ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 червня 2024 року
м. Київ
cправа № 927/1369/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Булгакової І.В. (головуючий), Жайворонок Т.Є., Колос І.Б.,
за участю секретаря судового засідання - Пасічнюк С.В.,
представників учасників справи:
позивача - товариства з обмеженою відповідальністю "Агроресурс-2006" - адвоката Іванова С.І., ордер серії ВА № 1037590 від 03.04.2023 (в режимі онлайн-трансляції),
відповідача - акціонерного товариства "Чернігівгаз" - адвоката Полях І.С., довіреність АТ/100/Др-69/05-24 від 22.05.2024 (в режимі онлайн-трансляції),
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Агроресурс-2006" (далі - ТОВ "Агроресурс-2006")
на рішення Господарського суду Чернігівської області від 14.12.2023 (головуючий суддя Бєлов С.В.)
та постанову Північного апеляційного господарського суду від 26.03.2024 (головуючий суддя Яковлєв М.Л., судді: Станік С.Р. і Шаптала Є.Ю.)
у справі № 927/1369/23
за позовом ТОВ "Агроресурс-2006"
до акціонерного товариства "Чернігівгаз" (далі - АТ "Чернігівгаз")
про визнання недійсним та скасування рішення.
За результатами розгляду касаційної скарги Верховний Суд
ВСТАНОВИВ:
ТОВ "Агроресурс-2006" звернулося до суду з позовом до АТ "Чернігівгаз" про скасування рішення комісії по розгляду актів про порушення споживачами, що не є побутовими по АТ «Чернігівгаз», оформленого протоколом № 128 від 30.12.2021.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ "Агроресурс-2006" не заперечує позаштатного режиму роботи лічильника газу, проте коректор газу був справним, а відтак відповідачем було безпідставно зроблено технічний розрахунок за період з 01.12.2021 07:00 до 06.12.2021 11:40 з посиланням на підпункт 1 пункту 43 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2494 (далі - Кодекс ГРС), так як вказані положення не підлягають застосуванню відповідно до пункту 8 глави 4 розділу XI Кодексу ГРС, а отже і рішення про донарахування об`єму розподіленого (спожитого) природного газу ТОВ "Агроресурс-2006" відповідно до акту про порушення № СN 000618 від 06.12.2021, оформленого протоколом № 128, є протиправним і підлягає скасуванню.
Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 14.12.2023, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 26.03.2024, в задоволенні позову відмовлено.
Рішення судів мотивовано тим, що наявні в матеріалах справи письмові докази в своїй сукупності дають можливість встановити ту обставину, що лічильник газу (заводський № 12024), встановлений на об`єкті позивача, працював у позаштатному режимі. При цьому, вина споживача або несанкціоноване втручання останнього в роботу засобу вимірювальної техніки відсутні. В цьому випадку наявне порушення, яке кваліфікуються як «не з вини споживача», але внаслідок якого споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу - робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно. З огляду на імперативні приписи Кодексу ГРС, якими і керувався відповідач при виявленні порушень роботи лічильника та донарахуванні обсягів газу, встановлена відповідачем непридатність лічильника покладає на позивача обов`язок оплатити вартість донарахованого об`єму природного газу за проектною номінальною потужністю газового обладнання.
При цьому суди відхилили доводи позивача про достатність даних коректора об`єму газу для визначення об`єму споживання природного газу по об`єкту споживача, наявного у комерційному вузлі обліку газу, який у спірний період донарахування працював справно, оскільки, за висновками судів, показання коректора об`єму газу перебувають в прямій безпосередній залежності від даних, які отримані від лічильника газу, оскільки він (коректор) обчислює об`єм газу виходячи з тих даних, які він (коректор) отримує від лічильника газу, а відтак відомості коректора не можуть вважатись достовірними для визначення об`єму газу у випадку отримання даних від лічильника, який неправильно вимірював об`єм газу.
Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанції, ТОВ "Агроресурс-2006" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на підставу касаційного оскарження судових рішень, передбачену пунктом 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), зазначає про неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, зокрема, пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС, без урахування висновків Верховного Суду щодо застосування вказаних норм у подібних правовідносинах, викладених у постановах від 02.12.2020 у справі № 906/962/18, від 29.09.2021 у справі № 904/3618/20. Просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нове рішення про задоволення позову.
Скаржник зазначає про врахування судами попередніх інстанцій неактуальних правових позицій Верховного Суду щодо застосування зазначеної норми Кодексу ГРС, від яких Верховний Суд у складі об`єднаної палати Касаційного господарського суду у постанові від 02.12.2020 у справі № 906/962/18 відступив, сформувавши нову правову позицію, на якій скаржник і наголошує протягом розгляду справи.
За доводами скаржника суди помилково не взяли до уваги встановлення факту наявності даних в обчислювачі/коректорі об`ємів газу та не з`ясували чи є ці дані достатніми для визначення об`єму газу по об`єкту споживача за спірний період, а також необхідності застосування до спірних правовідносин положень абзацу 2 пункту 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС.
АТ "Чернігівгаз" подало відзив на касаційну скаргу, в якому, посилаючись на законність і обґрунтованість оскаржуваних судових рішень, просить відмовити у задоволенні касаційної скарги.
Перевіривши правильність застосування попередніми судовими інстанціями норм матеріального і процесуального права, відповідно до встановлених ними обставин справи, враховуючи підстави відкриття касаційного провадження, заслухавши доповідь судді-доповідача та пояснення представників сторін, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення касаційної скарги з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 01.01.2016 ТОВ "Агроресурс-2006" (Споживач) та публічне акціонерне товариство "Чернігівгаз" (Оператор ГРМ; в подальшому - АТ "Чернігівгаз") на умовах Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498, що є однаковим для всіх споживачів України уклали договір, шляхом підписання заяви-приєднання № 09420Y68GNGP016 до умов договору розподілу природного газу (для споживачів, що не є побутовими) (далі - Договір) з наступними персоніфікованими даними:
- персональний ЕІС-код як суб`єкта ринку природного газу: 56ХО0000Y68GN002;
- назва та опис об`єкта, адреса об`єкта, параметри вузла обліку та інша інформація, передбачена вимогами чинного законодавства - згідно додатків № 4.
- Додатком до Договору, який додається до заяви-приєднання, є зокрема, акт розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін між Оператором ГРМ та споживачем.
За умовами укладеного сторонами Договору:
- приймання-передача обсягу газу, належного Споживачу, а також перехід експлуатаційної відповідальності за стан газових мереж від Оператора ГРМ до Споживача відбуваються на межі балансової належності об`єкта Споживача. Споживач забезпечує належну експлуатацію власних газових мереж після межі балансової належності згідно з чинним законодавством, зокрема відповідно до вимог Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 № 285, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.08.2015 за № 674/27119, або укладає відповідний договір з будь-якою організацією, яка має право на виконання таких робіт, з урахуванням вимог Кодексу газорозподільчих систем (пункт 3.2);
- облік (у тому числі приладовий) природного газу, що передається Оператором ГРМ та споживається Споживачем на межі балансової належності об`єкта Споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу газорозподільчих систем (пункт 5.1);
- визначення об`єму розподілу та споживання природного газу по Споживачу здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ та Споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом газорозподільчих систем та Договором (пункт 5.2);
- порядок визначення об`єму розподіленого Споживачу і спожитого ним природного газу та надання звітності щодо спожитих об`ємів газу за розрахунковий період визначається відповідно до вимог Кодексу газорозподільчих систем та з урахуванням вимог Договору (пункт 5.4);
- оплата вартості послуги з розподілу природного газу за Договором здійснюється Споживачем, який не є побутовим, на умовах попередньої оплати до початку розрахункового періоду на підставі рахунка Оператора ГРМ (пункт 6.6);
- надання Оператором ГРМ послуги з розподілу природного газу, що не є побутовим, має підтверджуватися підписаним між сторонами актом наданих послуг, що оформлюється відповідно до вимог Кодексу газорозподільчих систем (пункт 6.8);
- Оператор ГРМ має право, зокрема: безперешкодного та безкоштовного доступу на територію та земельну ділянку Споживача, де розташована газорозподільна система, та/або газове обладнання Споживача, та/або комерційний вузол обліку, для виконання службових обов`язків, передбачених законодавством та Договором; перевіряти роботу комерційного вузла обліку (лічильника газу), у тому числі встановленого на об`єкті Споживача, у порядку, визначеному Кодексом газорозподільчих систем; встановлювати на комерційному вузлі обліку (лічильнику газу) засоби дистанційної передачі даних та/або дублюючі чи контрольні засоби вимірювальної техніки, якщо такі заходи здійснюються за рахунок та силами Оператора ГРМ (підпункти 3, 4, 6 пункту 7.2);
- Споживач зобов`язався, зокрема: здійснювати розрахунки в розмірі, строки та порядку, визначені Договором; своєчасно повідомляти Оператора ГРМ про всі зміни щодо персоніфікованих даних в заяві-приєднанні та/або позаштатної роботи комерційного вузла обліку (лічильника газу); забезпечувати безперешкодний та безплатний доступ на власні об`єкти чи земельну ділянку представникам Оператора ГРМ за їх службовими посвідченнями для виконання ними службових обов`язків щодо забезпечення гарантованого рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску природного газу, запобігання можливим витокам газу та недопущення аварійних ситуацій, зокрема для: перевірки, локалізації і ліквідації витоків газу та аварійних ситуацій; перевірки, повірки та/або експертизи комерційного вузла обліку (лічильника газу), а також перевірки показань лічильників газу; виконання робіт з припинення та відновлення газопостачання тощо; не допускати несанкціонованого відбору природного газу (підпункти 1, 2, 4, 5 пункту 7.4);
- Договір укладається на невизначений строк (пункт 12.1);
Згідно з підписаним та скріпленим печатками сторін додатком №4 до Договору "Розрахунок втрат і витрат природного газу до переліку комерційних вузлів обліку" включений лічильник газу "Курс-01" G250 A1 № 12024; коректор "Вега-1,01-ВБ-0,6-60-0,3НЧ" № 07774.
06.12.2021 представниками АТ "Чернігівгаз" в присутності представника ТОВ "Агроресурс-2006" було проведено обстеження/контрольний огляд вузла обліку газу на об`єкті зерносушарки за адресою: вул. Молодіжна, 35 с. Киселівка, Менський район, Чернігівська область, за результатами якого складений акт обстеження/контрольного огляду вузла обліку № 324.
З акту № 324 вбачається, що комерційний вузол обліку газу складається, зокрема з лічильника газу ("Курс-01" G250 A1, дата останньої повірки - 12.03.2020, заводський № 12024) та коректора ("Вега-1,01-ВБ-0,6-60-0,3НЧ", дата останньої повірки - 15.03.2021, заводський № 07774). Проведено контрольний огляд комерційного ВОГ. Ha час огляду газоспоживання відсутнє - технологічна перерва в роботі ГСО. Елементи ВОГ перевірено на герметичність, за допомогою GSM зв`язку місцевим фахівцем подано роздруківку - перевірено та оглянуто архівну інформацію. При перегляді інформації виявлено розбіжність в показах між лічильником газу "Курс-0.1" зав. № 12024 та коректором об`єму газу "ВЕГА-1,01... " зав. № 07774, про що було складено акт про порушення № CN 000618. Є сумніви, щодо метрологічних характеристик лічильника газу "Курс-0.1" №12024, AT "Чернігівгаз" (оператор ГРМ) ініціює проведення позачергової перевірки вищевказаного лічильника газу.
Зі споживачем дійшли згоди на проведення робіт з припинення газопостачання та демонтажу лічильника на дату контрольного огляду (06.12.2021). Газопостачання припинено - згідно з розділом V пунктом 3.17 ПБст, шляхом відключення першого по руху газу запірного пристрою з установленням інвентарної глушки та подальшим пломбуванням. Демонтовано ЗВТ (лічильник газу), впаковано в пакет про що складено відповідний протокол про направлення ЗВТ на позачергову перевірку.
AT "Чернігівгаз" в присутності повноважного представника ТОВ "Агроресурс-2006" був складений протокол щодо направлення ЗВТ на позачергову повірку, згідно якого вимірювальний комплекс (лічильник газу "Курс-01" G250 A1, заводський № 12024, дата останньої повірки - 12.03.2020) в присутності сторін знято, запаковано, опломбовано пломбою Оператора ГРМ з унікальним номером R33371011 Cn METR та направлено на позачергову повірку із запрошенням на її проведення представника Споживача - ТОВ «Агроресурс-2006» (адреса проведення: м. Чернігів, вул. Ремзаводська, 11).
06.12.2021 представниками АТ "Чернігівгаз" за участю представника ТОВ "Агроресурс-2006" складено Акт про порушення № CN 000618, з якого вбачається, що на об`єкті споживача (зерносушарка) за адресою: вул. Молодіжна, 35, с. Киселівка, Менський район встановлено порушення Кодексу газорозподільчих систем: "Розділ XI, глава 2, пункт 3, підпункт 1. Пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційного ВОГ не обліковується або обліковується некоректно. Розбіжність показів відлікового пристрою лічильника газу та коректора об`єму газу". Комісія Оператора ГРМ з розгляду цього акта буде проводити засідання 30.12.2021 за адресою м. Чернігів, вул. Любецька, 68.
Додатками до акта № CN 000618 визначено "акт контрольного огляду ВОГ від 06.12.2021, протокол направлення ЗВТ на позачергову повірку від 06.12.2021".
З актом № CN 000618 ТОВ "Агроресурс-2006" був ознайомлений через свого представника Ляшенко К.В., про що свідчить підпис останнього на акті; при цьому, з боку підприємства "Зауважень немає".
Згідно довідки державного підприємства "Укрметртестстандарт" від 09.12.2021 № 39-01-8/0920 про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, за результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки (лічильник газу ультразвуковий "Курс-01" G250 A1, заводський № 12024) не відповідає вимогам пункту 6.6 МПУ 288/03-2009 - основна відносна похибка перевищує максимально допустимі значення.
В матеріалах справи також наявна відповідь на адвокатський запит товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми "КУРС" від 30.11.2023, згідно якої лічильник газу ультразвуковий "КУРС-01" G250 А1 заводський номер № 12024 у 2016 році поставлено замовнику та до 30.11.2023 не повертався задля проходження повірки та/або ремонту.
30.12.2021 комісією з розгляду актів про порушення споживачами, що не є побутовими по АТ "Чернігівгаз" вирішено акт про порушення № CN 000618 по ТОВ "Агроресурс-2006" задовольнити повністю, провести донарахування об`єму розподіленого (спожитого) природного газу ТОВ "Агроресурс-2006" відповідно до акту про порушення № CN 000618 від 06.12.2021 згідно Кодексу газорозподільчих систем. Відповідне рішення оформлене протоколом № 128.
Згідно з актом-розрахунком необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості причиною виконання розрахунку визначено непридатність лічильника "Курс-01А" № 1202, донарахування проведено на підставі розділу ХІ глави 4 пункту 4 підпункту 1, при визначенні лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворююча різниці тиску) непридатним до застосування за результатами позачергової або експертної повірки, об`єм переданого (прийнятого) газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання, а саме зерносушарка AEG - 258,48 м.куб/год, кількість годин роботи газового обладнання - 124 год. 40 хв., разом кількість спожитого газу - 65 880,31 м.куб.
Засідання комісії Оператора ГРМ з розгляду акту про порушення № CN 000618 від 30.12.2021 проведено за відсутності повноважного представника споживача, проте останній був належним чином повідомлений про дату, час та місце проведення комісії Оператора ГРМ, шляхом ознайомлення зі змістом акту про порушення № CN 000618 від 30.12.2023 на місці його складання. При цьому, ТОВ "Агроресурс-2006" не надано доказів повідомлення АТ "Чернігівгаз" про неможливість бути присутнім у зазначену дату та час на засіданні комісії з розгляду акту про порушення № CN 000618, або про перенесення засідання комісії у зв`язку з неможливістю прибуття представника споживача у призначений час.
Не погоджуючись з рішенням комісії АТ "Чернігівгаз" про донарахування ТОВ "Агроресурс-2006" об`єму розподіленого (спожитого) природного газу, оформленого протоколом від 30.12.2021 № 128, останнє звернулося до суду з цим позовом.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суди попередніх інстанцій виходили з того, що правові засади функціонування ринку природного газу України, заснованого на принципах вільної конкуренції, належного захисту прав споживачів та безпеки постачання природного газу, а також здатного до інтеграції з ринками природного газу держав - сторін Енергетичного Співтовариства, у тому числі шляхом створення регіональних ринків природного газу визначені Законом України "Про ринок природного газу".
Статтями 13, 59 Закону України "Про ринок природного газу" передбачено, що споживач зобов`язаний, зокрема не допускати несанкціонованого відбору природного газу. Суб`єкти ринку природного газу, які порушили законодавство, що регулює функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку природного газу зокрема є несанкціонований відбір природного газу.
Пунктом 4 глави 1 розділу I Кодексу ГРС визначено, що несанкціонований відбір природного газу - відбір (споживання) природного газу з газорозподільної системи з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема цього Кодексу.
За змістом абзаців 1, 2 пункту 6 глави 9 розділу X Кодексу ГРС, за підсумками перевірки комерційного ВОГ та за умови відсутності зауважень представник Оператора ГРМ на місці перевірки повинен скласти відповідний акт обстеження/акт контрольного огляду вузла обліку (по одному екземпляру для кожної сторони), що має бути підписаний споживачем (суміжним суб`єктом ринку природного газу). Якщо під час перевірки комерційного ВОГ (за умови відсутності ознак порушень, передбачених розділом ХІ цього Кодексу) між сторонами виникає сумнів щодо результатів вимірювання об`єму природного газу та/або метрологічних характеристик комерційного ВОГ чи його складових, за домовленістю сторін або за ініціативою однієї зі сторін - Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована їх позачергова чи експертна повірка у порядку, визначеному цим розділом. При цьому в акті обстеження/акті контрольного огляду вузла обліку (або в акті про порушення) Оператор ГРМ має зазначити про проведення певних дій щодо позачергової чи експертної повірки комерційного ВОГ чи його складових.
Відповідно до пунктів 1, 2 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу.
Акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення.
Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.
До порушень (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових (які кваліфікуються як "не з вини споживача"), але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу, належать пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно (підпункт 1 пункту 3 глави 2 розділу XI Кодексу ГРС).
Відповідно до пункту 6 глави 6 розділу X Кодексу ГРС, позаштатний режим роботи комерційного ВОГ, зокрема, включає:
1) витоки газу з елементів та конструкції комерційного ВОГ, у тому числі імпульсних ліній манометрів, датчиків тиску і температури тощо;
2) відсутність зміни показань лічильника газу (обчислювача або коректора об`єму газу), загальмованість або рух з ривками зчитувального механізму при фактичній витраті (споживанні) природного газу;
3) наявність сторонніх шумів та нехарактерних звуків при роботі лічильника газу чи іншого ЗВТ;
4) індикація або наявність повідомлень про порушення в роботі ЗВТ, в тому числі про необхідність зміни елементів живлення;
5) забруднення або відкладання осадів, потрапляння сторонніх предметів до внутрішньої порожнини вимірювального трубопроводу або лічильника газу чи на робочі поверхні первинних перетворювачів;
6) інші ознаки порушень вимог щодо експлуатації ЗВТ, які можуть вплинути на результати вимірювання.
Якщо внаслідок позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових буде підтверджено факт необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу, розрахунок необлікованих (облікованих частково) об`ємів природного газу за період несправності комерційного ВОГ чи його складових здійснюється відповідно до вимог цього Кодексу.
Пунктом 5.9 Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.2005 № 618 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.01.2006 за № 67/11941) (надалі - Правила) передбачено, що власник комерційного вузла обліку газу відповідає за технічний стан комерційного вузла обліку газу та порушення правил його експлуатації, а також за використання ЗВТ з вичерпаним терміном повірки.
За приписами пунктів 8, 10, 11 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС, акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. Засідання комісії з розгляду акта про порушення має бути проведено Оператором ГРМ не пізніше двомісячного строку з дня складання акта про порушення (крім випадку очікування результатів експертизи ЗВТ, яка проводиться суб`єктами судово - експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України "Про судову експертизу").
Споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення.
За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.
При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.
При складанні акта-розрахунку враховується таке:
1) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період до 01 числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (тобто до закритого балансового періоду), не потребує коригування (включення до) закритих періодів, а його вартість в повному обсязі має бути компенсована споживачем (несанкціонованим споживачем) Оператору ГРМ. При цьому вартість природного газу визначається за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ протягом періоду необлікованого природного газу;
2) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період після 01-го числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення, включається в баланс поточного календарного місяця за загальними правилами і вважається об`ємом постачання природного газу споживачу його діючим постачальником. Виключенням є об`єм природного газу, нарахований несанкціонованому споживачу та споживачу, у якого відсутній постачальник, вартість якого має бути компенсована Оператору ГРМ за цінами закупівлі ним природного газу в поточному календарному місяці;
3) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу має бути віднятий об`єм природного газу, фактично сплачений споживачем протягом періоду порушення. Виключенням є несанкціонований відбір природного газу поза охопленням комерційного вузла обліку;
4) при розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу пільги та субсидії, на які має право побутовий споживач, не враховуються.
Згідно з підпунктом 1 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС у разі виявлення Оператором ГРМ пропущення строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача, несправності лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску), що сталася внаслідок його пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться з урахуванням такого: при визначенні лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску) непридатними до застосування за результатами позачергової або експертної повірки, а також при пропущенні строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача об`єм переданого (прийнятого) газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання - перерахунок проводиться за період з дати виходу з ладу ЗВТ (з дати початку прострочення періодичної повірки) до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ. У разі якщо дату виходу з ладу ЗВТ неможливо достовірно визначити, перерахунок проводять з початку розрахункового періоду до дати встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ.
За таких обставин справи та з урахуванням наведених положень законодавства місцевий господарський суд, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, дійшов таких висновків.
Лічильник газу (заводський № 12024), встановлений на об`єкті позивача, працював у позаштатному режимі. При цьому, вина споживача або несанкціоноване втручання останнього в роботу засобу вимірювальної техніки відсутня.
Зазначене обумовило порушення зі сторони позивача вимог статей 13, 59 Закону України "Про ринок природного газу" - допущено несанкціонований відбір природного газу.
В даному випадку наявне порушення, яке кваліфікуються як "не з вини споживача", але внаслідок якого споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу - робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно. При цьому, сама непридатність лічильника вказує на те, що споживання природного газу не обліковується або обліковується некоректно.
У такому разі перерахунок спожитого газу за період роботи ЗВТ у позаштатному режимі здійснюється не за фактично використаний газ, а за проектною номінальною потужністю неопломбованого газового обладнання з урахуванням кількості годин роботи газового обладнання споживача.
При цьому, нормами Кодексу ГРС передбачено донарахування за самим лише фактом непридатності приладу обліку, і воно не ставиться у залежність від наявності або відсутності вини споживача або несанкціонованого втручання споживача в роботу ЗВТ, а перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання за період з дати виходу з ладу ЗВТ до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ; або за період з початку розрахункового періоду до дати встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ, якщо дату виходу з ладу ЗВТ неможливо достовірно визначити.
Отже, за висновками судів, з огляду на імперативні приписи Кодексу ГРС, якими і керувався відповідач при виявленні порушень роботи лічильника та донарахуванні обсягів газу, встановлена відповідачем непридатність лічильника покладає на позивача обов`язок оплатити вартість донарахованого об`єму природного газу за проектною номінальною потужністю газового обладнання.
Однак, Верховний Суд вважає такі висновки судів попередніх інстанцій передчасними з огляду на таке.
За приписами пункту 1 частини другої статті 287 ГПК України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно в таких випадках, якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку.
ТОВ "Агроресурс-2006" у касаційній скарзі посилається на те, що судами при ухваленні оскаржуваних рішень не враховано висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 02.12.2020 у справі № 906/962/18 та від 29.09.2021 у справі № 904/3618/20, щодо застосування статей пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС у подібних правовідносинах.
Так, у постанові від 02.12.2020 у справі № 906/962/18 (правовідносини у якій є подібними до правовідносин у цій справі) Верховний Суд у складі об`єднаної палати Касаційного господарського суду, аналізуючи положення абзацу 6 пункту 6 глави 9 розділу Х, пункту 3 глави 2 та пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС, дійшов висновку про те, що за умови відсутності пошкодження лічильника, пропущення строку періодичної повірки лічильника газу з вини споживача або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та за наявності справного обчислювача (коректора) об`єму газу, який не містить зареєстрованих та зафіксованих у звітах повідомлень про роботу лічильника газу в позаштатному режимі, несправність лічильника внаслідок його невідповідності нормативним документам у сфері метрології, встановлена за результатами позачергової або експертної повірки, не є підставою для здійснення перерахунку споживачу об`єму розподіленого (спожитого) природного газу відповідно до пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС.
Зазначені висновки Верховного Суду ґрунтуються на тому, що для цілей визначення необлікованих об`ємів природного газу та зміни їх режиму нарахування споживачу (несанкціонованому споживачу), що не є побутовим, Кодекс ГРС розмежовує несправність лічильника, що сталася внаслідок його пошкодження, та несправність лічильника, що сталася внаслідок позаштатного режиму роботи.
Таких підхід дозволяє кваліфікувати пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або роботу комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно, як порушення "не з вини споживача", оскільки хоча споживач у цих випадках не здійснював несанкціонованого втручання, водночас міг виявити пошкодження ЗВТ/лічильника газу (механічне пошкодження цілісності конструкції комерційного ВОГ та/або його складових, зокрема корпусу, скла, кріплення, захисних елементів, ліній з`єднання) або позаштатний режим роботи, що за пунктом 6 глави 6 розділу Х Кодексу ГРС охоплює ситуації, які споживач може виявити.
При цьому, як видно зі змісту пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС, він не описує виявлення непридатності до застосування внаслідок невідповідності його метрологічних характеристик, тобто дефект лічильника, який міг з часом проявитись і який не пов`язаний з його пошкодженням або позаштатним режимом роботи. Такі дефекти споживач за звичайних умов не може виявити. Для їх запобігання лічильники газу підлягають зокрема, періодичній повірці.
Якщо за результатами вчасної періодичної повірки встановлено непридатність лічильника до застосування лише внаслідок його невідповідності нормативним документам у сфері метрології, наслідки, передбачені підпунктом 1 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС, а саме визначення обсягу переданого (прийнятого) газу за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання, не настають.
Верховний Суд врахував положення абзацу 6 пункту 6 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС та водночас зазначив, що у цій нормі йдеться загалом про комерційний ВОГ (ЗВТ), а не окремі його складові. Натомість у главі 4 розділу ХІ Кодексу ГРС, до якого відсилає ця норма, пункт 4 стосується лічильника газу або звужуючого пристрою, а пункт 5 - датчика тиску, та/або датчика температури, та/або обчислювача (коректора) об`єму газу.
При цьому, за змістом підпункту 2 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС про виникнення позаштатного режиму роботи лічильника свідчать зафіксовані та зареєстровані у звітах справного обчислювача (коректора) об`єму газу повідомлення про наявні аварійні/діагностична ситуації.
У подальшому, в постанові від 18.11.2022 у справі № 914/993/21 Верховний Суд у складі об`єднаної палати Касаційного господарського суду уточнив зазначений висновок шляхом його доповнення таким висновком: "За умови відсутності пошкодження лічильника, пропущення строку періодичної повірки лічильника газу з вини споживача або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та за наявності справного обчислювача (коректора) об`єму газу, який не містить зареєстрованих та зафіксованих у звітах повідомлень про роботу лічильника газу в позаштатному режимі, несправність лічильника внаслідок його невідповідності нормативним документам у сфері метрології, встановлена за результатами позачергової або експертної повірки, не є підставою для здійснення перерахунку споживачу об`єму розподіленого (спожитого) природного газу відповідно до пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРМ.
Якщо у разі несправності лічильника газу, що сталася внаслідок його позаштатного режиму роботи (що, зокрема включає витоки газу з елементів та конструкції комерційного ВОГ, у тому числі імпульсних ліній манометрів), буде підтверджено факт необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу, то розрахунок необлікованих (облікованих частково) об`ємів природного газу за період несправності здійснюється відповідно до вимог абзацу 9 пункту 6 глави 6 розділу X, підпункту 1 пункту 4 глави 4 розділу XІ Кодексу ГРМ. Підпункт 2 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу у такому разі не застосовується і обставини справності коректора значення не мають.".
Таким чином Верховний Суд уточнив, що дані справного обчислювача (коректора) об`єму газу не можуть вважаться достовірними тоді, коли внаслідок позаштатного режиму роботи лічильника газу буде підтверджено факт необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу.
Відповідно до абзацу 2 пункту 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС при порушеннях, пов`язаних з пошкодженням ЗВТ та/або пломб на ЗВТ, за наявності по об`єкту споживача даних дублюючого ВОГ, а також в ситуації, коли наявні дані в обчислювачі/коректорі об`єму газу є достатніми для визначення об`єму природного газу по об`єкту споживача, процедура, передбачена цією главою, не застосовується.
Однак суди попередніх інстанцій наведені висновки Верховного Суду у складі об`єднаної палати Касаційного господарського суду не врахували, відповідні доводи скаржника щодо наявності даних в обчислювачі/коректорі об`ємів газу відхилили передчасно, не з`ясувавши чи є ці дані достатніми для визначення об`єму газу по об`єкту позивача за спірний період.
Так, суди попередніх інстанцій не встановили, чи мали місце зауваження до роботи коректора у спірний період, чи мали місце зареєстровані та зафіксовані у звітах коректора об`єму газу повідомлення про наявні аварійні/діагностичні ситуації (несправність), які б свідчили про позаштатний режим роботи лічильника та чи мала місце фіксація коректором даних щодо збоїв в роботі комерційного ВОГ або його складових, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковувалась або обліковувалась некоректно.
Поза увагою судів залишено обставини дотримання позивачем строку періодичної повірки лічильника газу/коректора об`єму газу, що має істотне значення при виявленні порушень, пов`язаних з несправністю лічильника внаслідок його невідповідності нормативним документам у сфері метрології.
Судами також не з`ясовано чи в результаті позаштатного режиму роботи лічильника газу відбувалося необліковане чи обліковане частково розподілення (споживання) природного газу позивачу.
Таким чином законності/незаконності підстав для здійснення позивачу спірного перерахунку об`єму розподіленого (спожитого) природного газу відповідно до пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС в контексті положень абзацу 2 пункту 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС суди належним чином не з`ясували.
Доводи касаційної скарги в цій частині знайшли своє підтвердження за результатами перегляду справи в касаційному порядку.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи (частини друга, п`ята статті 236 ГПК України).
Суди не надали належної правової оцінки усім доказам у справі, які подані сторонами на підтвердження своїх доводів та заперечень, як окремо кожному так і у їх сукупності, що, у свою чергу, унеможливлює встановлення наявності/відсутності правових підстав для скасування рішення комісії відповідача, оформленого протоколом № 128 від 30.12.2021.
Відповідно до частин першої та другої статті 300 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Згідно з приписами пункту 2 частини першої статті 308 ГПК України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій повністю або частково і передати справу повністю або частково на новий розгляд, зокрема за встановленою підсудністю або для продовження розгляду.
Пунктом 1 частини третьої статті 310 ГПК України передбачено, що підставою для скасування судового рішення та направлення справи на новий розгляд є також порушення норм процесуального права, на які посилається скаржник у касаційній скарзі, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази, за умови висновку про обґрунтованість заявлених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 2, 3 частини другої статті 287 цього Кодексу.
Зважаючи на викладене, оскаржувані судові рішення у справі підлягають скасуванню, а справа - передачі на новий розгляд до Господарського суду Чернігівської області.
Під час нового розгляду справи суду необхідно врахувати викладене, всебічно і повно з`ясувати і перевірити всі фактичні обставини справи та докази, в тому числі зазначені у даній постанові, об`єктивно оцінити відповідні докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті і, в залежності від встановленого, прийняти обґрунтоване і законне судове рішення.
Оскільки рішення судів попередніх інстанцій підлягають скасуванню з передачею справи на новий розгляд, то розподіл судових витрат у справі, у тому числі й судового збору, сплаченого за подання апеляційної та/або касаційної скарг, здійснює господарський суд, який ухвалює рішення за результатами нового розгляду справи, керуючись загальними правилами розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 129, 308, 310, 315 ГПК України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Агроресурс-2006" задовольнити частково.
2. Рішення Господарського суду Чернігівської області від 14.12.2023 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 26.03.2024 у справі № 927/1369/23 скасувати.
Справу передати на новий розгляд до Господарського суду Чернігівської області.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя І. Булгакова
Суддя Т. Жайворонок
Суддя І. Колос
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 20.06.2024 |
Оприлюднено | 24.06.2024 |
Номер документу | 119896190 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Булгакова І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні