Постанова
від 10.07.2024 по справі 640/15637/19
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/15637/19 Суддя (судді) першої інстанції: Катющенко В.П.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 липня 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Ключковича В.Ю.,

суддів Беспалова О.О.,

Грибан І.О.,

розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Державної інспекції архітектури та містобудування України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 грудня 2022 року, прийнятого за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи (у письмовому провадженні), у справі за адміністративним позовом приватного підприємства "Фірма АІС" до Державної інспекції архітектури та містобудування України про визнання протиправними дій та скасування постанови, -

В С Т А Н О В И В:

Приватне підприємство "Фірма АІС" звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного та ринкового нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в м. Києві Близнюка Леоніда Леонідовича, в якому просило суд:

визнати протиправними дії головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного та ринкового нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в м. Києві Близнюка Леоніда Леонідовича

скасувати постанову про накладення штрафу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 02.07.2019 № 116/19/10/26-18/0207/02/5.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.12.2022 адміністративний позов задоволено частково:

скасовано постанову Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 02.07.2019 № 116/19/10/26-18/0207/02/5 про накладення штрафу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності;

у задоволенні інших позовних вимог - відмовлено.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, з підстав порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, в якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.12.2022 та відмовити у задоволені позовних вимог у повному обсязі.

Відповідач вказує, що відповідно до статті 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та згідно з Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю № 553, на підставі наказу Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві від 26.02 2019, направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 26.02.2019 (термін проведення перевірки відповідно до абз. 10 п. 7 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю № 553, за рішенням керівника Департаменту продовжений на 2 робочі дні, а саме з 29.03.2019 по 01.04.2019 (наказ від 28.03.2019 № 142 та направлення для проведення планового (позапланового) заходу) на підставі колективного звернення гр. ОСОБА_1 та інших, посадовою особою Департаменту у присутності суб`єктів містобудування проведено позапланову перевірку щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті будівництва «Нежитлові приміщення ресторану «Чорноморка» на вул. Олеся Гончара, 15/3 літ. А. у місті Києві.

За результатами перевірки встановлено, що Відповідно до Наказу Управління охорони пам`яток історії, культури та історичного середовища від 02.04.1998 № 15, житловий будинок на вул. Олеся Гончара, 15/3 у Шевченківському районі м. Києва є пам`яткою архітектури, будинок прибутковий.

Відповідач вважає, що приймаючи рішення у даній справі суд першої інстанції не врахував, що під час перевірки приміщень підвалу та першого поверху ресторану «Черноморка» на вул. Олеся Гончара, 15/3 у Шевченківському районі м. Києва» встановлено, що згідно з витягу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 23.05.2014, номер запису про право власності № 5769848 власником нежитлового приміщення №№ 1, 2, 3 (групи приміщень №80) (літера А) є ПП «ФІРМА - АІС», також відповідно до Реєстраційного посвідчення виданого Київським міським бюро технічної інвентаризації від 14.10.1999 власником нежитлового приміщення в літ. А є ПП «ФІРМА - АІС», яким самовільно виконано будівельні роботи із реконструкції нежитлового приміщення №№ 1, 2, 3 (групи приміщень № 80) (літера А) поверх 1 шляхом демонтажу внутрішніх перегородок між приміщеннями №№ 1, 2, 3 (згідно технічного паспорту виданого Київським міським бюро технічної інвентаризації та реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна (від 26.01.2012) та зі сторони вул. Стрітенської влаштовано сходи до зазначеного вище приміщення.

Також до нежитлового приміщення №№ 1, 2, 3 (групи приміщень № 80) (літера А) прибудовано санвузол та додаткове приміщення невизначеного призначення.

Між нежитловим приміщенням підвалу літ. А № 16 та приміщеннями першого поверху № 6 (згідно поверхових планів Київського міського бюро технічної інвентаризації (далі - план БТІ) влаштовано проріз в плиті перекриття та сходинковий марш.

З підвального нежитлового приміщенні літ. А влаштовано додатковий шостий віконний проріз зі сторони вул. Стрітенської. Також фактичне планування перегородок, влаштування дверних прорізів підвального нежитлового приміщенні літ. А не приміщеннями № 16 та №№ 10, 17; з приміщення № 16 влаштовано віконний та дверний проріз в приміщенні кухні. З кухні замість дверних прорізів влаштовано вікна.

Також демонтовано перегородки нежитлових приміщень першого поверху літ. А, а саме: між приміщеннями №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, VII (згідно із планом БТІ).

Відповідач вказує, що зазначені вище будівельні роботи виконані без документа, який надає право на виконання будівельних робіт, а саме дозволу на виконання будівельних робіт, чим порушено ч. 1 ст. 34, ч. 1 ст. 37 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Також в ході перевірки встановлено, що повітроводи витяжної вентиляції із вищевказаних приміщень прокладені по фасаду житлового будинку, що є порушенням, п. 5.33ДБНЖитловібудинки. ОсновніположенняДБНВ.2.2-15-2005.

Зазначені приміщення експлуатуються без прийняття в експлуатацію у встановленому законодавством порядку, після виконання будівельних робіт, а саме: ПП «ФІРМА - АІС», надає вищевказані приміщення на платній основі в оренду ТОВ «ЧЕРНОМОРКА НА ГОНЧАРА» під ресторан «ЧЕРНОМОРКА», чим порушено ч. 8 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та п. 12 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 461.

Відповідач наголошує, що під час проведення позапланової перевірки за вищезазначеною адресою здійснювалась фотофіксація.

Тому, за результатами перевірки посадовою особою Департаменту складено відповідний акт від 29.03.2019, в якому зазначені виявлені в ході перевірки порушення, позивачу видано обов`язковий до виконания припис про усунения порушения вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 29.03.2019 з вимогою заборонити експлуатацію нежитлових приміщень першого та підвального поверху в літ. А ресторану «Черноморка» до усунення виявлених порушень та у термін до 29.05.2019 усунути допущені порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності у встановленому законодавством порядку та складено протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 29.03.2019.

Відповідач вказує, що всі зазначені документи були складені відповідно до форм затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 15.05.2012 № 240 та були вручені представнику Позивача Гладун Л.В. (довіреність від 01.03.2019) про що свідчить підпис зазначеної особи на їх звороті.

Тому, розглянувши матеріали справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності та заслухавши осіб, які брали участь у розгляді справи, позивача притягнуто до встановленої Законом України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» відповідальності, із накладанням стягнення у виді штрафу - постанова про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 09.04.2019 № 58/19/10/26-13/0904/02/5 та № 59/19/10/26-14/0904/02/5.

В подальшому на підставі перевірки виконання вимог приписів про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 29.03.2019 посадовою особо Департаменту згідно наказу № 233 та направлення для проведення планового (позапланового) заходу від 27.05.2019 у присутності уповноваженої особи за довіреністю ПП «Фірма-АІС» Гладун Л.В. та керівника ТОВ «Черноморка на Гончара» Коструб Д.М. проведено позапланову перевірку.

Під час перевірки виконання ПП «ФІРМА - АІС» вимог припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 29.03.2019 на об`єкті: «Реконструкція нежитлових приміщень підвалу та приміщення першого поверху ресторану «ЧЕРНОМОРКА» на вул. Олеся Гончара, 15/3 у Шевченківському районі м. Києва» встановлено, що ПП «ФІРМА - АІС» вимоги зазначеного вище припису про усунення порушень від 29.03.2019 не виконано.

Також під час перевірки встановлено, що нежитлові приміщення підвалу та приміщення першого поверху ресторану «ЧЕРНОМОРКА» на вул. Олеся Гончара, 15/3 у Шевченківському районі м. Києва продовжують експлуатуватись без прийняття об`єкта в експлуатацію, що підтверджується чеком.

Відповідач вказує, що ПП «ФІРМА - АІС» протягом року за допущені правопорушення було піддано стягненню передбаченому Законом України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» (постанова про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 09.04.2019 № 58/19/10/26-13/0904/02/5).

Також під час перевірки виконання орендарем ТОВ «ЧЕРНОМОРКА НА ГОНЧАРА» вимог припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 29.03.2019 на об`єкті: «Реконструкція нежитлових приміщень підвалу та приміщення першого поверху ресторану «ЧЕРНОМОРКА» на вул. Олеся Гончара, 15/3 у Шевченківському районі м. Києва» встановлено, що ТОВ «ЧЕРНОМОРКА НА ГОНЧАРА» вимоги зазначеного вище припису про усунення порушень від 29.03.2019 не виконано.

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду контролю щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт посадовою особою Департаменту складено акт від 20.06.2019, в якому зазначені виявлені в ході перевірки порушення, видано позивачу припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 20.06.2019 з вимогою заборонити експлуатацію нежитлових приміщень першого та підвального поверху в літ. А ресторану «Черноморка» на вул. Олеся Гончара, 15/3 у Шевченківському районі міста Києва до усунення виявлених порушень та у термін до 20.07.2019 усунути допущені порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності шляхом приведення нежитлових приміщень першого та підвального поверху в літ. А ресторану «Черноморка» на вул. Олеся Гончара, 15/3 у Шевченківському районі міста Києва у відповідність до поверхових планів інвентаризаційної справи Київського міського бюро технічної інвентаризації та демонтажу вентиляційних каналів прокладених по фасаду будівлі від зазначеного закладу громадського харчування, також посадовою особою Департаменту відносно Позивача було складено протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 20.06.2019.

Складені за результатами позапланової перевірки документи 20.06.2019 були надіслані на адресу суб`єкта містобудування рекомендованим з повідомленням листом та отриманні останнім 15.07.2019 про що свідчить відмітка в рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення.

Відповідач наголошує, що на розгляд справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності уповноваженні особи позивача не з`явились, хоча і були повідомлені про час та місце розгляду справи належним чином, не висловили жодних зауважень щодо порядку проведення перевірки та встановлених фактів порушень.

Враховуючи викладене, за вчинені правопорушення, на підставі поданих документів і матеріалів, складених під час здійснення позапланової перевірки, посадовою особою відповідача позивача притягнуто до встановленої Законом України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» відповідальності, із накладенням накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 02.07.2019 № 115/19/10/26-19/0207/02/5 та № 116/19/10/26- 18/0207/02/5.

З приводу посилань позивача на те, що на момент проведення будівельних робіт, жилий будинок за вищезазначеною адресою не був пам`ятником культурної спадщини, відповідач звертає увагу, що будівельні роботи виконання після 26.01.2012, тоді як відповідно до Наказу Управління охорони пам`яток історії, культури та історичного середовища від 02.04.1998 № 15, житловий будинок на вул. Олеся Гончара, 15/3 у Шевченківському районі м. Києва є пам`яткою архітектури, будинок прибутковий.

27.06.2027 надійшов відзив на апеляційну скаргу до Шостого апеляційного адміністративного суду, в якому позивач просить відмовити в задоволенні такої, а оскаржуване рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Позивач вказує, що факт проведення робіт про переплануванню нежитлових приміщень будинку по АДРЕСА_1 , у 1995 році підтверджується розпорядженням Шевченківської Ради народних депутатів від 01.02.1996 № 99 на відкриття ресторану "На Стрітенській", а також довідкою Державної санітарно - епідеміологічної служби Шевченківського району м. Києві від 03.12. 1996 № 195, копія якої наявна в матеріалах справи.

Крім того, в результаті перевірки інспектором встановлено наступне: "що відповідно до наказу Управління охорони пам`яток історії, культури та історичного середовища від 02.04.1998 р. № 15, житловий будинок на вул. Олеся Гончара, 15/3 у Шевченківському районі м. Києва є пам`яткою архітектури, будинок прибутковий і відповідно до ч. 5 ст. 32 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" пам`ятники культурної спадщини, визначені відповідно до Закону України "Про охорону культурної спадщини належить до об`єктів із значними наслідками ( ССЗ)"

Отже, єдиним критерієм віднесення житлового приміщення вул. Олеся Гончара, 15/3 до класу ( СС 3) є те, що є пам`яткою історії місцевого значення.

Однак, судом першої інстанції встановлено, що момент проведення ремонтних робіт по вул. Олеся Гончара, 15/3, такого терміну як клас наслідків (відповідальності) - ССЗ в законодавстві України взагалі не існувало, оскільки на законодавчому рівні воно з`явилося тільки з прийняттям Закону України, від № 17.01.2011 № 1817- VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності".

Крім того, рішення по справі № 640/6300/19, яке набрало чинності 19.03.2020 за позовом Приватного підприємства "Фірма - АІС" до Державної інспекції архітектури та містобудування, мають спільний предмет судового розгляду з справою № 640/15737/19, то рішення по справі № 640/6300/19 мас преюдиційне значення при розгляді справи № 640/15737/19.

Керуючись частинами 1 та 2 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Як вбачається з матеріалів справи, 27.05.2019 заступником директора Департаменту прийнято наказ № 235, яким призначено проведення позапланової перевірки на об`єкті будівництва: "Реконструкція нежитлових приміщень підвалу та приміщення першого поверху ресторану "Черноморка" на вул. О.Гончара, 15/3 у Шевченківському районі м. Києва".

Пунктом 2 вказаного наказу визначено, що предметом перевірки є перевірка виконання вимог приписів про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 29.03.2019, виданих ТОВ "Черноморка на Гончара" та ПП "Фірма АІС".

27.05.2019 відповідачем видано головному інспектору будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного та ринкового нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в м. Києві Близнюку Л.Л. направлення для проведення планового (позапланового) заходу.

У період з 06.06.2019 по 20.06.2019 головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного та ринкового нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в м. Києві Близнюком Л.Л. проведено позапланову перевірку на об`єкті будівництва: "Реконструкція нежитлових приміщень підвалу та приміщення першого поверху ресторану "Черноморка" на вул. О.Гончара, 15/3 у Шевченківському районі м. Києва", за результатами якої складено акт від 20.06.2019.

Вказаним актом зафіксовано, що ПП "Фірма АІС" не виконало вимоги припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 29.03.2019.

20.06.2019 головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного та ринкового нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в м. Києві Близнюком Л.Л. видано ПП "Фірма-АІС" припис про усунення порушення законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, з вимогою:

- заборонити з 20.06.2019 експлуатацію нежитлових приміщень першого та підвального поверху в літ. А ресторану "Черноморка" на вул. Олеся Гончара, 15/3 у Шевченківському районі м. Києва до усунення виявлених порушень;

- у термін до 20.07.2019 усунути допущені порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності шляхом приведення нежитлових приміщень першого та підвального поверху в літ. А ресторану "Черноморка" на вул. Олеся Гончара, 15/3 у Шевченківському районі м. Києва у відповідність до поверхових планів інвентаризаційної справи Київського міського бюро технічної інвентаризації та демонтажу вентиляційних каналів прокладених по фасаду будівлі від зазначеного закладу громадського харчування.

Також, 20.06.2019 головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного та ринкового нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в м. Києві Близнюком Л.Л. складено протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності відносно ПП "Фірма-АІС".

02.07.2019 головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного та ринкового нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в м. Києві Близнюком Л.Л. прийнято постанову № 116/19/10/26-18/0207/02/5, якою ПП "Фірма-АІС" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом 2 пункту 1 частини 6 статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф в сумі 30 105 грн.

Вважаючи вказану постанову протиправною, а свої права порушеними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги в частині, суд першої інстанції прийшов до висновку, що враховуючи, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.02.2020 у справі № 640/6300/19, яке набрало законної сили 23.03.2020, скасовано припис про усунення порушення законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 29.03.2019, то позивач не може бути притягнутий до відповідальності на підставі абзацу 2 пункту 1 частини 6 статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності". Встановлені обставини є підставою для скасування постанови Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 02.07.2019 № 116/19/10/26-18/0207/02/5 про накладення штрафу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, що є правовою підставою для задоволення позовних вимог у цій частині.

Відмовляючи в задоволенні частини позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що не вбачає підстав для визнання протиправними дій головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного та ринкового нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в м. Києві Близнюка Л. Л. Оскільки, станом на день прийняття відповідачем наказу від 27.05.2019 № 235, складення акта від 20.06.2019, видачі припису від 20.06.2019 та прийняття постанови від 02.07.2019 № 116/19/10/26-18/0207/02/5 рішення суду в адміністративній справі № 640/6300/19 не було прийнято.

Переглядаючи справу за наявними у ній доказами, перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає про таке.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів регулює Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI).

За визначенням, що міститься у частинах 1-3 ст. 41 Закону № 3038-VI державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Плановою перевіркою вважається перевірка, що передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю, який затверджується керівником такого органу.

Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Підставами для проведення позапланової перевірки є:

1) подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням;

2) необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів;

3) виявлення факту самочинного будівництва об`єкта;

4) перевірка виконання суб`єктом містобудування вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю;

5) вимога головного інспектора будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, про проведення перевірки за наявності підстав, передбачених законом;

6) звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності;

7) вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

Підготовчі та будівельні роботи, які не відповідають вимогам законодавства, будівельним нормам, стандартам і правилам, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без набуття права на їх виконання, підлягають зупиненню до усунення порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про адміністративні правопорушення та справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право:

1) безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню;

2) складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону;

3) у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо:

а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;

б) зупинення підготовчих та будівельних робіт;

4) проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомки, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації;

5) проводити перевірку відповідності будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, що використовуються під час будівництва об`єктів, вимогам стандартів, норм і правил згідно із законодавством;

6) залучати до проведення перевірок представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, експертних та громадських організацій (за погодженням з їх керівниками), фахівців галузевих науково-дослідних та науково-технічних організацій;

7) одержувати в установленому законодавством порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, фізичних осіб інформацію та документи, необхідні для здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.

Забороняється витребовувати у суб`єктів містобудування інформацію та документи податкової, фінансової звітності, щодо оплати праці, руху коштів та інші, не пов`язані із здійсненням державного архітектурно-будівельного контролю;

8) вимагати у випадках, визначених законодавством, вибіркового розкриття окремих конструктивних елементів будинків і споруд, проведення зйомки і замірів, додаткових лабораторних та інших випробувань будівельних матеріалів, виробів і конструкцій;

9) забороняти за вмотивованим письмовим рішенням експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих в експлуатацію;

10) здійснювати фіксування процесу проведення перевірки з використанням фото-, аудіо- та відеотехніки;

11) здійснювати контроль за дотриманням порядку обстеження та паспортизації об`єктів, а також за реалізацією заходів щодо забезпечення надійності та безпеки під час їх експлуатації.

На одному об`єкті будівництва, який є предметом державного архітектурно-будівельного контролю, приписи про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, про зупинення підготовчих та будівельних робіт, а також складання протоколів про вчинення правопорушень та накладення штрафів можуть стосуватися кількох суб`єктів містобудування.

Процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт визначено Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 553 (далі - Порядок № 553).

На виконання пунктів 5, 7 Порядку № 553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Підставами для проведення позапланової перевірки є:

подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням;

необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів;

виявлення факту самочинного будівництва об`єкта;

перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю;

вимога головного інспектора будівельного нагляду Держархбудінспекції щодо проведення перевірки за наявності підстав, встановлених законом;

звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності;

вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати десяти робочих днів, а у разі потреби може бути одноразово продовжений за письмовим рішенням керівника відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю чи його заступника не більше ніж на два робочих дні.

Під час проведення позапланової перевірки посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язана пред`явити службове посвідчення та надати копію направлення для проведення позапланової перевірки.

На виконання пунктів 16-22 Порядку № 553 за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.

У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт (далі - припис).

У приписі обов`язково встановлюється строк для усунення виявлених порушень згідно з додатком.

Керівникові кожного суб`єкта містобудування, щодо якого складений акт перевірки, або його уповноваженій особі надається по одному примірнику такого акта. Один примірник акта перевірки залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю.

Акт перевірки підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку, та керівником суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, або його уповноваженою особою, в останній день перевірки.

Завірена належним чином копія акта, складеного посадовими особами органу державного архітектурно-будівельного контролю за результатами проведеної на об`єкті будівництва перевірки, щодо невиконання приписів, виданих органом державного архітектурно-будівельного контролю генеральному підряднику (підряднику), стосовно порушень вимог нормативно-правових актів, будівельних норм та нормативних документів у сфері містобудівної діяльності, затверджених проектних рішень під час будівництва об`єктів та/або зупинення підготовчих та будівельних робіт надсилається до апарату Держархбудінспекції як органу ліцензування для прийняття відповідного рішення.

Припис складається у двох примірниках. Один примірник припису залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю, а інший надається суб`єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль.

Припис підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку.

Протокол разом з усіма матеріалами перевірки протягом трьох днів після його складення подається посадовій особі органу державного архітектурно-будівельного контролю, до повноважень якої належить розгляд справ про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Якщо суб`єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, не погоджується з актом перевірки, він підписує його із зауваженнями, які є невід`ємною частиною такого акта.

У разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, підписати акт перевірки та припису, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю робить у акті відповідний запис.

У разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, від отримання акта та припису, вони надсилаються йому рекомендованим листом з повідомленням.

Постанова про накладення штрафу складається у трьох примірниках. Перший примірник постанови у триденний строк після її прийняття вручається під розписку суб`єкту містобудування (керівнику або уповноваженому представнику суб`єкта містобудування) або надсилається рекомендованим листом з повідомленням, про що робиться запис у справі. Два примірники залишаються в органі державного архітектурно-будівельного контролю, який наклав штраф.

Як встановлено вище, 27.05.2019 заступником директора Департаменту прийнято наказ № 235, яким призначено проведення позапланової перевірки на об`єкті будівництва: "Реконструкція нежитлових приміщень підвалу та приміщення першого поверху ресторану "Черноморка" на вул. О.Гончара, 15/3 у Шевченківському районі м. Києва".

Пунктом 2 вказаного наказу визначено, що предметом перевірки є перевірка виконання вимог приписів про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 29.03.2019, виданих ТОВ "Черноморка на Гончара" та ПП "Фірма АІС".

27.05.2019 відповідачем видано головному інспектору будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного та ринкового нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в м. Києві Близнюку Л.Л. направлення для проведення планового (позапланового) заходу.

У період з 06.06.2019 по 20.06.2019 головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного та ринкового нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в м. Києві Близнюком Л.Л. проведено позапланову перевірку на об`єкті будівництва: "Реконструкція нежитлових приміщень підвалу та приміщення першого поверху ресторану "Черноморка" на вул. О.Гончара, 15/3 у Шевченківському районі м. Києва", за результатами якої складено акт від 20.06.2019.

Вказаним актом зафіксовано, що ПП "Фірма АІС" не виконало вимоги припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 29.03.2019.

20.06.2019 головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного та ринкового нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в м. Києві Близнюком Л.Л. видано ПП "Фірма-АІС" припис про усунення порушення законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, з вимогою:

- заборонити з 20.06.2019 експлуатацію нежитлових приміщень першого та підвального поверху в літ. А ресторану "Черноморка" на вул. Олеся Гончара, 15/3 у Шевченківському районі м. Києва до усунення виявлених порушень;

- у термін до 20.07.2019 усунути допущені порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності шляхом приведення нежитлових приміщень першого та підвального поверху в літ. А ресторану "Черноморка" на вул. Олеся Гончара, 15/3 у Шевченківському районі м. Києва у відповідність до поверхових планів інвентаризаційної справи Київського міського бюро технічної інвентаризації та демонтажу вентиляційних каналів прокладених по фасаду будівлі від зазначеного закладу громадського харчування.

Також, 20.06.2019 головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного та ринкового нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в м. Києві Близнюком Л.Л. складено протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності відносно ПП "Фірма-АІС".

02.07.2019 головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного та ринкового нагляду Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції в м. Києві Близнюком Л.Л. прийнято постанову № 116/19/10/26-18/0207/02/5, якою ПП "Фірма-АІС" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого абзацом 2 пункту 1 частини 6 статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф в сумі 30 105 грн.

В той де час, як не заперечується сторонами у справі, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.02.2020, з урахування ухвали про виправлення описок від 25.05.2020, у справі № 640/6300/19, яке набрало законної сили 23.03.2020, адміністративний позов Приватного підприємства «Фірма-АІС» (04054, м. Київ, вулю Олеся Гончара, 15/3 код ЄДРПОУ 19129274) задоволено повністю.

Визнано протиправними дії Головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного та ринкового нагляду Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві Близнюка Л. Л. щодо складання припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 29. 03.2019 р. та скасувати припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 29. 03.2019 р.

Визнано протиправними дії Головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного та ринкового нагляду Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві Близнюка Л. Л. щодо складання постанови про накладення штрафу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 09.04.2019 р. № 58/19/10/26-13/0904/02/5.

Скасовано постанову про накладення штрафу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 09.04.2019 р. № 58/19/10/26-13/0904/02/5.

Визнано протиправними дії Головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного та ринкового нагляду Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві Близнюка Л. Л., щодо складання постанови про накладення штрафу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 09.04.2019 р. № 59/19/10/26-13/0904/02/5.

Скасовано постанову про накладення штрафу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 09.04.2019 р. № 59/19/10/26-13/0904/02/5.

Стягнуто на користь Приватного підприємства «Фірма-АІС» (04054, м. Київ, вулю Олеся Гончара, 15/3 код ЄДРПОУ 19129274) понесені ним судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 5763,00 (п`ять тисяч сімсот шістдесят три гривні) гривні 00 копійок за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції (бульвар. Лесі Українки, 26, м. Київ, 01133 код ЄДРПОУ 37471912).

Отже, рішенням суду, яке набрало законної сили визнано протиправним та скасовано припис від 29.03.2019 та постанови про накладення штрафу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 09.04.2019 № 58/19/10/26-13/0904/02/5 та № 59/19/10/26-13/0904/02/5.

Зважаючи на встановлені обставини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскільки припис від 29.03.2019 б/н про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, який є підставою для проведення позапланової перевірки позивача за результатом якої винесено оскаржувану постанову № 116/19/10/26-18/0207/02/5, визнано протиправним та скасовано, а останню прийнято під час перевірки обставин щодо невиконання вимог припису від 29.03.2019, наявні правові підстави для задоволення позовних вимог.

Натомість доводи апеляційної скарги спростовуються вказаним вище.

Зважаючи на те, що сторони у справі не оскаржують рішення суду першої інстанції частиною якого відмовлено у задоволенні позовних вимог, колегія суддів не надає оцінки даній частині оскаржуваного рішення суду першої інстанції.

Згідно ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких обставин, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції винесене з дотриманням норм матеріального та процесуального права, судом повно з`ясовано обставини справи, а доводи апеляційної скарги не спростовують правильність висновків суду першої інстанції, у зв`язку з чим підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Керуючись ст.ст. 242-245, 308, 311, 315, 316, 321-322, 325, 328-329 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Державної інспекції архітектури та містобудування України залишити без задоволення.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 грудня 2022 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя В.Ю. Ключкович

Судді О.О. Беспалов

І.О. Грибан

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.07.2024
Оприлюднено12.07.2024
Номер документу120281354
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —640/15637/19

Постанова від 10.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 17.02.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Рішення від 09.12.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Катющенко В.П.

Ухвала від 09.12.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Катющенко В.П.

Ухвала від 11.01.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Катющенко В.П.

Ухвала від 25.05.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Катющенко В.П.

Ухвала від 02.09.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Катющенко В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні