Постанова
від 19.06.2024 по справі 580/6574/23
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/6574/23 Суддя (судді) першої інстанції: Анжеліка БАБИЧ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 червня 2024 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді Безименної Н.В.

суддів Бєлової Л.В. та Кучми А.Ю.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРАГРОПРОТЕКТ" до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И Л А

Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРАГРОПРОТЕКТ» подало у Черкаський окружний адміністративний суд позов до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України, в якому просило:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії відповідача 1 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН): 1) від 10.04.2023 №8599315/40428872 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 23.03.2022 №117 (реєстраційний номер документа 9308285466) до податкової накладної (далі - ПН) від 25.10.2021 №581 про коригування у сторону зменшення обсягів постачання на суму 1319247,98 грн та коригування у сторону зменшення суми податкового зобов`язання та податкового кредиту в розмірі 263849,60 грн (у зв`язку з поверненням частини товарів Товариством з обмеженою відповідальністю «Паритет-Агро» код ЄДРПОУ 31642413); 2) від 10.04.2023 №8599316/40428872 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників позивача від 23.03.2022 №110 (реєстраційний номер документа 9308218331) до ПН від 25.10.2021 №574 про коригування у сторону зменшення обсягів постачання на суму 1195516,83 грн та коригування у сторону зменшення суми податкового зобов`язання та податкового кредиту в розмірі 239103,37 грн (у зв`язку з поверненням частини товарів Товариством з обмеженою відповідальністю «Паритет-Агро» код ЄДРПОУ 31642413);

- зобов`язати відповідача 2 зареєструвати в ЄРПН з моменту подання на реєстрацію: 1) розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 23.03.2022 №117 (реєстраційний номер документа 9308285466) до ПН від 25.10.2021 №581 про коригування у сторону зменшення обсягів постачання на суму 1319247,98 грн та коригування у сторону зменшення суми податкового зобов`язання та податкового кредиту в розмірі 263849,60 грн (у зв`язку з поверненням частини товарів Товариством з обмеженою відповідальністю «Паритет-Агро» код ЄДРПОУ 31642413); 2) розрахунок коригування кількісних і вартісних показників позивача від 23.03.2022 №110 (реєстраційний номер документа 9308218331) до ПН від 25.10.2021 №574 про коригування у сторону зменшення обсягів постачання на суму 1195516,83 грн та коригування у сторону зменшення суми податкового зобов`язання та податкового кредиту в розмірі 239103,37 грн (у зв`язку з поверненням частини товарів Товариством з обмеженою відповідальністю «Паритет-Агро», код ЄДРПОУ 31642413);-

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2023 року позов задовольнив частково.

Визнано протиправними та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 10.04.2023: №8599315/40428872 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 23.03.2022 №117 (реєстраційний номер 9308285466) та №8599316/40428872 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 23.03.2022 №110 (реєстраційний номер 9308218331).

Зобов`язано Комісію з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (02068, м.Київ, вул.Кошиця, буд.3; код ЄДРПОУ ВП44082145) повторно розглянути в установленому законодавством порядку, спосіб і строки матеріали Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРАГРОПРОТЕКТ" (20603, Черкаська обл., Звенигородський (Шполянський) р-н, м.Шпола, вул.Нахімова, буд.63-А; код ЄДРПОУ 40428872) щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунків коригування кількісних і вартісних показників від 23.03.2022: №117 (реєстраційний номер 9308285466) до податкової накладної від 25.10.2021 №581 і №110 (реєстраційний номер 9308218331) до податкової накладної від 25.10.2021 №574 та прийняти рішення з урахуванням мотивів суду, викладених у цьому рішенні.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з таким судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позову. На думку апелянта, рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Як встановлено судом першої інстанції, Із виписки з ЄДРПОУ суд установив, що позивач зареєстрований з 18.04.2016. Основний вид економічної діяльності - 46.75 "Оптова торгівля хімічними продуктами".

23.10.2021 позивач, як постачальник, уклав з ТОВ «ПАРИТЕТ-АГРО» (код ЄДРПОУ 31642413), як покупцем, договір поставки №9/8.

Відповідно до умов розділу 2 Договору постачальник зобов`язується поставляти у власність, а покупець приймати та оплачувати товар, яким, зокрема, є засоби захисту рослин. Постачання здійснюється на умовах - EXW постачальника за адресою: м. Київ, вул. Малинська, 20 (зі складу постачальника - ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод», з яким укладений договір складського зберігання придбаного товару, реалізованого в подальшому до ТОВ «Паритет-Агро»).

Реалізацію до ТОВ «Паритет-Агро» товару оформлено:

у ТОВ «Нью Енерджі Смарт Сістемз Енд» згідно з договором купівлі-продажу від 05.03.2021 №05-03-21/33P, специфікації №3 до договору купівлі-продажу від 05.03.2021 №05-03-21/ЗЗР, видаткової накладної 18.05.2021 №25, товарно-транспортної накладної від 18.05.2021 №1/18052021 (перевезено на склад ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод»);

у ПрАТ «Лебединський насіннєвий завод» згідно з договором поставки від 02.11.2020 №02112020, специфікацій №1, 2, 3, 4, 5 до договору поставки від 02.11.2020 №02112020, видаткових накладних від 22.02.2021 №5918, від 01.10.2021 №45195, від 22.10.2021 №46643, від 22.10.2021 №5918, від 22.10.2021 №46650, від 22.10.2021 №46655, від 22.10.2021 №46646, від 25.10.2021 №47727.

Вказаний товар переданий на відповідальне зберігання згідно з договором складського зберігання від 01.11.2016 №01-011116 з додатковими угодами від 30.10.2017 №1, від 30.10.2019 №2, а факт прийняття товару на зберігання - від 26.04.2021 №13, від 23.10.2021 №13, від 04.10.2021 №3, від 19.10.2021 №12, від 04.0В.2021 №1, від 09.09.2021 №2, 21.06.2021 №4, від 15.10.2021 №6, від 23.07.2021 №3, від 19.10.2021 №10, від 07.12.2020 №1, факт надання послуг підтверджується актами наданих послуг від 31.10.2021 №15503, від 30.09.2021 №14468, від З 1.08.2021 №13520, від 31.07.2021 №11921, від 30.06.2021 №11243, від 31.05.2021 №8935, від 30.04.2021 №6586, 31.03.2021 №3866, від 28.02.2021 №1193, від 31.01.2021 №468, від 31.12.2020 №14009, оплата товару підтверджується банківською випискою за 05.01.2022.

Згідно із специфікаціями від 23.10.2021 №21148 та від 23.10.2021 №21143 позивач зобов`язувався поставити до ТОВ «ПАРИТЕТ-АГРО» засоби захисту рослин з проведенням остаточної оплати до 01.03.2022.

Постачання товару за специфікацією від 23.10.2021 №21148 здійснено зі складу постачальника за видатковою накладною від 25.10.2021 №15005 на загальну суму 2038257,58 грн, у т.ч. ПДВ 339709,60 грн, а за специфікацією від 23.10.2021 №21143 здійснено зі складу постачальника за видатковою накладною від 25.10.2021 №15000 на загальну суму 2323153,00 грн, у т.ч. ПДВ 387192,17 грн.

За правилом першої події, а саме за фактом відвантаження засобів захисту рослин до ТОВ «ПАРИТЕТ-АГРО» за видатковою накладною від 25.10.2021 №15005 на загальну суму 2038257,58 грн, у т.ч. ПДВ 339709,60 грн, позивач зареєстрував податкову накладну від 25.10.2021 №581 на загальну суму 2038257,58 грн, у т.ч. ПДВ 339709,60 грн, а за видатковою накладною від 25.10.2021 №15000 на загальну суму 2323153,00 грн, у т.ч. ПДВ 387192,17 грн, позивач зареєстрував податкову накладну від 25.10.2021 №574 на загальну суму 2323153,00 грн, у т.ч. ПДВ 387192,17 грн.

До моменту проведення повного розрахунку за товар за вказаними вище видатковими накладними товар реалізований до ТОВ «ПАРИТЕТ-АГРО» перебував на відповідальному зберіганні у позивача відповідно до умов Договору від 23.10.2021 №02-23102021, факт передачі товару на зберігання підтверджується актами від 25.10.2021 №01 та від 25.10.2021 №02, за фактом зберігання засобів захисту рослин складені акти наданих послуг від 31.10.2021 №15488, від 30.11.2021 №16063, від 31.12.2021 №16399, від 31.01.2022 №369, від 28.02.2022 №1475, від 31.03.2022 №3429.

21 березня 2022 року від ТОВ «ПАРИТЕТ-АГРО» позивачу надійшов лист від 21.03.2022 №21/22 про повернення частини товару у зв`язку із неможливістю його використання у господарській діяльності внаслідок активних бойових дій на території Харківської області у сільськогосподарському сезоні 2022 року і скороченням посівних площ.

Оскільки частина товару відвантаженого раніше за вказаними вище видатковими накладними не оплачена, позивач вирішив повернути товар та отримати його з відповідального зберігання. Повернення товару з відповідального зберігання оформлено такими документами:

актами від 23.03.2022 №03 та від 23.03.2022 №04;

накладними на повернення від 23.03.2022 №3 на загальну суму 1434620,20 грн, у т.ч. ПДВ 239103,37 грн, сума без ПДВ 1195516,83 грн та від 23.03.2023 №4 на загальну суму 15 83097,58 грн, у т.ч. ПДВ 263849,60 грн, сума без ПДВ 1319247,98 грн.

Тому позивач створив та направив вказаному вище контрагенту:

розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 23.03.2022 № 117 (реєстраційний номер документа 9308285466) до податкової накладної від 25.10.2021 №581 про коригування у сторону зменшення обсягів постачання на суму - 1319247,98 грн та коригування у сторону зменшення суми податкового зобов`язання та податкового кредиту в розмірі - 263849,60 грн, щодо коригування кількості товару;

розрахунок коригування (далі - Розрахунок коригування), кількісних і вартісних показників від 23.03.2022 №110 (реєстраційний номер документа 9308218331) до податкової накладної від 25.10.2021 №574 про коригування у сторону зменшення обсягів постачання на суму - 1195516,83 грн та коригування у сторону зменшення суми податкового зобов`язання та податкового кредиту в розмірі - 239103,37 грн, щодо коригування кількості товару.

23.03.2022 позивач подав вказані Розрахунки коригування для реєстрації в ЄРПН.

Відповідач 2 квитанціями від 22.02.2023 повідомив позивачу про зупинення реєстрації Розрахунків коригування. Згідно з електронними квитанціями документи прийнято, але реєстрація зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, оскільки РК подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Додатково повідомив: показник «D»=.5907%, «Р» = 32522558.25. Запропонував надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

21.03.2022 позивач подав повідомлення №2 про надання пояснень та копій документів щодо розрахунків коригування, а саме розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 23.03.2022 №117 - 1583097,58грн, у т.ч. ПДВ - 263849,60грн до ПН від 25.10.2021 №581. У пакеті документів позивач надав договір поставки від 23.10.2021 №9/8 укладений з ТОВ «ПАРИТЕТ-АГРО» на товар (засоби захисту рослин), вказаний у специфікаціях від 23.10.2021 №21148, видаткову накладну від 25.10.2021 №15005.

23.03.2022 позивач подав повідомлення №1 про надання пояснень та копій документів щодо розрахунків коригування, а саме розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 23.03.2022 №110 - 1434620,2грн, у т.ч. ПДВ - 239103,37грн до ПН від 25.10.2021 №574. У пакеті документів позивач надав договір поставки від 23.10.2021 №9/8 укладений з ТОВ «ПАРИТЕТ-АГРО» на товар (засоби захисту рослин), вказаний у специфікаціях від 23.10.2021 №21143, видаткову накладну від 25.10.2021 №15000.

27.03.2023 комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняла рішення про направлення повідомлення:

№8500028/40428872 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до розрахунку коригування від 23.03.2022 №110;

№8500122/40428872 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до розрахунку коригування від 23.03.2022 №117.

03.04.2023 позивач подав:

повідомлення №1 про надання пояснень та копій документів щодо розрахунків коригування, а саме розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 23.03.2022 №110 - 1434620,2грн, у т.ч. ПДВ - 239103,37грн до ПН від 25.10.2021 №574.

повідомлення №2 про надання пояснень та копій документів щодо розрахунків коригування, а саме розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 23.03.2022 №117 - 1583097,58грн, у т.ч. ПДВ - 263849,60грн до ПН від 25.10.2021 №581.

У поясненнях позивач вказав, що ТОВ «ПАРИТЕТ-АГРО» втратив можливість реалізувати план по вирощуванню с/г культур в повному обсязі, що знизило потребу у великій кількості закуплених засобів захисту рослин. Тому відбулось повернення товару на підставі накладних на повернення постачальнику та актів приймання-передачі. У пакеті документів позивач надав: прибуткові накладні, банківські виписки, акти приймання-передачі на відповідальне зберігання ТОВ «ПАРИТЕТ-АГРО» з постачальником ПАТ «Лебединський насіннєвий завод» товару (засобів захисту рослин), видаткові накладні, розрахунок на оплату з постачальником ТОВ «Нью Енерджі Смарт Сістемс енд Технолоджі».

За результатом їх розгляду Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН відповідача 1 прийняла спірні рішення:

від 10.04.2023 №8599315/40428872 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 23.03.2022 №117;-

від 10.04.2023 №8599316/40428872 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників позивача від 23.03.2022 №110.

Єдиною підставою спірного рішення позначено ненадання/часткове надання платником додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. Підкреслення тих документів, що не надані, відповідно до встановленої форми не виконано.

Не погоджуючись із рішеннями відповідачів, позивач звернувся до суду з позовом.

Згідно п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 ст. 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

З 1 лютого 2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України № 1165 від 11 грудня 2019 року, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зокрема цим Порядком визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1), повноваження комісії контролюючого органу, яка приймає рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, порядок прийняття рішення комісією тощо.

Згідно п. 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Додатком 1 до Порядку №1165 установлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до п. 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкових накладних/розрахунків коригування зупиняється.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Як вбачається з квитанцій, реєстрацію розрахунків коригування кількісних і вартісних показників від 23.03.2022 №117 та від 23.03.2022 №110 було зупинено, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (Додаток 1 до Порядку №1165), ризиковим визнається платник податку, якщо у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.

Дослідивши зміст квитанцій про зупинення реєстрації ПН, колегія суддів встановила, що останні не містять у собі жодних обґрунтувань та причин віднесення позивача до ризикових платників податку на додану вартість, як і не містять чіткого переліку документів, необхідних відповідачу для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації РК в ЄРПН.

Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.2. Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 3 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Згідно п.4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі

За приписами п.5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно п.6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пунктом 7 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.п. 9-13 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За приписами п. 11 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіна від 12.12.2019 № 520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Вказана позиція викладена у постанові Верховного Суду від 07 грудня 2022 року у справі № 500/2237/20, від 16 вересня 2022 року у справі № 380/7736/21.

У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

В даному випадку, підставою для відмови в реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників від 23.03.2022 №117 та від 23.03.2022 №110 слугувало ненадання/часткове надання платником додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. Підкреслення тих документів, що не надані, відповідно до встановленої форми не виконано.

Колегія суддів вважає неправомірним зазначення у оскаржуваному рішенні загальної правової норми без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації ПН, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.

Суд першої інстанції дійшов обґрунтованого та такого, що ґрунтується на положеннях чинного законодавства висновку про те, що подані позивачем документи для реєстрації спірних податкових накладних підтверджують зазначені у них дані та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію розрахунків коригування кількісних і вартісних показників від 23.03.2022 №117 та від 23.03.2022 №110 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема у постанові Верховного Суду від 02.07.2019 року у справі № 140/2160/18.

Колегія суддів вважає, що неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів у квитанціях про зупинення реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників від 23.03.2022 №117 та від 23.03.2022 №110 не може мати наслідком відмову у реєстрації ПН у зв`язку із ненаданням первинних документів, оскільки контролюючим органом не було визначено вичерпний перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, а позивачем в свою чергу надано всі документи, передбачені порядком №520.

З урахуванням наведеного колегія суддів приходить до висновку, що за відсутності належного мотивування податковим органом рішень про відмову у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання певних документів без їх деталізації, такі рішення не узгоджуються з вимогами наведених вище нормативно-правових актів, а тому підлягають визнанню протиправними та скасуванню, а належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути в установленому законодавством порядку, спосіб і строки матеріали позивача щодо реєстрації в ЄРПН виписаних ним податкових накладних та прийняти рішення з урахуванням мотивів суду, викладених у цьому рішенні.

Слід зазначити, що рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог та в частині зобов`язання відповідача-1 вчинити дії не є предметом апеляційного оскарження, а тому судова колегія не здійснює перевірку законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції в цій частині позовних вимог.

Згідно ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності та інших справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до цього Кодексу розглядаються за правилами загального позовного провадження).

Керуючись ст.242-244, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів

П О С Т А Н О В И Л А

Апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків - залишити без задоволення, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2023 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню.

Текст постанови виготовлено 19 червня 2024 року.

Суддя-доповідач Н.В.Безименна

Судді Л.В.Бєлова

А.Ю.Кучма

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.06.2024
Оприлюднено20.06.2024
Номер документу119848493
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —580/6574/23

Ухвала від 23.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 22.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 19.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Рішення від 26.10.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Рішення від 26.10.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Ухвала від 16.10.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні