Рішення
від 10.07.2024 по справі 677/1100/23
КРАСИЛІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 677/1100/23

Провадження № 2/677/34/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

(ЗАОЧНЕ)

(повний текст)

10.07.2024 року м. Красилів

Красилівський районний суд Хмельницької області

у складі: головуючого - судді Шовкуна В.О.,

за участі секретаря судового засідання Демчишеної Ю.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Красилів цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Товариства з обмеженою відповідальністю «СК ПРОМІНЬ», треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет позову на стороні Відповідача: Хмельницька районна державна адміністрація, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, приватний нотаріус Хмельницького районного нотаріального округу Возна Валентина Борисівна, про визнання незаконним та скасування розпоряджень, про визнання недійсним і скасування свідоцтва про право на спадщину на земельну ділянку, скасування права власності та державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, скасування державної реєстрації права оренди,-

ВСТАНОВИВ:

До суду звернувся позивач ОСОБА_1 з позовною заявою до ОСОБА_2 , Товариства з обмеженою відповідальністю «СК ПРОМІНЬ», треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет позову на стороні Відповідача: Хмельницька районна державна адміністрація, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, приватний нотаріус Хмельницького районного нотаріального округу Возна В.Б., у якій просить визнати недійсним і скасувати свідоцтва про право на спадщину на земельну ділянку, скасувати права власності та державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, скасувати державну реєстрацію права оренди.

В обґрунтування позовної заяви позивач зазначає про те, що ІНФОРМАЦІЯ_1 померла ОСОБА_3 . Після її смерті відкрилась спадщина на спадкове майно, а саме: земельну частку (пай) площею 2,66 га під № НОМЕР_2 із розпайованих земель колективної власності КСП «Промінь», що розташована на території Заслучненської сільської ради Хмельницької області, що підтверджується випискою з протоколу розподілу земельних часток (паїв) між громадянами, власниками сертифікатів на території Малоклітнянської сільської ради Красилівського району Хмельницької області.

З метою оформлення спадщини, що залишилась після смерті ОСОБА_3 позивач звернувся до Красилівського районного суду Хмельницької області із позовом до Заслучненської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області про визнання права власності на земельну частку (пай) в порядку спадкової трансмісії. 12.08.2022 року за результатом поданого позову у справі № 677/65/22 Красилівський районний суд Хмельницької області прийняв рішення, яким визнав за мною позивачем в порядку спадкової трансмісії після смерті ОСОБА_3 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_4 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_3 , право на земельну частку (пай) в розмірі 2,66 га із розпайованих земель колективної власності КСП «Промінь», що розташована на території Заслучненської сільської ради Хмельницької області та належала ОСОБА_3 , на підставі сертифіката на право земельну частку (пай) № 0227050, номер земельної частки (паю) НОМЕР_2.

Вказане рішення суду набрало законної сили та з метою його виконання позивач звернувся до Заслучненської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, яка 02.03.2023 року за № 48-09/2023 року прийняла рішення про надання йому дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі(на місцевості) за № НОМЕР_2 орієнтовною площею 2.6600 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташоване на території Кошелівського старостинського округу Заслучненської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області з послідуючою її передачею у приватну власність із земель комунальної власності.

З метою виконання рішення сільської ради позивач звернувся в Земельно-аграрний центр «КАРАТ», але листом від 27.03.2023 року його було повідомлено про неможливість завершення робіт з розробки технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), оскільки після проведення робіт по визначенню координат поворотних точок земельної ділянки, було встановлено, що дана земельна ділянка уже зареєстрована в ДЗК з кадастровим номером: 6822787000:08:015:0584 та перебуває у приватній власності гр. ОСОБА_2 . Тому у зв`язку з цим ЗАЦ «Карат» не має можливості завершити роботу згідно з договором та рекомендовано звернутись до суду для вирішення спірних питань на земельну ділянку.

Разом із листом Земельно-аграрний центр «КАРАТ» надав позивачу копію кадастрового плану на земельну ділянку з кадастровим номером: 6822787000:08:015:0584, копію схеми розташування земельної ділянки, копію інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку.

З вказаних документів позивач дізнався, що належна йому за рішенням суду земельна ділянка розташована на земельній ділянці з кадастровим номером: 6822787000:08:015:0584, яка належить ОСОБА_2 (Відповідач-1) та перебуває в оренді у товариства з обмеженою відповідальністю «СК ПРОМІНЬ» (Відповідач-2). Вказана інформація підтверджується документом - «Інформація сформована за допомогою додатку «Реєстр нерухомості» від 27.06.2023 року.

З метою з`ясування вказаного на адресу Архівного відділу Хмельницької районної державної адміністрації адвокат Богач Анатолій Анатолійович направив адвокатський запит, з відповіді на який, позивачу стало відомо про те, що 12.09.2014 року Красилівська районна державна адміністрація прийняла розпорядження № 394/2014-р, яким внесено зміни у площу земельної ділянки № НОМЕР_1 , належної ОСОБА_5 , а 25.12.2014 року Красилівська районна державна адміністрація прийняла розпорядження № 633/2014-р, яким у зв`язку з проведеним уточненням площі земельної ділянки, місця розташування земельної ділянки та розглянувши заяву ОСОБА_5 внесено зміни у розпорядження Красилівської районної державної адміністрації № 394/2014-р від 12.09.2014 року, а саме: «У даному розпорядженні змінено номер та площу земельної ділянки з № НОМЕР_1 площею 3,0618 га на № НОМЕР_2 площею 2,6638 га».

З метою з`ясування вказаного на адресу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області адвокат Богач Анатолій Анатолійович направив адвокатський запит, з відповіді на який позивачу стало відомо про те, що у місцевому фонді документації із землеустрою Відділу № 1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області наявна технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за адресою: Хмельницька область, Красилівський район, Малоклітнянська сільська рада, гр. ОСОБА_5 , на підставі якої була зареєстрована земельна ділянка за кадастровим номером 6822787000:08:015:0584.

З наданої позивачу для ознайомлення копії документу «Технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за адресою: Хмельницька область, Красилівський район, Малоклітнянська сільська рада, гр. ОСОБА_5 » позивачу стало відомо, що ОСОБА_5 оформив земельну ділянку, яка дісталась йому у спадщину згідно свідоцтва про право на спадщину за законом від 24.04.2014 року від ОСОБА_6 , яка отримала земельну частку/пай/ розміром 2,84 га в спадщину від ОСОБА_7 , який володів земельною ділянкою на підставі сертифікату про право власності на земельну частку /пай/ серії ХМ № 0229986, виданого 19.10.1996 року на підставі розпорядження Красилівської районної державної адміністрації № 369-р віл 19.09.1996 року. В технічній документації наявна копія розпорядження Красилівської районної державної адміністрації 25.12.2014 року № 633/2014-р, яким у зв`язку з проведеним уточненням площі земельної ділянки, місця розташування земельної ділянки та розглянувши заяву ОСОБА_5 внесено зміни у розпорядження Красилівської районної державної адміністрації № 394/2014- р від 12.09.2014 року, а саме: «У даному розпорядженні змінити номер та площу земельної ділянки з № НОМЕР_1 площею 3,0618 га на № НОМЕР_2 площею 2,6638 га».

Звернувшись до Заслучненської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області позивач отримав довідку від 21.06.2023 року, в якій зазначається, що відповідно до наявної копії державного акту на право колективної власності на землю Колективного сільськогосподарського підприємства «Промінь» с. Мала Клітна, Хмельницького району, Хмельницької області, значиться ОСОБА_7 . Відповідно до наявного протоколу розподілу земельних часток (паїв) між громадянами власниками сертифікатів по с. Мала Клітна, за порядковим № 198 значиться ОСОБА_7 , як такий, що взяв участь у жеребкуванні, сертифікат № 0229986, номер земельної частки (паю) 646, площа земельної частки (паю) 3,0600 га.

Отже, зазначені документи дають підстави вважати, що ОСОБА_5 повинен був виготовляти документи щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на земельну ділянку за № НОМЕР_1 площею 3,0618 га, що належала ОСОБА_7 , але ОСОБА_5 оформив документи на земельну ділянку № НОМЕР_2 площею 2.66 га. яка згідно рішення Красилівського районного суду Хмельницької області від 12.08.2022 року у справі № 677/65/22 належала ОСОБА_3 .

З метою з`ясування вказаного на адресу Відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно адвокат Богач Анатолій Анатолійович направив адвокатський запит, з відповіді на який, позивачу стало відомо про зміст документів, що стали підставою для державної реєстрації прав на земельну ділянку з кадастровим номером 6822787000:08:015:0584, серед яких: розпорядження Красилівської районної державної адміністрації Хмельницької області від 11.12.2015 року № 484/2015-р «Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості)», витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 12.11.2015 року, оригінал зберігається у Головному управлінні Держгеокадастру у Хмельницькій області. Відповідача-1), кадастровий план земельної ділянки 6822787000:08:015:0584, договір оренди земельної ділянки від 03.03.2016 року, акт приймання передачі об`єкту оренди (земельної ділянки) від 03.03.2016 року, угода про розірвання договору оренди землі від 20.11.2017 року, договір оренди земельної ділянки від 20.11.2017 року, акт приймання передачі об`єкту оренди (земельної ділянки) від 20.11.2017 року, додаткова угода від 27.12.2019 року до договору оренди землі від 20.11.2017 року, додаткова угода від 22.12.2020 року до договору оренди землі від 20.11.2017 року, свідоцтво про право на спадщину за заповітом від 14.10.2022 року, додаткова угода від 27.12.2019 року до договору оренди землі від 20.11.2017 року.

З вказаних документів позивачу стало відомо, що належна ОСОБА_5 земельна ділянка з кадастровим номером 6822787000:08:015:0584 належить ОСОБА_2 (Відповідач-1) та перебуває в оренді у товариства з обмеженою відповідальністю «СК ПРОМІНЬ» (Відповідач-2), що зумовлює подання цього позову до ОСОБА_2 (Відповідач-1) та товариства з обмеженою відповідальністю «СК ПРОМІНЬ» (Відповідач-2).

Тому Позивач вважає, що на даний час реєстрація права власності за ОСОБА_2 (спадкоємцем ОСОБА_5 ) порушує його права як власника, оскільки він позбавлений права зареєструвати право власності на земельну частку (пай), власником якої він являється, а тому звернувся до суду з даним позовом за захистом своїх порушених прав.

Аргументи учасників справи.

Позивач та його представник у судове засідання не з`явилися, належним чином повідомлені про розгляд справи, надали письмову заяву про розгляд справи за їх відсутності, позовні вимоги визнають у повному обсязі.

Відповідач 1 - ОСОБА_2 16.05.2024 року подав до суду письмову заяву про розгляд справи за його відсутності, позовні вимоги визнає у повному обсязі.

Представник Відповідача 1 - у судове засідання не з`явилася, надіслала на адресу суду заяву від 03.04.2024 року, згідно якої позовні вимоги визнають.

Відповідач 2 - Товариство з обмеженою відповідальністю «СК ПРОМІНЬ» у судове засідання не з`явилися (ПОВТОРНО), повідомлялися відповідно до вимог закону, причини неявки суду не повідомили, заяв клопотань про відкладення судового засідання не надходило.

Представник третьої особи Хмельницької районної державної адміністрації Хмельницької області (Хмельницька районна військова адміністрація) у судове засідання не зявився, повідомлені про розгляд справи належним чином, на адресу суду, представником третьої особи Д. Мельник надіслані письмову пояснення, а саме те, що адміністрація діяла в межах своїх повноважень, жодним чином права позивача не порушувала, рішення приймалися після розгляду та наданих пропозицій Управлінням Держкомзему у Хмельницькій області. Заперечень на позовні вимоги не надійшло.

Представник третьої особи Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у судове засідання не з`явився, був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи, причин неявки суду не повідомив. 21.08.2023 року на електронну адресу суду надійшли пояснення представника третьої особи Плюх В.О. , які не містять електронного цифрового підпису, а тому не беруться судом до уваги.

Третя особа - приватний нотаріус Хмельницького районного нотаріального округу Возна В.Б. надала письмову заяву про розгляд справи за її відсутності, позовні вимоги не визнає. Будь-якого обґрунтування до суду не надійшло.

Позиція суду.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 223 ЦПК України, неявка у судове засідання належним чином повідомленого учасника справи не перешкоджає розгляду справи по суті.

У відповідності до ст. 280 ЦПК України, за відсутності заперечень з боку позивача проти такого вирішення справи, суд вважає можливим розглянути справу на підставі наявних в ній даних та доказів в порядку заочного розгляду.

Розгляд справи здійснювався за відсутності учасників справи без фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу, що відповідає вимогам ч. 2 ст. 247 ЦПК України.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши у сукупності надані докази, суд дійшов наступного висновку.

Короткий зміст фактичних обставин справи.

Як встановлено судом та вбачається із матеріалів справи, ІНФОРМАЦІЯ_1 померла ОСОБА_3 . Після її смерті відкрилась спадщина на спадкове майно, а саме: земельна частка (пай) площею 2,66 га під № НОМЕР_2 із розпайованих земель колективної власності КСП «Промінь», що розташована на території Заслучненської сільської ради Хмельницької області, що підтверджується випискою з протоколу розподілу земельних часток (паїв) між громадянами, власниками сертифікатів на території Малоклітнянської сільської ради Красилівського району Хмельницької області. (а.с. 18).

Згідно рішення Красилівського районного суду Хмельницької області від 12.08.2022 року (яке набрало законної сили) визнано за позивачем в порядку спадкової трансмісії після смерті ОСОБА_3 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_4 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_3 , право на земельну частку (пай) в розмірі 2,66 га із розпайованих земель колективної власності КСП «Промінь», що розташована на території Заслучненської сільської ради Хмельницької області та належала ОСОБА_3 , на підставі сертифіката на право земельну частку (пай) № 0227050, номер земельної частки (паю) НОМЕР_2. (а.с. 19-21).

З метою виконання рішення суду Заслучненською сільською радою Хмельницького району Хмельницької області, 02.03.2023 року за № 48-09/2023 року прийнято рішення про надання позивачу дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі(на місцевості) за № НОМЕР_2 орієнтовною площею 2.6600 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташоване на території Кошелівського старостинського округу Заслучненської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області з послідуючою її передачею у приватну власність із земель комунальної власності. (а.с. 16).

Згідно листа від 27.03.2023 року Земельно-аграрного центру «КАРАТ», позивачу було повідомлено про неможливість завершення робіт з розробки технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), оскільки після проведення робіт по визначенню координат поворотних точок земельної ділянки, було встановлено, що дана земельна ділянка вже зареєстрована в ДЗК з кадастровим номером: 6822787000:08:015:0584 та перебуває у приватній власності гр. ОСОБА_2 . Тому у зв`язку з цим ЗАЦ «Карат» не має можливості завершити роботу згідно з договором та рекомендовано звернутись до суду для вирішення спірних питань на земельну ділянку. (а.с. 14-15).

Разом із листом Земельно-аграрний центр «КАРАТ» надав позивачу копію кадастрового плану на земельну ділянку з кадастровим номером: 6822787000:08:015:0584, копію схеми розташування земельної ділянки, копію інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку. (а.с. 14-15).

З вказаних документів позивач дізнався, що належна йому за рішенням суду земельна ділянка розташована на земельній ділянці з кадастровим номером: 6822787000:08:015:0584, яка належить ОСОБА_2 (Відповідач-1) та перебуває в оренді у товариства з обмеженою відповідальністю «СК ПРОМІНЬ» (Відповідач-2). Вказана інформація підтверджується документом - «Інформація сформована за допомогою додатку «Реєстр нерухомості» від 27.06.2023 року. (а.с. 17).

З метою з`ясування вказаного на адресу Архівного відділу Хмельницької районної державної адміністрації направлено адвокатський запит, з відповіді на який, позивачу стало відомо про те, що 12.09.2014 року Красилівська районна державна адміністрація прийняла розпорядження № 394/2014-р, яким внесено зміни у площу земельної ділянки № НОМЕР_1 , належної ОСОБА_5 , а 25.12.2014 року Красилівська районна державна адміністрація прийняла розпорядження № 633/2014-р, яким у зв`язку з проведеним уточненням площі земельної ділянки, місця розташування земельної ділянки та розглянувши заяву ОСОБА_5 внесено зміни у розпорядження Красилівської районної державної адміністрації № 394/2014-р від 12.09.2014 року, а саме: «У даному розпорядженні змінено номер та площу земельної ділянки з № НОМЕР_1 площею 3,0618 га на № НОМЕР_2 площею 2,6638 га». (а.с. 24-26).

З метою з`ясування вказаного на адресу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області направлено адвокатський запит, з відповіді на який позивачу стало відомо про те, що у місцевому фонді документації із землеустрою Відділу № 1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області наявна технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за адресою: Хмельницька область, Красилівський район, Малоклітнянська сільська рада, гр. ОСОБА_5 , на підставі якої була зареєстрована земельна ділянка за кадастровим номером 6822787000:08:015:0584. (а.с. 27 - 32).

З наданої позивачу для ознайомлення копії документу «Технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за адресою: Хмельницька область, Красилівський район, Малоклітнянська сільська рада, гр. ОСОБА_5 » позивачу стало відомо, що ОСОБА_5 оформив земельну ділянку, яка дісталась йому у спадщину згідно свідоцтва про право на спадщину за законом від 24.04.2014 року від ОСОБА_6 , яка отримала земельну частку/пай/ розміром 2,84 га в спадщину від ОСОБА_7 , який володів земельною ділянкою на підставі сертифікату про право власності на земельну частку /пай/ серії ХМ № 0229986, виданого 19.10.1996 року на підставі розпорядження Красилівської районної державної адміністрації № 369-р віл 19.09.1996 року. В технічній документації наявна копія розпорядження Красилівської районної державної адміністрації 25.12.2014 року № 633/2014-р, яким у зв`язку з проведеним уточненням площі земельної ділянки, місця розташування земельної ділянки та розглянувши заяву ОСОБА_5 внесено зміни у розпорядження Красилівської районної державної адміністрації № 394/2014- р від 12.09.2014 року, а саме: «У даному розпорядженні змінити номер та площу земельної ділянки з № НОМЕР_1 площею 3,0618 га на № НОМЕР_2 площею 2,6638 га». (а.с. 28-66).

Звернувшись до Заслучненської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області позивач отримав довідку від 21.06.2023 року, в якій зазначається, що відповідно до наявної копії державного акту на право колективної власності на землю Колективного сільськогосподарського підприємства «Промінь» с. Мала Клітна, Хмельницького району, Хмельницької області, значиться ОСОБА_7 . Відповідно до наявного протоколу розподілу земельних часток (паїв) між громадянами власниками сертифікатів по с. Мала Клітна, за порядковим № 198 значиться ОСОБА_7 , як такий, що взяв участь у жеребкуванні, сертифікат № 0229986, номер земельної частки (паю) 646, площа земельної частки (паю) 3,0600 га. (а.с. 50).

Отже, ОСОБА_5 повинен був виготовляти документи щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на земельну ділянку за № НОМЕР_1 площею 3,0618 га, що належала ОСОБА_7 , але ОСОБА_5 оформив документи на земельну ділянку № НОМЕР_2 площею 2.66 га., яка згідно рішення Красилівського районного суду Хмельницької області від 12.08.2022 року у справі № 677/65/22 належала ОСОБА_3 .

З метою з`ясування вказаного на адресу Відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно направлено адвокатський запит, з відповіді на який, позивачу стало відомо про зміст документів, що стали підставою для державної реєстрації прав на земельну ділянку з кадастровим номером 6822787000:08:015:0584, серед яких: розпорядження Красилівської районної державної адміністрації Хмельницької області від 11.12.2015 року № 484/2015-р «Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості)», витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 12.11.2015 року, кадастровий план земельної ділянки 6822787000:08:015:0584, договір оренди земельної ділянки від 03.03.2016 року, акт приймання передачі об`єкту оренди (земельної ділянки) від 03.03.2016 року, угода про розірвання договору оренди землі від 20.11.2017 року, договір оренди земельної ділянки від 20.11.2017 року, акт приймання передачі об`єкту оренди (земельної ділянки) від 20.11.2017 року, додаткова угода від 27.12.2019 року до договору оренди землі від 20.11.2017 року, додаткова угода від 22.12.2020 року до договору оренди землі від 20.11.2017 року, свідоцтво про право на спадщину за заповітом від 14.10.2022 року, додаткова угода від 27.12.2019 року до договору оренди землі від 20.11.2017 року. (а.с. 51-66).

З вказаних документів позивачу стало відомо, що належна ОСОБА_5 , (який вже помер) земельна ділянка з кадастровим номером 6822787000:08:015:0584 належить ОСОБА_2 (Відповідач-1) та перебуває в оренді у товариства з обмеженою відповідальністю «СК ПРОМІНЬ» (Відповідач-2), що зумовлює подання цього позову до ОСОБА_2 (Відповідач-1) та товариства з обмеженою відповідальністю «СК ПРОМІНЬ» (Відповідач-2).

Факт смерті ОСОБА_5 підтверджено копією спадкової справи, яка була витребувана ухвалою суду. (а.с. 151-167). Спадкоємцем оскаржуваної земельної ділянки є ОСОБА_2 .

Мотиви з яких виходить суд і застосовані норми права.

Надаючи правову оцінку зазначеним обставинам, суд враховує наступне.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. (ч. 2 ст. 19 КУ).

Ст. 14 Конституції України передбачає, що право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно ч. 2 ст. 373 ЦК України право власності на землю гарантується Конституцією України. Право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону.

Виділення в натурі на (місцевості) земельних ділянок власники земельних часток (паїв) регулюється ЗУ «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), (в редакції на час виникнення спірних правовідносин.

Згідно ст. 3 ЗУ «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації. Земельна частка (пай) виділяється її власнику в натурі (на місцевості), як правило, однією земельною ділянкою.

Згідно ст. 5 ЗУ «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» «сільські, селищні, міські ради та районні державні адміністрації в межах їх повноважень щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості): розглядають заяви власників земельних часток (паїв) щодо виділення їм в натурі (на місцевості) земельних ділянок і видачі документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку; приймають рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості); уточняють списки осіб, які мають право на земельну частку (пай)»;

Ст. 7 ЗУ «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) передбачає, що проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) розробляється державними та іншими землевпорядними організаціями, які отримали в установленому законом порядку ліцензії на проведення землевпорядних робіт, погоджується відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією і затверджується на зборах більшістю власників земельних часток (паїв) у межах земель, що перебувають у користуванні одного сільськогосподарського підприємства, та оформляється відповідним протоколом.

У проекті землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) визначаються місце розташування земельних ділянок, їх межі та площі сільськогосподарських угідь, що підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв), їх цільове призначення, дії обмежень (обтяжень) у використанні земельних ділянок, у тому числі земельних сервітутів.

Згідно ст. 9 ЗУ «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» розподіл земельних ділянок у межах одного сільськогосподарського підприємства між власниками земельних часток (паїв), які подали заяви про виділення належних їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), проводиться відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією за місцем розташування земельних ділянок на зборах власників земельних часток (паїв) згідно з проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Результат розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства оформляється відповідним протоколом, що підписується власниками земельних часток (паїв), які взяли участь у їх розподілі. До протоколу про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) додаються проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), список осіб, які взяли участь у їх розподілі.

Протокол про розподіл земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною адміністрацією і є підставою для прийняття рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) та видачі державних актів на право власності на земельну ділянку власникам земельних часток державної реєстрації права власності на земельну ділянку власникам земельних часток (паїв).

Відповідно до порядку організації робіт та методика розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), затвердженого постановою КМУ від 04.02.2004 року № 122 розподіл земельних ділянок може здійснюватися за згодою не менш як 2/3 третин власників земельних часток (паїв) або їх представників. Результати розподілу оформляються протоколом, що підписується власниками земельних часток (паїв) або їх представниками, які взяли участь у розподілі, головуючим та секретарем зборів. Сільська, селищна, міська рада чи райдержадміністрація у 2-денний строк розміщує схему розташування земельних ділянок із зазначенням номерів земельних ділянок та номерів їх власників за списком у загальнодоступному місці у населеному пункті для ознайомлення з нею громадськості у 10-денний строк.

Згідно з ч. 2 ст. 55 ЗУ «Про землеустрій» встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на основі технічної документації із землеустрою, якою визначається місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Згідно ч.ч. 1, 2, 10, 11, 24 ЗУ «Про Державний земельний кадастр», державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її форсуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання не чинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання не чинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

У разі скасування державної реєстрації з підстав, зазначених в абзацах третьому і четвертому частини десятої, державний кадастровий реєстратор у десятиденний строк повідомляє про це особу, за заявою якої здійснено державну реєстрацію земельної ділянки, а в разі наявності зареєстрованих речових прав на неї - суб`єктів таких прав.

Згідно п. ч. 1 ст. 2 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

На підставі ч. 3 ст. 26 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачається, що у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень.

У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни, припинення речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, шляхом державної реєстрації змін чи набуття таких речових прав, обтяжень речових прав, що здійснюється державним реєстратором.

На підставі п. 9 ч. 1 ст. 27 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі: судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості.

Згідно зі ст. 125 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.

Згідно ч. 1 ст. 126 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом.

Згідно ст. 391 ЦК України «власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном».

Згідно ст. 391 ЦК України «Правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується. Якщо інше не встановлено законом, власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта. У разі неможливості відновлення попереднього становища власник має право на відшкодування майнової та моральної шкоди».

Згідно ч. 2 ст. 90 Земельного кодексу України порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.

На підставі ч. 1 ст. 155 Земельного кодексу України «у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акту, яким порушується права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належної їй земельної ділянки, такий акт визнається недійсним». Що мало місце при розгляді даної цивільної справи.

Відповідно до ч. 2, 5 ст. 158 Земельного кодексу України виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей.

Ч. 1 ст. 21 ЦК України передбачає, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади АР Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

У судовому засіданні було встановлено, що відповідачем ОСОБА_2 в порядку спадкування, після смерті ОСОБА_5 , була набута у власність земельна ділянка площею 2,6638 га, яка не виділялася йому в натурі відповідно до вимог Закону, а саме, відповідно до ЗУ «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», а тому передана у власність з порушенням вимог чинного законодавства. ОСОБА_5 повинен був виготовляти документи щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на земельну ділянку за № НОМЕР_1 площею 3,0618 га, що належала ОСОБА_7 , але ОСОБА_5 оформив документи на земельну ділянку № НОМЕР_2 площею 2.66 га, яка згідно рішення Красилівського районного суду Хмельницької області від 12.08.2022 року у справі № 677/65/22 належала ОСОБА_3 .

На думку суду, розпорядження Красилівської РДА від 25.12.2014 року № 633/2014-р та розпорядження Красилівської РДА від 11.12.2015 року № 428/2015-р яким було виділено та в подальшому було отримано (набуто) у власність ОСОБА_5 та ОСОБА_2 право власності на земельну ділянку, за кадастровим номером 6822787000:08:015:0584 прийняте не правомірно, а тому підлягають скасуванню.

Державні акти на право власності на земельні ділянки є документами, що посвідчують право власності й видаються на підставі відповідних рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень. У спорах, пов`язаних із правом власності на земельні ділянки, недійсними можуть визнаватися як зазначені рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти на право власності на земельні ділянки. Визнання недійсними державних актів на право власності вважається законним, належним та окремим способом поновлення порушених прав у судовому порядку. (вказана правова позиція викладена ВП ВС в постанові від 12.12.2018 року у справі № 2-3007/11. (провадження № 14-525цс18).

Крім того, Верховний суд у своїй постанові від 20.08.2020 року у справі № 916/2464/19 та від 16.09.2020 року у справі № 352/1021/19 вказав, що з метою ефективного захисту порушених прав законодавець застеріг, що ухвалення зазначених судових рішень обов`язково має супроводжуватися одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства.

Скасування державного акта на право власності на земельну ділянку тягне за собою припинення права власності ОСОБА_2 на спірну земельну ділянку, та відповідно права оренди Товариства з обмеженою відповідальністю «СК ПРОМІНЬ», а також скасування державної реєстрації земельної ділянки.

З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача обґрунтовані та такі, що підлягають задоволенню.

Натомість вимога позивача (п.6) уточнених позовних вимог підлягає частковому задоволенню, а саме тільки підлягає скасуванню державна реєстрація земельної ділянки в державному земельному кадастрі з кадастровим номером 6822787000:08:015:0584, площею 2,6638 га, оскільки державний реєстратор здійснював реєстрацію на підставі наданих письмових документів, а тому вимога в частині визнання її незаконною, не підлягає задоволенню.

Розподіл судових витрат між сторонами.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Оскільки позов задоволено частково, а тому з відповідачів на користь держави (оскільки позивач звільнений від сплати судового збору) підлягає стягненню судовий збір пропорційно задоволених позовних вимог, а саме, з Відповідача 1 - ОСОБА_2 підлягає стягненню в сумі 5368 грн, з Відповідача 2 - товариства з обмеженою відповідальністю «СК ПРОМІНЬ» - 1073 грн. 60 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 4-13, 81, 82, 89, 133, 141, 158, 264-265, 273, 282, 289 ЦПК України, ст. ст. 21, 321, 373, 391, 393 ЦК України, ст. ст. 90, 125, 158 Земельного кодексу України, суд,-

УХВАЛИВ:

Позов ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Товариства з обмеженою відповідальністю «СК ПРОМІНЬ», треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет позову на стороні Відповідача: Хмельницька районна державна адміністрація, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, приватний нотаріус Хмельницького районного нотаріального округу Возна Валентина Борисівна, про визнання незаконним та скасування розпоряджень, про визнання недійсним і скасування свідоцтва про право на спадщину на земельну ділянку, скасування права власності та державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, скасування державної реєстрації права оренди - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Красилівської районної державної адміністрації від 25.12.2014 року № 633/2014-р «Про внесення змін до розпорядження голови райдержадміністрації від 12.09.2014 року № 394/2014-р».

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Красилівської районної державної адміністрації від 11.12.2015 року № 428/2015-р «Про затвердження технічних документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості)» в частині затвердження ОСОБА_5 технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за адресою: Хмельницька область, Красилівський район, Малоклітнянська сільська рада, на земельну ділянку за кадастровим номером 6822787000:08:015:0584, та в частині передання у власність ОСОБА_5 земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за адресою: Хмельницька область, Красилівський район, Малоклітнянська сільська рада з кадастровим номером 6822787000:08:015:0584.

Визнати недійсним та скасувати свідоцтво про право на спадщину за заповітом, зареєстрованого в реєстрі за номером 632, видане 14.10.2022 року приватним нотаріусом Хмельницького районного нотаріального округу Хмельницької області Возною Валентиною Борисівною на ім`я ОСОБА_2 , на земельну ділянку з кадастровим номером 6822787000:08:015:0584, площею 2,6638 га, яка розташована на території Малоклітнянської сільської ради Хмельницького (бувшого Красилівського) району.

Скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку за кадастровим номером 6822787000:08:015:0584, площею 2,6638 га, призначена для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Малоклітнянської сільської ради Красилівського району, номер запису у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про право власності 48139898 від 14.10.2022 року.

Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки в Державному земельному кадастрі з кадастровим номером 6822787000:08:015:0584, площею 2,6638 га, призначена для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Малоклітнянської сільської ради Красилівського району, яка була здійснена 12.11.2015 року кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та припинити право власності ОСОБА_2 на зазначену земельну ділянку.

Скасувати державну реєстрацію права оренди товариства з обмеженою відповідальністю «СК ПРОМІНЬ» (код ЄДРПОУ 397570787) земельної ділянки за кадастровим номером 6822787000:08:015:0584, площею 2,6638 га, призначена для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Малоклітнянської сільської ради Красилівського району, яке виникло на підставі укладеного товариством з обмеженою відповідальністю «СК ПРОМІНЬ» договору оренди (орендодавець ОСОБА_2 ), номер запису у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про інше речове право 26008858 від 26.04.2018 року.

В іншій частині вимог - відмовити.

Стягнути з Відповідачів судовий збір на користь держави пропорційно розміру задоволених позовних вимог, а саме: з ОСОБА_2 у сумі 5368 грн, з товариства з обмеженою відповідальністю «СК ПРОМІНЬ» - 1073 грн. 60 грн. за звернення ОСОБА_1 до суду.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених ЦПК України, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача.

Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано до Красилівського районного суду Хмельницької області протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі подання апеляційної скарги позивачем заочне рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Хмельницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасники справи (сторони):

Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , місце проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 .

Відповідачі:

- ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , місце проживання: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 .

- Товариство з обмеженою відповідальністю «СК ПРОМІНЬ», місце знаходження: 31033, Хмельницька область, Хмельницький район, с. Мала Клітна, ЄДРПОУ: 39757078.

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на стороні Відповідача:

- Хмельницька районна державна адміністрація, місце знаходження: 31352, Хмельницька область, Хмельницький район, с. Гвардійське, ЄДРПОУ: 21318806;

- Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, місце знаходження: 29016, Хмельницька область, м. Хмельницький, вул. Інститутська, буд. 4/1, ЄДРПОУ: 39767479;

- приватний нотаріус Хмельницького районного нотаріального округу Возна Валентина Борисівна, місце знаходження: 31000, Хмельницька область, м. Красилів, вул. Ціолковського, буд. 2, офіс 4.

Повний текст виготовлено 19.07.2024 року.

Суддя: В.О. Шовкун

СудКрасилівський районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення10.07.2024
Оприлюднено23.07.2024
Номер документу120495216
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —677/1100/23

Рішення від 10.07.2024

Цивільне

Красилівський районний суд Хмельницької області

Шовкун В. О.

Рішення від 10.07.2024

Цивільне

Красилівський районний суд Хмельницької області

Шовкун В. О.

Ухвала від 20.05.2024

Цивільне

Красилівський районний суд Хмельницької області

Шовкун В. О.

Ухвала від 04.04.2024

Цивільне

Красилівський районний суд Хмельницької області

Шовкун В. О.

Ухвала від 30.11.2023

Цивільне

Красилівський районний суд Хмельницької області

Шовкун В. О.

Ухвала від 02.11.2023

Цивільне

Красилівський районний суд Хмельницької області

Шовкун В. О.

Ухвала від 28.09.2023

Цивільне

Красилівський районний суд Хмельницької області

Шовкун В. О.

Ухвала від 10.08.2023

Цивільне

Красилівський районний суд Хмельницької області

Шовкун В. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні