Рішення
від 05.07.2024 по справі 400/1557/22
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 липня 2024 р. № 400/1557/22 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , до відповідачів:1. Оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » Сухопутних військ Збройних Сил України, АДРЕСА_2 . Командувача оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » Сухопутних військ Збройних Сил України ОСОБА_2 , пров. Штабний, 1, м. Одеса, 65012, 3. ІНФОРМАЦІЯ_2 , Військова частина НОМЕР_1 , АДРЕСА_3 . Регіонального управління « ІНФОРМАЦІЯ_1 , Військова частина НОМЕР_2 , АДРЕСА_4 про:визнання протиправним та скасування п. 16 § 4 наказу від 27.01.2022 року № 42; залишення в силі п.25 наказу від 12.01.2022 року № 12; поновлення на посаді,ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » Сухопутних військ Збройних Сил України (далі також відповідач), в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати пункт 16 параграфу 4 наказу командувача військ оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (по особовому складу) від 27 січня 2022 року № 42, яким скасовано як нереалізований пункт 25 наказу командувача військ оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (по особовому складу) від 12.01.2022 року № 12 про укладання контракту, прийняття на військову службу за контрактом осіб офіцерського складу та призначення на посаду майора запасу ОСОБА_1 помічником командира кадру бригади з правової роботи начальником служби кадру управління ІНФОРМАЦІЯ_3 оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » Сухопутних військ Збройних Сил України, та залишити в силі пункт 25 наказу командувача військ оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (по особовому складу) від 12.01.2022 року № 12 командувача військ оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (по особовому складу);

- поновити ОСОБА_1 на призначену посаду помічника командира кадру бригади з правової роботи начальника служби кадру управління НОМЕР_3 окремої бригади територіальної оборони.

Ухвалою від 07.02.2022 року суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику сторін у судове засідання).

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, п. 16 параграфу 4 наказу вiд 27.01.2022 року № 42 є протиправним i підлягає скасуванню, оскільки законодавством, яке поширюється на відносини проходження служби у Збройних Силах України, не передбачено прав та повноважень посадових осіб на скасування наказу про прийняття військову службу та призначення на посаду, як реалізованого.

Ухвалою від 23.02.2022 року суд залучив в якості відповідачів Командувача оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » Сухопутних військ Збройних Сил України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та Регіональне управління « ІНФОРМАЦІЯ_1 » Командування Сил територіальної оборони Збройних Сил України.

Ухвалою від 21.04.2022 року суд зупинив провадження у справі до закінчення воєнного стану.

Ухвалою від 17.04.2024 року провадження у справі поновлено.

Ухвалою від 08.05.2024 року ухвалено здійснювати розгляд справи із викликом сторін у судове засідання.

Військова частина НОМЕР_4 надала відзив, в якому у задоволенні позову просила відмовити. Заперечуючи проти вимог позивача, військова частина зазначила, що призначення ОСОБА_1 на посаду помічника командира кадру бригади з правової роботи начальника служби кадру управління НОМЕР_3 окремої бригади територіальної оборони, яка є керівною посадою юридичної служби, здійснене без погодження з керівником юридичної служби апарату Міноборони. До визначеного місця служби ОСОБА_1 не прибував, до списків особового складу військової частини не зараховувався, відтак, проходження військової служби ОСОБА_1 на день видання оскаржуваного наказу не було почате, контракт про проходження військової служби не набрав чинності. Відповідно, твердження позивача про «припинення» з ним контракту (який не набрав чинності) є наслідком хибного розуміння ним визначених Положенням № 1153/2008 правових механізмів укладання та набрання чинності контрактом про проходження військової служби. З огляду на наведене, у зв`язку з невідповідністю рішення про призначення позивача на керівну посаду юридичної служби без попереднього погодження з керівником.

Отже, наказ командувача військ оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (по особовому складу) від 27.01.2022 року № 42 (пункт 16 параграфу четвертого наказу) про скасування пункту 25 наказу командувача військ оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (по особовому складу) від 12.01.2022 року № 12 виданий відповідачем в межах компетенції та у спосіб, визначений чинним законодавством.

Військова частина НОМЕР_1 надала відзив, в якому у задоволенні позову просила відмовити. Заперечуючи проти вимог позивача, військова частина зазначила, що що ОСОБА_1 не проходив військової служби в силах територіальної оборони в розпорядженні відповідача, до с писків особового складу військової частині не зараховувався, тому незаконного звільнення зі служби не відбулося.

Інші відповідачі у справі відзиви на позов не надали, про розгляд справи повідомлені належним чином.

Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

Наказом командувача військ оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » від 12.01.022року № 12 про укладання контракту, прийняття на військову службу за контрактом осіб офіцерського складу та призначення на посаду майора запасу ОСОБА_1 помічником командира кадру бригади з правової роботи начальником служби кадру управління НОМЕР_3 окремої бригади територіальної оборони ІНФОРМАЦІЯ_4 оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » Сухопутних військ Збройних сил України.

На виконання вищевказаного наказу ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_3 видано припис від 24.01.2022 року № 3/199 про вибуття до Військової частини НОМЕР_5 для проходження військової служби. 31.01.2022 року його виключено з військового обліку у зв`язку із прийняттям на військову службу, із внесенням відповідного запису до військового квітка.

Пунктом 16 параграфу 4 наказу командувача військ оперативного командування (по особовому складу) від 21.01.2022 року № 42, яким скасовано як нереалізований п. 25 наказу командувача військ оперативного командування (по особовому складу) вiд 12.01.2022 року № 42.

Не погоджуючись із правомірністю п. 16 параграфу 4 наказу № 21.01.2022 року № 42, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Приймаючи рішення у справі, суд виходить з наступного:

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.

Оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України.

Згідно з приписами ст. 65 Конституції України захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України.

Громадяни проходять військову службу відповідно до закону.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби регулюється Законом України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 року № 2232-XII (далі Закон № 2232).

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 2 Закону № 2232, військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України, пов`язаній із захистом Вітчизни. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Порядок проходження громадянами України військової служби, їх права та обов`язки визначаються цим Законом, відповідними положеннями про проходження військової служби громадянами України, які затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно з абз. 4 ч. 4 ст. 4 Закону № 2232 одним із видів військової служби є військова служба за контрактом.

Порядок проходження громадянами країни військової служби у Збройних Силах України визначається Положенням про проходження служби громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженим Указом президента України від 10.12.2008 року № 1153/2008 (далі Положення).

Механізм реалізації та порядок організації у Збройних Силах України виконання вимог Положення визначаються Інструкцією про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженої наказом Міністра оборони України від 10.04.2009 року № 170 (далі Інструкція).

Абзацом 1 п. 15 Положення встановлено, що з громадянами, які добровільно вступають на військову службу, укладаються: контракт про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України (далі - контракт про проходження військової служби) письмова угода, що укладається між громадянином і державою, від імені якої виступає Міністерство оборони України, для встановлення правових відносин між сторонами під час проходження військової служби.

Відповідно до пп. 2 п. 16 Положення, право на укладення від імені Міністерства оборони України контракту про проходження військової служби надається: посадовій особі, яка має право видавати накази по особовому складу та до повноважень якої належить призначення на відповідні посади, з особами, що призначені або призначаються на посади, за якими штатом (штатним розписом) передбачено військове звання від рядового складу до старшого офіцерського.

Згідно з абз. 7 п. 18 Положення, контракт про проходження військової служби укладається: з військовослужбовцями, які приймаються на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення правового режиму воєнного стану, до закінчення особливого періоду або до оголошення рішення про демобілізацію.

Пунктом 26 Положення передбачено, що контракт укладається у двох примірниках, підписується сторонами контракту. Підпис посадової особи скріплюється відповідною гербовою печаткою. Один примірник контракту зберігається в особовій справі військовослужбовця, другий у військовослужбовця. Контракт про проходження військової служби є підставою для видання відповідного наказу по особовому складу про зарахування особи до списків особового складу Збройних Сил України та призначення її на відповідну посаду чи продовження військової служби.

Враховуючи зміст наведених вище норм законодавства, суд вважає, що для надання контракту про проходження військової служби юридичної сили обов`язковою умовою є його підписання сторонами, а саме державою, від імені якої виступає Міністерство оборони України (уповноваженою на те посадовою особою) та громадянином України, який бажає вступити на військову службу за контрактом, і всі взаємні права та обов`язки між учасниками вказаних правовідносин виникають лише після підписання відповідного контракту.

Частинами 1 та 2 ст. 638 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору та укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір і прийняття пропозиції другою стороною.

Як зазначено вище, п. 26 Положення контракт укладається у двох примірниках, підписується сторонами контракту. Підпис посадової особи скріплюється відповідною гербовою печаткою.

Один примірник контракту зберігається в особовій справі військовослужбовця, другий у військовослужбовця.

Контракт про проходження військової служби є підставою для видання відповідного наказу по особовому складу про зарахування особи до списків особового складу Збройних Сил України та призначення її на відповідну посаду чи продовження військової служби.

Відповідно до пункту 2.20 Інструкції за результатом відбору до проходження військової служби за контрактом кандидати з особовими справами та приписами військових комісаріатів направляються до військових частин.

У військових частинах стосовно кандидатів проводяться, зокрема, такі заходи: оформлення контракту про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України.

При успішних результатах відбору командир військової частини укладає з громадянами контракт про проходження військової служби та призначає на відповідні військові посади, про що видається наказ по особовому складу.

З аналізу наведених норм вбачається, що укладення контракту про проходження професійної військової служби проходить дві стадії: 1) узгодження волі сторін, яка характеризується добровільністю вступу на професійну військову службу (суб`єктивна сторона), водночас, відсутність волі не породжує військово-службових відносин; 2) волевиявлення, тобто підпис контракту і тим самим надання узгодженої волі зовнішнього виразу (об`єктивна сторона). Волевиявленню передує перевірка відповідності громадянина (військовослужбовця) вимогам, встановленим для вступу на професійну військову службу за контрактом.

Згідно п. 5 ч. 1 ст. 23 Положення, контракт про проходження військової служби із громадянами, прийнятими па військову службу за контрактом набирає чинності з дня зарахування до списків особового складу військової частини.

Доказів, що позивач зараховувався до списків особового складу Військової частини НОМЕР_5 , проходив службу, обіймав будь яку посаду у Силах територіальної оборони Збройних Сил України до суду не надано.

Відповідно до п. 2.2 Інструкції, строк контракту про проходження громадянами України військової служби у Збройних силах України розпочинається з дня набрання ним чинності. Підготовка, подання па підпис, реєстрація, розсилка і доведення наказів по особовому складу здійснюються в службах персоналу (структуврних підрозділах). підпорядкованих посадовим особам, які відповідно до пункту 12 Положення мають право видавати накази по особовому складу.

У відповідності до п. 12 Положення, встановлення, зміна або припинення правових відносин військовослужбовців, які проходять службу за контрактом та за призовом осіб офіцерського складу ( зокрема, присвоєння та позбавлення військового звання, пониження та поновлення у військовому званні, призначення на посади та звільнення з посад, переміщення по службі, звільнення з військової служби, залишення на військовій службі понад граничний вік4 перебування на військовій службі, направлення за кордон, укладання та припинення (розірвання) контракту, продовження його строку призупинення контракту та військової служби тощо) оформлюється письмовими наказами по особовому складу на підставі відповідних документів, перелік та форма яких встановлюється Міністерством оборони України.

Право видавати накази по особовому складу надається командирам, командувачам, начальникам, керівникам органів військового управління, з`єднань, військових частин , установ, організацій, вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, які утримуються на окремих штатах , за посадами яких штатом передбачено військове звання полковника (капітану 1 рангу) і вище, а також керівникам служб персоналу Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних сил України.

На підставі викладеного судом зроблено висновок, що командувач оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » Сухопутних військ Збройних сил України наділений відповідними повноваженнями з видачі наказів по встановленню, зміни або припинення правових відносин.

Крім того, відповідно до відзиву Військової частини НОМЕР_1 , позивач не прибув у розпорядження військової частини, посаду не приймав, до списків військової частини не зараховувався.

Приписами пункту 2.2 Інструкції передбачено, що з особами офіцерського складу, які проходять військову службу за призовом осіб офіцерського складу та з військовослужбовцями, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, контракт про проходження служби набирає чинності з дня видання наказу про їх прийняття на військову службу за контрактом.

Таким чином, контракт передує наказу про призначення на певну посаду.

Похідне немає правової сили без основного.

Оскільки контракт не укладений, тому командувач військ оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (по особовому складу) наказом від 27.01.2022 року № 42, скасувала п. 25 п. 3 наказу від 12.01.2022 року № 12 (по особовому складу) про укладання контракту, як нереалізований.

На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

У відповідності до ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 1 3 ст. 1 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Реальність (справжність та правдивість) конкретної обставини фактичної дійсності не може бути сприйнята доведеною виключно через неспростування одним із учасників справи (навіть суб`єктом владних повноважень) декларативно проголошеного, але не доказаного твердження іншого учасника справи, позаяк протилежне явно та очевидно прямо суперечить меті правосуддя з`ясування об`єктивної істини у справі.

Правильність саме такого тлумачення змісту ч. 1 ст. 77 та ч. 2 ст. 77 КАС України підтверджується правовим висновком, викладеним у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.06.2020 року у справі № 520/2261/19, де зазначено, що визначений ст. 77 КАС України обов`язок відповідача суб`єкта владних повноважень довести правомірність рішення, дії чи бездіяльності не виключає визначеного частиною першою цієї ж статті обов`язку позивача довести ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.

На підставі викладеного, суд робить висновок, що вимоги позивача про визнати протиправним та скасувати пункт 16 параграфу 4 наказу командувача військ оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (по особовому складу) від 27.01.2022 року № 42 та поновлення позивача на призначену посаду задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 19, 77, 139, 241 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_6 ) до Оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » Сухопутних військ Збройних Сил України ( АДРЕСА_5 , код ЄДРПОУ НОМЕР_7 ), Командувача оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » Сухопутних військ Збройних Сил України ОСОБА_2 ( АДРЕСА_5 ), ІНФОРМАЦІЯ_2 , Військова частина НОМЕР_1 ( АДРЕСА_6 , код ЄДРПОУ НОМЕР_8 ), Регіонального управління «Південь» Командування Сил територіальної оборони Збройних Сил України, Військова частина НОМЕР_2 ( АДРЕСА_5 , код ЄДРПОУ НОМЕР_9 ) про: визнання протиправним та скасування пункт 16 параграфу 4 наказу командувача військ оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (по особовому складу) від 27 січня 2022 року № 42, яким скасовано як нереалізований пункт 25 наказу командувача військ оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (по особовому складу) від 12.01.2022 року № 12 про укладання контракту, прийняття на військову службу за контрактом осіб офіцерського складу та призначення на посаду майора запасу ОСОБА_1 помічником командира кадру бригади з правової роботи начальником служби кадру управління ІНФОРМАЦІЯ_3 оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » Сухопутних військ Збройних Сил України, та залишити в силі пункт 25 наказу командувача військ оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (по особовому складу) від 12.01.2022 року № 12 командувача військ оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (по особовому складу); поновлення ОСОБА_1 на призначену посаду помічника командира кадру бригади з правової роботи начальника служби кадру управління НОМЕР_3 окремої бригади територіальної оборони відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 05.07.2024 року.

Суддя О.В. Малих

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.07.2024
Оприлюднено08.07.2024
Номер документу120209307
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —400/1557/22

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Постанова від 18.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Постанова від 18.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 02.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 02.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Рішення від 05.07.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

Ухвала від 21.05.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Малих О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні