Рішення
від 10.07.2024 по справі 921/228/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

10 липня 2024 рокуСправа № 921/228/24

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Хоми С.О.

за участю секретаря судового засідання: Кульчицька Д.О.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Комунального некомерційного підприємства Кременецька опорна лікарня Кременецької міської ради, 47004, м. Кременець, Тернопільська обл., вул. Горбача, 1, ідентифікаційний код 43188153;

до відповідача: Кременецької міської ради, 47003, м. Кременецька, Тернопільська обл., вул. Шевченка, 67, ідентифікаційний код 04058338;

про: визнання неправомірним та скасування п.п. 2,3,4 рішення Кременецької міської ради №5150 від 14.12.2023

За участю представників, які були присутні до виходу суду в нарадчу кімнату:

-позивача: ОСОБА_1 , адвокат, ордер серія ВО № 1074453 від 12.04.2024;

-відповідача: ОСОБА_2 , начальник юридичного відділу, довіреність №1967/02-25 від 20.09.2023 (дійсна до 19.09.2024, без права передовіри), Розпорядження Кременецького міського голови №40-О від 30.06.2015 "Про переведення на посаду начальника юридичного відділу ОСОБА_2 ", Положення про юридичний відділ Кременецької міської ради у новій редакції, затверджено рішенням сесії Кременецької міської ради від 24.12.2020 р. №22.

Зміст позовних вимог.

Комунальне некомерційне підприємство «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради звернулось до суду з позовом до Кременецької міської ради про визнання неправомірним та скасування п.п. 2,3,4 рішення Кременецької міської ради №5150 від 14.12.2023

Позиція позивача.

Позовні вимоги мотивовані тим, що рішення №5150 від 14.12.2023 є незаконним та підлягає скасуванню, оскільки було прийнято не уповноваженим на те органом місцевого самоврядування, виконання такого призведе до безпідставних виплат з оплати праці на користь ОСОБА_3 , а за виконання такого рішення настане юридична відповідність для Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради.

Позиція відповідача.

Ухвалою від 15.05.2024 Відзив Кременецької міської ради на позовну заяву, № без номера, документ сформований в системі «Електронний суд» 08.05.2024 (вх.№3706 від 08.05.2024) залишено без розгляду.

Заперечення позивача.

Позивач відповідь на відзив не подавав.

Рух справи.

Ухвалою від 19.04.2024 прийнято позовну заяву № без номера, документ сформований в системі Електронний суд 12.04.2024 (вх.№ 259 від 15.04.2024) до розгляду та відкрито провадження у справі №921/228/24; ухвалено справу розглядати за правилами загального позовного провадження; призначено у справі підготовче засідання на 15.05.2024 на 11 год. 30 хв.

Ухвалою від 15.05.2024 відкладено підготовче засідання на 29.05.2024 на 09 год.30 хв.

Ухвалою від 29.05.2024 відкладено підготовче засідання на 12.06.2024 на 16 год.15хв.

Ухвалою від 30.05.2024 виправлено допущену описку у резолютивній частині вступної та резолютивної частини ухвали від 29.05.2024 та резолютивній частині ухвали від 29.05.2024 по справі №921/228/24.

Ухвалою від 12.06.2024 закрито підготовче провадження та призначити справу № 921/228/24 до судового розгляду по суті на 01.07.2024 на 14 год. 00 хв.

Ухвалою від 01.07.2024 Заяву № без номера від 16.06.2024, документ сформований в системі «Електронний суд» 16.06.2024 (вх.№4770 від 17.06.2024) представника позивача задоволено і визнано поважними причини неподання доказу та поновлено строк на подання доказу та приєднано до матеріалів справи в якості доказу Розпорядження Кременецького міського голови від 12.06.24 №139-о.

Ухвалою (протокольна) від 01.07.2024 повідомлено учасників про оголошення перерви в судовому засіданні до 10.07.2024 до 16 год.00 хв.

Явка сторін.

В судове засідання представник позивача з`явився.

В судове засідання представник відповідача з`явився.

Розгляд заяв та клопотань.

Жодні заяви та клопотання не поступили.

Технічна підтримка.

Запис розгляду судової справи здійснювався за допомогою технічних засобів, а саме: програми фіксування судового процесу (судового засідання) сервісу відеоконференцзв`язку Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ВКЗ).

Процесуальні дії суду.

Судом оголошувалась вступна та резолютивна частини рішення.

Суд, розглянувши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, встановив наступні фактичні обставини.

Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань наданого на запит Господарського суду Тернопільської області (суддя Хома С.О.) від 16.04.2024 за кодом 557820146488 станом на 16.04.2024 в Реєстрі значиться Комунальне некомерційне підприємство «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради як юридична особа; ідентифікаційний код 43188153; місцезнаходження юридичної особи: Україна, 47004, Тернопільська обл., місто Кременець (пн.), вулиця Горбача, будинок 1; організаційно-правова форма юридичної особи: комунальне підприємство.

Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань наданого на запит Господарського суду Тернопільської області (суддя Хома С.О.) від 16.04.2024 за кодом 627548931999 станом на 16.04.2024 в Реєстрі значиться Кременецька міська рада як юридична особа; ідентифікаційний код 04058338; місцезнаходження юридичної особи: Україна, 47003, Тернопільська обл., місто Кременець (пн.), вулиця Шевченка, будинок 67; організаційно-правова форма юридичної особи: орган місцевого самоврядування.

22.11.2019 між Кременецькою районною радою, в особі голови районної ради Стефанського Володимира Андрійовича, що діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», з одного боку, та громадянином ОСОБА_4 , іменований надалі Директор, укладено Строковий трудовий договір (Контракт) з Директором комунального некомерційного підприємства «Кременецької районної комунальної лікарні» Кременецької районної ради Тернопільської області, згідно якого ОСОБА_4 призначається на посаду Директора комунального некомерційного підприємства «Кременецька районна комунальна лікарня» Кременецької районної ради згідно рішення Кременецької районної ради №543 від 21 листопада 2019 року «Про призначення на посаду директора комунального некомерційного підприємства «Кременецька районна комунальна лікарня» Кременецької районної ради Тернопільської області.

Згідно п.6 Контракту від 22.11.2019 цей контракт діє з 22.11.2019 до 21.11.2024 р.

21.01.2021 директором КНП «Кременецька опорна лікарня» ОСОБА_4 , який діє на підставі Статуту, з однієї сторони, та Кременецька міська рада, в особі Кременецької міської ради Смаглюка Андрія Миколайовича, який діє на підставі ЗУ «Про місцеве самоврядування», з другої сторони, було укладено Додаткову угоду до строкового трудового договору (контракту) з директором Комунального некомерційного підприємства «Кременецька районна комунальна лікарня» Кременецької районної ради Тернопільської області від 22 листопада 2019 року, якою:

1.Сторони погодились внести зміни до Контракту, замінивши у всіх рядках, у всіх відмінках слова КНП «Кременецька районна комунальна лікарня» на КНП «Кременецька опорна лікарня».

2.Сторони погодились внести зміни до Контракту, замінивши у всіх рядках, у всіх відмінках слова «Кременецька районна рада Тернопільської області», «Кременецька районна рада» на «Кременецька міська рада».

30.08.2022 міським головою ОСОБА_5 прийнято Розпорядження №207-О «Про внесення змін у розпорядження Кременецького міського голови №192-О від 12.08.2022 року «Про звільнення директора Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради Павла Кісіля», яким внесено зміни в розпорядження Кременецького міського голови №192-О від 12.08.2022 року «Про звільнення директора Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради Павла Кісіля», а саме викласти пункт 1 в наступній редакції:

« 1.Звільнити ОСОБА_4 з посади директора Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради згідно пункту 8 частини 1 статті 36 Кодексу законів про працю України з 30 серпня 2022 року».

21.11.2022 між Кременецькою міською радою, в особі першого заступника голови Олександра Маринюка, який діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі-орган управління майном), з однієї сторони, та громадянкою ОСОБА_6 (далі-керівник), з іншої сторони, було укладено Контракт з директором Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради, згідно якого ОСОБА_6 призначається на посаду директора Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради з 23 листопада 2022 року на строк дії цього контракту.

Згідно п.28 Контракту від 21.11.2022 цей контракт діє з 23.11.2022 р. до 22.11.2025 р. і набирає чинності з дня підписання сторонами.

21.11.2022 першим заступником міського голови ОСОБА_7 прийнято Розпорядження №259-О «Про призначення на посаду директора Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради Оксани Капелусь, яким призначено на посаду директора Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради з 23 листопада 2022 року ОСОБА_3 шляхом укладання контракту строком на 3 роки як таку, що успішно пройшла конкурс на дану посаду.

Рішенням від 03.05.2023 Рівненського міського суду Рівненської області по справі №569/12405/22 за позовом ОСОБА_4 до Кременецької міської ради, ОСОБА_8 про поновлення на роботі, позов задоволено, та визнано протиправними та скасовано рішення сесії Кременецької міської ради від 11.08.2022 №3920 «Про дострокове розірвання контракту з директором Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради», від 30.08.2022 №3987 «Про внесення змін в рішення сесії Кременецької міської ради від 1.08.2022 №3920 «Про дострокове розірвання контракту з директором Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради», розпорядження Кременецького міського голови від 27.06.2022 №123-ОД «Про проведення службового розслідування», від 01.07.2022 №129-ОД «Про продовження проведення службового розслідування», від 12.08.2022 №192-О «Про звільнення директора Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради Павла Кісіля» та від 30.08.2022 №207-О «Про внесення змін у розпорядження Кременецького міського голови від 12 серпня 2022 року №192-О від 12 серпня 2022 року «Про звільнення директора Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради Павла Кісіля» та поновлено ОСОБА_4 на посаді директора Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кроеменецької міської ради.

Постановою від 05.12.2023 по справі №569/12405/22 Рівненського апеляційного суду рішення Рівненського міського суду Рівненської області від 03.05.2023 залишено без змін.

14 грудня 2023 року на тридцять восьмій сесії восьмого скликання Кременецької міської ради на виконання рішення Рівненського міського суду Рівненської області від 03.05.2023 року по справі №509/12405/22, постанови Рівненського апеляційного суду від 05 грудня 2023 року, керуючись пунктом 8.2.1 Розділу 8 Статуту Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради затвердженого рішенням сесії Кременецької міської ради від 23.06.2022 року №3904, враховуючи п.5.1, 5.2 Розділу V Строкового трудового договору (Контракту) з директором комунального некомерційного підприємства від 22.1.2019 року та додатковою угодою до контракту від 21.01.2021 року укладених між ОСОБА_4 та Кременецькою міською радою, відповідно статті 57,62 ГК України, частини третьої статі 10, пункту 7 статті 16, ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Кременецькою міською радою прийнято рішення №5150 «Про виконання рішення Рівненського міського суду Рівненської області від 03.05.2023 по справі №509/12405/22», яким вирішено:

1.Поновити ОСОБА_4 на посаді директора Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради з 30 серпня 2022 року.

2.Розірвати достроково Контракт з директором Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради ОСОБА_3 від 21.11.2022 року з 14 грудня 2023 року.

3.Звільнити ОСОБА_3 з посади директора Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради згідно пункту 6 частини 1 статті 40 Кодексу законів про працю України з 14 грудня 2023 року.

4.Комунальному некомерційному підприємству «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради здійснити повний розрахунок з ОСОБА_3 , відповідно до вимог чинного законодавства України.

5.Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію з питань прав людини, законності, депутатської діяльності, етики та регламенту та першого заступника міського голови ОСОБА_9 .

20.05.2024 Кременецьким міським головою А.Смаглюк прийнято Розпорядження №120-О «Про виконання рішення Рівненського міського суду Рівненської області від 03.05.2023 року по справі №509/12405/22» (відповідно до рішення Кременецької міської ради від 14.12.2023 №5150 прийнятого на виконання рішення Рівненського міського суду Рівненської області від 03.05.2023 року по справі №509/12405/22), яким поновлено ОСОБА_4 на посаді директора Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради з 30 серпня 2022 року.

12.06.2024 Кременецьким міським головою А.Смаглюк прийнято Розпорядження №139-О «Про виконання рішення Рівненського міського суду Рівненської області від 03.05.2023 року по справі №509/12405/22» (відповідно до рішення Кременецької міської ради від 14.12.2023 року №5150 прийнятого на виконання рішення Рівненського міського суду Рівненської області від 03.05.2023 по справі №509/12405/22, керуючись пунктом 25 Контракту з директором Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради від 21.11.2022 року укладеного з ОСОБА_3 на підставі пункту 6 частини 1 статті 40 Кодексу законів про працю України, враховуючи період тимчасової непрацездатності відповідно до медичних висновків про тимчасову непрацездатність), яким вирішено: достроково, з 30 березня 2024 року, розірвати Контракт з директором Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради від 21.11.2022 року укладений з ОСОБА_3 відповідно до пункту 25 контракту (п.1); звільнити ОСОБА_3 з посади директора Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради, на підставі пункту 6 частини 1 статті 40 Кодексу України про працю України з 30 березня 2024 року (п.2); Комунальному некомерційному підприємству «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради здійснити повний розрахунок з ОСОБА_3 відповідно до вимог чинного законодавства (п.3); контроль за виконанням цього розпорядження покласти на постійну комісію з питань прав людини, законності, депутатської діяльності, етики та регламенту,управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Кременецької міської ради та першого заступника міського голови Олександра Маринюка.

Позивач звернувся до суду з позовом до відповідача про визнання протиправним та скасування п.п.2,3,4 рішення Кременецької міської ради №5150 від 14.12.2023, оскільки таке рішення було прийнято не уповноваженим на те органом місцевого самоврядування, виконання такого рішення призведе до безпідставних виплат з оплати праці на користь ОСОБА_3 , а за виконання такого рішення настане юридична відповідальність для позивача.

Оцінивши подані позивачем та відповідачем докази на предмет належності, допустимості, достовірності, вірогідності, суд дійшов наступного висновку.

Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Згідно ч.1 ст.16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням (ч.2 ст.4 ГПК України).

Відповідно до ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з частиною десятою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Згідно ч.1 ст.21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує права або інтереси.

Як зазначає позивач у своїй позовній заяві, згідно з оспореним рішенням ухвалено звільнити ОСОБА_3 з посади директора КНП «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради на підставі п.6 ст.40 КзпП України з підстав ухвалення рішення про поновлення ОСОБА_4 на роботі в КНП «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради на посаді директора. Разом з тим, вирішення щодо прийняття на роботу та звільнення з роботи керівника комунального підприємства не належить до компетенції відповідача, оскільки п.10 ч.4 ст.42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вказані повноваження належать Кременецькому міському голові. Отже, відповідач вийшов за межі своєї компетенції внаслідок ухвалення вказаного рішення в оспореній частині.

На доводи позивача суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Так, дійсно, саме Кременецькою міською радою було прийнято 14.12.2023 рішення №5150 яким вирішено, зокрема, розірвати достроково Контракт з директором Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради ОСОБА_3 від 21.11.2022 року з 14 грудня 2023 року (п.2), звільнити ОСОБА_3 з посади директора Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради згідно пункту 6 частини 1 статті 40 Кодексу законів про працю України з 14 грудня 2023 року (п.3).

Сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількоїх сіл), селища, міста (ч.1 ст.12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Відповідно до п.10 ч.4 ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільський, селищний, міський голова призначає на посади та звільняє з посад керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, крім випадків, передбачених частиною другою статті 21 Закону України «Про культуру».

Сільський, селищний, міський голова видає розпорядження у межах своїх повноважень (п.21 ч.4 ст.42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Відповідно до ч.8 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільський, селищний, міський голова, голова районної у місті, районної, обласної ради в межах своїх повноважень видає розпорядження.

Згідно ч.1 ст.16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування є юридичним особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Органи місцевого самоврядування з урахуванням місцевих умов і особливостей можуть перерозподіляти між собою на підставі договорів окремі повноваження та власні бюджетні кошти (ч.7 ст.16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Згідно ч.8 ст.16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільська, селищна, міська, районна в місті (у разі її створення) рада може наділяти частину своїх повноважень органи самоорганізації населення, передавати їм відповідні кошти, а також матеріально-технічні та інші ресурси, необхідні для здійснення цих повноважень, здійснює контроль за їх виконанням.

Відповідно до ч.1 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні») рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Комунальне некомерційне підприємство Кременецька опорна лікарня Кременецької міської ради є юридичною особою з організаційно- правовою формою: комунальне підприємство.

Згідно ст.143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування, зокрема, утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи.

Відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування (ч.1 ст.17 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Пунктом 30 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.

Рішенням сесії Кременецької міської ради від 23 червня 2022 р. №3904 затверджено Статут Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради.

Відповідно до п.1.1. Статуту Комунальне некомерційне підприємство «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради (надалі-Підприємство) є опорним закладом охорони здоров`я комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає послуги вторинної/спеціалізованої медичної допомоги в порядку та на умовах, встановлених законодавством України та цим Статутом.

Відповідно до п.п.1.2.2. Статуту Засновником Підприємства із 01.01.2020 є Кременецька міська рада відповідно до рішення третьої сесії VIII скликання Кременецької міської ради №49 від 24.12.2020.

Відповідно до п.1.4. Статуту власником Підприємства є Кременецька міська територіальна громада в особі органу, до сфери управління якого входить Підприємство Кременецької міської ради. Підприємство є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним Власнику.

Таким чином, єдиним засновником і власником Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради є Кременецька міська рада.

Відповідно до п.1.8. Статуту Підприємство у своїй діяльності керується Конституцією України, Господарським та Цивільним кодексами України, законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства охорони здоров`я України, іншим чинним законодавством, відповідними рішеннями місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування та цим Статутом.

Відповідно до п.8.2. Статуту затвердженого Рішенням сесії Кременецької міської ради від 23 червня 2022 р. №3904, органом управління Підприємством є керівник Підприємства Директор.

Відповідно до п.п.8.2.1. Статуту керівник Підприємства призначається на посаду і звільняється з неї за рішенням сесії Кременецької міської ради відповідно до порядку, визначеного законодавством України та відповідним рішенням Кременецької міської ради, та який відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим чинним законодавством.

Строк найму, права, обов`язки і відповідальність керівника Підприємства, умови його матеріального забезпечення, інші умови найму визначаються контрактом (п.п.8.2.2. Статуту).

Відповідно до п.п.8.3.2. Статуту Засновник затверджує Статут Підприємства та зміни до нього.

Відповідно до п.п.8.3.4 Статуту Засновник укладає і розриває контракт з директором Підприємства та здійснює контроль за його виконанням.

Відповідно до п.30 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься прийняття рішень щодо створення, ліквідації, реорганізації та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.

Згідно ч.1 ст.62 Господарського кодексу України підприємство - самостійний суб`єкт господарювання, створений компетентним органом державної влади або органом місцевого самоврядування, або іншими суб`єктами для задоволення суспільних та особистих потреб шляхом систематичного здійснення виробничої, науково-дослідної, торговельної, іншої господарської діяльності в порядку, передбаченому цим Кодексом та іншими законами.

Залежно від форм власності, передбачених законом, в Україні можуть діяти підприємства таких видів, зокрема, комунальне підприємство, що діє на основі комунальної власності територіальної громади (ч.1 ст.63 Господарського кодексу України).

Згідно ч.2 ст.62 Господарського кодексу України) підприємство, якщо законом не встановлено інше, діє на основі статуту або модельного статуту.

Статут суб`єкта господарювання повинен містити відомості про його найменування, мету і предмет діяльності, розмір і порядок утворення статутного капіталу та інших фондів, порядок розподілу прибутків і збитків, про органи управління і контролю, їх компетенцію, про умови реорганізації та ліквідації суб`єкта господарювання, а також інші відомості, пов`язані з особливостями організаційної форми суб`єкта господарювання, передбачені законодавством. Статут може містити й інші відомості, що не суперечать законодавству (ч.4 ст.57 Господарського кодексу України).

Згідно ч.5 ст.57 Господарського кодексу України статут (положення) затверджується власником майна (засновником) суб`єкта господарювання чи його представниками, органами або іншими суб`єктами відповідно до закону.

Зазначені вище по тексту рішення пункти Статуту в редакції чинній на дату прийняття-14.12.2023 рішення №5150, яке частково оспорюється позивачем.

Як вбачається із бази данних «Діловодство спеціалізованого суду» рішенням Господарського суду Тернопільської області від 10.04.2024 у справі №921/112/24 позовні вимоги задоволено частково. Визнано незаконним і скасовано п.1 рішення Кременецької міської ради №5419 від 12.02.24 в частині викладення у новій редакції п.п. 8.2.1 і 8.3.7 статуту Комунального некомерційного підприємства "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 27.05.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Кременецької міської ради б/н від 06.05.2024 (вх. ЗАГС 01-05/1313/24 від 06.05.2024) на рішення Господарського суду Тернопільської області від 10.04.2024 у справі №921/112/24 та призначено до розгляду в судовому засіданні на 25.06.2024 об 11:00.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 27.05.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Комунального некомерційного підприємства "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради" б/н від 06.05.2024 (вх. ЗАГС 01-05/1311/24 від 06.05.2024) на рішення Господарського суду Тернопільської області від 10.04.2024 у справі №921/112/24 та призначено до розгляду в судовому засіданні на 25.06.2024 об 11:00.

Ухвалою від 25.06.2024 призначено апеляційну скаргу Комунального некомерційного підприємства "Кременецька опорна лікарня" Кременецької міської ради" б/н від 06.05.2024 (вх.ЗАГС 01-05/1311/24 від 06.05.2024) до спільного розгляду з апеляційною скаргою Кременецької міської ради б/н від 06.05.2024 (вх.ЗАГС 01-05/1313/24 від 06.05.2024); розгляд справи № 921/112/24 відкладено на 06.08.2024 об 11:35 год.

Таким чином, рішення Господарського суду Тернопільської області від 10.04.2024 у справі №921/112/24 не набрало законної сили.

Кременецька міська рада, прийнявши відповідно до своїх виключних повноважень рішення про створення Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради та затверджуючи його Статут, як власник майна та засновник, віднесла до своєї компетенції прийняття рішень щодо призначення та звільнення з посади керівника підприємства. Тому вирішення питання про звільнення ОСОБА_3 з посади директора Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради на момент прийняття оскаржуваного рішення відносилось до компетенції Кременецької міської ради.

Також судом досліджено умови Контракту з директором Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради, укладеного 21.11.2022 між Кременецькою міською радою (орган управління майном) та громадянкою ОСОБА_6 (керівник) про призначення Оксана Капелусь на посаду директора Комунального некомерційного підприємства «Кременецька опорна лікарня» Кременецької міської ради з 23 листопада 2022 року на строк дії цього контракту.

Згідно п.1 Контракту від 21.11.2022 цей контракт регулює трудові відносини, пов`язані з виконанням директором комунального некомерційного підприємства (далі-підприємство), своїх обов`язків. Визначає права, відповідальність сторін, умови матеріального забезпечення і організації праці керівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, строк дії договору та є особливою формою трудового договору.

Пункт 24 даного Контракту передбачає випадки розірвання даного контракту.

Також даний пункт 24 Контракту передбачає те, що контракт може бути розірваний, а директор звільнений з посади з ініціативи органу управління майном до закінчення строку дії контракту. Тобто, з ініціативи Кременецької міської ради як органу управління майном.

Суд бере до уваги висновки викладені в постанові від 13.01.2021 у справі №326/1012/16-ц Верховним Судом, який зазначивши, що Приморська міська рада Приморського району Запорізької області, прийнявши відповідно до своїх виключних повноважень рішення про створення КП «Чисте місто Приморськ» та затверджуючи його Статут, у порядку перерозподілу повноважень віднесла до своєї компетенції прийняття рішень щодо призначення та звільнення з посади керівника підприємства, що відображено в укладеному із ОСОБА 1 контракті, зауважив, що суд першої інстанції на зазначене уваги не звернув, зміст Статуту КП «Чисте місто Приморськ» не дослідив, у зв`язку з чим дійшов помилкового висновку про те, що вирішення питання про звільнення ОСОБА 1 відноситься до безумовної компетенції міського голови м.Приморська Приморського району Запорізької області.

Позивач в своїй позовній заяві посилається на висновки викладені у постанові від 15.12.2021 у справі №389/2193/17(2-а/389/143/17) Верховного Суду.

Так, в п. п.41 зазначеної постанови вказано, що спеціальним нормативно-правовим актом, який регулює питання розмежування повноважень органів місцевого самоврядування є Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні». Саме цим законом розмежовано компетенцію міського голови та компетенцію сільської, селищної, міської ради в тому числі призначення на посади та звільнення з посад керівників комунальних підприємств.

Також в п.42 зазначеної постанови вказано, що п.10 ч.4 ст.42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що відповідними повноваженнями наділений сільський, селищний, міський голова, при чому для такого призначення погодження з сільською, селищною, міською радою не вимагається.

Крім того, в п.47 постанови вказано, що при цьому, Верховний Суд погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, що спірне рішення слід скасувати частково, адже саме по собі прийняття змін до статуту комунального підприємства є повноваженнями ради як засновника та власника КП «Знам`янський комбінат комунальних послуг», і вказане рішення має бути скасовано лише в частині, що суперечить чинному законодавству.

Однак, зазначені висновки Верховного Суду не підлягають застосуванню в цій справі №921/228/24, оскільки предмет спору не стосується скасування рішення міської ради про внесення змін до статуту комунального підприємства.

Таким чином, з огляду на наявні матеріали справи, норми чинного законодавства, суд вважає за необхідне в позові відмовити.

Відповідно до ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Частиною 1 ст.77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Частинами 2, 3 ст.80 ГПК України передбачено, що позивач, особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, повинні подати докази разом з поданням позовної заяви. Відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи.

Відповідно до ч.1 ст.79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Частинами 1, 2, 3 статті 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Сало проти України" від 06.09.2005р.).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.

Відповідно до частини 1 статті 14 ГПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

Названий Суд зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод (рішення Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України).

Судовий збір.

Згідно ч.1 ст.123 Господарського процесуального кодексу України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Позивачем за подання позовної заяви до суду сплачено судовий збір у розмірі 3028 грн. 00 коп. згідно платіжної інструкції №11410 від 12.04.2024.

Відповідно до п.2 ч.4 ст.129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: у разі відмови в позові на позивача.

Таким чином, з огляду на норми п.2 ч.4 ст.129 Господарського процесуального кодексу України, відмову в позові, суд дійшов до висновку судові витрати (судовий збір) покласти на позивача.

Витрати на правову допомогу.

Учасниками справи витрати на правову допомогу не заявлялись.

Керуючись ст.ст.73, 74, 76-79, 91, 123, 129, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. В позові відмовити.

2.Судові витрати покласти на позивача.

3.Копію рішення надіслати:

-позивачу (до Електронного кабінету підсистеми ЄСІТС Електронний Суд);

-представнику позивача ОСОБА_1 (до Електронного кабінету підсистеми ЄСІТС Електронний Суд);

-відповідачу (до Електронного кабінету підсистеми ЄСІТС Електронний Суд).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Згідно ст.257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повне рішення складено та підписано: 22 липня 2024 року.

Суддя С.О. Хома

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення10.07.2024
Оприлюднено24.07.2024
Номер документу120512372
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їхніх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності

Судовий реєстр по справі —921/228/24

Повістка від 12.11.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Постанова від 22.10.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 10.09.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 09.09.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 27.08.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 07.08.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 05.08.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Рішення від 10.07.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Рішення від 10.07.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

Ухвала від 01.07.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Хома С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні