Рішення
від 27.06.2024 по справі 912/391/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25022,

тел. (0522) 24 46 63/32 05 11, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 червня 2024 рокуСправа № 912/391/24

Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Кабакової В.Г., за участі секретаря Проскурні О.О. розглянув у судовому засіданні матеріали справи №912/391/24

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі філії "Центр транспортного сервісу "Ліски" Акціонерного товариства "Українська залізниця", вул. Довбуша, 22, м. Київ, 02092

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодський річковий термінал", вул. Лісозаводська, буд. 1-А, м. Світловодськ, Кіровоградська область, 27500

про стягнення 4 991 972,33 грн

Представники сторін:

від позивача - Гросман О.М. (поза межами, адвокат, довіреність №97 від 30.01.2024)

від відповідача - Пилипенко Ю.А., адвокат, ордер серїі ВА №1075587 від 17.03.2024 , посвідчення № 256 видане 05.03.2018

До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі філії "Центр транспортного сервісу "Ліски" Акціонерного товариства "Українська залізниця" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Світловодський річковий термінал" з вимогами про стягнення 3926049,92 грн основного боргу, 952601,05 грн пені, 30712,97 грн інфляційних втрат, 82608,39 грн 3% річних, з покладенням судових витрат.

Ухвалою від 14.02.2024 суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 912/391/24 за правилами загального позовного провадження, призначив підготовче засідання та встановив сторонам строки для подання заяв по суті справи.

28.02.2024 через систему "Електронний суд" відповідач подав відзив на позовну заяву.

Відповідач зазначає у відзиві, що:

- позов оформлений без додержання вимог до його оформлення, а саме в одному позові викладено фактично 2 назви окремих позовів з різними предметами позову, кожен з яких з вказаною ціною позову 4 991 972,33 грн та різні Позивачі;

- послуги у вересні не надавались;

- відповідач не погоджується з виставленою у рахунках сумою заборговності;

- відповідач заперечує отримання в належний спосіб актів, факт прийняття актів відповідно до п. 6.3, 6.4 договору;

- заперечує дії по реєстрації податкових накладних;

- зазначає, що з наданих документів вбачається, що операції з подавання/забирання документально не підтверджені. Відсутні належним чином оформлені накопичувальні картки та відомості подачі/забирання;

- оскільки послуга зберігання пов`язана з фактом затримки подачі вагонів на колію підприємства, то єдиним належним і допустимим доказом виникнення підстав надання цієї послуги, початку та завершення її надання є належним чином оформлений акт загальної форми;

- просить застосувати строк позовної давності.

18.03.2024 через систему "Електронний суд" позивач подав суду відповідь на відзив.

В підготовчому засіданні 18.03.2024 суд оголосив перерву до 04.04.2024 о 15:00 год.

Також 18.03.2024 через систему "Електронний суд" позивач подав суду клопотання про прийняття відповіді на відзив у справі №912/391/24.

21.03.2023 через систему "Електронний суд" відповідач подав заперечення щодо задоволення клопотання позивача про прийняття відповіді на відзив.

Ухвалою від 21.03.2024, серед іншого, за ініціативи суду продовжено позивачу встановлений судом процесуальний строк для подання відповіді на відзив до 21.03.2024.

26.03.2024 через систему "Електронний суд" відповідачем подано заперечення на відповідь позивача на відзив в порядку статті 167 ГПК України.

Ухвалою від 04.04.2024 суд продовжив строк підготовчого провадження на 30 днів, закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 22.04.2024 о 14:00.

22.04.2024 суд розпочав розгляд справи по суті. В засіданні оголошено перерву до 08.05.2024 о 15:00.

В засіданні 08.05.2024 оголошено перерву до 20.05.2024 о 14:00.

Позивач 16.05.2024 подав клопотання про долучення доказів, а саме пам`яток про подавання та забирання вагонів.

Відповідач 20.05.2024 подав заперечення щодо поданого клопотання.

Позивач 21.05.2024 подав клопотання про долучення документів, а саме відповідь на адвокатський запит з додатками щодо підстав представництва Гросман О.М. інтересів АТ "Укрзалізниця".

В засіданні 20.05.2024 оголошено перерву до 27.05.2024 о 14:00 та зобов`язано позивача надати пояснення щодо загальної суми боргу та нарахованих сум заборгованості.

27.05.2024 на адресу суду надійшли додаткові пояснення.

Ухвалою від 27.05.2024 відмовлено в задоволенні клопотання позивача від 16.05.2024 про долучення доказів. Подані за клопотанням від 16.05.2024 докази залишено без розгляду.

В засіданні 27.05.2024 оголошено перерву до 12.06.2024 о 14:00, а також зобов`язано позивача надати додаткові пояснення щодо заявлених до стягнення сум.

06.06.2024 від позивача надійшли витребувані судом пояснення.

В засіданні 12.06.2024 оголошено перерву до 27.06.2024 о 14:00 та зобов`язано позивача надати додаткові пояснення.

17.06.2024 надано додаткові пояснення у справі.

В засіданні 27.06.2024 сторони підтримали свої раніше оголошені позиції щодо позову

Обставини справи.

Між Одеським відділенням філії "Центр транспортного сервісу "Ліски" Акціонерного товариства "Українська залізниця" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Світловодський річковий термінал" був укладений Договір від 02.06.2022 року № 36-ЮІ (далі-Договір) про надання станцією Одеса-Ліски послуг, пов`язаних з прийомом, відправленням, переадресуванням та переробкою вантажів.

Як повідомляє позивач на виконання умов вищезазначеного Договору, за період з липня 2022 року по вересень 2022 року Позивачем для Відповідача надавались послуги щодо приймання/відправлення поїздів, подавання/прибирання вагонів, які прибули на станцію Одеса-Ліски з вантажем пшениця для вивантаження. Про прибуття вагонів Відповідачу було повідомлено по телефону, що підтверджується записом у Книзі повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження (копія додається). Але, ці вагони довготривало простоювали на коліях станції в очікуванні вивантаження з вини вантажоодержувача (Відповідача), що підтверджено актами загальної форми ГУ-23 № № 1538 від 09.07.2022 р., 2236 від 11.07.2022 р., 2234 від 12.07.2022 р., 2232, 2233 від 13.07.2022 р., 2230, 2231 від 14.07.2022 р., 2209 від 16.07.2022 р., 2227 від 28.07.2022 р., 2221, 2228, 2229 від 08.08.2022 р., 2225, 2226 від 09.08.2022 р., 2223, 2224 від 10.08.2022 р., 2211 від 19.08.2022 р., 2212 від 22.08.2022 р., 2188, 2189 від 24.08.2022 р., 2684 від 07.09.2022 р., 2681 від 13.09.2022 р., 2685, 2686 від 21.09.2022 р., 2679, 2680, 2683 від 22.09.2022 р. (копії додаються). Тобто, за період з липня 2022 року по вересень 2022 року Позивачем були надані послуги, що включали в себе:

- повідомлення (по телефону);

- надання копій пакету документів, пов`язаних з перевезенням вантажів, на прохання клієнтів;

- користування на коліях загального користування;

- подача та прибирання вагону;

- зберігання на вагоні.

За надання вищевказаних послуг Позивачем були виставлені рахунки на підставі Актів надання послуг №№: 999, 1000 від 15.08.2022 р., 1030 від 18.08.2022 р., 1116 від 07.09.2022 р., 1150 від 13.09.2022 р., 1179, 1181 від 21.09.2022 р., 1184, 1185, 1186 від 22.09.2022 р. та Відомостей плати за користування вагонами №№ 08080011, 9080012, 10080013, 14070008, 18070009, 20070010, 24080014, Відомості плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу за 24.08.2022 р., на загальну суму 3 926 049,92 грн. з ПДВ. (копії документів додаються).

Відповідно до п.6.1 Договору, завершення надання послуг, зазначених у пункті 1.1, підтверджується Актом виконаних робіт, що підписується Сторонами згідно з умовами Договору, та є його невід`ємною частиною. Для підтвердження факту надання послуг Позивачем та їх оплати, Акти виконаних робіт та рахунки передавались для підписання нарочно представнику Відповідача та направлялись поштовою кореспонденцією, що підтверджується фіскальними чеками, рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення та Описами вкладення до цінного листа ТОВ "Світловодський річковий термінал".

Але, зі сторони Відповідача були підписані тільки Акти про надання послуг №№: 999, 1000 від 15.08.2022 р., 1030 від 18.08.2022 р. на загальну суму 62 642,82 грн. Інші акти наданих послуг не були підписані Відповідачем не були заперечені та повернуті.

Відповідно до п.п. 6.3, 6.4 Договору, якщо Акт виконаних робіт надісланий "Замовнику", але ним не підписаний, не оскаржений та не повернутий "Виконавцю" протягом 7 робочих днів з моменту його одержання, він вважається таким, що прийнятий "Замовником" та підлягає оплаті в повному обсязі.

Моментом одержання Акту виконаних робіт вважається дата, зазначена у графі "вручено" Повідомленні про вручення поштового відправлення.

Беручи це до уваги, позивач зазначає, що 24.01.2023 року Позивач отримав від Відповідача Лист №2401/23, щодо перерахунку нарахованих коштів за весь період співпраці у 2022 році та надання відповідних документів щодо вірності нарахування плати. Ознайомившись із Листом Відповідача, 02.03.2023 року Позивач повторно надіслав Лист від 22.02.2023 року №Ліски/О-06/03 з обґрунтуванням правильності нарахування платежів (були додані відповідні підтверджуючі документи), недоречності здійснення їх перерахунку, проханням здійснити оплату заборгованості у розмірі 3 926 049,92 грн. та підписати надіслані документи, у т.ч. Акти наданих послуг. Згідно відмітки у Повідомленні про вручення цього поштового відправлення, Відповідач отримав цей Лист із документами 10.03.2023 року, але жодної відповіді щодо незгоди із змістом або оскарження цього Листа та Актів наданих послуг Позивач не отримав. Таким чином, враховуючи зазначені вище пункти Договору, надіслані Відповідачу Акти наданих послуг з 20.03.2023 року позивач вважає такими, що "прийняті" Відповідачем та підлягають оплаті в повному обсязі.

Але, оплата Відповідачем за надані зазначені вище послуги не була здійснена.

Також позивач зазначає, що з його сторони жодної затримки щодо подавання та забирання вагонів не було і не могло бути у зв`язку із цілодобовою роботою Позивача, а простій вагонів виник тільки з вини Відповідача.

Таким чином, станом на дату подання позову, свої грошові зобов`язання за договором від 02.06.2022 року № 36-ЮІ Відповідачем не виконано, заборгованість складає 3 926 049,92 грн.

Враховуючи викладене вище, та не врегулювання спору шляхом переговорів, АТ "Укрзалізниця" в особі філії "ЦТС "Ліски" звернулось з позовом до Господарського суду Кіровоградської області про стягнення заборгованості з ТОВ "Світловодський річковий термінал" та штрафних санкцій.

Щодо представництва та позивача у справі.

Відповідно до ст. 4 ГПК України, право на звернення до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду мають юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування.

Філія "ЦТС "Ліски" АТ "Укрзалізниця" є відокремленим структурним підрозділом юридичної особи - Акціонерного товариства "Українська залізниця", який здійснює свою діяльність від імені та в інтересах АТ "Укрзалізниця".

Окрім того, філії "ЦТС "Ліски" АТ "Укрзалізниця" делеговане право подання позовів до судів усіх інстанцій від імені та в інтересах юридичної особи - АТ "Укрзалізниця", про що зазначено в п. 8 довіреності від 26.01.2024, посвідченої приватним нотаріусом Ісаєнко О.В. за № 381 (т. 1 а.с. 165, 166).

Відповідно до норм Господарського процесуального кодексу України юридична особа незалежно від порядку її створення бере участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи), або через представника. Представником у суді може бути адвокат або законний представник. Повноваження адвоката як представника юридичної особи підтверджується довіреністю. У разі подання представником заяви по суті справи в електронній формі, він може додати до неї довіреність або ордер в електронній формі, на які накладено кваліфікований електронний підпис відповідно до вимог закону та Положення про Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему та/або положень, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів).

Довіреністю від 30.01.2024 адвоката Гросман О.М. директором та заступником директора Філії, які діють в т.ч. в інтересах Акціонерного товариства "Українська залізниця" уповноважено на подання позовної заяви та представництва Філії (т. 1 а.с. 164).

В позовній заяві дійсно зазначено позивачем на початку - Філію, а нижче - Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі філії "Центр транспортного сервісу "Ліски" акціонерного товариства "Українська залізниця".

У відповіді на відзив, представником позивача зазначено, що позивачем у справі є юридична особа Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Філії "ЦТС "Ліски" АТ "Укрзалізниця".

Акціонерне товариство "Українська залізниця" є державним підприємством-монополістом у сфері залізничних перевезень, відтак зазначення в позові тільки коду Філії 40081373 не дає підстав для висновку щодо неналежності позивача.

Крім того, за вказаним кодом в Реєстрі зареєстрована Філія "Центр транспортного сервісу "Ліски" акціонерного товариства "Українська залізниця" і саме цей код виконавця послуг вказаний в договорі, чим спростовуються твердження відповідача щодо позивача у справі.

Щодо суті спору.

Позивач у відповіді на відзив в обґрунтування доводів відповідача щодо позовної давності, вказує на те, що предметом даного позову є договір на станційні послуги, а не договір перевезення.

Згідно пояснень позивача від 27.05.2024 та від 06.06.2024, позивач зазначає, що сума основного боргу, що підлягає стягненню з Відповідача є сумою актів наданих послуг, що на дату подання позову не сплачені Відповідачем, а саме:

№999 від 15.08.2022 на суму 14881,58 грн

№ 1000 від 15.08.2022 на суму 39233,30 грн

№1030 від 18.08.2022 на суму 8527,94 грн

№1116 від 07.09.2022 на суму 928494,50 грн

№1150 від 13.09.2022 на суму 687 237,72 грн

№1179 від 21.09.2022 на суму 119 567,16 грн

№1181 від 21.09.2022 на суму 1679317,20 грн

№ 1184 від 22.09.2022 на суму 73250,04 грн

№1185 від 22.09.2022 на суму 319750,44 грн

№1186 від 22.09.2022 на суму 55790,04 грн

Таким чином, загальна сума заборгованості складає 3 926 049,92 грн., що співпадає з сумою зазначеною в Акті звірки взаєморозрахунків.

Однак, акт наданих послуг № 807 від 14.07.2022 був виписаний помилково та дублює в обліку акт наданих послуг за 01.07.2022.

Тому сума боргу заявлена в позові фактично менша на 11589,02 грн та складає 3 914 460,90 грн.

Основними видами робіт, які зазначені в актах - є, зберігання на вагоні та користування на коліях загального користування, які в Переліку видів послуг, які можуть надаватись Замовнику на ст. Одеса - Ліски Одеської залізниці (додаток № 1 до договору № 36-ЮІ від 02.06.2022) не вказані.

Права й обов`язки сторін виникають не лише з умов укладеного сторонами договору, а і на підставі норм, встановлених актами законодавства, в тому числі нормативно-правових актів, які регулюють взаємовідносини в певних випадках.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 04 липня 2018 року у справі № 904/5743/16 зазначено:

"7.2. Частиною першою статті 306 ГК України унормовано, що перевезенням вантажів визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції виробничо-технічного призначення та виробів народного споживання залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами.

7.3. Загальні умови перевезення вантажів, а також особливі умови перевезення окремих видів вантажів (вибухових речовин, зброї, отруйних, легкозаймистих, радіоактивних та інших небезпечних речовин тощо) визначаються цим Кодексом і виданими відповідно до нього транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами (частина п`ята статті 306 ГК України).

7.4. Відповідні положення містить також стаття 908 ЦК України.

7.5. Згідно зі частиною п`ятою статті 307 ГК України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити у договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

7.6. Таким чином, права й обов`язки сторін виникають не лише з умов укладеного сторонами договору, а і на підставі норм, встановлених актами законодавства, в тому числі нормативно-правових актів, які регулюють взаємовідносини в певних випадках.

7.7. Відносини залізниці з відправниками та одержувачами вантажів, багажу, вантажобагажу і пошти з урахуванням специфіки функціонування цього виду транспорту як єдиного виробничо-технологічного комплексу регулюються Законом України "Про залізничний транспорт".

7.8. За змістом статей 2, 8 вказаного вище Закону умови та порядок організації перевезень за участю залізниць, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, Правилами перевезень вантажів залізничним транспортом України та іншими актами законодавства України.

7.9. Спірні правовідносини сторін за своєю правовою природою є правовідносинами з надання послуг, пов`язаних з перевезенням вантажів залізницею та їх зберіганням.

7.10. Стаття 46 Статуту залізниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998 року N 457 (з наступними змінами і доповненнями) встановлює, що одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів встановлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

7.11. Правила зберігання вантажів, затверджені на підставі пункту 5 Статуту залізниць України наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 року N 644 та зареєстровані в Міністерстві юстиції 24 листопада 2000 року N 866/5087 (з наступними змінами і доповненнями), пунктом 5 передбачають, що якщо одержувач не вивіз вантаж з місця загального користування у терміни, встановлені статтею 46 Статуту, з нього стягується плата за зберігання вантажу, встановлена тарифом, незалежно від того, чиїми засобами здійснюється охорона вантажу.

7.12. Пункт 8 Правил зберігання вантажів встановлює, що збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо), при цьому термін безоплатного зберігання обчислюється при затримці - з моменту затримки.

7.13. Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом України (Тарифне керівництво N 1), затверджений наказом Мінтрансу України від 15 листопада 1999 року N 551 та зареєстрований Міністерством юстиції 1 грудня 1999 року за N 828/4121 (з наступними змінами і доповненнями) в пункті 2 розділу 2 встановлює розміри зборів за зберігання вантажів, а отже, збір за зберігання вантажів є регульованим тарифом і не потребує додаткового погодження сторонами.

7.14. Виходячи з пункту 8 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25 лютого 1999 року N 113, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 15 березня 1999 року за N 165/3458 (далі - Правила користування) у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми (форми ГУ-23 - Додаток N 6 до Правил користування) який підписується представниками станції і вантажовласника (до яких у тому числі належать вантажовідправники та вантажоодержувачі). В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

7.15. Аналогічні вимоги містять також Правила складання актів, затверджені Наказом Міністерства транспорту України від 28 травня 2002 року N 334, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 08 липня 2002 року за N 567/6855, відповідно до пункту 1 яких при перевезеннях у залежності від обставин, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, відправника, одержувача, пасажира, складаються комерційні акти (додаток 1) та акти загальної форми (додаток 6).

7.16. Акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу, і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема, у разі затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства (пункт 3 Правил складання актів).

7.17. Таким чином, відповідно до вищезазначених норм чинного законодавства належним і допустимим доказом на підтвердження факту настання відповідних подій - затримки вагонів на станції є акт загальної форми ГУ-23, що складений згідно з Додатком N 6 до Правил користування".

Крім того, відповідно до розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами (ст. 119 - 126 Статуту залізниць України), затверджених Наказом Міністерства транспорту України 25.02.1999 № 113, Облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), Пам`яток про видачу/ приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), Актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6). За договором між вантажовласником і залізницею всі ці документи можуть оформлятися і надаватися в електронному вигляді. Порядок здійснення електронного документообігу під час перевезення вантажів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні регламентується додатком до договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги.

Відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами.

Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці.

У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями.

Відомість плати за користування вагонами (контейнерами) складається у трьох примірниках - два для залізниці і один для вантажовласника, окремо для вагонів і для контейнерів.

Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника.

Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам`ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій.

Пам`ятка підписується відповідальною особою станції і вантажовласника.

Про закінчення вантажних операцій і готовність вагонів до забирання локомотивом залізниці вантажовласник повинен повідомити станцію (форма повідомлення наведена у додатку 12). Спосіб повідомлення встановлюється в договорі про експлуатацію під`їзної колії (договором про подавання та забирання вагонів).

У повідомленні робиться відмітка про час його передачі та прийняття, вказуються прізвища працівників вантажовласника і станції, які його передали та прийняли.

У всіх випадках повідомлення про подавання вагонів повинно передаватися станцією не пізніше ніж за дві години до їх подавання.

Вантажовласник повинен призначити для приймання і передачі повідомлень працівників; їхні прізвища та номери телефонів надаються начальнику станції.

Повідомлення про час подавання порожніх вагонів під навантаження не потребується, якщо вони використовуються для подвійних операцій.

Для запису повідомлень на станції ведеться "Книга повідомлень" (додаток 7).

Облік часу користування контейнерами здійснюється за Пам`ятками про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8).

Термін користування вагонами, що подаються залізницею, обчислюється не раніше часу, зазначеного у повідомленні.

У разі подавання вагонів без повідомлення, початок часу користування ними обчислюється після закінчення передбачених Правилами користування вагонами і контейнерами двох годин.

У разі подавання вагонів із запізненням, після часу, зазначеного у повідомленні, час користування обчислюється з моменту фактичної подачі, якщо запізнення не перевищує двох годин.

У разі запізнення понад дві години вагони вважаються поданими без повідомлення.

Про зарахування для подвійних операцій (розвантаження одержувачем та наступне навантаження вагона цим же одержувачем або розвантаження та наступне навантаження вагона на одній під`їзній колії у разі проведення розрахунків із залізницею за користування вагонами власником під`їзної колії) у графі 14 "Примітки" Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) робиться відмітка "Подвійна операція".

Плата за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу нараховується за Відомостями плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу (додаток 10), які оформляються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів. Відомості плати за користування вагонами, контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, Пам`ятки про видачу/приймання контейнерів, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами оформляються в електронному або паперовому вигляді. На вимогу вантажовласника йому надається копія Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, Пам`ятки про видачу/приймання контейнерів.

На станціях та під`їзних коліях із значним обсягом вантажної роботи облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними повинен провадитися з використанням персональних електронних обчислювальних машин за спеціально розробленою програмою.

Таким чином, правовідносини між сторонами виникли не тільки з умов договору, а і на підставі зазначених вище норм, встановлених актами законодавства, в тому числі нормативно-правових актів, які регулюють взаємовідносини між сторонами.

Суд витребував у позивача пояснення, які надавались неодноразово, щодо нарахованих в актах коштів.

Підтвердження факту надання послуг Відповідачу згідно Акта наданих послуг №1116 від 07.09.2022 позивач обґрунтовує так:

На підтвердження надання послуг, про надання яких складено Акт №1116 від 07.09.2022, Позивачем надано суду Залізничні накладні (далі-ЗН), які є перевізним документом, формою договору на перевезення і містять інформацію та підтверджують факт здійснення перевезення, а саме:

Графа 52 ЗН дата прибуття вагонів з вантажем на станцію Одеса-Ліски 15.08.2022 залізничної накладної №40629057 (номер накладної міститься в графі 54 ЗН) (т. 1 а.с. 195).

До ЗН додається відомість вагонів з тим же номером (№40629057) (т. 1 а.с. 196), в якій міститься перелік номерів вагонів що прибули 15.08.2022 10 шт. Про прибуття зазначених в накладній вагонів було повідомлено відповідача 15.08.2022, про що міститься запис в Книзі повідомлень, а саме аркуш книги 45 (в справі останній аркуш витягу з книги), строка 7 (зазначений діапазон номерів вагонів співпадає з номерами вагонів у відомості ЗН) (т. 1 а.с. 23).

Наступна партія вагонів прибула цією ж датою 15.08.2022, ЗН №40649923, відомість вагонів до ЗН №40649923 містить перелік 10 ти вагонів, про повідомлення про прибуття яких зазначено в книзі повідомлень аркуш книги 45 (в справі останній аркуш витягу з книги), строка 8 (зазначений діапазон номерів вагонів співпадає з номерами вагонів у відомості ЗН) (т. 1 а.с. 170, 171, 23).

Наступна партія вагонів ( 3 шт.) прибула 16.08.2022, ЗН №40660623, відомість вагонів до ЗН №40660623 містить перелік 3-х вагонів, про повідомлення про прибуття яких зазначено в книзі повідомлень аркуш книги 45 (в справі останній аркуш витягу з книги), строка 4 (зазначений діапазон номерів вагонів співпадає з номерами вагонів у відомості ЗН) (т. 1 а.с. 192, 193, 23).

Наступна партія вагонів (7 шт.) прибула 16.08.2022, ЗН №40660664, відомість вагонів до ЗН №40660664 містить перелік 7-ми вагонів, про повідомлення про прибуття яких зазначено в книзі повідомлень аркуш книги 45 (в справі останній аркуш витягу з книги), строка 3 (зазначений діапазон номерів вагонів співпадає з номерами вагонів у відомості ЗН) (т. 1 а.с. 194, 211, 23).

В зв`язку з простоюванням вагонів, що прибули на станцію 15.08.2022 (20 шт) було складено Акт загальної форми №2211 від 19.08.2022 за період простою з 15.08.2022 по 19.08.2022 та Акти загальної форми №2188, №2189 від 24.08.2022 за період простою з 19.08.2022 по 24.08.2022 (т. 1 а.с. 26, 26, 27).

Дана група вагонів була вивантажена 24.08.2022, що підтверджується Пам`ятками подавання вагонів №1086,1087 та забирання вагонів №1087,1088 від 24.08.2022 (пам`ятки містять перелік номерів вагонів, що співпадає з актами загальної форми, відомостями вагонів до ЗН та діапазоном зазначеним в книзі повідомлень) (суд не прийняв вказані докази).

Таким чином, 20 вагонів простоювали з 15.08.2022 по 24.08.2022 та за зберігання на яких нараховано плату, зазначену в Акті наданих послуг, окрім того, відповідно до наданої Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №24080014, яка формується електронною системою на підставі Пам`яток про подачу забирання вагонів, клієнту нарахована плата за користування вагонами, зазначена в Акті наданих послуг (т. 1 а.с. 28).

У Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №24080014 зазначені номери вагонів, які співпадають з номерами що містяться в актах загальної форми, відомостях вагонів до ЗН та діапазоном вагонів зазначеним в книзі повідомлень, а також час подавання, забирання, час користування та нарахована сума плати (що зазначена в Акті наданих послуг).

В зв`язку з простоюванням вагонів, що прибули на станцію 16.08.2022 було складено Акт загальної форми №2212 від 22.08.2022 за період простою з 16.08.2022 по 22.08.2022 (т. 1 а.с. 27). Дана група вагонів була вивантажена 22.08.2022, що підтверджується Пам`ятками подавання та забирання вагонів № 1073 та №1075 від 22.08.2022 (пам`ятки містять перелік номерів вагонів, що співпадає з актом загальної форми, відомістю вагонів до ЗН та діапазоном зазначеним в книзі повідомлень) (суд не прийняв вказані докази).

Таким чином, 10 вагонів простоювали з 16.08.2022 по 22.08.2022 та за зберігання на яких нараховано плату, зазначену в Акті наданих послуг, окрім того, відповідно до наданої Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №24080014, яка формується електронною системою на підставі Пам`яток про подачу забирання вагонів, клієнту нарахована плата за користування вагонами, зазначена в Акті наданих послуг.

У Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №24080014 зазначені номери вагонів, які співпадають з актом загальної форми, відомістю вагонів до ЗН та діапазоном зазначеним в книзі повідомлень, час подавання, забирання, час користування та нарахована сума плати.

На підтвердження надання послуг по Акту №1150 від 13.09.2022 на суму 687 237,72 грн, Позивачем надано суду Залізничні накладні а саме:

Графа 52 ЗН дата прибуття вагонів з вантажем на станцію Одеса-Ліски 24.07.2022 залізничної накладної №40425456 (номер накладної міститься в графі 54 ЗН) (т. 1 а.с. 178).

До ЗН додається відомість вагонів з тим же номером (№40425456), в якій міститься перелік номерів вагонів що прибули 24.07.2022 10 шт. Про прибуття зазначених в накладній вагонів було повідомлено відповідача 24.07.2022, про що міститься запис в Книзі повідомлень, а саме аркуш книги в справі 12, строка 30 (зазначений діапазон номерів вагонів співпадає з номерами вагонів у відомості ЗН) (а.с. 179, 21).

В зв`язку з простоюванням вагонів, що прибули на станцію 24.07.2022 (10 шт) було складено Акт загальної форми №2221 від 08.08.2022 за період простою з 24.07.2022 по 08.08.2022 (т. 1 а.с. 30).

Дана група вагонів була вивантажена 08.08.2022, що підтверджується Пам`ятками подавання вагонів №998 та забирання вагонів №997 від 08.08.2022 (пам`ятки містять перелік номерів вагонів, що співпадає з актами загальної форми, відомостями вагонів до ЗН та діапазоном зазначеним в книзі повідомлень) (ці докази не прийнято судом).

Таким чином, 10 вагонів простоювали з 24.07.2022 по 08.08.2022 та за зберігання на яких нараховано плату, зазначену в Акті наданих послуг, окрім того, відповідно до наданої Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №08080011, яка формується електронною системою на підставі Пам`яток про подачу забирання вагонів, клієнту нарахована плата за користування вагонами, зазначена в Акті наданих послуг (т. 1 а.с. 31).

У Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №08080011 зазначені номери вагонів, які співпадають з номерами що містяться в актах загальної форми, відомостях вагонів до ЗН та діапазоном вагонів зазначеним в книзі повідомлень, а також час подавання, забирання, час користування та нарахована сума плати (що зазначена в Акті наданих послуг).

На підтвердження надання послуг по Акту №1179 від 21.09.2022 на суму 119 567,16 грн Позивачем надано такі пояснення і докази:

1) Графа 52 ЗН дата прибуття вагону з вантажем на станцію Одеса-Ліски 29.07.2022 залізничної накладної №44210359 (номер накладної міститься в графі 54 ЗН) (така накладна позивачем не надана).

До ЗН додається відомість вагонів з тим же номером (№44210359), в якій міститься перелік номерів вагонів що прибули 29.07.2022 1 шт (позивачем не надана). Про прибуття зазначених в накладній вагонів було повідомлено відповідача 29.07.2022, про що міститься запис в Книзі повідомлень, а саме аркуш книги в справі 13, строка 54 (зазначений діапазон номерів вагонів співпадає з номерами вагонів у відомості ЗН)

В зв`язку з простоюванням вагону, що прибув на станцію 29.07.2022 (1 шт) було складено Акт загальної форми №2223 від 10.08.2022 за період простою з 29.07.2022 по 10.08.2022 (т. 1 а.с. 36).

2) Графа 52 ЗН дата прибуття вагонів з вантажем на станцію Одеса-Ліски 06.08.2022 залізничної накладної №44239440 (номер накладної міститься в графі 54 ЗН) (позивачем не надано).

До ЗН додається відомість вагонів з тим же номером (№44239440, в якій міститься перелік номерів вагонів що прибули 06.08.2022 6 шт. Про прибуття зазначених в накладній вагонів було повідомлено відповідача 06.08.2022, про що міститься запис в Книзі повідомлень, а саме аркуш книги в справі 14, строка 5 (зазначений діапазон номерів вагонів співпадає з номерами вагонів у відомості ЗН) (позивачем не надано)

В зв`язку з простоюванням вагонів, що прибули на станцію 06.08.2022 (6 шт) було складено Акт загальної форми №2224 від 10.08.2022 за період простою з 06.08.2022 по 10.08.2022 (т. 1 а.с. 36).

Дана група вагонів була вивантажена 10.08.2022, що підтверджується Пам`ятками подавання вагонів №1012 та забирання вагонів №1010 від 10.08.2022 (пам`ятки містять перелік номерів вагонів, що співпадає з актами загальної форми, відомостями вагонів до ЗН та діапазоном зазначеним в книзі повідомлень) (ці докази судом не прийнято).

Таким чином, 6 вагонів простоювали з 06.08.2022 по 10.08.2022, один вагон простоював з 29.07.2022 по 10.08.2022 та за зберігання на яких нараховано плату, зазначену в Акті наданих послуг, окрім того, відповідно до наданої Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №10080013, яка формується електронною системою на підставі Пам`яток про подачу забирання вагонів, клієнту нарахована плата за користування вагонами, зазначена в Акті наданих послуг (т. 1 а.с. 37).

У Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №10080013, зазначені номери вагонів, які співпадають з номерами що містяться в актах загальної форми, відомостях вагонів до ЗН та діапазоном вагонів зазначеним в книзі повідомлень, а також час подавання, забирання, час користування та нарахована сума плати (що зазначена в Акті наданих послуг).

На підтвердження надання послуг по Акту №1181 від 21.09.2022 на суму 1679317,20 грн Позивачем надано суду такі пояснення і докази:

1) Графа 52 ЗН дата прибуття вагонів з вантажем на станцію Одеса-Ліски 22.07.2022 залізничної накладної №40438293 (номер накладної міститься в графі 54 ЗН) (т. 1 а.с. 184).

До ЗН додається відомість вагонів з тим же номером (№40438293), в якій міститься перелік номерів вагонів що прибули 22.07.2022 10 шт. Про прибуття зазначених в накладній вагонів було повідомлено відповідача 22.07.2022, про що міститься запис в Книзі повідомлень, а саме аркуш книги в справі 11, строка 33 (зазначений діапазон номерів вагонів співпадає з номерами вагонів у відомості ЗН) (т. 1 а.с. 182, 21).

В зв`язку з простоюванням вагонів, що прибули на станцію 22.07.2022 (10 шт) було складено Акти загальної форми №2227 від 28.07.2022 та №2228 від 08.08.2022 за період простою з 22.07.2022 по 08.08.2022 на 3 вагони та за період простою з 22.07.2022 по 28.07.2022 на 7 вагонів відповідно (т. 1 а.с. 33).

7 вагонів з цієї групи були вивантажені 28.07.2022, що підтверджується Пам`ятками подавання вагонів №923 та забирання вагонів №921 від 28.07.2022 (пам`ятки містять перелік номерів вагонів, що співпадає з актами загальної форми, відомостями вагонів до ЗН та діапазоном зазначеним в книзі повідомлень) (ці докази судом не прийнято).

3 вагони з цієї групи були вивантажені 08.08.2022, що підтверджується Пам`ятками подавання вагонів №999 та забирання вагонів №998 від 08.07.2022 (пам`ятки містять перелік номерів вагонів, що співпадає з актами загальної форми, відомостями вагонів до ЗН та діапазоном зазначеним в книзі повідомлень) (ці докази судом не прийнято).

Таким чином, 7 вагонів простоювали з 22.07.2022 по 28.07.2022, 3 вагони простоювали з 22.07.2022 по 08.08.2022 та за зберігання на яких нараховано плату, зазначену в Акті наданих послуг, окрім того, відповідно до наданої Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №9080012, яка формується електронною системою на підставі Пам`яток про подачу забирання вагонів, клієнту нарахована плата за користування вагонами, зазначена в Акті наданих послуг (т. 1 а.с. 34 на звороті).

2) Графа 52 ЗН дата прибуття вагонів з вантажем на станцію Одеса-Ліски 22.07.2022 залізничної накладної №40431546 (номер накладної міститься в графі 54 ЗН) (т. 1 а.с. 168).

До ЗН додається відомість вагонів з тим же номером (№40431546), в якій міститься перелік номерів вагонів що прибули 22.07.2022 10 шт. Про прибуття зазначених в накладній вагонів було повідомлено відповідача 22.07.2022, про що міститься запис в Книзі повідомлень, а саме аркуш книги в справі 11, строка 34 (зазначений діапазон номерів вагонів співпадає з номерами вагонів у відомості ЗН) (т. 1 а.с. 169, 21).

В зв`язку з простоюванням вагонів, що прибули на станцію 22.07.2022 (10 шт) було складено Акт загальної форми №2226 від 09.08.2022 за період простою з 22.07.2022 по 09.08.2022 на 10 вагонів (т. 1 а.с. 33).

Ці вагони були вивантажені 09.08.2022, що підтверджується Пам`ятками подавання вагонів №1005 та забирання вагонів №1004 від 09.08.2022 (пам`ятки містять перелік номерів вагонів, що співпадає з актами загальної форми, відомостями вагонів до ЗН та діапазоном зазначеним в книзі повідомлень) (ці докази судом не прийнято).

Таким чином, 10 вагонів простоювали з 22.07.2022 по 09.08.2022, та за зберігання на яких нараховано плату, зазначену в Акті наданих послуг, окрім того, відповідно до наданої Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №9080012, яка формується електронною системою на підставі Пам`яток про подачу забирання вагонів, клієнту нарахована плата за користування вагонами, зазначена в Акті наданих послуг (т. 1 а.с. 34 на звороті).

3) Графа 52 ЗН дата прибуття вагонів з вантажем на станцію Одеса-Ліски 29.07.2022 залізничної накладної №44210334 (номер накладної міститься в графі 54 ЗН) (позивачем не надано).

До ЗН додається відомість вагонів з тим же номером (№44210334), в якій міститься перелік номерів вагонів що прибули 29.07.2022 4 шт (позивачем не надано). Про прибуття зазначених в накладній вагонів було повідомлено відповідача 29.07.2022, про що міститься запис в Книзі повідомлень, а саме аркуш книги в справі 13, строки 54-56 (зазначений діапазон номерів вагонів співпадає з номерами вагонів у відомості ЗН)

В зв`язку з простоюванням вагонів, що прибули на станцію 29.07.2022 (4 шт) було складено Акти загальної форми №2229 від 08.08.2022 та №2225 від 09.08.2022 за період простою з 29.07.2022 по 08.08.2022 на 2 вагони та за період простою з 29.07.2022 по 09.08.2022 на 2 вагони відповідно (а.с. 32, 33 на звороті).

2 вагони були вивантажені 09.08.2022, що підтверджується Пам`ятками подавання вагонів №1005 та забирання вагонів №1004 від 09.08.2022 (пам`ятки містять перелік номерів вагонів, що співпадає з актами загальної форми, відомостями вагонів до ЗН та діапазоном зазначеним в книзі повідомлень) (докази судом не прийнято).

2 вагони були вивантажені 08.08.2022, що підтверджується Пам`ятками подавання вагонів №999 та забирання вагонів №998 від 08.08.2022 (пам`ятки містять перелік номерів вагонів, що співпадає з актами загальної форми, відомостями вагонів до ЗН та діапазоном зазначеним в книзі повідомлень) (докази судом не прийнято).

Таким чином, 2 вагони простоювали з 29.07.2022 по 09.08.2022 та 2 вагони простоювали з 29.07.2022 по 08.08.2022 на відповідно та за зберігання на яких нараховано плату, зазначену в Акті наданих послуг, окрім того, відповідно до наданої Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №9080012, яка формується електронною системою на підставі Пам`яток про подачу забирання вагонів, клієнту нарахована плата за користування вагонами, зазначена в Акті наданих послуг (т. 1 а.с. 34 на звороті).

У Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №9080012 зазначені номери вагонів, які співпадають з номерами що містяться в актах загальної форми, відомостях вагонів до ЗН та діапазоном вагонів зазначеним в книзі повідомлень, а також час подавання, забирання, час користування та нарахована сума плати (що зазначена в Акті наданих послуг).

На підтвердження надання послуг по Акту № 1184 від 22.09.2022 на суму 73250,04 грн Позивачем надано суду такі пояснення і докази:

Графа 52 ЗН дата прибуття вагонів з вантажем на станцію Одеса-Ліски 18.07.2022 залізничної накладної №40427239 (номер накладної міститься в графі 54 ЗН) (т. 1 а.с. 186).

До ЗН додається відомість вагонів з тим же номером (№40427239), в якій міститься перелік номерів вагонів що прибули 18.07.2022 7 шт (т. 1 а.с. 185).

Графа 52 ЗН дата прибуття вагонів з вантажем на станцію Одеса-Ліски 18.07.2022 залізничної накладної №40427197 (номер накладної міститься в графі 54 ЗН) (т. 1 а.с. 184).

До ЗН додається відомість вагонів з тим же номером (№40427197), в якій міститься перелік номерів вагонів що прибули 18.07.2022 3 шт (т. 1 а.с. 187).

Про прибуття зазначених в накладних вагонів було повідомлено відповідача 18.07.2022, про що міститься запис в Книзі повідомлень, а саме аркуш книги в справі 10, строки 7,8 (зазначений діапазон номерів вагонів співпадає з номерами вагонів у відомості ЗН) (т. 1 а.с. 20 на звороті, однак строки 6, 7).

В зв`язку з простоюванням вагонів, що прибули на станцію 18.07.2022 (10 шт) було складено Акт загальної форми №2210 від 20.07.2022 за період простою з 18.07.2022 по 20.07.2022 на 10 вагонів (позивачем не надано).

Ці вагони були вивантажені 20.07.2022, що підтверджується Пам`ятками подавання вагонів №869 та забирання вагонів №867 від 20.07.2022 (пам`ятки містять перелік номерів вагонів, що співпадає з актами загальної форми, відомостями вагонів до ЗН та діапазоном зазначеним в книзі повідомлень) (ці докази суд не прийняв).

Таким чином, 10 вагонів простоювали з 18.07.2022 по 20.07.2022, та за зберігання на яких нараховано плату, зазначену в Акті наданих послуг, окрім того, відповідно до наданої Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №20070010, яка формується електронною системою на підставі Пам`яток про подачу забирання вагонів, клієнту нарахована плата за користування вагонами, зазначена в Акті наданих послуг (т. 1 а.с. 39).

У Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №20070010 зазначені номери вагонів, які співпадають з номерами що містяться в актах загальної форми, відомостях вагонів до ЗН та діапазоном вагонів зазначеним в книзі повідомлень, а також час подавання, забирання, час користування та нарахована сума плати (що зазначена в Акті наданих послуг).

На підтвердження надання послуг по Акту №1185 від 22.09.2022 на суму 319750,44 грн Позивачем надано суду такі пояснення і докази:

Графа 52 ЗН дата прибуття вагонів з вантажем на станцію Одеса-Ліски 09.07.2022 за накладними №40388076 (не надано), 40374340 (т. 1 а.с. 188, 189), 40388225 (не надано), 40381949 (не надано), 40381931 (не надано) (номер накладної міститься в графі 54 ЗН) прибули 22 вагона.

Про прибуття зазначених в накладних вагонів було повідомлено відповідача 09.07.2022, про що міститься запис в Книзі повідомлень, а саме аркуш книги в справі 7, строки 13-16 (зазначений діапазон номерів вагонів співпадає з номерами вагонів у відомості ЗН) (в журналі записи відсутні)

1) В зв`язку з простоюванням вагонів, що прибули на станцію 09.07.2022 (6 шт) було складено Акт загальної форми №2236 від 11.07.2022 за період простою з 09.07.2022 по 11.07.2022 на 6 вагонів (т. 1 а.с. 40 на звороті).

Ці вагони були вивантажені 11.07.2022, що підтверджується Пам`ятками подавання вагонів №806 та забирання вагонів №807 від 11.07.2022 (пам`ятки містять перелік номерів вагонів, що співпадає з актами загальної форми, відомостями вагонів до ЗН та діапазоном зазначеним в книзі повідомлень) (суд докази не прийняв).

Таким чином, 6 вагонів простоювали з 09.07.2022 по 11.07.2022, та за зберігання на яких нараховано плату, зазначену в Акті наданих послуг, окрім того, відповідно до наданої Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №14070008, яка формується електронною системою на підставі Пам`яток про подачу забирання вагонів, клієнту нарахована плата за користування вагонами, зазначена в Акті наданих послуг (т. 1 а.с. 42 на звороті).

2) В зв`язку з простоюванням вагонів, що прибули на станцію 09.07.2022 (6 шт) було складено Акт загальної форми №2234 від 12.07.2022 за період простою з 09.07.2022 по 12.07.2022 на 6 вагонів (т. 1 а.с. 41).

Ці вагони були вивантажені 12.07.2022, що підтверджується Пам`ятками подавання вагонів №817 та забирання вагонів №815 від 12.07.2022 (пам`ятки містять перелік номерів вагонів, що співпадає з актами загальної форми, відомостями вагонів до ЗН та діапазоном зазначеним в книзі повідомлень) (суд докази не прийняв).

Таким чином, 6 вагонів простоювали з 09.07.2022 по 12.07.2022, та за зберігання на яких нараховано плату, зазначену в Акті наданих послуг, окрім того, відповідно до наданої Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №14070008, яка формується електронною системою на підставі Пам`яток про подачу забирання вагонів, клієнту нарахована плата за користування вагонами, зазначена в Акті наданих послуг (т. 1 а.с. 42 на звороті).

3) В зв`язку з простоюванням вагонів, що прибули на станцію 09.07.2022 (5 шт) було складено Акти загальної форми №2233, №2232 від 13.07.2022 за період простою з 09.07.2022 по 13.07.2022 на 5 вагонів (т. 1 а.с. 41).

Ці вагони були вивантажені 13.07.2022, що підтверджується Пам`ятками подавання вагонів №822 та забирання вагонів №821 від 13.07.2022 (пам`ятки містять перелік номерів вагонів, що співпадає з актами загальної форми, відомостями вагонів до ЗН та діапазоном зазначеним в книзі повідомлень) (суд ці докази не прийняв).

Таким чином, 5 вагонів простоювали з 09.07.2022 по 13.07.2022, та за зберігання на яких нараховано плату, зазначену в Акті наданих послуг, окрім того, відповідно до наданої Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №14070008, яка формується електронною системою на підставі Пам`яток про подачу забирання вагонів, клієнту нарахована плата за користування вагонами, зазначена в Акті наданих послуг (т. 1 а.с. 42 на звороті).

4) В зв`язку з простоюванням вагонів, що прибули на станцію 09.07.2022 (5 шт) було складено Акти загальної форми №2230,№2231 від 14.07.2022 за період простою з 09.07.2022 по 14.07.2022 на 5 вагонів (т. 1 а.с. 41, 42).

Ці вагони були вивантажені 14.07.2022, що підтверджується Пам`ятками подавання вагонів №829 та забирання вагонів №826 від 14.07.2022 (пам`ятки містять перелік номерів вагонів, що співпадає з актами загальної форми, відомостями вагонів до ЗН та діапазоном зазначеним в книзі повідомлень) (суд докази не прийняв).

Таким чином, 5 вагонів простоювали з 09.07.2022 по 14.07.2022, та за зберігання на яких нараховано плату, зазначену в Акті наданих послуг, окрім того, відповідно до наданої Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №14070008, яка формується електронною системою на підставі Пам`яток про подачу забирання вагонів, клієнту нарахована плата за користування вагонами, зазначена в Акті наданих послуг.

Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №14070008 зазначені номери вагонів, які співпадають з номерами що містяться в актах загальної форми, відомостях вагонів до ЗН та діапазоном вагонів зазначеним в книзі повідомлень, а також час подавання, забирання, час користування та нарахована сума плати (що зазначена в Акті наданих послуг).

На підтвердження надання послуг по №1186 від 22.09.2022 на суму 55790,04 грн Позивачем надано суду Залізничні накладні (далі -ЗН), які є перевізним документом, формою договору на перевезення і містять інформацію та підтверджують факт здійснення перевезення, а саме:

Графа 52 ЗН дата прибуття вагонів з вантажем на станцію Одеса-Ліски 13.07.2022 залізничної накладної №40409138 (номер накладної міститься в графі 54 ЗН) (т. 1 а.с. 190).

До ЗН додається відомість вагонів з тим же номером (№40409138), в якій міститься перелік номерів вагонів що прибули 13.07.2022 7 шт (т. 1 а.с. 191, однак в ній 6 вагонів).

Про прибуття зазначених в накладних вагонів було повідомлено відповідача 13.07.2022, про що міститься запис в Книзі повідомлень, а саме аркуш книги в справі, строки 1,2 (зазначений діапазон номерів вагонів співпадає з номерами вагонів у відомості ЗН) (т. 1 а.с. 20).

В зв`язку з простоюванням вагонів, що прибули на станцію 13.07.2022 (7 шт) було складено Акт загальної форми №2209 від 16.07.2022 за період простою з 13.07.2022 по 16.07.2022 на 7 вагонів (т. 1 а.с. 44).

Ці вагони були вивантажені 16.07.2022, що підтверджується Пам`ятками подавання вагонів №851 та забирання вагонів №848 від 16.07.2022 (пам`ятки містять перелік номерів вагонів, що співпадає з актами загальної форми, відомостями вагонів до ЗН та діапазоном зазначеним в книзі повідомлень) (судом докази не прийнято).

Таким чином, 7 вагонів простоювали з 13.07.2022 по 16.07.2022, та за зберігання на яких нараховано плату, зазначену в Акті наданих послуг, окрім того, відповідно до наданої Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №18070009, яка формується електронною системою на підставі Пам`яток про подачу забирання вагонів, клієнту нарахована плата за користування вагонами, зазначена в Акті наданих послуг (т. 1 а.с. 44 на звороті).

У Відомості плати за користування вагонами ГУ-46 №18070009 зазначені номери вагонів, які співпадають з номерами що містяться в актах загальної форми, відомостях вагонів до ЗН та діапазоном вагонів зазначеним в книзі повідомлень, а також час подавання, забирання, час користування та нарахована сума плати (що зазначена в Акті наданих послуг).

Враховуючи викладене, Позивач зазначає, що ним надані всі достатні і належні докази на підтвердження позовних вимог. Основним і беззаперечним доказом факту надання послуг Відповідачу є залізничні накладні з відомостями вагонів (підтвердження прибуття вагонів на станцію) та Відомості плати за користування вагонами ГУ-46, що містять дату та час вивантаження вагонів (підтвердження періоду часу який вагони простоювали до моменту вивантаження). Вищезазначені документальні докази мають регламентовану нормативно (про що зазначено в позові) електронну форму, не можуть бути змінені чи фальсифіковані і є обов`язковими для виконання залізницею і клієнтами.

Однак, як зазначено вище, позивачем надано не всі докази на підтвердження зазначених в актах розрахунків.

Так,

на підтвердження надання послуг по акту № 1179 від 21.09.2022 на суму 119567,16 грн не надано залізничних накладних;

на підтвердження надання послуг по акту № 1181 від 21.09.2022 на суму 1679317,20 грн не надано всіх залізничних накладних;

на підтвердження надання послуг по акту № 1184 від 22.09.2022 на суму 73250,04 грн не надано акт загальної форми № 2210 від 20.07.2022;

на підтвердження надання послуг по акту № 1185 від 22.09.2022 на суму 319750,44 грн не надано всіх залізничних накладних, а щодо вагонів за залізничною накладною немає запису в Книзі повідомлень;

на підтвердження надання послуг по акту № 1186 від 22.09.2022 на суму 55790,04 грн на один вагон не надано залізничної накладної.

Таким чином, з урахування позиції великої палати, викладеної у постанові від 04.07.2018 у справі № 904/5743/16, підтверджується доказами надання послуг тільки по актам 1116 від 07.09.2022 на суму 928494,50 грн та № 1150 від 13.09.2022 на суму 687237,72 грн.

Цивільним законодавством регулюються особисті немайнові та майнові відносини (цивільні відносини), засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників (частини 1 статті 1 Цивільного кодексу України).

Водночас, в силу приписів частини 2 статті 9 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості регулювання майнових відносин у сфері господарювання.

Цю норму Цивільного кодексу України слід розуміти так, що спеціальними законами можуть передбачатися особливості регулювання певних майнових відносин в сфері господарювання.

Згідно з частиною 2 статті 4 Господарського кодексу України особливості регулювання майнових відносин суб`єктів господарювання визначаються цим Кодексом.

У пункті 1 Інформаційного листа Вищого господарського суду України № 01-8/211 від 07.04.2008 "Про деякі питання практики застосування норм Цивільного та Господарського кодексу України" зазначено, що спеціальні норми ГК України, які встановлюють особливості регулювання майнових відносин суб`єктів господарювання, підлягають переважному застосуванню перед тими нормами ЦК України, які містять відповідне загальне регулювання. Наприклад, правила частини першої статті 232 ГК України, відповідно до якої збитки відшкодовуються в частині, не покритій штрафними санкціями (залікова неустойка), підлягають переважному застосуванню перед правилами частини першої статті 624 ЦК України, відповідно до якої неустойка підлягає стягненню у повному розмірі, незалежно від відшкодування збитків (штрафна неустойка).

При цьому, слід враховувати, що відповідно до частини другої статті 4 ЦК України основним актом цивільного законодавства України є Цивільний кодекс України. Тому в разі, якщо норми ГК України не містять особливостей регулювання майнових відносин суб`єктів господарювання, а встановлюють загальні правила, які не узгоджуються із відповідними правилами ЦК України, слід застосовувати правила, встановлені ЦК України.

За таких обставин, до спірних правовідносин підлягають застосуванню спеціальні норми Господарського кодексу України, які регулюють майнову відповідальність суб`єктів господарювання за порушення господарських зобов`язань.

Відповідно до приписів статті 259 Цивільного кодексу України позовна давність, встановлена законом, може бути збільшена за домовленістю сторін. Договір про збільшення позовної давності укладається у письмовій формі.

Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15.03.2022 №2120-IX, який набрав чинності 17.03.2022, розділ "Прикінцеві та перехідні положення" Цивільного кодексу України доповнено, зокрема, пунктом 19 такого змісту: "У період дії в Україні воєнного, надзвичайного стану строки, визначені статтями 257-259, 362, 559, 681, 728, 786, 1293 цього Кодексу, продовжуються на строк його дії".

Поряд з цим, спеціальний строк позовної давності, до якого віднесено, зокрема, строк на пред`явлення позовів перевізників до вантажовідправників, встановлюється статтею 315 Господарського кодексу України.

Відповідні зміни щодо продовження на строк дії воєнного стану строків позовної давності до Господарського кодексу України не вносилися, тоді як положення пункту 19 розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Цивільного кодексу України до спірних правовідносин не застосовуються, виходячи із приписів статей 223, 315 Господарського кодексу України.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 30.03.2020 № 540-IX, який набрав чинності 02.04.2020, розділ "Прикінцеві та перехідні положення" Цивільного кодексу України доповнено, зокрема, пунктом 12 такого змісту: "Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 257, 258, 362, 559, 681, 728, 786, 1293 цього Кодексу, продовжуються на строк дії такого карантину".

Цим же Законом розділ IX "Прикінцеві положення" Господарського кодексу України доповнено пунктом 7 такого змісту: "7. Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 232, 269, 322, 324 цього Кодексу, продовжуються на строк дії такого карантину".

Таким чином, стаття 315 Господарського кодексу України не підпадає під перелік статей, строки яких продовжено на строк дії карантину пунктом 7 розділу IX "Прикінцеві положення" Господарського кодексу України, а положення пункту 12 розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Цивільного кодексу України до спірних правовідносин не застосовуються, виходячи із приписів статей 223, 315 Господарського кодексу України, про що вже було зазначено вище.

На підставі актів від серпня - вересня 2022 року були виставлені відповідачу відповідно рахунки.

До суду позивач звернувся у лютому 2024 року.

Враховуючи подану відповідачем заяву про застосування строку позовної давності, в позові залізниці слід відмовити у зв`язку із пропуском позовної давності.

Відповідно не підлягають задоволенню і позовні вимоги щодо стягнення пені, інфляційних і відсотків річних.

Судовий збір покладається на позивача.

Керуючись ст. 74, 76-77, 123, 129, 233, 236-241, 326-327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

В позові відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Копії рішення надіслати учасникам до електронних кабінетів.

Повне рішення складено 08.07.2024.

Суддя В.Г. Кабакова

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення27.06.2024
Оприлюднено15.07.2024
Номер документу120304418
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —912/391/24

Постанова від 11.11.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 12.09.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 09.08.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 07.08.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Рішення від 27.06.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 27.05.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 04.04.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 21.03.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 11.03.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 14.02.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні