ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33601 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 липня 2024 року Справа № 903/1339/23
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Юрчук М.І., суддя Крейбух О.Г. , суддя Павлюк І.Ю.
секретар судового засідання Кушнірук Р.В.
за участю представників сторін:
позивача: представник не з`явився
відповідача: представник не з`явився
третьої особи: представник Довгополюк В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Національної служби здоров`я України на рішення Господарського суду Волинської області, ухваленого 12.03.24р. суддею Шумом М.С. у м.Луцьку, у справі № 903/1339/23
за позовом Національної служби здоров`я України
до відповідача Комунального некомерційного підприємства "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Державна аудиторська служба України
про стягнення 326 318 грн. 98 коп.
ВСТАНОВИВ:
1. Процесуальне рішення, яке оскаржується у суді апеляційної інстанції.
1.1. Предметом оскарження в суді апеляційної інстанції є рішення Господарського суду Волинської області у справі №903/1339/23 від 12.03.2024.
1.2. Рішенням Господарського суду Волинської області від 12.03.2024 у справі №903/1339/23 відмовлено у позові Національної служби здоров`я України до Комунального некомерційного підприємства "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Державна аудиторська служба України про стягнення 326 318, 98 грн.
2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції.
2.1. Судом встановлено, що між Національною службою здоров`я України (замовник) та Комунальним некомерційним підприємством "Локачинська центральна районна лікарня" Локачинської районної ради (надавач) укладено договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій №3442-Е720-Р000 від 07.07.2020 за пакетом медичних послуг "Стаціонарної допомоги пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2" (Договір), згідно предмету якого Надавач зобов`язується надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а замовник зобов`язується оплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів. Медичні послуги та спеціальні умови їх надання визначаються у додатках до цього договору. Умови закупівлі та специфікації, визначенні в оголошенні про укладення договору, є невід`ємною частиною договору. Медичні послуги надаються відповідно до порядків надання медичної допомоги, затверджених МОЗ, з обов`язковим дотриманням галузевих стандартів у сфері охорони здоров`я та в місцях надання медичних послуг, що зазначені у додатках до цього договору. Факт порушення встановлених вимог медичного обслуговування населення підтверджується в установленому законодавством порядку. Цей договір є договором на користь третіх осіб - пацієнтів у частині надання їм медичних послуг надавачем.
2.2. Державною аудиторською службою України проведено планову виїзну ревізію фінансово-господарської діяльності Національної служби здоров`я України за період з 01.01.2018 по 31.10.2020. Згідно з актом (стор. 53 Акту) під час проведення зустрічної звірки в КНП Локачинська лікарня Локачинської селищної ради установлено, що 16.04.2020 до закладу звернувся хворий з попереднім діагнозом - позагоспітальна пневмонія. Хворого госпіталізовано в палату інтенсивної терапії. Однак, 17.04.2020 хворий помер. Проведеним дослідженням захворювання гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2 у хворого не підтверджено. Також проведеним паталого-анатомічним дослідженням гостра респіраторна хвороба COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2 у хворого не підтверджена.
2.3. Згідно Довідки зустрічної звірки підтверджених випадків захворювання на коронавірусну хворобу COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2 по КНП Локачинська лікарня у квітні 2020 року не встановлено. Зустрічною звіркою встановлено, що кошти за надані медичні послуги КНП Локачинська лікарня за квітень 2020 року надійшли на розрахунковий рахунок підприємства 15.07.2020 в загальній сумі 326 308,98 грн.
2.4. Одночасно, звіркою встановлено, що 16.04.2020 звернувся хворий з попереднім діагнозом позагоспітальна пневмонія. Хворого госпіталізовано в палату інтенсивної терапії. 17.04.2020 хворий помер. За даними медичної картки стаціонарного хворого: поступлення: самозвернення 16.04.2020, діагноз при госпіталізації асоційована пневмонія, підозра на COVID-19 та захворювання правої легені під знаком питання. За результатами аналізу від 17.04.2020 №1443 показник РНК вірусу COVID-19 негативний.
2.5. Суд дослідивши фактичні обставини справи та доводи сторін дійшов висновку, що позивачем не доведено порушення відповідачем умов договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій №3442-Е720-Р000 від 07.07.2020 за пакетом медичних послуг "Стаціонарної допомоги пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2", а відтак позовна вимога про стягнення з КНП Локачинська лікарня Локачинської селищної ради 326 318,98грн. як зайво перерахованих за зазначеним договором за конкретних обґрунтувань позивача та підстав позову немає. Ні позивачем, ні Держаудитслужбою не заперечується встановлені обставини про те, що 16.04.2020 до лікарні звернувся хворий з попереднім діагнозом позагоспітальна пневмонія. Хворого госпіталізовано в палату інтенсивної терапії. 17.04.2020 хворий помер. За даними медичної картки стаціонарного хворого: поступлення: самозвернення 16.04.2020, діагноз при госпіталізації асоційована пневмонія, підозра на COVID-19 та захворювання правої легені під знаком питання. За результатами аналізу від 17.04.2020 №1443 показник РНК вірусу COVID-19 негативний.
2.6. Відповідачем отримано спірні кошти з розрахунку коефіцієнту 1,2 до бази нарахування 271932,48 гривні згідно з умовами договору, а саме п.8.1 додатку 30, якою зокрема, передбачено підставу надання послуг: підозра або встановлення захворювання на коронавірусну хворобу (COVID-19): самозвернення у невідкладному стані. При цьому, судом взято до уваги умови договору, яким чітко встановлено, що підставою надання послуг є підозра або встановлення захворювання. Договором не передбачено обов`язкова умова виділення коштів підтвердження захворювання на COVID-19 після підозри відповідного захворювання.
2.7. Не підтвердження захворювання пацієнта на COVID-19 після підозри або не може бути підставою зобов`язати відповідача повернути кошти в сумі 326 318,98 грн., оскільки виділення таких коштів передбачено і за умови: умови надання послуг: стаціонарно, підстави надання послуг: підозра захворювання на коронавірусну хворобу (COVID-19): самозвернення у невідкладному стані. Більше того, умовами договору не встановлено обмежуючих строків (кількість годин чи діб) щодо перебування стаціонарного хворого на лікуванні за умови якого (строку) виділяються спірні кошти. Саме наявність обумовлених договором обставини виділення лікарні у квітні 2020 року коштів встановлено та не спростовано усіма учасниками справи з наданих ними обґрунтувань та доказів. Усі ті умови отримання коштів, які передбачені договором відповідачем дотримано, протилежного позивач та третя особа не довели.
2.8. З урахуванням статей 73, 74 ГПК України, Закону України від 20.09.2019 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні", яким було, зокрема змінено назву ст.79 ГПК України з "Достатність доказів" на нову - "Вірогідність доказів" та викладено її у новій редакції, чим в господарський процес фактично впроваджено стандарт доказування "вірогідності доказів", суд першої інстанції зазначив, що важливим елементом змагальності процесу є стандарти доказування - спеціальні правила, яким суд має керуватися при вирішення справи. Ці правила дозволяють оцінити, наскільки вдало сторони виконали вимоги щодо тягаря доказування і наскільки вони змогли переконати суд у своїй позиції, що робить оцінку доказів більш алгоритмізованою та обґрунтованою. Відповідно, дослідивши фактичні обставини справи, що входять до предмету доказування у цій справі та стосуються кваліфікації спірних відносин, останній прийшов до висновку, що позивачем не доведено обґрунтованість позовних вимог, а відповідачем спростовано заявлені позовні вимоги позивача.
3. Доводи особи, яка подала апеляційну скаргу; короткий зміст вимог апеляційної скарги.
3.1. Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, Національна служба здоров`я України, 12.04.2024 поштовим зв`язком звернулася до апеляційного суду з апеляційною скаргою (вх.1792/24 від 16.04.2024), в якій просить скасувати рішення Господарського суду Волинської обласні від 12.03.2024 у справі № 903/1339/23 про стягнення 326 318,98грн. та витрат по сплаті судового збору. Прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги Національної служби здоров`я України про стягнення з КНП "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради 326 318, 98 грн. та витрат по сплаті судового збору.
3.2. Апеляційна скарга мотивована тим, що оскаржуване рішення прийняте судом з порушенням вимог статті 2, 3, 236 ГПК України, з порушенням норм матеріального та процесуального права, не відповідає завданню господарського судочинства, не вірно надано оцінку обставинам справи, правовідносинам між позивачем та відповідачем (не повністю досліджено докази).
3.4. Скаржник зазначає, що Національна служба здоров`я України (НСЗУ) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра охорони здоров`я, який реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення. Правові засади діяльності НСЗУ визначені, зокрема, Законом України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" та Положенням про Національну службу здоров`я України від 27.12.2017 № 1101 (Положення). На виконання покладених завдань, відповідно до підпункту пункту 4 Положення НСЗУ, зокрема, укладає, змінює та-припиняє договори про медичне населення, відповідно до Порядку укладення, зміни та припинення договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій від 25.04.2018 №410. Відповідно до пункту 116-13 Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2020 році від 05.02.2020 №65, НСЗУ укладає договори із закладами здоров`я, визначеними у додатку 3 до зазначеної постанови.
3.5. 07.01.2024 між НСЗУ (Замовник) та Комунальним некомерційним підприємством "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради (Надавач) було укладено договір № 3442- E720-P000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій за пакетом «Стаціонарна медична допомога пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, яка надається окремими закладами охорони здоров`я протягом квітня 2020 року (Договір). Згідно пункту 8 якого Надавач зобов`язувався надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а Замовник зобов`язувався оплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів. Пунктом 9 Договору передбачено, що медичні послуги та спеціальні умови їх надання визначаються у додатках до цього договору.
3.6. Апелянт звертає увагу суду на те, що відповідно до частини 8 статті 10 Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" підставою оплати тарифу, що здійснюється Уповноваженим органом, є звіт, який формується в електронній системі охорони здоров`я на підставі інформації та документів, що внесені надавачем медичних послуг до цієї системи. Виходячи з умов пункту 21 Договору Звіт про медичні послуги є первинним документом. Звіт про медичні послуги формується на підставі інформації, що міститься в системі медичної документації та інших документів, що підтверджують факт надання пацієнтам медичної допомоги відповідно до законодавства. Тобто оплата здійснюється на підставі інформації та документів. що внесені надавачем медичних послуг до електронної системи охорони здоров`я. Отже, відповідач інформацію щодо особи якій надавалась допомога в цьому медичному закладі вносив за надані медичні послуги вже в наступному звітному періоді. Тобто за квітень інформацію про надані медичні послуги для формування звіту відповідач вносив до системи до 10 травня і на той час йому було відомо саме який діагноз встановлено пацієнту та чи оплачує Держава ці послуги
3.7. Зі змісту оскаржуваного рішення, вбачається, що судом встановлено обставини , які підтверджують що на момент внесення відповідачем інформації до електронної системи охорони здоров`я до 10 числа наступного місяця (10 травня) йому було відомо хворобу пацієнта. Саме про це відповідачем була надана відповідь від 22.07.2021 №635/1-3 Держаудитслужбі де зазначено, що КНП "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради у квітні 2020 року не надавало медичні послуги пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COV1D-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2. У зв`язку з чим відповідач при внесенні інформації до системи надав завідомо недостовірну інформацію, оскільки 17.04.2020 отримало негативний результат аналізу №1443 щодо коронавірусної інфекції. Отже, судом це питання не досліджено та не надано оцінки пункту 4, що свідчить про неповне дослідження умов договору по цій справі. Також апелянтом зазначено, що Держаудитслужбі за результатом ревізії визначено правомірність стягнення коштів, за цим пакетом медичних послуг, що призвело до зайвого перерахування коштів з державного бюджету на загальну суму 326 318,98 грн. В даному питанні суд на свій власний розсуд приділив увагу іншому пункту Спеціальних умов надання медичних послуг, при цьому не досліджуючи інші умови договору, зокрема, пункти 19, 23,24, 35 Договору.
3.8. Скаржник враховуючи норми цивільного законодавства щодо виконання належним взятих на себе зобов`язання за договором, вважає, що у діях НСЗУ були відсутні будь-які порушення, а всі дії здійснено в межах та в спосіб, передбачені законодавством
4. Відзиви на апеляційну скаргу, заяви та клопотання, які надійшли від учасників апеляційного провадження, заяви про відводи та самовідводи.
4.1. Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 10.05.2024 у справі (колегією суддів у складі: головуючий суддя Юрчук М.І., суддя Тимошенко О.М., суддя Крейбух О.Г.) відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Національної служби здоров`я України на рішення Господарського суду Волинської області від 12.03.2024 у справі №903/1339/23. Розгляд апеляційної скарги призначено на 12.06.2024.
4.2. Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.06.2024 розгляд апеляційної скарги у справі №903/1339/23 відкладено на 03.07.2024 о 16:00год, з урахуванням раніше поданої заяви представника позивача Плаксій Вікторії Вікторівні про її участь у наступному судовому засіданні 03.07.2024 у даній справі в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду, за допомогою додатку EASYCON
4.3. Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 01.07.2024 апеляційну скаргу Національної служби здоров`я України на рішення Господарського суду Волинської області від 12.03.2024 у справі №903/1339/23 прийнято до провадження колегією суддів у складі: головуючий суддя Юрчук М.І., суддя Крейбух О.Г., суддя Павлюк І.Ю. (протокол повторного автоматизованого розподілу судової справи №903/1339/23 між суддями від 01.07.2024).
4.4. Відповідач - Комунальне некомерційне підприємство "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради - подав відзив на апеляційну скаргу.
4.4.1. У відзиві заявник зазначає, що подана позивачем апеляційна скарга, не підлягає задоволенню, оскільки мотиви та підстави, зазначені в даній скарзі щодо скасування рішення Господарського суду у Волинській області від 12.03.2024 по справі №903/1339/23 є безпідставними та необґрунтованими, а натомість рішення суду першої інстанції ухвалено відповідно до вимог чинного законодавства України, враховуючи всі фактичні обставини справи, в межах наданих суду повноважень, та правильно застосовано судом як норми процесуального так і матеріального права, в повному обсязі з`ясовано обставини, що мають значення для правильного вирішення спору, доведено та всебічно обґрунтовано їх в своєму рішенні, надано належну оцінку всім доказам, які надавались суду, ґрунтуючись на повному та об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності.
4.4.2. При таких обставинах апеляційна скарга позивача не підлягає задоволенню, а рішення Господарського суду у Волинській області від 12.03.2024 по справі №903/1339/23 необхідно залишити без змін.
4.5. Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Державна аудиторська служба України у відзиві на просить апеляційну скаргу позивача задоволити, скасувати рішення Господарського суду у Волинській області від 12.03.2024 по справі №903/1339/23 та винести нове рішення, яким позовну заяву позивача задоволити повністю.
4.6. Відповідач не забезпечив участь уповноваженого представника у судове засідання 03.07.2024, причини не явки суду не повідомили.
4.7. До початку розгляду даної апеляційної скарги по суті, ні під час її розгляду від учасників провадження у даній справі заяв про відвід складу суду чи судді колегії не заявлялося. Суддями колегії самовідводи не заявлялися.
4.8. В судове засідання 03.07.2024 з`явилася уповноважений представник третьої особи Довгополюк В.В. та у режимі відеоконференції долучилася до участі у судовому засіданні уповноважений представник позивача - Плаксій В.В.
4.9. Разом з тим, через технічні проблеми із зв`язком у режимі відеоконференції за участю представника позивача, які виникли через не правильне налаштування та не відповідність встановленого у представника технічного обладнання, яке б могло забезпечити належну технічну можливість участі останньої у даному судовому засіданні в режимі відеоконференції (поганий сигнал звуку).
4.9.1. Враховуючи наведе, головуючим суддею прийнято рішення про від`єднання (вилучення) представника позивача від відеоконференції, відповідно і від участі у даному судовому засіданні.
4.10. Представник третьої особи у судовому засіданні 03.07.2024 підтримала доводи апеляційної скарги позивача, просила її задоволити. Надала пояснення в обґрунтування своєї позиції. Просила скасувати рішення суду першої інстанції у повному обсязі
5. Межі перегляду справи в суді апеляційної інстанції.
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції (стаття 269 ГПК України).
6. Законодавство, яке застосоване апеляційним судом при розгляді апеляційної скарги.
6.1. Під час розгляду апеляційної скарги Національної служби здоров`я України на рішення Господарського суду Волинської області, ухваленого 12.03.2024 у справі №903/1339/23 Північно-західний апеляційний господарський суд застосував норми матеріального та процесуального права, висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
6.1.1. Норми матеріального права:
Цивільний кодекс України (далі по тексту постанови також - ЦК України);
Господарський кодекс України (далі по тексту постанови також - ГК України);
Закон України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення"
Положення про Національну службу здоров`я України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1101;
Закон України "Про судовий збір".
6.1.2. Норми процесуального права:
Господарський процесуальний кодекс України, в редакції чинній з 15 грудня 2017 року (далі по тексту постанови також - ГПК України);
6.2. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду (частина 4 ст.236 ГПК України).
7. Розгляд апеляційної скарги по суті. Обставини справи.
7.1. Північно-західний апеляційний господарський суд, розглянувши доводи апеляційної скарги, відзивів, заслухавши у судовому засіданні представника третьої особи, дослідивши наявні матеріали справи, перевіривши повноту встановлення обставин справи та їх юридичну оцінку, проаналізувавши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, зазначає наступне.
7.2. Національна служба здоров`я України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра охорони здоров`я, який реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення.
7.3. Національна служба здоров`я України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
7.4. Повноваження Національної служби здоров`я України визначені Законом України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" та Положенням про Національну службу здоров`я України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1101 (зі змінами).
7.5. Вказаними актами визначено, що до основних завдань Національної служби здоров`я України належить виконання функцій замовника медичних послуг та лікарських засобів за програмою медичних гарантій.
7.6. Так, пунктом 6 ч. 1 ст. 7 Закону та підпунктом 5 п.4 Положення про Національну службу здоров`я України від 27.12.2017 №1101 на службу здоров`я покладено обов`язок здійснювати заходи, що забезпечують цільове та ефективне використання коштів за програмою медичних гарантій, у тому числі заходи з перевірки дотримання надавачами медичних послуг вимог, установлених порядком використання коштів програми медичних гарантій, умов договорів про медичне обслуговування населення шляхом здійснення моніторингу у спосіб, передбачений у Типовій формі договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 року №410 "Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій" (Офіційний вісник України, 2018р., №45, ст.1570) - зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 06.10.2021 №1067, а також моніторинг виконання договорів про реімбурсацію аптечними закладами.
7.7. З матеріалів справи вбачається, що 07.07.2020 між Національною службою здоров`я України (Замовник) та Комунальним некомерційним підприємством "Локачинська центральна районна лікарня" Локачинської районної ради (Надавач) укладено договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій №3442-Е720-Р000 за пакетом медичних послуг "Стаціонарної допомоги пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID - 19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2" (Договір), згідно предмету якого:
7.7.1. Надавач зобов`язується надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а замовник зобов`язується оплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів.
7.7.2. Медичні послуги та спеціальні умови їх надання визначаються у додатках до цього договору. Умови закупівлі та специфікації, визначенні в оголошенні про укладення договору, є невід`ємною частиною договору.
7.7.3. Медичні послуги надаються відповідно до порядків надання медичної допомоги, затверджених МОЗ, з обов`язковим дотриманням галузевих стандартів у сфері охорони здоров`я та в місцях надання медичних послуг, що зазначені у додатках до цього договору.
7.7.4. Протягом строку дії цього договору кожне місце надання медичних послуг надавала, місце надання медичних послуг підрядників повинне відповідати державним санітарним нормам і правилам, ліцензійним умовам провадження господарської діяльності з медичної практики, галузевим стандартам у сфері охорони здоров`я, вимогам примірних табелів матеріально-технічного оснащення.
7.7.5. Надавач несе встановлену законом відповідальність за своєчасність, повноту та якість надання медичних послуг працівниками надавала та підрядниками. Факт порушення встановлених вимог медичного обслуговування населення підтверджується в установленому законодавством порядку.
7.7.6. Цей договір є договором на користь третіх осіб - пацієнтів у частині надання їм медичних послуг надавачем.
7.7.7. Пацієнт набуває прав на отримання медичних послуг, пов`язаних з первинною медичною допомогою, згідно з договором з моменту подання надавачеві в установленому законодавством порядку декларації.
7.7.8. Пацієнт набуває прав на отримання медичних послуг, пов`язаних з іншими видами медичної допомоги, крім первинної медичної допомоги, згідно з договором з моменту звернення до надавала за направленням лікаря, який надає первинну медичну допомогу, або лікуючого лікаря в порядку, встановленому МОЗ, або без такого направлення, якщо згідно із законодавством направлення лікаря не вимагається (пункти 8-15 Договору).
7.8. Відповідно до розділу "Визначення термінів" договору моніторинг - спостереження, аналіз та систематизація замовником інформації стосовно виконання надавачем умов цього договору з метою забезпечення належної оплати медичних послуг, що надаються згідно з цим договором, та медичного обслуговування пацієнтів згідно із законодавством.
7.9. Згідно пункту 16 "Права та обов`язки сторін" договору замовник має право проводити моніторинг виконання умов договору, зокрема шляхом звірки повноти та достовірності інформації, що внесена у звіт про медичні послуги за договором, з інформацією, що міститься в системі, медичною документацією та іншими даними, що свідчать, про надання послуг згідно з цим договором, та у разі виявлення невідповідностей чи порушень умов цього договору здійснювати перерахунок сплачених коштів за звітом про медичні послуги; за результатами моніторингу складати висновок, до якого в разі виявлення порушень додається довідка із зазначенням відповідних пунктів договору.
7.10. За підпунктами 2, 4 п.19 договору надавач зобов`язується відповідати вимогам до надавача послуг з медичного обслуговування населення, з яким головними розпорядниками бюджетних коштів укладаються договори про медичне обслуговування населення, умовам закупівлі, у томі числі щодо доступності медичних послуг для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до законодавства; надавати якісні медичні послуги відповідно до специфікацій та встановлених законодавством вимог.
7.11. Згідно підпункту 25 пункту 19 договору надавач зобов`язується повернути замовнику надміру сплачені кошти згідно з цим договором, зокрема, у випадках, передбачених пунктами 23, 35 і 38 цього договору.
7.12. Пунктом 25 договору визначено, що замовник зобов`язується оплачувати медичні послуги, включені до звіту про медичні послуги, щодо якого замовник не подав заперечення відповідно до пункту 23 договору, згідно з тарифом із застосуванням відповідних коригувальних коефіцієнтів, затверджених у порядку, визначеному законодавством, інформацію про надання яких надавач належним чином вніс до системи, в межах загальної орієнтовної ціни договору з урахуванням граничної суми оплати у відповідному звітному періоді, якщо така гранична сума зазначена у додатках до договору.
7.13. Відповідно пункту 26 договору оплата медичних послуг згідно з договором здійснюється на підставі звіту про медичні послуги надавача протягом десяти робочих днів з дати підписання обома сторонами звіту про медичні послуги з урахуванням вимог п.23 договору. У разі здійснення попередньої оплати медичних послуг за договором відповідно до законодавства підставою для оплати є рахунок надавача. Обов`язок з оплати за договором є виконаним у належний строк з моменту подання замовником відповідного платіжного доручення органом казначейства.
7.14. Згідно пункту 27 договору попередня оплата медичних послуг згідно з цим договором у випадках, установлених КМУ, здійснюється протягом десяти календарних днів на підставі рахунку, поданого надавачем.
7.15. Пунктом 8.1 додатку №30 до Договору, визначено умови закупівлі медичних послуг, які надаються згідно з цим договором: Умови надання послуг: стаціонарно Підстави надання послуг: підозра або встановлення захворювання на коронавірусну хворобу (COVID-19): самозвернення у невідкладному стані.
7.16. Згідно пункту 21-1 договору включенню до звіту та оплаті за договором підлягають медичні послуги з урахуванням таких умов, зокрема, як медичні послуги надані в обсязі не меншому, ніж передбачено в специфікації та до системи включено необхідну медичну документацію в порядку, передбаченому законодавством та специфікацією.
7.17. У разі встановлення за результатами моніторингу розбіжностей між відомостями, поданими надавачем у звітах про медичні послуги, та інформацією або документами, що містяться в системі, статистичній звітності надавача, документах, які підтверджують надання медичних послуг, медичній документації, іншими фактичними даними про надання медичних послуг, а також виявлення декларацій, що подані з порушенням встановленого МОЗ порядку їх подання, або у разі самостійного виявлення фактів надміру сплачених коштів за договором надавач зобов`язаний зменшити суму оплати за звітом про медичні послуги за поточний період на суму надміру сплачених коштів. У разі неможливості подання уточненого звіту про медичні послуги або здійснення перерахунку оплати за звітом про медичні послуги поточного періоду надавач повинен здійснити повернення надміру сплачених коштів протягом п`яти календарних днів з дати отримання відповідної вимоги замовника або самостійного виявлення факту надміру сплачених коштів (пункт 35 Договору).
7.18. У пункті 36 договору сторони визначили, що у разі надання надавачем медичних послуг, що не відповідають переліку, обсягу або якості медичних послуг, передбачених цим договором, надавач зобов`язаний повернути замовнику кошти, сплачені замовником за надання таких медичних послуг. Повернення замовнику коштів, сплачених за надання медичних послуг, що не відповідають переліку, обсягу або якості медичних послуг, передбачених цим договором, не звільняє надавача від відшкодування шкоди, заподіяної пацієнту.
7.19. Господарськими судами встановлено, що згідно пункту 116-4 Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2020 році, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 05.02.2020 №65 тариф на медичні послуги із стаціонарної медичної допомоги пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, яка надається окремими закладами охорони здоров`я протягом квітня 2020 р., визначається як глобальна ставка за період з 1 по 30 квітня 2020 р. та становить 271932,48 гривні. До тарифу застосовуються такі коригувальні коефіцієнти залежно від кількості пацієнтів з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, яким надано медичні послуги надавачем медичних послуг у період з 1 квітня 2020 р. до дати набрання чинності нормативно-правовим актом, яким запроваджено такий пакет медичних послуг, зокрема, 1,2 - від 1 до 10 пацієнтів з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2.
7.20. З матеріалів справи слідує, що Державною аудиторською службою України проведено планову виїзну ревізію фінансово-господарської діяльності Національної служби здоров`я України за період з 01.01.2018 по 31.10.2020.
7.21. Згідно Акту під час проведення зустрічної звірки в КНП "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради установлено, що 16.04.2020 до закладу звернувся хворий з попереднім діагнозом - позагоспітальна пневмонія. Хворого госпіталізовано в палату інтенсивної терапії. Однак, 17.04.2020 хворий помер. Проведеним дослідженням захворювання гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2 у хворого не підтверджено. Також проведеним паталого-анатомічним дослідженням гостра респіраторна хвороба COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2 у хворого не підтверджена.
7.22. Згідно Довідки зустрічної звірки підтверджених випадків захворювання на коронавірусну хворобу COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2 по КНП "Локачинська лікарня" у квітні 2020 року не встановлено. Зустрічною звіркою встановлено, що кошти за надані медичні послуги КНП "Локачинська лікарня" за квітень 2020 року надійшли на розрахунковий рахунок підприємства 15.07.2020 в загальній сумі 326308 грн. 98 коп.
7.23. Одночасно, звіркою встановлено, що 16.04.2020 звернувся хворий з попереднім діагнозом позагоспітальна пневмонія. Хворого госпіталізовано в палату інтенсивної терапії. 17.04.2020 хворий помер. За даними медичної картки стаціонарного хворого: поступлення: самозвернення 16.04.2020, діагноз при госпіталізації асоційована пневмонія, підозра на COVID-19 та захворювання правої легені під знаком питання. За результатами аналізу від 17.04.2020 №1443 показник РНК вірусу COVID-19 негативний.
7.24. З копії Медичної картки стаціонарного хворого та Екстрене повідомлення КНП "Локачинська лікарня" від 16.04.2020, вбачаються зазначені вище обставини щодо поступлення до лікарні за самозверненням хворого з підозрою вірусу COVID-19.
7.25. 17.09.2021 Національна служба здоров`я України звернулася з листом до КНП "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради з проханням повернути кошти в сумі 326318, 98грн.
7.26. У відповіді на претензію від 28.09.2021 №819/1-3 КНП "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради зазначила, що виконала умови договору №3442-Е720 -Р000, а відтак підстав для повернення коштів немає.
7.27. В подальшому, 07.10.2022 Національна служба здоров`я України звернулася до КНП "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради з претензією №34979/2-15-22, у якій просила комунальне підприємство повернути кошти в розмірі 326 318, 98грн.
7.28. Вказана претензія Національної служби здоров`я України залишилася без відповіді та виконання
7.29. 28.12.2023 Національна служба здоров`я України звернулася до Господарського суду Волинської області з позовною заявою про стягнення з Комунального некомерційного підприємства "Локачинська лікарня" про стягнення 326318,98 грн - зайво перерахованих коштів згідно договору від 07.07.2020.
7.30. Ухвалою Господарського суду Волинської області від 02.01.2024 прийнято вказану позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №903/1339/23. Розгляд справи постановлено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
7.31. В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначає, що відповідачу зайво перераховані з державного бюджету кошти в сумі 326 318 грн. 98 коп. згідно договору від 07.07.2020 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій за пакетом Стаціонарна медична допомога пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом, яка надається окремим закладам охорони здоров`я протягом квітня 2020 року №3442-У720-З000.
7.31.1. Позивач зазначає, що Державною аудиторською службою України проведено планову виїзну ревізію фінансово-господарської діяльності Національної служби здоров`я України за період з 01.01.2018 по 31.10.2020. За результатами ревізії складено акт від 28.09.2021 №04-21/10. В подальшому ДАСУ було здійснено зустрічну звірку у Комунальному некомерційному підприємстві "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради за напрямом Стаціонарна медична допомога пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV2, яка надається окремими закладами охорони здоров`я протягом квітня 2020 року.
7.31.2. Відповідно до пункту 116-13 Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2020 році, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.02.2020 №65, НСЗУ укладає договори із закладами охорони здоров`я, визначеними у додатку 3 до зазначеної постанови. Пунктом 116-14 зазначеного порядку встановлено, що тариф на медичні послуги із стаціонарної медичної допомоги пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, яка надається окремими закладами охорони здоров`я протягом квітня 2020 р., визначається як глобальна ставка за період з 1 по 30 квітня 2020 та становить 271 932, 48 гривні. До тарифу застосовуються відповідні коригувальні коефіцієнти залежно від кількості пацієнтів з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, яким надано медичні послуги надавачем медичних послуг у період з 1 квітня 2020 р. до дати набрання чинності нормативно-правовим актом, яким запроваджено такий пакет медичних послуг
7.31.3. Кількість пацієнтів з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, яким надано медичну допомогу у конкретному закладі охорони здоров`я, визначається за даними, що містяться в заяві, визначеними на підставі даних державної установи Центр громадського здоров`я Міністерства охорони здоров`я України, отриманих від МОЗ. У разі коли дані в заяві відрізняються від даних, отриманих від МОЗ, кількість пацієнтів з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, визначається відповідно до даних, отриманих від МОЗ.
7.31.4. Так, 07.07.2020 між НСЗУ та КНП "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради укладено Договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій за пакетом "Стаціонарна медична допомога пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, яка надається окремими закладами охорони здоров`я протягом квітня 2020 року" № 3442- E720-P000. Згідно з пунктом 8 Договору Надавач зобов`язувався надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а Замовник зобов`язувався оплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів.
7.31.5. З метою з`ясування достовірності даних, включених закладами до заяв на укладання договорів з НСЗУ щодо кількості фактично госпіталізованих Держаудитслужбою листом від 14.07.2021 №000400-18/8830-2021 надала офісам Держаудитслужби та їх управлінням в областях доручення надіслати запити до закладів охорони здоров`я про надання інформації щодо кількості госпіталізованих пацієнтів з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, у 2020 році (зокрема безпосередньо у квітні 2020 року).
7.31.6. Так, на підтвердження документального та фактичного обсягу наданих Відповідачем у квітні 2020 року медичних послуг пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, ДАСУ проведено зустрічну звірку, за результатом якої встановлено, що 16.04.2020 до закладу охорони здоров`я звернувся хворий, з попереднім діагнозом поза госпітальна пневмонія, якого госпіталізовано. Проведеним дослідженням на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2 виявлено не було. 17.04.2020 пацієнт помер, а за результатами проведеного патолого-анатомічного дослідження діагноз "гостра респіраторна хвороба COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2", не підтверджений. Отже, внесення недостовірних даних Відповідачем в Звіті про обсяг наданих медичних послуг, призвело до зайвого перерахування коштів з державного бюджету на загальну суму 326318, 98 грн.
7.31.7. Відповідно до умов закупівлі медичних послуг за пакетом "Стаціонарна медична допомога пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, яка надається окремими закладами охорони здоров`я протягом квітня 2020 року", погоджених Міністерством охорони здоров`я України, заклад охорони здоров`я зобов`язаний надавати медичні послуги пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, у період з 01 по 30 квітня 2020 року.
7.31.8. На підставі пункту 22 Договору було складено звіт від 10.07.2020 про обсяг надання медичних послуг за квітень 2020 року № 0001982933С20D2C, де загальна cума до сплати становить 326 318,98 грн. Даний звіт був підписаний Відповідачем. Підпунктом 25 пункту 19 Договору визначений обов`язок надавача повертати замовнику надміру сплачені кошти згідно з цим договором, зокрема у випадках, передбачених пунктами 23, 35 і 38 цього договору.
7.31.9. Позивач листом від 17.09.2021 № 20205/5-17-21 звернувся до Відповідача з проханням повернути надмірно сплачені кошти на суму 326 318,98 грн, на що отримав відмову листом від 28.09.2021 № 819/1-3.
7.31.10. На підставі вище зазначеного, 07.10.2022 НСЗУ направлено претензію № 34979/2-15-22 до Відповідача щодо повернення надмірно сплачених коштів на суму 326 318,98 грн. Всупереч вимогам статті 222 Господарського кодексу України відповіді про результати розгляду претензії від Відповідача не надійшло.
7.32. 14.01.2024 до суду подано клопотання, в якому позивач - Національна служба здоров`я України просить залучити до розгляду судової справи №903/1339/23 на стороні позивача Держаудитслужбу в якості третьої особи що не заявляє самостійних вимог на предмет спору.
7.33. Ухвалою Господарського суду Волинської області від 16.01.2024 до участі у справі залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Державну аудиторську службу України (м.Київ, вул. П. Сагайдачного, 4, 04070, код ЄДРПОУ 40165856), запропоновано третій особі протягом 10 днів з дня отримання відповідної ухвали подати суду пояснення по суті справи із врахуванням вимог ст.168 ГПК України та доказами їх надіслання сторонам спору.
7.34. 10.01.2024 відповідач Комунальне некомерційне підприємство "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради подав до суду відзив на позовну заяву, в обґрунтування відзиву якого зазначив з наведеними позивачем у позовній заяві обставинами та правовими підставами позову відповідач не погоджується, з урахуванням наступного.
7.34.1. Згідно п.9 Договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій за пакетом "Стаціонарна медична допомога пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, яка надається окремими закладами охорони здоров`я протягом квітня 202 року" № 3442-Е720-Р000 від 07.07.2020 медичні послуги та спеціальні умови їх надання визначаються у додатках до цього договору. Умови закупівлі та специфікації, визначенні в оголошенні про укладення договору, є невід`ємною частиною договору. Відповідно до п. 60 Договору усі додатки до цього договору є його невід`ємною частиною. Так, у п.8.1. Умови закупівлі медичних послуг, які надаються згідно з цим додатком, Додатку №30 до договору встановлено підстави надання послуг: підозра або встановлене захворювання на коронавірусну хворобу (COVID-19).
7.34.2. 16.04.2020 до закладу охорони звернувся хворий, з попереднім діагнозом позагоспітальна пневмонія коронавірусна інфекція. Встановлення вищевказаного попереднього діагнозу дає право стверджувати, що з його встановленням відповідач правомірно здійснював виконання умов Договору, зафіксувавши належним чином підозру захворювання на коронавірусну хворобу (COVID-19), про що свідчить запис в медичній карті стаціонарного хворого (Копію медичної карти стаціонарного хворого №639 додано). Також 16.04.2020 було направлено екстрене повідомлення про інфекційне захворювання, харчове, гостре професійне отруєння, незвичайну реакцію на щеплення у Горохівський міжрайонний відділ ОЛЦ з попереднім діагнозом позагос. правоб. пневмонія ПШ. COVID-19. (копію додано). 17.04.2023 отримано негативний результат аналізу №1443 щодо коронавірусної інфекції. (копію додано). Отже надання медичних послуг відповідно до Договору передбачено також у випадку підозри на COVID-19. Таким чином медичні послуги було надано відповідно до переліку, обсягу та якості медичних послуг, передбачених Договором.
7.34.3. Відповідачем виконано умови договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій № 3442-Е720-Р000 від 07.07.2020 належним чином, тому відсутні підстави для повернення сплачених Національною службою здоров`я України відповідно до Договору коштів у сумі 326318,98 грн., а доводи викладені позивачем щодо наявності підстав для задоволення позову є необґрунтованими та безпідставними.
7.35. 29.01.2024 надійшли пояснення у справі третьої особи на стороні позивача без самостійних вимог на предмет спору Держаудитслужби, у яких третя особа підтверджує обставини щодо результатів звірки документального та фактичного обсягу наданих медичних послуг у Комунальному некомерційному підприємстві "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради за напрямом Стаціонарна медична допомога пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV2, яка надається окремими закладами охорони здоров`я протягом квітня 2020 року.
7.35.1. Держаудитслужбою долучено до матеріалів справи Акт ревізії Державної аудиторської служби від 28.09.2021 №04-21/10, Довідку зустрічної звірки, проведеної на комунальному неприбутковому підприємстві "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради з метою підтвердження документального та фактичного обсягу наданих спірних медичних послуг.
7.35.2. У поясненнях зазначено, Договір № 3442-E720-P000 укладається на користь третіх осіб (пацієнтів) саме для лікування стаціонарно хворих з діагнозом респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2.
7.35.3. Отже, результатом перевірки Держаудитслужбою було з`ясовано (дано оцінку) внесення недостовірних даних КНП "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради в Звіт про обсяг наданих медичних послуг, що призвело до зайвого перерахування коштів з державного бюджету на загальну суму 326318, 98 грн, оскільки хворий поступив з діагнозом позагоспітальна пневмонія та яку було підтверджено після розтину хворого.
7.36. 29.01.2024 надійшла до суду відповідь Національної служби здоров`я України на відзив відповідача, у якому позивач заперечив доводи відповідача; третя особа просила задоволити позовні вимоги.
7.37. За результатами розгляду даного спору, 12.03.2024 Господарським судом Волинської області ухвалено оскаржуване рішення (пункт 1.1.-1.2. цієї постанови) із підстав, наведених у пунктах 2.1. 2.8. даної постанови.
8. Висновок апеляційного суду за результатами розгляду скарги, врахування доводів апелянта.
8.1. Оцінивши в сукупності матеріали справи, проаналізувавши вимоги чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, врахувавши доводи і обґрунтування апеляційної скарги, Північно-західний апеляційний господарський суд дійшов висновку про задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції від 12.03.2024, з прийняттям нового рішення - про задоволення позову, виходячи з наступного.
8.2. Згідно статті 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а підставою виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини. Правочин, різновидом якого є договори - основний вид правомірних дій - це волевиявлення осіб, безпосередньо спрямовані на виникнення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків.
8.3. Статтею статті 15 ЦК України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, та встановлено перелік способів захисту цивільних прав та інтересів (стаття 16 ЦК України).
8.4. При цьому захист, відновлення порушеного або оспорюваного права чи охоронюваного законом інтересу відбувається, в тому числі, шляхом звернення з позовом до суду.
8.5. Нормами Господарського процесуального кодексу України встановлений обов`язок для особи, яка звернулась до суду доказування і подання доказів та визначені критерії належності та допустимості доказів.
8.6. Виходячи із змісту статей 15, 16 ЦК України, статті 20 ГК України та Господарського процесуального кодексу України, застосування певного способу судового захисту вимагає доведеності належними доказами сукупності таких умов: наявності у позивача певного (інтересу); порушення (невизнання або оспорювання) такого права (інтересу) з боку відповідача; належності обраного способу судового захисту (адекватність наявному порушенню та придатність до застосування як передбаченого законодавством), і відсутність (недоведеність) будь-якої з означених умов унеможливлює задоволення позову.
8.7. Предметом позову у даній справі є повернення зайво перерахованих з державного бюджету коштів в сумі 326318,98 грн згідно Договору від 07.07.2020 про медичне обслуговування населення.
8.8. Відповідно до частини 1 статті 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послуги, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених ст. 11 цього Кодексу.
8.9. Згідно частини 1 статті 626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
8.10. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства (п. 1 ст. 628 ЦК України).
8.11. Згідно статі 627 ЦК України та відповідно до ст.6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості
8.12. Договір є обов`язковим для виконання сторонами (стаття 629 ЦК України).
8.13. Згідно статті 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
8.14. Правовідносини, що виникли між сторонами даного спору є відносинами, що виникли з договору про надання послуг.
8.15. Згідно статті 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
8.16. Якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором (частина 1 статті 903 ЦК України
8.17. Статтями 525, 526 ЦК України унормовано, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається; зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться. Дана норма кореспондується з приписами статті 193 Господарського кодексу України.
8.18. Якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події (стаття 530 ЦК України).
8.19. Стаття 610 ЦК України зазначає, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
8.20. Як прослідковується із матеріалів справи Державною аудиторською службою України (ДАСУ) проведено планову виїзну ревізію фінансово-господарської діяльності Національної служби здоров`я України (НСЗУ) за період з 01.01.2018 по 31.10.2020. За результатами ревізії складено акт від 28.09.2021 №04-21/10.
8.21. У ході проведення ревізії у ДАСУ виникли питання фінансового характеру до окремих суб`єктів системи охорони здоров`я, у тому числі і до Комунального некомерційного підприємства (КНП) "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради.
8.22. В подальшому ДАСУ було здійснено зустрічну звірку у Комунальному некомерційному підприємстві "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради за напрямом Стаціонарна медична допомога пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV2, яка надається окремими закладами охорони здоров`я протягом квітня 2020 року.
8.23. Відповідно до пункту 116-13 Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2020 році, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.02.2020 №65, НСЗУ укладає договори із закладами охорони здоров`я, визначеними у додатку 3 до зазначеної постанови.
8.24. Пунктом 116-14 зазначеного порядку встановлено, що тариф на медичні послуги із стаціонарної медичної допомоги пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, яка надається окремими закладами охорони здоров`я протягом квітня 2020 р., визначається як глобальна ставка за період з 1 по 30 квітня 2020 та становить 271932,48 гривні.
8.24. До тарифу застосовуються відповідні коригувальні коефіцієнти залежно від кількості пацієнтів з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, яким надано медичні послуги надавачем медичних послуг у період з 1 квітня 2020 року до дати набрання чинності нормативно-правовим актом, яким запроваджено такий пакет медичних послуг
8.25. Кількість пацієнтів з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, яким надано медичну допомогу у конкретному закладі охорони здоров`я, визначається за даними, що містяться в заяві, визначеними на підставі даних державної установи Центр громадського здоров`я Міністерства охорони здоров`я України, отриманих від Міністерства охорони здоров`я України (МОЗ).
8.26. У разі коли дані в заяві відрізняються від даних, отриманих від МОЗ, кількість пацієнтів з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, визначається відповідно до даних, отриманих від МОЗ.
8.27. Як зазначалося у даній постанові вище, між НСЗУ та КНП "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради укладено Договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій за пакетом "Стаціонарна медична допомога пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, яка надається окремими закладами охорони здоров`я протягом квітня 2020 року" № 3442- E720-P000.
8.28. Згідно з пунктом 8 Договору Надавач зобов`язувався надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а Замовник зобов`язувався оплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів.
8.29. З метою з`ясування достовірності даних, включених закладами до заяв на укладання договорів з НСЗУ щодо кількості фактично госпіталізованих, Держаудитслужбою листом від 14.07.2021 №000400-18/8830-2021 надано офісам Держаудитслужби та їх управлінням в областях доручення надіслати запити до закладів охорони здоров`я про надання інформації щодо кількості госпіталізованих пацієнтів з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, у 2020 році (зокрема безпосередньо у квітні 2020 року).
8.30. Так, на підтвердження документального та фактичного обсягу наданих відповідачем у квітні 2020 року медичних послуг пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, ДАСУ проведено зустрічну звірку, за результатом якої встановлено, що 16.04.2020 до закладу охорони здоров`я звернувся хворий, з попереднім діагнозом: поза госпітальна пневмонія, якого було госпіталізовано.
8.31. Відповідач - КНП "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради при поступленні пацієнта до лікувального закладу (16.04.2020) надавала останньому медичні послуги за пакетом "Стаціонарна медична допомога пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2", та у Звіт про обсяг наданих медичних послуг включила відомості про надання медичних послуг, пов`язаних із лікуванням пацієнта відповідно до діагнозу "гостра респіраторна хвороба COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2", хоча на день поступлення пацієнта у стаціонар до лікувального закладу такий діагноз підтверджений не був (перебував під знаком питання, оскільки були відсутні відповідні дослідження).
8.32. Проведеним дослідженням на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2 у пацієнта симптомів виявлено не було.
8.33. 17.04.2020 пацієнт помер.
8.34. За результатами проведеного патолого-анатомічного дослідження діагноз "гостра респіраторна хвороба COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2", не був підтверджений.
8.35. Відповідно до умов закупівлі медичних послуг за пакетом "Стаціонарна медична допомога пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, яка надається окремими закладами охорони здоров`я протягом квітня 2020 року", погоджених Міністерством охорони здоров`я України, заклад охорони здоров`я зобов`язаний надавати медичні послуги пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, у період з 01 по 30 квітня 2020 року.
8.36. За результатами наданих медичних послуг пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, за період з 01 по 30 квітня 2020 року заклад охорони здоров`я зобов`язаний до 10 числа наступного місяця (тобто у даному випадку до 10.05.2020) подати Звіт про обсяг наданих медичних послуг.
8.37. Поряд з тим на підставі пункту 22 Договору було складено звіт від 10.07.2020 про обсяг надання медичних послуг за квітень 2020 року № 0001982933С20D2C, де загальна cума до сплати становить 326 318,98 грн - саме щодо того пацієнта, який поступив 16.04.2020 та по якому не був підтверджений діагноз "гостра респіраторна хвороба COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2". Даний звіт був підписаний Відповідачем.
8.38. Отже, внесення недостовірних даних Відповідачем в Звіт про обсяг наданих медичних послуг, призвело до зайвого перерахування коштів з державного бюджету на загальну суму 326318, 98 грн.
8.39. Підпунктом 25 пункту 19 Договору визначений обов`язок надавача повертати замовнику надміру сплачені кошти згідно з цим договором, зокрема у випадках, передбачених пунктами 23, 35 і 38 цього договору.
8.40. Позивач листом від 17.09.2021 № 20205/5-17-21 звернувся до Відповідача з проханням повернути надмірно сплачені кошти на суму 326 318,98 грн, на що отримав відмову листом від 28.09.2021 № 819/1-3.
8.41. У подальшому, 07.10.2022 НСЗУ направлено претензію № 34979/2-15-22 до Відповідача щодо повернення надмірно сплачених коштів на суму 326 318,98 грн.
8.42. З огляду на зазначені обставини, позовні вимоги про стягнення з відповідача зайво перерахованих коштів згідно договору від 07.07.2020 є обґрунтованими, підтверджуються належними доказами та підлягають задоволенню.
8.43. Будь-яких інших належних та допустимих доказів щодо правомірності своїх дій, відповідачем суду першої інстанції не надано.
8.44. Висновок суду першої інстанції про відмову у задоволенні позову є передчасним та помилковим.
8.45. Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
8.46. Відповідно до статті 73 ГПК України доказами у справі є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
8.47. Згідно частин 1, 3 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
8.48. Відповідно до статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
8.49. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (стаття 77 ГПК України).
8.50. Згідно статті 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
8.51. Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
8.52. Враховуючи наведені обставини, позивачем у встановленому законом порядку доведено порушення відповідачем умов укладеного між сторонами договору від 07.07.2020 та наявність підстав для задоволення відповідних позовних вимог.
8.53. Суд апеляційної інстанції вважає, що заявлені Національною службою здоров`я України позовні вимоги про стягнення з відповідача - Комунального некомерційного підприємства "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради - про стягнення 326 318, 98 грн зайво перерахованих з державного бюджету коштів згідно Договору від 07.07.2020 № 3442- E720-P000 є законними та обґрунтованими.
8.54. Висновок суду першої інстанції про відмову у задоволенні вказаних позивних вимог свідчить про неповне з`ясування судом обставини, що мають значення у даній справі.
8.55. При цьому, висновки викладені судом в оскаржуваному рішення, не відповідають встановленим обставинам справи, а тому наявні підстави для його скасування та ухвалення нового рішення, про задоволення позову.
8.54. Доводи, викладені у апеляційній скарзі знайшли своє підтвердження під час апеляційного провадження, судом апеляційної інстанції враховуються, як обґрунтовані та підставні, що є наслідком задоволення апеляційної скарги.
8.55. Апеляційну скаргу Національної служби здоров`я України слід задоволити, а рішення Господарського суду Волинської області від 12.03.2024 у справі №903/1339/23 скасувати, прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задоволити та стягнути з Комунального некомерційного підприємства "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради на користь Національної служби здоров`я України грошові кошти в сумі 326318,98 грн., про що слід видати відповідний наказ.
9. Повноваження суду апеляційної інстанції.
9.1. Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення.
9.2. З огляду на зазначені правові положення та встановлені обставини справи суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що наявні підстави для скасування оскаржуваного рішення з підстав, передбачених пунктами 1, 3 частини 1 статті 277 ГПК України.
10. Розподіл судових витрат.
10.1. Як вбачається із матеріалів справи, за подання апеляційної скарги на рішення Господарського суду Волинської області від 12.03.2024 у справі №903/1339/23 апелянт сплатив судовий збір у розмір 7342,17 грн згідно платіжної інструкції №596 від 07.05.2024.
10.2. За подання позовної заяви позивачем сплачено судовий збір у розмірі 4894,78 грн згідно платіжної інструкції № 1572 від 14.12.2023.
10.3. Судовий збір, як у першому випадку так і у другому, сплачений в порядку та розмірах, визначених Законом України "Про судовий збір".
10.4. За змістом статті 129 ГПК України за результатами розгляду апеляційної скарги здійснюється розподіл судових витрат. Зокрема, у разі задоволення позову судові витрати покладаються на відповідача.
10.5. Оскільки апеляційну скаргу позивача задоволено, рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове рішення про задоволення позовних вимог, витрати по сплаті судового збору у даній справі покладаються на відповідача у розмірі 4894,78 грн - витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви та 7341,00 грн - витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.
10.6. На відшкодування понесених Національною службою здоров`я України судових витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви та апеляційної скарги слід видати накази.
10.7. Видачу наказів про розподіл судових витрат по сплаті судового збору за розгляд позовної заяви та апеляційної скарги слід доручити Господарському суду Волинської області.
Керуючись ст. ст. 129, 269, 270, 273, 275, 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Національної служби здоров`я України від 11.04.24р. задоволити.
Рішення Господарського суду Волинської області від 12 березня 2024 року у справі №903/1339/23 скасувати. Прийняти нове рішення. Позов задоволити.
Стягнути з Комунального некомерційного підприємства "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради (вул. Івана Франка, 19, смт Локачі, Володимирський район, Волинська область, 45500, ЄДРПОУ 01982933) на користь Національної служби здоров`я України (просп. Степана Бандери, 19, м. Київ, 04073, ЄДРПОУ 42032422) грошові кошти в сумі 326318,98 (триста двадцять шість тисяч триста вісімнадцять гривень дев`яносто вісім копійок) грн, витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви в сумі 4894,78 (чотири тисячі вісімсот дев`яносто чотири гривні сімдесят вісім копійок) грн.
Видати наказ.
Стягнути з Комунального некомерційного підприємства "Локачинська лікарня" Локачинської селищної ради (вул. Івана Франка, 19, смт Локачі, Володимирський район, Волинська область, 45500, ЄДРПОУ 01982933) на користь Національної служби здоров`я України витрати (просп. Степана Бандери, 19, м. Київ, 04073, ЄДРПОУ 42032422) по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги в сумі 7341,00 (сім тисяч триста сорок одна гривня) грн.
Видати наказ.
Видачу наказів доручити Господарському суду Волинської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Справу №903/1339/23 повернути Господарському суду Волинської області.
Повний текст постанови складений "19" липня 2024 р.
Головуючий суддя Юрчук М.І.
Суддя Крейбух О.Г.
Суддя Павлюк І.Ю.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2024 |
Оприлюднено | 22.07.2024 |
Номер документу | 120484171 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Юрчук М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні