П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 липня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/16175/23Головуючий в 1 інстанції: Вовченко O.A.
Дата і місце ухвалення 21.03.2024р., м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Бойка А.В.,
суддів: Федусика А.Г.,
Шевчук О.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі апеляційну скаргу Державного підприємства «Дослідне господарство «КОМУНАР» Селекційно-Генетичного інституту Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21 березня 2024 р. у справі за адміністративним позовом Головного управління ДПС в Одеській області до Державного підприємства «Дослідне господарство «КОМУНАР» Селекційно-Генетичного інституту Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення» про надання дозволу на погашення податкового боргу,-
В С Т А Н О В И В:
У липні 2023 року Головне управління ДПС в Одеській області звернулось до суду першої інстанції з позовом до Державного підприємства «Дослідне господарство «КОМУНАР» Селекційно-Генетичного інституту Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення», в якому просило надати дозвіл на погашення загальної суми податкового боргу за рахунок майна Державного підприємства «Дослідне господарство «Комунар» Селекційно-генетичного інституту - Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення», що перебуває у податковій заставі.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 21.03.2024 року позов задоволено.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Державне підприємство «Дослідне господарство «КОМУНАР» Селекційно-Генетичного інституту Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення» подало апеляційну скаргу, в якій посилалось на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
У поданій апеляційній скарзі відповідач зазначив, що у поданому відзиві на позовну заяву Головне управління ДПС в Одеській області вказувало на те, що борг за ДП «ДГ «Комунар» СГІ НЦНС» утворився у зв`язку з невиконанням рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28.04.2021 року. Однак, як зазначив апелянт, вимоги по рішенню Одеського окружного адміністративного суду у справі №420/14034/20 від 28.04.2021 року погашено повністю. Апелянт вказав на те, що станом на сьогоднішній день заборгованості за ДП «ДГ «Комунар» СГІ НЦНС» взагалі немає, оскільки за рішенням Одеського окружного адміністративного суду у справі №420/14034/20 від 28.04.2021 року стягнуто з банківських рахунків підприємства кошти за податковим боргом у загальному розмірі 240 894,07 грн.
Крім того апелянт зазначив, що у 2023 році ДП «ДГ «Комунар» СГІ НЦНС сплатило податкових платежів на загальну суму 7 133 000 грн., тому законних підстав для надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника податків немає.
На думку апелянта, судом першої інстанції не було взято до уваги доводи ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ НЦНС» про те, що ним майже погашено всю податкову заборгованість за період з 17.04.2023 року по 22.04.2024 року на загальну суму 7 022 754,40 грн.
На думку апелянта контролюючий орган надав до суду розрахунки, які не відповідають дійсним обставинам справи.
Також в апеляційній скарзі зазначено, що за своєю організаційно-правовою формою позивач є державним підприємством, тоді як відповідно до ст. 1 Закону України "Про введення мораторію на примусову реалізацію майна" в Україні встановлено мораторій на застосування примусової реалізації майна державних підприємств та господарських товариств, у статутних фондах яких частка держави становить не менше 25 відсотків.
Апелянт зазначив, що у зв`язку з несплатою підприємством заборгованості податковим органом було винесено податкову вимогу №204266-52 від 04.08.2020 року, яку було направлено платнику рекомендованим листом. Посилаючись на п. 59.5 ст. 59 ПК України, апелянт зазначив, що контролюючим органом не було здійснено повторного розрахунку податкового боргу ДП «ДГ «КОМУНАР СГІ - НЦНС» та не було надано його до суду.
З огляду на зазначене апелянт вважає, що погашення податкового боргу ДП «ДГ «КОМУНАР СГІ - НЦНС» в сумі 6312948,98 грн. за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі згідно акта опису майна не відповідає приписам чинного законодавства.
Зважаючи на зазначене апелянт просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21.03.2024 року та відмовити у задоволенні позову ГУ ДПС в Одеській області.
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне:
Судом першої інстанції встановлено, що Державне підприємство «Дослідне господарство «Комунар» Селекційно-генетичного інституту - Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення» (скорочено ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ НЦНС» внесене до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій (код ЄДРПОУ 00729528).
У зв`язку із виникненням у ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ НЦНС Головним управлінням ДПС в Одеській області було прийнято податкову вимогу № 204266-52 та визначено суму податкового боргу по єдиному податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків (код класифікації доходів -18050500) в сумі 97540,42 грн. Податкова вимога була отримана відповідачем 19.08.2020 року, що підтверджено рекомендованим повідомленням.
13.11.2020 року відповідно до ст. 89 Податкового кодексу України, заступником начальника ГУ ДПС в Одеській області прийнято рішення № 134/11/15-32-13-05 про опис майна у податкову заставу, що перебуває у власності ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ НЦНС.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду у справі №420/14034/20 від 28.04.2021 року, яке набрало законної сили 25.06.2021 року, стягнуто з банківських рахунків Державного підприємства «Дослідне господарство «Комунар» Селекційно-генетичного інституту - Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення» кошти за податковим боргом у загальному розмірі 240 894,07 грн., а саме: суму заборгованості з єдиного податку з юридичних осіб у розмірі 97 540,42 грн. на бюджетний рахунок UA938999980314060664000015453, банк отримувач Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код 37907783, отримувач коштів УК у Тарутинському районі /с.Весела Долина/18050500; суму заборгованості з податку на додану вартість у розмірі 143 353,65 грн. на бюджетний рахунок - UA 608999980313010029000015447, банк отримуване Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, код 37907783, отримувач кошті УК у Тарутинському районі/ 14010100.
Актом опису майна № 39/15-32-13-05-09 від 01.06.2021 року податковим керуючим Мірчевим Г.С. за участі від ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ НЦНС директора ОСОБА_1 та з залученням головного бухгалтера ОСОБА_2 було описано майно (комбайн зернозбиральний марки NEW HOLLAND ТС5.90, заводський № НОМЕР_1 , двигун № НОМЕР_1 ) вартістю 2260000,00 грн. (а.с. 112).
16.06.2021 в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна зареєстровано податкову заставу за №29003037 майна ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ НЦНС згідно акту опису № 39/15-32-13-05-09.
Рішенням заступника керівника Головного управління ДПС в Одеській області ОСОБА_3 прийнято рішення про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу №18/15-32-13-02-39 від 18.02.2022 року, якими відповідно до пункту 95.5 статті 95 ПК України вирішено здійснити погашення усієї суми податкового боргу шляхом списання безготівкових коштів з рахунків у банках, органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, та інших фінансових установах з ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ НЦНС (а.с. 110).
Рішення отримане відповідачем 23.04.2022 року, що підтверджено рекомендованим повідомленням.
На виконання вказаного рішення в порядку ст..95 ПК України позивачем виставлено платіжну інструкцію на примусове списання (стягнення) коштів від 30.06.2022, 12.01.2023, від 13.01.2023, від 18.01.2023, від 24.01.2023, які повернуті без виконання у зв`язку з відсутністю коштів на рахунках.
Звертаючись з позовом до суду першої інстанції, Головне управління ДПС в Одеській області вказувало на те, що станом на 17.04.2023 року у ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ НЦНС існує податковий борг у загальному розмірі 6312948,98 гривен:
- по земельному податку з юридичних осіб - 1340267,36 грн.;
- по частині чистого прибутку (доходу) - 63200 грн.;
- по податку на додану вартість 584990,35 грн.
- по податку на прибуток 3446468 грн.
- по єдиному податку з с/г товаровиробників 878023,27 грн.
Вказана заборгованість виникла через несплату відповідачем податкових зобов`язань з вказаних податків самостійно визначених ним у податкових деклараціях та на підставі податкових повідомлень-рішень, прийнятих контролюючим органом.
Так, позивач вказав на те, що зборгованість, що підлягає сплаті по земельному податку юридичних осіб виникла в результаті:
-нарахування по податковій декларації №9036193541 від 20.02.2022 року на загальну суму 1181 955,45 грн (основний платіж);
-нарахування по податковій декларації №9016094083 від 07.02.2023 року на загальну суму 240 117,1 грн (основний платіж).
Заборгованість, що підлягає сплаті по частині чистого прибутку (доходу) господарських організацій (державних унітарних підприємств та їх об`єднань), що вилучається до державного бюджету відповідно до закону виникла в результаті:
-нарахування по розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними на загальну суму 138 400,00 грн. (основний платіж).
Заборгованість, що підлягає сплаті по податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) виникла в результаті:
нарахування по податковій декларації №9187036305 від 19.09.2022 року на загальну суму 258 155,00 грн (основний платіж);
нарахування по уточнюючій податковій декларації №9211830191 від 01.06.2022 року на загальну суму 6 810,00 грн (основний платіж);
нарахування по уточнюючій податковій декларації №9211830191 від 01.06.2022 року на загальну суму 204,00 грн (штрафна санкція);
нарахування по податковій декларації №9214647890 від 19.10.2022 року на загальну суму 220 015,00 грн (основний платіж);
нарахування по податковому повідомленню-рішенню (форми «ПС») №7508/15-32-04-07-20/729528 від 21.10.2022 року на загальну суму 340,00 грн (штрафна санкція);
нарахування по податковій декларації №9246674656 від 19.11.2022 року на загальну суму 75 486,00 грн (основний платіж);
нарахування по податковій декларації №9273577091 від 19.12.2022 року на загальну суму 74 298,00 грн (основний платіж);
нарахування по податковому повідомленню-рішенню (форми «Н») №11532/15-32-04-07-20/729528 від 15.12.2022 року на загальну суму 26 628,82 грн (штрафна санкція);
нарахування по податковій декларації №9299915043 від 18.01.2023 року на загальну суму 28 450,00 грн (основний платіж);
нарахування по податковому повідомленню-рішенню (форми «Н») №2117/15-32- 04-07-20/729528 від 16.02.2023 року на загальну суму 2 761,43 грн (штрафна санкція);
нарахування по податковій декларації №9028540032 від 19.02.2023 року на загальну суму 45 408,00 грн (основний платіж);
нарахування по податковій декларації №9054307687 від 19.03.2023 року на загальну суму 55 534,00 грн (основний платіж).
Заборгованість, що підлягає сплаті по податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності виникла в результаті нарахування по податковій декларації №9309086870 від 28.02.2023 року на загальну суму З 789 557,00 грн (основний платіж).
Заборгованість, що підлягає сплаті по єдиному податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків виникла в результаті: нарахування по податковій декларації №9017259238 від 10.02.2020 року на загальну суму 878 043,20 грн (основний платіж).
Загальна сума заборгованості за даними контролюючого органу склала 6 312 948,98 грн.
Враховуючи те, що за відповідачем обліковувався непогашений податковий борг, кошти, за рахунок яких можливо здійснити погашення заборгованості, відсутні, контролюючий орган звернувся до суду із цим позовом, в якому ставиться питання про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що податковим органом здійснені усі необхідні заходи для погашення податкового боргу, визначені законом. Суд, враховуючи те, що податкова застава майна відповідача оформлена у встановленому порядку, та зважаючи на наявність несплаченого підприємством податкового боргу, вжиття податковим органом заходів з погашення податкового боргу, у тому числі шляхом направлення податкової вимоги, звернення до суду про стягнення коштів, звернення до банку, що не призвело до погашення податкового боргу відповідача за рахунок його грошових коштів, відсутності на рахунках останнього таких грошових коштів, дійшов висновку про задоволення позову щодо надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює ПК України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
За правилами пункту 54.1 статті 54 ПК України крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Відповідно до п. 54.3.2 п. 54.3 ст. 54 ПК України, контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, або завищення суми податку на доходи фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.
Відповідно до пункту 57.1 статті 57 ПК України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Пунктом 57.3 ст. 57 ПК України визначено, що у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 робочих днів, наступних за днем такого узгодження.
Пунктом 56.17 статті 56 ПК України визначено, що день закінчення процедури адміністративного оскарження вважається днем узгодження грошового зобов`язання платника податків, крім випадку, передбаченого підпунктом 108-1.2.2 пункту 108-1.2 статті 108-1 цього Кодексу.
Підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
У підтвердження факту наявності у Державного підприємства «Дослідне господарство «Комунар» Селекційно-генетичного інституту - Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення» податкового боргу контролюючий орган надав до суду копії податкових декларацій, поданих підприємством, матеріали проведених перевірок та копії податкових повідомлень-рішень, на підставі яких у відповідача виникли податкові зобов`язання, із відмітками про їх отримання підприємством у підтвердження узгодженості податкових зобов`язань.
Також Головним управлінням ДПС в Одеській області були надані відомості інтегрованих карток платника податків, з яких встановлено факт безперервності податкового боргу.
Крім того, як вже зазначалось вище, зверненню контролюючого органу до суду з даним позовом передувало направлення відповідачеві податкової вимог № 204266-52 від 04.08.2020 року, що підтверджено рекомендованим повідомленням; звернення до суду з позовом про стягнення з банківських рахунків Державного підприємства «Дослідне господарство «Комунар» Селекційно-генетичного інституту - Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення» податкового боргу, а також прийняття рішення № 134/11/15-32-13-05 про опис майна, що перебуває у власності ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ НЦНС у податкову заставу.
Відповідно до пункту 87.1 статті 87 ПК України джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.
Згідно п. 87.2 ст. 87 ПК України, джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
Пунктами 88.1-88.2 ст. 88 ПК України визначено, що з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу.
Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.
За положеннями ст. 89 Податкового кодексу України, право податкової застави виникає, зокрема:
-у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку;
- у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу;
Пунктом 89.2 статті 89 ПК України передбачено, що з урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.
У разі якщо балансова вартість майна, на яке поширюється податкова застава, є меншою ніж сума податкового боргу платника податків, право податкової застави поширюється на таке майно.
У разі якщо балансова вартість такого майна не визначена, його опис здійснюється за результатами оцінки, яка проводиться відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".
У разі збільшення суми податкового боргу складається акт опису до суми, відповідної сумі податкового боргу платника податків, у порядку, передбаченому цією статтею.
Право податкової застави не поширюється на майно, визначене підпунктом 87.3.7 пункту 87.3 статті 87 цього Кодексу, на іпотечні активи, що належать емітенту та є забезпеченням відповідного випуску іпотечних сертифікатів з фіксованою дохідністю, на грошові доходи від цих іпотечних активів до повного виконання емітентом зобов`язань за цим випуском іпотечних сертифікатів з фіксованою дохідністю, а також на склад іпотечного покриття та грошові доходи від нього до повного виконання емітентом зобов`язань за відповідним випуском звичайних іпотечних облігацій.
Право податкової застави не застосовується, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує ста вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Пунктом 89.3 статті 89 ПК України передбачено, що майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.
До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.
Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.
Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відмова платника податків від підписання акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави, не звільняє такого платника податків від поширення права податкової застави на описане майно. У такому випадку опис здійснюється у присутності не менш як двох понятих.
Згідно п. 89.5 ст. 89 ПК України, у разі якщо на момент складення акта опису майно відсутнє або його балансова вартість менша від суми податкового боргу, право податкової застави поширюється на інше майно, на яке платник податків набуде право власності у майбутньому до погашення податкового боргу в повному обсязі.
Платник податків зобов`язаний не пізніше робочого дня, наступного за днем набуття права власності на будь-яке майно, повідомити контролюючий орган про наявність такого майна. Контролюючий орган зобов`язаний протягом трьох робочих днів з дня отримання зазначеного повідомлення прийняти рішення щодо включення такого майна до акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави та балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, або відмовити платнику податків у включенні такого майна до акта опису.
У разі якщо контролюючий орган приймає рішення про включення майна до акта опису, складається відповідний акт опису, один примірник якого надсилається платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
До прийняття відповідного рішення контролюючим органом платник податків не має права відчужувати таке майно.
У разі порушення платником податків вимог цього пункту він несе відповідальність згідно із законом.
Згідно пунктів 95.1-95.2 ст. 95 ПК України, контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Відповідно до п. 95.3 ст. 95 ПК України, контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
В даному випадку при зверненні до суду першої інстанції контролюючим органом були надані докази дотримання порядку та черговості вжиття заходів з метою погашення податкового боргу, який виник ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ НЦНС, а саме: направлення вимоги, вчинення дій щодо стягнення коштів з банківських рахунків платника податків (направлення до банківської установи платіжних інструкцій на примусове списання (стягнення), які повернуто без виконання у зв`язку з відсутністю коштів на рахунку).
Зазначеним підтверджується обґрунтованість підстав звернення податкового органу із цим позовом про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
В свою чергу, в ході розгляду даної справи в суді першої інстанції ДП «ДГ «КОМУНАР» СГІ НЦНС вказувало на те, що ним вжито заходів щодо погашення податкового боргу та заперечувало проти задоволення позовних вимог Головного управління ДПС в Одеській області.
Однак судом першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення не було надано належної правової оцінки вказаним доводам відповідача у справі та не з`ясовано фактичну наявність станом на момент ухвалення судового рішення у ДП «ДГ «КОМУНАР» податкового боргу, розміру такого податкового боргу.
Звертаючись з апеляційною скаргою на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21.03.2024 року, відповідач також вказував на відсутність підстав для задоволення позовних вимог Головного управління ДПС в Одеській області про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна, яке перебуває у податковій заставі через відсутність такого податкового боргу.
У підтвердження вказаних доводів відповідач надав суду копії платіжних інструкцій, які свідчать про послідовне вжиття підприємством заходів щодо погашення виниклого податкового боргу, про який йдеться мова у поданій Головним управлінням ДПС в Одеській області позовній заяві.
В ході розгляду справи в суді апеляційної інстанції колегією суддів були витребувані у контролюючого органу, а також у підприємства відомості щодо погашення ДП «ДГ «КОМУНАР» податкового боргу у розмірі 6 312 948,98 грн.
На виконання вимог суду апеляційної інстанції ДП «ДГ «КОМУНАР», окрім раніше поданих копій платіжних інструкцій про сплату податкової заборгованості, подало до суду апеляційної інстанції бухгалтерські довідки про сплачені податки за період з 17.04.2023 року по 21.03.2024 року.
В свою чергу контролюючий орган подав до суду апеляційної інстанції розрахунок податкового боргу ДП «ДГ «КОМУНАР» станом на 17.04.2023 року із зазначенням відомостей щодо погашення підприємством сум виниклої заборгованості по податкам.
Згідно наданого розрахунку, податковий борг по земельному податку у розмірі 1340267,36 грн. був сплачений відповідачем протягом липня-грудня 2023 року; податковий борг по частині чистого прибутку (доходу) у сумі 63200 грн. був сплачений у липні-вересні 2023 року; податковий борг з податку на додану вартість у розмірі 584 990,35 грн. був сплачений відповідачем у період з травня 2023 року по серпень 2023 року; податковий борг по єдиному податку з с/г товаровиробників у сумі 878 023,27 грн. був сплачений підприємством у вересні 2023 року, грудні 2023 року, березні та квітні 2024 року, податковий борг по податку на прибуток у розмірі 3 446 468 грн. сплачувався відповідачем у серпні-вересні 2023 року, грудні 2023 року, березні, квітні, травні та червні 2024 року.
Таким чином з наданого контролюючим органом розрахунку вбачається, що більша частина податкового боргу була погашена ДП «ДГ «КОМУНАР» ще на момент ухвалення судом першої інстанції судового рішення у справі.
В свою чергу станом на кінець червня 2024 року податковий борг у розмірі 6 312 948,98 грн. погашений ДП «ДГ «КОМУНАР» у повному обсязі, що підтверджується самим контролюючим органом у наданому розрахунку та у поданій до суду заяві про закриття апеляційного провадження.
Враховуючи зазначене, зважаючи на те, що можливість надання дозволу контролюючому органу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі, пов`язується саме з наявністю відповідного податкового боргу, про погашення якого просить контролюючий орган, колегія суддів доходить висновку, що у зв`язку з самостійним погашенням Державним підприємством «Дослідне господарство «КОМУНАР» Селекційно-Генетичного інституту Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення» всієї суми податкового боргу, про погашення якої просив контролюючий орган, підстави для задоволення позовних вимог Головного управління ДПС в Одеській області на даний час відсутні.
Посилання контролюючого органу на наявність у відповідача боргу у сумі 9 549 645,81 грн. відхиляється судом апеляційної інстанції з тих підстав, що вказана сума боргу складається взагалі з інших податків та платежів, ніж були визначені у позовній заяві ГУ ДПС в Одеській області. При цьому разом із твердженням про наявність у відповідача станом на 18.06.2024 року податкового боргу в сумі 9 549 645,81 грн. контролюючий орган вказав на те, що в межах саме заявлених у даній справі позовних вимог станом на 18.06.2024 року у ДП залишався податковий борг по податку на прибуток підприємств і організацій, що перебувають у державній власності у розмірі 1 337 468 грн. Однак, як з`ясувалось в ході розгляду справи та підтверджено контролюючим органом у поданому розрахунку боргу вказана сума заборгованості по податку на прибуток була сплачена відповідачем 18.06.2024 року.
Зважаючи на все вище викладене, колегія суддів вважає, що на даний час підстави для погашення визначеного позивачем у позовній заяві податкового боргу за рахунок майна Державного підприємства «Дослідне господарство «КОМУНАР» Селекційно-Генетичного інституту Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення» відсутні, через його самостійне погашення у повному обсязі самим відповідачем у справі, що свідчить про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ГУ ДПС в Одеській області про надання відповідного дозволу на погашення боргу за рахунок майна підприємства, що перебуває у податковій заставі.
Відповідно до ст. 317 КАС України підставою для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
З огляду на все вищевикладене, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню на підставі ст. 317 КАС України, з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог Головного управління ДПС в Одеській області.
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 317, 321, 325, 327, 328, 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Державного підприємства «Дослідне господарство «КОМУНАР» Селекційно-Генетичного інститутуНаціонального центру насіннєзнавства та сортовивчення» задовольнити.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21 березня 2024 року скасувати.
Прийняти нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову Головного управління ДПС в Одеській області до Державного підприємства «Дослідне господарство «КОМУНАР» Селекційно-Генетичного інституту Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення» про надання дозволу на погашення податкового боргу.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повного тексту судового рішення.
Суддя-доповідач: А.В. Бойко
Суддя: А.Г. Федусик
Суддя: О.А. Шевчук
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2024 |
Оприлюднено | 15.07.2024 |
Номер документу | 120332885 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них передачі майна у податкову заставу |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Бойко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні