що саме ПП «Олександрія-Еко 2019», в особі директора ОСОБА_6 на підставі договору від 12.09.2019 здійснював свою господарську діяльність з надання послуг із утримання та захоронення побутових відходів на території сміттєзвалища м. Олександрії у період часу з 12.09.2019 по 25.05.2021.

Також, доводи сторони захисту з приводу того, що судовими рішеннями з ТОВ «Екологія» були стягнуті збитки, завдані порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, з посиланням, що вказане свідчить про засмічення земельної ділянки під час діяльності попереднього утримувача полігону, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки ПП «Олександрія-Еко 2019», в особі директора ОСОБА_6 достеменно знав в ході укладення договору від 12.09.2019, відповідно до характеристик об`єкту конкурсу, що полігон був заповнений на 90 відсотків, однак останній його підписав та зобов`язався забезпечити якісне та належне утримання, приймання, сортування та захоронення твердих побутових та нетоксичних промислових відходів і прилеглої території відповідно до наказу № 435 Міністерства з питань житлово-комунального господарства від 01.12.2010, «Про затвердження правил експлуатації полігонів побутових відходів», вимог законодавства про відходи.

Саме цими правилами експлуатації полігонів побутових відходів передбачено серед іншого, пунктом 5.10 вимогу щодо наявності під час експлуатації полігону ТПВ системи захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату.

Досліджені колегією суддів апеляційного суду, за клопотанням сторони захисту: рішення Господарського суду Кіровоградської області від 03.03.2021 справа № 912/3622/20 (Т.4 а.п.1-32), рішення Господарського суду Кіровоградської області від 15.10.2013 справа № 912/1151/13 (Т.4 а.п.33-39), рішення Господарського суду Кіровоградської області від 24.11.2020 справа № 912/1321/20 (Т.4 а.п.103-106), листи ПП «Олександрія-Еко 2019» до ТОВ «Екологія» № 55 від 25.08.2020, № 21 від 19.02.2021, № 21 від 25.05.2021 (Т.2 а.п.117,118,120), відповідь першого заступника міського голови Олександрійської міської ради № 212/9/07/2 від 09.08.2021 на запит слідчому № 9129/114-21 від 15.07.2021, висновків суду першої інстанції та колегії апеляційного суду не спростовують.

Інші доводи сторони захисту з приводу недоведеності винуватості ОСОБА_6 у вчиненні інкримінованих йому кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 242, ч. 1 ст. 239 КК України, є не суттєвими і такими, що не вплинули на правильність прийнятого судом першої інстанції по даній справі судового рішення.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів апеляційного суду вважає, що висновки суду першої інстанції про встановлені обставини є вичерпними, відповідають вимогам закону і підтверджуються доказами, дослідженими в судовому засіданні під час судового розгляду та оціненими судом відповідно довимог ст. 94 КПК України, підстав для закриття кримінального провадження, як про це заявляє сторона захисту обвинуваченого ОСОБА_6 - колегія суддів не вбачає.

Призначаючи покарання обвинуваченому ОСОБА_6 суд першої інстанції виходив із загальних засад призначення покарання - ст.ст. 50, 65 КК України, та врахував ступінь тяжкості вчинених ним злочинів, дані про особу обвинуваченого та обставини, що пом`якшують та обтяжують покарання.

Судом враховано, що обвинуваченим ОСОБА_6 скоєно злочини, які за ступенем тяжкості відноситься до категорії нетяжких, дані про особу обвинуваченого, який за місцем роботи характеризується позитивно. Обставиною, що пом`якшує покарання обвинуваченому визнано судом перебування на його утриманні неповнолітньої дитини. Обставин, що обтяжують покарання обвинуваченому, судом першої інстанції не встановлено.

З урахуванням викладеного, колегія суддів вважає, що при призначенні обвинуваченому ОСОБА_6 покарання, суд першої інстанції в повній мірі врахував тяжкість вчинених кримінальних правопорушень, дані про особу обвинуваченого та дійшов правильного висновку, що виправлення ОСОБА_6 можливе при призначенні йому покарання у виді штрафу в межах санкції статтей обвинувачення.

Разом з тим, як вбачається з матеріалів кримінального провадження та згідно обвинувального акту обвинувачений ОСОБА_6 вчинив кримінальні правопорушення, передбачені ч. 1 ст. 242, ч. 1 ст. 239 КК України у період часу з 12.09.2019 по 25.05.2021, тобто на даний час з дня вчинення обвинуваченим вказаних кримінальних правопорушень збігли строки давності, передбачені ч. 1ст. 49 КК України.

Колегією суддів апеляційного суду у судовому засіданні, обвинуваченому ОСОБА_6 в присутності його захисника - адвоката ОСОБА_9 , у відповідності до вимог ч. 3 ст. 285 КПК України, розяснено існування підстави для застосування до нього положеньст. 49 КК Україниу зв`язку зі спливом строків давності притягнення ОСОБА_6 до кримінальної відповідальності за ч. 1 ст.239, ч. 1 ст.242 КК України, з огляду на те, що інкриміновані обвинуваченому кримінальні правопорушення, відповідно до вимог ч. 4ст. 12 КК України, відносяться до категорії нетяжких злочинів, що відповідно до ст. 49 КК України строки давності притягнення до кримінальної відповідальності за такі злочини становлять три роки.

Однак, обвинувачений ОСОБА_6 вину у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 242, ч. 1 ст. 239 КК України, не визнав та під час апеляційного розгляду свою позицію не змінив, а тому як сам обвинувачений так і його захисник заперечували закриття даного кримінального провадження за строками давності та звільнення обвинуваченого від кримінальної відповідальності на цій підставі.

Колегія суддів апеляційного суду зазначає, що дотримання умов, передбачених ч.ч. 1-3ст. 49 КК Україниє безумовною й обов`язковою підставою звільнення особи від кримінальної відповідальності, при цьому, вимоги цієї статті не передбачають обов`язкове визнання вини особою.

Відповідно до постанови колегії суддів Касаційного кримінального суду Верховного Суду від 10.04.2018 у справі № 729/1480/13-к, для звільнення від кримінальної відповідальності заст. 49 КК Українинеобхідна згода обвинуваченого на це, а за відсутності такої згоди суд вправі звільнити особу лише від покарання на підставі ч. 5ст. 74 КК України.

Отже, враховуючи позицію обвинуваченого ОСОБА_6 щодо не визнання ним вини у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 242, ч. 1 ст. 239 КК України, його категоричну позицію в апеляційному суді з твердженням того, що він вказаних злочинів не вчиняв, а тому колегія суддів апеляційного суду враховуючи положення ч. 5ст. 74 КК України, вважає за необхідне обвинуваченого ОСОБА_6 звільнити від покарання, призначеного за ч. 1 ст. 242, ч. 1 ст. 239 КК України, у зв`язку із закінченням строків давності притягнення до кримінальної відповідальності.

Враховуючи викладене вище, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційну скаргу захисника - адвоката ОСОБА_9 , в інтересах обвинуваченого ОСОБА_6 слід залишити без задоволення, а даний вирок суду на підставі ч. 2ст. 404 КПК Українислід змінити, звільнивши обвинуваченого від відбуття призначеного покарання за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 239, ч. 1 ст. 242 КК України, у зв`язку із закінченням строків давності.

Керуючись ст.ст.376,404,405,407,408,409,418,419КПК України,колегія суддів, ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу захисника-адвоката ОСОБА_7 , в інтересах обвинуваченого ОСОБА_6 - залишити без задоволення, а вирок Петрівського районного суду Кіровоградської області від 05.12.2023 стововно ОСОБА_6 , на підставі ч. 2 ст. 404 КПК України змінити.

ОСОБА_6 вважати засудженим за вчинення злочинів, передбаченихч. 1 ст. 239, ч. 1 ст. 242 КК України до покарання: за ч. 1 ст. 239 КК України у виді штрафу у розмірі однієї тисячі неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що складає 17000 гривень; за ч. 1 ст. 242 КК України у виді штрафу у розмірі двох тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що складає 34000 гривень. На підставі ст. 70 КК України шляхом поглинення менш суворого покарання більш суворим, остаточно до покарання у виді штрафу у розмірі двох тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що складає 34000 гривень.

На підставі п. 2 ч. 1 ст. 49 та ч. 5 ст. 74 КК України звільнити ОСОБА_6 від призначеного покарання за вчинення кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 239, ч. 1 ст. 242 КК України, у зв`язку із закінченням строків давності.

У решті даний вирок суду залишити без зміни.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення і може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду, як суду касаційної інстанції, протягом трьох місяців з дня її проголошення.

Судді:

ОСОБА_2 ОСОБА_3 ОСОБА_4 .

З оригіналом згідно:

Суддя Кропивницького

апеляційного суду ОСОБА_2

СудКропивницький апеляційний суд
Дата ухвалення рішення12.06.2024
Оприлюднено19.06.2024
Номер документу119793674
СудочинствоКримінальне
КатегоріяЗлочини проти довкілля Порушення правил охорони вод

Судовий реєстр по справі —398/5071/21

Ухвала від 12.06.2024

Кримінальне

Кропивницький апеляційний суд

Ремез П. М.

Ухвала від 12.06.2024

Кримінальне

Кропивницький апеляційний суд

Ремез П. М.

Ухвала від 20.02.2024

Кримінальне

Кропивницький апеляційний суд

Ремез П. М.

Ухвала від 09.02.2024

Кримінальне

Кропивницький апеляційний суд

Ремез П. М.

Ухвала від 24.01.2024

Кримінальне

Кропивницький апеляційний суд

Ремез П. М.

Ухвала від 06.12.2023

Кримінальне

Петрівський районний суд Кіровоградської області

Шаєнко Ю. В.

Вирок від 05.12.2023

Кримінальне

Петрівський районний суд Кіровоградської області

Шаєнко Ю. В.

Ухвала від 23.12.2021

Кримінальне

Петрівський районний суд Кіровоградської області

Шаєнко Ю. В.

Ухвала від 24.11.2021

Кримінальне

Петрівський районний суд Кіровоградської області

Шаєнко Ю. В.

Ухвала від 11.11.2021

Кримінальне

Кропивницький апеляційний суд

Кабанова В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні