ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
04 липня 2024 року Справа № 280/3533/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Малинівської сільської ради Пологівського району Запорізької області (70242, Запорізька область, Пологівський район, село Малинівка, вулиця Космічна, будинок 25 Фактична адреса: 69006, м. Запоріжжя, вул. Фанатська, 10 ЄДРПОУ 04353149), Малинівського сільського голови Шиша Володимира Борисовича (70242, Запорізька область, Пологівський район, село Малинівка, вулиця Космічна, будинок 25; 69006, м. Запоріжжя, вул. Фанатська, 10 ЄДРПОУ 04353149) про визнання протиправним та скасування розпорядження, а також стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, -
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі позивач) до Малинівської сільської ради Пологівського району Запорізької області (далі відповідач - 1), Малинівського сільського голови Шиша Володимира Борисовича (далі відповідач 2), у якій позивач (з урахуванням уточнень) просить суд:
- визнати протиправним та скасувати розпорядження Малинівського сільського голови від 16 травня 2022 № 55 «Про призупинення трудових договорів» в частині призупинення трудового договору зі ОСОБА_1 -заступником голови з питань діяльності виконавчого комітету;
- стягнути з Малинівської сільської ради Пологівського району Запорізької області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період 16 травня 2022 року - 18 квітня 2024 року у розмірі 499 756,32 грн. (чотириста дев`яносто дев`ять тисяч сімсот п`ятдесят шість грн. 32 коп.).
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що розпорядженням Малинівського сільського голови від 16 травня 2022 № 55 призупинено дію трудового договору зі ОСОБА_1 -заступником голови з питань діяльності виконавчого комітету у зв`язку з окупацією збройними силами російської федерації Малинівської сільської територіальної громади та неможливістю функціонування і здійснення повноважень органами місцевого самоврядування. Починаючи з 16 травня 2022 року і по теперішній час нарахування і виплата позивачу заробітної плати не здійснюється, при цьому увесь цей час позивач перебуває на підконтрольній території, не покидає її та готовий приступити до виконання своїх посадових обов`язків. Вважаючи розпорядження про призупинення дії трудового договору, не вчинення дій щодо поновлення трудового договору та не виплати заробітної плати протиправними, а свої права порушеними, позивач звернувся до суду за їх захистом. З огляду на вказане, позов просить задовольнити.
Ухвалою суду від 23 квітня 2024 року позовну заяву залишено без руху у зв`язку із пропуском строку звернення до суду.
03 травня 2024 року позивачем усунуто недоліки позовної заяви.
Ухвалою суду від 08 травня 2024 року визнано поважними причини пропуску строку звернення ОСОБА_1 до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом в адміністративній справі № 280/3533/24, поновлено йому такий строк та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
Від представника Малинівської сільської ради на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву у якому останній заперечує проти задоволення позову та зазначає наступне. Призупинення трудових відносин зі ОСОБА_1 , здійснено на підставі того, що станом на 16 травня 2022 року, унаслідок окупації та ведення бойових дій на території Малинівського СТГ. Роботодавець - Малинівська сільська рада фактично припинила виконувати свої функції та не мала можливості забезпечити ОСОБА_1 роботою, а ОСОБА_1 , за тих же обставин, не міг виконувати роботу, оскільки фактичне місце розташування Малинівської сільської ради та місце роботи позивача знаходилось у селі Полтавка Запорізької області, яке з 04 березня 2022 року та по сьогоднішній день є зоною бойових дій. Дані обставини унеможливили виконання позивачем своїх посадових обов`язків на його робочому місці. Дистанційна форма роботи для позивача роботодавцем, у порядку передбаченому стаття 60-2 КЗпП України, не запроваджувалася. Станом на 22 травня 2024 року адміністративна будівля Малинівської сільської ради, розташована у селі Полтавка, вул. Санжарівська, буд. 60, є частково зруйнованою унаслідок бойових дій. Про призупинення трудових відносин ОСОБА_1 повідомлений у день складення розпорядження 16 травня 2022 року, шляхом відправлення СМС-повідомлення та направлення копії розпорядження від 16 травня 2022 року № 55, за допомогою месенджера «Вайбер» на телефонний номер, НОМЕР_2 , що належить ОСОБА_1 та використовувався ним під час роботи у Малинівській сільській раді. Також, вказує, що позивачем до спірних правовідносин застосовано статтю 13 Закону України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану" № 2136-ІХ від 15 березня 2022 року не у редакції, чинній станом на дату виникнення спірних правовідносин, а у редакції, прийнятій через два місяці після прийняття оскаржуваного наказу. З огляду на вказане, у задоволенні позову просить відмовити.
Також, у прохальній частині вищезазначеного відзиву представником відповідача заявлено клопотання про призначення справи до розгляду в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 24 травня 2024 року у задоволенні вищезазначеного клопотання відмовлено.
Відзив на позовну заяву аналогічного змісту, який містить заперечення проти задоволення позову, надійшов і від представника Малиніського сільського голови Шиша А.Б.
28 травня 2024 року до суду надійшла заява представника ОСОБА_1 про уточнення позовних вимог.
У період з 27 травня 2024 року по 14 червня 2024 року суддя Татаринов Д.В. перебував у щорічній оплачуваній відпустці.
Ухвалою суду від 17 червня 2024 року заяву про збільшення позовних по справі № 280/3533/24 за позовом ОСОБА_1 до Малинівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, Малинівського сільського голови Шиша Володимира Борисовича про визнання протиправним та скасування розпорядження, а також стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу прийнято судом.
Також, від представника Малинівської сільської ради на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, я якості додатків до якого, зокрема, додано клопотання про залишення позовної заяви ОСОБА_1 без розгляду, у зв`язку із пропуском шестимісячного строку звернення позивача до суду із позовом в адміністративній справі.
Ухвалою суду від 17 червня 2024 року у задоволенні клопотання представника відповідача про застосування наслідків пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду та залишення позовної заяви без розгляду відмовлено.
Представником позивача до суду через особистий кабінет в підсистемі «Електронний суд» подано відповідь на відзив у якій не погоджується із доводами відповідача, викладеними у відзиві на позовну заяву. Посилання відповідача як на одну із підстав призупинення трудових відносин із позивачем на наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 22 грудня 2022 року № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» вважає безпідставним, оскільки вказаний наказ був прийнятий задовго після винесення оскаржуваного в даній справі наказу. Також, вказує, що згідно оскаржуваного наказу підставою для призупинення трудових відносин із позивачем слугувала відсутність у працівників можливості виконувати свої обов`язки у зв`язку із перебуванням за межами України, а не окупації території та ведення активних бойових дій. З огляду на вказане. Позов просить задовольнити в повному обсязі.
Дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд встановив такі обставини.
02 грудня 2020 року, на підставі розпорядження Малинівського сільського голови № 155 ОСОБА_1 затверджено на посаду заступника Малинівського сільського голови з питань діяльності виконавчих органів ради.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022 у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Вказаний Указ затверджено Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, та в подальшому строк воєнного стану продовжувався та діє й по цей час.
Розпорядженням Малинівського сільського голови №55 від 16 травня 2022 року «Про призупинення трудових договорів» трудові відносини, зокрема із позивачем ( ОСОБА_1 - заступником голови з питань діяльності виконавчого комітету) призупинено на період запровадження правового режиму воєнного стану, у зв`язку з відсутністю у працівників можливості виконувати свої обов`язки, оскільки вони перебувають за межами України, відсутності можливості надання їм відповідної роботи та технічної можливості виконання ними своїх повноважень у зв`язку із веденням бойових дій на території Малинівської сільської територіальної громади з 16 травня 2022 року, зокрема, але не виключно зі ОСОБА_1 - заступником голови з питань діяльності виконавчого комітету. Бухгалтерії проводити нарахування заробітної плати працівників, гарантованих і компенсаційних виплат працівникам на час зупинення дії трудового договору у повному обсязі та фіксувати розмір ЄСВ, який підлягав би виплаті із сум заробітної плати та компенсаційних виплат.
Вважаючи вищезазначене розпорядження безпідставним, необґрунтованим та таким, що порушує його конституційне право на працю, позивач звернувся до суду із позовом по вказаній справі.
Частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Використання примусової праці забороняється. Не вважається примусовою працею військова або альтернативна (невійськова) служба, а також робота чи служба, яка виконується особою за вироком чи іншим рішенням суду або відповідно до законів про воєнний і про надзвичайний стан. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення. Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
Згідно із статтею 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року.
Згідно з пунктом 3 зазначеного Указу у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30-34, 38, 39, 41-44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану".
Відповідно до статей 1-3 Закону України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану" від 15 березня 2022 року №2136-ІХ (далі Закон №2136-ІХ) цей Закон визначає особливості трудових відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами, у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану".
На період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина відповідно до статей 43, 44 Конституції України.
У період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю, законів України "Про державну службу", "Про службу в органах місцевого самоврядування, інших законодавчих актів, що регулюють діяльність державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування у частині відносин, врегульованих цим Законом.
Згідно із пунктом 2 розділу "Прикінцеві положення" Закону №2136-ІХ глава XIX "Прикінцеві положення" Кодексу законів про працю України доповнена пунктом 2 такого змісту: "Під час дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану", діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановлені Законом України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану".
З огляду на вищевикладене положення Закону України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану", які регулюють деякі аспекти трудових відносин інакше, ніж Кодекс законів про працю, мають пріоритетне застосування на період дії воєнного стану. Водночас, інші норми законодавства про працю, які не суперечать положенням Закону України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану" також можуть або повинні застосовуватися у відносинах між працівником та роботодавцем.
Так, відповідно до статті 13 Закону №2136-ІХ в редакції, чинній станом на дату прийняття оскаржуваного розпорядження, передбачено призупинення дії трудового договору - це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором.
Дія трудового договору може бути призупинена у зв`язку з військовою агресією проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи.
Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин.
Призупинення дії трудового договору роботодавець та працівник за можливості мають повідомити один одного у будь-який доступний спосіб.
Відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам на час призупинення дії трудового у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.
Аналіз вказаної норми дає підстави для висновку, що достатніми підставами для прийняття роботодавцем рішення про призупинення дії трудового договору є: факт збройної агресії проти України; неможливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором; причинно-наслідковий зв`язок між фактом збройної агресії проти України та неможливістю обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором.
Суд зазначає, що наявність факту збройної агресії проти України є загальновідомою обставиною, а тому, суд вважає за необхідне дослідити та надати оцінку обставинам, що вказують на неможливість обох сторін виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором.
З матеріалів справи вбачається, що у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, що починаючи з 04 березня 2022 року, Малинівська сільська територіальна громада за винятком: с. Малинівка; с. Ольгівське, с. Охотниче, с. Полтавка, с. Левадне, с. Новодарівка (з урахуванням територій поза межами населених пунктів у межах територіальної громади), потрапила в тимчасову окупацію, яка триває по сьогоднішній день.
Вказані обставини зокрема зафіксовано у Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженому Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309.
З початку березня 2022 року Малинівська сільська територіальна громада за винятком: с. Малинівка; с. Ольгівське, с. Охотниче, с. Полтавка, с. Левадне, с. Новодарівка (з урахуванням територій поза межами населених пунктів у межах територіальної громади) перебуває в тимчасовій окупації, що призвело до тимчасового припинення Малинівською сільською радою забезпечення працівників апарату Малинівської сільської ради роботою і тимчасового припинення виконання деякими працівниками апарату роботи за укладеними трудовими договорами, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором, у зв`язку з чим Малинівським сільським головою В.Шишем 16 травня 2022 року видано наказ № 55 "Про призупинення дії трудових договорів", яким, зокрема із позивачем, призупинено з 16 травня 2022 року на період запровадження правового режиму воєнного стану дію трудового договору.
Відповідно до Закону 2136-IX призупинення дії трудового договору може здійснюватися за ініціативи однієї із сторін на строк не більше ніж період дії воєнного стану.
З аналізу вищевказаних положень Закону України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану" вбачається, що законом надано право роботодавцю призупиняти дію трудового договору з працівниками, що не припиняє трудових відносин. Головною умовою призупинення трудового договору з працівником є абсолютна неможливість роботодавця надати роботу, а працівника - виконувати її.
Враховуючи обставини щодо тимчасової окупації Малинівської територіальної громади, яка триває станом на дату ухвалення судового рішення в даній справі, та неможливість забезпечення роботодавцем належних та безпечних умов праці, суд доходить висновку про законність та обґрунтованість розпорядження Малинівського сільського голови від 16 травня 2022 № 55 «Про призупинення трудових договорів» в частині призупинення трудового договору зі ОСОБА_1 -заступником голови з питань діяльності виконавчого комітету.
З огляду на вказане, суд дійшов висновку про відсутність підстав для скасування вищезазначеного розпорядження.
Стосовно вимог позивача про з стягнення з Малинівської сільської ради Пологівського району Запорізької області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період 16 травня 2022 року - 18 квітня 2024 року у розмірі 499 756,32 грн. суд зазначає наступне.
Приписами статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зі змісту наведеної правової норми вбачається, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Водночас з цим, суд зауважує, що оскільки, відповідачами не вирішено питання щодо поновлення дії трудового договору з позивачем, а суд дійшов висновку про правомірність та обґрунтованість розпорядження Малинівського сільського голови від 16 травня 2022 № 55 «Про призупинення трудових договорів» в частині призупинення трудового договору зі ОСОБА_1 ,
то у позивача право на відшкодування середнього заробітку за час вимушеного прогулу на час розгляду даної адміністративної справи не виникло.
За таких обставин, суд не знаходить підстав для задоволення позову в цій частині, адже вимоги заявлені на майбутнє, стосуються правовідносин, котрі ще не відбулись та відносно яких відсутні докази обрання владним суб`єктом наперед певного варіанту правової поведінки.
При цьому, суд критично оцінює посилання представника позивача на незаконність призупинення відповідачем із позивачем трудових відносин у зв`язку з порушенням вимог пункту 1 статті 13 Закону у редакції, прийнятій 19 липня 2022 року, якою призупинення дії трудового договору не може бути застосовано до посади ОСОБА_1 , оскільки у вказаній редакції закон оприлюднено через два місяці після призупинення дії трудового договору із позивачем.
Відповідач не міг керуватись вказаним положеннями закону під час прийняття оскаржуваного в адміністративній справі № 280/3533/24, а відтак і не міг їх порушити під час прийняття розпорядження.
Приписами частини 1 та частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .
З огляду на той факт, що суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статтями2,5,72,77,139,241,243-246 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 до Малинівської сільської ради Пологівського району Запорізької, Малинівського сільського голови Шиша Володимира Борисовича про визнання протиправним та скасування розпорядження, а також стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, - відмовити.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 04 липня 2024 року.
Суддя Д.В. Татаринов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2024 |
Оприлюднено | 08.07.2024 |
Номер документу | 120208873 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні