УХВАЛА
27 червня 2024 року
м. Київ
справа №440/9270/23
адміністративне провадження № К/990/23030/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Васильєвої І.А.,
суддів: Бившевої Л.І., Юрченко В.П.,
перевіривши касаційну скаргу Державної податкової служби України на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 21.05.2024 у справі № 440/9270/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство «Зеленецьке» до Державної податкової служби України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство «Зеленецьке» звернулось до суду з позовом, в якому просило визнати протиправною бездіяльність ДПС України щодо ненадання Державній казначейській службі України реєстру згідно із заявою Товариства про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість до декларації з податку на додану вартість за травень 2023 року №9128242129; - зобов`язати ДПС України надіслати реєстр до Державної казначейської служби України згідно із заявою про повернення суми коштів з рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість №UA098999980385159000000140424, доданої з податку на додану вартість за травень 2023 року №9128242129.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 13.02.2024 позов залишено без задоволення. Справа розглядалася в порядку спрощеного позовного провадження.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 21.05.2024 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство «Зеленецьке» задоволено. Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 13.02.2024 по справі № 440/9270/23 скасовано. Прийнято нову постанову, якою позов Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство «Зеленецьке» задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Державної податкової служби України, що полягає у ненаданні Державній казначейській службі України реєстру згідно заяви про повернення суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість до декларації з податку на додану вартість за травень 2023 року № 9128242129 подану Товариством з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство «Зеленецьке». Зобов`язано Державну податкову службу України надіслати Державній казначейській службі України реєстр згідно заяви про повернення суми коштів з рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість № UA098999980385159000000140424, додану до декларації з податку на додану вартість за травень 2023 року № 9128242129 подану Товариством з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство «Зеленецьке».
До Верховного Суду надійшла касаційна скарга Державної податкової служби України на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 21.05.2024 у справі № 440/9270/23.
Перевіривши матеріали касаційної скарги, суд приходить до висновку щодо відмови у відкритті касаційного провадження, виходячи з наступного.
Однією з основних засад (принципів) адміністративного судочинства є забезпечення права на касаційне оскарження судового рішення у випадках, визначених законом (частина 3 статті 2 КАС України).
Відповідно до частини 1 статті 328 КАС України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в касаційному порядку рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим Кодексом.
Аналіз наведеного законодавства дозволяє дійти висновку про те, що особи, які беруть участь у справі, у разі, якщо не погоджуються із ухваленими судовими рішеннями після їх перегляду в апеляційному порядку, можуть скористатися правом їх оскарження у касаційному порядку лише у визначених законом випадках.
За правилами пункту 2 частини 5 статті 328 КАС України не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності та інших справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до цього Кодексу розглядаються за правилами загального позовного провадження), крім випадків, якщо:
а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики;
б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи;
в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу;
г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.
Відповідно до пункту 20 частини 1 статті 4 КАС України адміністративна справа незначної складності (малозначна справа) - адміністративна справа, у якій характер спірних правовідносин, предмет доказування та склад учасників тощо не вимагають проведення підготовчого провадження та (або) судового засідання для повного та всебічного встановлення її обставин.
Частиною 6 статті 12 КАС України передбачено перелік категорій справ, які відносяться до справ незначної складності. Такий перелік не є вичерпним. Відповідно до пункту 10 частини 6 статті 12 КАС України суд має право віднести до категорії справ незначної складності справу, яка не передбачена у вищезазначеному переліку, за винятком справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині 4 цієї статті.
Суд має право віднести справу до категорії малозначних за результатами оцінки характеру спірних правовідносин, предмету доказування, складу учасників та інших обставин, а також крім справ, які підлягають розгляду в порядку загального позовного провадження (частина 4 статті 12, частини 4 статті 257 КАС України).
Суд першої інстанції, врахувавши вимоги статей 12, 257, 262 КАС України, розглянув справу за правилами спрощеного позовного провадження.
За таких обставин, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу подано на судові рішення, які не підлягають касаційному оскарженню.
Скаржником вказано, що касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовної практики, оскільки порушення норм процесуального права судами адміністративної юрисдикції носять систематичний характер, а відтак в силу статей 328, 351 КАС України, оскаржувані рішення судів попередніх інстанції мають бути переглянуті, а також з врахуванням вищевикладеного, скасовані в касаційному порядку. Справа має виняткове значення для Відповідача, оскільки неможливість подання ДПС касаційної скарги по даній справі призведе до подальших втрат з Державного бюджету України та позбавить податкові органи можливості захистити економічні інтереси держави в повному обсязі, призведе до формування негативної практики застосування норм законодавства та до зловживання платниками податків правами, встановленими чинним законодавством. Крім того, у зв`язку з критичною ситуацією в країні, дефіцитом Державного Бюджету, постійним ухиленням від сплати податків суб`єктами господарювання та враховуючи що, дана справа є бюджетоутворюючою, Відповідач наголошує на важливості даної справи для забезпечення інтересів держави та суспільства.
Оцінивши доводи скаржника, колегія суддів вважає, що вони мають загальний характер та не містять достатніх обґрунтувань, тому не можуть сприйматись судом, як виключний випадок, а ухвалені у цій справі судові рішення на поточний день не впливають на кінцеве формування судової практики та не змінюють її.
Відтак обґрунтовані посилання на існування обставин передбачених підпунктами «а»-«г» пункту 2 частини 5 статті 328 КАС України у касаційній скарзі відсутні та такі обставини не вбачаються з поданих матеріалів касаційної скарги.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 333 КАС України суд касаційної інстанції відмовляє у відкритті касаційного провадження у справі, якщо касаційну скаргу подано на судове рішення, що не підлягає касаційному оскарженню.
З огляду на наведене, колегія суддів вважає, що у відкритті касаційного провадження за поданою касаційною скаргою слід відмовити.
На підставі вищенаведеного та керуючись статтями 12, 257, 328, 333, 355, 359 КАС України,
УХВАЛИВ:
Відмовити у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Державної податкової служби України на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 21.05.2024 у справі № 440/9270/23.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддями, є остаточною та не може бути оскаржена.
СуддіІ.А. Васильєва Л.І. Бившева В.П. Юрченко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 27.06.2024 |
Оприлюднено | 28.06.2024 |
Номер документу | 120036360 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Васильєва І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні