Постанова
від 16.07.2024 по справі 0340/1350/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

16 липня 2024 року

справа № 0340/1350/18

адміністративне провадження № К/9901/5604/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Ханової Р. Ф.(суддя-доповідач)

суддів: Бившевої Л. І., Хохуляка В. В.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Волинській області, правонаступником якого є Головне управління ДПС у Волинській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України

на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2018 року (суддя - Андрусенко О.О,)

та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2019 року (колегія у складі суддів: Нос С. П., Кухтер Р. В., Шевчук С. М.)

у справі №0340/1350/18

за позовом Обслуговуючого кооперативу "ЖБК ЕТАЛОН"

до Головного управління ДФС у Волинській області, правонаступником якого є Головне управління ДПС у Волинській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-

УСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

Обслуговуючий кооператив "ЖБК ЕТАЛОН" (далі - позивач, Кооператив) звернувся до Волинського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області та Головного управління ДФС у Волинській області (далі - податковий орган, відповідач у справі, скаржник у справі), в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення відповідача №04/18/03-20-12-07 від 08 травня 2018 року про виключення позивача з реєстру неприбуткових установ; зобов`язати відповідача включити Кооператив до реєстру неприбуткових установ та організацій.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, Кооператив посилається на те, що оскаржуване рішення від 08 травня 2018 року №04/18/03-20-12-07 про виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій прийняте контролюючим органом без врахування фактичних обставин у справі та всупереч вимогами податкового законодавства України.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2018 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2019 року адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДФС у Волинській області від 08 травня 2018 року № 04/18/03-20-12-07.

Зобов`язано Головне управління ДФС у Волинській області включити Обслуговуючий кооператив «ЖБК ЕТАЛОН» до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Волинського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2018 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2019 року у справі №0340/1350/18 та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову повністю.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27 лютого 2019 року визначено склад колегії суддів: ОСОБА_1, Васильєва І.А., Юрченко В.П.

Ухвалою Верховного Суду від 01 квітня 2019 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребувано з Волинського окружного адміністративного суду справу №0340/1350/18.

08 квітня 2019 року справа №0340/1350/18 надійшла до Верховного Суду.

18 квітня 2019 року надійшов відзив Кооперативу на касаційну скаргу податкового органу, в якому позивач просить Суд залишити судові рішення судів першої та апеляційної інстанції без змін, а касаційну скаргу без задоволення.

Рішенням Вищої ради правосуддя від 02 липня 2024 року № 2006/0/15-24 звільнено ОСОБА_1 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку.

У зв`язку з цим, розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 03 липня 2024 року № 699 призначено повторний автоматизований розподіл судових справ між суддями.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03 липня 2024 року для розгляду справи № 0340/1350/18 визначений такий склад суду: Ханова Р. Ф. - головуючий суддя, судді: Бившева Л. І., Хохуляка В. В.

IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено та підтверджується матеріалами справи, що Обслуговуючий кооператив «ЖБК ЕТАЛОН» зареєстрований 08 грудня 2004 року як юридична особа, що підтверджується Свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи Серії А00 № 390516.

Згідно довідки про взяття на облік платника податків від 11 серпня 2005 року №17787 позивача взято на облік 15 грудня 2004 року за № 255 у Луцькій об`єднаній державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Волинській області як неприбуткову організацію (15-житлово-будівльні кооперативи, об`єднання співвласників багатоквартирних будинків).

11 листопада 2016 року податковим органо прийнято рішення № 1009 про присвоєння підприємству, установі, організації ознаки неприбутковості (за результатами підтвердження відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України), відповідно до якого Обслуговуючому кооперативу «ЖБК ЕТАЛОН» з 11 листопада 2016 року присвоєно ознаки неприбутковості, ознака неприбутковості - 0048 - інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.

Разом з тим, 08 травня 2018 року Головним управлінням ДФС у Волинській області прийнято рішення № 04/18/03-20-12-07 про виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій, відповідно до якого з 01 січня 2016 року скасовано ознаки неприбутковості з підстав - невідповідність неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.

Позивач, не погоджуючись із рішення №04/18/03-20-12-07 від 08 травня 2018 року звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій вказали на те, що посилання податкового органу стосовно того, що згідно фінансових звітів позивача залишок незавершених капітальних інвестицій станом на 31 грудня 2015 року складав 22973,80 гривень, станом на 31 грудня 2016 року - 41266,30 гривень, станом на 31 грудня 2017 року - 59727, 70 гривень, не суперечить вимогам статутної діяльності позивача, передбаченої в установчих документах кооперативу на момент його реєстрації неприбутковою організацією, оскільки норми пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України не містять заборони щодо наявності у неприбуткової організації капітальних інвестицій.

Крім того, проаналізувавши статтю 133 Податкового кодексу України, вказали на те, при прийняті оскаржуваного рішення податковим органом не було проаналізовано умови договорів, укладених між кооперативом та його членами, не встановлено і не підтверджено відповідними доказами факт отримання прибутку кооперативом внаслідок розподілу об`єкту будівництва між членами кооперативу з огляду на витрати здійснені у зв`язку з фінансуванням будівництва та подальшим розподілом результату такої діяльності.

IV. ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Скаржник у своїй касаційній скарзі не погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, вважає їх необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню, оскільки суди неправильно застосували норми матеріального права та порушили норми процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень у справі.

Податковий орган наголошує на тому, що у зв`язку з тим, що Статут Кооперативу в редакції 2017 року, затверджений протоколом загальних зборів членів №34 від 15 березня 2017 року не відповідає вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, Головним управління ДФС у Волинській області прийнято оскаржуване рішення від 08 травня 2018 року №04/18/03-20-12-07 про виключення позивача із Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Зокрема відповідач наголошує на невідповідності статуту позивача умові заборони розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб.

Крім того, в касаційній скарзі наголошується на тому, що статут позивача не відповідає умові передачі активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення).

Також відповідач наголошує, що Кооперативом не дотримано і спеціальної умови для включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій житлово - будівельних кооперативів, а саме: здійснення прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом.

При цьому відповідач наголосив, що суди попередніх інстанцій дійшли до помилкового висновку, що позивач є саме обслуговуючим кооперативом, а не житлово-будівельним, тоді як фактично позивач являючись обслуговуючим кооперативом за типом є також житлово-будівельним за напрямом діяльності.

В іншому випадку на думку податкового органу, обслуговуючий кооператив "ЖБК ЕТАЛОН" взагалі не має права перебувати в Реєстрі неприбуткових організацій, оскільки відповідно до підпункту 133.4.6. пункту 133.4. статті 133 Податкового кодексу України, до неприбуткових організацій обслуговуючі кооперативи не належать.

Також контролюючий орган категорично не погоджується із твердженням судів попередніх інстанцій про те, що підпункт 133.4.6 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України не містить заборони щодо участі житлово - будівельного кооперативу у спорудженні інших об`єктів будівництва, оскільки спеціальна умова щодо заборони здійснення будівництва прямо пов`язана із загальними вимогами для перебування в Реєстрі неприбуткових організацій.

Крім того, відповідач не погоджується із твердження судів попередніх інстанцій про те, що наявність на балансі кооперативу незавершених капітальних інвестицій не суперечить вимогам статутної діяльності позивача, оскільки як вже зазначалося вище на відміну від редакції статуту Обслуговуючого кооперативу "ЖБК ЕТАЛОН", затвердженої протоколом загальних зборів №33 від 04 листопада 2016 року, статут позивача, затверджений протоколом загальних зборів №34 від 15 березня 2017 року серед видів діяльності не містить такого виду як будівництво багатоквартирних та інших будинків та споруд для своїх членів та їх сімей.

У відзиві на касаційну скаргу, Кооператив вказує, що вимоги касаційної скарги є незаконними та необґрунтованими, у зв`язку з чим касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Зокрема, позивач наголошує, що суди попередніх інстанцій правильно встановили обставини справи, ухвалили судові рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. При цьому позивачем в судах попередніх інстанцій доказово підтверджує наявність всіх передбачених законом ознак неприбутковості та дотримання усіх умов неприбуткової організації.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи оцінку доводам скаржника у касаційні скарзі колегія суддів касаційної інстанції виходить з вимог частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами першої та апеляційної інстанції в оскаржуваних судових рішеннях норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, Верховний Суд виходить з наступного.

Пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України встановлено, що не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Підпункт 133.4.1. пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України визначає, що неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація, що одночасно відповідає таким вимогам: утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації; установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту; установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об`єднання та асоціації об`єднань співвласників багатоквартирних будинків; внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Положення абзаців третього і четвертого цього підпункту щодо вимог наявності установчих документів не поширюються на бюджетні установи.

Відповідно до абзацу першого підпункту 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

Підпунктом 133.4.6 пункту 133.4 статті 134 Податкового кодексу України передбачено, До неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені: бюджетні установи; громадські об`єднання, політичні партії, творчі спілки, релігійні організації, благодійні організації, пенсійні фонди; спілки, асоціації та інші об`єднання юридичних осіб; житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому відповідно до закону здійснено прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом), дачні (дачно-будівельні), садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства); об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків; професійні спілки, їх об`єднання та організації профспілок, а також організації роботодавців та їх об`єднання; сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи, кооперативні об`єднання сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів; інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є обслуговуючим кооперативом.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про кооперацію" кооператив - юридична особа, утворена фізичними та/або юридичними особами, які добровільно об`єдналися на основі членства для ведення спільної господарської та іншої діяльності з метою задоволення своїх економічних, соціальних та інших потреб на засадах самоврядування; обслуговуючий кооператив - кооператив, який утворюється шляхом об`єднання фізичних та/або юридичних осіб для надання послуг переважно членам кооперативу, а також іншим особам з метою провадження їх господарської діяльності. Обслуговуючі кооперативи надають послуги іншим особам в обсягах, що не перевищують 20 відсотків загального обороту кооперативу.

Статтею 6 Закону України "Про кооперацію" передбачено, що кооператив є первинною ланкою системи кооперації і створюється внаслідок об`єднання фізичних та/або юридичних осіб на основі членства для спільної господарської та іншої діяльності з метою поліпшення свого економічного стану.

Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює Кабінет Міністрів України (підпункт 133.4.5. пункту 133.4 статті 133 ПК України).

Постановою Кабінету Міністрів України N440 від 13 липня 2016 року затверджено Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі - Порядок №440).

Пунктом 6 Порядку №440 визначено, що для включення до Реєстру неприбуткова організація повинна подати до контролюючого органу реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 і засвідчені підписом керівника або представника такої організації та скріплені печаткою (за наявності) копії установчих документів неприбуткової організації (крім тих, що оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Закон), а житлово-будівельні кооперативи також засвідчені підписом керівника або представника такого кооперативу та скріплені печаткою (за наявності) копії документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом. Неприбуткові організації, що діють на підставі установчих документів організації вищого рівня, відповідно до закону подають разом із реєстраційною заявою за формою 1-РН згідно з додатком 1 засвідчену підписом керівника або представника такої організації та скріплену печаткою (за наявності) копію документа, який підтверджує включення до організації вищого рівня та надає право діяти на підставі установчих документів такої організації вищого рівня.

Вимоги, на відповідність яким, контролюючий орган перевіряє організації при включенні їх до Реєстру визначені пунктом 7 Порядку №440 і такі вимоги узгоджуються із вимогами, визначеними підпунктом 133.4.1. пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій» від 17 липня 2015 року №652 (далі - Закон №652), який набрав чинності 13 серпня 2015 року, внесено зміни до Податкового кодексу України.

Вказаним Законом підрозділ 4 розділу XX ,,Перехідні положення" Податкового кодексу України доповнений пунктами 34 і 35.

Так, пунктом 34 підрозділу 4 розділу XX ,,Перехідні положення» Податкового кодексу України (у редакції, яка діє з 01 січня 2017 року, тобто, чинній на час прийняття відповідачем оскарженого рішення) визначено установити, що до затвердження Кабінетом Міністрів України Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі - новий Реєстр неприбуткових установ та організацій) діє Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 24 січня 2013 року №37.

Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України ,,Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій», не підлягають виключенню з цього Реєстру до 01.07.2017.

Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій», що відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, включаються контролюючим органом до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій. За бажанням неприбуткової організації вона може подати до контролюючого органу копії установчих документів.

Згідно з пунктом 35 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення Податкового кодексу України (у редакції, яка діє з 01.01.2017) неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій», що не відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов`язані до 01 липня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу.

Неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, після 01 липня 2017 року виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

З аналізу наведених норм висновується, що підприємство, установа та організація може бути визнана неприбутковою за наявності дотримання одночасно всіх вимог, встановлених положеннями пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, статутні документи мають бути приведені у відповідність із вищезазначеними нормами у визначений цим кодексом строк та подані до контролюючого органу.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 04 листопада 2016 року з метою приведення у відповідність установчих документів позивача до вимог пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України затверджено нову редакцію Статуту Обслуговуючого кооперативу "ЖБК ЕТАЛОН", відповідно до якого кооператив організовується з метою задоволення економічних, соціальних та інших потреб членів та асоційованих членів кооперативу на засадах самоуправління, а саме: забезпечення житловими та нежитловими приміщеннями членів та асоційованих членів кооперативу і членів їх сімей шляхом будівництва жилих будинків, у тому числі нежитловими, допоміжними та обслуговуючими приміщеннями будівлями та спорудами за власні кошти кооперативу, у тому числі із залученням кредитних та позичкових коштів та коштів його членів та асоційованих членів. Видами діяльності кооперативу є: комплексне обслуговування будівель та споруд; будівництво багатоповерхових та інших будинків та споруд для своїх членів та їх сімей; обслуговування багатоквартирних будинків; управління нерухомим майном; надання послуг з обслуговування нерухомого майна; організація будівництва об`єктів нерухомості з цілю та метою згідно вимог даного статуту та чинного законодавства України; діяльність у сфері інжинірингу; організація систем електропостачання, водопостачання та водовідведення, інших мереж та встановлення й експлуатація приладів обліку; інші види діяльності, що не заборонені чинним законодавством України. Отримані з визначених цим статутом джерел доходи кооперативу спрямовуються на покриття матеріальних і прирівняних до них витрат та витрат на оплату праці найманих працівників, сплату податків і зборів (обов`язкових платежів) до відповідних бюджетів, погашення кредитів, позик, покриття збитків, проведення відрахувань до фондів кооперативу. Доходи або майно кооперативу не підлягають розподілу між його засновниками або членами та не можуть використовуватись для вигоди будь-якого окремого засновника або члена кооперативу, його посадових осіб (крім оплати їхньої праці та нарахувань єдиного соціального внеску).

11 листопада 2016 року позивач подав до контролюючого органу заяву за формою 1-РН та копію Статуту від 04 листопада 2016 року, копії декларацій про готовність до експлуатації об`єктів: щодо будівництва 9-ти поверхового житлового будинку з вбудовано-прибудинковими приміщеннями на вул. Конякіна, 17-А у м. Луцьку; щодо реконструкції контори цегляної 3-х поверхової Р-3 під житловий будинок по вул. І. Франка, 53 у м. Луцьку . Цього ж дня податковим органом прийнято рішення № 1009 про присвоєння підприємству, установі, організації ознаки неприбутковості (за результатами підтвердження відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України), відповідно до якого Обслуговуючому кооперативу "ЖБК ЕТАЛОН" з 11 листопада 2016 року присвоєно ознаки неприбутковості, ознака неприбутковості - 0048 - інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податковий кодексу України.

Пунктом 16 Порядку № 440 передбачено, що виключення неприбуткової організації з Реєстру здійснюється на підставі рішення контролюючого органу в разі: використання доходів (прибутків) неприбуткової організації для інших цілей, ніж утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Кодексу; розподілу доходів (прибутків) неприбуткової організації або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб; невідповідність неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу; затвердження ліквідаційного балансу, передавального акта або розподільчого балансу неприбутковою організацією, що припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу або перетворення) або ліквідації; за ініціативою неприбуткової організації.

Під час виключення неприбуткової організації з Реєстру присвоєна їй ознака неприбутковості скасовується, зокрема, з першого числа місяця, наступного за місяцем, у якому відбулося недотримання вимог пункту 133.4 статті 133 Кодексу (п. 17 Порядку №440).

Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до прийнятого Головним управління ДФС у Волинській області рішення від 08 травня 2018 року № 04/18/03-20-12-07, підставою для виключення Обслуговуючого кооперативу "ЖБК ЕТАЛОН" з Реєстру неприбуткових установ та організацій і скасування ознак неприбутковості з 01 січня 2016 року є невідповідність неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового України.

Суд наголошує на тому, що відповідно до листа Головного управління ДФС у Волинській області №8178/10/03-20-04-08 від 08 травня 2018 року, в якому, окрім іншого, роз`яснюються підстави виключення позивача з реєстру неприбуткових організацій, вказано, що в результаті проведеного аналізу даних фінансового звіту суб`єкта малого підприємництва позивача встановлено, що станом на 31.12.2017 року залишок незавершених капітальних інвестицій складає 59727,7 тис. грн. (станом на 31.12.2016 року - 41266,3 тис. грн., станом на 31.12.2015 року 22973,8 тис. грн.).

Крім того, податковий орган наголосив на тому, що ним отримано копії документів від ОСОБА_3 щодо укладення позивачем договору про спільну забудову земельної ділянки від 10 червня 2015 року за адресою АДРЕСА_2 , а також даних звітів 1ДФ (ознака 157), які свідчать про участь кооперативу у будівництві та здійснення кооперативом діяльності будівництва будівель.

Як зазначено в листі №8178/10/03-20-04-08 від 08 травня 2018 року, вказане свідчить, що на дату подачі заяви 1РН від 11 листопада 2016 року позивачем подано до податкового органу недостовірні дані про види діяльності та приховування інформації про будівництво інших об`єктів впродовж 2016, 2017 років та 1 кварталу 2018 року.

Оцінюючи висновки, які стали в основу спірного рішення, суди попередніх інстанцій встановили, що 10 червня 2015 року між громадянином ОСОБА_3 (замовник) та Обслуговуючим кооперативом "ЖБК ЕТАЛОН" (кооператив) укладено договір № 1-15 про спільну забудову земельної ділянки, предметом якого є здійснення будівництва об`єкту - "Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями комерційного призначення на АДРЕСА_2 " за рахунок фінансування кооперативом спільно з замовником із метою отримання у власність об`єкта будівництва членами кооперативу та замовником у тих обсягах квадратних метрів, що визначені у даному договорі.

На обґрунтування законності оскаржуваного рішення податковий орган зіслався на те, що здійснення позивачем будівництва житлового будинку на момент його реєстрації як неприбуткової організації суперечить вимогам підпункту 133.4.6 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.

В той же час суди попередніх інстанцій встановили, що з дозвільних документів на "Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями комерційного призначення на АДРЕСА_2 (з технічних умов № 25 від 17 березня 2015 року та № 25 від 20 травня 2016 року, виданих КП "Луцькводоканал"; декларацій про початок виконання будівельних робіт; рішення Луцької міської ради від 02 липня 2014 року № 383-1 про дозвіл на розробку проекту детального плану території житлового кварталу; містобудівних умов та обмежень на нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями комерційного призначення (внесення змін); технічного звіту з топографо-геодезичних робіт для виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) по АДРЕСА_2 ; договору від 22 червня 2015 року № 529-2650000 про постачання електричної енергії; договору від 28 грудня 2017 року № 130 про пайову учать у розвитку інфраструктури м. Луцька; договору генерального підряду на капітальне будівництво від 30 червня 2015 року; технічного паспорту на об`єкт нерухомого майна; витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку та ін.) видно, що власником, забудовником земельної ділянки та замовником вказаного будівництва є громадянин ОСОБА_3 , а не позивач. Також ця обставина підтверджується листом Відділу державного архітектурно-будівельного контролю Луцької міської ради від 14 серпня 2018 року № 28-17/489, в якому зазначено, що Обслуговуючий кооператив "ЖБК ЕТАЛОН" не є забудовником на об`єкті "Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями комерційного призначення на АДРЕСА_2 ".

Суд наголошує на тому, що судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є обслуговуючим кооперативом, а не житлово-будівельним.

При цьому, Суд вказує на те, що приймаючи рішення № 1009 про присвоєння Обслуговуючому кооперативу "ЖБК ЕТАЛОН" з 11 листопада 2016 року ознаки неприбутковості, податковий орган сам дійшов до висновку про можливість ознаки неприбутковості - 0048 (інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України), а не - 0040 (житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому відповідно до закону прийнято в експлуатацію закінчений будівництвом житловий будинок і такий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом)).

Також Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій стосовно того, що посилання податкового органу на те, що згідно фінансових звітів Кооперативу залишок незавершених капітальних інвестицій станом на 31 грудня 2015 року складав 22973,8 тис. грн., станом на 31 грудня 2016 року - 41266,3 тис. грн., станом на 31 грудня 2017 року - 59727,7 тис. грн., не суперечить вимогам статутної діяльності позивача, передбаченої в установчих документах кооперативу на момент його реєстрації неприбутковою організацією, оскільки норми пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України не містять заборони щодо наявності у неприбуткової організації капітальних інвестицій.

Суд наголошує на тому, що відповідачем не спростовані висновки судів попередніх інстанцій стосовно того, що податковим органом не надано переконливих доказів на підтвердження факту використання доходів організації з іншою метою ніж передбачено підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.

Крім того, суди попередніх інстанцій встановили, що установчі документи Кооперації приведені у відповідність до вимог пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.

Разом з тим, Суд звертає увагу на те, в листі №8178/10/03-20-04-08 від 08 травня 2018 року в якому, окрім іншого, роз`яснюються підстави виключення позивача з реєстру неприбуткових організацій, податковий орган не вказував на недоліки статутних документів, у зв`язку з чим, Суд дійшов до висновку, що доводи відповідача стосовно невідповідності установчих документів не були покладені в основу спірного рішення.

За змістом частин другої та третьої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати докази з власної ініціативи, крім випадків, визначених цим Кодексом.

Відтак, податковим органом не доведено наявність підстав для виключення позивача з реєстру неприбуткових установ, жодного факту отримання Кооперативом прибутку відповідачем не встановлено та не доведено.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.

Суд касаційної інстанції визнає, що суд апеляційної інстанції не допустив неправильного застосування норм матеріального та процесуального права при вирішенні даної справи та вважає, що суд повно встановив обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, та надав їм правову оцінку на підставі норм закону, що підлягали застосуванню до даних правовідносин.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Головного управління ДФС у Волинській області, правонаступником якого є Головне управління ДПС у Волинській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України залишити без задоволення.

Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 16 жовтня 2018 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2019 року у справі №0340/1350/18 залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Р. Ф. Ханова

Судді: Л. І. Бившева

В. В. Хохуляк

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення16.07.2024
Оприлюднено17.07.2024
Номер документу120409153
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —0340/1350/18

Постанова від 16.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 01.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 06.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 24.01.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 18.12.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 11.12.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Рішення від 16.10.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Рішення від 16.10.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 05.10.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 05.10.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні