Справа № 420/8464/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 липня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді ТанцюриК.О., розглянувши у порядку письмового провадження у м.Одесі справу за адміністративним позовом Приватного підприємства СТАРС ТРАНС до Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради, треті особи Товариство з обмеженою відповідальністю АС -ТРАНС ЮГ, Товариство з обмеженою відповідальністю Автотранс -Україна, про визнання протиправними та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Приватного підприємства СТАРС ТРАНС до Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради, треті особи Товариство з обмеженою відповідальністю АС -ТРАНС ЮГ, Товариство з обмеженою відповідальністю Автотранс -Україна, про визнання протиправним та скасування рішення Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради, щодо укладення тимчасового договору №01/76 викладеного в наказі Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради №9 Про призначення перевізника на обслуговування міських автобусних маршрутів загального користування: №16 вул. Ген. Бочарова 6-й км Овідіопольської дороги, режим руху маршрутне таксі; 288 Диткомбінат кладовище Західне, режим руху звичайний від 19.01.2024; визнання протиправним та скасування рішення Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради, щодо укладення тимчасового договору№01/77 викладеного в Наказі Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради №7 Про призначення перевізника на обслуговування міських автобусних маршрутів загального користування: №149 Люстдорф - просп. Олександрівський, режим руху маршрутне таксі; №149 Люстдорф - просп. Олександрівський, режим руху звичайний; №263 ж/м Шкільний 13 ст. В. Фонтану режим руху маршрутне таксі від 19.01.2024.
Ухвалою суду від 05.04.2024 відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
В обґрунтування позовних вимог позивач у позовній заяві зазначав, що 27.04.2017 між позивачем та відповідачем на підставі ст. 7 Закону України «Про автомобільний транспорт в Україні (в редакції статті 7 Закону та назви на момент укладання Договору), протоколу засідання конкурсного комітету з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування від 03.04.2017 р. №7, наказу ДТЗОДР №32/1 від 12.04.2017 було укладено договір №93 про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування. Відповідно до умов зазначеного договору відповідач надає позивачу право на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, які є єдиним об`єктом (комплексом), а саме: №149 «Люстдорф - просп. Олександрівський», режим руху маршрутне таксі; №149 «Люстдорф - просп. Олександрівський», режим руху звичайний; №263 «ж/м Шкільний 13 ст. В. Фонтану», режим руху маршрутне таксі, а позивач забезпечує якісні та безпечні перевезення пасажирів на умовах, передбачених чинним законодавством, цим договором та додатком №1 до нього, на зазначених маршрутах. Термін дії Договору з 01.06.2017 по 01.06.2022. Дія вказаного договору неодноразово продовжувалась додатковими договорами. 02.12.2021 року між позивачем та відповідачем на підставі ст. 6, 7 Закону України «Про автомобільний транспорт в Україні, п. 53, 55 Постанови КМУ «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування», Постанови КМУ «Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту», протоколу засідання конкурсного комітету з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування від 10.11.2021 р. №1, Наказу ДТЗОДР №98 від 26.11.2021 року було укладено Договір №116 про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування. Протягом усього часу дії зазначених договорів, позивач належним чином в повному обсязі виконував взяті на себе зобов`язання за договорами про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування № 93 від 27.04.2017 та №116 від 02.12.2026 р. Позивач вказав, що не зважаючи на належне виконання позивачем своїх зобов`язань, передбачених вищезазначеними договорами, відповідач, всупереч чинного законодавства України, безпідставно та необґрунтовано вчинив незаконні дії, які направлені на розірвання зазначених договорів в односторонньому порядку. Так, відповідач всупереч вимогам порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування», затвердженого постановою КМУ від 03.12.2008 року №1081, незаконно та протиправно розірвав з позивачем вищезазначені договори, шляхом прийняття рішення про розірвання таких договорі, які виклав у Наказі №06 «Про розірвання договору «Про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування» від 27.04.2017 №93» від 19.01.2024 та Наказі №08 «Про розірвання договору «Про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування» від 02.12.2021 №116» від 19.01.2024. В подальшому, як вказав позивач, всупереч вимогам Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування», затвердженого постановою КМУ від 03.12.2008 року №1081 , відповідач незаконно та протиправно уклав з ТОВ АС-ТРАНС ЮГ тимчасові Договори № 01/76 та №01/77 від 19.01.2024. Як вказав позивач, процедура розірвання з позивачем, яка передбачена п.п. 2 п.55 «Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування», затвердженого постановою КМУ від 03.12.2008 року №1081 проігнорована відповідачем та дотримана не була та навіть існування прямої заборони суду щодо розірвання договорів не зупинило відповідача в своїх протиправних діяннях. Щодо незаконності оскаржуваних рішень, позивач повідомив наступне. По-перше, порушена процедура розірвання договорів про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування з попереднім перевізником позивачем; по-друге, існувала ухвала суду, яка забороняла розривати такі договори. По-третє, накази №7 та №9 про укладання договорів з новим перевізником видані передчасно 19.01.2024; по-четверте, укладення тимчасових договорів, як наслідок, теж передчасне; по-п`яте, відповідач мав би забезпечити дострокове розірвання договору або анулювання дозволу з автомобільним перевізником у разі: наявності фактів порушення ним умов договору або дозволу у частині незабезпечення регулярності перевезень з вини перевізника (менш як 90 відсотків за місяць), використання автобусів, що не відповідають зазначеним умовам за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками, відправлення автобусів з місць, що не передбачені розкладом руху. Розірвання договору або анулювання дозволу здійснюється не раніше ніж через 30 календарних днів після надісланого організатором попередження такому перевізникові про недопущення порушення умов договору (дозволу) та встановлення повторного факту такого порушення (попередження не застосовується у разі настання транспортної події з вини водія автобуса з потерпілими та/або загиблими, яка спричинена діяльністю перевізника). У такому разі для роботи на автобусному маршруті загального користування призначається організатором конкурсу автомобільний перевізник, який за результатами конкурсу визнаний таким, що зайняв друге місце (за наявності), на строк до закінчення строку дії договору або дозволу, який було розірвано (анульовано). У разі відсутності автомобільного перевізника, який за результатами конкурсу визнаний таким, що зайняв друге місце, призначається організатором конкурсу до проведення конкурсу інший автомобільний перевізник, транспортні засоби якого відповідають за параметрами, класом, категорією, комфортністю і пасажиромісткістю вимогам, передбаченим для відповідного виду перевезень, один раз на строк не більш як три місяці. Так,як вказав позивач, відповідачем не запропоновано укласти тимчасові договори на перевезення пасажирів іншими учасникам конкурсів, за результатами яких позивачем визнано переможцем та укладено було з ним Договір № 93 про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування від 27.04.2017 року та Договір № №116 про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування від 02.12.2021 року, чим знову було порушено вимоги порядку п.п. 2 п.55 «Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування», затвердженого постановою КМУ від 03.12.2008 року №1081.
24.04.2024 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву у якому відповідач вказав, що не погоджується із позовними вимогами позивача та просить суд відмовити у задоволенні позову. Відповідач зазначив, що у період з 15.12.2023 року по 15.01.2024 року, на підставі Наказу Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради №63, відділом організації пасажирських перевезень спільно з відділом контролю за безпекою дорожнього руху та паркування Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради були проведені перевірки підприємств - перевізників щодо виконання умов Договорів «Про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування» під час перевезення пасажирів та в місцях збереження транспортних засобів. Відповідно до акту перевірки виконання умов Договору про організацію перевезень (на маршрутах) № 101 від 18 грудня 2023 року робочою групою відповідача, як організатора за Договором, на підставі направлення було проведено перевірку за присутності водія транспортного засобу і встановлені факти ряду порушень умов Договору № 110 від 16.01.2021 року. А саме, відсутність загальної пасажиромісткості із зазначенням окремо кількості місць для сидіння пасажирів, відсутність напису Не курити, відсутність позначення місць для інвалідів рельєфною піктограмою в порядку, визначеному Мінінфраструктури, недодержання водієм автобуса затвердженого розкладу та маршруту руху, відсутність екіпірування транспортного засобу, а саме: ключа балонний, запасне колесо, набір інструментів знак аварійної зупинки, два противідкатні упори, відсутність полісу обов`язкового особистого страхування водіїв від нещасних випадків на транспорті. Відповідно до Акту перевірки виконання умов Договору про організацію перевезень (на маршрутах) № 104 від 18 грудня 2023 року робочою групою відповідача, як Організатора за Договором, на підставі направлення було проведено перевірку за присутності водія транспортного засобу і встановлені факти ряду порушень умов Договору № 116 від 02.12.2021 року. Також, відсутність позначення входу та виходу, відсутність загальної пасажиромісткості із зазначенням окремо кількості місць для сидіння пасажирів, відсутність напису Не курити, відсутність напису Місця для пасажирів з дітьми та інвалідів, відсутність позначення місць для інвалідів рельєфною піктограмою в порядку, визначеному Мінінфраструктури, відсутність заповненого квитково-касового листа, недодержання водієм автобуса затвердженого розкладу та маршруту руху, відсутність повного екіпірування транспортного засобу, відсутність зовнішньої задньої візуальної інформації, відсутність посадової інструкції водія автобуса. Відповідно до Акту перевірки виконання умов Договору про організацію перевезень (на маршрутах) № 105 від 18 грудня 2023 року робочою групою Відповідача, як Організатора за Договором, на підставі направлення було проведено перевірку за присутності водія транспортного засобу і встановлені факти ряду порушень умов Договору № 110 від 16.01.2021 року. Зокрема, відсутність позначення входу та виходу, відсутність загальної пасажиромісткості із зазначенням окремо кількості місць для сидіння пасажирів, відсутність позначення місць розташування аварійних виходів (із зазначенням способу їх вчинення), вогнегасника, аптечки та кнопки екстреної зупинки, відсутність напису Не курити, відсутність напису Місця для пасажирів з дітьми та інвалідів, відсутність позначення місць для інвалідів рельєфною піктограмою в порядку, визначеному Мінінфраструктури, недодержання водієм автобуса затвердженого розкладу та маршруту руху, відсутність повного екіпірування транспортного засобу, відсутність полісу обов`язкового особистого страхування водіїв від нещасних випадків на транспорту. Крім цього кузов автобуса покритий іржею та відповідно потребує кузовного ремонту. Транспортний засіб БАЗ-А07923, державний номер НОМЕР_1 не відповідає умовам конкурсу та не може здійснювати перевезення пасажирів на міських маршрутах загального користування. Відповідно до Акту перевірки виконання умов Договору про організацію перевезень (на маршрутах) № 108 від 18 грудня 2023 року робочою групою Відповідача, як Організатора за Договором, на підставі направлення було проведено перевірку за присутності водія транспортного засобу і встановлені факти ряду порушень умов Договору № 110 від 16 січня 2021 року. Відсутність позначення входу та виходу, відсутність загальної пасажиромісткості із зазначенням окремо кількості місць для сидіння пасажирів, відсутність напису Не курити, відсутність напису Місця для пасажирів з дітьми та інвалідів, відсутність позначення місць для інвалідів рельєфною піктограмою в порядку, визначеному Мінінфраструктури, відсутність аварійного виходу, недодержання водієм автобуса затвердженого розкладу та маршруту руху, відсутність повного екіпірування транспортного засобу. Крім того, кількість місць для сидіння в салоні автобуса БАЗ А07925, державний номер НОМЕР_2 , не відповідає запису свідоцтву про реєстрацію транспортного засобу, було зроблене самовільне переобладнання. Салон не містить місця для розташування інвалідного візка під час руху, засобів кріплення інвалідного візка, кнопки виклику водія, відсутній знак, що підтверджує пристосованість транспорту для перевезення осіб з інвалідністю. Перераховані порушення,як вказав відповідач, важливо тлумачити не просто як формальні порушення умов договору, але й як такі, значимість яких прямо і значно впливає на дорожній рух та організацію перевезення пасажирів автобусними маршрутами загального користування. Відповідач зауважив, що відсутність повного екіпірування транспортного засобу, вогнегасника, аптечки та кнопки екстреної зупинки, самовільне переобладнання транспортного засобу - усе це є тими порушення, які потенційно можуть призвести як до аварійних ситуацій, так і до фатальних наслідків таких аварійних ситуацій. Відповідно до листа відповідача №01-41/2371 від 20 грудня 2023 року, позивача було повідомлено про виявлені порушення та запропоновано усунути їх. Крім того, Відповідач, керуючись п.п. 2 п. 55 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабміну України від 03 грудня 2008 року №1081, попередив позивача, що у разі виявлення повторних порушень виконання договірних умов з боку ПП СТАРС ТРАНС, вищезгадані договори будуть розірвані в односторонньому порядку. 25 грудня 2023 року відповідачем було видано Наказ Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради №65 Про здійснення заходів контролю щодо умов виконання Договорів про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, яким було зобов`язано співробітників відділу організації пасажирських перевезень управління транспорту та пасажирських перевезень Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради здійснити заходи контролю щодо виконання умов Договорів про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, які укладені між Департаментом та ПП СТАРС ТРАНС в місцях збереження транспортних засобів підприємствперевізників. Відповідно до Акту перевірки виконання умов Договору про організацію перевезень (за місцезнаходженням перевізника / на території матеріально-технічної бази) № 153 від 26 грудня 2023 року робочою групою відповідача, як організатора, було проведено заходи контролю за присутності директора позивача та встановлено факт ряду порушень. Зокрема, порушення процедури проведення передрейсового та післярейсового медичного огляду водіїв, вимоги щодо стану здоров`я водіїв та встановлення факту прострочення дії медичних довідок водіїв. Зокрема, відповідач звернув уівгу, що в ході заходів контролю було встановлено наявність працівника позивача, водія автобуса, у якого відсутня категорії D, який, крім цього має візуальні ознаки погіршення стану здоров`я - кульгавість. Робочою групою при перевірці медичної довідки зазначеного водія було встановлено відсутність дозволу на водіння категорії D. Проте, як вказав відповідач, жодних пояснень від позивача щодо цього не надходило, попри те, що зазначене порушення має високий рівень ризику створення аварійних ситуацій. Відповідно до листа Відповідача №01-41/82 від 11 січня 2024 року, Позивача було повідомлено про виявлені порушення. Саме здійснення контролю було зумовлено об`єктивними факторами з огляду на виявлені Одеською обласною державною (військовою) адміністрації та Громадською організацією Комітет по боротьбі з корупцією та захисту прав громадян порушення на автобусних маршрутах, щодо забезпечення організації перевезення пасажирів на яких були укладені відповідні Договори з Позивачем. Зазначені заходи здійснювались з урахуванням нормального режиму господарської діяльності позивача. Укладені між позивачем і відповідачем Договори про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування № 93 від 27.04.2017 року, №102 від 17.01.2018 року, №110 від 16.01.2021 року та №116 від 02.12.2021 виконують важливу соціальну роль. Як вказав відповідач, він мав право проводити здійснювати заходи контролю за виконанням Договорів про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, як його сторона, а сам вид заходів контролю - не є тотожним плановим, позаплановим і рейдовим перевіркам у розумінні Закону України Про автомобільний транспорт. Відповідачем, попри відсутність чіткої процедури здійснення контролю була забезпечена можливість для позивача та його представників бути присутнім при проведенні заходів контролю за виконанням умов договорів, ознайомитися з результатами перевірки та безпосередньо усунути виявлені недоліки. А отже, як вказав відповідач, наведені доводи позивачем є такими, що жодним чином не обґрунтовані, не відповідають дійсності та не підтверджують неправомірність дій Відповідача, а тому не можуть бути взяті до уваги судом. Проведені заходи контролю є законними, відповідають умовам Договорів про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування та були здійснені з метою забезпечення безперебійності якісного і безпечного перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування. Як вказав відповідач, ним були встановлені факти порушення позивачем умов укладених договорів 18 грудня 2023 року. Відповідач забезпечив попередження позивача про необхідність усунення порушень та наслідки такого не усунення листом, який було отримано позивачем 20 грудня 2023 року. При цьому, відповідач зауважив, що зазначене підтверджується і позивачем. З огляду на встановлені 26 грудня 2023 року повторні порушення умов укладених договорів, відповідачем 19 січня 2024 року було проінформовано позивача, що договори про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування № 93 від 27.04.2017 року, №102 від 17.01.2018 року, №110 від 16.01.2021 року та №116 від 02.12.2021 року будуть розірвані з 22 січня 2024 року.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
27.04.2017 року між Приватним підприємством СТАРС ТРАНС до Департаментом транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради, на підставі ст.7 Закону України «Про автомобільний транспорт в Україні, протоколу засідання конкурсного комітету з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування від 03.04.2017 р. №7, Наказу ДТЗОДР №32/1 від 12.04.2017 року укладено договір №93 про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування.
Відповідно до умов зазначеного договору (п.1) Департамент транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради надає позивачу право на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, які є єдиним об`єктом (комплексом), а саме: №149 «Люстдорф - просп. Олександрівський», режим руху маршрутне таксі; №149 «Люстдорф - просп. Олександрівський», режим руху звичайний; №263 «ж/м Шкільний 13 ст. В. Фонтану», режим руху маршрутне таксі, а перевізник забезпечує якісні та безпечні перевезення пасажирів на умовах, передбачених чинним законодавством, цим Договором та Додатком №1 до нього, на зазначених маршрутах(а.с.32-35).
21.05.2021 між сторонами було укладено Додаткову угоду до Договору №93 про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування від 27.04.2017 №514, якою Розділ 1, зазначеного Договору предмет Договору викладено в новій редакції, а саме: організатор надає перевізникові право на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, які є єдиним об`єктом №149 «вул. Ак. Вільямса прсп. Олександрівський», режим руху звичайний; №149 «вул. Ак. Вільямса прсп. Олександрівський», режим руху маршрутне таксі; № 263 «ж/м Шкільний 13 ст. В. Фонтану», режим руху маршрутне таксі, а перевізник забезпечує якісні та безпечні перевезення пасажирів на умовах, передбачених чинним законодавством, цим Договором та Додатком №1 до нього, на зазначених автобусних маршрутах загального користування. Також зазначеною Додатковою угодою було змінено схему руху автобусного маршруту №149(а.с.37).
02.08.2021 року між сторонами було укладено додаткову угоду №522 до Договору №93 про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування від 27.04.2017, якою було змінено планову кількість транспортних засобів(в частині збільшення середнього інтервалу руху) та викладено Додаток №1 «планові показники роботи на міських автобусних маршрутах загального користування» в новій редакції(а.с.39).
24.02.2022 року між сторонами було укладено Додаткову угоду №528 до Договору №93 про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування від 27.04.2017, якою продовжено строк дії Договору №93 від 27.04.2017 про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування №№ 149, 263 на 5 років. Тобто, строк дії договору встановлений до 01.06.2027 року.
02.12.2021 року між Приватним підприємством СТАРС ТРАНС до Департаментом транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради на підставі ст. 6, 7 Закону України «Про автомобільний транспорт в Україні, п. 53, 55 Постанови КМУ «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування», Постанови КМУ «Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту», протоколу засідання конкурсного комітету з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування від 10.11.2021 р. №1, Наказу ДТЗОДР №98 від 26.11.2021 року було укладено Договір №116 про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування.
Відповідно до умов зазначеного Договору організатор перевезень надає перевізникові право на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, які є єдиним об`єктом, а саме: №16 «вул. Ген. Бочарова 6-й км Овідіопольської дороги», режим руху маршрутне таксі; « 288 «Диткомбінат кладовище «Західне» (а.с.42-45). Термін дії договору з 22.12.2021 р. по 21.12.2026.
14.12.2023 року на підставі листа Одеської обласної державної (військової) адміністрації № 11457/1/01-27/11884/2- 23 від 01.11.2023 року та листа Громадської організації Комітет по боротьбі з корупцією та захисту прав громадян від 27.11.2023 року, директором Департаменту транспорту видано Наказ №63 про проведення перевірок підприємств-перевізників, які здійснюють перевезення пасажирів міськими автобусними маршрутами загального користування у м. Одеса, яким Відділу організації пасажирських перевезень спільно з Відділом контролю та безпекою дорожнього руху та паркування Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху ОМР наказано провести перевірки підприємств - перевізників щодо виконання умов Договорів Про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування під час перевезення пасажирів та в місцях збереження транспортних засобів з 15.12.2023 по 15.01.2024 рр.
У період з 15.12.2023 року по 15.01.2024 року, на підставі Наказу Департаменту транспорту, були проведені перевірки ПП Старс Транс щодо виконання умов Договорів Про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування під час якої встановлено ряд порушень умов договору.
20.12.2023 року Департамент транспорту про виявлені недоліки повідомив позивача листом №01-41/2371 від 20.12.2023 року та попередив, що у разі встановлення повторних порушень виконання договірних умов з боку підприємства-перевізника ПП Старс Транс, вищевказані договори будуть розірвані Департаментом в односторонньому порядку. (а.с.47-48).
Листом ПП Старс Транс від 25.12.2023 №01-25/12 повідомлено Департамент, що зазначені Департаментом недоліки не існують(а.с.49-53).
25 грудня 2023 року Департаментом транспорту видано наказ №65 Про здійснення заходів контролю щодо умов виконання Договорів про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, яким було визначено здійснити заходи контролю щодо виконання умов Договорів про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, які укладені між Департаментом та ПП СТАРС ТРАНС в місцях збереження транспортних засобів підприємств-перевізників.
Відповідно до Акту перевірки виконання умов Договору про організацію перевезень (за місцезнаходженням перевізника на території матеріально-технічної бази) № 153 від 26 грудня 2023 року робочою групою відповідача, як Організатора, було проведено заходи контролю за присутності директора позивача та встановлено порушення процедури проведення передрейсового та післярейсового медичного огляду водіїв, вимоги щодо стану здоров`я водіїв та встановлення факту прострочення дії медичних довідок водіїв. Зокрема, було встановлено наявність працівника Позивача, водія автобуса, водія якого передбачає наявність категорії D, який, крім цього має візуальні ознаки погіршення стану здоров`я - кульгавість. Робочою групою при перевірці медичної довідки зазначеного водія було встановлено відсутність дозволу на водіння категорії D(а.с.144-146).
Листом Департаменту транспорту №01-41/82 від 11 січня 2024 року, ПП "СТРАС ТРАНС" було повідомлено про виявлені порушення (а.с.54-55).
18.01.2024 року Департаментом транспорту прийняті Накази:
№ 02 про розірвання договору Про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування від 16.01.2021 року №110;
№ 03 про розірвання договору Про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування від 17.01.2018 року №102;
№ 06 про розірвання договору Про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування від 27.04.2017 року №93;
№ 08 про розірвання договору Про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування від 02.12.2021 року №116.
19 січня 2024 року за вих. №01-41/142 Департаментом транспорту було повідомлено ПП СТАРС ТРАНС, що Договори про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування №93 від 27.04.2017 року, №102 від 17.01.2018 року, №110 від 16.01.2021 року та №116 від 02.12.2021 року будуть розірвані з 22 січня 2024 року.
Департаментом транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради прийнято наказ від 19.01.2024 №09, відповідно до наказу Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради від 19.01.2024 №08 «Про розірвання договору «Про розірвання договору «Про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування від 02.12.2021 №116» та листа ТОВ «АС-ТРАНС ЮГ» від 16.01.2024 №10/01/2024, про признання перевізника ТОВ «АС-ТРАНС ЮГ» на обслуговування міських автобусних маршрутів загального користування №16 вул. Ген. Бочарова 6-й км Овідіопольської дороги, режим руху маршрутне таксі; 288 Диткомбінат кладовище Західне, режим руху звичайний від 19.01.2024, з 22.01.2024.
Департаментом транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради прийнято наказ від 19.01.2024 №07, відповідно до наказу Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради від 19.01.2024 №06 «Про розірвання договору «Про розірвання договору «Про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування від 27.04.2017 №93» та листа ТОВ «АС-ТРАНС ЮГ» від 16.01.2024 №10/01/2024, про признання перевізника ТОВ «АС-ТРАНС ЮГ» на обслуговування міських автобусних маршрутів загального користування №149 Люстдорф - просп. Олександрівський, режим руху маршрутне таксі; №149 Люстдорф - просп. Олександрівський, режим руху звичайний; №263 ж/м Шкільний 13 ст. В. Фонтану режим руху маршрутне таксі.
19.01.2024 між Департаментом транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради та ТОВ «АС-ТРАНС Юг» укладено тимчасовий договір №01/76, згідно п.1 якого організатор перевезень надає перевізнику право тимчасового перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування
№16 вул. Ген. Бочарова 6-й км Овідіопольської дороги, режим руху маршрутне таксі; 288 Диткомбінат кладовище Західне, режим руху звичайний від 19.01.2024(а.с.127-130).
19.01.2024 між Департаментом транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради та ТОВ «АС-ТРАНС Юг» укладено тимчасовий договір №01/77згідно п.1 якого організатор перевезень надає перевізнику право тимчасового перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування : №149 Люстдорф - просп. Олександрівський, режим руху маршрутне таксі; №149 Люстдорф - просп. Олександрівський, режим руху звичайний; №263 ж/м Шкільний 13 ст. В. Фонтану режим руху маршрутне таксі(а.с.117-120).
Позивач, не погоджуючись із прийняттям вказаних наказів про призначення перевізником ТОВ «АС ТРАНС ЮГ», звернувся до суду із цим позовом.
Відповідно до ст. 5 Закону України Про автомобільний транспорт від 05 квітня 2001 року № 2344-III основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.
Відповідно до ч. 9 ст. 6 Закону України Про автомобільний транспорт № 2344-III, органи місцевого самоврядування формують мережу міських автобусних маршрутів загального користування і здійснюють у межах своїх повноважень контроль за дотриманням законодавства у сфері автомобільного транспорту на відповідній території, запроваджують автоматизовану систему обліку оплати проїзду та встановлюють порядок її функціонування, а також види, форми носіїв, порядок обігу та реєстрації проїзних документів; визначають особу, уповноважену здійснювати справляння плати за транспортні послуги в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду.
Згідно з п. 2.2.21 , 2.2.26, 2.2.28 Положенням про Департамент транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 27 вересня 2023 року №1459-VIII, Департамент транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради здійснює координацію та контроль роботи всіх перевізників незалежно від форм власності, які здійснюють пасажирські перевезення на території м. Одеси, відповідно до норм чинного законодавства України; укладає договори перевезень на автобусних маршрутах загального користування з автомобільними перевізниками - переможцями конкурсу на міських автобусних маршрутах загального користування та забезпечує контроль за виконанням умов договорів; у межах компетенції здійснює контроль за організацією та якістю транспортного обслуговування, дотриманням законодавства у сфері дорожнього транспортного комплексу та зв`язку, організовує розробку та впровадження заходів щодо поліпшення організації дорожнього руху в м. Одесі.
Відповідно п. 56 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 року № 108, контроль за виконанням умов договору або дозволу здійснює організатор та інші органи виконавчої влади згідно з компетенцією, за наявності відповідного звернення або доручення організатора.
Відповідно до п. 55 Порядку №108 організатор зобов`язаний, зокрема, забезпечити дострокове розірвання договору або анулювання дозволу з автомобільним перевізником у разі наявності фактів порушення ним умов договору або дозволу у частині незабезпечення регулярності перевезень з вини перевізника (менш як 90 відсотків за місяць), використання автобусів, що не відповідають зазначеним умовам за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками, відправлення автобусів з місць, що не передбачені розкладом руху. Розірвання договору або анулювання дозволу здійснюється не раніше ніж через 30 календарних днів після надісланого організатором попередження такому перевізникові про недопущення порушення умов договору (дозволу) та встановлення повторного факту такого порушення (попередження не застосовується у разі настання транспортної події з вини водія автобуса з потерпілими та/або загиблими, яка спричинена діяльністю перевізника).
Відповідно до умов Договорів про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування № 93 від 27.04.2017 року, №116 від 02.12.2021 року, укладених між позивачем та Департаментом:
п. 2.2.2. - Організатор має право вимагати неухильного дотримання Перевізником умов цього Договору, чинного законодавства України, актів Одеської міської ради, її виконавчого комітету, міського голови, Організатора, рішень конкурсного комітету.
п. 2.2.3. - Організатор має право в межах наданих повноважень перевіряти виконання Перевізником вимог Закону України Про автомобільний транспорт, Правил надання послуг автомобільного пасажирського транспорту та інших нормативно-правових актів України у транспортній сфері.
п. 2.2.4. - Організатор має право здійснювати контроль за виконанням умов Договору, в тому числі, але не виключно: планових показників (додаток 1), забезпеченням диспетчеризації, виконанням обов`язків Перевізником щодо створення належних санітарно-побутових умов для водіїв, рівнем якості перевезення пасажирів та належною екіпіровкою рухомого складу передбаченою Правилами надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, забезпеченням зберігання рухомого складу у відповідності до вимог ст. 21 Закону України Про автомобільний транспорт, проведенням передрейсового та післярейсового медичного огляду водіїв.
п. 2.2.5. - Організатор має право перевіряти автобуси на відповідність їх санітарно-технічним та експлуатаційним вимогам, а також комплектацію автомобілів згідно з вимогами ДНАОП 0.00-1.28-97 та розділу 31 Правил дорожнього руху.
п. 4.1. сторони домовились, що Договір може буди розірваним: …
б) Організатором в односторонньому порядку при невиконанні або неналежному виконанні Перевізником умов цього договору та його додатків.
Зміст вищенаведених Договорів, зокрема у частині прав та обов`язків сторін є ідентичним.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що Департамент транспорту не є органом контролю у розумінні Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 5 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон №877-V), а є стороною договорів про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, які укладені між сторонами у цій справі.
Суд зазначає, що саме цими договорами передбачена право Організатора/відповідача здійснювати контроль за виконанням умов Договору.
Під час прийняття рішення у справі, суд враховує, що предметом розгляду справи є накази Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради №9 від 19.01.2024 та №7 від 19.01.2024 Про призначення перевізника на обслуговування міських автобусних маршрутів загального користування».
Зі змісту вказаних наказів вбачається, що підставою для їх прийняття стали накази №6 та №8 від 19.01.2023 про розірвання договорів, укладених із ПП «СТАРС ТРАНС» № 116 та №93.
Докази оскарження та/або скасування вказаних наказів до суду надано не було.
В свою чергу, суд враховує також, що Одеським окружним адміністративним судом розглядалась справа №420/2843/24 за позовом ПП Старс Транс до Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради про визнання протиправним та скасування Наказу Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради від 14.12.2023 № 63 Про проведення перевірок підприємств-перевізників, які здійснюють перевезення пасажирів міськими автобусними маршрутами загального користування у м. Одеса в частині проведення перевірки відносно Приватного Підприємства Старс Транс; визнання протиправним та скасування рішення Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради, викладене в Повідомленні Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради №01-41/142 від 19.01.2024, прийняте за результатами перевірки Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради відносно Приватного Підприємства Старс Транс в рамках Наказу Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради від 14.12.2023 № 63 Про проведення перевірок підприємств-перевізників, які здійснюють перевезення пасажирів міськими автобусними маршрутами загального користування у м. Одеса.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27.02.2024 по справі №420/2843/24, яке набрало законної сили 29.03.2024, відмовлено ПП Старс Транс у задоволенні позову.
Зазначеним рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27.02.2024 по справі №420/2843/24 встановлено, що дії по призначенню, проведенню перевірки, за результатом проведення якої розірвано вищенаведені договори про оганізацію перевезення пасажирів №93 та №116, є правомірними, а рішення про розірвання договорів з ПП Старс Транс є обґрунтованими, прийняті в межах компетенції з урахуванням умов цих договорів та на підставі діючого законодавства.
В свою чергу, ч.4 ст.78 КАС України визначено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
З урахуванням викладеного, суд, керуючись положеннями ч.4 ст.78 КАС України, приходить до висновку, що правомірність дій Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради щодо призначення, проведення перевірки та, як наслідок прийняття рішення про розірвання договорів з ПП Старс Транс, встановлена рішенням по адміністративній справі та не підлягає доведенню у цій справі.
При цьому, під час прийняття рішення у справі, суд враховує, що згідно протоколу засідання конкурсного комітету з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування №1 від 03.04.2017 року для участі в конкурсі на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, які є єдиним об`єктом (комплексом), а саме: № 149 «Люстдорф просп.. Олександрівський», режим руху маршрутне таксі; № 149 «Люстдорф просп.. Олександрівський», режим руху звичайний; №263 «ж/м Шкільний 13 ст. В. Фонтану», режим руху маршрутне таксі було подано два пакети документів від перевізників - претендентів ТОВ «Автотранс - Україна» та ПП «Старс Транс», та за результатами голосування конкурсним комітетом визначено переможцем перевізника претендента ТОВ «Автотранс - Україна», а ПП «Старс Транс» перевізником претендентом, який зайняв друге місце.
Як вказав відповідач та не спростував відповідач, в подальшому ТОВ «Автотранс - Україна» відмовився від укладання договорів «Про організацію перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування» та переможцем було визнано ПП «Старс Транс»
З урахуванням викладеного посилання позивача на порушення чинного законодавства в частині не укладання тимчасового договору з Товариством з обмеженою відповідальністю «Автотранс - Україна» є таким, що не знайшло свого підтвердження.
Щодо посилання позивача на неврахування відповідачем ухвали про забезпечення позову від 19.01.2024 №420/2016/24, суд зазначає наступне.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 19.01.2024 по справі №420/2016/24 частково задоволено заяву Приватного підприємства "Старс Транс" про забезпечення позову; заборонено Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради вчиняти дії, направлені на дострокове розірвання з Приватним підприємством "Старс Транс" договорів "Про організацію перевезень пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування" № 93 від 27.04.2017 р., № 102 від 17.01.2018 р., № 110 від 16.01.2021 р. та № 116 від 02.12.2021 р. - до набрання рішенням суду у справі № 420/2016/24 законної сили; в іншій частині заяви відмовлено.
При цьому, суд зазначає, що в межах зазначеної справи позивачем оскаржуються накази Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради №9 від 19.01.2024 та №7 від 19.01.2024 Про призначення перевізника на обслуговування міських автобусних маршрутів загального користування», а не рішення про розірвання між позивачем та відповідачем договорів перевезення, у зв`язку з чим, суд приходить до висновку, про безпідставність посилання позивача в позовній заяві на ігнорування відповідачем ухвали про забезпечення позову.
Крім того, суд звертає увагу, що вказана ухвала скасована постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15.04.2024 по справі № 420/2016/24.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про правомірність прийняття рішення Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради, щодо укладення тимчасового договору №01/76 викладеного в Наказі Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради №9 Про призначення перевізника на обслуговування міських автобусних маршрутів загального користування: №16 вул. Ген. Бочарова 6-й км Овідіопольської дороги, режим руху маршрутне таксі; 288 Диткомбінат кладовище Західне, режим руху звичайний від 19.01.2024; визнання протиправним та скасування рішення Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради, щодо укладення тимчасового договору№01/77 викладеного в Наказі Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради №7 Про призначення перевізника на обслуговування міських автобусних маршрутів загального користування: №149 Люстдорф - просп. Олександрівський, режим руху маршрутне таксі; №149 Люстдорф - просп. Олександрівський, режим руху звичайний; №263 ж/м Шкільний 13 ст. В. Фонтану режим руху маршрутне таксі від 19.01.2024.
З урахуванням викладеного, суд приходить висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог позивача про визнання протиправним та скасування рішення Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради, щодо укладення тимчасового договору №01/76 викладеного в наказі Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради №9 Про призначення перевізника на обслуговування міських автобусних маршрутів загального користування: №16 вул. Ген. Бочарова 6-й км Овідіопольської дороги, режим руху маршрутне таксі; 288 Диткомбінат кладовище Західне, режим руху звичайний від 19.01.2024; визнання протиправним та скасування рішення Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради, щодо укладення тимчасового договору№01/77 викладеного в Наказі Департаменту транспорту, зв`язку та організації дорожнього руху Одеської міської Ради №7 Про призначення перевізника на обслуговування міських автобусних маршрутів загального користування: №149 Люстдорф - просп. Олександрівський, режим руху маршрутне таксі; №149 Люстдорф - просп. Олександрівський, режим руху звичайний; №263 ж/м Шкільний 13 ст. В. Фонтану режим руху маршрутне таксі від 19.01.2024.
Решта доводів та заперечень висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов позивача не підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства СТАРС ТРАНС відмовити.
Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя К.О. Танцюра
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2024 |
Оприлюднено | 15.07.2024 |
Номер документу | 120300410 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Танцюра К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні