Рішення
від 02.07.2024 по справі 160/18884/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 липня 2024 рокуСправа №160/18884/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рянської В.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в місті Дніпрі у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 , подана її представником - адвокатом Замулою Ростиславом Олеговичем, до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якій позивач просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 609438-2416-0403-UA12040150000015189 від 07.07.2023 на суму 141126,41 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням позивачеві визначено суму податкового зобов`язання 141126,41 грн з орендної плати з фізичних осіб щодо земельної ділянки кадастровий номер 12104000000:01:022:0226, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Дніпробудівська, 66Є, за 2023 рік. Позивач є орендарем зазначеної земельної ділянки на підставі договору оренди земельної ділянки № 15265, укладеного 17.03.2021 з Кам`янською міською радою. Відповідно до пункту 2.2 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 22.02.2021 становить 3216890,76 грн. Пунктом 4.1 договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 128675,63 грн/рік. Умовами договору не передбачено обов`язку орендаря індексувати нормативну грошову оцінку землі. Станом на момент винесення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення між позивачем та орендодавцем не укладалися додаткові угоди до договору щодо збільшення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки. Однак відповідачем при нарахуванні суми податкового зобов`язання було застосовано іншу нормативну грошову оцінку землі у сумі 3528160,13 грн. Одночасне індексування орендної плати та нормативної грошової оцінки землі не може бути застосоване. Позивач не є власником вказаної земельної ділянки, а відповідач не є стороною договору оренди земельної ділянки № 15265 від 17.03.2021, тому у нього відсутні повноваження щодо стягнення орендної плати за цим договором. Позивач є одним із двох орендарів земельної ділянки, тому орендна плата має сплачуватися пропорційно кожним з орендарів. Відповідачем було покладено на позивача надмірний тягар при застосуванні для визначення орендної плати 4% від нормативної грошової оцінки землі. Крім того, податковим повідомленням-рішенням Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 609505-2416-0403-UA12040150000015189 від 07.07.2023 визначено другому орендареві ОСОБА_2 суму податкового зобов`язання 141126,41 грн з орендної плати з фізичних осіб щодо тієї самої земельної ділянки за той самий період. Позивач вважає протиправним оскаржуване податкове повідомлення-рішення, що стало підставою для звернення до суду з даною позовною заявою.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами; встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи.

24.08.2023 до суду надійшов відзив, у якому відповідач просив відмовити в задоволенні позову. Обґрунтовуючи заперечення проти позовних вимог, зазначив, що за даними інформаційно-комунікаційної системи ДПС України ОСОБА_2 та ОСОБА_1 перебувають на обліку у Кам`янській ДПІ ГУ ДПС (м. Кам`янське) як платники орендної плати за землю, у користуванні яких перебуває земельна ділянка, розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210400000:01:022:0226, площею 0,7258 га, код цільового призначення земельної ділянки - 11.02 «для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості». Зазначена земельна ділянка надана у користування ОСОБА_2 та ОСОБА_1 рішенням Кам`янської міської ради від 16.09.2020 № 2051-46/УП на умовах укладеного договору оренди земельної ділянки від 17.03.2021 № 15265, зі строком дії до 30.09.2030. Відповідно до розрахунку розміру орендної плати до договору оренди земельної ділянки від 17.03.2021 № 15265, розмір орендної плати на момент укладення договору було визначено з нормативної грошової оцінки земельної ділянки на 22.02.2021 - 3216890,76 грн. Відповідно до умов договору розмір орендної плати не є сталим та переглядається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі (п.п. 4.4.6 п. 4.4 договору). Ставка податку визначена відповідно до рішення Кам`янської міської ради від 22.06.2018 № 1105-25/VII «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста» для ділянок із видом цільового призначення земель 11.02 у розмірі 4 відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Пунктом 20 Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 1147 від 03.11.2021, зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України № 753 від 01.07.2022, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин, визначено, що витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок оформляється і видається автоматично в електронній формі з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру. У зв`язку з набранням чинності зазначеною Методикою з 10.11.2021 відбулася зміна значень нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Для обчислення розміру орендної плати на 2023 рік нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:01:022:0226 визначена контролюючим органом згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку від 29.06.2023 № НВ-9923403102023 (7056320,26 грн). Сума орендної плати на 2023 рік для кожного платника становить: 7056320,26 грн х 4% х 0,5 - 141126,41 грн, де: 7056320,26 грн - нормативна грошова оцінка земельної ділянки; 4% - ставка податку; 0,5 - доля кожного платника в сумі податку. Твердження позивача, що відповідач намагається стягнути подвійний розмір орендної плати в межах одного договору, не відповідає дійсності. Отже, з урахуванням нової нормативної грошової оцінки розмір річної орендної плати становить 282252,81 грн (7056320,26 грн х 4%), та 141126,41 грн - розмір частини орендної плати кожного орендаря. У зв`язку зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яку орендує позивач, відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення № 609438-2416-0403-UA12040150000015189 від 07.07.2023, за яким сума грошового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2023 рік становить 141126,41 грн (1/2 від розміру річної орендної плати). У відповідача відсутні підстави для обчислення позивачеві розміру орендної плати, яка є обов`язковим платежем, з нормативної грошової оцінки 3216890,76 грн. Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни. Головне управління ДПС у Дніпропетровській області під час винесення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення діяло у спосіб та в межах, визначених чинним законодавством України.

У відповіді на відзив позивач підтримала позовні вимоги з підстав, наведених у позовній заяві.

02.04.2024 надійшли додаткові пояснення позивача, у яких зазначено, що підставою для визначення та стягнення збільшеної орендної плати може бути договір або додаткова угода, укладені та зареєстровані у передбаченому чинним законодавством України порядку.

У додаткових поясненнях позивача, що надійшли до суду 20.05.2024, повідомлено, що рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.10.2023 у справі № 160/18880/23 задоволено позов ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 609505-2416-0403-UA12040150000015189 від 07.07.2023.

Станом на час розгляду справи заперечення до суду не надійшло. Згідно з ч. 4 ст. 159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що 17.03.2021 між Кам`янською міською радою (орендодавцем) та громадянками України ОСОБА_1 і ОСОБА_2 (орендарями) укладено договір оренди земельної ділянки № 15265.

Відповідно до п. 1.1 цього договору орендодавець надає, а орендарі приймають у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210400000:01:022:0226, згідно з планом земельної ділянки, що додається.

Пунктами 2.1, 2.2 договору передбачено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,7258 га для розміщення нежитлових будівель. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 22.02.2021 становить 3216890,76 грн.

У витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.02.2021 № 1581, сформованому станом на 22.01.2021 відділом у м. Кам`янське міськрайонного управління у Петриківському районі та у м. Кам`янське Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, зазначено нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1210400000:01:022:0226, площею 7258 кв.м, - 3216890,76 грн, середня (базова) вартість земель населеного пункту 461,69 грн за 1 кв.м.

Договір укладається строком до 30.09.2030 (пункт 3.1 договору).

Пунктом 4.1 договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 128675,63 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 22.06.2018 № 1105-25/VII «Про ставку земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста», від 09.07.2020 № 1975-44/VII «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020», від 18.12.2020 № 41-03/VIII «Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020».

Відповідно до п. 4.2 договору обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Орендна плата сплачується за фактичне користування земельною ділянкою у строки, визначені Податковим кодексом України. Розмір орендної плати підлягає перерахуванню при зміні функціонального або цільового використання земельної ділянки (пункт 4.3 договору).

Положеннями п. 4.4 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі:

пп. 4.4.1. Зміни умов господарювання, передбачених договором;

пп. 4.4.2. Зміни розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України;

пп. 4.4.3. Підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Орендарі щорічно самостійно індексують розмір орендної плати, визначеної в договорі, та декларують її в органах державної фіскальної служби відповідно до прийнятого коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель;

пп. 4.4.4. Погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендарів, що підтверджено документами;

пп. 4.4.5. Прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства;

пп. 4.4.6. Затвердження нової нормативної грошової оцінки землі;

пп. 4.4.7. В інших випадках, передбачених законом.

Згідно з п. 12.1 договору, зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

07.07.2023 Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області сформовано податкове повідомлення-рішення № 609438-2416-0403-UA12040150000015189, яким згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3 статті 54, пункту 286.5 статті 286 розділу ХІІ Податкового кодексу України визначено ОСОБА_1 суму податкового зобов`язання з орендної плати за землю за 2023 рік щодо вказаної у договорі земельної ділянки, у розмірі 141126,41 грн. У детальному розрахунку суми орендної плати за землю, що міститься у вказаному рішенні, зазначено, зокрема, площу земельної ділянки 0,3629 га, нормативну грошову оцінку з урахуванням коефіцієнта індексації по земельному податку 3528160,13 грн, розмір ставки земельного податку або орендної плати за землю 4%.

Згідно з витягом № НВ-9923403102023 від 29.06.2023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1210400000:01:022:0226 становить 7056320,26 грн.

Вважаючи протиправним податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 609438-2416-0403-UA12040150000015189 від 07.07.2023, позивач звернулася до суду з адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд дійшов такого висновку.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 67 Конституції України встановлено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки та збори в порядку і розмірах, установлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.

Згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Пунктом 286.5 статті 286 Податкового кодексу України передбачено, що нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку.

Відповідно до пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір та умови внесення орендної плати відповідно до пункту 288.4 тієї самої статті встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами).

Пунктом 288.5 статті 288 ПК України визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:

288.5.1. не може бути меншою за розмір земельного податку:

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;

для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області;

288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

288.5.3. може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

Податковий кодекс України у пункті 288.5 статті 288 визначає тільки обмеження щодо максимального та мінімального розміру орендної плати за землю. За цим виключенням, питання щодо розміру орендної плати регулюються виключно договором оренди.

Інші елементи механізму справляння орендної плати за землю - податковий період, порядок обчислення орендної плати, строку сплати та порядок її зарахування до бюджетів відповідно до пункту 288.7 статті 288 Податкового кодексу України встановлюються статтями 285-287 цього кодексу.

Крім того, статтею 21 Закону України «Про оренду землі» розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Таким чином, законодавством України чітко визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, Податковий кодекс України регулює лише строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, податковий період, порядок обчислення орендної плати та порядок її зарахування до бюджетів відповідно.

Статтею 1 Закону України «Про оренду землі» визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до частини 1 статті 6 Закону України «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Згідно зі статтею 13 цього Закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 15 цього Закону визначені істотні умови договору оренди, серед яких є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

У договорі оренди земельної ділянки № 15265, укладеному 17.03.2021 між Кам`янською міською радою (орендодавцем) та громадянками України ОСОБА_1 і ОСОБА_2 (орендарями), передбачено, що розмір річної орендної плати становить 128675,63 грн, тобто 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Частиною 1 статті 23 Закону України «Про оренду землі» визначено, що орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.

Статтею 14 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально.

Статтею 654 Цивільного кодексу України (який є загальним нормативно-правовим актом, що регулює зобов`язальні правовідносини) визначено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

У пункті 12.1 договору сторони погодили, що зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.

Зміна індексації нормативної грошової оцінки є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договорів оренди землі його учасниками. Зазначене не тягне автоматичну зміну умов договорів щодо розміру орендної плати, а відтак і відповідного донарахування податковим органом суми податкового зобов`язання з орендної плати за 2023 рік за оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням.

Такий висновок щодо застосування норм права у подібних правовідносинах викладено у постанові Верховного Суду від 20 червня 2018 року у справі № 813/3819/17, у якій судом досліджувалося питання, пов`язане з індексацією нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

18.12.2020 Кам`янською міською радою прийнято рішення № 41-03/VIII «Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020».

У матеріалах справи відсутні відомості про зміну розміру нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське після укладення 17.03.2021 договору оренди земельної ділянки № 15265.

Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік становить 1,051.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель (п. 289.2 ст. 289 ПК України).

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель у розрізі років становить: 2020 рік 1,0; 2021 рік 1,0 (для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) та 1,1 (для земель несільськогосподарського призначення); 2022 рік 1,0 (для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) та 1,15 (для земель i земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь)).

Договором оренди земельної ділянки № 15265 від 17.03.2021 встановлено розмір орендної плати на рівні 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки 3216890,76 грн. Оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1210400000:01:022:0226, зазначеної у витягу № НВ-9923403102023 від 29.06.2023, виданому в електронній формі з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру, - 7056320,26 грн, що значно перевищує розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки 3216890,76 грн, навіть з урахуванням індексації.

Суд відхиляє аргументи позивача з приводу того, що відповідач не є суб`єктом цивільно-правових відносин за договором оренди землі, а тому не може визначати розмір орендної плати за землю, оскільки контроль, а також визначення розміру орендної плати за землю з фізичних осіб (не може бути меншою 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки) та нарахування такої орендної плати віднесено саме до повноважень відповідача, виходячи з приписів п. 274.1 ст. 274, п. 286.5 ст. 286 ПК України.

Разом із тим суд зазначає, що підставою для визначення контролюючим органом (відповідачем) грошового зобов`язання зі сплати за землю з фізичних осіб у 2023 році з урахуванням вимог п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України є зміна нормативної грошової оцінки земель.

Відповідачем не доведено зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1210400000:01:022:0226, розмір якої застосовано при обчисленні орендної плати з фізичних осіб за 2023 рік у сумі 141126,41 грн при прийнятті податкового повідомлення-рішення № 609438-2416-0403-UA12040150000015189 від 07.07.2023.

За таких обставин, у відповідача були відсутні підстави для нарахування позивачеві орендної плати у вказаній сумі.

З урахуванням вищенаведених норм законодавства, що регулюють спірні правовідносини, висновків Верховного Суду та встановлених обставин справи, суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та наявність підстав для його скасування.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем у зв`язку з розглядом даної справи понесено витрати зі сплати судового збору в сумі 1411,26 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 277 від 26.07.2023.

Відповідно до ст. 139 КАС України понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1411,26 грн підлягають стягненню з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 72-77, 90, 139, 243, 246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 609438-2416-0403-UA12040150000015189 від 07.07.2023.

Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1411,26 грн (одна тисяча чотириста одинадцять гривень 26 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Позивач: ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Відповідач: Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, місцезнаходження: 49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17А, код ЄДРПОУ ВП 44118658.

Повний текст рішення суду складено 02.07.2024.

Суддя В.В. Рянська

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.07.2024
Оприлюднено04.07.2024
Номер документу120122539
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/18884/23

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 06.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 02.07.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні