ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 липня 2024 року Чернігів Справа № 620/5797/24
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Селянсько-фермерського господарства "ДОБРОБУТ" до Головного управління ДПС у Чернігівській області відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
У провадженні Чернігівського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом Селянсько фермерського господарства "ДОБРОБУТ" (далі також СФГ "ДОБРОБУТ", позивач) до Головного управління ДПС у Чернігівській області відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (далітакож - ГУ ДПС у Чернігівській області, відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення від 20.03.2024 №53/25-01-04-06-04, щодо виключення СФГ "ДОБРОБУТ" з Реєстру платників єдиного податку четвертої групи на 2024 рік, за датою ануляції такого платника з 20.03.2024; зобов`язання відповідача внести до Реєстру платників єдиного податку відомості про СФГ "ДОБРОБУТ", як платника єдиного податку четвертої групи, з 20.03.2024.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що обставини, які зазначені у спірному рішенні, не відповідають дійсності, оскільки до контролюючого органу направлялась відповідна податкова звітність, що підтверджується квитанціями від 02.02.2024, 12.02.2024, 14.02.2024, 22.02.2022.
13.05.2024 ухвалою суду провадження у справі відкрито, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
01.05.2024 ухвалою суду у задоволенні заяви позивача про забезпечення позову відмовлено.
Відповідач у відзиві на адміністративний позов вимоги не визнав з тих підстав, що під час перевірки у позивача встановлено порушення платником єдиного податку умов застосування спрощеної системи оподаткування.
Позивачем подано відповідь на відзив, у якій заперечував проти доводів відповідача, викладених у відзиві.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
СФГ "ДОБРОБУТ" зареєстроване як юридична особа 11.12.2000, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
ГУ ДПС у Чернігівській області під час проведення у позивача камеральної перевірки встановлено, що позивач є платником єдиного податку четвертої групи, яким не виконано умови для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку 4 групи, а саме - не подано звітну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ). - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку) (Бобровицький район 2503): по Бобровицькій територіальній громаді не подано до Бобровицької ДПІ звітну податкову декларацію з податку на 2024 рік, про що складено акт перевірки № 3547/Ж5/25-01 -04-06-02 від 20.03.2024.
20.03.2024 відповідачем прийнято рішення №53/25-01-04-06-04 про анулювання реєстрації єдиного податку четвертої групи, в якому вказано, що відповідно до абз.5 п. 299.10 ст.299 ПК України СФГ «ДОБРОБУД» підлягає виключенню з Реєстру платників єдиного податку четвертої групи на 2024 рік з підстав неподання податкової звітності, передбаченої пп. 295.9.1 п. 295.9 ст. 295 та пп.298.8.1 п. 298 ст. 298 ПК України, датою анулювання 20.03.2024.
Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся за їх захистом до суду.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному наказу, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2ст. 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Спірні правовідносини регулюютьсяПодатковим кодексом України (далі- ПК) , при цьому правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановленіРозділом XIV цього кодексу(статті 291-300), в редакції, станом на час прийняття спірного рішення.
Відповідно до п. 291.2 ст. 291 ПК України спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.
Згідно з п. 291.3 ст. 291 ПК України юридична особа чи фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою. Суб`єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяються на такі групи платників єдиного податку, зокрема, четверта група - сільськогосподарські товаровиробники: юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.
Згідно з пп.14.1.235 п. 14.1 ст.14 ПК України, сільськогосподарський товаровиробник - юридична особа незалежно від організаційно-правової форми або фізична особа - підприємець, яка займається виробництвом сільськогосподарської продукції та/або розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках та водосховищах) та її переробкою на власних чи орендованих потужностях, у тому числі власновиробленої сировини на давальницьких умовах, та здійснює операції з її постачання.
Відповідно до пп. 4 п. 291.4 ст. 291 ПК України платниками єдиного податку четвертої групи є юридичні особи незалежно від організаційно-правової форми, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.
Відповідно до п.298.8 ст.298 ПКпорядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування, або відмови від спрощеної системи оподаткування платниками єдиного податку четвертої групи здійснюється відповідно до підпунктів 298.8.1-298.8.8 цієї статті.
Пунктом298.1 ст. 298 ПКврегульовано порядок переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку.
При цьому пп.298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПКпередбачено, що сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають не пізніше 20 лютого поточного року:
- загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);
- звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки (юридичні особи);
- розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи) - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;
- відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.
У відомостях (довідці) про наявність земельних ділянок зазначаються дані про кожний документ, що встановлює право власності та/або користування земельними ділянками, у тому числі про кожний договір оренди земельної частки (паю).
З аналізу вищевикладених норм слідує, що з метою підтвердження статусу платника єдиного податку такий платник податку повинен подати контролюючому органу визначений пп. 298.8.1 п. 298.8 ст. 298 ПКперелік документів до 20 лютого поточного року.
Так, в оскаржуваному рішенні відповідач зазначив, що позивач не подав податкову звітність, передбачену пп. 295.9.1 п. 295.9 ст. 295 та пп. 298.8.1 п. 298 ст. 298 ПК України, що відповідно до абз. 5 п. 299.10 ст. 299 ПК України є підставою для анулювання реєстрації та виключенню з Реєстру платників єдиного податку четвертої групи.
У свою чергу, порядок реєстрації та анулювання реєстрації платників єдиного податку визначений ст. 299 ПК України, відповідно до п. 299.1 якої, реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.
За положеннями п. 299.2 ст. 299 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку.
Пунктом 299.10. ст. 299 ПК України передбачено, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі: 1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв`язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву; 2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення;3) у випадках, визначених підпунктом298.2.3пункту 298.2 та підпунктом 298.8.6 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу; 4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва юридичної особи платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків; 5) якщо платником єдиного податку четвертої групи не подано податкову звітність, передбаченупідпунктом 295.9.1пункту 295.9 статті 295 тапідпунктом 298.8.1пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу; 6) набуття платником податку статусу резидента Дія Сіті - в останній день календарного кварталу, в якому платник податку набув статус резидента Дія Сіті; 7) втрати платником єдиного податку третьої групи статусу електронного резидента (е-резидента); 8) наявність щодо платника податку рішення про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), прийнятого у порядку, встановленомуЗаконом України"Про санкції": щодо платників першої і другої груп - в останній день місяця, у якому прийнято таке рішення; щодо платників третьої і четвертої груп - в останній день кварталу, у якому прийнято таке рішення.
Отже, положення п. 299.10. ст. 299 ПК України містить вичерпний перелік підстав за наявності хоча б одної з яких безстрокова реєстрація платником єдиного податку може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу.
Підпунктом 295.9.1 п. 295.9 ст. 295 ПК України передбачено, що платники єдиного податку четвертої групи самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу.
При цьому рішення про анулювання реєстрації позивача платником єдиного податку може бути прийняте з вичерпних підстав, передбачених пп. 299.10 ст. 299 ПК України, до яких належить неподання звітності, передбаченої передбаченупідпунктом 295.9.1пункту 295.9 статті 295 тапідпунктом 298.8.1пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу.
Як видно з матеріалів справи, позивачем направлялась до контролюючого органу податкова звітність, що підтверджується квитанціями №2 від 02.02.2024, 12.02.2024, 14.02.2024, 22.02.2024 зі статусом про прийняття документів.
Отже, посилання відповідача як на підставу анулювання позивачу реєстрації платника єдиного податку четвертої групи та виключення із реєстру (неподання позивачем податкової звітності) спростовується наведеними обставинами.
Враховуючи викладене суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування спірного рішення.
Згідно з п.23 ч.1 ст.4 КАС України похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).
Позовна вимога про зобов`язання вчинення певних дій є похідною позовною вимогою в розумінні п.23 ч. 1 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України.
Таким чином, зважаючи на вищевикладене та з огляду на висновок суду щодо протиправності оскаржуваного рішення суд, з метою належного та повного відновлення порушеного права позивача, вважає за необхідне задовольнити вимогу позивача про зобов`язання відповідача внести до Реєстру платників єдиного податку відомості про СФГ «ДОБРОБУТ» як платника єдиного податку четвертої групи на 2024 рік з 20.03.2024.
За вищенаведених підстав суд дійшов висновку, що позовні вимоги СФГ "ДОБРОБУТ" є обґрунтованими, а тому позов слід задовольнити повністю.
З огляду на матеріали справи, позивачем при зверненні до суду з позовною сплачено судовий збір в сумі 6056,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією від 17.04.2024.
Водночас, відповідно до статті 4 Закону України «Про судовий збір», за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою підприємцем судовий збір становить - 1 розміру прожиткового мінімуму на одну працездатну особу. При поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.
Отже, судовий збір за подання позову щодо визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії становить 2422,40 грн.
Пунктом 1 частини 1 статті 7 Закону України «Про судовий збір» зокрема встановлено, що сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду у разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Враховуючи наведені вище положення, суд дійшов висновку, що СФГ "ДОБРОБУТ" належить повернути суму судового збору у розмірі 3633,60 грн, згідно платіжної інструкції від 17.04.2024.
Зважаючи на те, що позовні вимоги задоволено повністю, тому з відповідача на користь позивача підлягають відшкодуванню судові витрати в розмірі 2422,40 грн.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 20.03.2024 №53/25-01-04-06-04.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Чернігівській області відокремлений підрозділ Державної податкової служби України внести до Реєстру платників єдиного податку відомості про Селянсько фермерське господарство "ДОБРОБУТ", як платника єдиного податку четвертої групи, з 20.03.2024.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області відокремленого підрозділу Державної податкової служби України на користь Сельянсько фермерського господарства "ДОБРОБУТ" судові витрати в сумі 2422,40 грн (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні 40 коп), сплачений відповідно до платіжної інструкції №100 від 17.04.2024.
Повернути з Державного бюджету на користь Сельянсько фермерського господарства "ДОБРОБУТ"судовий збір у розмірі 3633,60 грн (три тисячі шістсот тридцять три гривні 60 коп), сплачений відповідно до платіжної інструкції №100 від 17.04.2024.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.
Позивач: Селянсько-фермерське господарство "ДОБРОБУТ" вул. Близнюка, 35,с. Петрівка,Ніжинський р-н, Чернігівська обл.,17454 код ЄДРПОУ 31000744.
Відповідач: Головне управління ДПС у Чернігівській області відокремлений підрозділ Державної податкової служби України вул. Реміснича, 11,м. Чернігів,Чернігівська обл., Чернігівський р-н,14000 код ЄДРПОУ 44094124.
Повний текст рішення виготовлено 01 липня 2024 року.
Суддя І.І. Соломко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2024 |
Оприлюднено | 04.07.2024 |
Номер документу | 120128655 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Соломко І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні