ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 жовтня 2018 року ЛуцькСправа № 0340/1350/18
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Андрусенко О. О.,
при секретарі судового засідання Литвиненко І. П.,
за участю представників позивача Кацевича В. К., Пасенка С. А.,
представників відповідача Кушнір Ю. В., Сцьольної І. Л.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Обслуговуючого кооперативу ЖБК ЕТАЛОН до Головного управління ДФС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Обслуговуючий кооператив ЖБК ЕТАЛОН звернувся в суд з позовом до Луцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області, Головного управління ДФС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення № 04/18/03-20-12-07 від 08.05.2018 року, зобов'язання включити Обслуговуючий кооператив ЖБК ЕТАЛОН до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Ухвалою суду від 17.07.2018 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження, призначено у даній справі підготовче засідання.
Ухвалою суду від 16.08.2018 року у задоволенні клопотання представника позивача про зупинення провадження у справі відмовлено.
Ухвалою суду від 05.09.2018 року продовжено строк підготовчого провадження по справі - до 15.10.2018 року та відкладено підготовче судове засідання.
Ухвалами суду від 05.10.2018 року замінено відповідача у справі - Луцьку ОДПІ на належного - ГУ ДФС у Волинській області, закрито підготовче провадження у даній справі та призначено справу до судового розгляду по суті.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуване рішення від 08.05.2018 року № 04/18/03-20-12-07 про виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій прийняте контролюючим органом без врахування фактичних обставин у справі, всупереч вимогами податкового законодавства України, а тому підлягає скасуванню у судовому порядку.
У відзиві на позовну заяву представник відповідача позовних вимог не визнала, посилаючись на те, що у відповідності до п. 35 підрозділу 4 розділу ХХ Перехідні положення ПК України позивачем було подано 11.11.2016 року до контролюючого органу реєстраційну заяву форми 1-РН з такими додатками: Статут від 04.11.2016 року, декларації про готовність до експлуатації об'єктів: щодо будівництва 9-ти поверхового житлового будинку з вбудовано-прибудинковими приміщеннями на вул. Конякіна, 17-А у м. Луцьку; щодо реконструкції контори цегляної 3-х поверхової Р-3 під житловий будинок по вул. І. Франка, 53 у м. Луцьку. У зв'язку з чим було прийнято рішення від 11.11.2016 року № 1009 про включення Обслуговуючого кооперативу ЖБК ЕТАЛОН до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій за ознакою 0048 Інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим п.133.4 ст.133 ПК України. Разом з тим, в результаті проведеного аналізу даних Фінансового звіту суб'єкта малого підприємництва позивача ГУ ДФС у Волинській області було встановлено, що станом на 31.12.2017 року залишок незавершених капітальних інвестицій складає 59727,7 тис. грн. Крім того, відповідачем було отримано копію договору від 10.06.2015 року № 1-15 про спільну забудову земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, укладеного з громадянином ОСОБА_5 та Обслуговуючим кооператив ЖБК ЕТАЛОН , який підтверджує участь кооперативу у будівництві та здійснення останнім діяльності будівництва будівель. Вказані обставини свідчать про те, що на дату подачі заяви форми 1-РН від 11.11.2016 року позивачем надано завідомо недостовірні дані про види діяльності та мало місце приховування інформації про будівництво інших об'єктів впродовж 2016, 2017 років та І кварталу 2018 року. Вважає, що відповідачем правомірно прийнято оскаржуване рішення про виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій, з підстав невідповідності неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим п. 133.4 ст. 133 ПК України. Крім того зазначила, що позовна вимога про зобов'язання включити Обслуговуючий кооператив ЖБК ЕТАЛОН до Реєстру неприбуткових установ та організацій не підлягає до задоволення, з огляду на те, що виключення чи включення установи/організації до вказаного Реєстру є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу. Просила у задоволенні позову відмовити повністю.
07.08.2018 року позивач подав до суду відповідь на відзив, в якому зазначив, що у позивача наявні передбачені чинним законодавством ознаки для віднесення його до неприбуткових організацій, зокрема, установчі документи кооперативу відповідають всім вимогам чинного законодавства України щодо змісту та форми, у позивача на балансі знаходяться прийнятті в експлуатацію закінчені будівництво житлові будинки, позивачем в порядку норм регламентуючого законодавства подана до контролюючого органу реєстраційна заява форми 1-РН з додатками, що прийнята контролюючим органом, а тому виходячи з наявності всіх ознак неприбутковості, податковим органом Обслуговуючий кооператив ЖБК ЕТАЛОН було включено до Реєстру неприбуткових установ та організацій. При цьому, станом на дату прийняття оскаржуваного рішення змін в діяльності позивача не відбулось, відповідно у відповідача не було правових підстав для прийняття такого рішення. Також вказує, що не заслуговують на увагу посилання відповідача щодо необхідності обов'язкової відсутності здійснення таким кооперативом іншого будівництва (якого позивач фактично не здійснює), оскільки жодна правова норма не містить такої вимоги для визначення (присвоєння) ознак неприбутковості. Просив позов задовольнити повністю.
16.08.2018 року представник відповідача подала до суду заперечення, в якому зазначила, що враховуючи вимоги пп. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 ПК України однією із умов віднесення житлово-будівельного кооперативу до Реєстру неприбуткових установ та організацій є відсутність здійснення таким житлово-будівельним кооперативом іншого будівництва, оскільки такий кооператив позбавляється права в статусі неприбуткової організації здійснювати будівництво інших об'єктів. Оскільки позивач при підтвердженні статусу неприбуткової організації подав до Луцької ОДПІ недостовірні дані та безпідставно перебував у Реєстрі неприбуткових установ та організацій з 01.01.2016 року (станом на зазначену дату продовжував здійснювати діяльність з будівництва та не всі житлові будинки були здані в експлуатацію), відтак ознака неприбутковості підлягає скасуванню саме з цієї дати. Просила у задоволенні позову відмовити повністю.
У судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги та просили їх задовольнити.
Представники відповідача у судовому засіданні просили відмовити у задоволенні позову повністю.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що Обслуговуючий кооператив ЖБК ЕТАЛОН зареєстрований 08.12.2004 року як юридична особа, що підтверджується Свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи Серії А00 № 390516.
Згідно довідки про взяття на облік платника податків від 11.08.2005 №17787 позивача взято на облік 15.12.2004 року за № 255 у Луцькій ОДПІ як неприбуткову організація (15-житлово-будівльні кооперативи, об'єднання співвласників багатоквартирних будинків).
11.11.2016 року Луцькою ОДПІ прийнято рішення № 1009 про присвоєння підприємству, установі, організації ознаки неприбутковості (за результатами підтвердження відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 ПК України), відповідно до якого Обслуговуючому кооперативу ЖБК ЕТАЛОН з 11.11.2016 року присвоєно ознаки неприбутковості, ознака неприбутковості - 0048 - інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 ПК України.
Разом з тим, 08.05.2018 року ГУ ДФС у Волинській області прийнято рішення № 04/18/03-20-12-07 про виключення Обслуговуючого кооперативу ЖБК ЕТАЛОН з Реєстру неприбуткових установ та організацій, відповідно до якого з 01.01.2016 року скасовано ознаки неприбутковості з підстав - невідповідність неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 ПК України.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій від 17.07.2015 року № 652-VІІІ, який набрав чинності 13.08.2015 року, внесено зміни до ПК України, зокрема, до статті 133.
Так відповідно до п. 35 підрозділу 4 розділу ХХ Перехідні положення ПК України неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій , що не відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов'язані до 1 січня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу.
Відповідно до пп. 14.1.121 п. 14.1 ст. 14 ПК України (далі - в редакції, чинній на момент присвоєння позивачу ознак неприбутковості) неприбуткові підприємства, установи та організації - неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу.
Підпунктом 133.1.1 п. 133.1 ст. 133 ПК України передбачено, що платниками податку на прибуток підприємств - резидентами є суб'єкти господарювання - юридичні особи, які провадять господарську діяльність як на території України, так і за її межами, крім юридичних осіб, визначених пунктами 133.4 та 133.5 цієї статті.
Відповідно до п.133.4 ст. 133 ПК України не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Згідно з пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 ПК України неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб;
установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;
внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій
Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 ПК України).
Згідно з пп. 133.4.6 п. 133.6 ст. 133 ПК України до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені: бюджетні установи; громадські об'єднання, політичні партії, творчі спілки, релігійні організації, благодійні організації, пенсійні фонди; спілки, асоціації та інші об'єднання юридичних осіб; житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому відповідно до закону здійснено прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом), дачні (дачно-будівельні), садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства); об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків; професійні спілки, їх об'єднання та організації профспілок, а також організації роботодавців та їх об'єднання; сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи, кооперативні об'єднання сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів; інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.
Правові, організаційні, економічні та соціальні основи функціонування кооперації в Україні визначає Закон України Про кооперацію .
Відповідно до статті 2 Закону України Про кооперацію кооператив - юридична особа, утворена фізичними та/або юридичними особами, які добровільно об'єдналися на основі членства для ведення спільної господарської та іншої діяльності з метою задоволення своїх економічних, соціальних та інших потреб на засадах самоврядування; обслуговуючий кооператив - кооператив, який утворюється шляхом об'єднання фізичних та/або юридичних осіб для надання послуг переважно членам кооперативу, а також іншим особам з метою провадження їх господарської діяльності. Обслуговуючі кооперативи надають послуги іншим особам в обсягах, що не перевищують 20 відсотків загального обороту кооперативу.
Статтею 6 Закону України Про кооперацію передбачено, що кооператив є первинною ланкою системи кооперації і створюється внаслідок об'єднання фізичних та/або юридичних осіб на основі членства для спільної господарської та іншої діяльності з метою поліпшення свого економічного стану.
Відповідно до завдань та характеру діяльності кооперативи поділяються на такі типи: виробничі, обслуговуючі та споживчі. За напрямами діяльності кооперативи можуть бути сільськогосподарськими, житлово-будівельними, садово-городніми, гаражними, торговельно-закупівельними, транспортними, освітніми, туристичними, медичними тощо.
Матеріалами справи, а саме - статутом та витягом з ЄДРПОУ підтверджено, що позивач є саме обслуговуючим кооперативом.
Підпунктом 133.4.5 п. 133.4 ст. 133 ПК України передбачено, що порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює Кабінет Міністрів України.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року № 440 затверджено Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі - Порядок № 440, в редакції, чинній на момент присвоєння позивачу ознак неприбутковості).
Відповідно до пункту 6 Порядку № 440 для включення до Реєстру неприбуткова організація повинна подати до контролюючого органу реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 і засвідчені підписом керівника або представника такої організації та скріплені печаткою (за наявності) копії установчих документів неприбуткової організації (крім тих, що оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Закон), а житлово-будівельні кооперативи також засвідчені підписом керівника або представника такого кооперативу та скріплені печаткою (за наявності) копії документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом.
Відповідно до вимог пункту 7 Порядку № 440 контролюючий орган здійснює включення неприбуткової організації до Реєстру в разі, коли організація відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи неприбуткової організації містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб;
установчі документи неприбуткової організації передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету в разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;
установчі документи неприбуткової організації передбачають, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Згідно з пунктом 8 Порядку № 440 за результатами розгляду реєстраційної заяви та документів, що додаються до неї, протягом 14 календарних днів з дня їх отримання контролюючим органом приймається рішення про: включення, повторне включення, відмову у включенні неприбуткової організації до Реєстру; виключення неприбуткової організації з Реєстру; зміну ознаки неприбутковості.
Як встановлено в ході розгляду даної справи, 04.11.2016 року з метою приведення у відповідність установчих документів позивача до вимог п. 133.4 ст. 133 ПК України затверджено нову редакцію Статуту Обслуговуючого кооперативу ЖБК ЕТАЛОН , відповідно до якого кооператив організовується з метою задоволення економічних, соціальних та інших потреб членів та асоційованих членів кооперативу на засадах самоуправління, а саме: забезпечення житловими та нежитловими приміщеннями членів та асоційованих членів кооперативу і членів їх сімей шляхом будівництва жилих будинків, у тому числі нежитловими, допоміжними та обслуговуючими приміщеннями будівлями та спорудами за власні кошти кооперативу, у тому числі із залученням кредитних та позичкових коштів та коштів його членів та асоційованих членів. Видами діяльності кооперативу є: комплексне обслуговування будівель та споруд; будівництво багатоповерхових та інших будинків та споруд для своїх членів та їх сімей; обслуговування багатоквартирних будинків; управління нерухомим майном; надання послуг з обслуговування нерухомого майна; організація будівництва об'єктів нерухомості з цілю та метою згідно вимог даного статуту та чинного законодавства України; діяльність у сфері інжинірингу; організація систем електропостачання, водопостачання та водовідведення, інших мереж та встановлення й експлуатація приладів обліку; інші види діяльності, що не заборонені чинним законодавством України. Отримані з визначених цим статутом джерел доходи кооперативу спрямовуються на покриття матеріальних і прирівняних до них витрат та витрат на оплату праці найманих працівників, сплату податків і зборів (обов'язкових платежів) до відповідних бюджетів, погашення кредитів, позик, покриття збитків, проведення відрахувань до фондів кооперативу. Доходи або майно кооперативу не підлягають розподілу між його засновниками або членами та не можуть використовуватись для вигоди будь-якого окремого засновника або члена кооперативу, його посадових осіб (крім оплати їхньої праці та нарахувань єдиного соціального внеску.
11.11.2016 року позивач подав до контролюючого органу заяву за формою 1-РН та копію Статуту від 04.11.2016 року, копії декларацій про готовність до експлуатації об'єктів: щодо будівництва 9-ти поверхового житлового будинку з вбудовано-прибудинковими приміщеннями на вул. Конякіна, 17-А у м. Луцьку; щодо реконструкції контори цегляної 3-х поверхової Р-3 під житловий будинок по вул. І. Франка, 53 у м. Луцьку.
У зв'язку з цим 11.11.2016 року Луцькою ОДПІ прийнято рішення № 1009 про присвоєння підприємству, установі, організації ознаки неприбутковості (за результатами підтвердження відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим п. 133.4 ст. 133 ПК України), відповідно до якого Обслуговуючому кооперативу ЖБК ЕТАЛОН з 11.11.2016 року присвоєно ознаки неприбутковості, ознака неприбутковості - 0048 - інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим п.133.4 ст.133 ПК України.
Відповідно до пункту 10 Порядку № 440 (далі - у чинній редакції) контролюючий орган здійснює: прийом реєстраційних заяв та перевірку наданих документів; прийняття рішень про включення, виключення, повторне включення, відмову у включенні (повторному включенні) неприбуткової організації до/з Реєстру, зміну ознаки неприбутковості, присвоєння підприємству, установі, організації ознаки неприбутковості; внесення відповідної інформації до Реєстру; контроль за достовірністю та актуалізацією даних, які містяться у Реєстрі
Пунктом 16 Порядку № 440 передбачено, що виключення неприбуткової організації з Реєстру здійснюється на підставі рішення контролюючого органу в разі:
використання доходів (прибутків) неприбуткової організації для інших цілей, ніж утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Кодексу;
розподілу доходів (прибутків) неприбуткової організації або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб;
невідповідність неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу;
затвердження ліквідаційного балансу, передавального акта або розподільчого балансу неприбутковою організацією, що припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу або перетворення) або ліквідації;
за ініціативою неприбуткової організації.
Під час виключення неприбуткової організації з Реєстру присвоєна їй ознака неприбутковості скасовується, зокрема, з першого числа місяця, наступного за місяцем, у якому відбулося недотримання вимог пункту 133.4 статті 133 Кодексу (пункт 17 Порядку № 440).
Як вбачається з оскаржуваного рішення від 08.05.2018 року № 04/18/03-20-12-07, підставою для виключення Обслуговуючого кооперативу ЖБК ЕТАЛОН з Реєстру неприбуткових установ та організацій і скасування ознак неприбутковості з 01.01.2016 року є невідповідність неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим п. 133.4 ст.133 ПК України.
При цьому, з пояснень представників відповідача слідує, що з урахуванням вимог пункту 6 Порядку № 440 та пп. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 ПК України житлово-будівельні кооперативи внесені до Реєстру станом на 01.01.2015 року для підтвердження права перебування у ньому зобов'язані додатково подати до контролюючого органу документи, що підтверджують прийняття в експлуатацію для подальшого обслуговування житлового будинку, який споруджувався або придбавався житлово-будівельним кооперативом, а також відсутність здійснення таким житлово-будівельним кооперативом іншого будівництва. Разом з тим, в результаті проведеного аналізу даних Фінансового звіту суб'єкта малого підприємництва позивача ГУ ДФС у Волинській області було встановлено, що станом на 31.12.2017 року залишок незавершених капітальних інвестицій складає 59727,7 тис. грн. (станом на 31.12.2016 року - 41266,3 тис. грн., станом на 31.12.2015 року 22973,8 тис. грн.). Договором від 10.06.2015 року № 1-15 про спільну забудову земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, укладеним з громадянином ОСОБА_5 та Обслуговуючим кооператив ЖБК ЕТАЛОН , підтверджено участь кооперативу у будівництві та здійснення останнім діяльності з будівництва будівель. Вказані обставини свідчать про те, що на дату подачі заяви форми 1-РН від 11.11.2016 року позивачем надано завідомо недостовірні дані про види діяльності та мало місце приховування інформації про будівництво інших об'єктів впродовж 2016, 2017 років та І кварталу 2018 року, що стало підставою для прийняття оскаржуваного рішення.
Однак, суд не погоджується з вищенаведеним з огляду на таке.
Матеріалами справи підтверджено, що 10.06.2015 року між громадянином ОСОБА_5 (замовник) та Обслуговуючим кооперативом ЖБК ЕТАЛОН (кооператив) укладено договір № 1-15 про спільну забудову земельної ділянки, предметом якого є здійснення будівництва об'єкту - Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями комерційного призначення на АДРЕСА_1 за рахунок фінансування кооперативом спільно з замовником із метою отримання у власність об'єкта будівництва членами кооперативу та замовником у тих обсягах квадратних метрів, що визначені у даному договорі.
Відповідач на обґрунтування законності оскаржуваного рішення посилався на те, що здійснення позивачем будівництва житлового будинку на момент його реєстрації як неприбуткової організації суперечить вимогам п. п. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України, яким передбачено, що до неприбуткових організацій можуть бути віднесені житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому відповідно до закону здійснено прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом). Як вбачається зі змісту вказаного підпункту обов'язковими умовами для включення житлово-будівельного кооперативу є прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку, однак дана норма не містить заборони щодо участі житлово-будівельного кооперативу у спорудженні інших об'єктів будівництва.
Разом з тим, з дозвільних документів на Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями комерційного призначення на АДРЕСА_1 ( з технічних умов № 25 від 17.03.2015 року та № 25 від 20.05.2016 року, виданих КП Луцькводоканал ; декларацій про початок виконання будівельних робіт; рішення Луцької міської ради від 02.07.2014 року № 383-1 про дозвіл на розробку проекту детального плану території житлового кварталу; містобудівних умов та обмежень на нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями комерційного призначення (внесення змін); технічного звіту з топографо-геодезичних робіт для виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) по АДРЕСА_1; договору від 22.06.2015 року № 529-2650000 про постачання електричної енергії; договору від 28.12.2017 року № 130 про пайову учать у розвитку інфраструктури м. Луцька; договору генерального підряду на капітальне будівництво від 30.06.2015 року; технічного паспорту на об'єкт нерухомого майна; витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку та ін.) вбачається, що власником, забудовником земельної ділянки та замовником вказаного будівництва є громадянин ОСОБА_5, а не позивач. Вказана обставина також підтверджується листом Відділу державного архітектурно-будівельного контролю Луцької міської ради від 14.08.2018 року № 28-17/489, в якому зазначено, що Обслуговуючий кооператив ЖБК ЕТАЛОН не є забудовником на об'єкті Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями комерційного призначення на АДРЕСА_1 .
В ході розгляду даної справи ГУ ДФС у Волинській області покликалось на те, що згідно фінансових звітів позивача ОК ЖБК Еталон залишок незавершених капітальних інвестицій станом на 31.12.2015 року складав 22973,8 тис. грн., станом на 31.12.2016 року - 41266,3 тис. грн., станом на 31.12.2017 року - 59727,7 тис. грн.
Водночас наявність на балансі кооперативу незавершених капітальних інвестицій не суперечила вимогам статутної діяльності позивача, передбаченої в установчих документах кооперативу на момент його реєстрації неприбутковою організацією, а норми пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України не містять заборони щодо наявності у неприбуткової організації капітальних інвестицій.
Підпунктом 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України передбачено, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 ПК України).
Однак, відповідачем не надано суду переконливих доказів на підтвердження факту використання доходів організації з метою іншою, ніж вказано вище.
Також суд вважає безпідставним посилання відповідача на порушення позивачем вимог установчих документів при укладенні з громадянином ОСОБА_5 (замовником) договору про спільну забудову земельної ділянки від 10.06.2015 року, предметом якого є здійснення будівництва об'єкту за рахунок фінансування кооперативом спільно із замовником з метою отримання у власність об'єкта будівництва членами кооперативу та замовником. Відповідно до п. 7.1.7 Статуту, в редакції, що діяла на момент реєстрації позивача неприбутковою організацією, передбачено, що доходи або майно кооперативу не підлягають розподілу між його засновниками або членами та не можуть використовуватися для вигоди будь-якого окремого засновника або члена кооперативу, його посадових осіб. Умови договору від 10.06.2015 року передбачають фінансування кооперативом будівництва, тобто здійснення ним витрат. Подальший розподіл об'єкта будівництва між членами кооперативу згідно умов договору сам по собі не може свідчити про отримання кооперативом прибутку і використання його всупереч вимог п. п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України. При прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем не було проаналізовано умови договорів, укладених між кооперативом та його членами, не встановлено і не підтверджено відповідними доказами факт отримання прибутку кооперативом внаслідок розподілу об'єкту будівництва між членами кооперативу з огляду на витрати, здійснені у зв'язку з фінансуванням будівництва та подальшим розподілом результату такої діяльності.
Необґрунтованими є і посилання відповідача на те, що із оборотно-сальдових відомостей та видаткових накладних вбачається придбання позивачем будівельних матеріалів, оскільки оборотно-сальдові відомості, копії яких надано представниками відповідача стосуються господарських операцій здійснених у червні 2017 року. Разом з тим, ГУ ДФС у Волинській області прийнято оскаржуване рішення про виключення кооперативу з Реєстру неприбуткових організацій з 01.01.2016 року у зв'язку з поданням кооперативом 11.11.2016 року реєстраційної заяви із додатками, які містили недостовірні, на думку відповідача, відомості за 2015 рік, а тому дані бухгалтерського обліку за червень 2017 року не можуть підтверджувати порушення, які, на думку відповідача, були вчинені у 2015 році, і стали підставою для прийняття рішення від 08.05.2018 року № 04/18/03-20-12-07.
Суд також враховує, що відповідно до пункту 5 Порядку № 440 включення неприбуткової організації до Реєстру здійснюється контролюючим органом з присвоєнням їй ознаки неприбутковості згідно з пунктом 4 цього Порядку.
Пунктом 4 вказаного Порядку передбачено, що ознака неприбутковості організації присвоюється за окремими групами підприємств, установ та організацій відповідно до підпункту 133.4.6 пункту 133.4 статті 133 Кодексу за такою структурою: (0031) - бюджетні установи; (0032) - громадські об'єднання; (0033) - політичні партії; (0034) - творчі спілки; (0035) - релігійні організації; (0036) - благодійні організації; (0037) - пенсійні фонди; (0038) - спілки; (0039) - асоціації та інші об'єднання юридичних осіб; (0040) - житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому відповідно до закону прийнято в експлуатацію закінчений будівництвом житловий будинок і такий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом); (0041) - дачні (дачно-будівельні) кооперативи; (0042) - садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства); (0043) - об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків; (0044) - професійні спілки, їх об'єднання та організації профспілок; (0045) - організації роботодавців та їх об'єднання; (0046) - сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи; (0047) - кооперативні об'єднання сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів; (0048) - інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу, утворені та зареєстровані в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
11.11.2016 року Луцькою ОДПІ прийнято рішення № 1009 про присвоєння Обслуговуючому кооперативу ЖБК ЕТАЛОН з 11.11.2016 року ознаки неприбутковості - 0048 ( інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим п.133.4 ст.133 ПК України), а не - 0040 (житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому відповідно до закону прийнято в експлуатацію закінчений будівництвом житловий будинок і такий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом)).
Відтак вимога пункту 6 Порядку № 440 стосовно житлово-будівельних кооперативів та подання ними додаткових документів не може бути застосована до позивача, оскільки він є обслуговуючим кооперативом, а не житлово-будівельним.
За приписами частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України суд дійшов переконання, що ГУ ДФС у Волинській області при прийнятті оскаржуваного рішення діяло необґрунтовано, нерозсудливо та непропорційно (без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія)).
Таким чином, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення № 04/18/03-20-12-07 від 08.05.2018 року належить задовольнити.
Щодо позовних вимог про зобов'язання відповідача включити Обслуговуючий кооператив ЖБК ЕТАЛОН до Реєстру неприбуткових установ та організацій суд зазначає наступне.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
За приписами пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Оскільки позивачем доведено наявність у нього всіх ознак неприбуткової організації, при цьому, основною підставою для виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій стало здійснення останнім будівництва об'єкта Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями комерційного призначення на АДРЕСА_1 , що спростовано в ході розгляду даної справи, відтак у даному випадку у відповідача відсутня дискреція як можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, у зв'язку з чим для повного та ефективного захисту порушеного права позивача слід зобов'язати ГУ ДФС у Волинській області включити Обслуговуючий кооператив ЖБК ЕТАЛОН до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Задоволення такої позовної вимоги є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Підсумовуючи викладене, суд з урахуванням встановлених обставин та на підставі норм чинного законодавства, що наведені вище, дійшов висновку, що позов належить задовольнити повністю.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ГУДФС у Волинській області судовий збір у розмірі 1762,00 грн.
Керуючись статтями 243 ч. 3, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Волинській області від 08.05.2018 року № 04/18/03-20-12-07.
Зобов'язати Головне управління ДФС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ 39400859) включити Обслуговуючий кооператив ЖБК ЕТАЛОН (43000, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Нестора Бурчака, будинок 14, код ЄДРПОУ 33273556) до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ 39400859) на користь Обслуговуючого кооперативу ЖБК ЕТАЛОН (43000, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Нестора Бурчака, будинок 14, код ЄДРПОУ 33273556) судовий збір у розмірі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві грн. 00 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий-суддя О. О. Андрусенко
Повне рішення суду складено 26 жовтня 2018 року.
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2018 |
Оприлюднено | 28.10.2018 |
Номер документу | 77408587 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні