ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"08" липня 2024 р. справа № 300/4337/24
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі судді Боршовського Т.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Івано-Франківської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Рада адвокатів Івано-Франківської області, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання до вчинення дій, -
Стислий виклад позицій сторін. Процесуальні дії та рішення суду:
ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до суду з адміністративним позовом до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Івано-Франківської області (далі відповідач, КДКА), в якому просить суд: визнати протиправною бездіяльність КДКА Івано-Франківської області, яка полягає у невиконанні свого обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (http://advokaty.if.ua/#) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), що передбачений ст. 10-1 Закону України Про доступ до публічної інформації та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015; зобов`язати КДКА Івано-Франківської області оприлюднити на офіційному вебсайті (http://advokaty.if.ua/#) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) набори даних у формі відкритих даних, передбачені постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, а саме: реєстр наборів даних, що перебувають у володінні КДКА; інформацію про структуру (організаційну структуру) КДКА; звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію; переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих КДКА, проекти нормативно-правових актів тощо; інформацію про нормативно-правові засади діяльності КДКА; інформацію із системи обліку публічної інформації.
Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідач є розпорядником публічної інформації для цілей Закону України «Про доступ до публічної інформації», оскільки КДКА Івано-Франківської області здійснює владні управлінські функції відповідно до законодавства, а її рішення є обов`язковими для виконання. За змістом частини першої статті 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації» доступ до інформації забезпечується, серед іншого, шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації на офіційних вебсайтах у мережі Інтернет; на єдиному державному вебпорталі відкритих даних. Так, відповідно до абзацу другого частини першої статті 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» на розпорядників публічної інформації покладено обов`язок оприлюднювати й регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних та на своєму вебсайті. Перелік даних, які розпорядники зобов`язані оприлюднювати, міститься у додатку, що є частиною Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015. Водночас, на офіційному вебсайті (http://advokaty.if.ua/#) та на Порталі (https://www.data.gov.ua) не оприлюднено жодного набору даних. При цьому, КДКА взагалі не зареєстрована на Порталі, що додатково ускладнює оприлюднення наборів даних на цьому ресурсі відповідно до законодавства. Бездіяльність КДКА щодо оприлюднення відкритих даних перешкоджає реалізації права позивача на доступ до публічної інформації під час здійснення діяльності у громадській організації «Фундація DEJURE».
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04.06.2024: відкрито провадження в адміністративній справі, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Раду адвокатів Івано-Франківської області та визначено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
17.06.2024 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов відзив КДКА від 14.06.2024 на позовну заяву. Так, відповідач зазначив, що на сайті КДКА (http://advokaty.if.ua/#) розміщена інформація щодо набору даних, визначених відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постанови Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, в якій затверджено Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, що підтверджується скріншотами з сайту КДКА. Так, на сайті КДКА (http://advokaty.if.ua/#) розміщена інформація про: структуру (організаційну структуру) розпорядника інформації; склад КДКА; звіти з сайту; перелік нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих розпорядником інформації, проекти нормативно-правових актів; нормативно-правові засади діяльності розпорядника інформації, перелік нормативно-правових актів з сайту. За вказаних обставин, представник відповідача просив суд на підставі пункту 8 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України закрити провадження у цій справі, оскільки оскаржувані порушення виправлені суб`єктом владних повноважень і при цьому відсутні підстави вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною після такого виправлення (а.с. 14-23).
02.07.2024 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшла відповідь позивача від 02.07.2024 на відзив, в якій ОСОБА_1 зазначила, що інформація, яка міститься на вебсайті відповідача та зображена на скриншотах, не є публічною інформацією у формі відкритих даних. Як приклад розміщення публічної інформації у формі відкритих даних позивач вказала вебсторінку Вищої ради правосуддя. ОСОБА_1 вказала на те, що відповідач оприлюднює певну інформацію на своєму вебсайті, однак КДКА продовжує не виконувати обов`язок оприлюднення публічної інформації у формі відкритих даних, яка дозволяє її автоматизовану обробку. При цьому, таке оприлюднення повинне здійснюватися не тільки на вебсайті розпорядника, але й на Порталі. За вказаних обставин, позивач вважає, що відсутні підстави для закриття провадження в цій справі.
Ухвалою від 08.07.2024 відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідача про закриття провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Івано-Франківської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Рада адвокатів Івано-Франківської області, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання до вчинення дій.
Третя особі, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Рада адвокатів Івано-Франківської області, правом на подання пояснень на позовну заяву не скористалась. Ухвала від 04.06.2024 про відкриття провадження доставлена в електронний кабінет Ради адвокатів Івано-Франківської області 04.06.2024, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа (а.с. 13).
Обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин:
КДКА Івано-Франківської області зареєстрована як юридична особа 16.02.1999, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Основний вид енономічної діяльності за КВЕД: - 84.11. Державне управління загального характеру.
Відповідно частини першої статті 50 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05.07.2012 № 5076-VI (далі - Закон № 5076-VI) кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури утворюється з метою визначення рівня фахової підготовленості осіб, які виявили намір отримати право на заняття адвокатською діяльністю, та вирішення питань щодо дисциплінарної відповідальності адвокатів.
До повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури згідно з частиною п`ятою статті 50 Закону № 5076-VI належать:1) організація та проведення кваліфікаційних іспитів; 2) прийняття рішень щодо видачі свідоцтва про складення кваліфікаційного іспиту; 3) прийняття рішень про зупинення або припинення права на заняття адвокатською діяльністю; 4) здійснення дисциплінарного провадження стосовно адвокатів; 5) вирішення інших питань, віднесених до повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури цим Законом, рішеннями конференції адвокатів регіону, Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, Ради адвокатів України, з`їзду адвокатів України.
З аналізу мети створення та кола повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, КДКА наділена владними управлінськими повноваженнями щодо набуття особою статусу адвоката, притягнення адвоката до дисциплінарної відповідальності, крайньою формою якої є припинення права на заняття адвокатською діяльністю.
Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду у справі № 607/3128/16-ц від 07.11.2018.
Отже, КДКА здійснює владні управлінські функції, а тому в розумінні пункту 1 частини першої статті 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації» є розпорядником публічної інформації.
Водночас, як розпорядник інформації, КДКА зобов`язана завантажувати та регулярно оновлювати набори даних у формі відкритих даних, визначені у додатку до Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015.
Позивач зазначила, що станом на дату звернення із цим позовом до суду, як на офіційному вебсайті КДКА (http://advokaty.if.ua/#), так і на Порталі (https://data.gov.ua/), не оприлюднено жодного з зазначених наборів даних. КДКА взагалі не зареєстрована на Порталі як розпорядник публічної інформації.
Вважаючи протиправною бездіяльність КДКА Івано-Франківської області, яка полягає у невиконанні свого обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (http://advokaty.if.ua/#) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), що передбачений статтею 10-1 Закону України Про доступ до публічної інформації та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, позивач звернулася з цим позовом до суду, в якому просить суд зобов`язати КДКА Івано-Франківської області оприлюднити на офіційному вебсайті (http://advokaty.if.ua/#) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) набори даних у формі відкритих даних, передбачені постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, а саме: реєстр наборів даних, що перебувають у володінні КДКА; інформацію про структуру (організаційну структуру) КДКА; звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію; переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих КДКА, проекти нормативно-правових актів тощо; інформацію про нормативно-правові засади діяльності КДКА; інформацію із системи обліку публічної інформації.
Релевантні джерела права у справі:
Відповідно до статті 40 Конституції України, усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Окрім цього, статтею 34 Конституції України передбачено, що кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.
Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.
За змістом частин першої та другої статті 7 Закону України від 02 жовтня 1992 року № 2657-XII «Про інформацію» (далі - Закон № 2657-XII) право на інформацію охороняється законом. Держава гарантує всім суб`єктам інформаційних відносин рівні права і можливості доступу до інформації.
Ніхто не може обмежувати права особи у виборі форм і джерел одержання інформації, за винятком випадків, передбачених законом.
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації та інформації, що становить суспільний інтерес, визначає Закон України Про доступ до публічної інформації (далі Закон № 2939-VI).
Частиною першою статті 1 Закону № 2939-VI передбачено, що публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Метою Закону № 2939-VI є забезпечення прозорості та відкритості суб`єктів владних повноважень і створення механізмів реалізації права кожного на доступ до публічної інформації (частина перша статті 2 Закону № 2939-VI).
Відповідно до частини другої статті 2 Закону № 2939-VI цей Закон не поширюється на відносини щодо отримання інформації суб`єктами владних повноважень при здійсненні ними своїх функцій, а також на відносини у сфері звернень громадян, які регулюються спеціальним законом.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону № 2939-VI доступ до інформації забезпечується шляхом:
1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом;
2) надання інформації за запитами на інформацію.
Суб`єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є: запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень; розпорядники інформації - суб`єкти, визначені у статті 13 цього Закону; структурний підрозділ або відповідальна особа з питань доступу до публічної інформації розпорядників інформації (частина перша статті 12 Закону № 2939-VI).
Розпорядниками інформації, згідно зі статтею 13 Закону № 2939-VI, є:
1) суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання; юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів;
2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів;
3) особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб`єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов`язаної з виконанням їхніх обов`язків;
4) суб`єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них;
5) юридичні особи публічного права, державні/комунальні підприємства або державні/комунальні організації, що мають на меті одержання прибутку, господарські товариства, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток, паїв) прямо чи опосередковано належать державі та/або територіальній громаді, - щодо інформації про структуру, принципи формування та розмір оплати праці, винагороди, додаткового блага їх керівника, заступника керівника, особи, яка постійно або тимчасово обіймає посаду члена виконавчого органу чи входить до складу наглядової ради.
Відповідно до частини другої статті 13 Закону № 2939-VI до розпорядників інформації, зобов`язаних оприлюднювати та надавати за запитами інформацію, визначену в цій статті, у порядку, передбаченому цим Законом, прирівнюються суб`єкти господарювання, які володіють:
1) інформацією про стан довкілля;
2) інформацією про якість харчових продуктів і предметів побуту;
3) інформацією про аварії, катастрофи, небезпечні природні явища та інші надзвичайні події, що сталися або можуть статися і загрожують здоров`ю та безпеці громадян;
4) іншою інформацією, що становить суспільний інтерес (суспільно необхідною інформацією).
Частиною третьою статті 13 Закону № 2939-VI визначено, що на розпорядників інформації, визначених у пунктах 2, 3, 4 частини першої та в частині другій цієї статті, юридичних осіб публічного права з числа розпорядників інформації, визначених у пункті 5 частини першої цієї статті, вимоги цього Закону поширюються лише в частині надання відповідної інформації за запитами.
Відповідно до частини четвертої статті 13 Закону № 2939-VI усі розпорядники інформації незалежно від нормативно-правового акта, на підставі якого вони діють, при вирішенні питань щодо доступу до інформації мають керуватися цим Законом.
01.05.2015 набрав чинності Закон України від 09.04.2015 № 319-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних» (далі - Закон № 319-VIII), яким Закон № 2939-VI доповнено статтею 10-1.
За змістом статті 10-1 Закону № 2939-VI публічна інформація у формі відкритих даних - це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання. Розпорядники інформації зобов`язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на своїх вебсайтах (частина перша).
Публічна інформація у формі відкритих даних є дозволеною для її подальшого вільного використання та поширення. Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, публічну інформацію у формі відкритих даних з обов`язковим посиланням на джерело отримання такої інформації (частина друга).
Публічна інформація, що містить персональні дані фізичної особи, оприлюднюється та надається на запит у формі відкритих даних у разі додержання однієї з таких умов:
1) персональні дані знеособлені та захищені відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»;
2) фізичні особи (суб`єкти даних), персональні дані яких містяться в інформації у формі відкритих даних, надали свою згоду на поширення таких даних відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»;
3) надання чи оприлюднення такої інформації передбачено законом;
4) обмеження доступу до такої інформації (віднесення її до інформації з обмеженим доступом) заборонено законом (частина третя).
Перелік наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, вимоги до формату і структури таких наборів даних, періодичність їх оновлення визначаються Кабінетом Міністрів України. При цьому до такого переліку Кабінет Міністрів України обов`язково включає інформацію, доступ до якої у формі відкритих даних передбачено законом. Створення та забезпечення функціонування єдиного державного вебпорталу відкритих даних здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері електронного урядування (частина четверта).
Згідно з пунктом 5-1 частини першої статті 15 Закону № 2939-VI (у редакції Закону № 319-VIII) розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати перелік наборів даних, що оприлюднюються у формі відкритих даних.
На виконання статті 10-1 Закону № 2939-VI Кабінет Міністрів України Постановою № 835 затвердив Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних (далі - Положення), яке визначає вимоги до формату і структури наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, періодичність оновлення та порядок їх оприлюднення, а також перелік таких наборів даних.
Пунктом 2 Положення визначено, що терміни, що вживаються в цьому Положенні, мають таке значення:
завантаження набору даних - розміщення розпорядником інформації набору даних на порталі чи публікація інтерфейсу прикладного програмування для доступу до інформації набору даних;
метадані - довідкова структурована інформація, що описує, роз`яснює, дає змогу ідентифікувати, спрощує використання та управління набором даних;
модуль управлінської аналітики - інформаційно-телекомунікаційна система, що забезпечує відображення управлінської аналітики суб`єктами владних повноважень;
набір даних - сукупність однорідних значень (записів) даних і метаданих, що їх описують;
оприлюднення набору даних - завантаження набору даних розпорядником інформації та забезпечення доступу до нього держателем порталу після проходження модерації.
Відповідно до абзаців 1-3 пункту 3 Положення розпорядники інформації згідно з цим Положенням завантажують у формі відкритих даних набір даних, визначений у переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, згідно з додатком.
Перетворення (зокрема, вивантаження з баз даних та в разі потреби знеособлення) публічної інформації у публічну інформацію у формі відкритих даних є обов`язковим.
Розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати у формі відкритих даних усю публічну інформацію у формі відкритих даних, яка перебуває в їх володінні та стосується конкретного набору даних.
Згідно з абзацом 1 пункту 4 Положення набори даних завантажуються та регулярно оновлюються розпорядником інформації на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних.
За правилами пунктів 21, 24, 26 Положення оприлюднення набору даних передбачає можливість їх перегляду і завантаження безоплатно та без проведення додаткової реєстрації, ідентифікації, авторизації, проходження автоматизованого тесту для розрізнення користувачів чи інших обмежень.
Завантаження наборів даних на Єдиний державний веб-портал відкритих даних здійснюється безоплатно відповідальною особою розпорядника інформації, яка заповнює та подає паспорт набору даних, структуру набору даних та сам набір даних.
Документ розпорядника інформації про визначення відповідальної особи (осіб) розпорядника інформації оприлюднюється на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних та офіційному веб-сайті розпорядника інформації не пізніше робочого дня, що настає за днем після його видання.
Розпорядник інформації забезпечує оприлюднення нового набору даних відповідно до вимог цього Положення протягом 10 календарних днів.
Відповідно до пункту 27 Положення публікація наборів даних у сферах юстиції, судочинства, охорони здоров`я, екології та захисту навколишнього природного середовища, транспорту і інфраструктури, фінансів та податків є пріоритетним напрямом реалізації державної політики у сфері відкритих даних.
Згідно з додатком «Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» до Положення усі розпорядники інформації (у межах компетенції) оприлюднюють такі дані:
- Довідник підприємств, установ, організацій та територіальних органів розпорядника інформації та організацій, що належать до сфери його управління, у тому числі їх ідентифікаційних кодів в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, офіційних веб-сайтів, адрес електронної пошти, номерів телефонів, місцезнаходження;
- Інформація про структуру (організаційну структуру) розпорядника інформації;
- Нормативи, що затверджуються та підлягають оприлюдненню відповідно до закону розпорядником інформації;
- Переліки національних стандартів для цілей застосування технічних регламентів;
- Звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію;
- Реєстр наборів даних, що перебувають у володінні розпорядника інформації;
- Адміністративні дані в значенні Закону України Про офіційну статистику, що збираються (обробляються) та підлягають оприлюдненню відповідно до вимог закону розпорядником інформації;
- Переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих розпорядником інформації, проекти нормативно-правових актів;
- Переліки регуляторних актів із зазначенням дати набрання чинності, строку проведення базового, повторного та періодичного відстеження їх результативності та інформації про джерело їх оприлюднення;
- План діяльності з підготовки проектів регуляторних актів із зазначенням видів і назв проектів, цілей їх прийняття, строків підготовки проектів, найменування органів і підрозділів, відповідальних за розроблення проектів, дати їх внесення на розгляд регуляторного органу та посилання на джерело оприлюднення;
- Інформація про нормативно-правові засади діяльності розпорядника інформації;
- Фінансова звітність суб`єктів господарювання державного та комунального сектору економіки;
- Річні зведені основні фінансові показники виконання фінансових планів підприємств державного та комунального сектору економіки;
- Інформація про отримане майно (обладнання, програмне забезпечення) у рамках міжнародної технічної допомоги;
- Інформація із системи обліку публічної інформації;
- Результати інформаційного аудиту.
Пунктом 2 Постанови № 835 встановлено обов`язок розпорядників інформації, визначених Законом № 2939-VI, забезпечити протягом шести місяців оприлюднення та подальше оновлення на своїх офіційних веб-сайтах наборів даних згідно з Положенням, затвердженим цією постановою, а також забезпечити надання інформації, необхідної для проведення оцінки стану оприлюднення та оновлення відкритих даних відповідно до Порядку.
Суд виходить з таких мотивів при оцінці аргументів сторін та застосуванні норм права у спірних правовідносинах. Висновки суду:
З огляду на зміст вищевказаних правових норм, положеннями статті 10-1 Закону № 2939-VI встановлено обов`язок усіх розпорядників публічної інформації оприлюднювати і регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних на єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на своїх вебсайтах. Постановою № 835 визначено строк для виконання відповідного обов`язку. Вказані норми не передбачають умов чи можливості їх часткового виконання або відкладення виконання на майбутнє.
КДКА, яка є розпорядником публічної інформації у розумінні пункту 1 частини першої статті 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації», не забезпечено виконання відповідного обов`язку, а саме, не здійснено оприлюднення та подальше оновлення наборів даних, передбачених додатком «Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» до Положення, на єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на офіційному вебсайті, що підтверджується відомостями з Єдиного державного вебпорталу відкритих даних та вебсайту КДКА.
Під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в нездійсненні на користь заінтересованих осіб юридично значимих й обов`язкових дій, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними й реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
З огляду на встановлені судом обставини та наведені вище приписи статті 10-1 Закону № 2939-VI і Постанови № 835, суд дійшов висновку, що КДКА допущено бездіяльність, яка полягає у невиконанні обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (http://advokaty.if.ua/#) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), встановленого статтею 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015. Така протиправна бездіяльність позбавляє позивача гарантованого законом права на доступ до публічної інформації.
Такий висновок суду щодо застосування вказаних вище норм матеріального права в спірних відносинах узгоджується з висновком Верховного Суду в подібних правовідносинах, викладеним у рішенні від 09.11.2020 у справі № 9901/116/20, залишеному без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 01.07.2021.
Щодо викладених у відзиві від 14.06.2024 на позовну заяву доводів представника відповідача про те, що на сайті КДКА (http://advokaty.if.ua/#) розміщена інформація щодо набору даних, визначених відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постанови Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, в якій затверджено Положення про набори даних, які підялгають оприлюдненню у формі відкритих даних, то суд звертає увагу на таке.
В підтвердження фактів розміщення на сайті КДКА щодо набору даних відповідач надав суду скріншоти з сайту КДКА щодо розміщення інформації про: структуру (організаційну структуру) розпорядника інформації; склад КДКА; звіти з сайту; перелік нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих розпорядником інформації, проекти нормативно-правових актів; нормативно-правові засади діяльності розпорядника інформації, перелік нормативно-правових актів з сайту.
З огляду на зміст таких скріншотів з сайту КДКА, суд дійшов висновку, що на сайті КДКА не оприлюднено усю інформацію, яка визначена додатком «Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» до Положення.
Так, на сайті КДКА розміщена інформація про:
- структуру (організаційну структуру) розпорядника інформації за електонною адресою:
http://advokaty.if.ua/index.php/%D0%BA%D0%B4%D0%BA%D0%B0/%D1%81%D1%82%D1%80%D1%83%D0%BA%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0;
- склад КДКА за електонною адресою: http://advokaty.if.ua/index.php/sklad-kvalifikatsiino-dystsyplinarnoi-komisii-advokatury;
- звіти за електонною адресою: http://advokaty.if.ua/index.php/arkhiv-oholoshen-2/98-%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B0-D0%B7%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C-%D0%BA%D0%B4%D0%BA%D0%B0-%D1%96%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BE-%D1%84%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D1%96%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97-%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%96.
Суд звертає увагу на те, що Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних», містить вимоги про опублікування звітів, зокрема й щодо задоволення запитів на інформацію. В спірному випадку статистична інформація КДКА Івано-Франківської області містить відомості за кожен квартал та складається із шести розділів: І. Засідання КДКА; ІІ. Кваліфікаційна палата КДКА; ІІІ. Дисциплінарна палата КДКА; ІV. Кваліфікаційний іспит; V.Судова діяльність; VІІ. Діловодство. Проте Розділ VІІ. Діловодство. містить підрозділи про: загальну кількість вхідної кореспонденції; звернення фізичних та юридичних осіб, адвокатів; листування з центральними та місцевими органами державної влади, органами місцевого самоврядування з основних (профільних) питань діяльності; листування з НААУ, РАУ, РАР, ВКДКА та КДКА з основних (профільних) питань діяльності; депутатські запити, звернення та документи з їх виконання. Таким чином, відсутній окремий звіт про задоволення запитів на інформацію.
- перелік нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих розпорядником інформації, проекти нормативно-правових актів: інформація про кваліфікаційний іспит Порядок допуску до складення кваліфікаційного іспиту, Порядок складення кваліфікаційного іспиту та Методика оцінювання результатів складення кваліфікаційного іспиту для набуття права на заняття адвокатською діяльністю в Україні, Перелік документів для складення кваліфікаційного іспиту за електонною адресою: http://advokaty.if.ua/index.php/%D0%BA%D0%B4%D0%BA%D0%B0/%D1%81%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%BA-%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%96%D0%B2-%D0%B4%D0%BB%D1%8F-%D1%81%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F-%D0%BA%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%84%D1%96%D0%BA%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D1%96%D1%81%D0%BF%D0%B8%D1%82%D1%83; Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», Правила адвокатської етики, Модельне положення про кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури, Регламент кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури регіону за електонною адресою: http://advokaty.if.ua/index.php/%D0%BA%D0%B4%D0%BA%D0%B0/%D1%81%D1%82%D1%80%D1%83%D0%BA%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0.
Суд звертає увагу на те, що на сайті КДКА відсутня інформації про акти індивідуальної дії, прийняті на виконання передбачених частиною п`ятою статті 50 Закону № 5076-VI повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, а саме: прийняття рішень про зупинення або припинення права на заняття адвокатською діяльністю; здійснення дисциплінарного провадження стосовно адвокатів.
Водночас у позовній заяві ОСОБА_1 зазначила, як приклад, що під час своєї діяльності позивач здійснює зокрема перевірку кандидатів на суддівські посади та посади в органи суддівського врядування на відповідність критеріям доброчесності та професійної етики (під час конкурсів до ВККС, ВРП чи КСУ тощо). Участь у цих конкурсах беруть також адвокати. Одним із джерел інформації про їхню відповідність вищезгаданим критеріям є рішення дисциплінарних органів (в цьому випадку КДКА), з яких можна дізнатись про те, чи скаржився хтось на кандидатів та, чи застосовували щодо них дисциплінарні стягнення, однак знайти про них таку інформацію практично не можливо.
Оцінивши зміст наданої відповідачем інформації та доводи позивача, з огляду на викладені вище висновки суду, суд вважає, що на на вебсайті КДКА не оприлюднено усю інформацію, яка визначена додатком «Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» до Положення, а саме: реєстр наборів даних, що перебувають у володінні розпорядника інформації, звіти щодо задоволення запитів на інформацію, інформація із системи обліку публічної інформації. Таку поведінку відповідача, за встановлених обставин, суд кваліфікує, як протиправну бездіяльність.
Так, розміщення КДКА на власному вебсайті частини інформації з Переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» до Положення, не звільняє відповідача від обов`язку оприлюднити та регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних на єдиному державному вебпорталі відкритих даних, який відповідачем не виконано.
Суд встановив, що в Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), в розділі «Розпорядники», КДКА Івано-Франківської області не зареєстрована, що підтверджується результатами пошуку за електронною адресою: https://data.gov.ua/organization?type=allq=%D0%BA%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%84%D1%96%D0%BA%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%BE-%D0%B4%D0%B8%D1%81%D1%86%D0%B8%D0%BF%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BD%D0%B0+%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D1%96%D1%81%D1%96%D1%8F+%D0%B0%D0%B4%D0%B2%D0%BE%D0%BA%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B8.
Таким чином, КДКА Івано-Франківської області не виконало встановленого частиною першою статті 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» обов`язку оприлюднювати і регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своєму веб-сайті.
Суд додатково звертає увагу на те, що визначення у додатку до Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, розпорядника інформації - Національної асоціації адвокатів України в частині оприлюднення Єдиного реєстру адвокатів, не свідчить про відсутність обов`язку у КДКА як розпорядника публічної інформації щодо оприлюднення тієї інформації, яка додатком до Положення передбачена для оприлюднення для усіх розпорядників інформації (відповідно до компетенції). Оприлюднення інформації Національною асоціацією адвокатів не скасовує обов`язку відповідача як окремого розпорядника публічної інформації оприлюднити та регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних, створену за результатом його діяльності.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку задовольнити позов ОСОБА_1 до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Івано-Франківської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Рада адвокатів Івано-Франківської області: визнати протиправною бездіяльність Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Івано-Франківської області щодо невиконання обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (http://advokaty.if.ua/#) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), встановленого статтею 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015; зобов`язати Кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури Івано-Франківської області оприлюднити на офіційному вебсайті (http://advokaty.if.ua/#) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) набори даних у формі відкритих даних, передбачені постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, а саме: реєстр наборів даних, що перебувають у володінні КДКА; інформацію про структуру (організаційну структуру) КДКА; звіти, зокрема щодо задоволення запитів на інформацію; переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих КДКА, проекти нормативно-правових актів тощо; інформацію про нормативно-правові засади діяльності КДКА; інформацію із системи обліку публічної інформації.
Щодо розподілу судових витрат у справі:
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
В підтвердження судових витрат у справі представником позивача подано квитанцію від 28.05.2024 про сплату судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 968,96 грн. (зворотній бік а.с. 9).
З огляду на задоволення позову, позивачу належить відшкодувати за рахунок бюджетних асигнувань Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Івано-Франківської області 968,96 грн. судових витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви до суду.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 263, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Івано-Франківської області, яка полягає у невиконанні обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (http://advokaty.if.ua/#) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/), встановленого статтею 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015.
Зобов`язати Кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури Івано-Франківської області оприлюднити на офіційному вебсайті (http://advokaty.if.ua/#) та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних (https://data.gov.ua/) повну та достовірну інформацію - набори даних у формі відкритих даних, передбачені постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, а саме: реєстр наборів даних, що перебувають у володінні КДКА; інформацію про структуру (організаційну структуру) КДКА; звіти, зосібна й щодо задоволення запитів на інформацію; переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих КДКА, проекти нормативно-правових актів; інформацію про нормативно-правові засади діяльності КДКА; інформацію із системи обліку публічної інформації.
Cтягнути на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Івано-Франківської області (ідентифікаційний код 20546114, вулиця Короля Данила, 16-Б, місто Івано-Франківськ, 76010) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 968 (дев`ятсот шістдесят вісім) гривень 96 копійок.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
Позивач: ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 .
Відповідач: Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ 20546114, вулиця Короля Данила, 16-Б, місто Івано-Франківськ, 76010.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Рада адвокатів Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ 38332034, вулиця Короля Данила, 16-Б, місто Івано-Франківськ, 76010.
Суддя /підпис/ Боршовський Т.І.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2024 |
Оприлюднено | 10.07.2024 |
Номер документу | 120235605 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні