ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №464/5062/21
У Х В А Л А
з питань призначення судової експертизи
12 червня 2024 року
зал судових засідань № 12
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Кузана Р.І.
секретар судового засідання Ящишин І.А.,
за участю:
прокурораШимін Н.М.;
представників позивачів Тимощук О.О., Карнидала, В.В.,
відповідача ОСОБА_1 ,
представника відповідача Пащука А.І.,
розглянувши у підготовчому судовому засіданні клопотання представника відповідача про призначення судової будівельно-технічної експертизи у справі за позовом керівника Галицької окружної прокуратури м. Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради, Інспекції державного архітектурно - будівельного контролю у м. Львові до ОСОБА_1 , Державного реєстратора прав на нерухоме майно Жирівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області Павлишина Назара - Павла Андрійовича, треті особи: ОСББ «БаШАН-5», ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 про скасування державної реєстрації права власності на самочинне будівництво, -
в с т а н о в и в:
08 липня 2021 року керівник Галицької окружної прокуратури міста Львова звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Львівської міської ради, Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові до ОСОБА_1 , Державного реєстратора прав на нерухоме майно Жирівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області Павлишина Назара-Павла Андрійовича, в якому просив скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію та припинити право власності ОСОБА_1 на об`єкти нерухомого майна - квартиру АДРЕСА_1 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2196754946101, номер запису про право власності/довірчої власності: 38722169, дата, час державної реєстрації: 19.10.2020; квартиру АДРЕСА_2 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2196766646101, номер запису про право власності/довірчої власності: 38722317, дата, час державної реєстрації: 19.10.2020; квартиру АДРЕСА_3 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2196774346101, номер запису про право власності/довірчої власності: 38722487, дата, час державної реєстрації: 19.10.2020; квартиру АДРЕСА_4 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2196785746101, номер запису про право власності/довірчої власності: 38722757, дата, час державної реєстрації: 19.10.2020. Зобов`язати ОСОБА_1 привести до попереднього стану самочинно перебудоване приміщення механічної майстерні, що розташоване на першому поверсі будинку АДРЕСА_5 , у відповідності до поверхового плану на будівлю Є-2 від 15.12.2014, який затверджений Обласним комунальним підприємством Львівської обласної ради «Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки».
Рішенням Сихівського районного суду м.Львова від 20.04.2023 позов задоволено.
Скасовано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію та припинено право власності ОСОБА_1 на об`єкти нерухомого майна: квартиру АДРЕСА_1 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2196754946101, номер запису про право власності/довірчої власності: 38722169, дата, час державної реєстрації: 19.10.2020; квартиру АДРЕСА_2 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2196766646101, номер запису про право власності/довірчої власності: 38722317, дата, час державної реєстрації: 19.10.2020; квартиру АДРЕСА_3 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2196774346101, номер запису про право власності/довірчої власності: 38722487, дата, час державної реєстрації: 19.10.2020; квартиру АДРЕСА_4 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2196785746101, номер запису про право власності/довірчої власності: 38722757, дата, час державної реєстрації: 19.10.2020.
Зобов`язано ОСОБА_1 привести до попереднього стану самочинно перебудоване приміщення механічної майстерні, що розташоване на першому поверсі будинку АДРЕСА_5 , у відповідність до поверхового плану на будівлю Є-2 від 15.12.2014, який затверджений ОКП ЛОР "Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки".
Постановою Львівського апеляційного суду від 17.10.2023 апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 задоволено. Рішення Сихівського районного суду м. Львова від 20 квітня 2023 року скасовано. Ухвалено нову постанову, якою провадження у справі за позовом керівника Галицької окружної прокуратури м. Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради, Інспекції державного архітектурно - будівельного контролю у м. Львові до ОСОБА_1 , Державного реєстратора прав на нерухоме майно Жирівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області ОСОБА_13 , треті особи: ОСББ «БаШАН-5», ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 про скасування державної реєстрації права власності на самочинне будівництво - закрито.
Ухвалою Львівського апеляційного суду від 09.11.2023 заяву Львівської обласної прокуратури про передачу справи за встановленою юрисдикцією задоволено та передано справу №464/5062/21 до Львівського окружного адміністративного суду.
Після автоматизованого розподілу для розгляду цієї справи визначено головуючого суддю Кузана Р.І.
Ухвалою від 11.12.2023 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 13.03.2024 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про призначення судової будівельно-технічної експертизи.
Представник відповідача 22.05.2024 повторно подав клопотання про призначення у даній справі судової будівельно-технічної експертизи, проведення якої просив доручити Львівському науково-дослідному інституту судових експертиз. В обґрунтування клопотання покликається на те, що прокурор у позовних вимогах ставить питання про приведення приміщень, які належать ОСОБА_1 , у попередній стан. Натомість не зазначає, який саме попередній стан має бути та не зрозумілим є питання чи не призведе приведення будинку у попередній стан до його руйнування. А тому, для вирішення таких питань необхідно провести судову будівельно-технічну експертизу.
Від прокурора надійшли заперечення щодо призначення у справі судової будівельно-технічної експертизи. В обґрунтування заперечень зазначив, що поставлені на вирішення експертизи питання не входять до предмета доказування у даній справі та не замінять інші засоби доказування.
Прокурор та представники позивача у судовому засіданні заперечили щодо призначення судової будівельно-технічної експертизи. Вважають, що на даний час відсутні підстави для призначення такої.
Відповідач та її представник у судовому засіданні клопотання про призначення судової будівельно-технічної експертизи підтримали з підстав наведених у ньому.
При вирішенні клопотання представника відповідача про призначення судової будівельно-технічної експертизи у справі суд керувався таким.
Згідно з ч.1. ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до п.8 ч.2 ст.180 КАС України у підготовчому засіданні суд, зокрема, вирішує питання про призначення експертизи, виклик у судове засідання експертів, свідків, залучення перекладача, спеціаліста.
Порядок призначення експертизи судом визначено у ст.102 КАС України.
Згідно з ч.1 цієї статті суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: 1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; 2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності.
Отже, суд може призначити судову експертизу у випадку об`єктивної неможливості встановлення обставин, що мають значення для справи, без проведення відповідного експертного дослідження, яке здійснює особа, яка володіє спеціальними знаннями, необхідними для з`ясування відповідних обставин.
Відповідно до ч.1 ст.103 КАС України, про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій (яким) доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи.
У розділі ІІ. Інженерно-технічні експертизи Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом Міністерства юстиції України 08.10.1998 № 53/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України 26.12.2012 № 1950/5) передбачено:
- для вирішення питань щодо визначення технічного стану об`єкта нерухомого майна, його конструктивних елементів експерту необхідно надати проектну документацію на будівництво об`єкта, документ про приймання його в експлуатацію, матеріали технічної інвентаризації, акти і звіти попередніх обстежень та досліджень тощо (п. 5.1.5 науково-методичних рекомендацій);
- для вирішення питань про відповідність фактично виконаних будівельних робіт вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва; визначення переліку та об`ємів фактично виконаних робіт з будівництва (ремонту, реконструкції) об`єктів експерту необхідно надати договірну документацію (договори підряду та додатки до них, додаткові угоди тощо), а також проектно-кошторисну та первинну звітну і виробничу документацію (форми КБ-2в,КБ-3, відомості списання матеріалів, журнал виконання робіт, акти огляду прихованих робіт, акти випробувань тощо) на виконання будівельних робіт ( 5.1.3 науково-методичних рекомендацій);
- для вирішення питань про відповідність об`єктів нерухомого майна вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва (містобудівним, протипожежним, санітарно-гігієнічним тощо); відповідність виконаних будівельних робіт (окремих елементів об`єктів, конструкцій) вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва (ДБН, СНиП, стандартам, технічним умовам тощо) - експерту необхідно надати проектну, первинну звітну та виробничу документацію на будівництво об`єкта, документ про приймання в експлуатацію об`єкта будівництва, матеріали технічної інвентаризації на об`єкт (5.1.4 науково-методичних рекомендацій);
Суд враховує, що на даний час в матеріалах справи відсутня проектна, первинна звітна та виробнича документація на будівництво щодо спірного об`єкта нерухомого майна, документи про приймання в експлуатацію об`єкта будівництва, матеріали технічної інвентаризації на об`єкт тощо, що потрібні експерту для проведення судової будівельної експертизи відповідно до вимог науково-методичних рекомендацій, які використовує експерт під час проведення такої експертизи.
Відтак, проаналізувавши наведене суд встановив про відсутність визначених ч.1 ст.102 КАС України в сукупності обов`язкових умов для призначення експертизи.
Суд також звертає увагу представника позивача на те, що ч.1 ст.102 КАС України містить положення диспозитивного, а не імперативного характеру, а тому призначення експертизи є правом суду, а не його обов`язком.
Враховуючи наведене суд приходить до висновку про відмову у задоволенні клопотання представника відповідача про призначення судової будівельно-технічної експертизи, оскільки з моменту звернення до суду відповідач мав можливість самостійно забезпечити проведення відповідної експертизи та надати суду висновок відповідно до вимог ст.102 КАС України.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про те, що у задоволенні клопотання представника відповідача про призначення судової будівельно-технічної експертизи слід відмовити.
Керуючись ст.ст. 102, 243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
п о с т а н о в и в :
у задоволенні клопотання представника відповідача про призначення судової будівельно-технічної експертизи відмовити повністю.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Апеляційна скарга на ухвалу суду може бути подана протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст ухвали складено та підписано 17.06.2024.
СуддяР.І. Кузан
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2024 |
Оприлюднено | 21.06.2024 |
Номер документу | 119845203 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні