ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 липня 2024 р. Справа № 480/412/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Кононенко З.О.,
Суддів: Мінаєвої О.М. , Калиновського В.А. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Регіонального сервісного центру МВС в Харківській, Полтавській та Сумській областях на ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 23.05.2024, головуючий суддя І інстанції: О.О. Осіпова, вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021, повний текст складено 23.05.24 по справі № 480/412/24
за позовом ОСОБА_1
до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області"
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 адміністративний позов ОСОБА_1 до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області" про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії задоволено.
Визнано протиправними дії Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області", яка полягає у відмові ОСОБА_1 підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області оновлену довідку про грошове забезпечення для перерахунку пенсії станом на 01.01.2023 із застосуванням при обчисленні розміру посадового окладу та інших видів грошового забезпечення, розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу, розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, відповідно до Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб".
Зобов`язано Державну установу "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області" підготувати і надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , станом на 01.01.2023, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, для здійснення обчислення та перерахунку пенсії з 01.02.2023.
Ухвалою суду від 10.05.2024 у задоволенні заяви Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області" про заміну сторони у справі №480/4212/24 відмовлено.
13.05.2024 року Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області" звернулася до суду із заявою про заміну сторони виконавчого провадження, в якій просить замінити стягувана у виконавчому провадженні щодо виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 року у справі №480/412/24 на Головний сервісний центр Міністерства внутрішніх справ.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 23.05.2024 року заяву Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області" про заміну сторони виконавчого провадження - задоволено частково.
Замінено боржника у виконавчому провадженні по виконанню рішення Сумського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 по справі №480/412/24, а саме Державну установу "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області" (вул. Герасима Кондратьєва, 23, м. Суми,Сумська область,40000, код ЄДРПОУ 08733899) на Регіональний сервісний центр МВС в Харківській, Полтавській та Сумській областях (м. Харків, вул. Шевченка, буд. 26, код ЄДРПОУ - 45329727).
В задоволенні іншої частини заяви відмовлено.
Не погоджуючись із судовим рішенням, в апеляційній скарзі Регіональний сервісний центр МВС в Харківській, Полтавській та Сумській областях, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 23.05.2024 року з питань заміни сторони у справі.
В обґрунтування апеляційної скарги Регіональний сервісний центр МВС в Харківській, Полтавській та Сумській областях зазначає, що наказом Міністерства внутрішніх справ України від 22 квітня 2024 року № 259 «Про визначення в Міністерстві внутрішніх справ України уповноваженого структурного підрозділу з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій» (далі Наказ № 259) визначено в Міністерстві внутрішніх справ України уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій Відділ координації пенсійних питань Міністерства внутрішніх справ України.
Пунктом 2 Наказу № 259 уповноважено ГСЦ МВС на видачу звільненим зі служби військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ довідок про розмір грошового забезпечення відповідно за березень 2019 року та листопад 2019 року для перерахунку пенсій з урахуванням правових висновків Великої Палати Верховного Суду у справі № 160/8324/19 та судових рішень у справах № 826/3858/18 та № 826/12704/18 з покладенням таких функцій на регіональні сервісні центри Головного сервісного центру МВС (філії ГСЦ МВС) з 01 травня 2024 року.
Вказує, що повноваженнями щодо видачі інших довідок для перерахунку пенсій, в тому числі для перерахунку розміру грошового забезпечення з урахуванням розміру посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01 січня 2023 року на відповідний тарифний коефіцієнт, Регіональні сервісні центри ГСЦ МВС не наділені.
Цим же наказом визначено в Міністерстві внутрішніх справ України уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій Відділ координації пенсійних питань Міністерства внутрішніх справ України.
Крім того, апелянт зазначає, що Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Харківській, Полтавській та Сумській областях (філія ГСЦ МВС), код ЄДРПОУ 45329727, є відокремленим підрозділом Головного сервісного центру МВС без статусу юридичної особи та не може бути стороною виконавчого провадження.
Відповідач не скористався правом на подання відзиву на апеляційну скаргу Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Харківській, Полтавській та Сумській областях.
Натомість, позивач, Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області" надали заяву, в якій просять залишити без задоволення апеляційну скаргу Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Харківській, Полтавській та Сумській областях, у зв`язку з нововиявленими обставинами, а саме наказ МВС України від 21.06.2024 № 432 «Про внесення змін до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 22 квітня 2024 року № 259».
На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, ухвалу суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно зі ст.1 Закону України "Про виконавче провадження" від 02.06.2016 № 1404-VIII (далі - Закон № 1404-VIII) виконавчим провадженням як завершальною стадією судового провадження і примусового виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) вважається сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Відповідно до ч.ч.1-2 ст.15 Закону № 1404-VIII, сторонами у виконавчому провадженні є стягувач і боржник.
Частиною 5 ст. 15 Закону № 1404-VIII передбачено, що у разі вибуття однієї зі сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
Згідно ч. 1 ст. 379 КАС України, у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
У спірному випадку має місце адміністративне процесуальне правонаступництво, яке не пов`язане з реорганізацією чи ліквідацією суб`єкта владних повноважень, а передбачає лише передачу владних розпорядчих функцій іншому органу державної влади.
Так, публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу.
Таким чином правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
Аналогічну правову позицію також висловив Верховний Суд у постановах від 13.03.2019 у справі № 524/4478/17, від 20.02.2019 у справі № 826/16659/15, від 11.08.2021 у справі № 160/3399/19.
Так, матеріалами справи встановлено, що наказом МВС від 07.11.2015 № 1447 було затверджено Положення про ДУ ТМО. Відповідно до нього ДУ ТМО є бюджетною установою та підпорядковується МВС України.
Наказом МВС України від 25.02.2019 № 129 «Про визнання в Міністерстві внутрішніх справ України уповноваженого структурного підрозділу з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунок) пенсій» було визнано в МВС України уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів ПФУ документів для призначення (перерахунку) пенсій Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України з покладанням таких функцій на управління координації пенсійних та соціально-гуманітарних питань цього Департамент. Пунктом 2 цього наказу забезпечення внесення відповідних змін до положень про територіальні медичні об`єднання МВС України по областях, місту Києву.
16.04.2021 наказом МВС України № 291 було внесено зміни до наказу МВС України від 25.02.2019 № 129.
« 1. Визнати в МВС України:
1) Департамент персоналу уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів ПФУ документів для призначення (перерахунку) пенсій з покладанням таких функцій на управління координації пенсійних питань та соціальної роботи цього Департаменту;
2) Територіальні медичні об`єднання МВС України по областях, місту Києву уповноваженими установами за видачу довідок про розмір грошового забезпечення з покладанням таких функцій на відповідні сектори (відділи) із соціально-гуманітарних питань цих державних установ».
В подальшому, 22.04.2024 наказом МВС України № 259 було визнано таким, що втратив чинність наказ МВС України від 25.02.2019 № 129 «Про визнання в Міністерстві внутрішніх справ України уповноваженого структурного підрозділу з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунок) пенсій» (зі змінами).
Таким чином, з 22.04.2024 ДУ ТМО по областях втратили повноваження на видачу довідок про розмір грошового забезпечення, які раніше були покладені на відповідні сектори (відділи) із соціально-гуманітарних питань цих державних установ.
Відтак, пенсіонери системи органів внутрішніх справ із заявами щодо оформлення довідок про розмір грошового забезпечення для проведення перерахунку пенсій звераються безпосередньо за місцем їх проживання до сектору з пенсійних питань з обслугування регіональних сервісних центрів ГСЦ МВС по областях, місту Києву.
В той же час, поняття «адміністративне процесуальне правонаступництво» надано Верховним Судом у наведених судових справах, з аналізу статті 52 КАС України, а не статті 379 КАС України.
Так дійсно, відповідно до ст. 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Водночас, дія вказаної норми закону стосується лише сторін або третьої особи.
Відповідно частини 1 статті 46 КАС України, сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач.
У даному випадку позивач просить здійснити заміну не сторони в адміністративному процесі, а боржника у виконавчому провадженні, що не є тотожними поняттями.
Спірні правовідносини регулюються саме статтею 379 КАС, яка передбачає можливість заміни сторони виконавчого провадження її правонаступником лише у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження.
Колегія суддів звертає увагу, що позивачем не надано жодних доказів вибуття Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області" (ліквідація, реорганізація, тощо) як сторони виконавчого провадження, як і не надано доказів того, що Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Харківській, Полтавській та Сумській областях є правонаступниками такої особи.
Боржник - Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області" не вибув зі спірних правовідносин, а Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Харківській, Полтавській та Сумській областях не є правонаступником зазначеної особи, а отже відсутні підстави для заміни боржника у виконавчому провадженні, визначені статтею 379 КАС України.
Оскільки судом першої інстанції зазначені вище обставини залишені поза увагою та цим обставинам не надана належна правова оцінка, колегія суддів задовольняє апеляційну скаргу Регіонального сервісного центру МВС в Харківській, Полтавській та Сумській областях та скасовує ухвалу суду першої інстанції з прийняттям постанови про відмову у задоволенні заяви Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Харківській області" та представника ОСОБА_2 про заміну сторони виконавчого провадження у справі №520/1248/24.
Інші доводи учасників справи на висновки колегії суддів не впливають.
Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України, § 58, рішення від 10.02.2010 року).
Відповідно до п. 1, п. 4 ч. 1 ст. 320 КАС України, підставами для скасування ухвали суду, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі, і направлення справи для продовження розгляду до суду першої інстанції є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи та неправильне застосування норм матеріального права чи порушенням норм процесуального права, які призвели до неправильного вирішення питання.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Регіонального сервісного центру МВС в Харківській, Полтавській та Сумській областях - задовольнити.
Ухвалу Сумського окружного адміністративного суду від 23.05.2024 по справі № 480/412/24 - скасувати.
Прийняти постанову, якою відмовити у задоволенні заяви Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Сумській області" про заміну сторони виконавчого провадження у справі № 480/412/24.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя (підпис)З.О. Кононенко Судді(підпис) (підпис) О.М. Мінаєва В.А. Калиновський
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2024 |
Оприлюднено | 18.07.2024 |
Номер документу | 120406249 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Кононенко З.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні