Постанова
від 11.12.2024 по справі 160/18884/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

11 грудня 2024 року м. Дніпросправа № 160/18884/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Шлай А.В. (доповідач),

суддів: Баранник Н.П., Кругового О.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 липня 2024 р. (суддя Рянська В.В.) в адміністративній справі №160/18884/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулась до суду з позовною заявою, в якій просила визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 609438-2416-0403-UA12040150000015189 від 07.07.2023, яким визначено суму податкового зобов`язання з орендної плати за землю за 2023 рік на суму 141126,41 грн.

В обґрунтування позовної вимоги вказувалось на те, що до договору оренди зміни не вносились, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з часу укладення договору оренди не змінювалась, тому визначений контролюючим органом розмір орендної плати є безпідставним. Крім того, за умовами договору орендар не зобов`язаний індексувати нормативну грошову оцінку землі, тому індексується лише орендна плата.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 липня 2024 р., ухваленим за результатом розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження, позов задоволено.

У поданій апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову повністю.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначено про те, що податкове зобов`язання зі сплати орендної плати за землю розраховано на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, сформованого 29.06.2023. Згідно п.289.1 ст. 289 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка землі є підставою для визначення розміру податку та орендної плати. Платники за землю зобов`язані подати контролюючому органу довідку (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки землі, як це передбачено п. 286.2 ст. 286 Податкового кодексу України. Витяг з технічної документації формується автоматично, тому контролюючий орган, розраховуючи на його підставі податкове зобов`язання, діє правомірно.

У письмовому відзиві на апеляційну скаргу позивачка просить залишити оскаржене рішення суду першої інстанції без змін, наполягаючи на тому, що індексація нормативної грошової оцінки земельної ділянки договором оренди не передбачена.

Розгляд апеляційної скарги здійснено в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, як це передбачено статтею 311 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судом першої інстанції встановлено, що позивачка є орендарем земельної ділянки кадастровий номер 1210400000:01:022:0226, площею 7258 кв.м, на підставі договору 15265, укладеного 17.03.2021 між Кам`янською міською радою (орендодавцем) та громадянками України ОСОБА_1 і ОСОБА_2 . Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області 07.07.2023 сформовано податкове повідомлення-рішення № 609438-2416-0403-UA12040150000015189, яким згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3 статті 54, пункту 286.5 статті 286 розділу ХІІ Податкового кодексу України визначено Нордгеймер Ю.Ю. суму податкового зобов`язання з орендної плати за землю за 2023 рік щодо вказаної у договорі земельної ділянки, у розмірі 141126,41 грн. У детальному розрахунку суми орендної плати за землю, що міститься у вказаному рішенні, зазначено, зокрема, площу земельної ділянки 0,3629 га, нормативну грошову оцінку з урахуванням коефіцієнта індексації по земельному податку 3528160,13 грн, розмір ставки земельного податку або орендної плати за землю 4%. Згідно з витягом № НВ-9923403102023 від 29.06.2023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1210400000:01:022:0226 становить 7056320,26 грн.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку про протиправність спірного податкового повідомлення-рішення, оскільки відповідачем не доведено зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Колегія суддів вважає за необхідне акцентувати увагу на тому, що в межах пред`явленого позову здійснюється перевірка рішення суб`єкта владних повноважень на предмет його правомірності. За критеріями, визначеними частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, у тому числі, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Відповідачем, як контролюючим органом, спірним податковим повідомленням-рішенням визначено позивачці податкове зобов`язання за 2023 рік за платежем «орендна плата з фізичних осіб».

Плата за землю - це обов`яковий платіж, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу (ПК) України).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Статтею 21 Закону України «Про оренду землі» визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Істотними умовами договору оренди землі, як передбачено статтею 15 цього ж Закону, є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. (п.п.288.1 288.4 ст. 288 ПК України).

Згідно статті 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Як встановлено судом першої інстанції, станом на час укладення договору оренди землі розмір орендної плати складав 128675,63 грн. і був розрахований із нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 3216890,76 грн. Добуток коефіцієнтів індексації станом на березень 2021 року складав "1".

Розрахунок орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:01:022:0226 за 2023 рік визначений відповідачем на підставі витягу № НВ-992340310223 від 29.06.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок (а.с.35). Згідно цього Витягу, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яку орендує позивачка, у 2023 році складала 7056320,26 грн.

Сума орендної плати визначена відповідачем наступним чином:

7056320,26 грн. х 4% х0,5 = 141126,41 грн., де 4% - ставка податку, 0,5 - доля орендаря (за договором оренди орендарями є дві особи).

За інформацією Кам`янської міської ради, отриманої на запит апеляційного суду, зміни до договору оренди землі № 15265 не вносились, проте за даними Держгеокадастру нормативно-грошова оцінка земельної ділянки, яку орендує позивачка змінилась внаслідок її індексації, яка застосовується кумулятивно.

На запит апеляційного суду Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області отримана інформація про те, що після внесення змін постановою Кабінету Міністрів України № 1147 від 03.11.2021 до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, витяг із технічної документації оформлюється і видається автоматично за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру.

Верховний Суд у постанові від 07 серпня 2018 р. у справі №814/2292/17 визнав правомірним здійснення контролюючим органом розрахунку грошового зобов`язання з орендної плати за землю на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

За висновком Великої Палати Верховного Суду від 09 листопада 2021 р. у справі № 635/4233/19 витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Він складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради .

У постанові від 19 серпня 2022 р. у справі №826/10853/16 Верховний Суд вказав на те, що витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель є належним джерелом даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, який виданий територіальним органом Держгеокадастру за місцем розташування земельної ділянки, або в силу норми статті 15 Закону України «Про Державний земельний кадастр», - відомості з Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку станом на відповідну дату.

Перевірка правильності даних про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка зазначена у витягу № НВ-992340310223 від 29.06.2023 знаходиться поза межами предмету доказування, оскільки контролюючий орган такими повноваженнями при визначенні грошового зобов`язання з орендної плати за зеплю не наділений.

Щодо доводів позивачки, з якими погодився суд першої інстанції, про відсутність змін у договорі оренди, що унеможливлює застосування іншого розміру орендної плати.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 05 червня 2024 р. у справі № 914/2848/22 дійшла висновку про те, що з моменту початку застосування відповідно до п. 271.2 ст. 271 ПК України нового розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, якщо він визначений у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки. У таких правовідносинах немає обов`язку сторін вносити зміни до договору оренди шляхом укладення додаткової угоди, оскільки обов`язок сплачувати орендну плату відповідно до зміненої нормативної грошової оцінки земельної ділянки виникає в орендаря з моменту початку застосування такої нормативної грошової оцінки.

Доводи позивачки про неможливість одночасної індексації орендної плати і нормативно грошової оцінки земельної ділянки спростовані п.4.4.3 Договору № 15265, за умовами якого розмір орендної плати переглядається у разі підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Орендарі щорічно самостійно індексують розмір орендної плати, визначеної в договорі, та декларують її в органах державної фіскальної служби відповідно до прийнятого коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель.

Крім того, як зазначено вище, розмір орендної плати в силу дії приписів статті 289 ПК України визначається на підставі нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, який застосовується кумулятивно.

Невідповідність висновків суду обставинам справи, неправильне тлумачення норм матеріального права є підставою для його скасування, як це передбачено статтею 317 Кодексу адміністративного судочинства України, та прийняття нового рішення у справі про відмову у задоволенні адміністративного позову з наведених у цій постанові підстав.

Керуючись статтями 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 липня 2024 р. в адміністративній справі №160/18884/23 - скасувати та ухвалити нове рішення.

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили 11 грудня 2024 р. і оскарженню в касаційному порядку не підлягає згідно частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддяА.В. Шлай

суддяН.П. Баранник

суддяО.О. Круговий

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.12.2024
Оприлюднено01.01.2025
Номер документу124167075
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/18884/23

Ухвала від 23.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 11.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 06.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 02.07.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні