Рішення
від 22.07.2024 по справі 500/2028/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/2028/24

22 липня 2024 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Мірінович У.А. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Керівника Бучацької окружної прокуратури до Бучацької міської ради треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Теремок" Бучацької міської ради Тернопільської області , Бучацький заклад дошкільної освіти "Барвінок" (ясла-садок) Бучацької міської ради про визнати незаконним (недійсним) та скасувати рішення, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Виконувача обов`язків керівника Бучацької окружної прокуратури в інтересах держави до Бучацької міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Теремок" Бучацької міської ради Тернопільської області, у якій позивач просить суд визнати незаконним (недійсним) та скасувати рішення XV сесії VIII скликання Бучацької міської ради №3154 від 06.04.2023 "Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Теремок" Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102".

В обґрунтування позовних вимог зазначено, та підтримано і в судовому засіданні прокурором під час розгляду справи судом, що Бучацькою окружною прокуратурою за результатами вивчення публікацій у засобах масової інформації, веб сайтів органів місцевого самоврядування та інформації, отриманої на запити, встановлено порушення порядку ліквідації юридичної особи Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області. Вказано, що рішенням XV сесії VIII скликання Бучацької міської ради №3154 від 06.04.2023 «Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102» припинено шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102, що знаходиться за адресою 48402, Тернопільська область, Чортківський район, м. Бучач, вул. Агнона, будинок 3, утворено ліквідаційну комісію з припинення юридичної особи - Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102.

Позивач зазначає, що вказане рішення не базується на принципах забезпечення прав і найкращих інтересів дитини, ухвалене із порушеннями процедури його прийняття, а саме: не проведено громадські слухання щодо ліквідації дошкільного закладу освіти.

Вказує, що непроведения громадських слухань, незабезпечення безпосередньої участі громадськості у вирішенні питання щодо ліквідації закладу дошкільної освіти з метою врахування думки територіальної громади - суперечить чинним вимогам законодавства та є порушенням вимог статті 13 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», норм постанови Кабінету Міністрів України №996 від 03.11.2010, якою затверджено Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, з огляду на що, прокуратура вважає, що виникла необхідність у скасуванні рішення п`ятнадцятої сесії восьмого скликання Бучацької міської ради про припинення вказаного закладу дошкільної освіти, як такого що порушує інтересів держави у сфері охорони дитинства.

Ухвалою від 09.04.2024 суд відкрив провадження у адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, у якій зазначено строк подання учасникам справи відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив та заперечення щодо відповіді на відзив.

29.04.2024 на адресу суду відповідачем подано відзив на позовну заяву з додатками із змісту якого слідує, що він повністю заперечує проти задоволення позовних вимог мотивуючи свою позицію тим, що Законом України «Про дошкільну освіту» не передбачено громадські обговорення при реорганізації, зміні типу, ліквідації закладу дошкільної освіти. Проведення громадського обговорення вимагається при реорганізації, зміні типу, ліквідації закладу загальної середньої освіти, що встановлено пунктом 2 статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту». Вказує, що рішення сесії Бучацької міської ради «Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102» від 06.04.2023 №3154, прийнято без порушення норм чинного законодавства, оскільки таке рішення не є нормативно-правовим або регуляторним актом, а є актом індивідуальної дії, у зв`язку з чим не входить до переліку актів, які повинні проходити консультації (обговорення) з громадськістю, відтак при його прийнятті обов`язку щодо необхідності проведення громадських консультацій із жителями Бучацької територіальної громади не виникло.

Також відповідач зазначає, що у місті Бучач (адміністративному центрі територіальної громади) функціонує 4 (чотири) комунальні заклади дошкільної освіти загальною проектною потужністю 411 (чотириста одинадцять) дітей та в яких фактично навчається 272 (двісті сімдесят дві) дитини. Також, згідно затвердженої начальником відділу освіти Бучацької міської ради «Мережі дошкільних навчальних закладів Бучацької ТГ станом на 01 січня 2024 року», на території громади функціонує 29 (двадцять дев`ять) дошкільні навчальні заклади, загальна проектна потужність яких становить 1485 (одна тисяча чотириста вісімдесят п`ять) дітей та в яких фактично навчається 759 (сімсот п`ятдесят дев`ять) дітей.

Відтак відповідач вважає, що наведені прокурором аргументи і доводи жодним чином не дають розуміння чиї саме інтереси підлягають представництву та захисту, яким саме чином оскаржуване рішення порушило конституційне право дітей на дошкільну освіту (арк. справи 209-222, том 1).

30.04.2024, позивачем на адресу суду подано відповідь на відзив (арк. справи 223-240, том 1).

07.05.2024, відповідачем на адресу суду подано заперечення на відповідь на відзив (арк. справи 241-246, том 1).

14.05.2024 на адресу суду позивачем подано додаткові пояснення у справі (арк. справи 247-248, том 1).

Ухвалою від 16.05.2024 суд перейшов до розгляду даної судової справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи, призначив судове засідання у справі на 28.05.2024.

В судовому засіданні, призначеному на 28.05.2024, суд оголосив перерву до 04.06.2024 з метою належного повідомлення про розгляд даної справи третьої особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області.

03.06.2024 на адресу суду надійшли письмові пояснення щодо позову від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області (арк. справи 21-26, том 2). Третьою особою зазначено, що підстави для звернення органів прокуратури до суду із даним позовом відсутні, позаяк, усі без виключення вихованці Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» продовжують навчання у інших комунальних закладах дошкільної освіти Бучацької міської територіальної громади. Зазначає, що у 2021 році дошкільний заклад відвідувало 155 дітей, у 2022 році - 129 дітей, у 2023 році - 85 дітей. У 2021 році працювало 39 працівників, у 2022 році - 35 працівників, а у 2023 році - 33 працівників. За наведених обставин, відділом освіти Бучацької міської ради було проведено моніторинг роботи закладу дошкільної освіти, за результатами якого встановлено, що заклад фактично відвідує мала кількість дітей, що впливає на економічну ефективність функціонування закладів освіти громади та доведено дану інформацію до Бучацького міського голови. Питання про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102, було розглянуто на засіданні постійної комісії з питань культури, освіти, охорони здоров`я, соціальної і молодіжної політики, спорту і туризму 30.03.2023 та станом на 06.04.2023 на сесії Бучацької міської ради восьмого скликання більшістю голосів прийнято рішення №3154 «Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102», яке оприлюднено на офіційному веб-сайті Бучацької міської ради.

В судовому засіданні, призначеному на 04.06.2024 року, сторонами у справі надано пояснення, по суті позовних вимог, що відповідають змісту заяв по суті, та з урахуванням думки учасників справи суд залучив до участі у даній справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Бучацький заклад дошкільної освіти «Барвінок» (ясла-садок) Бучацької міської ради та оголосив перерву у судовому засіданні до 10:00 год. 12.06.2024.

12.06.2024 представник відповідача подав до суду клопотання про долучення додаткових доказів у справі (арк. справи 38-85, том 2).

В судове засідання, призначене на 12.06.2024 учасники справи не прибули, хоча належним чином повідомлені про дату, місце та час судового розгляду справи.

Водночас, 12.06.2024 представником позивача та представником відповідача на адресу суду подано клопотання про розгляд даної справи в порядку письмового провадження за відсутності позивача та його представника та за відсутності представника відповідача.

Ухвалою від 12.06.2024 суд перейшов до розгляду даної судової справи в порядку письмового провадження.

Ухвалою від 17.07.2024 суд відмовив у задоволенні клопотання представника позивача про залучення співвідповідача у справі та про перехід до розгляду даної справи за правилами загального позовного провадження.

Від інших учасників справи заяви, в тому числі по суті справи, на адресу суду не надходили.

Відповідно до частини п`ятої статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Суд зазначає, що розгляд даної судової справи здійснено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в порядку черговості з урахуванням строку перебування головуючої судді у даній справі у основній щорічній відпустці.

Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

Як слідує з матеріалів справи та не спростовується учасниками, Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області є неприбутковою організацією (установа, заклад), комунальної власності з основним видом діяльності « 85.10 Дошкільна освіта», зареєстрований як юридична особа 19.04.1996, що підтверджується відомостями в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Законом України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів» №76-VІІІ від 28.12.2014, внесено зміни до статті 16 Закону України «Про дошкільну освіту», згідно яких рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності приймає його засновник (засновники), з огляду на що, рішенням сесії Бучацької міської ради «Про внесення змін до Статуту юридичної особи Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області» від 22.02.2023 №3009 (арк. справи 65, том 1), внесено зміни у Статут дошкільного закладу, шляхом виключення пункту 7.11. з метою приведення його змісту відповідно до норм чинного законодавства. Так, згідно вказаного пункту Статуту Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102, затвердженого рішенням сесії Бучацької міської ради восьмого скликання від 09.11.2021 №1696 (арк. справи 85-95, том 1), який виключено рішенням Бучацької міської ради №3009 від 22.02.2023, встановлено, що реорганізація або ліквідація діючого закладу дошкільної освіти допускається лише за згодою територіальної громади (загальних зборів) міста або на підставі результатів місцевого референдуму.

З матеріалів справи слідує, та не спростовується учасниками справи, що в.о. начальника відділу освіти Бучацької міської ради доведено до відома голову Бучацької міської ради Тернопільської області про те, що Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області відвідує мала кількість дітей, з огляду на що головою вподальшому ініційовано розгляд питання ліквідації юридичної особи Бучацький закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області.

Як слідує із змісту протоколу засідання Постійної комісії з питань культури, освіти, охорони здоров`я, соціальної і молодіжної політики, спорту і туризму від 30.03.2023 №27, до порядку денного вказаної комісії було включено питання припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102. Щодо вказаного питання заслухали в.о. начальника відділу освіти Бучацької міської ради який пояснив, що згідно проекту рішення необхідно припинити шляхом ліквідації юридичну особу - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102» з метою створення умов для здобуття дітьми якісної освіти, економічної ефективності функціонування закладів освіти громади, приведення освітньої мережі у відповідність до вимог законодавства та освітніх потреб населення, основною причиною ліквідації є мала кількість дітей, які відвідують садочок. Заслухали також директора Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради, яка пояснила, що минулого року згідно спискового складу заклад відвідувало 159 дітей, із них, 50 дітей це діти - випускники першокласники. З січня 2023 року згідно - 102 дитини, четверту групу та ясельну групу не відкрито. За наслідками обговорення винесеного на розгляд комісії питання відбулось голосування, за результатами якого: за 2, проти 0, утримались 2. Висновки вказаної комісії щодо схвалення проекту спірного рішення відсутні (арк. справи 82-84, том 1).

Проект рішення «Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102» оприлюднено 23.03.2023 на офіційному веб-сайті Бучацької міської ради за посиланням https://onedrive.live.com/?authkey=%21ACf7KiT7EWc4Ba8id=301757F964DB0C20%2111689cid=301757F964DB0C20parId=rootparQt=sharedbyo=OneUp та включено до порядку денного пленарного засідання п`ятнадцятої сесії Бучацької міської ради восьмого скликання, пункт 10 (https://onedrive.live.com/?authkey=%21AFs%2DCduCIJfd9qUid=301757F964DB0C20%2111749cid=301757F964DB0C20parId=rootparQt=sharedbyo=OneUp).

06.04.2023, Бучацька міська рада Тернопільської області восьмого скликання, керуючись частиною першою статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статтями 16, 19 Закону України «Про дошкільну освіту», статтею 25 Закону України «Про освіту», статтею 40 Кодексу законів про працю України, статтями 104, 110, 111 Цивільного кодексу України, статтею 59 Господарського кодексу України, з метою створення умов для здобуття дітьми якісної освіти, економічної ефективності функціонування закладів освіти громади, приведення освітньої мережі у відповідність до вимог законодавства та освітніх потреб населення, враховуючи подання в.о. начальника відділу освіти та рекомендації комісії з питань культури, освіти, охорони здоров`я, соціальної і молодіжної політики, спорту і туризму рішенням №3154 - припинила шляхом ліквідації юридичну особу - «Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102, що знаходиться за адресою 48402, Тернопільська обл., Чортківський район, м. Бучач , вул. Агнона, будинок 3. Вказаним рішенням утворено ліквідаційну комісію з припинення вказаної юридичної особи, головою якої визначено керівника вказаного закладу, а її членами двох працівників центральної бухгалтерії відділу освіти Бучацької міської ради. Рішенням зобов`язано голову ліквідаційної комісії та ліквідаційну комісію вжити заходи, пов`язані із ліквідацією закладу (арк. справи 63-64).

Цього ж дня, 06.04.2023, Бучацькою міською радою Тернопільської області восьмого скликання прийнято рішення №3155, згідно якого створено юридичну особу Бучацький заклад дошкільної освіти «Барвінок» (ясла-садок) Бучацької міської ради (арк. справи 64-65, том 2), рішенням від 02.06.2023 №3262 Бучацькою міською радою Тернопільської області восьмого скликання затверджено статут вказаного дошкільного навчального закладу (арк. справи 66-67, 68-77, том 2), а розпорядженням Бучацького міського голови від 06.06.2023 №191-к призначено директора вказаного закладу (арк. справи 78, том 2).

Надалі, згідно Акта приймання-передачі необоротних активів б/н від 12.06.2023, підписаного між завідувачем дошкільного навчального закладу «Теремок» та директором дошкільного навчального закладу «Барвінок», із дошкільного навчального закладу «Теремок» знято фактичні залишки основних засобів, нематеріальних активів, інших необоротних матеріальних активів, які обліковуються на відповідних субрахунках та зберігаються у вказаному закладі та передано дошкільному навчальному закладу «Барвінок» (арк. справи 80-85, том 2).

Вважаючи рішення власника Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102 від 06.04.2023 №3154 про його припинення шляхом ліквідації протиправним, прокуратура звернулась із даним позовом в суд, оскільки на її переконання таке рішення не базується на принципах забезпечення прав і найкращих інтересів дитини, ухвалене із порушеннями процедури його прийняття, а саме: не проведено громадські слухання щодо ліквідації дошкільного закладу освіти.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд керується наступним.

Відповідно до Конституції України народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування (частина друга статті 5). В Основному Законі України встановлено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України (частина перша статті 140). Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 26 березня 2002 року визначив політико-правову природу органів місцевого самоврядування, які не є органами державної влади, а є представницькими органами, через які здійснюється право територіальної громади самостійно вирішувати не будь-які питання суспільного життя, а питання саме місцевого значення, тобто такі, які пов`язані передусім з життєдіяльністю територіальних громад і перелік яких визначено у Конституції і законах України (пункти 4, 5 мотивувальної частини Рішення від 26 березня 2002 року №6-рп/2002 у справі про охорону трудових прав депутатів місцевих рад).

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень тау спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Система та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначені Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» №280/97-ВР від 21.05.1997 (далі Закон України №280/97-ВР).

Положеннями частини першої статті 5 Закону України №280/97-ВР визначено, що система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; старосту; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.

Згідно із частиною першою статті 17 Закону України №280/97-ВР відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Пунктом 30 частини першої статті 26 Закону України №280/97-ВР встановлено, що реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Відповідно до частини десятої статті 46 Закону України №280/97-ВР рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

В Конституції України передбачено форми та засоби реалізації права територіальних громад на місцеве самоврядування і вказано, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території (частина перша статті 144). На основі цього положення Конституції України в Законі України №280/97-ВР визначено, що у формі рішень рада приймає нормативні та інші акти (частина перша статті 59 Закону).

Проаналізувавши функції і повноваження органів місцевого самоврядування, врегульовані Конституцією України та іншими законами України, Конституційний Суд України у рішенні від 16.04.2009 (справа №1-9/2009) дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.

Верховним Судом як і Конституційним Судом України неодноразово зазначалось, що ненормативні правові акти місцевого самоврядування передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після їх реалізації, - вичерпують свою дію.

Суд зауважує, що Законом України «Про доступ до публічної інформації» №2939-VI від 13.01.2011, у статті 5 визначено, що доступ до інформації забезпечується шляхом: 1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом; 2) надання інформації за запитами на інформацію.

Частиною першою статті 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації» №2939-VI від 13.01.2011 зазначено, що розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються: суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.

Приписами частини третьої статті 15 цього ж Закону встановлено, що проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття. Вимоги цієї частини щодо строку оприлюднення не застосовуються до проектів рішень органів місцевого самоврядування, спрямованих на надання адміністративних послуг, якщо це призведе до порушення встановленого законом строку надання відповідної адміністративної послуги.

Отже, виходячи із вищенаведеної норми Закону проекти будь-яких рішень органів місцевого самоврядування, як нормативно-правового так і ненормативного характеру, оприлюднюються органами місцевого самоврядування не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду.

Статтею 9 КАС України передбачає, що суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.

З дослідження інформації розміщеної на офіційному веб-сайті Бучацької міської ради у розділі Проекти рішень міської ради судом установлено, що у наведеному розділі станом на 23.03.2023 оприлюднено проект рішення «Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102» за посиланням https://onedrive.live.com/?authkey=%21ACf7KiT7EWc4Ba8id=301757F964DB0C20%2111689cid=301757F964DB0C20parId=rootparQt=sharedbyo=OneUp та включено до порядку денного пленарного засідання п`ятнадцятої сесії Бучацької міської ради восьмого скликання, пункт 10, який також оприлюднено (https://onedrive.live.com/?authkey=%21AFs%2DCduCIJfd9qUid=301757F964DB0C20%2111749cid=301757F964DB0C20parId=rootparQt=sharedbyo=OneUp).

Таким чином, суд приходить до висновку, що відповідачем виконаний покладений на нього обов`язок частиною третьою статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» №2939-VI від 13.01.2011 та оприлюднений проект спірного рішення.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про охорону дитинства» №2402-III від 26.04.2001, забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності та враховують думку дитини, якщо вона досягла такого віку і рівня розвитку, що може її висловити. Охорона дитинства - система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її прав.

Згідно з положеннями частини другої статті 4 Закону України «Про освіту» №2145-VIII від 05.09.2017, право на безоплатну освіту забезпечується: для здобувачів дошкільної та повної загальної середньої освіти - за рахунок розвитку мережі закладів освіти всіх форм власності та їх фінансового забезпечення у порядку, встановленому законодавством, і в обсязі, достатньому для забезпечення права на освіту всіх громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства, які постійно або тимчасово проживають на території України.

Відтак, обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні, у межах визначених законом повноважень, умов для отримання дитиною освіти, забезпечення її доступності шляхом, зокрема, належного функціонування розгалуженої мережі навчальних закладів.

Даний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 14 серпня 2018 року у справі №359/6814/17, від 18 жовтня 2018 року у справі №822/3692/17, від 26 лютого 2019 року у справі №442/8337/17.

Як слідує з матеріалів справи, звертаючись із даним позовом в суд, прокуратура вказує, що оскаржене рішення Бучацької міської ради №3154 від 06.04.2023 «Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102» прийнято без дотримання принципу забезпечення прав і найкращих інтересів дитини, ухвалене із порушеннями процедури його прийняття, оскільки міською радою не проведено громадські слухання щодо ліквідації дошкільного закладу освіти.

Слід зазначити, що відповідно до статті 53 Конституції України кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов`язковою. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

За правилами частини шостої статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення; засади регулювання праці і зайнятості, шлюбу, сім`ї, охорони дитинства, материнства, батьківства; виховання, освіти, культури і охорони здоров`я; екологічної безпеки.

Правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи дошкільної освіти, яка забезпечує розвиток, виховання і навчання дитини, ґрунтується на поєднанні сімейного та суспільного виховання, досягненнях вітчизняної науки, надбаннях світового педагогічного досвіду, сприяє формуванню цінностей демократичного правового суспільства в Україні, визначає Закону України «Про дошкільну освіту» №2628-III від 11.07.2001 (далі - Закон України №2628-ІІІ).

Статтею 16 Закону України №2628-ІІІ визначено, що рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності приймає його засновник (засновники). Засновником закладу дошкільної освіти може бути орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа (зокрема релігійна організація, статут (положення) якої зареєстровано у встановленому законодавством порядку), рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад дошкільної освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника. Заклади дошкільної освіти утворюються з урахуванням соціально-економічних, національних, культурно-освітніх, духовних і мовних потреб за наявності дітей відповідного віку, необхідної навчально-методичної та матеріально-технічної бази, педагогічних кадрів, а також з дотриманням вимог санітарного законодавства.

Тобто, рішення про ліквідацію та реорганізацію закладу дошкільної освіти комунальної форми власності приймає місцева (сільська, селищна, міська) рада, у віданні якої перебуває відповідний навчальний заклад.

Суд зазначає, що на момент прийняття спірного рішення відповідачем ні Закон України «Про дошкільні навчальні заклади», ні Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» не вказували на необхідність проведення громадських слухань при прийнятті саме вказаного рішення. Втім до 31.12.2014 редакція статті 16 Закону України «Про дошкільну освіту» чітко визначала, що реорганізація або ліквідація діючих комунальних дошкільних навчальних закладів, а також дошкільних навчальних закладів, створених колишніми сільськогосподарськими колективними та державними господарствами, допускається лише за згодою територіальної громади (загальних зборів) села, селища, міста або на підставі результатів місцевого референдуму. Норма відповідного змісту містилася і в абзаці 2 пункту 30 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» . Однак у 2014 році було прийнято Закон України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» №76-VIII від 28.12.2014, яким до вказаної норми внесено зміни, згідно яких почала діяти чинна редакція вказаної статті Закону України «Про дошкільну освіту», тобто, рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності приймає його засновник (засновники). При цьому, згідно діючих вимог законодавства, проведення громадських обговорень, стосується лише щодо закладу загальної середньої освіти, як того передбачає частина друга статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту».

Однак, за усталеною судовою практикою (постанови Верховного Суду від 14.08.2018 у справі №359/6814/17, від 06 лютого 2019 року у справі №720/1536/16-а, від 13 травня 2020 року у справі №324/1296/16-а) не проведення обговорень проекту рішення про ліквідацію закладу дошкільної освіти та прийняття рішення без урахування думки батьків дітей з цього приводу говорить про те, що спірне рішення не відповідає критеріям, визначеним частиною третьою статті 2 КАС України, згідно з якими рішення суб`єкта владних повноважень має бути прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), добросовісно і розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.

В контексті зазначеного суд враховує, що відповідно до частини четвертої статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У справі, що розглядається, прокурор в адміністративному позові зазначив, що обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у забезпеченні, збереженні та розвитку мережі закладів дошкільної освіти, забезпеченні доступності дошкільної освіти відповідно до потреб населення, із врахуванням інтересів дітей.

За таких обставин, порушення гарантованого Конституцією України права дітей на дошкільну освіту, у зв`язку із ліквідацією закладу дошкільної освіти беззаперечно свідчить про порушення інтересів держави у сфері охорони права на освіту дітей

Щодо наявності у даній справі порушеного права чи охоронюваного законом інтересу суд зазначає, поняття «охоронюваний законом інтерес» у всіх випадках вживання його у законах України у логічно-смисловому зв`язку з поняттям «права» має один і той же зміст, при цьому обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Європейський суд з прав людини виходить з того, що терміну «спір» необхідно надавати пріоритетного, а не формального значення (Le Compte, Van Leuven and De Meyere v. Belgium (Ле Комт, Ван Левен і Де Мейер проти Бельгії), заяви №6878/75 та 7238/75, п. 45); суд повинен враховувати реалії спору відповідно до обставин справи, не обмежуватися формальним підходом (Gorou v. Greece (no. 2) [GC] (Гору проти Греції №2) [ВП], заява № 12686/03, п. 29; Boulois v. Luxembourg (Boulois проти Люксембургу) [ВП], заява № 37575/04, п. 92); «спір» повинен мати справжній та серйозний характер (Sporrong and Lцnnroth v. Sweden (Спорронґ і Льоннрот проти Швеції), заяви № 7151/75 та 7152/75, п. 81) та стосуватися не лише існування права, а також сфери застосування чи порядку, у якому предмет спору може бути використано (Benthem v. The Netherlands (Бентем проти Нідерландів), заява №8848/80, п. 32).

Суд зазначає, що оскаржене прокуратурою рішення органу місцевого самоврядування, яке на його думку порушує інтереси держави у сфері охорони дитинства, прийнято станом на 06.04.2023.

Як вже зазначалось судом, обов`язковою умовою надання правового захисту судом щодо порушення охоронюваного законом інтересу, є наявність відповідного порушення суб`єктом на момент її звернення до суду.

Слід зазначити, що Бучацька окружна прокуратура звернулась з позовом до Тернопільського окружного адміністративного суду про скасування рішення Бучацької міської ради №3154 від 06.04.2023 «Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102» , - 01.04.2024.

При цьому, станом на час звернення із даним позовом, Бучацькою міською радою Тернопільської області восьмого скликання прийнято рішення №3155 від 06.04.2023, згідно якого створено юридичну особу Бучацький заклад дошкільної освіти «Барвінок» (ясла-садок) Бучацької міської ради (арк. справи 64-65, том 2), рішенням від 02.06.2023 №3262 Бучацькою міською радою Тернопільської області восьмого скликання затверджено статут вказаного дошкільного навчального закладу (арк. справи 66-67, 68-77, том 2), а розпорядженням Бучацького міського голови від 06.06.2023 №191-к призначено директора вказаного закладу (арк. справи 78, том 2).

Надалі, згідно Акта приймання-передачі необоротних активів б/н від 12.06.2023, підписаного між завідувачем дошкільного навчального закладу «Теремок» та директором дошкільного навчального закладу «Барвінок», із дошкільного навчального закладу «Теремок» знято фактичні залишки основних засобів, нематеріальних активів, інших необоротних матеріальних активів, які обліковуються на відповідних субрахунках та зберігаються у вказаному закладі та передано дошкільному навчальному закладу «Барвінок» (арк. справи 80-85, том 2).

Крім того, як зазначено сторонами у справі в судовому засіданні, та підтверджується доказами у справі, новостворений заклад, - дошкільний навчальний заклад «Барвінок» функціонував як на час звернення Прокурора з позовом до Тернопільського окружного адміністративного суду так і на час розгляду справи судом, та такий новостворений заклад здійснює свою статутну діяльність, а саме забезпечуються догляд, розвиток, виховання та навчання дітей дошкільного віку, та має ліцензію на провадження діяльності розрахованої на 204 дитини (том. 2 , арк. справи 70). Слід додатково відмітити, що згідно пояснень сторін в заявах по суті позовних вимог, у 2023 році дошкільний навчальний заклад «Теремок» відвідувало лише 85 дітей.

Також, як слідує з матеріалів справи, та не спростовувалось сторонами, що станом на 01.01.2024 у Бучацькій територіальній громаді функціонує 29 комунальних закладів дошкільної освіти загальною проектною потужністю 1485 дітей, фактично навчається 759 дітей, зокрема у місті Бучач функціонує 4 комунальні заклади дошкільної освіти загальною проектною потужністю 411 дітей та в яких фактично навчається 272 дитини, що свідчить про забезпечення Бучацькою міською радою виконання вимог статті 53 Конституції України (арк. справи 219, том 2).

Також суд наголошує, що доказів того, що діючі дошкільні навчальні заклади станом на час розгляду справи судом не охоплюють заявлені потреби у навчанні дітей дошкільного віку вказаної територіальної громади, - сторонами не представлено, а судом не здобуто.

Таким чином, судом встановлено, а сторонами не спростовано, що на час прийняття оскаржуваного рішення, відповідачем була створена нова юридична особа, а саме дошкільний навчальний заклад «Барвінок», який розміщений та здійснює свою діяльність за тією ж адресою, що і ліквідований навчальний заклад, та з правом прийняття не меншої кількості дітей, ніж у ліквідованому закладі.

Відповідно, створенням нового закладу дошкільної освіти, Бучацька міська рада забезпечила створення умов для здобуття дітьми дошкільної освіти, економічної ефективності функціонування закладів освіти громади, приведення освітньої мережі у відповідність до вимог законодавства та освітніх потреб населення, а отже відсутні підстави для висновків, що на час звернення з позовом до Тернопільського окружного адміністративного суду (01.04.2024) має місце порушення інтересів держави, у сфері охорони дитинства та у реалізації державної політики у цій галузі, на захист яких прокурором заявлено даний позов.

Суд зазначає, що особливістю органів місцевого самоврядування як суб`єктів владних повноважень є те, що кожен з таких суб`єктів, з урахуванням положень Конституції України, є самостійним, автономним та не знаходиться у підпорядкуванні жодного органу.

Таким чином, позови прокурора до органу місцевого самоврядування, за загальним правилом, подаються з такої підстави, як відсутність суб`єкта, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження. У такій категорії справ орган прокуратури повинен лише довести, що оскаржуваним рішенням, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень завдано шкоду інтересам держави.

Суд вважає, що такий підхід відповідає положенням статей 5, 7 Конституції України, згідно з якими носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ; народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування; в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

З огляду на те, що прокурором в адміністративному позові у даній справі не вказано про існування на момент звернення до суду порушення прав осіб, в інтересах яких заявлено позовні вимоги внаслідок прийняття рішення Бучацької міської ради №3154 від 06.04.2023, зважаючи на створення відповідачем нового закладу дошкільної освіти, суд дійшов висновку, що у задоволенні позовних вимог слід відмовити у повному обсязі.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог Керівника Бучацької окружної прокуратури до Бучацької міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Теремок" Бучацької міської ради Тернопільської області, Бучацький заклад дошкільної освіти "Барвінок" (ясла-садок) Бучацької міської ради про визнання незаконним (недійсним) та скасування рішення XV сесії VIII скликання Бучацької міської ради №3154 від 06 квітня 2023 року "Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Теремок" Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102", - відмовити у повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 22 липня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач: - Керівник Бучацької окружної прокуратури (місцезнаходження: вул. Міцкевича, 10А, м. Бучач, Чортківський р-н, Тернопільська обл., 48402, код ЄДРПОУ: 0291009822);

відповідач: - Бучацька міська рада (місцезнаходження: майдан Волі, 1, м. Бучач, Тернопільська обл., Чортківський р-н, 48402, код ЄДРПОУ: 04058479);

треті особи: - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Теремок" Бучацької міської ради Тернопільської області (місцезнаходження: вул. Агнона, 3, м. Бучач, Чортківський р-н, Тернопільська обл., 48402, код ЄДРПОУ: 24623102)

- Бучацький заклад дошкільної освіти "Барвінок"(ясла-садок) Бучацької міської ради (місцезнаходження: вул. Агнона, 3, м. Бучач, Чортківський р-н, Тернопільська обл.,48402, код ЄДРПОУ: 45116211) .

Головуючий суддяМірінович У.А.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.07.2024
Оприлюднено24.07.2024
Номер документу120517441
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —500/2028/24

Постанова від 20.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 17.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 24.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 27.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 22.07.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 16.05.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні