Рішення
від 02.07.2024 по справі 300/3327/24
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"02" липня 2024 р. справа № 300/3327/24

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі: судді Гомельчука С.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства «ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ» до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій , -

ВСТАНОВИВ:

Фермерське господарство «ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ» (далі - позивач), в інтересах якого діє ОСОБА_1 (представник позивача), звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області №5/09-19-04-07-14 від 20.03.2024 про виключення з реєстру платників єдиного податку Фермерського господарства «ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ»;

- зобов`язати Головне управління ДПС в Івано-Франківській області внести до реєстру платників єдиного податку відомості про Фермерське господарство «ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ», як платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік.

Адміністративний позов обґрунтований тим, що фермерське господарство «ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ» є платником єдиного податку 4 групи. Однак, позивачем було отримано рішення ГУ ДПС в Івано-Франківській області №2986/6/09-19-04-07-06 від 20.03.2024 щодо анулювання статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік, додатком до такого є рішення про виключення з реєстру платників єдиного податку №5/09-19-04-07-14 від 20.03.2024. Рішення обґрунтоване тим, що позивачем не подано у визначений термін загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок, чим порушено вимоги визначенні пп. 295.9.1 п. 295.9 статті 295 та пп. 298.8.1 п. 298.8 статті 298 Податкового кодексу України. При цьому, позивачем була подана податкова звітність 21.02.2024, яка була прийнята контролюючим органом, що підтверджується квитанцією №2. На думку представника, прийняття декларації контролюючим органом є безпосереднє визнання останнім правильності строків подання такої звітності. Крім того, зазначено, що Податковий кодекс України передбачає підстави для анулювання реєстрації платника єдиного податку або підстави, з яких платник не може бути платником єдиного податку 4 групи, але не містить норму, відповідно до якої платник, який до 20 лютого не подав звітність, зазначену у підпункті 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 Податкового кодексу України, не може бути або втрачає статус платника єдиного податку 4 групи. Така позиція узгоджується із постановою Верховного суду від 24.01.2019 у справі №814/1394/15. Відтак, представник позивача вважає, що оскаржуване рішення є необґрунтованим та підлягає скасуванню.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 03.05.2024 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження, з викликом сторін. Розгляд справи призначено на 21.05.2024.

Від Головного управління ДПС в Івано-Франківській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник заперечує щодо задоволення позовних вимог. Представником відповідача зазначено, що на підставі п.п.298.8.1. п. 298.8. ст. 298 ПК Українисільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають не пізніше 20 лютого поточного року: загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку); звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи); розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику; відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок. Позивачем подано звітність, яка прийнята ДПС України, що підтверджується квитанцією №2. При цьому зазначено, що саме подання пізніше 20 лютого загальної та звітної податкових декларацій з єдиного податку четвертої групи з додатками є підставою для розгляду питання щодо можливості переходу сільськогосподарського товаровиробника на спрощену систему оподаткування та реєстрації платником єдиного податку четвертої групи. Рішення про включення сільськогосподарського товаровиробника до Реєстру платників єдиного податку четвертої групи приймається після виконання перевірки дотримання зазначених вище вимог обрання спрощеної системи, а також камеральної перевірки поданих податкових декларацій з єдиного податку четвертої групи, термін проведення якої встановлений п. 76.3 ст. 76 ПКУ та складає тридцять календарних днів. Отже, контролюючий орган за місцем обліку (місцезнаходженням) юридичної особи надає письмову вмотивовану відмову у реєстрації платником єдиного податку четвертої групи та включення до Реєстру платників єдиного податку четвертої групи протягом тридцяти календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку подання податкових декларацій з єдиного податку четвертої групи. Враховуючи вищезазначене, 20.03.2024 Головним управлінням ДПС в Івано- Франківській області складено акт про результати камеральної перевірки щодо порушення Господарством умов застосування спрощеної системи оподаткування за № 5358/09-19-04-07-14/44216605, на підставі якого відповідно до п.299.10 ст.299 ПКУ винесено Рішення про виключення з реєстру платників єдиного податку четвертої групи №5/09-19-04-07-14, про що повідомлено платника листом №2986/6/09-19-04-07-06 від 20.03.2024. З урахуванням наведеного просить у задоволенні позову відмовити.

21.05.2024 у судовому засіданні оголошено перерву до 04.06.2024 о 10:30 год.

04.06.2024 у судове засідання сторони не з`явились, про місце, дату та час розгляду справи повідомлені належни чином.

Від відповідача надійшла заява щодо розгляду справи в порядку письмового провадження. Також серед матеріалів справи міститься клопотаня представника позивача про розгляд справи без його участі.

Враховуючи наявність в матеріалах справи достатньої кількості доказів, необхідних для вирішення справи по суті, оскільки відповідно до положень ч.3 ст.268 Кодексу адміністративного судочинства (надалі - КАС) України неприбуття в судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи в суді першої інстанції, суд відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України вважає за можливе здійснювати подальший розгляд даної адміністративної справи на підставі наявних у ній доказів в порядку письмового провадження.

Розглянувши надані документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства, які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд встановив таке.

Фермерське господарство «ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ» зареєстроване як юридична особа (а.с.18) та перебуває на обліку як платник податків в Головному управлінні ДПС в Івано-Франківській області.

Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основний вид діяльності Фермерського господарства «ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ за КВЕД: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний) 01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур 01.50 Змішане сільське господарство 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві 01.63 Післяурожайна діяльність 49.41 Вантажний автомобільний транспорт 52.10 Складське господарство 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів 77.31 Надання в оренду сільськогосподарських машин і устатковання 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин 84.21 Міжнародна діяльність.

З метою підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік ФГ «ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ» направлено до ГУ ДПС в Івано-Франківській області податкову звітність:

- загальну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2024 рік за місцем розташування земельних ділянок, які знаходяться на території конкретного органу місцевого самоврядування та за місцем розташування платника податку від 12.02.2024 з додатками (а.с.37-59). Відповідно до квитанції № 2 загальну податкову декларацію позивача, як платника єдиного податку четвертої групи за 2024 рік пакетно прийнято, реєстраційний №9035442447, документ доставлено до ГУ ДПС в Івано-Франківській області (Снятинський район) 21.02.2024 (а.с. 60);

-звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2024 рік та відомості про наявність земельних ділянок (Додатки до звітної податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи) ( а.с. 74-96). Відповідно до квитанції № 2 звітну податкову декларацію позивача, як платника єдиного податку четвертої групи за 2024 рік, пакетно прийнято, реєстраційний № 9035040091, документ доставлено до ГУ ДПС в Івано-Франківській області (Снятинський район) 20.02.2024 (а.с.97);

-розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2023 рік від 19.02.2024. Відповідно до квитанції №2 розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва, як платника єдиного податку четвертої групи за 2024 рік від 19.02.2024 пакетно прийнято, реєстраційний № 9035041238, документ доставлено до ГУ ДПС в Івано-Франківській області (Снятинський район) 20.02.2024 (а.с.111-113).

Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області проведено камеральну перевірку поданої податкової звітності платника єдиного податку четвертої групи за 2024 рік для підтвердження статусу платника єдиного податку Фермерського господарства «ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ» на 2024 рік, за результатами якої складено акт від 20.03.2024 №5358/09-19-04-07-14/44216605 (а.с.22-23).

Перевіркою встановлено, що ФГ «ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ» порушено умови застосування спрощеної системи оподаткування, а саме: не подано не пізніше 20 лютого поточного року податкову звітність, а саме загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків за своїм місцезнаходженням (місцем перебування та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходження (місцем перебування на податковому обліку) відповідно до підпункту 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 Кодексу.

20.03.2024 Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області, на підставі виявленого порушення пп.298.8.1 п.298.8 ст.298 ПК України, при проведенні камеральної перевірки податкової звітності платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік ФГ "ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ" та керуючись пп.299.10.5 п.299.10 ст.299 ПК України, прийнято рішення №5/09-19-04-07-14, яким реєстрацію платника єдиного податку четвертої групи ФГ "ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ" анульовано шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку четвертої групи за 2024 рік (а.с.21).

Позивач, вважаючи протиправним рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 20.03.2024 №5/09-19-04-07-14, звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Частиною другоюстатті 19 Конституції Українизакріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюютьсяПодатковим кодексом України(далі -ПК України).

Відповідно доЗакону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 № 71(набрав чинності з 01 січня 2015 року) фіксований сільськогосподарський податок трансформовано в єдиний податок (виділено в окрему 4 групу).

Урозділі XIV «Спеціальні податкові режими» углаві 1 Податкового кодексу Українивстановлені правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку.

Відповідно до пункту291.2. статті 291 ПК Україниспрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом297.1 статті 297цьогоКодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.

Пунктом291.3. статті 291 ПК Українивстановлено, що юридична особа чи фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.

Пунктом291.4. статті 291 ПК Українивизначено, що суб`єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяються на такі групи платників єдиного податку: 1) перша група; 2) друга група; 3) третя група; 4) четверта група - сільськогосподарські товаровиробники:

а) юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків;

б) фізичні особи - підприємці, які провадять діяльність виключно в межах фермерського господарства, зареєстрованого відповідно доЗакону України «Про фермерське господарство», за умови виконання сукупності таких вимог: здійснюють виключно вирощування, відгодовування сільськогосподарської продукції, збирання, вилов, переробку такої власновирощеної або відгодованої продукції та її продаж; провадять господарську діяльність (крім постачання) за місцем податкової адреси; не використовують працю найманих осіб; членами фермерського господарства такої фізичної особи є лише члени її сім`ї у визначенні частини другоїстатті 3 Сімейного кодексу України; площа сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду у власності та/або користуванні членів фермерського господарства становить не менше 0,5 гектара, але не більше 20 гектарів сукупно.

Підпунктом298.8.4 пункту 298.8 статті 298 ПК Українипередбачено, що у разі коли у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва становить менш як 75 відсотків, сільськогосподарський товаровиробник - юридична особа сплачує податки у наступному податковому (звітному) році на загальних підставах.

Отже, до платників 4 групи єдиного податку можуть належати сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.

Підпунктом295.9.1 пункту 295.9 статті 295 ПК Українивстановлено, що платники єдиного податку четвертої групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченомустаттею 46 цього Кодексу.

Порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування, або відмови від спрощеної системи оподаткування платниками єдиного податку четвертої групи здійснюється відповідно до підпунктів 298.8.1-298.8.8 статті298 Податкового кодексу України.

Так, відповідно до підпункту298.8.1. пункту 298.8. статті 298 ПК Українисільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають не пізніше 20 лютого поточного року:

загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);

звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи);

розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;

відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.

У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).

Порядок реєстрації та анулювання реєстрації платників єдиного податку врегульованийстаттею 299 ПК України, відповідно до пункту 299.1. якої реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку (пункт299.2 статті 299 ПК України).

Пунктом298.1 статті 298 ПК Україниврегульовано порядок переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку.

З аналізу викладених норм встановлено, що чинним законодавством України чітко розмежовано поняття переходу на спрощену систему оподаткування та щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку.

Пунктом 299.10 ст. 299 ПК України встановлено, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу, зокрема, у разі якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбачену підпунктом 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 цього Кодексу.

На переконання суду, саме не подання податкової звітності, передбаченої пп.295.9.1 п.295.9 ст.295 та пп.298.8.1 п.298.8 ст.298 ПК України, є окремою підставою для анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу.

Верховний Суд у постанові від 10.12.2019 у справі №806/499/16 у подібних правовідносинах сформував правову позицію, відповідно до якої, системний аналіз вищенаведених положень податкового законодавства дає підстави для висновку про те, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу лише у встановлених законом випадках.

Разом з тим, у спірному випадку, для підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи позивачем направлено до ГУ ДПС у Івано-Франківській області податкову звітність:

- загальну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2024 рік з додатками, що підтверджується квитанцією №2 від 21.02.2024 №9035442447;

-звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2024 рік, з додатками, що підтверджується квитанцією №2 від 20.02.2024 №9035040091;

-розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва за 2023 рік, що підтверджується квитанцією №2 від 20.02.2024 №9035041238.

Разом з тим ГУ ДПС в Івано-Франківській області прийнято рішення про виключення ФГ «ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ» з реєстру платників єдиного податку четвертої групи на 2024 рік, у зв`язку із недотриманням вимог підпункту 295.9.1 пункту 295.9 статті 295 та підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 ПКУ щодо подання податкової звітності платника єдиного податку четвертої групи для підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік, а саме не своєчасно подану загальну податкову декларацію з податку на поточний рік, оскільки така податкова звітність фактично була подана 21.02.2024.

Проте, суд зазначає, що на момент прийняття рішення № 5-09-19-04-07-14 від 20.03.2024 про виключення позивача з реєстру платників єдиного податку, уся звітність була подана позивачем і прийнята контролюючим органом без зауважень, що підтверджується відповідними квитанціями № 2, у тому числі загальна податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи за 2024 рік та відомості про наявність земельних ділянок до загальної податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік.

Суд вважає за необхідне звернути увагу на те, що реєстрація суб`єкта господарювання, як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку та є безстроковою. ПК України передбачає підстави для анулювання реєстрації платника єдиного податку або підстави, з яких платник не може бути платником єдиного податку 4 групи, але не містить норму, відповідно до якої платник, який до 20 лютого не подав звітність, зазначену у пп. 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПК України, не може бути, або втрачає статус платника єдиного податку 4 групи.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 24.01.2019 у справі № 814/1394/15.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Крім того, варто зазначити, що наслідки неподання або несвоєчасного подання податкової звітності або невиконання вимог щодо внесення змін до податкової звітності визначені ст.120 ПК України та тягнуть за собою накладення штрафу у визначених Законом розмірах.

Водночас, повноваження податкового органу не визнавати податкову звітність податковою декларацією передбачені пунктом 48.7 статті 48 ПК України, а саме; податкова звітність не визнається податковою декларацією у разі порушення будь-якої норми статті 48 Податкового кодексу України. Зокрема, це відсутність обов`язкових реквізитів; тип документа (звітний, уточнюючий, звітний новий); повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові) платника податків згідно з реєстраційними документами; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; місцезнаходження (місце проживання) платника податків тощо.

У даному випадку контролюючим органом не було встановлено невідповідності поданих податкових декларацій вимогам статті 48 ПК України. Крім того, відповідач не наділений повноваженнями не визнавати звітність, у зв`язку з пропущенням платником податку строку на подачу декларації, встановленого пп. 298,8.1 п. 298.8 ст, 298 ПК України (пропущення встановлених цією нормою строків).

Як вже було зазначено до момент прийняття рішення про виключення позивача з реєстру платників єдиного податку, уся звітність була подана позивачем і прийнята без зауважень контролюючим органом, що підтверджується відповідними квитанціями № 2.

Отже, вимоги ПК України виконані позивачем, а відповідач не навів положення ПК України, які б передбачали право контролюючого органу на прийняття рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку у зв`язку з несвоєчасним поданням звітності, зазначеної у підпункті 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 ПК України.

Відтак, суд дійшов висновку, що відповідач при виключенні позивача з реєстру платників єдиного податку 4 групи діяв з підстав та у порядку, не передбачених Податковим кодексом України, а відтак спірне рішення є протиправним.

Також слід зазначити, що процедура анулювання реєстрації платника єдиного податку має бути проведена з дотриманням відповідного порядку та за встановленоюПодатковим кодексом Українипроцедурою.

Законодавець наділив податковий орган правом приймати рішення про анулювання реєстрації платника єдиного податку шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку виключно за наслідками проведення виїзної документальної перевірки платника податку та встановлених у ході останньої порушень, відповідно до яких платник податків не може перебувати на спрощеній системі оподаткування.

Однак, доказів проведення виїзної документальної перевірки та результатів її проведення податковим органом суду не надано.

З огляду на викладене, з урахуванням наведених законодавчих норм та встановлених обставин, суд доходить висновку, що відповідач при виключенні позивача з реєстру платників єдиного податку 4 групи з 01.01.2024 діяв не на підставі та не у спосіб, що передбаченіПодатковим кодексом України.

За змістом частини другоїстатті 2 Кодексу адміністративного судочинства Україниу справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до положень частин першої, другоїстатті 9 Кодексу адміністративного судочинства Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цьогоКодексу, в межах позовних вимог.

Враховуючи викладене, рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області №5/09-19-04-07-14 від 20.03.2024 про виключення з реєстру платників єдиного податку Фермерського господарства "ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ", як платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік, підлягає скасуванню.

Щодо позовних вимог про зобов`язання вчинити певні дії, суд зазначає про таке.

За змістом пункту299.10. статті 299 ПК Україниреєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу.

Спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Зазначена позиція повністю кореспондується з висновками Європейського суду з прав людини, відповідно до яких, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати на його ефективність з точки зорустатті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності «небезпідставної заяви» за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею, повинен бути «ефективним» як у законі, так і на практиці, зокрема, в тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (пункт 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Афанасьєв проти України» від 5.04.2005 (заява №38722/02)).

Отже, «ефективний засіб правого захисту» в розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права й одержання особою бажаного результату.

Відповідно до частини 3статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

З огляду на викладене, зважаючи на те, що відповідачем було протиправно виключено позивача з реєстру платників єдиного податку з 01.01.2024, що встановлено судом, з метою належного та ефективного захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача внести до реєстру платників єдиного податку відомості про Фермерське господарство «ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ» як платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік.

Відповідно достатті 90 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

За змістом положень частин першої, другоїстатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не доведено правомірності своїх дій (рішення) у спірних правовідносинах.

Враховуючи викладене, на підставі наданих доказів у їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд вважає, що позовна заява підлягає задоволенню.

З приводу розподілу судових витрат суд зазначає, що відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, до стягнення з Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, за рахунок бюджетних асигнувань, на користь ФГ «ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ», належать судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3028 грн, понесення яких підтверджується квитанцією від 26.04.2024, яка міститься серед матеріалів справи.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Івано-Франківській області №5/09-19-04-07-14 від 20.03.2024 про виключення з реєстру платників єдиного податку Фермерського господарства «ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ».

Зобов`язати Головне управління ДПС в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 43968084, вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська область) внести до реєстру платників єдиного податку відомості про Фермерське господарство «ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ» (код ЄДРПОУ 44216605, с. Завалля, Снятинська ТГ, Коломийський район, Івано-Франківська область), як платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік.

Стягнути з Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 43968084, вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська область), за рахунок бюджетних асигнувань, на користь Фермерського господарства «ТЕРРА-ЛІДЛЕНТ» (код ЄДРПОУ 44216605, с. Завалля, Снятинська ТГ, Коломийський район, Івано-Франківська область), судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3028 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Гомельчук С.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.07.2024
Оприлюднено04.07.2024
Номер документу120123580
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —300/3327/24

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 15.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Постанова від 15.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 14.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Рішення від 15.07.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Матуляк Я.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні