Рішення
від 04.07.2024 по справі 910/17164/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

04.07.2024Справа № 910/17164/23

Суддя Господарського суду міста Києва Демидов В.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення (виклику) сторін, справу за позовом Державного підприємства "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" (01032, місто Київ, вулиця Симона Петлюри, будинок 27) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ ПУЛ" (01024, місто Київ, вул. Толстого Льва (Шевч., Солом., Голос. р-ни), будинок 6 літера А, офіс 404) про стягнення 573 996,24 грн.,

без повідомлення (виклику) сторін,

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

07.11.2023 року до Господарського суду міста Києва надійшла позовна заява Державного підприємства "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ ПУЛ" про стягнення 573 996,24 грн та 08.11.2023 передана судді Демидову В.О. відповідно до автоматизованого розподілу судової справи між суддями.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що між Державним підприємством «Гарантований покупець» (далі - Позивач або Гарантований покупець або Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРДЖІ ПУЛ» (далі - Відповідач або ТОВ «Енерджі Пул» або Покупець) був укладений договір купівлі-продажу електричної енергії на ринку двосторонніх договорів від 18.01.2023 № 70/03/23 (далі - Договір) та додаткова угода від 16.03.2023 №463/03/23 до Договору (далі - Додаткова угода за е/е квітня 2023 року).

Відповідно до п. 5.1 Договору, Продавець має право призупинити продаж електричної енергії Покупцю та звільняється від виконання зобов`язань за цим Договором на час призупинення у разі настання та на період дії будь-якої із таких обставин:

5.1.1. Якщо Покупець порушив строк оплати будь-якого етапу Періоду купівлі продажу на 1 (один) робочий день.

5.1.2. Якщо Покупець не здійснив реєстрацію/повідомлення договірних обсягів на електронній платформі ОСП відповідно до положень пункту 3.5. цього Договору.

5.1.4. Якщо реєстрація договірних обсягів була скасована/зупинена АР/ОСП на електронній платформі ОСП, окрім Анулювання реєстрації ДД у зв`язку з НС.

Позивач зазначає, що на торгову добу 19.04.2023 Продавцем було призупинено продаж електричної енергії за Договором, у зв`язку зі скасуванням/зупиненням реєстрації договірних обсягів АР/ОСП на електронній платформі ОСП, що передбачено п.п. 5.1.4 п. 5.1 Договору. Про призупинення продажу електричної енергії Відповідача було повідомлено листом Позивача від 18.04.2023 № 31/1128 з накладеним КЕП уповноваженої особи Продавця, що був направлений на вказану в Договорі електронну адресу Покупця energypool@yahoo.com 18.04.2023 о 12:19 год.

На торгову добу 20.04.2023, у відповідності до п.п. 5.1.2 п. 5.1 Договору, Продавцем було призупинено продаж електричної енергії за Договором, у зв`язку з тим, що Покупець не здійснив реєстрацію/повідомлення договірних обсягів на електронній платформі ОСП відповідно до положень п. 3.5 Договору. Про призупинення продажу електричної енергії Позивач повідомив Відповідача листом від 19.04.2023 № 31/1166 з накладеним КЕП уповноваженої особи Продавця, що був направлений на вказану в Договорі електронну адресу Покупця energypool@yahoo.com 19.04.2023 о 10:40 год.

Крім того як вказує позивач, з 19.04.2023 Відповідач всупереч умовам п. 4.3 Договору та п. 7 Додаткової угоди за е/е квітня 2023 року, порушив строки оплати чергового етапу (V етапу) періоду купівлі-продажу.

З огляду на вищевикладене позивач просить стягнути з відповідача 573 996,24 грн штрафу за призупинення продажу електричної енергії у період з 19.04.2023 по 30.04.2023.

Ухвалою суду від 13.11.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

04.12.2023 від представника відповідача разом з відзивом на позовну заяву надійшло клопотання про витребування доказів.

Окрім того у відзиві на позовну заяву, Відповідач як на підстави звільнення його від відповідальності за Договором зазначив зокрема наступне:

- у постанові Верховного суду від 26.07.2023 №922/1948/22, щодо порядку застосування пп. 16 п.1 Постанови при розгляді позовних вимог про стягнення неустойки нарахованої в період дії воєнного стану, Верховний Суд дійшов висновку про неправомірність нарахування та стягнення неустойки в період дії військового стану за договорами укладеними між учасниками ринку електричної енергії;

- В матеріалах справи відсутні докази надсилання позивачем відповідачу вимоги у будь-якому вигляді поштовим відправленням (як-то, поштові чеки, описи вкладення у цінний лист тощо).

- Стосовно листа від 08.06.2023 №31/1832 із вимогою здійснити оплату штрафу, який, як зазначає позивач, було направлено відповідачу. В якості доказу направлення даного листа позивачем надано скрін-копію екрану розділу «Вхідні» електронної скриньки norets@gpee.com.ua. Відповідач вважає що, по-перше, розділ електронної скриньки «Вхідні» листи, а не «Вихідні»; по-друге, адреса електронної пошти norets@gpee.com.ua не передбачена умовами договору; по-третє, із поданої позивачем скрін-копії не вбачається дата, коли лист було направлено саме ТОВ «Енерджі Пул». Відповідач, у свою чергу, заявляє, що даного листа не отримував, та вважає скрін-копію екрану, долучену позивачем до додатків позовної заяви, неналежним доказом. При цьому, докази направлення оригінальної паперової версії листа ТОВ «ЕП» поштою відсутні.

За таких умов відповідач зазначає, що останній вимоги не отримував, і матеріали справи не містять жодних належних, допустимих та достовірних доказів відповідно до статей 76 -79 Господарського процесуального кодексу України на підтвердження зворотного, вимога про стягнення на думку відповідача не може вважатися такою, що була пред`явлена, відтак, згідно із положеннями ч.2 ст.530 ЦК України, строк сплати суми штрафу вважається таким, що не настав. Тобто, позивач передчасно звернувся до суду, оскільки його права ще не було порушено на момент звернення до суду.

Ухвалою суду від 11.12.2023 відмовлено у клопотанні представнику Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ ПУЛ" про витребування доказів.

15.12.2023 на адресу суду від представника позивача надійшла заява про здійснення розгляду даної справи №910/17164/23 за позовом ДП «Гарантований покупець» до ТОВ «ЕНЕРДЖІ ПУЛ» про стягнення штрафу у розмірі 573 996,24 грн в порядку загального позовного провадження, а в разі залишення даного клопотання без задоволення, просить розгляд справи №910/17164/23 проводити в порядку спрощеного провадження з викликом сторін.

15.12.2023 від представника позивача надійшла відповідь на відзив відповідно до якої представник позивача зазначив що згідно із п. 6.4. Договору, у випадку призупинення продажу електричної енергії, відповідно до п. 5.1. цього Договору крім п.п.5.1.5., Покупець сплачує Продавцю штраф у розмірі, що дорівнює вартості обсягу електричної енергії, продаж якого призупинено Продавцем.

Листом від 08.06.2023 № 31/1832, Позивач звернувся до Відповідача з вимогою здійснити оплату штрафу за призупинення продажу електричної енергії за Договором у період з 19.04.2023 по 30.04.2023 на загальну суму 573 996,24 грн. (надалі - Лист)

Як вбачається з доданого до позовної заяви скріншоту електронної скриньки, вказаний Лист було направлено з офіційної електронної адреси Гарантованого покупця вказаної в п. 11.9. Договору 2_dtore@gpee.com.ua (графа - Від) на електронну адресу Відповідача - energypool@yahoo.com (графа - Кому) 08.06.2023 о 15:20 з накладенням КЕП уповноваженої особи ДП «Гарантований покупець» Геннадія Іванова від 08.06.2023.

З огляду на викладене Позивач вважає, що останнім було надано суду належні та допустимі докази направлення на адресу Відповідача вимоги про сплату штрафу, що дорівнює вартості обсягу електричної енергії у відповідності до вимог п. 6.4. Договору.

Окрім того представник Позивача зазначив, що постанова НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 за своїм змістом є підзаконним нормативно-правовим актом. Відтак, у випадку суперечностей між законом та підзаконним нормативно-правовим актом в будь-якому випадку застосовуються положення Закону, як акту вищої юридичної сили.

В частині невірного розрахунку представник позивача зазначає, що в позовній заяві зазначалося, що ціна купленої-проданої електричної енергії, відповідно до Додаткової угоди за е/е квітня 2023 року, становить 2 657,39 грн. без ПДВ за 1 (один) МВт*год. Відповідно загальна вартість купленої електричної енергії квітня 2023 року склала 1 195 825,5 грн. (450 МВт-год.* 2 657,39 грн.) (без ПДВ) та 1 434 990,6 грн. (з ПДВ). Вказаний факт визнається Відповідачем, про що зазначено у Відзиві.

Купівля-продаж електричної енергії за Договором здійснювалась у період з 01.04.2023 по 18.04.2023. Згідно з актом купівлі-продажу електричної енергії від 30.04.2023 між ДП «Гарантований покупець» та ТОВ «Енерджі Пул» за квітень 2023 року, який підписаний Сторонами обопільно, ТОВ «Енерджі Пул» було куплено електричну енергію в обсязі 270,000 МВт*год на загальну вартість 860 994,36 грн. (з ПДВ).

Оскільки купівля-продаж електричної енергії за VI етап Періоду купівлі-продажу (з 26.04.2023) не відбулася через призупинення продажу електричної енергії, у Гарантованого покупця не виникало правових підстав для зарахування суми Гарантійного внеску в якості оплати вартості електричної енергії в порядку визначеному п. 9 Додаткової угоди.

Згідно із п. 6.4. Договору, у випадку призупинення продажу електричної енергії, відповідно до п. 5.1. цього Договору крім п.п.5.1.5., Покупець сплачує Продавцю штраф у розмірі, що дорівнює вартості обсягу електричної енергії, продаж якого призупинено Продавцем.

Відповідно до вимог п. 6.4. Договору, Відповідач зобов`язаний сплатити Позивачу штраф у розмірі, що дорівнює вартості обсягу електричної енергії, продаж якого призупинено Позивачем. За період з 19.04.2023 по 30.04.2023 розмір штрафу становить 573 996,24 грн (1 434 990,6 грн. (з ПДВ). - 860 994,36 грн. (з ПДВ).

Ухвалою суду від 19.12.2023 провадження у справі №910/17164/23 зупинено до закінчення перегляду об`єднаною палатою Верховного Суду справи №911/1359/22 та зобов`язано представників сторін повідомити господарський суд міста Києва про усунення обставин, що зумовили зупинення провадження у справі №910/17164/23.

06.06.2024 представником позивача в системі «Електронний суд» сформовано клопотання про поновлення провадження у справі.

Ухвалою суду від 11.06.2024 поновлено провадження у справі № 910/17164/23.

У задоволенні клопотання представника Державного підприємства "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" про розгляд справи в порядку загального позовного або в порядку спрощеного провадження з викликом сторін - відмовлено та запропоновано сторонам у строк до 27.06.2024 надати письмові пояснення з урахуванням прийнятої Об`єднаною палатою Верховного Суду у справі № 911/1359/22 від 19.04.2024 постанови.

01.07.2024 на адресу суду від представника відповідача надійшли письмові пояснення відповідно до яких представник просив відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Частиною першою ст. 252 ГПК України встановлено, що розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим Кодексом для розгляду справи в порядку загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі.

Згідно частини восьмої ст. 252 ГПК України, при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення. Судові дебати не проводяться.

Частинами першою та другою ст. 161 ГПК України закріплено, що при розгляді справи судом у порядку позовного провадження учасники справи викладають письмово свої вимоги, заперечення, аргументи, пояснення та міркування щодо предмета спору виключно у заявах по суті справи, визначених цим Кодексом. Заявами по суті справи є: позовна заява; відзив на позовну заяву (відзив); відповідь на відзив; заперечення; пояснення третьої особи щодо позову або відзиву. Подання заяв по суті справи є правом учасників справи.

Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подачі доказів в обґрунтування своїх позицій у справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарським судом, в межах наданих йому повноважень, сторонам створені усі належні умови для надання доказів.

Частиною четвертою ст. 240 ГПК України передбачено, що у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив такі фактичні обставини.

18.01.2023 між Державним підприємством "Гарантований покупець" (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ ПУЛ" (покупець) укладено Договір №70/03/23 купівлі-продажу електричної енергії на ринку двосторонніх договорів (гарантованого походження електричної енергії з альтернативних джерел енергії) (надалі - Договір), у відповідності до п. 1.1 якого за цим договором продавець зобов`язаний продати електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії, покупцю, а покупець зобов`язаний купити (прийняти та оплатити) електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії, в обсягах та за ціною, що визначаються за результатами аукціонів на підставі відповідного аукціонного свідоцтва та на умовах, що визначені у цьому договорі.

Обсяги електричної енергії, що продаються і купуються за цим договором, є договірними зобов`язаннями щодо продажу продавцем та купівлі покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії (п. 1.2 Договору).

Згідно п. 3.1 Договору періодом купівлі-продажу електричної енергії є календарні дати вказані в Додатковій угоді, форма якої наведена в додатку до цього договору.

У пункті 3.2 Договору вказано, що обсяг електричної енергії, що купується та продається за цим договором визначається за результатами проведеного аукціону на підставі відповідного аукціонного свідоцтва та зазначається у Додатковій угоді до цього договору.

Купівля-продаж електричної енергії здійснюється згідно з графіком відпуску/відбору електричної енергії, що зазначається у Додатковій угоді до цього договору (п. 3.3 Договору).

Пунктом 4.1 Договору передбачено, що купівля-продаж електричної енергії за цим договором здійснюється за ціною, яка визначається за результатами проведеного електронного аукціону на підставі відповідного аукціонного свідоцтва та зазначається у Додатковій угоді до цього договору. Купівля-продаж електричної енергії за цим договором здійснюється з нарахуванням податку на додану вартість відповідно до вимог чинного законодавства України.

У пункті 4.2 Договору зазначено, що вартість електричної енергії визначається як арифметичний добуток фактично проданого обсягу електричної енергії, відповідно до Додаткової угоди до цього Договору, з урахуванням зменшення на обсяг Анулювання реєстрації ДД у зв`язку з НС, а також обсяг призупинення продажу відповідно до Розділу 5 цього Договору, на ціну за 1 (один) МВт*год., що зазначена у Додатковій угоді до цього Договору.

Відповідно п. 4.3 Договору покупець здійснює оплату продавцю повної вартості електричної енергії за цим договором відповідно до порядку, визначеному у Додатковій угоді до цього договору. Сума гарантійного внеску, внесена покупцем для участі в аукціоні, після його фактичного надходження від організатора аукціону на банківський рахунок продавця зараховується продавцем як оплата електричної енергії за цим договором, із врахуванням строку та порядку оплати, визначених у Додатковій угоді до цього договору. Покупець не пізніше 2 робочих днів з дати отримання продавцем гарантійного внеску додатково забезпечує перерахування продавцю суми податку на додану вартість за ставкою 20% від вартості електричної енергії, яка дорівнює сплаченому гарантійному внеску. Зарахування суми податку на додану вартість здійснюється продавцем з урахуванням порядку оплати, визначеного у Додатковій угоді до цього договору.

У пункті 5.1 Договору вказано, що продавець має право призупинити продаж електричної енергії покупцю та звільняється від виконання зобов`язань за цим договором на час призупинення у разі настання та на період дії будь-якої із таких обставин:

5.1.1. Якщо Покупець порушив строк оплати будь-якого етапу Періоду купівлі продажу на 1 (один) робочий день.

5.1.2. Якщо Покупець не здійснив реєстрацію/повідомлення договірних обсягів на електронній платформі ОСП відповідно до положень пункту 3.5. цього Договору.

5.1.3 Якщо покупець здійснив реєстрацію/повідомлення договірних обсягів на електронній платформі ОСП що не відповідають графіку купівлі-продажу електричної енергії, що зазначений у Додатковій до цього Договору;

5.1.4. Якщо реєстрація договірних обсягів була скасована/зупинена АР/ОСП на електронній платформі ОСП, окрім Анулювання реєстрації ДД у зв`язку з НС.

5.1.5 Якщо реєстрація договірних обсягів була скасована/зупинена АР/ОСП на електронній платформі ОСП через невиконання продавцем Правил ринку.

Про призупинення продажу електричної енергії продавець невідкладно, але не пізніше ніж до 13:00 годин за один день до торгового дня (календарного дня місяця), в якому буде здійснено призупинення, а в разі призупинення відповідно до п.п. 5.1.1 не пізніше ніж до 11:00 годин за один день до торгового дня (календарного дня місяця), в якому буде здійснено призупинення, повідомляє покупця електронним листом на електронну адресу, вказану покупцем у Розділі 11 цього договору, з накладенням КЕП керівника (уповноваженої особи). У повідомленні, що направляється продавцем покупцю, має бути зазначено причину призупинення продажу електричної енергії та пункт договору відповідно до якого було здійснено призупинення.

Неотримання покупцем електронного листа від продавця не впливає на право продавця на призупинення продажу електричної енергії покупцю (п. 5.2 Договору).

За умовами п. 5.4 Договору про поновлення продажу електричної енергії відповідно до укладеної Додаткової угоди до цього договору продавець інформує покупця шляхом направлення покупцю повідомлення про поновлення продажу в електронному вигляді на електронну адресу, вказану покупцем у Розділі 11 цього договору, з накладенням КЕП керівника (уповноваженої особи).

Пунктом 6.4 Договору передбачено, що у випадку призупинення продажу електричної енергії, відповідно до п. 5.1 цього договору, крім п.п. 5.1.5, покупець сплачує продавцю штраф у розмірі, що дорівнює вартості обсягу електричної енергії з ПДВ, продаж якого призупинено продавцем. При цьому в призначені платежу покупець зазначає: "Сплата штрафу, відповідно до п. 6.4 Договору від __.__.



(без ПДВ)".

Цей договір вступає в силу з дати його підписання сторонами та діє до 30 червня 2023 року включно. В частині виконання фінансових зобов`язань Договір діє до їх повного виконання (п. 11.1 Договору).

У пункті 11.7 Договору сторони визнали, що документи, передбачені умовами цього договору, які відправляються засобами електронного зв`язку з накладанням електронного підпису та печатки (КЕП), мають юридичну силу, породжують права та обов`язки для сторін, можуть бути представлені в судових інстанціях в якості належних доказів, якщо вони були відправлені уповноваженими особами сторін за адресами/з адрес, зазначеними в реквізитах до договору.

16.03.2023 за результатами електронного аукціону від 16.03.2023 №ЕР-160323-09, аукціонного свідоцтва від 16.03.2023 №03-ЕР-160323-09-6-1 та Договору Державним підприємством "Гарантований покупець" (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ ПУЛ" (покупець) укладено Додаткову угоду №463/03/23 (надалі - Додаткова угода), у відповідності до п. 1 якої покупець купує у продавця електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії, не менше, ніж 90% якої вироблено з енергії сонця.

Пунктом 2 Додаткової угоди визначено, що періодом купівлі-продажу електричної енергії є календарні дати з 00:00 годин 01 квітня 2023 року по 24:00 годин 30 квітня 2023 року (надалі - Період купівлі-продажу). Продавець продає, а покупець купує електричну енергію, вироблену з альтернативних джерел енергії в торговій зоні "ОЕС України", за графіком, що додається до цієї додаткової угоди.

Відповідно п. 3 Додаткової угоди обсяг електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, що підлягає продажу у Періоді купівлі-продажу відповідно до умов цієї додаткової угоди становить 450 МВт*год. згідно з графіком, наведеним у додатку до цієї додаткової угоди.

У пункті 4 Додаткової угоди вказано, що ціна електричної енергії становить 2657,39 грн без ПДВ за 1 МВт*год.

Покупець забезпечує оплату авансового платежу за електричну енергію Продавцю за 2 (два) дні (у терміни, визначені п.7 цієї додаткової угоди) до початку відповідного етапу Періоду купівлі-продажу у розмірі не меншому 100 відсотків вартості електричної енергії, що підлягає купівлі-продажу в цілому за такий етап. Розмір оплати Покупцем авансового платежу за етапом може бути зменшений на суму, що не перевищує вартості Анульованої реєстрації ДД у зв`язку з НС за попередні етапи календарного місяця Періоду купівлі-продажу, за умови забезпечення оплати не менше 100 відсотків вартості електричної енергії, що була зареєстрована на електронній платформі ОСП відповідно до п. 3.5. цього Договору у попередніх етапах Періоду купівлі-продажу (п. 6 Додаткової угоди).

За умовами п. 7 Додаткової угоди у календарному місяці Період купівлі-продажу складається з таких етапів:

I етап: 01-05 число календарного місяця;

II етап: 06-10 число календарного місяця;

III етап: 11-15 число календарного місяця;

IV етап: 16-20 число календарного місяця;

V етап: 21-25 число календарного місяця;

VI етап: з 26 по останнє число календарного місяця.

Сума гарантійного внеску, перерахована Організатором аукціону на банківський рахунок продавця, зараховується продавцем у такому порядку: 1) сплата заборгованості за поставлену електричну енергію за договором (у разі наявності); 2) оплата електричної енергії за останній етап Періоду купівлі-продажу. Сума податку на додану вартість, сплаченого відповідно до пункту 4.3 договору, зараховується продавцем як оплата за електричну енергію в порядку, визначеному для зарахування гарантійного внеску (п. 9 Додаткової угоди).

На торгову добу 19.04.2023 Продавцем було призупинено продаж електричної енергії за Договором, у зв`язку з тим, що Покупець не здійснив реєстрацію/повідомлення договірних обсягів на електронній платформі ОСП відповідно до положень п. 3.5 Договору. Про призупинення продажу електричної енергії Відповідачу було направлено повідомлення 18.04.2023 на електронну адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ ПУЛ", вказану в Розділі 11 Договору energypool@yahoo.com з електронної адреси Позивача dtore@gpee.com.ua, вказану в Розділі 11 Договору.

На торгову добу 20.04.2023, Продавцем було призупинено продаж електричної енергії за Договором, у зв`язку з тим, що Покупець не здійснив реєстрацію/повідомлення договірних обсягів на електронній платформі ОСП відповідно до положень п. 3.5 Договору. Про призупинення продажу електричної енергії Позивач повідомив Відповідача листом від 19.04.2023 № 31/1166 з накладеним КЕП уповноваженої особи Продавця, що був направлений на вказану в Договорі електронну адресу Покупця energypool@yahoo.com 19.04.2023.

З огляду на вищевикладене позивач просить стягнути з Відповідача 573 996,24 грн штрафу за призупинення продажу електричної енергії у період з 19.04.2023 по 30.04.2023.

Дослідивши обставини справи, надані матеріали, оцінивши надані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи, а також належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов такого обґрунтованого висновку.

Відповідно до частини 1 статті 275 Господарського кодексу України за договором енергопостачання підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується. Окремим видом договору енергопостачання є договір про постачання електричної енергії споживачу. Особливості постачання електричної енергії споживачам та вимоги до договору постачання електричної енергії встановлюються Законом України "Про ринок електричної енергії".

Частиною 1 статті 714 Цивільного кодексу України передбачено, що за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.

Нормами частини 2 статті 714 Цивільного кодексу України встановлено, що до договору постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, положення про договір поставки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин сторін.

Згідно частини 1 статті 275 Господарського кодексу України за договором енергопостачання підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується. Окремим видом договору енергопостачання є договір про постачання електричної енергії споживачу. Особливості постачання електричної енергії споживачам та вимоги до договору постачання електричної енергії встановлюються Законом України "Про ринок електричної енергії".

Державне підприємство "Гарантований покупець" стверджує про наявність правових підстав для стягнення з відповідача штрафу у розмірі 573 996,24 грн за призупинення продажу електричної енергії.

Заперечуючи стосовно розрахунку наданого позивачем, представник відповідача зазначає, що позивачем було помилково включено суму гарантійного внеску та ПДВ.

Пунктом 6.4 Договору передбачено, що у випадку призупинення продажу електричної енергії, відповідно до п. 5.1 цього договору, крім п.п. 5.1.5, покупець сплачує продавцю штраф у розмірі, що дорівнює вартості обсягу електричної енергії з ПДВ, продаж якого призупинено продавцем. При цьому в призначені платежу покупець зазначає: "Сплата штрафу, відповідно до п. 6.4 Договору від __.__.



(без ПДВ)".

Згідно умов пп. 7 Додаткової угоди за е/е квітня 2023 року у календарному місяці Період купівлі-продажу складається з таких етапів:

I етап: 01-05 число Періоду купівлі-продажу; гранична дата авансового платежу 29.03.2023;

II етап: 06-10 число Періоду купівлі-продажу; гранична дата авансового платежу 03.04.2023;

III етап: 11-15 число Періоду купівлі-продажу; гранична дата авансового платежу 07.04.2023;

IV етап: 16-20 число Періоду купівлі-продажу; гранична дата авансового платежу 13.04.2023;

V етап: 21-25 число Періоду купівлі-продажу; гранична дата авансового платежу 18.04.2023;

VI етап: 26-по останнє число місяця; гранична дата авансового платежу 21.04.2023.

Сторонами не заперечується, що вартість е/е, яка мала бути поставлена за додатковою угодою 463/03/23 від 16.03.2023 складає: 450,000 МВт*год х 2 657,39 (ціна за 1 МВт*год) х 1,2 (ПДВ) = 1 434 990,60 грн., в т.ч. ПДВ.

Згідно з актом купівлі-продажу електричної енергії від 30.04.2023 між ДП «Гарантований покупець» та ТОВ «Енерджі Пул» за квітень 2023 року, який підписаний Сторонами обопільно, ТОВ «Енерджі Пул» було куплено електричну енергію в обсязі 270,000 МВт*год на загальну вартість 860 994,36 грн. (з ПДВ), а відтак 1 434 990,60 грн. (вартість е/е, яка мала бути поставлена з ПДВ) -860 994,36 грн (куплена електричну енергію з ПДВ) = 573 996,24 грн.

За таких обставин з урахуванням п. 6.4 Договору покупець сплачує продавцю штраф у розмірі, що дорівнює вартості обсягу електричної енергії з ПДВ.

Стосовно заперечень відповідача про помилкове включення суми гарантійного внеску, суд зазначає наступне.

Відповідачем було внесено суму гарантійного внеску, що склала 119 582,55 грн (підтверджується листом ДП «Гарантований покупець» № 31/780 від 21.03.2023).

Поміж тим, п. 9 Додаткової угоди передбачено, що сума гарантійного внеску, перерахована Організатором аукціону на банківський рахунок продавця, зараховується продавцем у такому порядку: 1) сплата заборгованості за поставлену електричну енергію за договором (у разі наявності); 2) оплата електричної енергії за останній етап Періоду купівлі-продажу. Сума податку на додану вартість, сплаченого відповідно до пункту 4.3 договору, зараховується продавцем як оплата за електричну енергію в порядку, визначеному для зарахування гарантійного внеску.

Відтак гарантійний внесок зараховується продавцем у такому порядку: 1) сплата заборгованості за поставлену електричну енергію за договором (у разі наявності); 2) оплата електричної енергії за останній етап Періоду купівлі-продажу.

Як вказує позивач та не заперечується відповідачем, купівля-продаж електричної енергії за VI етап Періоду купівлі-продажу (з 26.04.2023) не відбулася через призупинення продажу електричної енергії, з огляду на, що у позивача не виникало правових підстав для зарахування суми Гарантійного внеску в якості оплати вартості електричної енергії в порядку визначеному п. 9 Додаткової угоди.

Представник Державного підприємства "ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ" у відповіді на відзив на позовну заяву наголошував на тому, що при розрахунку штрафу Гарантованим покупцем не враховувався Гарантійний внесок. Також на адресу Позивача не надходило жодних заяв від Відповідача про зарахування Гарантійного внеску в рахунок погашення заборгованості зі сплати штрафу згідно п. 6.4. Договору. При цьому, порядок повернення Гарантійного внеску передбачено як умовами Додаткової угоди так і нормами чинного законодавства України.

У п. 10 Додаткової угоди передбачено, що у разі, якщо після закінчення Періоду купівлі-продажу, сума коштів, що була перерахована Покупцем, перевищує вартість купівлі/продажу електричної енергії за Період купівлі-продажу, згідно з підписаним обома Сторонами Актом купівлі-продажу, Продавець зобов`язаний повернути надлишок сплачених коштів (суму переплати) протягом 3 (трьох) робочих днів, після отримання від Покупця офіційного листа на адресу Продавця зі зверненням щодо повернення надлишку сплачених коштів (суму переплати) з обов`язковим вказанням реквізитів для оплати.

У матеріалах справи наявний лист від 19.04.2023 №04/19-3 надісланий відповідачем на електронну адресу позивача відповідно до якого Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ ПУЛ" зазначило, що між Державним підприємством «Гарантований покупець» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Енерджі Пул» (Покупець) були укладені договори купівлі-продажу електричної енергії №70/03/23 від 18.01.2023 та №271/03/23 від 28 лютого 2023 року (далі - Договори) та відповідні додаткові угоди до них.

Оскільки відповідачем було повідомлено позивача про відмову від відбору (купівлі) зазначеного у додаткових угодах до Договору №70/03/23 від 18.01.2023 року та №271/03/23 від 28 лютого 2023 року обсягу електричної енергії за квітень місяць, починаючи з 19.04.2023 року останній звернувся з проханням повернути на розрахунковий рахунок Підприємства: UA763226690000026009300228252 у Філія - Головне управління по м. Києву та Київській області AT "Ощадбанк" зайво перераховані грошові кошти за електричну енергію в розмірі 13 761 657,94 гривень, в т.ч. ПДВ, протягом 7 (семи) днів з моменту отримання даного листа.

Поміж тим з вищевказаного листа неможливо встановити чи входить до суми 13 761 657,94 гривень, в т.ч. ПДВ, гарантійний внесок за спірним Договором.

Окрім того відповідачем долучено лист вих. №05/02-2 від 02.05.2023 який направлявся на електронну адресу позивача у якому Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ ПУЛ" вказало, що: «Листом від 19 квітня 2023 року за вих. №04/19-3 ТОВ «ЕП» зверталося до державного підприємства «Гарантований покупець» (далі - ДП «ГП») із проханням повернення надмірно сплачених грошових коштів за договором купівлі-продажу електричної енергії на ринку двосторонніх договорів (гарантованого походження електричної енергії з альтернативних джерел енергії) №70/03/23 від 18 січня 2023 року (з додатковими угодами), відповіддю на який став лист від 26 квітня 2023 року за вих.№31/1263 із відмовою у задоволенні таких вимог, в якому ДП «ГП» обумовлено необхідність для ТОВ «ЕП» здійснити оплату штрафу, передбаченого п.6.4 Договору».

Разом з тим в матеріалах справи відсутній лист від 26 квітня 2023 року за вих.№31/1263.

Стосовно твердження представника відповідача, що лист від 08.06.2023 №31/1832 із вимогою здійснити оплату штрафу, який, як зазначає відповідач було направлено позивачем з електронної скриньки norets@gpee.com.ua, яка не передбачена умовами договору, суд зазначає наступне.

Як вбачається з доданого до позовної заяви скріншоту електронної скриньки, вказаний Лист від 08.06.2023 №31/1832 із вимогою здійснити оплату штрафу було направлено з офіційної електронної адреси Гарантованого покупця вказаної в п. 11.9. Договору dtore@gpee.com.ua на електронну адресу Відповідача - energypool@yahoo.com з накладенням КЕП уповноваженої особи ДП «Гарантований покупець» Геннадія Іванова від 08.06.2023.

З огляду на що, суд дійшов висновку про належне направлення позивачем листа від 08.06.2023 №31/1832 із вимогою здійснити оплату штрафу на адресу відповідача energypool@yahoo.com.

Згідно зі ст. 218 Господарського кодексу України, підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинення ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведено, що ним вжито усіх належних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Штрафними санкціями згідно з ч. 1 ст. 230 Господарського кодексу України визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

Згідно ч. 1 ст. 612 Цивільного кодексу України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції (частини перша, друга статті 217 ГК).

Виконання господарських зобов`язань забезпечується заходами захисту прав та відповідальності учасників господарських відносин, передбаченими ГК та іншими законами. За погодженням сторін можуть застосовуватися передбачені законом або такі, що йому не суперечать, види забезпечення виконання зобов`язань, які звичайно застосовуються у господарському (діловому) обігу. До відносин щодо забезпечення виконання зобов`язань учасників господарських відносин застосовуються відповідні положення ЦК (частина перша статті 199 ГК),

Видами забезпечення виконання зобов`язання за змістом положень частини першої статті 546 ЦК є неустойка, порука, гарантія, застава, притримання, завдаток, а частиною другою цієї норми визначено, що договором або законом можуть бути встановлені інші види забезпечення виконання зобов`язання.

Відповідно до ст. 611 Цивільного кодексу України, у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема сплата неустойки.

Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (ст. 549 Цивільного кодексу України).

Таким чином, оскільки позивачем було призупинено продаж електричної енергії вартістю 573 996,24 грн, то відповідно нарахування штрафу за призупинення продажу у розмірі 573 996,24 грн відповідає п. 6.4 Договору.

Заперечуючи стосовно нарахування штрафу відповідач посилається на практику викладену у постанові Верховного суду від 26.07.2023 №922/1948/22, щодо порядку застосування пп. 16 п.1 Постанови №332 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, Регулятор) від 25.02.2022 №332 "Про забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії на період дії в Україні воєнного стану" (далі - Постанова №332).

У відповіді на відзив позивач зазначив, що постанова НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 за своїм змістом є підзаконним нормативно-правовим актом. Відтак, у випадку суперечностей між законом та підзаконним нормативно-правовим актом в будь-якому випадку застосовуються положення Закону, як акту вищої юридичної сили.

Стосовно вищевикладеного суд зазначає наступне.

Правовий статус НКРЕКП, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначає Закон України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг".

Відповідно до статті 1 вказаного Закону Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України. Особливості спеціального статусу Регулятора обумовлюються його завданнями і повноваженнями та визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливостях організації та порядку діяльності Регулятора, в особливому порядку призначення членів Регулятора та припинення ними повноважень, у спеціальних процесуальних засадах діяльності Регулятора та гарантії незалежності в прийнятті ним рішень у межах повноважень, визначених законом, встановленні умов оплати праці членів та працівників Регулятора.

Згідно з частиною 1 статті 3 цього Закону Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

Відповідно до пункту 4 частини третьої статті 6 Закону України «Про ринок електричної енергії» до повноважень Регулятора на ринку електричної енергії належать, зокрема, затвердження правил ринку, правил ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку, кодексу системи передачі, кодексу систем розподілу, кодексу комерційного обліку, правил роздрібного ринку, порядку розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів, який включає в тому числі положення щодо особливостей розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів з третіми державами, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

Відповідно до пункту 4 частини четвертої статті 6 Закону України «Про ринок електричної енергії» Регулятор має право приймати рішення, що є обов`язковими до виконання учасниками ринку.

Пунктом 3 частини 2 статті 14 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» визначено, що Регулятор на своїх засіданнях приймає нормативно-правові акти з питань, що належать до його компетенції. Згідно частини 2 цієї статті рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями. Рішення Регулятора підписуються Головою.

Відповідно до пункту 1 частини 1 вказаного Закону для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор приймає обов`язкові до виконання рішення з питань, що належать до його компетенції.

Отже, НКРЕКП (Регулятор) здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, Регулятор на своїх засіданнях приймає нормативно-правові акти з питань, що належать до його компетенції та є обов`язкові до виконання.

Статтею 1 Конституції України передбачено, що Україна є правовою державою.

Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні №9-рп/2001 від 19.06.2001 у справі № 1-37/2001, в правовій державі існує сувора ієрархія нормативних актів, відповідно до якої постанови та інші рішення органів виконавчої влади мають підзаконний характер і не повинні викривляти сутність і зміст законів.

Отже, нормативні акти, що затверджуються Регулятором, не можуть суперечити Конституції України та законам, які регулюють господарські відносини на ринку електроенергії.

Відповідно до частини першої статті 66 Закону «Про ринок електричної енергії» купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами здійснюють виробники, електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, трейдери, гарантований покупець та споживачі.

Істотні умови двосторонніх договорів визначені у частині третій статті 66 вказаного Закону, якими є, зокрема, умови про права, обов`язки та відповідальність сторін (пункт 8 частини третьої статті 66 Закону).

Згідно з частиною третьою статті 6 Закону «Про ринок електричної енергії» до повноважень Регулятора на ринку електричної енергії належить, зокрема, затвердження типових та примірник договорів, визначених цим Законом, а відповідно до частини четвертої цієї ж статті рішення Регулятора є обов`язковими до виконання учасниками ринку (крім споживачів, що не є учасниками оптового енергетичного ринку).

Таким чином, наведений аналіз нормативних актів дозволяє дійти висновку, що Регулятор наділений повноваженням нормативного регулювання договірних відносин на ринку електроенергії, зокрема, через затвердження типових і примірних договорів.

Типові і примірні договори входять до системи джерел господарського договірного права як особливі нормативно-правові акти. Затвердження таких договорів уповноваженими державними органами є формою державною регулювання договірних відносин у сфері господарювання.

Відповідно до частини четвертої статті 179 ГК України типові договори затверджуються Кабінетом Міністрів України або у випадках, передбачених законом, іншим органом або органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.

Одним з принципів функціонування ринку електричної енергії є відповідальність учасників ринку за недотримання правил ринку, правил ринку «на добу наперед» та внутрішньо добового ринку, кодексу системи передачі, кодексу систем розподілу, кодексу комерційного обліку, правил роздрібного ринку, інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов договорів, що укладаються на цьому ринку (пункт 16 частини другої статті З Закону «Про ринок електричної енергії»).

Унормування відповідальності за невиконання договорів на ринку електроенергії відбувається, зокрема, шляхом визначення відповідних положень щодо відповідальності у типових договорах, які затверджуються Регулятором, і мають силу нормативно-правового акта.

Частина четверта статті 179 Господарського кодексу України закріплює межі вільного розсуду сторін господарського договору при визначенні його умов, а саме обов`язковість відповідності умов господарського договору певного виду типовим договорам, затвердженим Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим державним органом або органом державної влади. Укладаючи договір на основі типового договору, затвердженого відповідним державним органом в межах його компетенції, сторони повинні враховувати імперативні правила, що містяться в типовому договорі. Разом з тим сторони мають право конкретизувати його умови та доповнити їх, якщо такі доповнення не суперечать його змісту.

Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 24.02.2022 № 64/2022, яким у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

В подальшому Законами України від 15.03.2022 № 2119-ІХ, від 21.04.2022 № 02212-ІХ, від 22.05.2022 № 2263-ІХ, від 15.08.2022 № 2500-IX, від 16.11.2022 № 2738-IX, від 7.02.2023 № 2915-IX, від 2.05.2023 № 3057-IX, від 27.07.2023 № 3275-IX, від 8.11.2023 № 3429-IX, від 06.02.2024 № 3564-IX «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затверджено укази Президента України від 14.03.2022 № 133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 № 341/2022, від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 № 757/2022, від 6.02. 2023 № 58/2023 , від 1.05.2023 № 254/2023, від 26.07.2023 року № 451/2023,від 6.11.2023 № 734/2023, від 5.02.2024 № 49/2024, 6.05.2024 № 271/2024 строк дії воєнного стану в Україні продовжено.

Статтею 1 Закону України від 12.05.2015 «Про правовий режим воєнного стану» визначено, що воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Відповідно до частини 2 статті 9 цього Закону Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, військове командування, військові адміністрації, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України.

Статтею 17 вказаного Закону встановлено, що органи державної влади України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, громадські об`єднання, а також громадяни зобов`язані сприяти діяльності військового командування та військових адміністрацій у запровадженні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану на відповідній території.

Відповідно до положень частини 1 статті 20 наведеного Закону правовий статус та обмеження прав і свобод громадян та прав і законних інтересів юридичних осіб в умовах воєнного стану визначаються відповідно до Конституції України та цього Закону.

Суд ураховує, що Національна комісія, яка здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, в преамбулі Постанови НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 зазначила мету та підстави її прийняття.

Зокрема, Регулятор зазначив, що такою метою є забезпечення операційної безпеки функціонування основної частини ОЕС України від 25 лютого 2022 року, ураховуючи Протокол наради щодо обговорення заходів стабілізації учасників ринку електричної енергії під час особливого періоду та діє відповідно до законів України «Про ринок електричної енергії», «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг».

Згідно з пунктом 5 Постанови НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 (у редакції Постанови НКРЕКП від 27.02.2022 № 333) рекомендовано учасникам ринку електричної енергії на період дії особливого періоду зупинити нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії".

Згідно з підпунктом 16 пункту 1 Постанови НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 (у редакції Постанови НКРЕКП від 26.04.2022 № 413) на період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування надати такі настанови - зупинити нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», між учасниками ринку електричної енергії.

Отже, з урахування дії на території України воєнного стану, для учасників ринку електричної енергії, якими укладено типові договори відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та постанов НКРЕКП, пункт 5 Постанови НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 (у редакції Постанови НКРЕКП від 27.02.2022 № 333) - це бажана з точки зору держави модель поведінки, яка має обов`язковий характер для учасників ринку електричної енергії.

Підпункт 16 пункту 1 Постанови НКРЕКП від 25.02.2022 № 332 (у редакції Постанови НКРЕКП від 26.04.2022 № 413) - це імперативна норма, якою держава вказала учасниками ринку електричної енергії, що на період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування зупиняється нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії».

Верховний Суд у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду у Постанові від 19.04.2024 у справі № 911/1359/22 виклав наступну позицію:

« 8.13.9. Об`єднана палата констатує, що постанова № 332 від 25.02.2022 (у редакції від 26.04.2022) прийнята НКРЕКП (Регулятором) в межах своїх повноважень, а тому її положення, у тому числі, підпункт 16 пункту 1, відповідно до якого на період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування зупиняється нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», між учасниками ринку електричної енергії, є обов`язковими до виконання всіма учасниками ринку та мають застосовуватись останніми у своїй господарській діяльності.

8.13.35. Отже, Об`єднана палата доходить висновку про те, що рішення Регулятора щодо порядку застосування норм про відповідальність учасників на ринку електроенергії не суперечать нормам Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України про відповідальність у договірних відносинах з огляду на те, що Регулятор в силу Закону наділений повноваженнями унормовувати договірні відносини суб`єктів господарювання, що проводять свою діяльність у сфері енергетики, у тому числі в частині відповідальності за невиконання (неналежне виконання) договірних зобов`язань на ринку електричної енергії.

8.13.36. При цьому Об`єднана палата наголошує на тому, що такі рішення Регулятора не скасовують встановлену нормами Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України відповідальність за порушення договірних зобов`язань для учасників ринку електроенергії, та не встановлюють мораторію для застосування цієї відповідальності, позаяк Регулятор, який наділений повноваженнями нормативного регулювання договірних відносин на ринку електроенергії, з метою забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії, під час особливого періоду, в межах наданих йому Законом повноважень тимчасово зупинив нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», між учасниками ринку електричної енергії.

8.13.37. Об`єднана палата звергає увагу, що норми постанови №332 від 25.02.2022 (у редакції від 27.02.2022 № 333, у редакції від 26.04.2022 ) прийняті Регулятором в межах своїх повноважень.

8.13.38. Таким чином, хоча постанова НКРЕКП № 332 від 25.02.2022 має нижчу юридичну силу порівняно з Цивільним кодексом України та Господарським кодексом України, втім її норми є обов`язковими до виконання всіма учасниками ринку та мають застосовуватись останніми у своїй господарській діяльності на ринку електроенергії, зокрема, які уклали між собою двосторонні договори відповідно до статті 66 Закону України "Про ринок електричної енергії", що також обумовлено положеннями статті 179 Господарського кодексу України, яка встановлює нормативне обмеження вільного розсуду сторін господарського договору при визначенні його умов у разі укладання типового договору.

8.13.39. Відмовляючи у задоволенні позову у стягненні пені, суди попередніх інстанцій посилалися на приписи Постанови №332, а саме підпункт 16 пункту 1 такого змісту: на період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування надати таку настанову - зупинити нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», між учасниками ринку електричної енергії.

8.13.40. Суд першої та апеляційної інстанцій, вказували, зокрема, таке:

- повноваження НКРЕКП, визначені Законом, пунктом 1 частини другої статті 17 якого установлено, що регулятор має право приймати рішення з питань, що належать до його компетенції, які є обов`язковими до виконання;

- як визначено пунктом 1 частини першої статті 2 Закону регулятор, яким є НКРЕКП, здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема у сфері енергетики: діяльності з виробництва, передачі, розподілу, постачання електричної енергії, зберігання енергії; діяльності з організації купівлі-продажу електричної енергії на ринку "на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку, забезпечення купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, трейдерської діяльності тощо;

- відповідно до частини першої статті 3 Закону регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України;

- вказаною постановою регулятор надав настанову щодо зупинення нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених відповідними договорами, для всіх учасників ринку електричної енергії, у тому числі у випадку застосування таких штрафних санкцій не лише оператором системи передачі, яким є позивач, але й у випадку застосування до такої особи відповідальності у вигляді штрафних санкцій іншим учасником ринку за іншими договорами, чим досягається баланс інтересів всіх учасників ринку у період оголошення воєнного стану для запобігання негативним наслідкам у відповідній сфері.

8.13.41. Отже, суди попередніх інстанцій застосували приписи Постанови №332 як ті, що мають обов`язковий характер для учасників ринку електричної енергії.

8.13.42. Об`єднана палата погоджується з таким висновком судів попередніх інстанцій, виходячи з вищенаведених висновків про обов`язковість застосування учасниками ринку електроенергії у цьому аспекті саме норм постанов НКРЕКП, відповідно до яких на період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування зупиняється нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" між учасниками ринку електричної енергії.

8.13.43. Об`єднана палата також виходить з того, що Регулятор визначив модель поведінки як зупинення нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" між учасниками ринку електричної енергії, та вказав чітко визначений період, а саме на період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування, а не скасував нарахування та стягнення штрафних санкцій або увільнив від їх нарахування або стягнення.

8.13.44. Об`єднана палата також ураховує, що 15.03.2022 Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» № 2120-IX, 2) .

8.13.45. У підпункті 2 пункту 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону передбачено: «розділ "Прикінцеві та перехідні положення" Цивільного кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 40-44, ст. 356) доповнити пунктами 18 і 19 такого змісту:

"18. У період дії в Україні воєнного, надзвичайного стану та у тридцятиденний строк після його припинення або скасування у разі прострочення позичальником виконання грошового зобов`язання за договором, відповідно до якого позичальнику було надано кредит (позику) банком або іншим кредитодавцем (позикодавцем), позичальник звільняється від відповідальності, визначеної статтею 625 цього Кодексу, а також від обов`язку сплати на користь кредитодавця (позикодавця) неустойки (штрафу, пені) за таке прострочення. Установити, що неустойка (штраф, пеня) та інші платежі, сплата яких передбачена відповідними договорами, нараховані включно з 24 лютого 2022 року за прострочення виконання (невиконання, часткове виконання) за такими договорами, підлягають списанню кредитодавцем (позикодавцем).

19. У період дії в Україні воєнного, надзвичайного стану строки, визначені статтями 257-259, 362, 559, 681, 728, 786, 1293 цього Кодексу, продовжуються на строк його дії".

8.13.46. Отже, відповідно до цього Закону прикінцеві та перехідні положення Цивільного кодексу України доповнені пунктом 19.

8.13.47. Статтями 257-259 Цивільного кодексу України унормовано загальна позовна давність, спеціальна позовна давність, зміна тривалості позовної давності.

8.13.48. Враховуючи вищевикладене, суди попередніх інстанцій правильно застосували норми матеріального права, а саме відмовили у задоволенні пені з посиланнями на приписи Постанови №332».

Пунктом 2.1 Договору передбачено, що під час виконання умов цього Договору, а також вирішення всіх питань, що не обумовлені цим Договором, однак стосуються договірних зобов`язань. Сторони зобов`язуються керуватися законодавством України, зокрема Законом України "Про ринок електричної енергії", Правилами ринку, Кодексом системи передачі, Кодексом систем розподілу, Кодексом комерційного обліку електричної енергії та іншими нормативно-правовими актами, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії України.

З огляду на вищевикладене, оскільки позивач та відповідач є учасниками ринку електричної енергії рішення Регулятора є обов`язковими до виконання останніми, а відтак суд відмовляє у задоволенні позову про стягнення 573 996,24 грн штрафу за призупинення продажу електричної енергії у період з 19.04.2023 по 30.04.2023.

Відповідно до частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з частиною 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до частини 1 статті 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За приписами частини 1 статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Судові витрати відповідно до п. 2 ч. 1, п. 2 ч. 4, ч. 9 статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на позивача.

Керуючись статтями 13, 74, 76, 77, 78, 86, 129, 236, 237, 238, 239, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1.В задоволенні позову відмовити повністю.

2. Рішення набирає законної сили у строк та в порядку, встановленому статтею 241 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення набирає законної сили у строк та в порядку, встановленому статтею 241 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в строк, встановлений статтею 256 Господарського процесуального кодексу України та в порядку, передбаченому статтею 257 Господарського процесуального кодексу України.

З повним текстом рішення можна ознайомитись у Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою:http://reyestr.court.gov.ua/.

Повний текст рішення складено та підписано 04.07.2024.

Суддя Владислав ДЕМИДОВ

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення04.07.2024
Оприлюднено08.07.2024
Номер документу120176784
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —910/17164/23

Постанова від 01.10.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 30.09.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 05.08.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Рішення від 04.07.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Демидов В.О.

Ухвала від 11.06.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Демидов В.О.

Ухвала від 19.12.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Демидов В.О.

Ухвала від 11.12.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Демидов В.О.

Ухвала від 13.11.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Демидов В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні