Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 червня 2024 року Справа№200/1865/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Циганенка А.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Краматорського міського центру зайнятості про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування наказу,
УСТАНОВИВ:
19 березня 2024 року засобами поштового зв`язку позивач, ОСОБА_1 , подав до суду адміністративний позов до відповідача, Краматорського міського центру зайнятості, у якому просив:
- визнати протиправними дії посадових та службових осіб відповідача при проведенні розслідування страхового випадку та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення щодо позивача, оформленого актом №07112022-1РЗО від 07.11.2022, та висновки, зазначені в акті №07112022-1 РЗО від 07.11.2022, що стали наслідком таких протиправних дій;
- визнати протиправним та скасувати наказ відповідача №69 від 08.11.2022 про повернення коштів.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, ОСОБА_1 покликався на те, що за час перебування на обліку у відповідача в якості безробітного в період з 21.12.2021 по 12.07.2022 та з 21.07.2022 по 06.11.2022 отримав допомогу по безробіттю в загальній сумі 89489,82 грн. В січні 2024 року при ознайомленні в Ружинському районному суді Житомирської області з цивільною справою №202/10513/23 дізнався про наказ №69 від 08.11.2022 про повернення коштів. Позивач вказує на те, що спірний наказ є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки відповідач не повідомив його належними чином про проведення щодо нього перевірки та складення Акту розслідування №07112022-1 РЗО від 07.11.2022, в якому міститься невірна та недостовірна інформація. Такі неправомірні дії позбавили позивача можливості надати своєчасно документи та пояснення щодо обставин розслідування страхового випадку. Позивач вважає, що за наявності листів територіальних органів Пенсійного фонду України про те, що він не перебуває на обліку та не є одержувачем пенсії, а також рішення №053130007633 від 09.09.2021 про відмову у призначені пенсії, у нього були відсутні підстави для повідомлення відповідача з приводу перебування на пенсійному обліку та отримання пенсії.
Краматорський міський центр зайнятості подав заяву в який зазначив, що відповідно до наказу №24 від 28.02.2022 «Про організацію роботи Краматорського міського центру зайнятості» працівникам Краматорського міського центру зайнятості встановлено дистанційний режим роботи. Відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 19.03.2022 №334 «Деякі питання реєстрації, перереєстрації, припинення реєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, нарахування та виплати допомоги по безробіттю на період дії воєнного стану» спілкування між кар`єрним радником та ОСОБА_1 відбувалося дистанційно в телефонному режимі та у месенджері Viber за номером телефону (+ 380 (97) 184 21 37).
31.10.2022 під час опрацювання пам`ятки розслідування за даними реєстру застрахованих осіб завантажилась інформація, що ОСОБА_1 отримує пенсію за вислугу років з 08.12.2021.
03.11.2022 кар`єрним радником було здійснено дзвінок на мобільний телефон відповідача за номером телефону ( НОМЕР_1 ) та два дзвінки з у мессенжер Viber для з`ясування інформації стосовно отримання пенсії за вислугу років, але ОСОБА_1 на зв`язок не вийшов.
03.11.2022 з метою проведення розслідування страхового випадку та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітному, передбаченого наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Державної податкової адміністрації від 13.02.2009 № 60/62, направлено запит до Пенсійного фонду України щодо надання інформації стосовно отримання пенсії за вислугу років ОСОБА_1
07.11.2022 отримано відповідь від Пенсійного фонду України №0500-0207-8/66057 про те, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області та отримує пенсію за вислугу років по лінії ДПС, відповідно Закону України від 09 квітня 1992 року №2262 «Про пенсійне забезпечення, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» з 08.12.2021.
На виконання Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Державної податкової адміністрації від 13.02.2009 №60/62, вищезазначене порушення було зафіксоване в акті №07112022-1РЗО від 07.11.2022.
07.11.2022 ОСОБА_1 у мессенжер Viber направлено Акт розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним № 07112022-1РЗО від 07.11.2022 для ознайомлення та вирішення питання про повернення коштів.
ОСОБА_1 декілька разів звертався до територіальних органів Пенсійних фондів України для отримання пенсійних виплат, отримане рішення про відмову у призначенні пенсійних виплат від 09.09.2021 надіслав кар`єрному раднику у мессенжер Viber, що ще раз підтверджує, що робота проводилась дистанційно, засобами телекомунікаційного зв`язку.
14.10.2022 ОСОБА_1 був на прийомі у фахівця центру зайнятості, під час якого він не повідомив, що пенсію йому призначено та фактично виплачено. Отже, перебуваючи у статусі безробітного та отримуючи допомогу по безробіттю, відповідач отримав два види матеріальної виплати.
Відповідно до ч. 2 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг, чого не зробив відповідач.
Відповідно до ч. 3 ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» та пункту 6 Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення безробітним, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Державної податкової адміністрації від 13.02.2009 № 60/62, сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.
Виходячи з вищевикладеного, ОСОБА_1 , який перебував на обліку в Краматорському міському центрі зайнятості як безробітний, одночасно був одержувачем пенсійних виплат з 08.12.2021 згідно з відповіддю Пенсійного фонду України №0500- 0207-8/66057, про що не повідомив свого кар`єрного радника.
01 квітня 2024 року позовна заява була залишена без руху і позивачу наданий строк для усунення її недоліків.
29 квітня 2024 року відкрито провадження у справі та її розгляд призначений за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
29 квітня 2024року у відповідача витребувані докази.
29 квітня 2024 року у Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області витребувана копія пенсійної справи ОСОБА_1
10 червня 2024 року до відповідача застосовані заходи процесуального примусу.
10 червня 2024 року у відповідача повторно витребувані докази.
10 червня 2024 року у Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області та Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області витребувані докази та письмові пояснення.
11 червня 2024 року скасовані заходи процесуального примусу застосовані до відповідача.
Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення проти нього, суд встановив таке.
08 грудня 2021 року відповідальною особою Краматорського міського центру зайнятості Маячка І.М. створена персональна картка №052521120800011 на ім`я ОСОБА_1
21 грудня 2021 року ОСОБА_1 подав на ім`я керівника Краматорського міського центру зайнятості:
- заяву про надання статусу безробітного в Краматорському міському центра зайнятості, в якій, з поміж іншого, зазначив, що не перебуває на обліку в інших центрах зайнятості та пенсія на пільгових умовах та за вислугу років не призначено,
- заяву про призначення виплати допомоги по безробіттю.
21 грудня 2021 року наказом Краматорського міського центру зайнятості №НТ211221 ОСОБА_1 наданий статус безробітного та призначена виплата по безробіттю.
28 грудня 2021 року кар`єрним радником Маячка І.М. та клієнтом ОСОБА_1 підписаний «Індивідуальний план працевлаштування безробітного», в якому зазначені номери телефонів ОСОБА_1 - НОМЕР_2 ; НОМЕР_3 .
Згідно з пунктом 4.2.7 Індивідуального плану працевлаштування безробітного ОСОБА_1 зобов`язався інформувати Центр зайнятості протягом трьох робочих днів про обставини, що впливають на припинення реєстрації безробітного.
13 січня 2022 року ОСОБА_1 подана заява про призначення пенсії за вислугу років до Головного управління Пенсійного фонду України.
28 лютого 2022 року за наказом Краматорського міського центру зайнятості №24 «Про організацію роботи Краматорського міського центру зайнятості» працівникам Краматорського міського центру зайнятості встановлений дистанційний режим роботи.
13 липня 2022 року наказом Краматорського міського центру зайнятості №НТ220713 ОСОБА_1 припинена виплата допомоги по безробіттю.
21 липня 2022 року наказом Краматорського міського центру зайнятості №НТ220721 ОСОБА_1 поновлена виплата допомоги по безробіттю.
05 серпня 2022 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області зареєстрована за №16379/8 заява ОСОБА_1 про витребування його пенсійної справи із Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області. В заяві зазначено: «отримую пенсію по лінії МО».
Згідно з протоколом по пенсійній справі №0606021359 від 21 вересня 2022 року ОСОБА_1 призначена пенсія за вислугу років з 08 грудня 2021 року.
07 жовтня 2022 року Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області листом за №0500-1808-9/60443 повідомило Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про те, що пенсія за вислугу років, призначена ОСОБА_1 з 08.12.2021 не виплачувалася, оскільки останній видув в інший район.
12 жовтня 2022 року розпорядженням Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області №0606021359 «Про проведення доплати внутрішньо переміщеній особі» ОСОБА_1 проведена доплата пенсії за вислугу років за період з 08.12.2021 по 30.09.2022 у сумі 76045,46 гривень.
03 листопада 2022 року Краматорський міський центр зайнятості листом за №03/1003-01-27-22 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про надання інформації щодо призначення виду пенсії та дати прийняття рішення про призначення пенсії ОСОБА_1
07 листопада 2022 року Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області листом за №0500-0207-8/66057 повідомило Краматорський міський центр зайнятості про те, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_4 , перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області та отримує пенсію за вислугою років по лінії ДПС, відповідно Закону України від 09 квітня 1992 р. № 2262 "Про пенсійне забезпечення, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" 08.12.2021.
07 листопада 2022 року Краматорським міським центром зайнятості складено Акт №07112022-1РЗО «Розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним, відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», яким встановлено факт подання недостовірних даних, що мав місце під час перебування на обліку громадянина ОСОБА_1
07 листопада 2022 року ОСОБА_1 у мессенжер Viber направлено Акт розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним № 07112022-1РЗО від 07.11.2022 для ознайомлення та вирішення питання про повернення коштів.
08 листопада 2022 року наказом Краматорського міського центру зайнятості №69 «Про повернення коштів» у зв`язку з підтвердженням факту подання недостовірних даних, що мав місце під час перебування гр. ОСОБА_1 на обліку як безробітного, заступнику начальника відділу організації працевлаштування населення Носаньовій Г. прийняти рішення про повернення сум незаконно отриманого матеріального забезпечення на випадок безробіття та вартості наданих соціальних послуг в ПК № 052521120800011 за період з 21.12.2021 по 12.07.2022 в сумі 67 338.81 грн., в ПК № 052522072100015 за період з 21.07.2022 по 06.11.2022 в сумі 28797,78 грн.
Начальнику юридичного відділу Кутенко А. забезпечити повернення гр. ОСОБА_1 сум незаконно отриманого матеріального забезпечення на випадок безробіття та вартості наданих соціальних послуг за період з 21.12.2021 по 12.07.2022 в сумі 67 338.81 грн. та з 21.07.2022 по 13.10.2022 в сумі 22151,01 грн.
Згідно з довідкою Краматорського міського центру зайнятості №1 від 08.11.2022 ОСОБА_1 за період з грудня 2021 року по липень 2022 року виплачено 67338,81 гривень.
Згідно з довідкою Краматорського міського центру зайнятості №2 від 08.11.2022 ОСОБА_1 за період з липня по листопад 2022 року виплачено 28797,78 гривень.
Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області на виконання ухвали Донецького окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 надані такі письмові пояснення.
В Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області (далі - Головне управління в Донецькій області) ОСОБА_1 перебував як отримувач пенсії за вислугу років відповідно до Закону України від 09.04.1992 №2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон №2262).
14 червня 2022 року вх. №3489/9 до Головного управління в Донецькій області від Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області надійшли документи для призначення пенсії ОСОБА_1 . До пакету документів було додано заяву ОСОБА_1 від 15.01.2022.
Головним управлінням в Донецькій області 29 квітня 2022 року було призначено пенсію ОСОБА_1 згідно з наданими документами та відповідно до Закону №2262. Пенсію було призначено з 08.12.2021. Надати інформацію з питання повідомлення пенсіонера про призначення пенсії немає можливості.
Електронну пенсійну справу ОСОБА_1 10 серпня 2022 року було передано до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області у зв`язку з вибуттям пенсіонера на постійне місце проживання до Житомирської області.
На виконання ухвали Донецького окружного адміністративного суду від 10 червня 2024 року у справі № 200/1865/24 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області надані такі письмові пояснення.
05 серпня 2022 року до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області ОСОБА_1 була подана заява про запит пенсійної справи з Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області.
11 серпня 2022 року Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області листом за №0500-1808-9/49389 повідомило про неможливість надання паперової пенсійної справи в зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та про відправку електронної пенсійної справи.
07 жовтня 2022 року Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області в доповнення до листа від 11.08.2022 №0500-1808-9/49389 повідомило, що гр. ОСОБА_1 перебував на обліку в Головному управлінні як отримувач пенсії за вислугу років з 08.12.2021 відповідно до норм Закону України від 09.04.1992 № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та мав статус внутрішньо переміщеної особи, що підтверджувалось довідкою від 10.11.2016 № 1426-80332, виданою відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509 (далі - довідка ВПО).
Виплата пенсії внутрішньо переміщеним особам проводиться відповідно до п.1 постанови Кабінету Міністрів України від 05.11.2014 № 637 «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам» на підставі відомостей, що містяться в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб.
16 травня 2022 року Головним управлінням направлено запит до Департаменту соціального захисту населення м. Краматорськ № 0500-1504-6/37146 щодо підтвердження дії довідки ВПО гр. ОСОБА_1
26 травня 2022 року надійшла відповідь за № 01-21/1961/0/201-22 про скасування дії довідки ВПО, причина скасування «вибув в інший район», у зв`язку з чим виплата пенсії гр. ОСОБА_1 не проводилась.
31 серпня 2022 року до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області надійшов лист з УСЗН Бердичівської РДА про підтвердження інформації щодо внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 за адресою АДРЕСА_1 .
Відповідно до вищевказаного, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області Розпорядженням №0606021356 від 12.10.2022 проведено доплату пенсії внутрішньо переміщеній особі ОСОБА_1 за період з 08.12.2021 по 30.09.2022 у сумі 76046,46 грн. та продовжено виплату пенсії з 01.10.2022 за вислугу років відповідно до Закону України «про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
При ухваленні рішення суд виходив з наступних мотивів та керувався такими положеннями законодавства.
Україна є […] правова держава (стаття 1 Конституції України) .
Людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави (стаття 3 Конституції України).
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними (стаття 46 Конституції України).
Згідно з пунктом 6 частини 1 статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.
Правовідносини, що виникають у сфері загальнообов`язкового державного соціального страхування на випадок безробіття регулюються Законом України від 2 березня 2000 року №1533-III «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» (далі - Закон №1533-III) та Законом України від 5 липня 2012 року №5067-VI «Про зайнятість населення» (далі - Закону №5067-VI).
Згідно з частиною 1 статті 22 Закону №1533-III право на допомогу по безробіттю залежно від страхового стажу мають застраховані особи, визнані в установленому порядку безробітними, страховий стаж яких протягом 12 місяців, що передували реєстрації особи як безробітної, становить не менше ніж шість місяців за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
За приписами частин 2, 3 статті 36 Закону №1533-III застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг. Сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 43 Закону №5067-VI статусу безробітного може набути особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи.
Відповідно до частини 3 статті 44 Закону №5067-VI відповідальність за достовірність поданих до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, даних та документів, на підставі яких приймається рішення щодо реєстрації безробітного та призначення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, покладається на зареєстрованого безробітного.
За змістом статті 45 Закону №5067-VI реєстрація безробітного припиняється у разі, зокрема, встановлення факту подання особою недостовірних даних та документів, на підставі яких було прийнято рішення про надання їй статусу безробітного, призначення (виплати) матеріального забезпечення на випадок безробіття та надання соціальних послуг.
Згідно з пунктами 2, 3 Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Державної податкової адміністрації від 13.02.2009 №60/62, постановою правління Пенсійного фонду України від 13.02.2009 №7-1, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12 березня 2009 року за №232/16248 (далі - Порядок №60/62), розслідування згідно з цим Порядком здійснюється шляхом проведення перевірки достовірності даних, які є підставою для надання особі статусу безробітної та виплати їй матеріального забезпечення, що зазначені в документах, поданих особою до державної служби зайнятості під час її реєстрації та протягом періоду її перебування на обліку як безробітної.
Перевірка проводиться районними, міськрайонними, міськими та районними у містах центрами зайнятості, на які покладено виконання функцій робочих органів виконавчої дирекції Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, за місцем реєстрації роботодавця як платника внесків на загальнообов`язкове соціальне страхування на випадок безробіття (далі - центри зайнятості) у разі, коли:
подані застрахованою особою документи дають їй право на одержання допомоги по безробіттю відповідно до частини першої статті 22 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття";
[…]
під час перебування особи на обліку як безробітної до центру зайнятості надійшла інформація від державних органів, підприємств, установ, організацій чи громадян про обставини, що впливають на умови виплати матеріального забезпечення та надання соціальних послуг безробітній особі, яка відрізняється від поданих нею відомостей, або така інформація розміщена в засобах масової інформації.
Рішення щодо проведення перевірки приймається керівником центру зайнятості.
Згідно з пунктом 6 Порядку №60/2 у разі встановлення центром зайнятості відповідно до цього Порядку належності безробітної особи до категорії зайнятих, така особа знімається з обліку як безробітна в установленому законодавством порядку та повертає суму незаконно отриманого матеріального забезпечення і вартості наданих соціальних послуг з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати матеріального забезпечення та надання соціальних послуг.
Відповідно до пункту 7 вказаного Порядку рішення про повернення коштів особою чи роботодавцем оформлюється наказом. Протягом двох робочих днів після прийняття рішення центр зайнятості надсилає особі чи роботодавцю рекомендованим листом повідомлення про необхідність протягом 15 календарних днів з дня отримання повідомлення повернути незаконно виплачені кошти.
Згідно з пунктом 9 Порядку №60/2 рішення центру зайнятості щодо повернення коштів може бути оскаржено в центрі зайнятості вищого рівня або в судовому порядку.
Судом встановлено, що керівником Краматорського міського центру зайнятості не приймався наказ щодо перевірки позивача, остання була проведена на підставі даних РЗО та інформації, отриманої від територіального органу Пенсійного фонду України, про що зазначено в акті перевірки.
Також судом встановлено, що в акті розслідування відсутні, як підпис позивача (надіслання у встановленому порядку), так і відмітка спеціаліста центру зайнятості про відмову позивача від його підписання, що свідчить про те, що даний акт для ознайомлення позивачу наданий не був, що вказує на порушення Краматорським міським центром зайнятості встановленої чинним законодавством процедури проведення розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення безробітним.
Суд відхиляє посилання відповідача на постанову Кабінету Міністрів України від 19 березня 2024 року №334, як на підставу направлення акту розслідування позивачу засобами телекомунікаційного зв`язку, оскільки вказана постанова регулювала деякі питання реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, нарахування та виплати допомоги по безробіттю на період дії воєнного стану, і не стосувалася Порядку №60/2.
Отже, встановлені судом обставини свідчать про те, що відповідач не в повній мірі дотримався вимог чинного законодавства при проведенні перевірки.
Щодо суті порушення суд враховує таке.
Підставою для повернення незаконно отриманих коштів відповідач зазначив ту обставину, що позивач під час перебування на обліку в центрі зайнятості як безробітний, отримував пенсію за вислугу років.
Судом встановлено, що позивач подав заяву про призначення допомоги на випадок безробіття 21 грудня 2021 року, а рішення про призначення пенсії за вислугу років з 08 грудня 2021 року було прийнято тільки 29 квітня 2022 року, при цьому про прийняте рішення позивач не був поінформований територіальним органом Пенсійного фонду України.
Разом з тим, в заяві адресованій на ім`я в.о. начальника Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, яка зареєстрована 05 серпня 2022 року за №16379/8, ОСОБА_1 просив витребувати його пенсійну справу із Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області і зазначив, що отримує пенсію по лінії МО.
Отже, суд вважає встановленим той факт, що станом на 05 серпня 2022 року позивач знав про призначення йому пенсії за вислугу років і тому, відповідно до приписів статті 36 Закону №1533-III, зобов`язаний був повідомити про це відповідача, оскільки вказана обставина впливала на умови виплати йому забезпечення, але не зробив цього.
Таким чином, умисне невиконання позивачем своїх обов`язків та зловживання ними призвело до необґрунтованої виплати допомоги по безробіттю за період з 05 серпня по 06 листопада 2022 року.
Враховуючи встановлені судом обставини у сукупності, недоліки Краматорського міського центру зайнятості, допущені під час розслідування, та поведінку позивача, суд вважає, що наказ Краматорського міського центру зайнятості від 08 листопада 2022 року №69 «Про повернення коштів» є частково необґрунтованим, прийнятий без дотримання всіх вимог чинного законодавства, а тому підлягає скасуванню в частині повернення сум забезпечення на випадок безробіття за період з 05 серпня по 06 листопада 2022 року.
В іншій частині пред`явлені до відповідача позовні вимоги є безпідставними і не підлягають задоволенню.
Щодо строку звернення до суду.
В ухвалі про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі від 29 квітня 2024 року суд зазначив, що позов поданий в строк, встановлений законом.
Такий висновок суду ґрунтувався на твердженні позивача, що про існування спірного наказу він дізнався в січні 2024 року при ознайомленні в Ружинському районному суді Житомирської області з цивільною справою №202/10513/23.
Під час судового розгляду сторонами не подано належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів того, що вказаний висновок суду є помилковим або передчасним.
Як вже було зазначено вище, суд відхилив посилання відповідача на постанову Кабінету Міністрів України від 19 березня 2024 року №334, як на підставу направлення позивачу акту розслідування засобами телекомунікаційного зв`язку.
Згідно з пунктом 7 Порядку №60/2 рішення про повернення коштів направляється особі рекомендованим листом.
Отже, даний позов поданий в строк, встановлений законом.
Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, №303-A, п.29).
Згідно з пунктом 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.
Оскільки позовні вимоги задоволені частково судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (частина 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України).
Отже, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача слід стягнути 1211,20 гривень (50 % задоволених вимог).
Керуючись статтями 2, 3-10, 20, 22, 25, 47, 72-77, 90, 132, 139, 143, 215, 241-246, 250, 251, 255, 261, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_5 , тел. НОМЕР_6 , електрона пошта: ІНФОРМАЦІЯ_2 ) до Краматорського міського центру зайнятості (місцезнаходження: 84333, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Румянцева, 4, код ЄДРПОУ 23419575, E-mail: GCZ@KRM.NET.UA) задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати наказ Краматорського міського центру зайнятості від 08 листопада 2022 року №69 «Про повернення коштів» в частині повернення ОСОБА_1 незаконно отриманого матеріального забезпечення на випадок безробіття та вартості наданих соціальних послуг за період з 05 серпня по 06 листопада 2022 року.
В задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджет них асигнувань Краматорського міського центру зайнятості на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1211 (тисяча двісті одинадцять) гривень 20 копійок.
Повний текст рішення складений 26 червня 2024 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення може бути подана безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту рішення.
Суддя А.І. Циганенко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2024 |
Оприлюднено | 01.07.2024 |
Номер документу | 119997522 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Циганенко А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні