Постанова
від 20.11.2024 по справі 500/2028/24
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 листопада 2024 рокуЛьвівСправа № 500/2028/24 пров. № А/857/21756/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Глушка І.В.,

суддів: Довгої О.І., Запотічного І.І.,

за участю секретаря судового засідання: Юник А.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові апеляційну скаргу Тернопільської обласної прокуратури на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 22 липня 2024 року, ухвалене суддею Мірінович У.А. у м.Тернополі у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у справі №500/2028/24 за адміністративним позовом керівника Бучацької окружної прокуратури до Бучацької міської ради, з участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Теремок" Бучацької міської ради Тернопільської області, Бачацького закладу дошкільної освіти "Барвінок" (ясла-садок) Бучацької міської ради, про визнання протиправним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

05 квітня 2024 року позивач керівник Бучацької окружної прокуратури звернувся до суду з позовом до відповідача Бучацької міської ради, з участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Теремок" Бучацької міської ради Тернопільської області, у якому просив визнати незаконним (недійсним) та скасувати рішення XV сесії VIII скликання Бучацької міської ради №3154 від 06.04.2023 "Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Теремок" Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102".

Доводи позовної заяви зводяться до недотримання відповідачем при ліквідації юридичної особи Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) Теремок Бучацької міської ради Тернопільської області встановленої процедури, зокрема проведення громадських слухань. Також, згідно доводів позивача, спірне рішення прийняте всупереч інтересів дітей та без врахуванням їхніх потреб.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду 04.06.2024, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Бучацький заклад дошкільної освіти Барвінок (ясла-садок) Бучацької міської ради.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 22 липня 2024 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погоджуючись з вищевказаним рішенням суду, Тернопільська обласна прокуратура оскаржила його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржуване рішення ухвалене з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню з підстав, наведених у апеляційній скарзі. Просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове, яким позов задовольнити.

Заслухавши суддю-доповідача, представника позивача, представника відповідача та скаржника, перевіривши матеріали справи, дослідивши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги та відзиву на неї, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що в задоволенні апеляційної скарги слід відмовити з наступних підстав.

Так, судом першої інстанції достовірно встановлено, матеріалами справи підтверджено, що Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області є неприбутковою організацією (установа, заклад), комунальної власності з основним видом діяльності «85.10 Дошкільна освіта», зареєстрований як юридична особа 19.04.1996, що підтверджується відомостями в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

У зв`язку з прийняттям Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів» №76-VІІІ від 28.12.2014, внесено зміни до статті 16 Закону України «Про дошкільну освіту» рішенням сесії Бучацької міської ради «Про внесення змін до Статуту юридичної особи Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області» від 22.02.2023 №3009 (т.1 а.с. 65) внесено зміни у Статут дошкільного закладу, шляхом виключення пункту 7.11. з метою приведення його змісту відповідно до норм чинного законодавства. Так, згідно вказаного пункту Статуту Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102, затвердженого рішенням сесії Бучацької міської ради восьмого скликання від 09.11.2021 №1696 (т. 1 а.с. 85-95), який виключено рішенням Бучацької міської ради №3009 від 22.02.2023, встановлено, що реорганізація або ліквідація діючого закладу дошкільної освіти допускається лише за згодою територіальної громади (загальних зборів) міста або на підставі результатів місцевого референдуму.

З матеріалів справи слідує, та не спростовується учасниками справи, що в.о. начальника відділу освіти Бучацької міської ради доведено до відома голову Бучацької міської ради Тернопільської області про те, що Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області відвідує мала кількість дітей, з огляду на що головою вподальшому ініційовано розгляд питання ліквідації юридичної особи Бучацький закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області.

Як слідує із змісту протоколу засідання Постійної комісії з питань культури, освіти, охорони здоров`я, соціальної і молодіжної політики, спорту і туризму від 30.03.2023 №27, до порядку денного вказаної комісії було включено питання припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102. Щодо вказаного питання заслухали в.о. начальника відділу освіти Бучацької міської ради який пояснив, що згідно проекту рішення необхідно припинити шляхом ліквідації юридичну особу - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102» з метою створення умов для здобуття дітьми якісної освіти, економічної ефективності функціонування закладів освіти громади, приведення освітньої мережі у відповідність до вимог законодавства та освітніх потреб населення, основною причиною ліквідації є мала кількість дітей, які відвідують садочок. Заслухали також директора Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради, яка пояснила, що минулого року згідно спискового складу заклад відвідувало 159 дітей, із них, 50 дітей це діти - випускники першокласники. З січня 2023 року згідно - 102 дитини, четверту групу та ясельну групу не відкрито. За наслідками обговорення винесеного на розгляд комісії питання відбулось голосування, за результатами якого: за 2, проти 0, утримались 2. Висновки вказаної комісії щодо схвалення проекту спірного рішення відсутні (т. 1 а.с. 82-84).

Проект рішення «Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи - Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102» оприлюднено 23.03.2023 на офіційному веб-сайті Бучацької міської ради та включено до порядку денного пленарного засідання п`ятнадцятої сесії Бучацької міської ради восьмого скликання, пункт 10.

06.04.2023 Бучацька міська рада Тернопільської області восьмого скликання, керуючись частиною першою статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статтями 16, 19 Закону України «Про дошкільну освіту», статтею 25 Закону України «Про освіту», статтею 40 Кодексу законів про працю України, статтями 104, 110, 111 Цивільного кодексу України, статтею 59 Господарського кодексу України, з метою створення умов для здобуття дітьми якісної освіти, економічної ефективності функціонування закладів освіти громади, приведення освітньої мережі у відповідність до вимог законодавства та освітніх потреб населення, враховуючи подання в.о. начальника відділу освіти та рекомендації комісії з питань культури, освіти, охорони здоров`я, соціальної і молодіжної політики, спорту і туризму рішенням №3154 - припинила шляхом ліквідації юридичну особу - «Бучацький заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102, що знаходиться за адресою 48402, Тернопільська обл., Чортківський район, м. Бучач, вул. Агнона, будинок 3. Вказаним рішенням утворено ліквідаційну комісію з припинення вказаної юридичної особи, головою якої визначено керівника вказаного закладу, а її членами двох працівників центральної бухгалтерії відділу освіти Бучацької міської ради. Рішенням зобов`язано голову ліквідаційної комісії та ліквідаційну комісію вжити заходи, пов`язані із ліквідацією закладу (т. 1 63-64).

Цього ж дня, 06.04.2023, Бучацькою міською радою Тернопільської області восьмого скликання прийнято рішення №3155, згідно якого створено юридичну особу Бучацький заклад дошкільної освіти «Барвінок» (ясла-садок) Бучацької міської ради (арк. справи 64-65, том 2), рішенням від 02.06.2023 №3262 Бучацькою міською радою Тернопільської області восьмого скликання затверджено статут вказаного дошкільного навчального закладу (т. 2 а.с.66-67, 68-77), а розпорядженням Бучацького міського голови від 06.06.2023 №191-к призначено директора вказаного закладу (т. 2 а.с. 78).

Надалі, згідно Акта приймання-передачі необоротних активів б/н від 12.06.2023, підписаного між завідувачем дошкільного навчального закладу «Теремок» та директором дошкільного навчального закладу «Барвінок», із дошкільного навчального закладу «Теремок» знято фактичні залишки основних засобів, нематеріальних активів, інших необоротних матеріальних активів, які обліковуються на відповідних субрахунках та зберігаються у вказаному закладі та передано дошкільному навчальному закладу «Барвінок» (т. 2 а.с 80-85).

Вважаючи рішення власника Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Бучацької міської ради Тернопільської області, код ЄДРПОУ 24623102 від 06.04.2023 №3154 про його припинення шляхом ліквідації протиправним, прокуратура звернулась із даним позовом в суд з покликанням на те, що спірне рішення не базується на принципах забезпечення прав і найкращих інтересів дитини, ухвалене із порушеннями процедури його прийняття, а саме: не проведено громадські слухання щодо ліквідації дошкільного закладу освіти.

Надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції правильно застосував норми матеріального та процесуального права, з огляду на таке.

Враховуючи вимоги частини 2 статті 19 Конституції України та частини 2 статті 2 КАС України, законодавцем визначено критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці європейських країн.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Відповідно достатті 53 Конституції Українидержава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Згідно з частиною другоюстатті 19 Закону України «Про охорону дитинства», держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; надання державних стипендій та пільг учням і студентам цих закладів у порядку, встановленому законодавством України. Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.

Правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи дошкільної освіти, яка забезпечує розвиток, виховання і навчання дитини, ґрунтується на поєднанні сімейного та суспільного виховання, досягненнях вітчизняної науки, надбаннях світового педагогічного досвіду, сприяє формуванню цінностей демократичного правового суспільства в Україні визначаєЗакон України від 11.07.2001 № 2628-III «Про дошкільну освіту».

Згідно зістаттею 1 Закону України«Про дошкільну освіту»законодавство України про дошкільну освіту базується наКонституції Україниі складається ізЗакону України "Про освіту", цього Закону, інших нормативно-правових актів та міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

За приписамистатті 2 Закону України «Про дошкільну освіту»основними завданнями законодавства України про дошкільну освіту є:

-забезпечення права дитини, у тому числі дитини з особливими освітніми потребами, на доступність і безоплатність здобуття дошкільної освіти;

-забезпечення необхідних умов функціонування і розвитку системи дошкільної освіти;

-визначення змісту дошкільної освіти;

-визначення органів управління дошкільною освітою та їх повноважень;

-визначення прав та обов`язків учасників освітнього процесу, встановлення відповідальності за порушення законодавства про дошкільну освіту;

-створення умов для благодійної діяльності у сфері дошкільної освіти.

Статтею 3 цього Законувизначено державну політику у сфері дошкільної освіти, відповідно до якої держава визнає пріоритетну роль дошкільної освіти та створює належні умови для її здобуття.

Державна політика у сфері дошкільної освіти визначаєтьсяКонституцією Українита іншими нормативно-правовими актами і втілюється центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами виконавчої влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування.

Держава надає всебічну допомогу сім`ї у розвитку, вихованні та навчанні дитини; забезпечує доступність і безоплатність дошкільної освіти в державних і комунальних закладах дошкільної освіти у межах державних вимог до змісту, рівня й обсягу дошкільної освіти (Базового компонента дошкільної освіти) та обов`язкову дошкільну освіту дітей старшого дошкільного віку; забезпечує доступну і безоплатну дошкільну освіту в державних і комунальних закладах дошкільної освіти дітям з особливими освітніми потребами з урахуванням особливостей їх інтелектуального, соціального і фізичного розвитку у тій формі, яка для них є найбільш зручною та ефективною; піклується про збереження та зміцнення здоров`я, психологічний і фізичний розвиток дітей; сприяє розвиткові та збереженню мережі закладів дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форм власності.

Відповідно до частин першої та другоїстатті 28 Закону України «Про дошкільну освіту»права дитини у сфері дошкільної освіти визначеніКонституцією України,Законом України «Про освіту», цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Дитина має гарантоване державою право, зокрема на безоплатну дошкільну освіту в державних і комунальних закладах дошкільної освіти.

За приписами статей15,16 Закону України «Про дошкільну освіту»дошкільні навчальні заклади можуть бути державної, комунальної та приватної форм власності.

Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності приймає його засновник (засновники).

Засновником закладу дошкільної освіти може бути орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа (зокрема релігійна організація, статут (положення) якої зареєстровано у встановленому законодавством порядку), рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад дошкільної освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.

Заклади дошкільної освіти утворюються з урахуванням соціально-економічних, національних, культурно-освітніх, духовних і мовних потреб за наявності дітей відповідного віку, необхідної навчально-методичної та матеріально-технічної бази, педагогічних кадрів, а також з дотриманням вимог санітарного законодавства.

Повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти визначеністаттею 19 Закону України «Про дошкільну освіту».

Так, згідно з частиною другоюстатті 19 Закону України «Про дошкільну освіту»Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, районні державні адміністрації, органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції:

- забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти;

- виконують функції засновника закладів дошкільної освіти на відповідній території;

- беруть участь у розробленні та реалізації змісту дошкільної освіти;

- створюють умови для одержання дітьми, у тому числі з особливими освітніми потребами, дошкільної освіти;

- організовують наукове, програмно-методичне, кадрове, матеріальне забезпечення діяльності педагогічних працівників у сфері дошкільної освіти, їх підготовку, перепідготовку, підвищення кваліфікації та атестацію;

- здійснюють добір, призначення на посади та звільнення з посад керівних кадрів у комунальних закладах дошкільної освіти;

- створюють умови для розвитку закладів дошкільної освіти усіх форм власності;

- організовують підготовку, проведення експериментальної та інноваційної діяльності у закладах дошкільної освіти та контролюють хід їх здійснення;

- забезпечують організоване оздоровлення дітей дошкільного віку;

- забезпечують соціальний захист, охорону життя, здоров`я та захист прав учасників освітнього процесу та обслуговуючого персоналу в закладі дошкільної освіти;

- здійснюють інші повноваження відповідно доКонституції України,законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про освіту», цього Закону та положень про них.

Отже, на органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції, серед іншого, забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти, а також виконують функції засновника закладів дошкільної освіти на відповідній території.

Так, до 31.12.2014 редакція абзацу 2 частини шостоїстатті 16 Закону України «Про дошкільну освіту»чітко визначала, що реорганізація або ліквідація діючих комунальних дошкільних навчальних закладів, а також дошкільних навчальних закладів, створених колишніми сільськогосподарськими колективними та державними господарствами, допускається лише за згодою територіальної громади (загальних зборів) села, селища, міста або на підставі результатів місцевого референдуму.

Норма відповідного змісту містилася і в абзаці 2 пункту 30 частини першоїстатті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

З прийняттямЗакону України від 28.12.2014 № 76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України», до вказаних норми були внесені зміни.

Відтак, на момент прийняття спірного рішення відповідачем ніЗакон України «Про дошкільну освіту», ніЗакон України «Про місцеве самоврядування в Україні»прямо не вказували на необхідність проведення громадських слухань при прийнятті саме вказаного рішення.

Аналіз наведених норм свідчить на користь висновку про безпідставність покликань позивача на те, що оскаржуване рішення прийнято без проведення громадських обговорень, оскільки такі вимоги стосуються лише закладу загальної середньої освіти, як того передбачає частина другастатті 32 Закону України "Про повну загальну середню освіту". Разом з тим оскільки відповідно достатті 16 Закону України "Про дошкільну освіту"рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності приймає його засновник (засновники), то при його прийнятті у відповідача не виникло обов`язку щодо необхідності проведення громадських обговорень із жителями територіальної громади міста щодо припинення діяльності Бучацького закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Теремок" Бучацької міської ради Тернопільської області.

Водночас, суд апеляційної інстанції зазначає, що при вирішенні спірних правовідносин з огляду на доводи позовної заяви також потрібно враховувати завдання та пріоритетну роль дошкільної освіти, забезпечення права дитини на доступність і безоплатність здобуття дошкільної освіти, соціально-економічні, національні, культурно-освітні, духовні і мовні потреби, як необхідні умови для вирішення питань про утворення, реорганізацію, ліквідацію та перепрофілювання закладу дошкільної освіти.

Так, у Преамбулі Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року (у редакції зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21 грудня 1995 року), яку ратифікованоПостановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року №789-XII, зазначено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження. Статтею 3 Конвенції визначено, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Крім того, відповідно до статті 28 Конвенції про права дитини держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, зокрема: сприяють розвиткові різних форм середньої освіти, як загальної, так і професійної, забезпечують її доступність для всіх дітей.

Верховний Суд неодноразово наголошував на пріоритетності положень зазначеного Міжнародного договору, зокрема, у постановах від 20 березня 2018 року у справі №337/3087/17(2-а/337/236/2017), від 25 квітня 2019 року у справі № 226/1056/17, від 24 жовтня 2019 року у справі № 815/1729/16, від 25 березня 2020 року у справі № 387/168/17(2-а/387/8/17), від 26 травня 2020 року у справі №303/5848/16-а.

Відповідно достатті 1 Закону України «Про охорону дитинства»забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності та враховують думку дитини, якщо вона досягла такого віку і рівня розвитку, що може її висловити. Охорона дитинства - система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її прав.

Забезпечення якнайкращих інтересів дитини є одним із базових міжнародних принципів, який закріплений, зокрема, у статті 24 Хартії основних прав Європейського Союзу. Зміст цього принципу полягає у тому, що при здійсненні будь-яких дій по відношенню до дітей, як з боку органів державної влади, так і з боку приватних установ, вищі інтереси дитини повинні розглядатися як пріоритетні.

Згідно з положеннями частини 2статті 4 Закону України «Про освіту»право на безоплатну освіту забезпечується: для здобувачів дошкільної та повної загальної середньої освіти - за рахунок розвитку мережі закладів освіти всіх форм власності та їх фінансового забезпечення у порядку, встановленому законодавством, і в обсязі, достатньому для забезпечення права на освіту всіх громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства, які постійно або тимчасово проживають на території України.

Відтак, обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні, у межах визначених законом повноважень, умов для отримання дитиною освіти, забезпечення її доступності шляхом, зокрема, належного функціонування розгалуженої мережі навчальних закладів.

Цей висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 18 жовтня 2018 року у справі № 822/3692/17, від 05 листопада 2019 року у справі №804/4585/18, від 01 червня 2021 року у справі № 0440/6514/18.

З огляду на вищезазначене, колегія суддів суду апеляційної інстанції вважає, що у цій справі звернення прокурораз позовом мало на меті захист «інтересів держави».

Повертаючись до обставини даної справи, при вирішення спірних правовідносин судом першої інстанції враховано, що станом на час звернення із даним позовом, Бучацькою міською радою Тернопільської області восьмого скликання прийнято рішення №3155 від 06.04.2023, згідно якого створено юридичну особу Бучацький заклад дошкільної освіти Барвінок (ясла-садок) Бучацької міської ради (т.2 а.с. 64-65), рішенням від 02.06.2023 №3262 Бучацькою міською радою Тернопільської області восьмого скликання затверджено статут вказаного дошкільного навчального закладу (т.2 а.с. 66-77,), а розпорядженням Бучацького міського голови від 06.06.2023 №191-к призначено директора вказаного закладу (т. 2 а.с. 78).

Надалі, згідно Акта приймання-передачі необоротних активів б/н від 12.06.2023, підписаного між завідувачем дошкільного навчального закладу Теремок та директором дошкільного навчального закладу Барвінок, із дошкільного навчального закладу Теремок знято фактичні залишки основних засобів, нематеріальних активів, інших необоротних матеріальних активів, які обліковуються на відповідних субрахунках та зберігаються у вказаному закладі та передано дошкільному навчальному закладу Барвінок (т. 2 а.с.80-85).

Крім того, встановлено, що новостворений заклад - дошкільний навчальний заклад Барвінок функціонував як на час звернення Прокурора з позовом до Тернопільського окружного адміністративного суду так і на час розгляду справи судом, та такий новостворений заклад здійснює свою статутну діяльність, а саме забезпечуються догляд, розвиток, виховання та навчання дітей дошкільного віку, та має ліцензію на провадження діяльності розрахованої на 204 дитини (т. 2 а.с.70).

Згідно пояснень сторін в заявах по суті позовних вимог, у 2023 році дошкільний навчальний заклад Теремок відвідувало лише 85 дітей. Також матеріалами справи підтверджено, що станом на 01.01.2024 у Бучацькій територіальній громаді функціонує 29 комунальних закладів дошкільної освіти загальною проектною потужністю 1485 дітей, фактично навчається 759 дітей, зокрема у місті Бучач функціонує 4 комунальні заклади дошкільної освіти загальною проектною потужністю 411 дітей та в яких фактично навчається 272 дитини, що свідчить про забезпечення Бучацькою міською радою виконання вимог статті 53 Конституції України (т. 2 а.с. 219).

Хоч у апеляційній скарзі Тернопільська обласна прокуратура і покликається на те, що згідно інформації Служби у справах дітей Тернопільської військової адміністрації (додаток 23 до позовної заяви) на території міста Бучача проживає 852 дитини дошкільного віку, що, згідно доводів скаржника, свідчить про те, що проєктна потужність закладів зазначеного населеного пункту не здатна забезпечити потребу мешканців міста у одержанні дошкільної освіти лише на половину, доказів того, що діючі дошкільні навчальні заклади станом на час розгляду справи судом не охоплюють заявлені потреби у навчанні дітей дошкільного віку вказаної територіальної громади на розгляд суду не надано.

Натомість, на час прийняття оскаржуваного рішення відповідачем була створена нова юридична особа, а саме дошкільний навчальний заклад Барвінок, який розміщений та здійснює свою діяльність за тією ж адресою, що і ліквідований навчальний заклад, та з правом прийняття не меншої кількості дітей, ніж у ліквідованому закладі.

Відповідно, створенням нового закладу дошкільної освіти, Бучацька міська рада забезпечила створення умов для здобуття дітьми дошкільної освіти, економічної ефективності функціонування закладів освіти громади, приведення освітньої мережі у відповідність до вимог законодавства та освітніх потреб населення, а отже відсутні підстави для висновків, що на час звернення з позовом до Тернопільського окружного адміністративного суду (01.04.2024) має місце порушення інтересів держави, у сфері охорони дитинства та у реалізації державної політики у цій галузі, на захист яких прокурором заявлено даний позов.

З огляду на наведене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що орган прокуратури не довів, що оскаржуваним рішенням, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень завдано шкоду інтересам держави та поділяє висновки суду першої інстанції про відсутність правових підстав для задоволення адміністративного позову.

Відповідно до частини першої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Суд першої інстанції не виконав вказані вимоги процесуального закону, оскільки до спірних правовідносин не вірно застосував норми матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного рішення, яке підлягає скасуванню.

Судові витрати розподілу не підлягають з огляду результат вирішення апеляційної скарги, характер спірних правовідносин та виходячи з вимог ст.139 КАС України.

Керуючись статтями 139, 242, 308, 309, 310, 315, 317, 322, 325, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Тернопільської обласної прокуратури залишити без задоволення, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 22 липня 2024 року у справі №500/2028/24 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя І. В. Глушко судді О. І. Довга І. І. Запотічний Повне судове рішення складено 02.12.24

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2024
Оприлюднено04.12.2024
Номер документу123447730
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —500/2028/24

Постанова від 20.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 17.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 24.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 27.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 22.07.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 16.05.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні