ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11.07.2024 Справа № 914/1025/24
За позовною заявою: Товариства з обмеженою відповідальністю Ромзен, м.Львів
до відповідача: Львівська міська рада, м.Львів
про визнання укладеним договору оренди землі, яка розташована у м.Львові на вул.Дністерській, 1-а (кадастровий номер 4610136800:02:002:0098)
Суддя У.І. Ділай
Секретар Ю.І.Кохановська
За участі представників:
Від позивача: В.В. Безвенюк представник
Від відповідача: Х.І. Пилип`як представник
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Відповідно до Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.04.2024, справу №914/1025/24 розподілено судді У.І.Ділай.
Ухвалою від 23.04.2024 позов залишено без руху.
25.04.2024 від позивача на адресу суду надійшла заява про усунення недоліків.
Ухвалою від 29.04.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 21.05.2024.
Ухвалами від 27.02.2024, від 14.03.2024 та від 26.03.2024 відкладено судове засідання.
У судовому засіданні від 21.05.2024 оголошено перерву до 18.06.2024.
Ухвалою від 18.06.2024 підготовче провадження закрито. Призначено справу до судового розгляду по суті на 09.07.2024.
У судовому засіданні від 09.07.2024 оголошено перерву до 11.07.2024.
Представник позивача в судовому засіданні 11.07.2024 підтримав позов, з підстав наведених у позовній заяві та з посиланням на матеріали справи.
У судовому засіданні 11.07.2024 представник відповідача заперечив проти позову, просив відмовити в його задоволенні.
В процесі розгляду матеріалів справи суд
встановив:
Між Товариством з обмеженою відповідальністю «Ромен» (далі орендар, позивач) та Львівською міською радою (далі орендодавець, відповідач) 25 листопада 2021 року укладено Договір оренди землі № С- 4871, про що у книзі записів реєстрації Договорів оренди землі С-4 вчинено запис (далі- договір оренди землі).
Відповідно до договору оренди землі:
- (пункт 1): «орендодавець на підставі Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі», ухвал Львівської міської ради від 30.06.2016 №631 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Львова», від 25.05.2017 №1995 «Про затвердження порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові» та ухвали Львівської міської ради від 07.10.2021 № 1436 «Про затвердження ТзОВ «Ромзен» проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Дністерській 1-а» надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування будівлі магазину (код КВЦПЗ 12.8 для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій)»;
- (пункт 8): «Договір укладено на 2 (два) роки без права поновлення відповідно до ст.126-1 ЗК України.
Після закінчення строку договору орендар має переважне право на укладання договору оренди землі на новий строк, у цьому разі орендар не пізніше як за 30 днів до закінчення строку дії цього договору повинен письмово повідомити орендодавця про свій намір.»
Укладення договору оренди землі в даному випадку має здійснюватись на умовах, визначених таким договором, за правилами, чинними на момент його укладання.
З метою використання свого переважного права щодо укладення договору оренди землі на новий строк орендар звернувся до орендодавця з листом - повідомленням від 18.10.2023 вих. № 01.10-23.
До вказаного листа-повідомлення додано проект договору оренди землі.
Відповідач отримав лист - повідомлення з додатками 23.10.2023 (згідно трекінгу відправлень Укрпошти) в межах 30 денного строку до закінчення строку дії діючого договору оренди землі.
Як зазначено в позові відповіді на вказаний лист-повідомлення орендар не отримав. Рада проект угоди не розглянула, жодних заперечень щодо умов угоди не висловила. Претензій до орендаря з боку орендодавця про порушення умов договору оренди землі протягом його дії відсутні. Орендар продовжує користуватися земельною ділянкою і сплачує орендну плату.
Позивач звернув увагу, що відповідно до правовідносин щодо процедури укладення договору оренди землі на новий строк в порядку реалізації переважного права орендаря на укладення договору оренди на новий строк шляхом судового розгляду, за загальним правилом дії законів у часі, застосуванню підлягає стаття 33 Закону «Про оренду землі» в редакції, чинній на момент звернення з такою вимогою, адже вказівки про інше положення законодавства не містять.
На час виникнення спірних правовідносин з укладення договору оренди землі на новий строк та звернення позивача з позовом до суду діяла нова редакція Закону «Про оренду землі» із внесеними змінами.
За твердженням ТОВ «Ромзен», оскільки позивач дотримався вимог законодавства, які регламентують його поведінку, необхідну для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, останній може вважатись таким, що набув право "правомірного очікування", натомість орендодавець знехтував своїм обов`язком добросовісно провести переговори, не пропонуючи жодних умов орендарю, таким чином є наявними правові підстави для задоволення позовних вимог про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди у редакції, викладеній у додатку до листа - повідомлення від 18.10.2023 вих. № 01.10-23 та прохальній частині позовної заяви.
Також позивач зазначив, що ухвала №1436 від 07.10.2021 є важливим доказом у двох аспектах: міська рада затвердила проект землеустрою та надала дозвіл на укладання договору оренди земельної ділянки на 2 роки для обслуговування нежитлової будівлі (будівлі магазину). Тобто, на думку позивача, прийняттям ухвали була сформована та введена в цивільний обіг нова земельна ділянка (зареєстрована в Державному земельному кадастрі та в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно) і укладений строковий договір на її оренду. Фактично із трьох вимог ухвали для ТОВ «Ромзен» не було виконано лише однієї. Не вдаючись у зміст вимоги, яка зобов`язувала позивача спочатку сформувати земельну ділянку, підписати договір на її оренду на 2 роки для обслуговування нерухомого майна розміщеного на ній, відшкодувати недоотримані кошти за користування земельною ділянкою, але одночасно,- в межах трьох місяців скасувати право власності на об`єкт нерухомості, заради користування яким і вчинялись усі попередні кроки.
Покликання відповідача на листи директора департаменту містобудування Тараса Кубая від 07.08.2023 № 2-14729-Л-24 та від 26.12.2023 № 2403-вих-157741, за змістом яких відмовлено у задоволенні звернення ТОВ «Ромзен», зважаючи на вимогу Ухвали про обов`язок скасування права власності на об`єкт, який є на земельній ділянці, позивач вважає неналежними доказами з огляду на ст.ст. 122, 123 Земельного кодексу України.
Крім цього, позивач повідомив, що ТОВ «Ромзен» належить нежитлова будівля «Б-1», загальною площею 157 кв.м. на вул. Дністерській, 1 А, у місті Львові. На підтвердження долучено до матеріалів справи інформаційну довідку 378468455. Підставою для реєстрації став договір купівлі-продажу №3669 від 11.09.2013. Названий договір в судовому порядку недійсним не визнавався.
ТОВ «Ромзен» вважає себе добросовісним набувачем вказаної нежитлової будівлі. Також позивач зазначив, що спору в цій судовій справі щодо права власності позивача на вказану нежитлову будівлю немає, як і немає рішення щодо скасування реєстрації права власності позивача на цю будівлю іншими судами. Статусу самочинного будівництва з застосуванням наслідків, передбачених ст. 376 ЦК України, судовим рішенням не встановлено. Нежитлова будівля знаходиться на земельній ділянці площею 0,0223 га, кадастровий №4610136800:02:002:0098, яка належить до земель комунальної власності.
Позивач звернув увагу, що не створює перешкод відповідачу у користуванні спірною земельною ділянкою. Між сторонами присутні зобов`язальні правовідносини. Позивач користується земельною ділянкою на платній основі, є добросовісним орендарем, заборгованість по орендній платі відсутня, має у власності нерухоме майно, розташоване на спірній ділянці.
Подаючи позов до Господарського суду Львівської області, позивач просить визнати укладеним договір оренди землі на запропонованих позивачем умовах, зокрема в наступній, долученій до листа-повідомлення від 18.10.2023 вих. №01.10-23 редакції.
Відповідач заперечив проти позову, з огляду на таке.
Згідно з інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно (номер інформаційної довідки 378468455) ТзОВ «Ромзен» належить нежитлова будівля "Б-1", загальною площею 157 кв.м на вул. Дністерській, 1А на підставі договору купівлі-продажу №3669 від 11.09.2013.
Відповідач звернув увагу, що попереднім власником нежитлового приміщення, загальною площею 157,0 кв.м, яке знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Дністерська, 1а, було ПП «Княжий Дар Плюс», яке зареєструвало право власності на підставі договору купівлі-продажу від 15.09.2008.
Первинно право власності на нежитлові приміщення, загальною площею 157,0 кв.м за адресою: м. Львів, вул. Дністерська, 1а, зареєстровано за ФОП Шведом В.В. на підставі рішення Господарського суду Львівської області від 18.08.2008 по справі №19/163. Ухвалою Господарського суду Львівської області від 10.12.2009 у справі №17/207 (19/163) позовну заяву ФОП Шведа В.В. залишено без розгляду.
За твердження позивача, первинна реєстрація права власності на нежитлове приміщення, загальною площею 157,0 кв.м, яке знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Дністерська, 1а, скасована.
Львівською міською радою прийнято ухвалу №1436 від 07.10.2021 «Про затвердження ТзОВ Ромзен проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Дністерській, 1-а» якою затверджено товариству з обмеженою відповідальністю Ромзен проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати земельну ділянку площею 0,0223 га у межах червоних ліній без права капітального будівництва та посадки багаторічних насаджень (кадастровий номер 4610136800:02:002:0098) на вул.Дністерській, 1-а в оренду терміном на 2 роки для обслуговування будівлі магазину (код КВЦПЗ 12.08 для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій) за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, перевівши їх із земель, що не надані у власність або користування.
В подальшому, між Львівською міською радою та ТзОВ «Ромзен» укладено договір оренди землі від 25.11.2021 №С-4871, про що у книзі записів реєстрації Договорів оренди землі С-4 вчинено запис. Пунктом 8 договору оренди землі №С-4871 від 25.11.2021 передбачено, що його укладено на 2 роки без права поновлення відповідно до ст. 126.1 Закону України. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на укладення договору оренди землі на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше як за 30 днів до закінчення строку дії цього договору письмово повідомити про свій намір.
При цьому, зокрема п. 2.1.1. ухвали Львівської міської ради №1436 від 07.10.2021 зобов`язано ТзОВ «Ромзен» у тримісячний термін у встановленому порядку звернутись щодо скасування права власності на об`єкт, який є на земельній ділянці. А також, п. 3 вказаної ухвали передбачено, що у разі невиконання товариством з обмеженою відповідальністю Ромзен пункту 2 цієї ухвали, ця ухвала втрачає чинність.
Відповідач звернув увагу, що ТзОВ «Ромзен» жодних дій на виконання п.2.1.1 не вчинило. Тому, Львівська міська рада звернулась до Господарського суду Львівської області із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Ромзен», Приватного підприємства «Княжий Дар Плюс», суб`єкта підприємницької діяльності-фізичної особи Швед В.В., третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Акціонерне товариство «ПроКредит Банк» про скасування державної реєстрації прав приватної власності на об`єкт нерухомого майна на вул. Дністерській, 1А, визнання недійсними договорів купівлі-продажу, справа №914/951/22.
ТзОВ «Ромзен» звернулось із заявою зареєстрованою у СЕД Львівської міської ради IT Enterprise за №2-14729-Л-24 від 07.08.2023 про укладення додаткової угоди про поновлення діючого договору оренди землі кадастровий номер 4610136800:02:002:0098.
На вказану заяву надано відповідь №2403-вих-110587 від 08.09.2023 (яка відправлена заявнику, згідно реєстру відправлень 11.09.2023), у якій роз`яснено ТзОВ «Ромзен», що додаткова угода до договору оренди землі не може бути укладеною, оскільки п. 2.1.1. ухвали Львівської міської ради №1436 від 07.10.2021 не виконано, а отже на думку відповідача, така ухвала на підставі п. 3 втрачає чинність.
В подальшому, ТзОВ «Ромзен» повторно звернулось із листом зареєстрованим у СЕД Львівської міської ради IT Enterprise за №2-19916-2403 від 24.10.2023 про намір укласти договір оренди землі на новий строк кадастровий номер 4610136800:02:002:0098.
На вказане звернення надано відповідь №2403-вих-110587 від 08.09.2023 (яка відправлена зявнику, згідно реєстру відправлень 28.10.2023) повторно роз`яснено ТзОВ «Ромзен», що оскільки п. 2.1.1. ухвали Львівської міської ради №1436 від 07.10.2021 не виконано, питання порушене у зверненні не може бути вирішене.
За твердженням відповідача, виконавчі органи Львівської міської ради двічі повідомляли позивача про неможливість продовження оренди земельної ділянки загальною площею 0,0223 га на вул. Дністерській 1А, кадастровий номер 4610136800:02:002:0098. Також відповідач звернув увагу, що департамент містобудування Львівської міської ради є виконавчим органом, структурним підрозділом Львівської міської ради виконує її функції з питань земельних ресурсів, є підзвітним та підконтрольним їй. Відповідь позивачу надавалась виконавчим органом Львівської міської ради, який є окремою юридичною особою, має самостійний бланк, рахунки в установах банків, печатку із своїм найменуванням, в установленому порядку може виступати відповідачем в судах загальної юрисдикції. Питання розгляду заяв на укладення договору оренди землі віднесено до компетенції департаменту містобудування виконавчого органу Львівської міської ради, тоді як Львівська міська рада приймає рішення в порядку, встановленому регламентом міської ради.
Разом з тим, відповідач вважає, що підставою укладення договору оренди землі є дійсне рішення Львівської міської ради, а оскільки таке рішення відсутнє, а також враховуючи те, що, позивача було двічі належно проінформовано про неможливість укладення договору оренди землі, відсутні правові підстави задоволення цього позову. Також відповідач зазначив, що Львівська міська рада діяла у відповідності до чинного законодавства та в межах наданих повноважень, жодним чином права позивача не порушуючи.
Крім того, відповідач звернув увагу, що пропонованого позивачем договору оренди землі у ньому недотримано ряд положень, законодавства. Так, орендну плату за користування земельною ділянкою визначено без проведення її нормативної грошової оцінки, що є порушенням вимог ст. 15 Закону України «Про оренду землі» та ст.ст. 13, 18 Закону України «Про оцінку земель» і є засобом ухилення від сплати орендної плати на рівні, передбаченому чинним законодавством, оскільки нормативна грошова оцінка складено станом на 09.10.2023.
Також, у пункті 8 пропонованого договору зазначено про право поновлення договору оренди землі у порядку передбаченому ст. 126.1 Земельного кодексу України (далі ЗК України), проте як вже було зазначено це порушує п. 5 ст. 33 Закону України Про оренду землі. Окрім того, самовільно визначено строк дії договору та розмір відсотку нормативно грошової оцінки земельної ділянки.
При прийнятті рішення суд виходив з наступного.
Відповідно до положень статті 16 Цивільного кодексу України та статті 20 Господарського кодексу України (далі ГК України), кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Згідно ст.509 ЦК України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Відповідно до ст.11 ЦК України, однією з підстав виникнення зобов`язань, є зокрема договори та інші правочини.
Так, майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями (ч.1 ст.179 ГПК України).
Як передбачено ч.ч. 3, 7 ст.179 ГК України, укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування. Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно з ч.1 ст.124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Так, ст. 1 Закону України «Про оренду землі» визначено, що оренда землі це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
За змістом ч.ч. 1, 5 ст.6 вказаного Закону, орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
За приписами ст.15 Закону України «Про оренду землі», істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.
У ч.4 ст.179 ГК України визначено, що при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб`єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови; договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб`єктів, коли ці суб`єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту.
Постановою Кабінету Міністрів України №220 від 03.03.2004 затверджено Типовий договір оренди землі.
Таким чином, законом встановлено обов`язковість укладення договору оренди землі та в імперативному порядку визначено необхідність дотримання при його укладенні істотних умов, в тому числі й тих, які визначаються зазначеним Типовим договором.
Між сторонами виникли переддоговірні відносини, оскільки позивач звернувся до відповідача щодо оформлення права оренди спірної земельної ділянки, на якій розташований об`єкт нерухомості належний позивачу. Так, до матеріалів справи долучено інформацію з державного реєстру речових прав на нерухоме майно (номер інформаційної довідки 378468455) ТзОВ «Ромзен» належить нежитлова будівля "Б-1", загальною площею 157 кв.м. на вул. Дністерській, 1А на підставі договору купівлі-продажу №3669 від 11.09.2013.
Доказів скасування права власності на будівлю, яка належна позивачу, матеріали справи не містять та суду не подано.
Чинне земельне та цивільне законодавство імперативно передбачає перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об`єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, який хоча безпосередньо і не закріплений у загальному вигляді в законі, тим не менш знаходить свій вияв у правилах статті 120 Земельного кодексу України, статті 377 Цивільного кодексу України, інших положеннях законодавства (подібні за змістом висновки викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 22.06.2021 у справі N 200/606/18).
Зважаючи на зазначене, перебування у власності позивача будівлі, яка розташована на земельній ділянці (кадастровий номер 4610136800:02:002:0098), а також прийняття Львівською міською радою ухвали №1436 від 07.10.2021 «Про затвердження ТзОВ Ромзен проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Дністерській, 1-а» свідчать про те, що укладення договору оренди є обов`язковим для сторін.
Статтею 181 ГК України передбачено, що загальний порядок укладення господарських договорів здійснюється відповідно до порядку, встановленому Цивільним кодексом України, з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно з частиною першою статті 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.
Відповідно до ст. 180 ГК України господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.
Пропозицію укласти договір (оферту) може зробити кожна із сторін майбутнього договору. Пропозиція укласти договір має містити істотні умови договору і виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов`язаною у разі її прийняття. Пропозицією укласти договір є, зокрема, документи (інформація), розміщені у відкритому доступі в мережі Інтернет, які містять істотні умови договору і пропозицію укласти договір на зазначених умовах з кожним, хто звернеться, незалежно від наявності в таких документах (інформації) електронного підпису (ч. 1 ст. 641 ЦК України).
Відповідь особи, якій адресована пропозиція укласти договір, про її прийняття (акцепт) повинна бути повною і безумовною (ст. 642 ЦК України).
Розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом (ст. 649 ЦК України).
Відповідач не надав протоколу розбіжностей до проекту договору.
Згідно з ст. 122 ЗК України повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування. Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до ст. 123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, здійснюється на підставі рішень зазначених органів, яке в свою чергу приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідно до статті 2 Закону України від 21 травня 1997 року N 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон N 280/97-ВР) місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Одним із основних принципів місцевого самоврядування є законність (стаття 4 Закону N 280/97-ВР).
У пункті 34 частини першої статті 26 Закону N 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради здійснюється вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Основним принципом діяльності будь-якого органу влади чи органу місцевого самоврядування є зобов`язання діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України (стаття 19 Конституції України).
Таким чином, аналізуючи вимоги чинного законодавства, суд констатує, що саме під час пленарного засідання міської ради відповідач зобов`язаний був або надати відповідний дозвіл за заявою позивача або надати мотивовану відмову у його наданні.
Натомість листи директора департаменту містобудування Тараса Кубая від 07.08.2023 № 2-14729-Л-24 та від 26.12.2023 № 2403-вих-157741, за змістом яких відмовлено у задоволенні звернення ТОВ «Ромзен», та на які покликається відповідач, не є належними доказами, які підтверджують розгляд звернення позивача щодо укладення договору оренди землі на новий строк. Вказані листи не є тим законним рішенням, який би відповідав вказаним вимогам закону із вичерпних на думку суду підстав відмови у надання відповідного дозволу.
Окрім того, відповідачем не надано належних доказів скерування зазначених вище листів.
Господарський суд враховує, що згідно з усталеною прецедентною практикою Європейського Суду з прав людини основу принципу правової визначеності утворює ідея передбачуваності (очікуваності) суб`єктом відносин визначених правових наслідків (правового результату) своєї поведінки, яка відповідає існуючим в суспільстві нормативним приписам.
На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії", від 20.05.2010 і "Тошкуце та інші проти Румунії", від 25.11.2008) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах ("Онер`їлдіз проти Туреччини", та "Беєлер проти Італії").
Разом з цим, Європейській суд з прав людини вказував, що поняття "майно" в розумінні статті 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод охоплює поняття "правомірні очікування", тобто, законні сподівання вчиняти певні дії відповідно до виданого державними органами дозволу ("Пайн Велі Девелопмент Лтд. та інші проти Ірландії").
З огляду на зазначене, суд відзначає, що бездіяльність відповідача щодо розгляду звернення позивача є порушенням "правомірних очікувань" ТОВ «Ромзен» на отримання в оренду земельної ділянки в порядку, встановленому чинним законодавством України, та за наявності всіх необхідних для цього документів. Відтак, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Судовий збір покладається на відповідача, оскільки спір виник з його вини.
Керуючись статтями 4, 7, 8, 73, 76-79, 129, 233, 236, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1)Позов задоволити.
2)Визнати укладеним договір оренди землі на запропонованих позивачем умовах, зокрема в наступній, долученій до листа-повідомлення від 18.10.2023 року вих. № 01.10-23 редакції:
« Договір оренди землі
м. Львів «__»
Орендодавець (уповноважена ним особа) Львівська міська рада, що знаходиться за адресою: м.Львів, пл.Ринок, 1 в особі міського голова Садового Андрія Івановича, що діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», з одного боку, та
Орендар _____Товариство з обмеженою відповідальністю «РОМЗЕН», код ЄДРПОУ 36738733, що знаходиться за адресою: 79045, Львівська обл., м. Львів, вул. Стрийська, 195, в особі директора Дошак Уляни Дмитрівни, що діє на підставі статуту з другого, уклали цей договір про нижченаведене:
Предмет договору
1. Орендодавець на підставі Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі», Земельного кодексу України ухвали Львівської міської ради від
Об`єкт оренди
2. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0223 га у межах червоних ліній без права капітального будівництва та посадки багаторічних насаджень
3. На земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна: будівля магазину
а також інші об`єкти інфраструктури: немає (перелік, характеристика і стан лінійних споруд, інших об`єктів інфраструктури, у тому числі доріг, майданчиків з твердим покриттям, меліоративних систем тощо)
4. Земельна ділянка (земельні ділянки) передається (передаються) в оренду разом з немає (перелік, характеристика і стан будинків, будівель, споруд та інших об`єктів)
5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки 4610136800:02:002:0098 (кадастровий номер земельної ділянки) на дату укладення договору становить:, 373 785 гривень 91 коп.;
6. Земельна ділянка, яка передається в оренду, має такі недоліки, що можуть перешкоджати її ефективному використанню: немає
7. Інші особливості об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини: немає
Строк дії договору
8. Договір укладено на 5 (п`ять) років з правом поновлення відповідно до ст. 1261 Земельного кодексу України.
Орендна плата
9. Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 37 375,90 (тридцять сім тисяч триста сімдесят п`ять гривень дев`яносто копійок) в рік, (розмір орендної плати: у грошовій формі у гривнях із зазначенням способів внесення за земельні ділянки приватної власності, а за земельні ділянки державної або що становить 10 (десять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки
(комунальної власності із зазначенням відсотків суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки; в натуральній формі (для земельних ділянок приватної
власності) - перелік, кількість або частка продукції, одержуваної із земельної ділянки, якісні показники продукції, місце, умови, порядок, строки поставки, при цьому
10. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки здійснюється з урахуванням (без урахування) індексації.
Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
11. Орендна плата вноситься у такі строки: за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
12. Передача продукції в рахунок орендної плати оформляється відповідними актами.
13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок) не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки (земельних ділянок) державної та комунальної власності;
- в інших випадках, передбачених законом.
Розмір орендної плати за земельні ділянки державної та/або комунальної власності, які передані в оренду за результатами земельних торгів, не може переглядатися у бік зменшення.
14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором:
- у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100 відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором;
- стягується пеня у розмірі розрахованому відповідно до Податкового кодексу України.
Умови використання земельної ділянки
15. Земельна ділянка (земельні ділянки) передається в оренду для обслуговування будівлі магазину
16. Цільове призначення земельної ділянки (земельних ділянок) код КВЦПЗ 12.08 для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій, категорія земельної ділянки згідно ст.19 Земельного кодексу України землі транспорту.
17. Умови збереження стану об`єкта оренди: забороняється самовільна забудова земельної ділянки.
{Розділ «Умови і строки передачі земельної ділянки в оренду» виключено на підставі Постанови КМ № 843 від 23.11.2016}
Умови повернення земельної ділянки
21. Після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.
Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов`язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв`язується у судовому порядку.
У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки або приведення її у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. № 284 (ЗП України, 1993 р., № 10, ст. 193).
22. Здійснені орендарем без згоди орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.
23. Поліпшення стану земельної ділянки, проведені орендарем за письмовою згодою з орендодавцем землі, підлягають (не підлягають) відшкодуванню.
24. Орендар має право на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання орендодавцем зобов`язань, передбачених цим договором.
Збитками вважаються:
- фактичні втрати, яких орендар зазнав у зв`язку з невиконанням або неналежним виконанням умов договору орендодавцем, а також витрати, які орендар здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права;
- доходи, які орендар міг би реально отримати в разі належного виконання орендодавцем умов договору.
25. Розмір фактичних витрат орендаря визначається на підставі документально підтверджених даних.
Обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки
26. На орендовану земельну ділянку встановлено/ не встановлено / обмеження (обтяження) та інші права третіх осіб:
27. Передача в оренду земельної ділянки не є підставою для припинення або зміни обмежень та інших прав третіх осіб на цю ділянку.
Інші права та обов`язки сторін
28. Права орендодавця:
Орендодавець має право вимагати від орендаря:
- використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди;
- дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил;
- дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються;
- своєчасного внесення орендної плати.
29. Обов`язки орендодавця:
Орендодавець зобов`язаний:
- передати в користування земельну ділянку у стані, що відповідає умовам договору оренди;
- при передачі земельної ділянки в оренду забезпечувати відповідно до закону реалізацію прав третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки;
- не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою;
- відшкодувати орендарю капітальні витрати, пов`язані з поліпшенням стану об`єкта оренди, яке проводилося орендарем за згодою орендодавця;
- попередити орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об`єкта оренди.
30. Права орендаря:
Орендар земельної ділянки має право:
- самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі;
- за письмовою згодою орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження;
- отримувати продукцію і доходи;
- здійснювати в установленому законодавством порядку за письмовою згодою орендодавця будівництво водогосподарських споруд та меліоративних систем.
31. Обов`язки орендаря:
Орендар земельної ділянки зобов`язаний:
- приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, але не раніше державної реєстрації відповідного права оренди;
- виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі;
- дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, водного фонду;
- у п`ятиденний строк після державної реєстрації права оренди земельної ділянки державної або комунальної власності надати копію договору оренди до відповідного податкового органу, а в разі оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом - також відповідному територіальному органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства.
Ризик випадкового знищення або пошкодження об`єкта оренди чи його частини
32. Ризик випадкового знищення або пошкодження об`єкта оренди чи його частини несе орендар/орендодавець /
Страхування об`єкта оренди
33. Згідно з цим договором об`єкт оренди підлягає/ не підлягає/ страхуванню на весь період дії цього договору
34. Страхування об`єкта оренди здійснює орендар (орендодавець).
35. Сторони домовилися про те, що у разі невиконання свого обов`язку стороною, яка повинна згідно з цим договором застрахувати об`єкт оренди, друга сторона може застрахувати його і вимагати відшкодування витрат на страхування.
Зміна умов договору і припинення його дії
36. Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
37. Дія договору припиняється у разі:
- закінчення строку, на який його було укладено;
- придбання орендарем земельної ділянки у власність;
- викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;
- ліквідації юридичної особи-орендаря.
Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
38. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за:
- взаємною згодою сторін;
- рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок), яке істотно перешкоджає її (їх) використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
39. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку допускається / не допускається/
Умовами розірвання договору в односторонньому порядку є.
У разі розірвання договору оренди землі з ініціативи орендаря орендодавець має право на отримання орендної плати на землях сільськогосподарського призначення за шість місяців, а на землях несільськогосподарського призначення - за рік, якщо протягом зазначеного періоду не надійшло пропозицій від інших осіб на укладення договору оренди цієї ж земельної ділянки на тих самих умовах, за винятком випадків, коли розірвання договору було обумовлено невиконанням або неналежним виконанням орендодавцем договірних зобов`язань.
У разі розірвання договору оренди землі за погодженням сторін кожна сторона має право вимагати в іншої сторони відшкодування понесених збитків відповідно до закону.
40. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря є / не є/ підставою для зміни умов або розірвання договору.
Право на орендовану земельну ділянку у разі смерті фізичної особи - орендаря, засудження або обмеження її дієздатності за рішенням суду переходить / не переходить/ до спадкоємців або інших осіб, які використовують цю земельну ділянку разом з орендарем.
Відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання договору
41. За невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору.
42. Сторона, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини.
Прикінцеві положення
43. Цей договір набирає чинності з моменту набрання рішенням законної сили.
Цей договір укладено у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в орендодавця, другий в орендаря.
44. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону. Проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки покладається на орендаря.
Реквізити сторін
3)Стягнути з Львівської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Ромзен 3028,00 грн судового збору.
4)Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки передбачені ст.ст. 241, 256, 257 ГПК України та може бути оскаржено в порядку, визначеному розділом IV Господарського процесуального кодексу України.
Інформацію по справі, яка розглядається можна отримати за наступною веб-адресою: http://lv.arbitr.gov.ua/sud5015.
Повне рішення складено 23.07.2024.
СуддяДілай У.І.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2024 |
Оприлюднено | 26.07.2024 |
Номер документу | 120572046 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Ділай У.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні