Постанова
від 02.07.2024 по справі 761/43107/23
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

справа № 761/43107/23

провадження № 22-ц/824/10995/2024

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 липня 2024 року м. Київ

Київський апеляційний суд у складі колегії суддів:

судді - доповідача Кирилюк Г. М.

суддів: Рейнарт І. М., Ящук Т. І.

при секретарі Халепчук Д. С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , третя особа: Козятинська міжрайонна медико-соціальна експертна комісія Вінницького обласного центру медико-соціальної експертизи про визнання права на отримання свідоцтва про право на спадщину за заповітом, визнання рішення про встановлення групи інвалідності незаконним, за апеляційною скаргою представника ОСОБА_1 - адвоката Васильченко Лілії Ігорівни на ухвалу Шевченківського районного суду м. Києва від 01 квітня 2024 року в складі судді Матвєєвої Ю. О.,

встановив:

14 листопада 2023 року ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до ОСОБА_2 , в якому просила визнати за нею право на отримання свідоцтва про право на спадщину за заповітом, посвідченим 18.07.2018 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Зверьковою Н. В., зареєстрованим у реєстрі за номером 1480.

Також просила визнати незаконним рішення Козятинської міжрайонної медико-соціальної експертної комісії, оформлене актом огляду медико-соціальної експертної комісії №711 від 19.04.2022, яким ОСОБА_2 встановлено ІІ групу інвалідності.

Посилалась на ті підстави, що вона є спадкоємцем за заповітом ОСОБА_2 , що померла ІНФОРМАЦІЯ_1 .

06 квітня 2023 року вона звернулась до Першої київської державної нотаріальної контори з заявою про прийняття спадщини, а 10 листопада 2023 року - з заявою про видачу свідоцтва про право на спадщину за заповітом.

10 листопада 2023 року державним нотаріусом Губко Ю. В. винесено постанову про відмову ОСОБА_1 у видачі свідоцтва про право на спадщину за заповітом на 1/3 частку квартири АДРЕСА_1 , у зв`язку з тим, що спадкоємцем за законом на 1/12 частку (обов`язкову частку) вищевказаної квартири згідно статті 1241 ЦК України є син спадкодавця - ОСОБА_2 , непрацездатний за станом здоров`я, який на день смерті спадкодавця мав другу групу інвалідності на підставі довідки до акта огляду МСЕК №711, виданої Козятинською міжрайонною МСЕК 19.04.2022.

Вважає, що рішення комісії, оформлене актом огляду МСЕК №711 від 19.04.2022, було прийнято Козятинською міжрайонною МСЕК незаконно, внаслідок чого вона позбавлена права на отримання повного складу спадщини за заповітом.

Зазначила, що відповідач проживає та зареєстрований в АДРЕСА_2 , при цьому рішення комісії приймалось у місті Козятин Вінницької області, що є порушенням пункту 15 Положення про медико-соціальну експертизу, затвердженого КМУ від 03.12.2009 №1317.

Позивачу, як близькій родичці відповідача, невідомо про існування у відповідача захворювань, за наявності яких встановлюється ІІ група інвалідності.

Для встановлення викладених у позові обставин необхідним є призначення у справі судово-медичної експертизи.

Ухвалою Шевченківського районного суду м. Києва від 18 січня 2024 року залучено до участі у справі в якості третьої особи Козятинську міжрайонну медико-соціальну експертну комісію Вінницького обласного центру медико-соціальної експертизи.

Ухвалою Шевченківського районного суду м. Києва від 01 квітня 2024 року провадження в справі в частині вимог про визнання рішення МСЕК незаконним закрито.

18.04.2024 представник ОСОБА_1 - адвокат Васильченко Л. І. через систему «Електронний суд» подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати ухвалу Шевченківського районного суду м. Києва від 01 квітня 2024 року і направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.

Доводи апеляційної скарги обґрунтовані тим, що вимога про визнання недійсним рішення МСЕК є похідною вимогою від вимоги про визнання права на отримання свідоцтва про право на спадщину за заповітом.

Великою Палатою Верховного Суду в постановах від 13 березня 2019 року у справі №526/2339/17, від 26 червня 2019 року у справі № 201/11696/18 та від 16 вересня 2020 року у справі №821/1524/17 зроблено висновок, що за змістом пункту 9 частини першої статті 19 КАС України на справи щодо оскарження рішень медико-соціальних експертних комісій поширюється юрисдикція адміністративних судів, а суб`єктом оскарження є лише особа, по відношенню до якої прийняте рішення.

В даній справі позивач не є суб`єктом оскарження рішення МСЕК, тому у нього відсутнє право на звернення до адміністративного суду з позовом щодо оскарження рішення МСЕК, прийнятого по відношенню до іншої особи.

Вважає, що рішення Козятинської міжрайонної медико-соціальної експертної комісії порушує право особи, по відношенню до якої воно не приймалось, а тому воно може бути визнано незаконним лише в порядку цивільного судочинства.

У відзиві на апеляційну скаргу ОСОБА_2 просив залишити її без задоволення. Зазначив, що справи щодо оскарження рішень МСЕК поширюється юрисдикція адміністративних судів. Отже позов, предметом якого є рішення МСЕК, яким йому було встановлено 2 групу інвалідності, належить розглядати за правилами адміністративного судочинства. При цьому саме він може оскаржити висновок МСЕК. Встановлення йому групи інвалідності ніяким чином не перешкоджає і не порушує права на отримання ОСОБА_1 спадщини за заповітом. Вимога щодо оскарження рішення МСЕК, яким йому було встановлено ІІ групу інвалідності, не може бути похідною, оскільки право на обов`язкову частку у спадщин і не залежить від згоди інших спадкоємців та змісту заповіту.

В судовому засіданні представник ОСОБА_1 - адвокат Васильченко Л. І. апеляційну скаргу підтримала та просить її задовольнити.

Відповідач ОСОБА_2 просив відмовити в задоволенні апеляційної скарги, ухвалу суду першої інстанції залишити без змін.

Інші учасники справи в судове засідання не з`явились, про день, час та місце розгляду справи повідомлені судом належним чином.

Переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість ухвали суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

У статті 124 Конституції України закріплено, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.

За статтею 125 Конституції України судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом.

За вимогами частини першої статті 18 Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII«Про судоустрій і статус суддів» суди спеціалізуються на розгляді цивільних, кримінальних, господарських, адміністративних справ, а також справ про адміністративні правопорушення.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі - Конвенція), яка в силу положень статті 9 Конституції України є частиною національного законодавства, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Поняття «суд, встановлений законом» включає в себе, зокрема, таку складову, як дотримання усіх правил юрисдикції та підсудності.

У статті 6 Конвенції, закріплено принцип доступу до правосуддя.

Під доступом до правосуддя згідно зі стандартами Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) розуміють здатність особи безперешкодно отримати судовий захист як доступ до незалежного і безстороннього вирішення спорів за встановленою процедурою на засадах верховенства права.

Система судів загальної юрисдикції є розгалуженою. Судовий захист є основною формою захисту прав, інтересів та свобод фізичних та юридичних осіб, державних та суспільних інтересів.

Судова юрисдикція - це інститут права, який покликаний розмежувати компетенцію як різних ланок судової системи, так і різних видів судочинства - цивільного, кримінального, господарського та адміністративного.

Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ.

Важливість визначення юрисдикції підтверджується як закріпленням у Конституції України принципу верховенства права, окремими елементами якого є законність, правова визначеність та доступ до правосуддя, так і прецедентною практикою ЄСПЛ.

При визначенні предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Тобто юрисдикційність спору залежить від характеру спірних правовідносин, правового статусу суб`єкта звернення та предмета позовних вимог, а право вибору способу судового захисту належить виключно позивачеві.

Закриваючи провадження у справі, суд першої інстанції виходив з того, що предметом даного спору є, в тому числі, вимога про оскарження рішення МСЕК, а тому позовні вимоги у вказаній частині не підлягають розгляду в порядку цивільного судочинства. Цей спір відноситься до адміністративної юрисдикції.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції.

Згідно з частиною першою статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 4 КАС України адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.

Юрисдикція адміністративного суду поширюється на публічно-правові спори, ознаками яких є не лише спеціальний суб`єктний склад (хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції), але й спеціальні підстави виникнення, пов`язані з виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

Відповідно до статті 2 Закону України від 21 березня 1991 року № 875-XII «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» інвалідом є особа зі стійким розладом функцій організму, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження її життєдіяльності, внаслідок чого держава зобов`язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.

Інвалідність як міра втрати здоров`я визначається шляхом експертного обстеження в органах медико-соціальної експертизи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я (стаття 3 зазначеного Закону).

Згідно зі статтею 7 Закону України від 06 жовтня 2005 року № 2961-IV «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні» медико-соціальна експертиза повнолітніх осіб проводиться медико-соціальними експертними комісіями. Залежно від ступеня стійкого розладу функцій організму, зумовленого захворюванням, травмою (її наслідками) або вродженими вадами, та можливого обмеження життєдіяльності при взаємодії із зовнішнім середовищем внаслідок втрати здоров`я особі, визнаній інвалідом, встановлюється перша, друга чи третя група інвалідності. Також визначається причина інвалідності та час її настання.

Згідно з пунктом 9 частини першої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб.

З огляду на вказане спір про оскарження рішення Козятинської міжрайонної медико-соціальної експертної комісії є публічно-правовим і має розглядатися за правилами адміністративного судочинства.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Великої Палати Верховного Суду від 13 березня 2019 року у справі № 526/2339/17, від 26 червня 2019 року у справі № 201/11696/18 та від 16 вересня 2020 року у справі №821/1524/17.

Таким чином, оскільки предметом спору по суті є оскарження рішення органу МСЕК, вказана вимога є по суті основною, від якої залежить право позивачки на отримання свідоцтва про право на спадщину на заповітом у розмірі, який би не враховував право відповідача на обов`язкову частку у спадковому майні, суд першої інстанції з дотриманням вимог процесуального закону зробив правильний висновок про неможливість розгляду даної вимоги в порядку цивільного судочинства.

Доводи апеляційної скарги про те, що суб`єктом оскарження рішення МСЕК може бути лише особа, по відношенню до якої було прийняте рішення є необґрунтованими, оскільки кожна особа має право в порядку, встановленому КАС України, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що ухвала суду постановлена з додержанням норм процесуального права, є законною та обґрунтованою, підстав для її скасування чи зміни не вбачається, тому апеляційну скаргу необхідно відхилити, а оскаржувану ухвалу - залишити без змін.

Керуючись ст. 367, 368, 374, 375, 381-384 ЦПК України суд

постановив:

Апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Васильченко Лілії Ігорівни залишити без задоволення.

Ухвалу Шевченківського районного суду м. Києва від 01 квітня 2024 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 02.07.2024.

Суддя - доповідач Г. М. Кирилюк

Судді: І. М. Рейнарт

Т. І. Ящук

СудКиївський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення02.07.2024
Оприлюднено04.07.2024
Номер документу120114502
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —761/43107/23

Ухвала від 14.01.2025

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Матвєєва Ю. О.

Ухвала від 16.12.2024

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Матвєєва Ю. О.

Ухвала від 16.12.2024

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Матвєєва Ю. О.

Ухвала від 16.12.2024

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Матвєєва Ю. О.

Постанова від 24.10.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротун Вадим Михайлович

Ухвала від 12.09.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротун Вадим Михайлович

Ухвала від 15.08.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротун Вадим Михайлович

Ухвала від 05.08.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротун Вадим Михайлович

Постанова від 02.07.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Кирилюк Галина Миколаївна

Ухвала від 28.05.2024

Цивільне

Київський апеляційний суд

Кирилюк Галина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні