Рішення
від 21.06.2024 по справі 177/631/22
КРИВОРІЗЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 177/631/22

Провадження № 2/177/15/24

Р І Ш Е Н Н Я

Іменем України

21 червня 2024 року

Криворізький районний суд Дніпропетровської області у складі:

головуючого судді Суботіної С. А.

за участі: секретаря Ференц Я. З.,

позивача ОСОБА_1 ,

представника позивача ОСОБА_2 ,

представника відповідача

Міністерства оборони України Вологжаніної О.Д.,

представників третьої особи:

Новолатівської сільської ради

Криворізького району

Дніпропетровської області Сінчевської І.Ю.,

Шевчук Н.М.,

розглянувши врежимі відеоконференціїу відкритомусудовому засіданнів залісуду в м.Кривому Розі,упорядкузагального позовногопровадження цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Міністерства оборони України, Дніпровського квартирно-експлуатаційного управління, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Військова частина НОМЕР_1 , Лозуватська сільська рада Криворізького району Дніпропетровської області, Головне управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області (Управління надання адміністративних послуг відділ № 4), Криворізька районна державна адміністрація Дніпропетровської області, Новолатівська територіальна громада в особі Новолатівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, Криворізька районна рада Дніпропетровської області, про усунення перешкод у користуванні власністю, вилучення частини земельної ділянки, скасування державної реєстрації земельної ділянки з закриттям поземельної книги та скасування кадастрового номеру в Державному земельному кадастрі, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_1 звернулася до суду 01.07.2022 із указаним позовом та просила усунути перешкоди в користуванні нерухомим майном за адресою: АДРЕСА_1 ; вилучити частину земельної ділянки, загальною площею 0,48 га із земель площею 5137,3879 га з кадастровим номером 1225884400:09:001:0038, що перебуває у власності держави в особі Міністерства оборони України та передана в постійне користування Квартирно-експлуатаційному відділу м. Дніпро, згідно з Державного акта на право постійного користування серії Б № 009798, виданого у 1980 році Широківським райвиконкомом, для розміщення та постійної діяльності Збройних сил України під випробувальним полігоном (танкодром) військової частини НОМЕР_1 ; скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 1225884400:09:001:0038 у Державному земельному кадастрі Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області з закриттям Поземельної книги та припиненням речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки, у зв`язку з обмеженим доступом у володінні та розпорядженні нерухомістю, що перебуває у власності позивача, а також позбавленням права на передачу у власність земельної ділянки за адресами: АДРЕСА_1 .

В обґрунтування позову вказала, що їй на підставі договорів купівлі-продажу від 09.12.1999 та від 27.12.2006 належать житлові будинки АДРЕСА_2 та АДРЕСА_3 .

Рішенням Кіровської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від 12.06.2001 ОСОБА_1 передано безкоштовно у власність земельну ділянку для обслуговування житлового будинку і споруд площею 0,24 га, що за адресою: АДРЕСА_2 . Однак, державний акт на її ім`я не виготовлявся та не видавався.

Окрім того, рішенням Кіровської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від 29.12.2011 позивачу надано дозвіл на виготовлення технічної документації з землеустрою щодо складання документів, що посвідчує право власності на земельну ділянку для обслуговування житлового будинку, господарчих будівель і споруд площею 0,24 га (із земель житлової та громадської забудови), що за адресою: АДРЕСА_3 .

Позивачем замовлено та виготовлено технічну документацію, проте рішенням ДЗК від 29.05.2013 їй відмовлено у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з підстав відсутності технічної можливості внесення змін до індексної кадастрової карти про земельні ділянки, розташовані по АДРЕСА_3 .

Також, позивачу неодноразово за її зверненнями надходили повідомлення від ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області відділу у Криворізькому районі, ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру з підстав невідповідності електронного документа встановленим вимогам, а саме: помилка в індексній кадастровій карті. Виявлена помилка носить суто технічний характер та полягає у тому, що відповідно до адміністративно-територіального устрою Криворізького району, земельна ділянка розташована в межах с. Червона Поляна, а за матеріалами індексної кадастрової карти за межами населеного пункту. У зв`язку з тим, що територіальні органи Держземагентства не наділені повноваженнями внесення змін до індексної кадастрової карти кадастрової зони за межами адміністративно-територіальних одиниць, отже виправити помилку неможливо. Земельні ділянки по АДРЕСА_3 , розташовані на території дії Державного акта на право користування земельною ділянкою серії Б № 009798, виданого у 1980 році Широківським райвиконкомом Квартирно-експлуатаційній частині Криворізького району, на підставі якого здійснено державну реєстрацію земельної ділянки площею 5137,3879 га, із цільовим призначенням для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України та присвоєно кадастровий номер 1225884400:09:001:0038, форма власності державна, перебуває у власності держави в особі Міністерства оборони України та передана у постійне користування Квартирно-експлуатаційному відділу м. Дніпро для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України.

Таким чином, під час оформлення земельної ділянки під своїм житловим будинком, у ОСОБА_1 виникла проблема у її приватизації, оскільки земельна ділянка під її будинком вже має кадастровий номер 1225884400:09:001:0038, із іншим цільовим призначенням та оформлена на праві власності за Міністерством оборони України.

На звернення позивача до Головного квартирно-експлуатаційного управління ЗСУ про вилучення земельної ділянки з кадастровим номером 1225884400:09:001:0038, листом від 2017 року повідомлено, що за обліковими даними Квартирно-експлуатаційного відділу у м. Дніпро, земельна ділянка за вказаним кадастровим номером, площею 5137,3879 га, розташована на території Зеленобалківської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області, відноситься до категорії земель оборони.

Позивач також вказувала, що у 2020 році сільською радою виготовлено генеральний план для встановлення меж селища розмежування Криворізького та Широківського району, у процесі розробки якого виявлено, що частина АДРЕСА_3 та господарські будівлі і споруди мешканців цієї вулиці, знаходиться на території земельної ділянки, яка перебуває у постійному користуванні Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпро, унаслідок чого жителі села не можуть приватизувати земельні ділянки для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд, що перебувають у їх приватній власності.

У подальшому, позивач та інші мешканці АДРЕСА_3 неодноразово зверталися до органів місцевого самоврядування, Міністерства оборони України та Квартиро-експлуатаційного відділум.Дніпро з листами про вирішення даної ситуації, однак, безрезультатно.

У зв`язку з порушенням права позивача на оформлення землі в межах норм безоплатної приватизації, яка безпідставно перебуває у власності держави та в постійному користуванні відповідачів, а також з огляду на неможливість врегулювання вказаної ситуації в досудовому порядку, з метою захисту свого законного права на землю, ОСОБА_1 змушена звернутися до суду з даним позовом.

Також позивачем разом з позовною заявою подано клопотання, в якому вона просить поновити їй строк позовної давності на звернення з даним позовом до суду. Як на поважність причини пропуску такого строку ОСОБА_1 зазначає, що про порушення своїх прав дізналася в 2012 році, під час розроблення документації з землеустрою для присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці, та почала активно вирішувати це питання шляхом багаторазових звернень до органів місцевого самоврядування та державної влади, а також і шляхом звернення в 2017 році до суду. Після цього позивач намагалася вирішити питання шляхом досудовому врегулюванні спору, що не призвело до позитивного результату, тому у січні 2022 року вона звернулася до Криворізького місцевого центру з надання безоплатної правової допомоги для отримання юридичної допомоги з метою звернення до суду. Через місяць розпочалася війна в Україні, і тільки в червні 2022 року у неї з`явилася можливість звернутися до суду з позовом, а тому позивач вважає, що трирічний строк на звернення до суду з позовом пропущено нею з поважних причин (т.1 а.с.72-73).

Ухвалою суду від 05.07.2022 позовна заява залишена без руху через несплату позивачем судового збору (т.1 а.с.79-80).

На виконання ухвали суду від 05.07.2022 позивачем подано 12.07.2022 клопотання про відстрочення сплати судового збору (т.1 а.с.84-88).

Ухвалою суду від 13.07.2022 позовну заяву прийнято до розгляду за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, задоволено клопотання ОСОБА_1 про відстрочення сплати судового збору до ухвалення судового рішення в справі, а також задоволено клопотання останньої про витребування доказів (т.1 а.с.89-91).

Представником третьої особи, - військової частини НОМЕР_1 , ОСОБА_3 , 01.08.2022 подано відзив на позовну заяву, який по суті є поясненнями третьої особи, та просив у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі, з огляду на те, що земельні ділянки по АДРЕСА_3 , розташовані на території дії Державного акта на право користування земельною ділянкою серії Б № 009798,Ю виданого в 1980 році Широківським районним виконавчим комітетом Квартирно-експлуатаційній частині Криворізького району. На підставі вказаного Державного акта здійне державну реєстрацію земельної ділянки площею 5137,3879 га, із цільовим призначенням для розміщення та постійної діяльності ЗСУ та присвоєно кадастровий номер 1225884400:09:001:0038, форма власності державна. Тому, з огляду на вказані обставини, підстави для реєстрації права власності на земельні ділянки за позивачем ОСОБА_4 відсутні, згідно з положень п. 4 ч. 6 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011, якою передбачено, що підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є зокрема знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини. Ні відповідачами, на представниками ВЧ НОМЕР_1 , не вчинено жодних дій, які б порушували чинні вимоги законодавства України. Також представник зазначав про пропуск позивачем строку позовної давності на звернення до суду з даним позовом (т.1 а.с.107-113).

Від представника відповідача, - Міністерства оборони України, ОСОБА_5 , на електронну адресу суду 08.08.2022 надійшов відзив на позовну заяву, в якому вона зазначає, що підставою припинення права постійного користування земельними ділянками державної власності, закріпленими за державними юридичними особами, відповідно до ст. 142 Земельного кодексу України, є згода саме органу управління такої юридичної особи на вилучення земельних ділянок, тобто, у даному випадку, Міністерства оборони України та Кабінету Міністрів України. Статтями 9, 14 Закону України «Про Збройні Сили України», ст. 9 Закону України «Про оборону України» унормовано, що земля, інші природні ресурси, а також майно, яке закріплено за військовими частинами, установами та організаціями Збройних Сил України, є державною власністю та належить їм на праві оперативного управління. Кабінет Міністрів України встановлює порядок надання Збройним Силам України в управління об`єктів державної власності, у тому числі, земельних ділянок. Заборона відчуження земель оборони знайшла своє законодавче втілення в Законі України «Про внесенні змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення механізму використання земель оборони», який набув чинності 06.05.2012, яким внесено зміни до Законів України «Про правовий режим майна у Збройних Силах України», «Про використання земель оборони», а також до п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, вкотре дублюючи правило, що відчуження земельних ділянок оборони здійснюється лише в порядку, встановленому Кабінетом Міністерства України. Порядок відчуження та реалізації військового майна Збройних Сил України закріплений постановою КМУ від 28.12.2000 № 1919, та визначає, що рішення про відчуження військового майна приймає Кабінет Міністрів України, із затвердженням за пропозицією Міністерства оборони України, погодженого з Міністерством економіки України. Оскільки вказана земельна ділянка є власністю держави в особі Міністерства оборони України та на законних підставах передана у безстрокове користування Квартирно-експлуатаційному відділу ще до придбання будинків позивачем ОСОБА_1 , якій спірні земельні ділянки у власність не виділялися, представник відповідача просить у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити через недотримання порядку вилучення земельної ділянки, яка відноситься до земель оборони та сплив строку позовної давності на звернення до суду з даним позовом (т.1 а.с.116-127).

Представником відповідача, - Міністерство оборони України, ОСОБА_6 на електронну адресу суду 08.08.2022 подано клопотання про закриття провадження в справі у зв`язку з пропуском строку на звернення до суду (т.1 а.с.128-133).

Від Лозуватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області 10.08.2022 надійшли документи на виконання ухвали суду від 13.07.2022 у частині витребування доказів (т.1 а.с.134-184).

Представником відповідача Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпро, яке змінило назву на Дніпровське квартирно-експлуатаційне управління (далі за текстом Дніпровське КЕУ) ОСОБА_7 , 11.08.2022, разом із документами, витребуваними ухвалою суду від 13.07.2022, надано відзив на позовну заяву, в якому представник просить відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 через сплив строку позовної давності та недотримання порядку вилучення земельної ділянки, яка відноситься до земель оборони. Також, 18.10.2022 подано клопотання про долучення доказів (т.1 а.с.187-198, т.2 а.с.5-11).

Представником ГУ Держгеокадастру в Дніпропетровській області 02.11.2022 надано повідомлення на ухвалу суду від 13.07.2022 про неможливість надання витребуваних доказів, а саме, технічної документації з землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки, яка знаходиться в постійному користуванні Криворізької квартирно-експлуатаційної частини (району) під випробувальним полігоном (танкодромом) в/ч НОМЕР_1 на території Зеленобалківської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області. Окрім того, представник зазначив, що земельна ділянка, розташована за адресою: АДРЕСА_1 , згідно з даних Державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності, станом на 01.01.2016, не обліковується (т.2 а.с.15-18).

Ухвалою суду від 11.11.2022 закрито підготовче засідання, справа призначена до судового розгляду по суті (т.2 а.с.27-28).

Ухвалою суду від 04.05.2023 суд повернувся до стадії підготовчого провадження, залучено до участі в справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору Новолатівську територіальну громаду Криворізького району Дніпропетровської області в особі Новолатівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, Криворізьку районну раду Дніпропетровської області (т.2 а.с.136-137).

Від представника ГУ Держгеокадастру в Дніпропетровській області, на виконання ухвали суду від 13.07.2022 у частині витребування доказів надійшли скановані копії витребуваних документів (т.2 а.с.186-207, т.3 а.с.2-37).

Ухвалою суду від 07.09.2023 підготовче засідання закрито, справа призначена до судового розгляду по суті (т.3 а.с.58-59).

Представником Дніпровського КЕУ ОСОБА_8 08.01.2024 подано клопотання про долучення документів та надані додаткові пояснення, згідно з якими, розпорядженням Ради Міністрів УРСР від 02.04.1945 та рішенням виконкому Дніпропетровської обласної ради депутатів трудящих від 05.04.1945, для потреб військових частин за Криворізьким гарнізоном закріплено земельну ділянку під полігон та табір площею 12247 га. За відомостями з технічних паспортів на житлові будинки позивача, зазначено 1949 та 1953роки їх побудови, тобто після виникнення речових прав у Міністерства оборони України на земельну ділянку. Житлові будинки та земельні ділянки є окремими об`єктами нерухомого майна, а тому, відповідачі жодним чином не порушують право власності позивача на спірні земельні ділянки, яке у останньої не виникло (т.3 а.с.154-157, 158-160).

Представником позивача ОСОБА_1 , адвокатом Пашко Ю.Е., 29.02.2024 надано клопотання про долучення додаткових доказів (т.3 а.с.196-209).

У судовому засіданні позивач ОСОБА_1 та її представник ОСОБА_2 позов підтримали, просили його задовольнити з підстав, зазначених у ньому.

Представник відповідача, Міністерства оборони України (далі за текстом МОУ) Востренкова Н.Ю., ОСОБА_5 , проти задоволення позову заперечували, позицію, викладену у відзиві на позовну заяву, підтримали.

Представник відповідача, Дніпровського КЕУ Криштопа Я.В., просила відмовити в задоволенні позову з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву.

Представник третьої особи: військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_9 вважала за необхідне відмовити у задоволенні позовної заяви.

Представник третьої особи: Лозуватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області Гончарук О.В. у судовому засіданні надав пояснення про те, що селище Червона Поляна адміністративно розташовано на території Лозуватської сільської ради Криворізького району (колишньої Данилівської сільської ради). Селище складається з двох частин, які розділяє водойма та саме одна з цих частин, яку складає вулиця Бокова, із розташованими на ній 29 житловими будинками, зокрема, і будинками ОСОБА_1 , знаходиться на території Новолатівської сільської ради (колишньої Зеленобалківської сільської ради Широківського району) та перебуває в межах дії Державного акта серії Б № 009798, 1980 року, який видано МОУ виконавчим комітетом Широківської районної Ради депутатів трудящих. У той же час, коли, ким та на якій підставі будувалися житлові будинки по АДРЕСА_3 , представнику невідомо та відомостей про це у сільській раді немає. Водночас, на підставі зазначеного Державного акта та проведеної у 2014 році інвентаризації земель, МОУ здійснило державну реєстрацію земельної ділянки загальною площею 5137,3879 га, для цілей розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України, якій присвоєно кадастровий номер 1225884400:09:001:0038, форма власності державна. Земельна ділянка, на якій знаходиться вулиця Бокова, повністю увійшла в загальну площу належної МОУ земельну ділянку та питання про її вилучення не порушувалося. Вказував, що в свій час, ще Данилівською сільською радою Криворізького району Дніпропетровської області, у 2019 році розроблено генеральний план селища Червона Поляна. Однак, межі села проектом землеустрою дотепер не встановлені та вирішити це питання можливо лише після надання згоди МОУ на вилучення частини земельної ділянки, яку займає вулиця Бокова та вже після цього, між Лозуватською сільською радою та Новолатівською сільською радою може бути вирішено питання щодо погодження меж сільських рад. Представник також вказував про те, що до сільської ради неодноразово зверталися мешканці вул. Бокової з проханням врегулювати питання щодо земельних ділянок під їх житловими будинками. У свою чергу, Лозуватською сільською радою проводилося листування з МОУ, Дніпровським КЕУ (на той час, Квартирно-експлуатаційним відділом) щодо врегулювання ситуації, яка склалася, на адресу останнього направлялися копії правовстановлюючих документів на будинки, розташовані по АДРЕСА_3 та технічна документація, що надавалися їх власниками, викопіювання плану с. Червона Поляна. Зі свого боку Дніпровське КЕУ 14.02.2022 на місце ( АДРЕСА_3 ) направляло робочу групу, якою складено акт за результатами огляду, зокрема, зафіксовано розташування на вказаній вулиці житлових будинків. Після початку повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України, робота по врегулюванню даного питання була припинена. Також представник вкотре наголосив на тому, що питання ОСОБА_1 , як і інших мешканців АДРЕСА_3 , можливо вирішити після вилучення земельної ділянки в МОУ та визначення меж села. Лише після вчинення цих дій Лозуватська сільська рада зможе розпорядитися вказаними земельними ділянками та вирішити питання про виділення ОСОБА_1 0,47 га .

Представник третьої особи, Новолатівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області Шевчук Н.М., у судовому засіданні надала пояснення, які за своїм змістом фактично є аналогічним поясненням представника Лозуватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області. Також, представник Новолатівської сільської ради вказувала, що для вирішення питання меж селища, ще 2019 року Данилівською сільською радою Криворізького району Дніпропетровської області розроблено та затверджено генеральний план, згідно з яким, планувалося збільшення території селища за рахунок земель Широківської громади, проти чого остання не заперечує, однак, виключно за рахунок земель, на яких розташовані житлові будинки мешканців вул. Бокової. Межі громади на даний час також не встановлені. Земельна ділянка, на якій знаходяться будинки мешканців АДРЕСА_3 , перебуває у власності держави в особі МОУ та передана в безстрокове користування квартирно-експлуатаційному управлінню. Проте, вирішення питання мешканців АДРЕСА_3 щодо оформлення земельних ділянок під їх житловими будинками можливе виключно після вилучення земельної ділянки в МОУ, у разі надання останнім такої згоди та встановлення меж сільської ради. Допоки земельна ділянка ( АДРЕСА_3 ) не буде перебувати в межах населеного пункту (с. Червона Поляна), вона не зможе бути передана громадянам відповідно до цільового призначення. Представник також вважає, що оскільки с. Червона Поляна адміністративно належить до Лозуватської сільської ради, тому ініціювати питання по вилученню частини земельної ділянки перед МОУ, має саме Лозуватська сільська рада Криворізького району Дніпропетровської області. Жодного клопотання в свій час від Данилівської, чи вже Лозуватської сільської ради про врегулювання питання щодо меж села, а також від громадян, не надходило.

У подальшому, представниками третіх осіб - Лозуватською сільською радою Криворізького району Дніпропетровської області, а також Криворізької районної державної адміністрації Дніпропетровської області, кожним окремо, подавалися до суду клопотання про розгляд справи за їх відсутності, при вирішенні справи покладалися на розсуд суду.

Треті особи: Головне управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області (Управління надання адміністративних послуг відділ № 4), Криворізька районна рада Дніпропетровської області, участі представників у судовому засіданні не забезпечили, про місце, дату та час розгляду справи повідомлявся належним чином, заяв та клопотань із процесуальних питань, зокрема про відкладення судового засідання з поважних причин, а також пояснень на позовну заяву, не подано.

Вислухавши пояснення присутніх у судовому засіданні сторін, їх представників, представників третіх осіб, дослідивши письмові докази в справі, надавши їм оцінку в сукупності, суд приходить до наступного висновку.

Судом встановлено, що на підставі договору купівлі-продажу від 09.12.1999 серії АВЕ № 481940, посвідченого приватним нотаріусом Криворізького районного нотаріального округу Перекопською І.С., зареєстровано в реєстрі за № 1-3308, ОСОБА_1 є власником житлового будинку, розташованого за адресою: АДРЕСА_2 . Право власності зареєстровано в КП «Криворізьке бюро технічної інвентаризації» 14.01.2000 у реєстровій книзі № 25 стр. 48. Технічний паспорт на дане домоволодіння з господарськими побудовами виготовлено 15.12.1990 (т.1 а.с.58, 59-61).

На підставі заяви ОСОБА_1 , згідно з рішенням Кіровської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області «Про передачу земельних ділянок у приватну власність» від 12.06.2001, декрету Кабінету Міністрів України від 26.12.1992 № 15-92, останній передано безкоштовно в приватну власність земельну ділянку для обслуговування жилого будинку і споруд (присадибна ділянка), площею 0,24 га у АДРЕСА_2 , для ведення особистого підсобного господарства (т.1 а.с.68).

За відомостями Лозуватської сільської ради Криорізького району Дніпропетровської області про реєстрацію місця проживання особи, ОСОБА_1 з 06.07.2012 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 (т.1 а.с.8 зворот).

Також, ОСОБА_1 , на підставі договору купівлі-продажу від 27.12.2006 серії ВЕМ № 629120, посвідченого приватним нотаріусом Криворізького районного нотаріального округу Дніпропетровської області Убієнних Л.М., зареєстровано в реєстрі № 5437, є власником домоволодіння з господарчими будівлями, розташованого за адресою: АДРЕСА_3 . Право власності зареєстровано в КП «Криворізьке бюро технічної інвентаризації» 05.04.2007, номер запису 10195 у книзі 31с-195, що підтверджується витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно № 14154836. Технічна документація на дане домоволодіння виготовлена 24.03.1999 (т.1 а.с.53, 54, 55-57).

Згідно з рішенням Кіровської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від 29.12.2011, ОСОБА_1 надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, яка посвідчує право власності на земельну ділянку для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд, у розмірі 0,2400 га (із земель житлової та громадської забудови), розташовану за адресою: АДРЕСА_3 (т.1 а.с.48).

За зверненням ОСОБА_1 07.01.2012 розроблено технічну документацію з землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), розташованої за адресою: АДРЕСА_3 , складену Криворізьким міськрайонним виробничим відділом ДРФ ДП «ЦДЗК» у 2012 році, відповідно до якої, встановлення меж земельної ділянки проводилося за фактичним користуванням. Фактична площа земельної ділянки складає 0,2400 га, у тому числі для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). На земельній ділянці знаходяться будівлі та споруди, які належать ОСОБА_1 на підставі договору купівлі-продажу домоволодіння від 27.12.2006. Цільове призначення земельної ділянки, відповідно до КВЦПЗ, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Складено акт встановлення меж земельної ділянки в натурі, кадастровий план, експлікація по формі № 6-зем, абрис польових вимірювань (т.1 а.с.45-64).

Звернувшись 29.05.2013 до Управління Держземагентства в Криворізькому районі Дніпропетровської області з заявою про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, ОСОБА_1 рішенням від 29.05.2013 № РВ-1200030882013 відмовлено, через відсутність технічної можливості, оскільки індексної кадастрової карти не знайдено (т.1 а.с.44).

На звернення позивача на «Урядову гарячу лінію» від 03.07.2013, Головним управлінням Держземагентства в Дніпропетровській області 12.07.2013 повідомлено, що за результатами опрацювання технічної документації з землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки, у зв`язку з виявленими зауваженнями, підготовлено рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру. Підставою відмови є невідповідність електронного документа встановленим вимогам помилка в індексно-кадастровій карті. Внесення змін до геодезичної, картографічної основи, індексних кадастрових карт (планів) відповідних адміністративно-територіальних одиниць, індексної кадастрової карти, кадастрової зони за межами адміністративно-територіальних одиниць та відомостей про кадастрове зонування земель, управлінням неможливо (т.1 а.с.16).

За дорученням ГУ Держземагентства в Дніпропетровській області, Управлінням Держземагентства в Криворізькому районі Дніпропетровської області розглянуто звернення ОСОБА_1 стосовно присвоєння кадастрового номера земельній ділянці, яка розташована за адресою: АДРЕСА_3 на території Кіровської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, про що повідомлено ОСОБА_1 15.07.2013, де зазначено, що для можливості правильного визначення кадастрових номерів та здійснення державної реєстрації земельної ділянки в межах адміністративно-територіального устрою Криворізького району, управлінням надіслано лист до Головного управління Держземагентства в Дніпропетровській області та ДРФ ДП «Центр ДЗК» щодо внесення змін в індексну кадастрову карту Криворізького району (т.1 а.с.17).

Головним управлінням Держземагентства в Дніпропетровській області 25.03.2015 та 28.04.2015 ОСОБА_1 направлено повідомлення про прийняття рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, із підстав невідповідності електронного документа встановленим вимогам, а саме: помилка в індексній кадастровій карті. Дана помилка носить суто технічний характер та полягає в тому, що відповідно до територіально-адміністративного устрою Криворізького району, земельна ділянка розташована по АДРЕСА_3 , а за матеріалами індексної кадастрової карти за межами даного населеного пункту (т.1 а.с.18, 19).

Головним управлінням Держгеокадастру в Дніпропетровській області Шевченко Л.В. направлено повідомлення від 12.02.2016, відповідно до якого, за інформацією, наданою управління Держгеокадастру в Криворізькому районі Дніпропетровської області, відповідно до індексної кадастрової карти, земельна ділянка, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , відноситься до земель, підпорядкованих Широківському району Дніпропетровської області, але адміністративно землі с. Червона Поляна відноситься до земель Криворізького району. На вулицю Бокову с. Червона Поляна накладається земельна ділянка з кадастровим номером 1225884400:09:001:0038, площею 5137,3879 га (для розміщення та постійної діяльності Збройних сил України). Здійснення реєстрації земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 , буде можливе після внесення відповідних змін про межі земельної ділянки (т.1 а.с.20).

Відповідно до повідомлення Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області від 17.03.2016, за інформацією, наданою управлінням Держгеокадастру в Криворізькому районі, згідно з довідника з адміністративно-територіального устрою Дніпропетровської області, с. Червона Поляна піпорядковане Кіровській сільській раді Криворізького району Дніпропетровської області. Згідно з картографічними матеріалами щодо формування території та даних державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності форми 6-зем, земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_2 , до земель Криворізького району не відноситься. Відповідно до індексної кадастрової карти земельна ділянка, що за адресою: АДРЕСА_2 , відноситься до земель Широківського району. Також на вулицю Бокову накладається земельна ділянка з кадастровим номером 1225884400:09:001:0038. За інформацією, наданою відділом Держгеокадастру в Широківському районі, згідно з відомостей державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності форми 6-зем, с. Червона Поляна у Широківському районі не обліковується. Запитувана земельна ділянка розташована на території дії Державного акта на право користування земельною ділянкою серії Б № 009798, виданого в 1980 році Широківським районним виконавчим комітетом Квартирно-експлуатаційній частині Криворізького району. На підставі зазначеного акта та за результатами проведеної в 2014 році інвентаризації земель МОУ, здійснено державну реєстрацію земельної ділянки площею 5137,3879 га, із цільовим призначенням для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України та присвоєно кадастровий номер 1225884400:09:001:0038, форма власності державна. Проте, інформація про вилучення частини земельної ділянки з користування Збройних Сил України у відділі Держгеокадастру в Широківському районі відсутня. Підсумовуючи наведене, існує спір між позивачем та Міністерством оборони України щодо права користування земельною ділянкою та повноваженнями щодо розпорядження запитуваною земельною ділянкою між Кіровською селищною радою Криворізького району та Широківською районною державною адміністрацією (т.1 а.с.21-22).

Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру розглянуто лист ОСОБА_1 щодо державної реєстрації земельної ділянки та 23.06.2016 повідомлено, що земельна ділянка, розташована за адресою: АДРЕСА_3 , згідно з Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України, підпорядкована Кіровській сільській раді Криворізького району Дніпропетровської області, згідно з індексної кадастрової карти належить до земель Широківського району Дніпропетровської області. Межі села на сьогодні не визначені, відомості про межі села у Державному земельному кадастрі відсутні (т.1 а.с.23-24).

Начальником Дніпровського КЕУ (колишнім КЕВ) 18.07.2017 позивачу ОСОБА_1 направлено повідомлення, з якого слідує, що на засіданні робочої групи розглянуто її лист до МОУ від 30.05.2017 стосовно припинення права постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1225884400:09:001:0038. Визначено, що для аналізу матеріалів інвентаризації земель, які виконувались по вказаній земельній ділянці, необхідно направити запит до ПП «Геохора», як виконавця робіт, та ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг», як замовника, для отримання копій зазначених технічних документацій із інвентаризації земель. Також, листом від 27.11.2017 ОСОБА_1 повідомлено, що 22.11.2017 Квартирно-експлуатаційний відділ м. Дніпро (Дніпровське КЕУ) звернулося до Дніпропетровської обласної державної адміністрації з клопотанням про отримання примірника документа для опрацювання, у зв`язку з ненадходженням протоколу засідання робочої групи з опрацювання земельних питань на території області (т.1 а.с.30).

Як слідує з повідомлення голови Данилівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від 02.06.2017, відповідно до Класифікатора об`єктів адміністративно-територіального устрою України, затвердженого наказом Державного комітету статистики України від 08.12.1997 № 78, селище Червона Поляна з кодом КОАТУУ-1221882907, адміністративно підпорядковано Данилівській (Кровській) сільській раді та засновано в 1949 році (т.1 а.с.43).

Відділом у Криворізькому районі головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області 15.03.2018 повідомлено позивачу про неможливість внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки, розташовані по АДРЕСА_3 , внесення відповідних змін до індексної кадастрової карти, оскільки проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів (т.1 а.с.25).

Депутатами Данилівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області на засіданні ХХІ сесії VІІ скликання, яке відбулося 18.12.2018, розглянуто звернення громадян, у тому числі ОСОБА_1 , та 04.01.2019 повідомлено, що виготовлення генерального плану на селище Червона Поляна та проекту землеустрою по встановленню меж у натурі є першочерговим завданням на 2019 рік, яке буде вирішено при першій можливості (т.1 а.с.27 зворот).

Головою Данилівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області листом від 19.08.2020 повідомлено ОСОБА_1 проте, що АДРЕСА_3 виготовлено сільською радою в 2020 році. Для встановлення меж селища потрібно зробити розмежування Криворізького та Широківського районів. Згідно з індексною кадастровою картою, АДРЕСА_3 помилково була внесена до танкодрому в/ч НОМЕР_1 (т.1 а.с.28 зворот).

Розглянувши за дорученням Держгеокадастру колективне звернення мешканців АДРЕСА_3 , Головним управлінням Держгеокадастру в Дніпропетровській області надано 30.09.2020 відповідь, з якої слідує, що на теперішній час відсутня інформація про наявність рішення органів державної влади або органів місцевого самоврядування про вилучення частини земельної ділянки з ділянки, із кадастровим номером 1225884400:09:001:0038, а також інформація про згоду КЕВ м. Дніпропетровська (Дніпровського КЕУ) на вилучення зазначеної частини земельної ділянки з користування. Питання щодо відведення громадянам присадибних земельних ділянок по АДРЕСА_3 може бути вирішено шляхом вилучення частини земельної ділянки після отримання згоди на таке вилучення Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпропетровська та Міністерства оборони України (т.1 а.с.26).

Юридичним департаментом Дніпропетровської обласної державної адміністрації позивачу надано відповідь від 23.10.2020, із роз`ясненням щодо порядку впорядкування відомостей про земельну ділянку (кадастровий номер 1225884400:09:001:038) відповідно до Земельного кодексу України. Повідомлено про направлення копії звернення позивача до Данилівської сільської ради Криворізького району, Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпро (Дніпровського КЕУ), Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області для надання повної інформації та пропозицій відповідно до повноважень (т.1 а.с.33-35).

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Дніпропетровської області» від 12.06.2020 № 709-р, затверджено території територіальних громад Дніпропетровської області, у тому числі Лозуватської територіальної громади, до якої увійшли території Лозуватської, Вільненської, Гейківської, Грузької, Данилівської, Софіївської, Христофорівської, Чкаловської територіальних громад; адміністративним центром Лозуватської територіальної громади є с. Лозуватка, а також Новолатівської територіальної громади, до якої увійшли території Новолатівської та Зеленобалківської терироіальних громад; адміністративним центром Широківської територіальної громади є с. Новолатівка, що входить до Широківського району.

Згідно з Постанови ВР України № 807-ІХ від 17.07.2020 «Про утворення і ліквідацію районів», ліквідовано у Дніпропетровській області, серед інших Широківський район та утворено Криворізький район (з адміністративним центром у місті Кривий Ріг) у складі територій Апостолівської міської, Вакулівської сільської, Глеюватської сільської, Гречаноподівської сільської, Грушівської сільської, Девладівської сільської, Зеленодольської міської, Карпівської сільської, Криворізької міської, Лозуватської сільської, Нивотрудівської сільської, Новолатівської сільської, Новопільської сільської, Софіївської селищної, Широківської селищної територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Головою Лозуватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області направлено листи від 12.03.2021 № 630 та від 28.04.2021 № 1127 на ім`я начальника Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпро (Дніпровського КЕУ), від 28.04.2021 № 1128 на адресу МОУ, від 28.04.2021 № 1129 на ім`я голови Криворізької РДА, із повідомленням про те, що на території Криворізького району знаходиться в постійному користуванні земельна ділянка площею 5137,3879 га, із кадастровим номером 1225884400:09:001:0038, із цільовим призначенням: 15.01 - для розміщення та постійної діяльності ЗСУ під випробувальним полігоном (танкодромом) в/ч НОМЕР_1 . Данилівською сільською радою виготовлено генеральний план селища Червона Поляна та планувалось у подальшому виготовлення проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж даного населеного пункту. Під час проведення даних землевпорядних робіт виявлено, що частина АДРЕСА_3 та господарські будівлі і споруди на ній, знаходяться на території земельної ділянки, яка перебуває в постійному користуванні Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпро, внаслідок чого жителі АДРЕСА_3 не можуть приватизувати земельні ділянки для будівництва й обслуговування належних їм житлових будинків, господарських будівель і споруд, що перебувають у приватній власності. Для зняття соціальної напруги жителів селища Червона Поляна, голова сільради просив розглянути можливість щодо припинення частини земельної ділянки, на якій знаходиться вулиця Бокова та господарські двори (т.1 а.с.9-13).

На звернення ОСОБА_1 від 23.04.2021, головою Лозуватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області повідомлено, що для виготовлення проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж АДРЕСА_3 , необхідно провести вилучення земельної ділянки, на якій знаходиться вулиця Бокова та господарські будівлі, із земельної ділянки площею 5137,3879 га , із кадастровим номером 1225884400:09:01:0038, яка знаходиться в постійному користуванні Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпро (Дніпровського КЕУ) для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України під випробувальним полігоном (танкодромом) в/ч НОМЕР_1 , власником якої є Держава в особі Міністерства оборони України (т.1 а.с.14).

Центральним управлінням інженерно-інфраструктурного командування сил логістики Збройних сил України Міністерства оборони України за зверненням Лозуватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області надано повідомлення від 28.04.2021, згідно з яким, межа земельної ділянки з кадастровим номером 1225884400:9:01:0038, загальною площею 5137,3879 га, засвідчена правом постійного користування землею, Державний акт серії Б № 009798, 1980 року, на загальну площу 9819,7 га. Межа державного акта чітко відображена на Публічній кадастровій карті України. У державному акті відсутні будь-які записи про АДРЕСА_3 (т.1 а.с.69).

Начальником Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпро (Дніпровським КЕУ) направлено голові Лозуватської сільської ради повідомлення від 17.05.2021, про обстеження представниками управління та складання акта обстеження земельної ділянки 1225884400:09:001:0038, яка входить в площу 5137,3879 га, призначена для розмежування та постійної діяльності Збройних сил України під випробувальним полігоном (танкодромом) в/ч НОМЕР_1 (т.1 а.с.32).

Головою Лозуватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області 30.08.2021 начальникові Квартирно-експлуатаційного відділу м. Дніпро (Дніпровського КЕУ) направлено запит про надання інформації стосовно обстеження спірної земельної ділянки (т.1 а.с.15).

Водночас, згідно з розпорядженням Ради Міністрів УРСР від 02.04.1945 та рішенням виконкому Дніпропетровської обласної ради депутатів трудящих від 05.04.1945, для потреб військових частин за Криворізьким гарнізоном закріплено земельну ділянку під полігон та табір площею 12247 га (т.3 а.с.156).

Відповідно до Державного акта на право користування землею серії Б № 009798 від 1980 року, виконавчим комітетом Широківської районної Ради депутатів трудящих Квартирно-експлуатаційній частині Криворізького району у безстрокове та безоплатне користування надано 9819,7 га землі в межах плану землекористування для випробувального полігону. Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право користування землею за № 2 (т.1 а.с.192-198).

Згідно з копії технічної документації з землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки, зробленої на підставі розпорядження Широківської райдержадміністрації від 11.10.2013 № 374-Р-13 та затвердженої Квартирно-експлуатаційним відділом м. Дніпропетровська наказом від 20.02.2014 № 59, об`єктом інвентаризації були землі на території Широківського району Дніпропетровської області за межами населених пунктів у межах Державного акта на право користування землею серії Б № 009798 від 1980 року, що посвідчує право Криворізької квартино-експлуатаційної частини на безстрокове й безкоштовне користування земельною ділянкою площею 9819,7 га для випробувального полігону (танкодрому) військової частини НОМЕР_1 . Об`єкт інвентаризації має складну конфігурацію меж та складається з п`яти земельних ділянок, опис меж яких зазначено на кадастрових планах земельних ділянок. Земельна ділянка відноситься до земель оборони та розташована на території Зеленобалківської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області. У зв`язку з тим, що Постановою ВРУ «Про зміну меж міста Кривого Рогу Дніпропетровської області» від 24.10.2002 № 217 ІV було включено до меж м. Кривого Рогу 548,6 га за рахунок земель Зеленобалківської сільської ради Широківського району, 433,7918 га земель Криворізькій квартирно-експлуатаційній частині (району) увійшли в межі м. Кривий Ріг. Враховуючи усі інші вилучення на користь сторонніх землевласників та землекористувачів з Державного акта на право користування землею серії Б № 009798 від 1980 року (згідно з табл. 1), остаточна площа про інвентаризованих земель на території Зеленобалківської сільської ради Широківського району складає 5796,3 га (т.2 а.с.190-207, т.3 а.с.3-37).

Як слідує з Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 1225884400:09:001:0038, державна реєстрація земельної ділянки здійснена на підставі проведення інвентаризації земель під час здійснення землеустрою 23.01.2014 ПП «Геохора», дата державної реєстрації 05.03.2014 (т.1 а.с.65, т.2 а.с.6).

Відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 11.08.2016, державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 1225884400:09:001:0038 відбулася 07.06.2016, форма власності державна, власник Держава в особі Міністерства оборони України, цільове призначення: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (т.2 а.с.9-10).

Згідно з відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 1225884400:09:001:0038, із цільовим призначенням: 15.01 для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України, категорія земель землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, вид використання під випробувальним полігоном (танкодром) військової частини НОМЕР_1 , форма власності державна, площа земельної ділянки 5137,3879 га, місце розташування Зеленобалківська сільська рада Широківського району Дніпропетровської області, право власності зареєстровано 07.06.2016 (номер запису 15363870) Широківською районною державною адміністрацією, власником є Держава в особі Міністерства оборони України. Суб`єктом речового права є Квартирно-експлуатаційний відділ м. Дніпропетровськ (Дніпровське КЕУ)(т.1 а.с.36).

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.06.2017 у задоволені позову ОСОБА_1 до Управління Держгеокадастру в Криворізькому районі Дніпропетровської області, Головного управління Держгеокадастру в Дніпропетровській області, треті особи: Широківська районна державна адміністрація, Кіровська сільська рада Криворізького району Дніпропетровської області, Відділ Держгеокадастру в Широківському районі Дніпропетровської області, Міністерство оборони України, Квартирно-експлуатаційний відділ м. Дніпропетровськ, про зобов`язання вчинити певні дії, відмовлено. Даним рішенням встановлено, що земельна ділянка, розташована за адресою: АДРЕСА_3 , розташована на території дії Державного акта на право користування земельною ділянкою серії Б № 009798, виданого в 1980 році Широківським районним виконавчим комітетом Квартирно-експлуатаційній частині Криворізького району. На підставі зазначеного акта здійснено державну реєстрацію земельної ділянки площею 5137,3879 га із цільовим призначенням для розміщення постійної діяльності Збройних Сил України та присвоєно кадастровий номер 1225884400:09:001:0038, форма власності державна. Надавши позивачу відмову у здійснені державної реєстрації земельної ділянки, відповідачі діяли в межах Закону, оскільки судом підтверджено існування підстав, визначених ч. 6 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» № 3613-VІ. Встановлена відповідачами помилка в індексній карті не є технічною, а тому, вирішення питання щодо належності земельної ділянки та подальше її використання внаслідок присвоєння відповідного кадастрового номеру, має бути вирішено в судовому порядку (т.1 а.с.37-39).

Старостою Данилівського старостинського округу надано довідки від 03.02.2022, зі змісту яких слідує, що земельна ділянка по АДРЕСА_3 , не знаходиться під випробувальним полігоном (танкодром в/ч НОМЕР_1 ), та згідно з господарської книги № 8 за період з 2011 по 2015 р.р. по господарському обліку № 1164-1, правовласником будинку АДРЕСА_3 , є ОСОБА_1 (т.1 а.с.40,41).

Відповідно до довідки виконавчого комітету Лозуватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області від 03.02.2022, згідно з переліку назв населених пунктів та назв вулиць по Данилівському старостинському округу № 3 Лозуватської сільської ради, у с-щі Червона Поляна є три вулиці: Кленова, Робоча та АДРЕСА_4 знаходиться 29 житлових будинків (т.1 а.с.42).

Відповідно до наданого Лозуватською сільською радою Криворізького району Дніпропетровської області генерального плану селища Червона Поляна Данилівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, розробленого згідно з рішенням VІІ скликання ХХІІІ сесії сільради від 10.04.2019, основною його метою є, серед іншого, зміна параметрів територіального розвитку населеного пункту та коригування меж. Генеральний план складено в 2019 році. Вказаний населений пункт засновано в 1949 році у зв`язку з утворенням полігону та розташовується на межі Криворізького району з південного боку східної частини та Широківського району. Генеральний план с. Червона Поляна до цього часу не розроблявся. У плані також зазначено про те, що проектом передбачаються коригування планувальної структури селища та визначення проектних меж і відповідно до наданих показників, загальна площа (територія) села за результатами проведених заходів має збільшитися з 28,47 га до 66,48 га. Водночас, реалізація плану здійснюється на розрахунковий період, який складає 20 років, тобто, до 2039 року (т.1 а.с.134-184).

Зі змісту повідомлення Головного управління земель оборони та фондів Міністерства оборони України від 13.10.2023, слідує, що в Головному управлінні відсутня інформація щодо прийнятих Міністром оборони України рішень про відмову від земельних ділянок у межах дії Державного акта серії Б № 009798. Наказами Міноборони від 19.12.2018 № 680 «Про затвердження Інструкції з обліку земельних ділянок в органах квартирно-експлуатаційної служби Збройних Сил України» (зі змінами), встановлено механізм відмови від землекористування землекористувачами Збройних Сил України та Міноборони (т.3 а.с.103).

Відповідно до ст. 41 Конституції України, кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об`єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону . Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Згідно зі ст. 3 Земельного кодексу України (ЗК України), земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Правові норми, які визначали долю земельної ділянки, наданої у власність чи користування, у разі відчуження розташованих на ній будівель чи споруд неодноразово змінювалися. Так, при відчуженні об`єктів нерухомого майна під час дії ст. 30 ЗК України (у редакції 1992 року) закон передбачав автоматичний перехід права власності на земельну ділянку до набувача з необхідністю подальшого оформлення набувачем цього права. За приписами ст. 120 ЗК України (у редакції від 25.10.2001 (у період з 01.01.2002 до 20.06.2007) при відчуженні об`єкта нерухомого майна, розташованого на відповідній ділянці, до набувача могло переходити право на цю земельну ділянку. Водночас автоматичний перехід права на земельну ділянку при відчуженні будівлі чи споруди передбачала ст. 377 ЦК України.

Стаття 120 ЗК України (у редакції Закону України № 997-V від 27.04.2007) знову закріпила автоматичний перехід права на земельну ділянку при відчуженні будівлі чи споруди. Поточна редакція ст. 120 ЗК України (зі змінами, внесеними Законом України № 1702-VI від 05.11.2009) також передбачає автоматичний перехід права на земельну ділянку при відчуженні будівлі або споруди, і ці норми мають імперативний характер.

Отже, чинне земельне та цивільне законодавство імперативно передбачає перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об`єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, який хоча безпосередньо і не закріплений у загальному вигляді в законі, тим не менш, знаходить свій вияв у правилах ст. 120 ЗК України, ст. 377 ЦК України.

Однак передбачений законодавцем принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди не знаходить належного втілення у нормах, які регулюють перехід прав на земельну ділянку при переході права власності на споруду, яка на ній розташована, коли такий об`єкт нерухомого майна знаходиться на земельній ділянці, що перебуває на праві постійного користування.

Стаття 92 ЗК України обмежує коло осіб, які можуть бути постійними користувачами земельних ділянок.

Особа, яка набула право власності на об`єкт нерухомості, розташований у межах земельної ділянки, якою користувався попередній власник нерухомого майна, набуває право вимагати оформлення на своє ім`я документів на користування земельною ділянкою на умовах і в обсязі, які були встановлені для попереднього землекористувача власника об`єкта нерухомості, або частиною земельної ділянки, яка необхідна для обслуговування об`єкта нерухомості, розташованого на ній.

Такого висновку дійшла Велика Палата Верховного Суду у постанові від 04.12.2018 у справі № 910/18560/16 (провадження № 12-143гс18).

Стаття 30 ЗК УРСР 1991 року в імперативній формі передбачала автоматичний перехід права власності на земельну ділянку у разі переходу права власності на будівлю і споруду. Стаття 120 ЗК України (у чинній редакції), стаття 377 ЦК України (у чинній редакції) також передбачають припинення права власності чи користування земельною ділянкою та перехід такого права до особи, що набуває право власності на нерухоме майно. Особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття.

Зазначені висновки відповідають правовій позиції Верховного Суду України, викладеній у постановах: від 11.02.2015 у справі № 6-2цс15, від 13.04.2016 у справі № 6-253цс16, від 12.10.2016 у справі № 6-2225цс16, з якою погодилась Велика Палата Верховного Суду у постанові від 16.06.2020 у справі № 689/26/17 (провадження № 14-47цс20).

Як засвідчують матеріали справа, зокрема договір купівлі-продажу домоволодіння від 27.12.2006 серії ВЕМ № 629120, домоволодіння, яке знаходиться у АДРЕСА_3 , розташоване на земельній ділянці, яка переходить у користування або володіння покупцеві ( ОСОБА_1 ) після належного оформлення прав на неї (т.1 а.с.53).

Договір купівлі продажу від 09.12.2009 серії АВЕ № 481940 містить посилання на те, що житловий будинок за адресою: АДРЕСА_2 , придбаний ОСОБА_1 , розташований на земельній ділянці, яка переходить в її тимчасове користування і підлягає оформленню в особисту власність згідно з діючим законодавством.

Згідно з даними технічних паспортів, (т.1.а.с.55-57,59-62), будинок АДРЕСА_5 року побудови та ОСОБА_1 є його четвертим власником, а будинок АДРЕСА_2 1949 року побудови та ОСОБА_1 є його третім власником.

У судовому засіданні також встановлено, що будь-які рішення чи інші документи, які б свідчили про правові підстави будівництва житлових будинків АДРЕСА_2 та АДРЕСА_3 , відсутні, що позивачем ОСОБА_1 не спростовано та підтверджено поясненнями представника Лозуватської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області ОСОБА_10 , наданими суду. Таким чином, будь-які документи, які б свідчили про виділення земельної ділянки для будівництва житлових будинків АДРЕСА_2 та АДРЕСА_3 як ОСОБА_1 , так і попереднім власникам зазначених житлових будинків, матеріалами справи не містять та учасниками процесу в судовому засіданні не надані.

Водночас, судом встановлено, що спірні земельні ділянки є землями оборони та перебувають у державній власності.

Так, ч. 2 ст. 3 ЗК УРСР № 2874а-07, у редакції, яка діяла, на момент видачі Державного акта серії Б № 009798 від 1980 року, передбачено, що земля є виключною власністю держави і надається тільки в користування. Дії, які в прямій або прихованій формі порушують право державної власності на землю, забороняються.

Водночас, ЗК УРСР № 2874а-07, у редакціях від 14.10.1977 та від 25.10.1998, не передбачав такої категорії земель, як «землі оборони».

Разом з тим, передана в користування згідно з розпорядженням РадиМіністрів УРСРвід 02.04.1945та рішеннямвиконкому Дніпропетровськоїобласної радидепутатів трудящихвід 05.04.1945,для потребвійськових частинКриворізьким гарнізонамземельна ділянкапід полігонта табірплощею 12247га,перебувала в державній власності.

Редакція ЗК України № 561-ХІІ почала діяти з 18.12.1990. При цьому, згідно з п. 3 ч. 1 ст. 3 ЗК України № 561-ХІІ, відповідно до цільового призначення, всі землі Української РСР поділяються, зокрема, на землі промисловості, транспорту, зв`язку, оборони та іншого призначення.

Отже, аналіз правового регулювання дозволяє стверджувати про те, що така категорія земель, як «землі оборони», запроваджена з прийняттям ЗК України № 561-ХІІ.

За приписами ч. 1 ст. 70 ЗК України № 561-ХІІ, землями для потреб оборони визнаються землі, надані для розміщення та постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил і внутрішніх військ.

Нормами ст.19ЗК України№ 2768-ІІІ визначено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, зокрема, на землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.

У державній власності перебувають усі землі України, окрім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, зокрема, землі оборони (ч. ч. 1, 2 і 4 ст. 84 ЗК України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно з ч. ч. 1, 2 і 4 ст. 77 ЗК України № 2768-ІІІ, землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України. Землі оборони можуть перебувати лише в державній власності. Порядок використання земель оборони встановлюється законом.

У силу ч. 2 ст. 14 Закону України «Про Збройні Сили України», земля, води, інші природні ресурси, а також майно, закріплені за військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами та організаціями Збройних Сил України, є державною власністю, належать їм на праві оперативного управління та звільняються від сплати усіх видів податків відповідно до законів з питань оподаткування.

На підставі ст. 1 Закону України «Про використання земель оборони», землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України.

Міністерство оборони України всебічно забезпечує життєдіяльність Збройних Сил України, їх функціонування, бойову та мобілізаційну готовність, боєздатність, підготовку до виконання покладених на них завдань та застосування, комплектування особовим складом та його підготовку, постачання озброєння та військової техніки, матеріальних, фінансових, інших ресурсів та майна, згідно з потребами, визначеними Генеральним штабом Збройних Сил України в межах коштів, передбачених державним бюджетом, і здійснює контроль їх ефективного використання, організує виконання робіт в інтересах Збройних Сил України і надання послуг (ст. 10 Закону України «Про оборону України» від 06.12.1991 № 1932-ХІІ, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Рішення про відчуження військового майна, що є придатним для подальшого використання, але не знаходить застосування у повсякденній діяльності військ, надлишкового майна, а також цілісних майнових комплексів та іншого нерухомого майна приймає Кабінет Міністрів України за поданням Міністерства оборони України (ст.6 Закону України «Про правовий режим майна у Збройних силах України» №1075-ХІV від 21 вересня 1999 року, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Статтями 13, 41Конституції України передбачено, що від імені Українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Суб`єктами права власності на землю (земельну ділянку) є, зокрема, держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади - на землі державної власності та територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.

Згідно з п. а) ч. 1 ст. 13 ЗК України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, до повноважень Кабінету Міністрів України в галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Статтею 12 ЗК України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, визначено повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин.

Зокрема, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад (п. «а»), передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу (п. «б»).

Як визначено ч. 1 ст. 122, ч. 1 ст. 123 ЗК України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок комунальної власності у користування здійснюється, зокрема, органами місцевого самоврядування на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у випадках, передбачених законом, або на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). При цьому розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, передбачених ст. 122 цього Кодексу.

При цьому слід звернути увагу на те, що процесуальна форма передачі відповідних територій із прийняттям ЗК України № 2768-ІІІ не змінилася, оскільки відповідно до ч. 4 ст. 77 згаданого нормативного акта в редакції від 25.10.2001, яка за своєю природою є бланкетною, порядок використання земель оборони встановлюється законом. У свою чергу, наведена правова норма відсилає до приписів Положення про порядок надання в користування земель (земельних ділянок) для потреб Збройних Сил України та основні правила користування наданими землями, затверджених наказом Міністра оборони України 22.12.1997 № 483.

Згідно з даним Положенням № 483, землі, які виділені в користування Міністерству оборони України, забороняється займати для будівництва індивідуальних і кооперативних житлових будинків, гаражів, інших господарських будівель, а також під дачі та садово-городні ділянки.

Передача земель у постійне користування землекористувачам інших міністерств та відомств здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України (2768-14). За відсутністю потреби або по закінченню терміну користування землі, надані для потреб Збройних Сил України, підлягають передачі місцевим органам влади згідно з ст. 27 Земельного кодексу України (2768-14). Передача земель місцевим органам влади проводиться за згодою Міністра оборони України або за його дорученням начальником розквартирування військ та капітального будівництва - начальником Головного, управління розквартирування військ та капітального будівництва Збройних Сил України.

Відповідно до абз. 3 п. 5 постанови Верховної Ради Української РСР «Про порядок введення в дію Земельного кодексуУкраїнської РСР»від 18.12.1990№ 562-ХІІ і за змістом п. 6 розділу Х «Перехідні положення» ЗК України, у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, Дніпровське КЕУ зберегло право постійного користування земельною ділянкою загальною площею 5137,3879 га, на підставі Державного акта на право користування землею серії Б № 009798 від 1980 року.

Земельні ділянки під будинками АДРЕСА_2 та № 8 позивача ОСОБА_1 , що по АДРЕСА_3 , входять до складу земельної ділянки Міністерства оборони України площею 5137,3879 га, а тому відноситься до земель оборони. Таким чином, ці земельні ділянки перебувають у державній власності. Державний акта на право користування землею серії Б № 009798 від 1980 року є чинним.

Рішення про припинення права постійного користування земельною ділянкою площею 5137,3879 га, яка відноситься до земель оборони, Кабінет Міністрів України не приймав і Міністерство оборони України відповідного подання на розгляд останнього не вносило.

У постанові від 29.11.2018 у справі № 924/1025/14 Верховний Суд дійшов висновку, що оскільки землі оборони перебувають лише у користуванні Міністерства оборони України, а розпоряджається ними Кабінет Міністрів України, відповідно до ст. 142 ЗК України, виключно Кабінет Міністрів України має право припиняти право користування земельною ділянкою, що входить до складу земель оборони. А тому, істотною передумовою для припинення права постійного користування землями оборони, які закріплені за структурними одиницями Збройних Сил України, та подальшої передачі таких ділянок у власність або у користування іншим особам, є прийняття Кабінетом Міністрів України відповідного рішення за поданням Міністерства оборони України.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 ЦПК України, завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів (ст. 4 ЦПК України).

Стаття 15 ЦК України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Гарантоване ст. 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист, передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.

Суд зобов`язаний з`ясувати характер спірних правовідносин (предмет і підстави позову), наявність/відсутність порушеного права чи інтересу та можливість його поновлення/захисту в обраний спосіб.

З урахуванням цих норм, правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення (можливого порушення), невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Відтак, суд повинен установити, чи були порушені (чи існує можливість порушення), не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси цих осіб, і залежно від установленого - вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від виду та змісту правовідносин, які виникли між сторонами, від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам (подібні висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16, від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц, від 11.09.2019 у справі № 487/10132/14-ц, від16.06.2020 у справі № 145/2047/16-ц).

Згідно ст. 12 ЦПК України, цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести ті обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до п. 27 Постанови Пленуму ВСУ «Про судове рішення у цивільній справі» від 18.12.2009 № 14, під час судового розгляду предметом доказування є факти, якими обґрунтовують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше юридичне значення для вирішення справи і підлягають встановленню при ухваленні рішення.

Отже, з огляду на викладене, суд дійшов до висновку, що позивачем ОСОБА_1 не доведено порушення її права на володіння житловими будинками АДРЕСА_2 та АДРЕСА_3 та користування спірними ділянками. Водночас, розпорядитися вказаними земельними ділянками остання не може, оскільки не набула права власності на них. Спірні земельні ділянки перебувають у межах дії Державного акта серії Б № 009798, який засвідчує право власності держави в особі Міністерства оборони України на землі оборони загальною площею 5137,3879 га, що передані в безстрокове користування Дніпровському квартирно-експлуатаційному управлінню. При цьому, реалізація позивачем права на спірні земельні ділянки може мати місце за умови дотримання законодавчо врегульованої процедури щодо вилучення частини земельної ділянки в Міністерства оборони України та прийняття КМУ із цього питання відповідного рішення за зверненням органу місцевого самоврядування. На теперішній час Лозуватська сільська рада Криворізького району Дніпропетровської області не наділена повноваженнями розпоряджатися землями державної власності.

За вищевказаних обставин, вилучення земельної ділянки та скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером не є ефективним способом захисту прав позивача, оскільки, як вже зазначалося судом, у разі дотримання процедури вилучення частини земельної ділянки із земель оборони, вилучені земельні ділянки передаються органам місцевого самоврядування, після чого останні будуть наділені правом розпорядитися землями територіальних громад, зокрема, передати їх у власність громадян.

Щодо вирішення питання про застосування строку позовної давності, суд зазначає наступне.

Сплив позовної давності є підставою для відмови у позові та застосовується тільки до обґрунтованих позовних вимог. Якщо суд дійде висновку, що заявлені позовні вимоги є необґрунтованими, то повинен відмовити в задоволенні такого позову саме з цієї підстави.

Подібний висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 22.05.2018 у справі № 369/6892/15-ц, провадження № 14-96цс18.

Оскільки позовні вимоги не підлягають задоволенню, відсутні підстави для вирішення питання про застосування строку позовної давності.

Керуючись ст. ст. 10-13, 76-81, 89, 141, 263-265 ЦПК України, суд, -

У Х В А Л И В:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Міністерства оборони України, Дніпровського квартирно-експлуатаційного управління, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Військова частина НОМЕР_1 , Лозуватська сільська рада Криворізького району Дніпропетровської області, Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (Управління надання адміністративних послуг відділ № 4), Криворізька районна державна адміністрація Дніпропетровської області, Новолатівська територіальна громада в особі Новолатівської сільської ради Криворізького району Дніпропетровської області, Криворізька районна рада Дніпропетровської області, про усунення перешкод у користуванні власністю, вилучення частини земельної ділянки, скасування державної реєстрації земельної ділянки з закриттям поземельної книги та скасування кадастрового номеру в Державному земельному кадастрі, відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Дніпровського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом 30 (тридцяти) днів з дня складення його повного тексту.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення суду складено 01.07.2024.

Суддя:

СудКриворізький районний суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення21.06.2024
Оприлюднено02.07.2024
Номер документу120079684
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —177/631/22

Ухвала від 02.12.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Корчиста О. І.

Ухвала від 03.09.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Тимченко О. О.

Ухвала від 09.08.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Тимченко О. О.

Рішення від 05.07.2024

Цивільне

Криворізький районний суд Дніпропетровської області

Суботіна С. А.

Рішення від 21.06.2024

Цивільне

Криворізький районний суд Дніпропетровської області

Суботіна С. А.

Рішення від 21.06.2024

Цивільне

Криворізький районний суд Дніпропетровської області

Суботіна С. А.

Ухвала від 22.04.2024

Цивільне

Криворізький районний суд Дніпропетровської області

Суботіна С. А.

Ухвала від 01.11.2023

Цивільне

Криворізький районний суд Дніпропетровської області

Суботіна С. А.

Ухвала від 12.10.2023

Цивільне

Криворізький районний суд Дніпропетровської області

Суботіна С. А.

Ухвала від 07.09.2023

Цивільне

Криворізький районний суд Дніпропетровської області

Суботіна С. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні