ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 червня 2024 року ЛуцькСправа № 140/2163/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Валюха В.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Луцької філії Волинського обласного центру зайнятості про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася з позовом до Луцької філії Волинського обласного центру зайнятості (далі Луцька філія ВОЦЗ) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач ОСОБА_1 є внутрішньо переміщено особою (далі ВПО) згідно із довідкою від 05.05.2022 №764-5001523119.
Луцький міський центр зайнятості (далі Луцький МЦЗ), керуючись частинами першою, третьою, четвертою статті 22, частиною першою статті 23 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000 №1533-ІІІ (далі Закон №1533-ІІІ), 29.07.2022 надав позивачу статус безробітної особи передпенсійного віку і призначив допомогу по безробіттю тривалістю виплат, що не можуть перевищувати 720 днів.
Після надходження уточнюючих даних з Пенсійного фонду України, відповідно до частини четвертої статті 22, частини першої статті 23 Закону №1533-ІІІ прийнято рішення призначити виплату допомоги по безробіттю, як застрахованій особі, з урахуванням страхового стажу понад 10 років 70 % середньої заробітної плати (доходу) на 720 календарних днів, як особі передпенсійного віку з 29.07.2022.
За довідкою Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області (далі ГУ ПФУ у Волинській області) від 15.08.2022 страховий стаж на дату звернення становив 38 років 09 місяців 10 днів, без врахування періоду навчання, право на пенсію за віком буде набуто після досягнення 60 років, тобто з 09.05.2024.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування служби зайнятості, соціального страхування на випадок безробіття, сприяння продуктивній зайнятості населення, у тому числі молоді, та впровадження нових активних програм на ринку праці» від 21.09.2022 № 2622-ІХ (далі Закон №2622-ІХ) було доповнено Закон №1533-ІІІ новими нормами, зокрема розділ VIII Закону №1533-ІІІ доповнено пунктом3-3, яким передбачено, що під час дії воєнного стану для осіб передпенсійного віку (за рік до досягнення відповідного віку та за наявності необхідного для призначення пенсії за віком страхового стажу, визначених частинами першою-четвертою статті 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування») тривалість виплати допомоги по безробіттю не може перевищувати 360 календарних днів.
При цьому, залишилася чинною і незмінною частина четверта статті 22 Закону №1533-ІІІ, а у Законі №2622-ІХ норми про його зворотну дію немає.
В порушення статті 58 Конституції України, з 24.10.2023 виплата допомоги по безробіттю, призначеної 29.07.2022, відповідно до чинних і нині норм частини четвертої статті 22 Закону №1533-ІІІ, припинена.
Листом Луцької філії ВОЦЗ від 30.01.2024 №586/17.8/24 повідомлено про припинення виплати допомоги по безробіттю відповідно до пункту 3-3 розділу VIII Закону №1533-ІІІ, оскільки станом на 23.10.2023, з моменту набрання чинності Законом №2622-ІХ, строк виплати допомоги перевищував 360 календарних днів.
Проте, такої правової норми ні в Законі №2622-ІХ, ні в пункті 3-3 розділу VIII Закону №1533-ІІІ немає. Іншого нормативно-правового акту про таке застосування зазначених законів також немає.
Вказаними діями відповідача порушено право позивача як застрахованої особи на соціальний захист, що гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням статтею 46 Конституції України.
Позивач просить визнати протиправними дії Луцької філії ВОЦЗ по припиненню з 24.10.2023 виплати допомоги по безробіттю, призначеної 29.07.2022, оскільки має місце порушення норм статті 58 Конституції України про незворотність дій нормативно-правового акту в часі та частин першої, третьої, четвертої статті 22 та частини першої статті 23 Закону №1533-ІІІ, та зобов`язати відповідача виплатити допомогу по безробіттю, призначену як особі передпенсійного віку (за 2 роки до настання права на пенсію, тривалістю виплат 720 календарних днів) з дня її припинення, тобто з 24.10.2023 до закінчення строку її виплати, до 09.05.2024 у розмірі, визначеному відповідно до частини четвертої статті 22, частини першої статті 23 Закону № 1533-ІІІ.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 04.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с.14).
В поданому до суду відзиві на позовну заяву від 20.03.2024 №1807/17.8/24 (а.с.18-21) відповідач позов не визнав та просить відмовити у його задоволенні з тих підстав, що у відповідності до змін у законодавстві, які прийняті на період дії в Україні режиму воєнного стану, строк виплати позивачу допомоги по безробіттю було скорочено до 360 календарних днів і з 23.10.2023 припинено виплату допомоги по безробіттю. Відповідач, як юридична особа публічного права, у віданні та розпорядженні якої перебувають державні кошти, припиняючи позивачу виплату допомоги по безробіттю, діяв в межах своїх повноважень та у спосіб, передбачений чинним законодавством України.
В поданій до суду відповіді на відзив (а.с.31-32) позивач з доводами відзиву не погодилася з підстав, викладених у позовній заяві.
Ухвалою суду від 19.06.2024 повернуто позивачу заяву про збільшення розміру позовних вимог.
Інших заяв по суті справи чи клопотань про розгляд справи в судовому засіданні від учасників справи до суду не надходило.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 є ВПО, про що надано довідку Департаменту соціальної політики Луцької міської ради від 05.05.2022 №764-5001523119 (а.с.9).
29.07.2022 позивач звернулася до Луцького МЦЗ (нині Луцька філія ВОЦЗ) із заявами про надання статусу безробітного та про призначення допомоги по безробіттю. Того ж дня було прийнято рішення про надання статусу безробітного та, відповідно до частин першої, третьої, четвертої статті 22, частини першої статті 23 Закону №1533-ІІІ, призначено допомогу по безробіттю. 17.08.2022, після надходження уточнюючих даних з Пенсійного фонду України, відповідно до частини четвертої статті 22, частини першої статті 23 Закону №1533-ІІІ прийнято рішення призначити виплату позивачу допомоги по безробіттю, як застрахованій особі, з урахуванням страхового стажу понад 10 років 70 % середньої заробітної плати (доходу) на 720 календарних днів, як особі передпенсійного віку з 29.07.2022, що підтверджується листом Луцької філії ВОЦЗ від 30.01.2024 №586/17.8/24 (а.с.10-11).
Листом від 30.01.2024 №586/17.8/24, у відповідь на звернення, відповідач повідомив позивача, що з 24.10.2023 позивачу було припинено виплату допомоги по безробіттю відповідно до пункту 3-3 розділу VIII Закону №1533-ІІІ, оскільки станом на 23.10.2023, з моменту набрання чинності Закону №2622-ІХ, строк виплати допомоги по безробіттю перевищував 360 календарних днів (а.с.10-11).
При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.
Згідно із частиною першою статті 22 Закону №1533-ІІІ право на допомогу по безробіттю залежно від страхового стажу мають застраховані особи, визнані в установленому порядку безробітними, страховий стаж яких протягом 12 місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, становить не менше ніж сім місяців за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до частини другої статті 22 Закону №1533-ІІІ застрахованим особам, зазначеним у частині першій цієї статті та в абзаці першому частини третьої статті 23 цього Закону, тривалість виплати допомоги по безробіттю визначається залежно від страхового стажу:
до 3 років - 180 календарних днів;
від 3 до 6 років - 210 календарних днів;
від 6 до 12 років - 240 календарних днів;
від 12 до 18 років - 270 календарних днів;
від 18 до 24 років - 300 календарних днів;
від 24 до 30 років - 330 календарних днів;
понад 30 років - 360 календарних днів.
За приписами частини четвертої статті 22 Закону №1533-ІІІ для осіб передпенсійного віку (за два роки до досягнення відповідного віку та за наявності необхідного для призначення пенсії за віком страхового стажу, визначених частинами першою-четвертою статті 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування») тривалість виплати допомоги по безробіттю не може перевищувати 720 календарних днів.
29.10.2022 набув чинності Закон №2262-ІХ, яким пункт 3-3 розділу VIII «Прикінцеві положення» Закону №1533-ІІІ викладено у новій редакції, за змістом якого установлено, що під час дії воєнного стану:
Кабінет Міністрів України визначає перелік видів забезпечення, соціальних послуг, компенсацій та допомоги у сферах зайнятості та загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, а також особливості їх надання;
Кабінет Міністрів України визначає особливості реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, а також особливості призначення, припинення, відкладення, скорочення тривалості виплати допомоги по безробіттю, відмінні від встановленого порядку;
Кабінет Міністрів України затверджує бюджет Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття та приймає інші рішення, передбачені цим Законом та Законом України «Про зайнятість населення», без погодження (схвалення) правлінням Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття;
тривалість виплати допомоги по безробіттю не може перевищувати 90 календарних днів. Безробітним, строк виплати допомоги по безробіттю яких на дату набрання чинності цим Законом перевищує 90 днів, виплата допомоги по безробіттю припиняється через 30 календарних днів з дня набрання чинності цим Законом;
для осіб передпенсійного віку (за рік до досягнення відповідного віку та за наявності необхідного для призначення пенсії за віком страхового стажу, визначених частинами першою четвертою статті 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування») тривалість виплати допомоги по безробіттю не може перевищувати 360 календарних днів;
допомога по безробіттю призначається з першого дня після дня надання статусу безробітного;
виплата допомоги по безробіттю може здійснюватися без особистого відвідування безробітним, який перебуває на тимчасово окупованій території або на території, на якій ведуться бойові дії, територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за умови підтвердження безробітним наміру перебування у статусі безробітного будь-якими засобами комунікації, у тому числі електронними, не рідше ніж один раз на 30 календарних днів;
призначення допомоги по безробіттю внутрішньо переміщеним особам або особам, які перебувають на тимчасово окупованій території або на території, на якій ведуться бойові дії, які не мають документів про періоди страхового стажу, трудової діяльності, заробітну плату (дохід, грошове забезпечення), здійснюється на підставі відомостей, наявних у:
Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків;
Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування;
інформаційній системі Державної міграційної служби України та Міністерства внутрішніх справ України;
Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб;
податковій звітності за останній звітний період чи за IV квартал 2021 року або річній звітності за 2021 рік;
до отримання відомостей стосовно осіб, зазначених в абзаці дев`ятому цього пункту, допомога по безробіттю призначається їм у мінімальному розмірі, а загальна тривалість виплати такої допомоги не може перевищувати 90 календарних днів; після надходження необхідних відомостей розмір допомоги по безробіттю переглядається відповідно до законодавства;
максимальний розмір допомоги по безробіттю не може перевищувати розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня календарного року;
виплата допомоги по безробіттю припиняється з підстав, визначених статтею цього Закону, а також з 31 календарного дня від дня перетину зареєстрованим безробітним державного кордону України у разі безперервного перебування ним за кордоном понад 30 календарних днів;
вимоги щодо скорочення тривалості виплати допомоги по безробіттю, визначені частиною четвертою статті 31 цього Закону, не застосовуються.
Отже,з 29.10.2022 змінилося правове регулювання тривалості виплати допомоги по безробіттю, відповідно до якого тривалість виплати допомоги по безробіттю під час дії воєнного стану визначається з урахуванням особливостей, передбачених пунктом 3-3 розділу VIII «Прикінцеві положення» Закону №1533-ІІІ (в редакції Закону №2622-ІХ).
При цьому, такі особливості стосуються й безробітних, строк виплати допомоги по безробіттю яких на дату набрання чинності Законом №2262-ІХ (тобто, станом на 29.10.2022)перевищує 90 днів.
Водночас, будь-яких застережень та особливостей регулювання щодо строку виплати допомоги по безробіттю особам передпенсійного віку, які станом на дату набрання чинності Законом №2262-ІХ отримують виплату допомоги по безробіттю, призначену відповідно до статті 22 Закону №1533-ІІІ в редакції, чинній до внесення вказаних змін, пункт 3-3 розділу VIII «Прикінцеві положення» Закону №1533-ІІІ (в редакції Закону №2622-ІХ) не містить.
Тобто, зміни в законодавстві, які набрали чинності з 29.10.2022, не містять прямої вказівки про надання нормам Закону №2262-ІХ (щодо осіб передпенсійного віку) зворотної дії в часі, а відтак дія норми пункту 3-3 розділу VIII «Прикінцеві положення» Закону №1533-ІІІ (в редакції Закону №2622-ІХ), яка встановлює для осіб передпенсійного віку тривалість виплати допомоги по безробіттю не більше 360 календарних днів, не поширюється на осіб передпенсійного віку, яким допомога по безробіттю була призначена до набрання чинності змінами в законодавстві та тривалість виплати допомоги визначалася відповідно до норм, чинних на дату призначення такої допомоги по безробіттю.
Суд також звертає увагу на положення статті 58 Конституції України, за змістом яких закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Крім того, згідно із частиною першою статті 31 Закону №1533-ІІІ виплата допомоги по безробіттю припиняється у разі:
1) закінчення строку її виплати;
2) припинення реєстрації безробітного відповідно до статті 45 Закону України «Про зайнятість населення».
З матеріалів справи вбачається, що 17.08.2022, після надходження уточнюючих даних з Пенсійного фонду України, відповідно до частини четвертої статті 22, частини першої статті 23 Закону №1533-ІІІ, було прийнято рішення призначити позивачу виплату допомоги по безробіттю, як застрахованій особі, з урахуванням страхового стажу понад 10 років 70 % середньої заробітної плати (доходу) на 720 календарних днів, як особі передпенсійного віку з 29.07.2022, та станом на 24.10.2023 (день припинення виплати позивачу допомоги по безробіттю) строк виплати допомоги по безробіттю не настав. Доказів на підтвердження припинення реєстрації позивача як безробітної відповідач також не надав.
Отже, відповідач з 24.10.2023 припинив виплату позивачу допомоги по безробіттю з підстав, не передбачених частиною першою статті 31 Закону №1533-ІІІ, та враховуючи, що дія норми пункту 3-3 розділу VIII «Прикінцеві положення» Закону №1533-ІІІ (в редакції Закону №2622-ІХ), яка встановлює для осіб передпенсійного віку тривалість виплати допомоги по безробіттю не більше 360 календарних днів, не поширюється на позивача (як на особу передпенсійного віку, якій допомога по безробіттю була призначена до набрання чинності змінами в законодавстві та тривалість виплати допомоги визначалася відповідно до норм, чинних на дату призначення такої допомоги по безробіттю), тому суд дійшов висновку про протиправність дій відповідача щодо припинення з 24.10.2023 виплати позивачу допомоги по безробіттю.
З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, оскільки суд дійшов висновку про протиправність дій відповідача щодо припинення з 24.10.2023 виплати позивачу допомоги по безробіттю, тому відповідно до повноважень, визначених у статті 245 КАС України, взаємопов`язані позовні вимоги належить задовольнити у спосіб прийняття судом рішення про визнання протиправними дій Луцької філії ВОЦЗ щодо припинення виплати ОСОБА_1 з 24.10.2023 допомоги по безробіттю та зобов`язання відповідача виплатити позивачу допомогу по безробіттю з 24.10.2023 до досягнення пенсійного віку (09.05.2024).
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача необхідно стягнути судовий збір в сумі 1211,20грн, який сплачений квитанцію від 26.02.2024 №11 (а.с.5) та згідно з випискою зарахований до спеціального фонду Державного бюджету (а.с.13).
Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Луцької філії Волинського обласного центру зайнятості щодо припинення виплати ОСОБА_1 з 24.10.2023 допомоги по безробіттю.
Зобов`язати Луцьку філію Волинського обласного центру зайнятості (43025, Волинська область, м.Луцьк, вул.Сергія Тимошенка, 2, ідентифікаційний код ВП 45001664) виплатити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) допомогу по безробіттю з 24.10.2023 до досягнення пенсійного віку (09.05.2024).
Стягнути з Луцької філії Волинського обласного центру зайнятості (43025, Волинська область, м.Луцьк, вул.Сергія Тимошенка, 2, ідентифікаційний код ВП 45001664) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) судовий збір в розмірі 1211 гривень 20 копійок (одна тисяча двісті одинадцять гривень двадцять копійок).
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку у спосіб подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.М.Валюх
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2024 |
Оприлюднено | 21.06.2024 |
Номер документу | 119843241 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них внутрішньо переміщених осіб |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Валюх Віктор Миколайович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Валюх Віктор Миколайович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Валюх Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні