ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 червня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/15271/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петрової Л.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЛТАВСЬКИЙ ЗБО" до Головного управління ДПС в Полтавській області про визнання протиправною та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ПОЛТАВСЬКИЙ ЗБО" звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН №40966 від 24.08.2023,
- зобов`язати ГУ ДПС в Полтавській області виключити ТОВ "ПОЛТАВСЬКИЙ ЗБО" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 04 квітня 2023 року в електронному кабінеті платника податків ТОВ «ПОЛТАВСЬКИЙ ЗБО» отримало рішення № 16532, за змістом якого комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області, відповідно до п.6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019р. №1165 у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 8 Критеріїв ризиковості платника). Позивач категорично не погоджується з оспорюваним рішенням комісії Головного управління ДПС у Полтавський області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №40996 від 24.08.02023р.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13.10.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
09.11.2023 до суду від відповідача надійшов відзив на позов в якому зазначено, що Головне управління ДПС у Полтавській області не погоджуються з позовними вимогами ТОВ «Полтавський ЗБО», вважає їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, з огляду на наступне. В обґрунтування позиції щодо правомірності прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) рішення про відповідність ТОВ «Полтавський ЗБО» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків та спростовуючи твердження позивача про неправомірність такого рішення, ГУ ДПС у Полтавській області. ТОВ «Полтавський ЗБО» направило до ГУ ДПС у Полтавській області «Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку від 15.08.2023 № 2», копії документів, що подавались на спростування наявної інформації, що слугувала підставою для віднесення ТОВ «Полтавський ЗБО» до критеріїв ризиковості платників податків. Згідно витягу з протоку засідання ГУ ДПС у Полтавській області від 24.08.2023 № 169, основним видом діяльності підприємства - ремонт і технічне обслуговування машин і усталювання промислового призначення. Згідно з повідомленням за формою № 20-ОПП суб`єкт господарювання має у використанні: квартиру (оренда); склад (оренда); 4 од. автотранспорт орендований; автопричіп орендований. Згідно ЄРПН ТОВ «Полтавський ЗБО» не несе витрати на послуги оренди приміщення. Згідно податкових декларацій з ПДВ придбання від неплатників ПДВ у 2022 становить 21,4 тис. гри., у 2023 - відсутнє. Відповідно до звіту про суми нарахованого доходу, утриманого та сплачено податку на доходи фізичних осіб та військового збору (за формою 4ДФ) за 2 квартал 2023 (червень) кількість найманих працівників становить 6 осіб по 101 ознаці: 5 осіб - повний робочий день ( середня заробітна плата - 8,0 тис. грн.), 1- особа неповний робочий день (заробітна плата - 3,2 тис. грн.). Згідно даних фінансової звітності станом на 31.12.2022 року задекларовано основних засобів на 600,9 тис. грн., вартість запасів - 5358,4 тис. грн. Відповідно до податкової декларації з податку на прибуток за 2022 рік податкова ефективність - 0,29. Відповідно до податкових деклараціях з ПДВ задекларовано до сплати в бюджет: за шість місяців 2023 - 210,2 тис. гри., (податковий коефіцієнт 7,4 %), у червні 2023 року задекларовано від`ємне значення у розмірі 35,2 тис. грн. Ліміт в СЕА ПДВ станом на 14.08.2023 становить 139,7 тис. грн. Поповнення електронного рахунку ПДВ грошовими коштами у 2022 році - відсутнє, у 2023 році - 58,5 тис. грн. У квітні 2023 року ТОВ «Полтавський ЗБО» здійснено умовний продаж (Податкова накладна № 4 від 19.04.2023) на загальну суму ПДВ (20%) - 119,3 тис. грн. За вказаною ПН № 4 придбано розчин природного бішофіту ТУ25У22529511-003-97 (дата виписки 05.04.2023) на суму ПДВ (20%) - 75,9 тис. грн. Серед досліджених контрагентів-продавців наявні ризикові платники, придбання від яких складає 16,6% від загального ПК за 2022 рік, а саме: -ТОВ «ПЛЕЙСМЕНТ АУТДОР», внесене до переліку ризикових від 26.10.2022, у вересні 2022 року придбано ремкомплект - запобіжного клапана, клапан запірний (код УКТЗЕД 8481), штуцер, відвід, заглушка, (код УКТЗЕД 7307), труба безшовна (код УКТЗЕД 7304), редуктор (код УКТЗЕД 8483), елеватор двостулковий (код УКТЗЕД 8431) і т. ін. на суму ПДВ - 438,4 тис. грн, походження товару не встановлено. Дата останньої виписаної ПН 30.09.2022 (включено до ПК у повному обсязі: у січні 2023- 168,9 тис. грн., у березні 2023- 269,9 тис. грн); -ТОВ «ЕКОНОМІК ПРОТЕКТ», внесене до переліку ризикових від 08.08.2023, у жовні 2022 придбано вентилятори портативні (код УКТЗЕД 8414592590), вентилятори осьові (код УКТЗЕД 8414592598), пристрій зарядний для акумулятора (код УКТЗЕД 8504405500), світильники електричні (код УКТЗЕД 9405209900), патрони для ламп розжарювання (код УКТЗЕД 8536611090), ареометр (код УКТЗЕД 9025808010), взуття на підошві з гуми (код УКТЗЕД 6404199000), вироби з не пористої вулканізованої гуми (код УКТЗЙД 4016930090), ганчірки для прибирання із синтетичних матеріалів (код УКТЗЕД 6307101000), готові текстильні вироби (код УКТЗЕД 6307909800), двигуни електричні (код УКТЗЕД 8501510090), двигуни універсальні (код УКТЗЕД 8501200090), лампи ультрафіолетові (код УКТЗЕД 8539490000), металеві крани (код УКТЗЕД 8481809900), і т. ін. на суму ПДВ - 171,7 тис. грн. Дата останньої виписки ПН 28.10.2022 ( включено до ПК 136, тис. грн). Виходячи із зазначеного, так як податковий кредит платника сформований по взаємовідносинах з контрагентами, яві відповідають критеріям ризикованості платника податку, у яких придбані ТМЦ за кодами УКТ ЗЕД 7307, 7304, 8483, 8414599590, 8414592598, 8504405500, 9405209900, 8536611090, 9025808010, 6404199000, 4016930090, 6307101000, 6307909800, 8501510090, 8501200090, 8539490000, 8481809900, які не пов`язані з господарською діяльністю платника податку, а також ненадання платником розрахункових документів по взаємовідносинах із контрагентами - постачальниками товарів (робіт/послуг). Так, Комісія ГУ ДПС у Полтавській області прийшла до висновку про відповідність ТОВ «ПОЛТАВСЬКИЙ ЗБО» п. 8 Критерії ризикованості платника податку на додану вартість за кодом, відповідного до наказу ДПС України від 11.01.2023 № 17 «Про затвердження довідника кодів податкової інформації»: 14 - постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (СУМнакл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку.
Розгляд даної справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
З матеріалів справи вбачається, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ПОЛТАВСЬКИЙ ЗБО»; код ЄДРПОУ 42880659, ІПН 428806516016 зареєстровано у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 12.03.2019 року за номером 1 588 102 0000 017906.
Здійснює основну діяльність за КВЕД: 33.12. Ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення (основний), 71.20. Технічні випробування та дослідження. 71.12. Діяльність у сфері інжинірингу, геології і геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах. 77.39. Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів, н.в.і.у. 46.63. Оптова торгівля машинами й устаткуванням для добувної промисловості та будівництва. 43.99. Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у. 09.10. Надання допоміжних послуг у сфері добування нафти та природного газу. 46.90. Неспеціалізована оптова торгівля 06.10.Добування сирої нафти. 06.20.Добування природного газу. 28.92. Виробництво машин і устаткування для добувної промисловості та будівництва. 28.99.Виробництво інших машин і устаткування спеціального призначення, н.в.і.у. 42.21. Будівництво трубопроводів. 43.13. Розвідувальне буріння.
ТОВ «ПОЛТАВСЬКИЙ ЗБО» є платником податку на прибуток на загальних підставах та платником ПДВ. Товариство має Статутний капітал у розмірі 1 000 (одна тисяча) грн.
04 квітня 2023 року в електронному кабінеті платника податків ТОВ «ПОЛТАВСЬКИЙ ЗБО» отримало рішення № 16532, за змістом якого комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області, відповідно до п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. №1165 у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 8 Критеріїв ризиковості платника).
В розділі коди (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку зазначено:
- 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
В розділі «Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» зазначені господарські операції з: «придбання» у період з 03.04.2023 по 03.04.2023 товарів за кодами згідно з УКТЗЕД 7326, ПНПП отримувача 39421800,
- «придбання» у період з 03.04.2023 по 03.04.2023 товарів за кодами згідно з УКТЗЕД 7304, ПНПП отримувача 39421800,
- «придбання» у період з 03.04.2023 по 03.04.2023 товарів за кодами згідно з УКТЗЕД 3403, ПНПП отримувача 39421800,
- «придбання» у період з 03.04.2023 по 03.04.2023 товарів за кодами згідно з УКТЗЕД 8481, ПНПП отримувача 39421800,
- «придбання» у період з 03.04.2023 по 03.04.2023 товарів за кодами згідно з УКТЗЕД 7307, ПНПП отримувача 39421800,
«придбання» у період з 03.04.2023 по 03.04.2023 товарів за кодами згідно з УКТЗЕД 731815, ПНПП отримувача 39421800.
14 квітня 2023 року ТОВ «ПОЛТАВСЬКИЙ ЗБО» на адресу контролюючого органу було подано Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку разом з поясненнями та копіями первинних документів.
За результатами розгляду поданих платником документів та пояснень ГУ ДПС України в Полтавській області 25 квітня 2023 року було прийняте рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 19704.
В розділі коди (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку зазначено:
- 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
В розділі «Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» зазначені господарські операції з: «придбання» у період з 01.09.2022 по 30.09.2022 товарів за кодами згідно з УКТЗЕД 7304, ПНПП отримувача 39421800, «придбання» у період з 01.09.2022 по 30.09.2022 товарів за кодами згідно з УКТЗЕД 8481, ПНПП отримувача 39421800, «придбання» у період з 01.09.2022 по 30.09.2022 товарів за кодами згідно з УКТЗЕД 7307, ПНПП отримувача 39421800, «придбання» у період з 01.09.2022 по 30.09.2022 товарів за кодами згідно з УКТЗЕД 8431, ПНПП отримувача 39421800.
В розділі «Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку зазначено: Податковий кредит сформовано по взаємовідносинам з ризиковим контрагентом ТОВ «ПЛЕСМЕН АУТДОР». Платником не надані копії документів на довгострокове користування або оренди нежитлового приміщення - складу за адресою м. Харків, Холодногірський район, вул. Сіриківська буд. 1, м. Харків, вул. Каштанова, 33, - договір з додатками до нього, акт приймання - передачі товарів (послуг), розрахунковий документ, банківська виписка з особових рахунків.
26 квітня 2023 року ТОВ «ПОЛТАВСЬКИЙ ЗБО» звернувся зі скаргою на рішення ГУ ДПС України в Полтавській області від 25 квітня 2023 року №19704, додавши відповідні пояснення та копії документів.
За результатами розгляду зазначених документів та пояснень ГУ ДПС України в Полтавській області 08 травня 2023 року було прийняте рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 21725.
В розділі коди (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку зазначено:
13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
В розділі «Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» зазначені господарські операції з: «придбання» у період з 01.09.2022 по 30.09.2022 товарів за кодами згідно з УКТЗЕД 7304, ПНПП отримувача 39421800, «придбання» у період з 01.09.2022 по 30.09.2022 товарів за кодами з УКТЗЕД 8481, ПНПП отримувача 39421800, «придбання» у період з 01.09.2022 по 30.09.2022 товарів за кодами згідно з УКТЗЕД 7307, ПНПП отримувача 39421800, «придбання» у період з 01.09.2022 по 30.09.2022 товарів за кодами згідно з УКТЗЕД 8431, ПНПП отримувача 39421800.
В розділі «Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку зазначено: - Платником не надано платіжних документів/банківських виписок, актів звірок підтвердження наявності/відсутності заборгованості з ТОВ «ПЛЕЙСМЕН АУТДОР», ТОВ «СЕРВІС ТЕХНОЛОДЖІ», ФОП ОСОБА_1 , первинних документів на приміщення за адресою: м. Полтава, вул. Ливарна 3, акту приймання - передачі приміщення та актів наданих послуг суборенди до договору з ФОП « ОСОБА_1 ; - розрахунковий документ, банківська виписка з особових рахунків, первинні документи щодо транспортування, акт приймання-передачі товарів (робіт, послуг).
15 серпня 2023 року ТОВ «ПОЛТАВСЬКИЙ ЗБО» на адресу контролюючого органу було подано Повідомленням разом з поясненнями та копіями документів на рішення №21725 від 08 травня 2023 року про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника.
24 серпня 2023 року ГУ ДПС України в Полтавській області, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 15.08.2023 № 2, прийняте рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 40996.
Так, в рішенні в розділі «Код податкової інформації, яка є підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» зазначено:
- 14 - постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (СУМанакл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку.
В розділі «Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» зазначені господарські операції з: «постачання» у період з 09.11.2022 по 24.08.2023 товарів за кодами згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова, 33.12, ПНПП, задіяного в ризиковій операції,
В розділі «Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку зазначено:
- податковий кредит платника сформований по взаємовідносинах з контрагентами, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у яких придбані ТМЦ за кодами УКТ ЗЕД 7307,7304, 8483, 8414599590, 8414592598, 8504405500,5401200090, 9025808010, 6404199000, 4016930090, 6307101000, 6307909800, 8501510090, 850120090, 8539490000, 8481809900, які не пов`язані з господарською діяльністю платника податку. Крім того, до повідомлення про невідповідність критеріям ризиковості платника податку не надані розрахункові документи по взаємовідносинах із контрагентами - постачальниками товарів (робіт/послуг)
- розрахунковий документ,
- банківська виписка з особових розрахунків.
Не погодившись із рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН №40966 від 24.08.2023, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов наступних висновків.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За приписами пункту 201.16 цієї ж статті реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Функціонування Єдиного реєстру податкових накладних (далі - за текстом ЄРПН) відбувається в автоматизованому режимі за правилами, визначеними Порядком ведення єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі за текстом - Порядок №1246), а також Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014.
Пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів (далі за текстом - Порядок №1165, у редакції, чинній на час спірних правовідносин).
За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків- сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Додатком 1 до Порядку №1165 установлено такі Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Постановою КМУ від 23 грудня 2022 № 1428 внесені зміни до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (набрали чинності 11.01.2023), якими пункт 6 викладено в такій редакції:
6. У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.
У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:
виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;
відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком (пункт 26 Порядку №1165).
Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення (абзац 8 пункту 40 Порядку №1165).
Згідно з додатком 4 до Порядку №1165, яким передбачено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
З аналізу наведених норм слідує, що положення Порядку №1165 встановлюють можливість платника податку оскаржити рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, у тому числі у судовому порядку.
Суд наголошує, що прийняття контролюючим органом рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку змінює правовий режим моніторингу реєстрації податкових накладних в ЄРПН, з абсолютною невідворотністю призводить до зупинення реєстрації будь-якої складеної цією особою податкової накладної в ЄРПН, а відтак спірне рішення Комісії регіонального рівня впливає на права, інтереси та обов`язки такої особи.
Отже, рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Полтавській області про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №40966 від 24.08.2023 є індивідуальними актами стосовно ТОВ "ПОЛТАВСЬКИЙ ЗБО" у розумінні пункту 19 частини першої статті 4 КАС України, а тому підлягають оцінці на відповідність критеріям, визначеним частиною другою статті 2 КАС України.
Надаючи оцінку правомірності спірного рішення, суд зазначає, що виходячи із системного аналізу норм Порядку №1165, законодавцем установлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Так, рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.
При цьому, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
Отже, питання відповідності підприємства Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації. При цьому моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.
Такий правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 23.06.2022 у справі 640/6130/20.
Із змісту оскаржуваного рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 40996 від 24.08.2023 слідує, що в рішенні в розділі «Код податкової інформації, яка є підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» зазначено:
- 14 - постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (СУМанакл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку.
В розділі «Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» зазначені господарські операції з: «постачання» у період з 09.11.2022 по 24.08.2023 товарів за кодами згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова, 33.12, ПНПП, задіяного в ризиковій операції.
Зазначено в розділі «Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку зазначено, що податковий кредит платника сформований по взаємовідносинах з контрагентами, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у яких придбані ТМЦ за кодами УКТ ЗЕД 7307, 7304, 8483, 8414599590, 8414592598, 8504405500, 9405209900, 8536611090, 9025808010, 6404199000, 4016930090, 6307101000, 6307909800, 8501510090, 8501200090, 8539490000, 8481809900, які не пов`язані з господарською діяльністю платника податку. Крім того, до повідомлення про невідповідність критеріям ризиковості платника податку не надані розрахункові документи по взаємовідносинах із контрагентами - постачальниками товарів (робіт/послуг), розрахунковий документ, банківська виписка з особових рахунків.
Суд звертає увагу, що в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку зазначено тільки п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків та його зміст, однак в рішеннях відсутнє посилання на податкову інформацію та по яким операціям з придбання товару у контрагентів, яка стала підставою для включення позивача до переліку ризикових платників податків.
Таким чином, такі рішення є не обґрунтованим та з нього не вбачається підстави для прийняття.
Суд звертає увагу на те, що зміст п. 8 «Критеріїв ризиковості платника податку» стосується конкретної господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній, яка на підставі податкової інформації є ризиковою та з цих підстав платник податків включається до переліку ризикових, однак з оскаржуваного рішення не вбачається яка ризикова операція та по якій податкові накладній досліджувалася податкова інформація по платнику податків.
Суд також звертає увагу, що висновок контролюючого органу про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку ґрунтується на тому, що серед контрагентів позивача є суб`єкти господарювання, які включені до переліку ризикових.
Тобто негативна податкова інформація стосується не господарської діяльності позивача, а його контрагентів.
Разом з тим, відповідачем як суб`єктом владних повноважень жодних доказів на підтвердження зазначеної інформації суду не надано.
Судова практика вирішення податкових спорів виходить з презумпції добросовісності платника, яка передбачає економічну виправданість дій платника, що мають своїм наслідком отримання податкової вигоди, та достовірність у бухгалтерській та податковій звітності платника.
Зазначена правова позиція узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 23.07.2020 року у справі №240/6806/17.
Верховний Суд у постанові від 02.04.2019 року (справа №822/1878/18, адміністративне провадження №К/9901/4668/19) зазначив, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Виходячи із системного тлумачення норм права, наведених вище, суд доходить висновку, що наявність повноважень - це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії, але не єдина. Надання податковому органу відповідних повноважень - це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, результатом реалізації чого є прийняття рішення, законність якого підлягає перевірці судом при розгляді справи.
Невиконання податковим органом встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності, оскільки взагалі позбавляє можливості платника податків навести будь-які аргументи та мотиви, надати докази в спростування правомірності прийнятого суб`єктом владних повноважень рішення. Саме з цих підстав за сталою судовою практикою рішення суб`єктів владних повноважень підлягають скасуванню з підстав їх необґрунтованості та невмотивованості.
Логічно-послідовним є прийняття постановою Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» №1428 від 23.12.2022, яка набрала чинності 11.01.2023, доповнено пункт 6 Порядку №1165 абзацом наступного змісту: у разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.
Також затверджено нову форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (Додаток 4 Порядку №1165), яка передбачає обов`язкове заповнення контролюючим органом вищезазначеної інформації, у разі його прийняття.
Вказана постанова КМУ набрала чинності перед прийняттям Комісією ГУ ДПС оскаржуваного позивачем рішення, відтак додатково свідчить про необхідність прийняття суб`єктом владних повноважень лише вмотивованого рішення.
У постанові від 22.07.2021 у справі №520/480/20 Верховний Суд зауважив, що саме лише посилання ГУ ДПС про те, що аналіз діяльності платника податків свідчить про наявність ризиків маніпулювання показниками податкової звітності та даними Єдиного реєстру податкових накладних, а також мінімізації платежів до бюджету, без належного обґрунтування і документального підтвердження, не може свідчити про відповідність рішення критеріям правомірності, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень і закріплені у частині другій статті 2 КАС України.
У свою чергу, відповідно до частин першої та другої статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Правила щодо допустимості доказів врегульовані статтею 74 КАС України.
Так, суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом.
Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
З огляду на викладене, суд зауважує, що наявна у контролюючих органів податкова інформація про ризиковість здійснення господарських операцій платника податків має ґрунтуватися на належних та допустимих доказах, у даному випадку, на підставі відповідного акта перевірки з відображеними у ньому фактами допущення порушень позивачем чинного податкового законодавства України.
Верховний Суд у постановах від 16 грудня 2020 року у справі № 340/474/20, від 05 січня 2021 року у справі № 640/10988/20 та від 05 січня 2021 року у справі №640/11321/20 зазначав, що при вирішенні спорів такої категорії суди попередніх інстанцій, з огляду на правове регулювання і характер цих відносин, мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.
Також суд касаційної інстанції зазначав, що Комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органів наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на них законодавством завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати суду, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку, та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
Суду надано витяги з протоколів засідання комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН у яких наводиться посилання на узагальнення інформації, на підставі яких комісією за результатами голосування ухвалено рішення про відповідність ТОВ "ПОЛТАВСЬКИЙ ЗБО" п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість. В таких витягах міститься зведена інформація стосовно діяльності позивача та його контрагентів, отримана з баз даних, а не під час проведення документальної перевірки.
За викладених обставин, суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваного рішення відповідача №40966 від 24.08.2023, як такого, що прийнято останнім не у спосіб, передбачений законодавством України.
Згідно з ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Дослідивши встановлені по справі обставини, суд дійшов висновку про протиправність та скасування оскаржуваного рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №40966 від 24.08.2023.
Пунктом 6 Порядку встановлено, що інформація та додані документи подані для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку повинні бути розглянуті комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та вона приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.
Згідно з п.6 Порядку виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У вказаному п.6 Порядку також зазначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Таким чином, Порядком визначено два позасудових шляхи виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку: - прийняття Комісією відповідного рішення за результатами розгляду поданих інформації та документів; - не прийняття Комісією регіонального рівня рішення протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів.
У першому випадку пунктом 6 Порядку встановлено, що виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Щодо другого випадку, Порядком не встановлено, в який день здійснюється виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, проте аналіз вказаного пункту Порядку свідчить про те, що такі дії повинні бути здійснені протягом восьмого робочого дня, що настає за датою надходження зазначеної інформації та документів.
Також встановлений третій випадок надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили.
Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Суд також враховує, що спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Оскільки за приписами п.6 Порядку №1165 у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, суд вважає необхідним зобов`язати ГУ ДПС у Полтавській області у день надходження рішення суду по даній справі, яке набрало законної сили, виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Позивачем при зверненні до суду за оскарження рішення ГУ ДПС у Полтавській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника сплачений судовий збір у сумі 2684,00 грн.
З огляду на ухвалення судом у цій справі рішення про задоволення позовних вимог, понесені позивачем судові витрати сплаченого судового збору у розмірі 2684,00 грн належить стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЛТАВСЬКИЙ ЗБО" (вул. Гостомельська, буд. 1, кв. 25, м. Полтава, Полтавська область, 36002, код ЄДРПОУ 42880659) до Головного управління ДПС в Полтавській області (вул. Європейська 4, м. Полтава, код ЄДРПОУ 44057192) про визнання протиправною та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 40966 від 24.08.2023.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "ПОЛТАВСЬКИЙ ЗБО" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЛТАВСЬКИЙ ЗБО" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2684,00 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
СуддяЛ.М. Петрова
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.06.2024 |
Оприлюднено | 24.06.2024 |
Номер документу | 119876210 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні