ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33601 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 червня 2024 року Справа № 903/5/22
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Тимошенко О.М., суддя Юрчук М.І. , суддя Крейбух О.Г.
секретар судового засідання Шилан О.С.
представники сторін в судове засідання не з`явилися
розглянувши апеляційну скаргу Північно-західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства на ухвалу Господарського суду Волинської області, постановлену 08.04.2024 (суддя Кравчук А.М., повний текст складено 09.04.2024) у справі № 903/5/22
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Верба-ВВ"
до Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства
про захист ділової репутації, стягнення 100,00 грн моральної шкоди
ВСТАНОВИВ:
На розгляді Господарського суду Волинської області перебувала позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Верба-ВВ" до Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства про захист ділової репутації та стягнення 100,00 грн моральної шкоди.
Рішенням Господарського суду Волинської області від 25.05.2022 визнано недостовірною та такою, що порушує особисте немайнове право та недоторканість ділової репутації ТОВ "Верба-ВВ" інформацію, поширену прес - службою Волинського обласного управління лісового господарства на власному інформаційному ресурсі (веб-сайті) lisvolyn.gov.ua у мережі Інтернет у публікації від 14.12.2021 за посиланням https://lisvolyn.gov.ua/?р=59456#more-59459 із назвою "Які факти порушень лісового законодавства найчастіше фіксує державна лісова охорона", а саме інформацію, наступного змісту:
- "Численними є виявлені, факти порушень, де у документах фігурує ТОВ "Верба - ВВ", та інші дрібні приватні деревообробні підприємства, що якимось чином пов`язані";
- "Зокрема, працівники державної лісової охорони ДП СЛАП Камінь - Каширськагроліс під час спільного рейду з працівниками поліції поблизу с. Стобихівка Камінь-Каширського р-ну зупинили автомобіль, завантажений палетними заготовками загальним об`ємом 18 м.куб. Водій пред`явив фіктивну накладну на ТОВ "Верба-ВВ";
- "Подібні факти фіксували працівники державної лісової охорони ДП Камінь- Каширське ЛГ. Під час спільного з поліцією рейду поблизу того ж села Стобихівка зупинили вантажівку. Водій пред`явив накладну на внутрішні перевезення на лісопродукцію, де відправник - ТОВ "Верба-ВВ". На частині колод були відсутні бирки для маркування. Автомобіль та деревину було затримано та доставлено на штрафмайданчик";
- "З боку цього ж підприємства фіксувалися також іншого роду зловживання. Працівники державної лісової охорони ДП Турійське ЛГ під час проведення рейду в Ружинському лісництві виявили незаконну порубку. Розчистку місцевих паїв проводило ТОВ "Верба-ВВ", які нібито випадково зайшли на територію державного лісового фонду. При цьому сума завданих збитків державі становила понад мільйон гривень";
- "Працівники державної лісової охорони ДП Ратнівське ЛМГ у с. Велимче Ковельського р-ну виявили деревину загальним об`ємом 22 м.куб. Власник пилорами надав документи на походження лісопродукції знову таки ж від ТО"В Верба-ВВ". В результаті перевірок документів було виявлено ряд невідповідностей (діаметри, довжини, кубомаса). Спільно з поліцією деревину було вилучено та згодом відкрите кримінальне провадження за ч.1 ст. 246 КК України";
- "Як відомо, на ТОВ "Верба-ВВ" відбувалися обшуки. В результаті правоохоронці виявили ряд порушень (невідповідність бирок, відсутність бирок, а також невідповідність довжин). Тоді було вилучено понад 1500 м.куб. деревини та палетної заготовки";
- "Один з останніх фактів зафіксовано у суботу 11 грудня. Працівники державної лісової охорони зупинили автомобіль, що рухався із с. Велимче Ковельського р-ну, водій знову ж надав документи на ТОВ "Верба-ВВ". |
Зобов`язано Волинське обласне управління лісового господарства протягом місяця з дня набрання законної сили судовим рішенням спростувати вказану недостовірну інформацію про ТОВ "Верба-ВВ", шляхом розміщення в мережі Інтернет на офіційному ресурсі (веб-сайті) lisvolyn.gov.ua вступної та резолютивної частин рішення суду у цій справі таким самим шрифтом, як і спростовувана інформація, не допускаючи при цьому власних коментарів, із забезпеченням вільного доступу до спростування без вимоги внесення паролів та/або кодів доступу тощо, під заголовком "Спростування недостовірної інформації щодо Товариства з обмеженою відповідальністю "Верба-ВВ".
Зобов`язано Волинське обласне управління лісового господарства протягом місяця з дня набрання законної сили судовим рішенням видалити визнану недостовірною інформацію про Товариство з обмеженою відповідальністю "Верба-ВВ", розміщену в мережі Інтернет на інформаційному ресурсі (веб-сайт) lisvolyn.gov.ua у публікації "Які факти порушень лісового законодавства найчастіше фіксує державна лісова охорона", а також фотокопії товаро - транспортної накладної та специфікації накладної від 15.06.2021, які додано до вищевказаної публікації.
Стягнуто з Волинського обласного управління лісового господарства на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Верба-ВВ" 100,00 грн моральної (немайнової) шкоди та судових витрати по справі, з яких: 9 080,00 грн сплаченого судового збору, 15 000,00 витрат на оплату правової допомоги, а всього 24 180,00 грн.
Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.09.2022 рішення Господарського суду Волинської області від 25.05.2022 скасовано. Прийнято нове рішення. У позові відмовлено.
Постановою Верховного Суду від 14.03.2023 постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.09.2022 скасовано в частині скасування рішення Господарського суду Волинської області від 25.05.2022 щодо задоволення позовних вимог про:
- визнання недостовірною та такою, що порушує особисте немайнове право та недоторканість ділової репутації Товариства з обмеженою відповідальністю "Верба-ВВ", інформації, поширеної прес-службою Управління на власному інформаційному ресурсі (веб-сайті) lisvolyn.gov.ua у мережі Інтернет, у публікації від 14.12.2021 за посиланням https://lisvolyn.gov.ua/?р=59456#more-59459 із назвою "Які факти порушень лісового законодавства найчастіше фіксує державна лісова охорона", а саме інформацію, наступного змісту:
- "Численними є виявлені, факти порушень, де у документах фігурує ТОВ "Верба-ВВ", та інші дрібні приватні деревообробні підприємства, що якимось чином пов`язані";
- "Водій пред`явив фіктивну накладну на ТОВ "Верба-ВВ";
- "На частині колод були відсутні бирки для маркування";
- "З боку цього ж підприємства фіксувалися також іншого роду зловживання. Працівники державної лісової охорони ДП "Турійське ЛГ" під час проведення рейду в Ружинському лісництві виявили незаконну порубку. Розчистку місцевих паїв проводило ТОВ "Верба-ВВ", які нібито "випадково" зайшли на територію державного лісового фонду. При цьому сума завданих збитків державі становила понад мільйон гривень".
Скасовано зобов`язання Управління протягом місяця з дня набрання законної сили судовим рішенням спростувати вказану частину недостовірної інформації про Товариство, шляхом розміщення в мережі Інтернет на офіційному ресурсі (веб-сайті) lisvolyn.gov.ua вступної та резолютивної частин рішення суду у цій справі таким самим шрифтом як і спростовувана інформація, не допускаючи при цьому власних коментарів, із забезпеченням вільного доступу до спростування без вимоги внесення паролів та/або кодів доступу тощо, під заголовком "Спростування недостовірної інформації щодо Товариства з обмежено відповідальністю "Верба-ВВ".
Скасовано зобов`язання Управління протягом місяця з дня набрання законної сили судовим рішенням видалити фотокопії товаро-транспортної накладної та специфікації-накладної від 15.06.2021, які додано до вищевказаної публікації.
Скасовано стягнення з Управління на користь Товариства 100 грн моральної (немайнової) шкоди та судових витрат по справі у сумі 24 180,00 грн.
Залишено в силі рішення Господарського суду Волинської області від 25.05.2022 у відповідній частині. У решті постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.09.2022 залишено без змін. Стягнуто з Волинського обласного управління лісового господарства на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Верба-ВВ" 18 160,00 грн судового збору, сплаченого за розгляд касаційної скарги.
На виконання рішення Господарського суду Волинської області та постанови Верховного Суду видано накази від 22.06.2022 № 903/6/22-1, № 903/5/22-2, № 903/5/22-3, від 27.04.2023 № 903/5/22-1. Постановами ВПВР УЗПВР у Волинській області Західного МУМЮ (м. Львів) від 19.07.2022 відкрито виконавчі провадження № 69444411 по виконанню наказу суду № 903/5/22-2 від 22.06.2022, № 69444328 по виконанню наказу суду № 903/5/22-3 від 22.06.2022.
До Господарського суду Волинської області 28.03.2024 надійшла заява ТОВ "Верба-ВВ" про про зміну способу виконання рішення суду та заміну боржника його правонаступником - Північно-західним міжрегіональним управлінням лісового та мисливського господарства.
Заява обґрунтована зміною боржника на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 1003 від 07.09.2022 "Про деякі питання реформування управління лісової галузі".
Північно-західне міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства заперечувало проти заміни боржника та зміну способу виконання рішення. Зазначало, що спірна інформація стосовно ТОВ "Верба-ВВ" на офіційному сайті управління не розміщувалась. Інформація, що при натисканні на посилання https://lisvolyn.gov.ua/?p=59456#more-59459 відбувається перехід на сайт Північно-західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства http://nw.forest.gov.ua не відповідає дійсності. Волинське обласне управління лісового та мисливського господарства свої права та обов`язки управлінню не передавало, передавальні акти відсутні. Інформація в Єдиному державному реєстрі юридичних, фізичних осіб підприємців та громадських формувань щодо правонаступництва відсутня. У Положенні Північно-західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства, затвердженому наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 09.11.2022 № 1012, інформація про правонаступництво не значиться. Товариство вправі було заявити свої вимоги під час ліквідації Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства, яка розпочата 26.09.2022.
Ухвалою Господарського суду Волинської області від 08.04.2024 у справі № 903/5/22 заяву ТОВ "Верба-ВВ" про заміну боржника його правонаступником задоволено. Замінено боржника у справі № 903/5/22 за позовом ТОВ "Верба-ВВ" до Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства про захист ділової репутації та стягнення 100,00 моральної шкоди: Волинське обласне управління лісового та мисливського господарства його правонаступником - Північно-західним міжрегіональним управлінням лісового та мисливського господарства. Заяву ТОВ "Верба-ВВ" про зміну способу виконання рішення суду задоволено частково. Змінено спосіб виконання рішення Господарського суду Волинської області № 903/5/22 від 14.03.2023, з врахуванням постанови Верховного Суду від 14.03.2023 шляхом зміни вказаного у рішенні веб-сайту "lisvolyn.gov.ua" на "https//nw.forest.gov.ua".
Не погодившись із вказаною ухвалою суду першої інстанції, Північно-західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства звернулось до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить останню скасувати та відмовити у задоволенні заяви ТОВ "Верба-ВВ" про заміну боржника та заміну способу виконання рішення суду.
Аргументуючи доводи апеляційної скарги вказує, що суд дійшов помилкових висновків, оскільки п.1 постанови Кабінету Міністрів України №1003 від 07.09.2022 "Про деякі питання реформування управління лісової галузі", на яку посилається стягувач, вказано саме ліквідувати як юридичні особи публічного права територіальні органи Державного агентства лісових ресурсів за переліком згідно з додатком 1, серед яких, зокрема, Волинського обласне управління лісового та мисливського господарства, а не припинити шляхом реорганізації, що не є підставою правонаступництва Північно-західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства. Разом з цим, в матеріалах справи відсутній відповідний передавальний акт, з якого вбачається, що згідно ст. 107 Цивільного кодексу України всі зобов`язання перед кредиторами, усі права та обов`язки, а також усі активи і пасиви від Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства переходять до правонаступника. Судом не було досліджено чи в даному випадку відбулось повне чи часткове правонаступництво, тобто перехід прав та обов`язків чи перехід новоутвореному органу державної влади лише окремих завдань і функцій. Також вказує про те, що заявником не надано доказів існування виконавчого провадження з виконання наказу суду у справі № 903/5/22 на момент подання заяви, оскільки згідно з відомостями з Автоматизованої системи виконавчих проваджень, виконавчі провадження № 69444411 та № 69444328 - завершені, узв`язку із чим, у суду були відсутні підстави для заміни боржника з згідно ст. 334 ГПК України.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 30.04.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Північно-західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства на ухвалу Господарського суду Волинської області від 08.04.2024 у справі № 903/5/22; апеляційну скаргу постановлено розглянути із повідомленням (викликом) сторін.
Відповідач у справі та Північно-західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства правом подачі відзиву на апеляційну скаргу не скористалися.
Представники учасників справи в судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце судового розгляду апеляційної скарги повідомлені належним чином засобами електронного зв`язку.
За умовами ч. 12 ст. 270 ГПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Враховуючи, що всі учасники справи належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи та явка сторін обов`язковою не визнавалась, суд дійшов висновку про відсутність перешкод для розгляду апеляційної скарги.
Відповідно до ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.
Розглянувши матеріали справи № 903/5/22, проаналізувавши наявні докази та доводи учасників справи, а також перевіривши додержання судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, Північно-західний апеляційний господарський суд зазначає таке.
Конституція України визначає, що судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд (стаття 129-1).
Згідно з положеннями статей 18, 326 Господарського процесуального кодексу України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.
Виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - сукупність дій визначених у Законі України "Про виконавче провадження" органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Під час виконавчого провадження заміна сторони виконавчого провадження відбувається на підставі частин першої - третьої, п`ятої статті 334 Господарського процесуального кодексу України: у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець. Суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб. Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
Відповідно до ст.52 ГПК України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.
За правилами ст. 334 ГПК України, у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець.
За загальним правилом, правонаступництво - це перехід прав і обов`язків від одного суб`єкта до іншого. Правонаступництво є самостійною підставою заміни сторони у зобов`язанні, його слід розглядати як певний юридичний механізм похідного правонабуття, за яким до правонаступника переходять суб`єктивні права та обов`язки попередника. Правонаступництво для юридичних осіб може наставати в разі їх припинення з правонаступництвом.
Припинення юридичної особи з правонаступництвом, тобто реорганізація юридичної особи, може проводитися у формі злиття, приєднання, поділу або перетворення.
Розрізняють дві форми правонаступництва: універсальне та часткове (сингулярне). При універсальному правонаступництві до правонаступника (фізичної або юридичної особи) разом з правами переходять і обов`язки сторони у зобов`язанні. Таке правонаступництво має місце у разі спадкування, реорганізації юридичної особи шляхом перетворення, злиття, приєднання.
При частковому (сингулярному) правонаступництві до правонаступника переходять тільки певні права та обов`язки кредитора.
Водночас процесуальне правонаступництво, передбачене ст. 52 ГПК України, - це перехід процесуальних прав та обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні.
Така правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 10.08.2020 у справі № 917/1339/16.
Процесуальне правонаступництво випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони матеріального правовідношення її правонаступником) і відображає зв`язок матеріального і процесуального права. Для вирішення судом питання про процесуальну заміну сторони у справі (у тому числі на стадії виконання судового рішення) необхідною умовою є наявність відповідних документів, які підтверджують факт вибуття особи з матеріального правовідношення та перехід її прав та обов`язків до іншої особи - правонаступника.
Здійснення правонаступництва є результатом наявності визначеного юридичного складу, тобто сукупності юридичних фактів, необхідних і достатніх для того, щоб отримати відповідний ефект - наступництво в правах та обов`язках. У кожному конкретному випадку для вирішення питань можливості правонаступництва суду слід аналізувати відповідні фактичні обставини, передбачені нормами матеріального права.
Згідно п. 1 ч. 104 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або, ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Статтею 106 ЦК України передбачено що злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.
Встановлено, що постановою КМУ від 07.09.2022 № 1003 "Про деякі питання реформування управління лісової галузі" ліквідовано як юридичних осіб публічного права територіальні органи Державного агентства лісових ресурсів за переліком з додатка 1, зокрема Волинське обласне управління лісового та мисливського господарства.
Утворено як юридичні особи публічного права міжрегіональні територіальні органи Державного агентства лісових ресурсів за переліком з додатку 2, зокрема Північно-західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства (м. Рівне) .
Установлено, що міжрегіональні територіальні органи Державного агентства лісових ресурсів, що утворюються згідно з п. 2 цієї постанови, є правонаступниками територіальних органів Державного агентства лісових ресурсів, які ліквідуються згідно з п. 1, згідно з додатком 3, зокрема Північно-західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства (м. Рівне) є правонаступником Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства.
Згідно з ч. 5. ст. 104 ЦК України юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Відповідно до ч. 8 ст. 4 ЗУ "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Волинське обласне управління лісового та мисливського господарства (код 35213572) 27.12.2023 припинено.
Північно-західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства (м. Рівне) (код 44938794) зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як окрема юридична особа, створена на підставі постанови КМУ від 07.09.2022 № 1003 "Про деякі питання реформування управління лісової галузі" 09.02.2023.
Згідно Положення Північно-західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства (м. Рівне) утворюється відповідно до ЗУ "Про центральні органи державної виконавчої влади".
Згідно ст. 4 ЗУ "Про центральні органи державної виконавчої влади" міністерства та інші центральні органи виконавчої влади є юридичними особами публічного права. Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади набувають статусу юридичної особи з дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про їх державну реєстрацію як юридичної особи.
Апелянт вказує, що з огляду на особливості процесів припинення юридичних осіб та набуття прав їх правонаступниками, місцевим господарським судом достеменно не встановлено факту правонаступництва Північно-західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства. Зокрема, не додано відповідного передавального акту, за яким всі зобов`язання перед кредиторами, права та обов`язки, усі активи та пасиви від Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства переходять до правонаступника.
Колегія суддів вважає такі доводи безпідставними в силу того, що питання ліквідації юридичної особи публічного права - Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства та створення на її місці іншої юридичної особи публічного права - Північно-західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства здійснено за рішенням відповідних органів державної влади. При цьому у вказаних рішеннях (постанова КМУ № 1003) прямо вказано правонаступників ліквідованих осіб. Оскільки зазначені рішення органів державної влади не конкретизують та визначають межі правонаступництва, вважається, що новоутворені юридичні особи є правонаступниками всіх прав та обов`язків без виключень.
Поруч з цим судом відмічається, що у відповідності до ст.ст. 73-80 ГПК України, кожна сторона повинна довести обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень шляхом подання до суду належних, допустимих та достовірних доказів. Суд з власної ініціативи не може збирати докази, що стосуються предмета спору.
Заявник, виходячи із загальновідомої інформації щодо прийняття рішення про реформування управління лісової галузі (яка містить пряму вказівку про правонастуників) звернувся з відповідною заявою про здійснення процесуального правонаступництва у справі.
Натомість особа, яка визначена правонаступником (апелянт) і беззаперечно володіє інформацією щодо обсягу переданих їй прав, в даному випадку перекладає обов`язок з доведення факту відсутності правонаступництва на суд, ігноруючи норми процесуального законодавства.
Виходячи з наведеного суд констатує, що апелянтом не доведено належними та допустимими доказами, що Північно-західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства не є правонаступником Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства або частково набуло прав і обов`язків останнього або існує документ (передавальний акт, баланс тощо), за яким можливо встановити обсяг набутих прав.
Відповідно твердження скаржника в цій частині є необгрунтованими, а відтак не спростовуються висновків суду першої інстанції.
Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами (ч.1 ст. 326 Господарського процесуального кодексу України).
Отже, вибуття первісного боржника і заміна його новим не скасовує обов`язковості виконання рішення суду, при цьому реалізувати право на примусове виконання рішення суду можливо лише шляхом заміни боржника у виконавчому провадженні, оскільки кредитор без вирішення питання про заміну боржника у зобов`язанні не має права звернутися до органу державної виконавчої служби із заявою про примусове виконання рішення суду.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 03.11.2020 року у справі № 916/617/17 (провадження № 12-48гс20, пункти 74, 75, 76) зазначено, що "на стадії виконавчого провадження як на завершальній стадії судового провадження можлива заміна сторони виконавчого провадження правонаступником за наявності відкритого виконавчого провадження. Після відкриття виконавчого провадження та до його закінчення заміна сторони виконавчого провадження (з одночасною заміною відповідного учасника справи) правонаступником здійснюється у порядку, передбаченому статтею 334 цього Кодексу з урахуванням підстав, визначених статтею 52 Господарського процесуального кодексу України. У цьому випадку приписи статті 334 Господарського процесуального кодексу України, що містить процесуальні особливості здійснення правонаступництва на стадії виконання судового рішення, застосовуються разом з положеннями статті 52 цього Кодексу.
Враховуючи вищевикладене, місцевий господарський суд вірно виснував те, що Північно-західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства (м. Рівне) є правонаступником прав та обов`язків Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства на підставі постанови КМУ № 1003 від 07.09.2022, у зв`язку з чим заява стягувача про заміну боржника його правонаступником підлягає задоволенню.
Стягувач також просив суд змінити спосіб виконання рішення, встановив новий спосіб виконання, а саме:
- визнати недостовірною та такою, що порушує особисте немайнове право та недоторканість ділової репутації Товариства з обмеженою відповідальністю "Верба- ВВ", інформацію, поширену прес-службою Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства на власному інформаційному ресурсі (веб- сайті) «lisvolyn.gov.ua» у мережі Інтернет, у публікації від 14.12.2021 за посиланням https://lisvolyn.gov.ua/?p=59456#more-59459 із назвою "Які факти порушень лісового законодавства найчастіше фіксує державна лісова охорона", та яка після припинення останнього, міститься на перейменованому інформаційному ресурсі (веб- сайті) «https://nw.forest.gov.ua» у мережі Інтернет, власником якого є Північно-західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства (м. Рівне), за посиланням https://nw.forest.gov.ua/?p=59459#more-59459, а саме інформацію, такого змісту:
"численними є виявлені, факти порушень, де у документах фігурує ТОВ "Верба-ВВ", та інші дрібні приватні деревообробні підприємства, що якимось чином пов`язані";
"Водій пред`явив фіктивну накладну на ТОВ "Верба-ВВ";
"На частині колод були відсутні бирки для маркування";
"З боку цього ж підприємства фіксувалися також іншого роду зловживання. Працівники державної лісової охорони ДП "Турійське ЛГ" під час проведення рейду в Ружинському лісництві виявили незаконну порубку. Розчистку місцевих паїв проводило ТОВ "Верба-ВВ", які нібито "випадково" зайшли на територію державного лісового фонду. При цьому сума завданих збитків державі становила понад мільйон гривень".
- зобов`язати Північно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства (м. Рівне) протягом місяця з дня набрання законної сили судовим рішенням спростувати вказану частину недостовірної інформації про Товариство, шляхом розміщення в мережі Інтернет на офіційному ресурсі (веб-сайті) «https://nw.forest.gov.ua» вступної та резолютивної частин рішення суду у цій справі таким самим шрифтом як і спростовувана інформація, не допускаючи при цьому власних коментарів, із забезпеченням вільного доступу до спростування без вимоги внесення паролів та/або кодів доступу тощо, під заголовком "Спростування недостовірної інформації щодо Товариства з обмежено відповідальністю "Верба-ВВ".
-зобов`язати Північно-Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства (м. Рівне) протягом місяця з дня набрання законної сили судовим рішенням видалити фотокопії товарно-транспортної накладної та специфікації накладної від 15.06.2021, які додано до вищевказаної публікації.
-стягнути з Північно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства (м. Рівне) на користь Товариства 100 грн моральної (немайнової) шкоди та судових витрат по справі, з яких: 9 080 грн сплаченого судового збору, 15 000 грн витрат на оплату правової допомоги.
- стягнути з Північно-Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства (м. Рівне) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Верба-ВВ» (45000, Волинська обл., Ковельський р-н., с. Любитів, вул. Вокзальна, 9, код 39231747) 18 160,00 (вісімнадцять тисяч сто шістдесят гривень нуль копійок) гривень судового збору, сплаченого за розгляд касаційної скарги.
Частиною 3 ст. 33 Закону України "Про виконавче провадження" передбачено, що за наявності обставин, що ускладнюють виконання судового рішення або роблять його неможливим, сторони, а також виконавець за заявою сторін або державний виконавець з власної ініціативи у випадку, передбаченому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень", мають право звернутися до суду, який розглядав справу як суд першої інстанції, із заявою про встановлення або зміну способу і порядку виконання рішення.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 331 ГПК України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення або розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи. Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
З аналізу норм чинного законодавства вбачається, що під зміною способу і порядку виконання рішення суду слід розуміти прийняття господарським судом нових заходів для реалізації такого рішення в разі неможливості його виконання у порядку та у спосіб, що раніше встановлені.
Підставою для зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або у спосіб, встановлений господарським судом.
Законодавець у ч.1 ст. 16 Цивільного кодексу України встановив, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, а в частині 2 цієї статті визначив способи здійснення захисту цивільних справ та інтересів судом.
Спосіб виконання рішення визначається на підставі встановлених у ст.16 Цивільного кодексу України способів захисту цивільних прав.
Зміна способу і порядку виконання рішення полягає у заміні одного заходу примусового виконання іншим. Вирішуючи питання про зміну способу виконання рішення, суд повинен з`ясувати обставини, що свідчать про абсолютну неможливість такого виконання рішення суду. Змінюючи спосіб і порядок виконання судового рішення, суд не може змінювати останнє по суті.
Поняття "спосіб і порядок" виконання судового рішення мають спеціальне значення у розумінні реалізації завдань виконавчого провадження.
Спосіб виконання судового рішення - це спосіб реалізації та здійснення способу захисту, встановленого ст. 16 Цивільного кодексу України.
Для зміни способу виконання судового рішення необхідним є з`ясування питання чи не призведе така зміна способу виконання до зміни первісно обраного позивачем способу захисту своїх прав та інтересів, оскільки змінюючи спосіб виконання судового рішення, суд не може змінювати останнє по суті.
Наведена правова позиція викладена у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 11.04.2018 у справі № 904/1478/15.
Предмет доказування під час розгляду справи складають факти, якими сторони обґрунтовують заявлені вимоги чи заперечення або які мають інше значення для вирішення справи і підлягають встановленню під час ухвалення судового рішення. Господарський суд визначає предмет доказування, виходячи з вимог і заперечень сторін, керуючись нормами права, які повинні бути застосовані у такому випадку.
Заявник вказував, що визначений в резолютивних частинах рішень суду сайт "lisvolyn.gov.ua", на якому боржник зобов`язаний розмістити відповідну інформацію, в мережі Інтернет відсутній, що робить фактично не можливим виконання рішення суду.
Як було встановлено, юридична особа Волинське обласне управління лісового та мисливського господарства припинено 27.12.2023. В результаті реорганізації боржника з Волинського обласного управління лісового та мисливського господарства на Північно-західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства (м. Рівне) створено новий офіційний веб-сайт https//nw.forest.gov.ua, що не заперечувалося останнім.
Відтак, вказані обставини є такими, що унеможливлюють виконання судового рішення та вказують на необхідність зміни способу його виконання шляхом заміни вказаного у пунктах резолютивної частини рішення веб-сайту "lisvolyn.gov.ua" на "https//nw.forest.gov.ua".
В даному випадку суд першої інстанції правильно врахував неможливість зміни рішення по суті та частково задовольнив вимогу заявника про зміну способу і порядку виконання рішення лише шляхом зміни назви веб-сайту.
Посилання апелянта на те, що виконавчі провадження у даній справі (№ 69444411 та № 69444328) є закінченими, а тому відсутня можливість здійснення заміни сторони виконавчого провадження правонаступником, судова колегія відхиляє, оскільки вказані виконавчі провадження закінчені за наказами суду № 903/5/22-2 та № 903/5/22-3. Натомість інформації про закінчення виконавчого провадження за наказом суду № 903/5/22-1 матеріали справи не містять, що спростовує доводи скаржника.
В силу приписів ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 86 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних в справі доказів.
Наведені в апеляційній скарзі аргументи скаржника не можуть бути підставою для скасування оскаржуваного рішення, оскільки вони не спростовують обґрунтованих висновків господарського суду, правильність застосування норм матеріального права та не вказують на порушення норм процесуального права, що є обов`язковою підставою для скасування рішення.
Відповідно до ст. 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Ухвала Господарського суду Волинської області від 08.04.2024 у справі № 903/5/22 відповідає матеріалам справи та ґрунтується на чинному законодавстві.
За результатами розгляду апеляційної скарги у справі № 903/5/22 витрати по сплаті судового збору, в порядку ст. 129 ГПК України, покладаються на апелянта.
Відповідно до п. 5 ст. 240 ГПК України датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.
Керуючись статтями 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Північно-західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства залишити без задоволення.
Ухвалу Господарського суду Волинської області від 08 квітня 2024 року у справі № 903/5/22 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції у строк та в порядку, встановленому статтями 287-289 ГПК України.
Справу № 903/5/22 повернути Господарському суду Волинської області.
Головуючий суддя Тимошенко О.М.
Суддя Юрчук М.І.
Суддя Крейбух О.Г.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2024 |
Оприлюднено | 26.06.2024 |
Номер документу | 119925865 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо захисту ділової репутації |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Кравчук Антоніна Михайлівна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Кравчук Антоніна Михайлівна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Кравчук Антоніна Михайлівна
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Тимошенко О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні