ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 липня 2024 року
м. Київ
справа №420/6371/18
касаційне провадження № К/9901/15508/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Ромпетрол Україна" на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.05.2019 (головуючий суддя - Вербицька Н.В., судді - Джабурія О.В., Кравченко К.В.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ромпетрол Україна" до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування наказу,
УСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Ромпетрол Україна" (далі - позивач, Товариство, платник) звернулось до суду із позовом до Головного управління ДФС в Одеській області (далі - відповідач, Управління, контролюючий орган), у якому просило визнати протиправним та скасувати наказ Управління від 07.11.2018 №8650 про проведення документальної планової виїзної перевірки Товариства.
На обґрунтування зазначених позовних вимог Товариство послалося на відсутність у відповідача підстав для призначення планової перевірки, оскільки на дотримання вимог пункту 77.1 статті 77 ПК України ДФС України до 25.12.2017 оприлюднила на своєму офіційному веб-сайті план-графік проведення планових документальних перевірок на наступний 2018 рік, до якого Товариство не було включено. Проте 19.11.2018 Товариство отримало засобами поштового зв`язку оскаржуваний наказ. З`ясовуючи правову природу такого рішення, позивач із офіційного веб-сайту ДФС України дізнався, що 13.04.2018 ДФС України з урахуванням коригування (квітень 2018 року) повторно оприлюднила оновлений план-графік проведення планових документальних перевірок, додавши до графіку перевірок і позивача. Позивач зазначав, що у податкових органів відсутні повноваження щодо коригування у поточному році вже сформованого і затвердженого річного плану-графіка проведення перевірок шляхом включення до нього нових платників податків, а тому скоригований та оприлюднений 13.04.2018 план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2018 рік є таким, що не відповідає нормам чинного законодавства.
Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 19.02.2019 позов задовольнив повністю: визнав протиправним та скасував наказ Управління від 07.11.2018 №8650.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуваний наказ про проведення перевірки позивача виданий на підставі плану-графіку проведення перевірок, який був скоригований протиправно, тому є протиправним і підлягає скасуванню.
П`ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 16.05.2019 скасував рішення суду першої інстанції та прийняв нове рішення, яким у задоволенні позову відмовив.
Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що спірний наказ відповідає вимогам закону, оскільки на час прийняття наказу про проведення документальної планової перевірки Товариства, платник був включений до плану-графіку проведення перевірок, тому у відповідача існували достатні підстави для призначення документальної планової перевірки Товариства.
Позивач оскаржив рішення суду апеляційної інстанцій до суду касаційної інстанції. У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
В обґрунтування своїх вимог скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції не врахував, що відповідачем були безпідставно внесені зміни до графіку проведення перевірок, що виключає правомірність видання оспорюваного наказу.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 06.06.2019 відкрив касаційне провадження у цій справі та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 23.07.2024 визнав за можливе розгляд справи у попередньому судовому засіданні та призначив справу до касаційного розгляду в попередньому судовому засіданні на 24.07.2024.
Перевіривши наведені у касаційній скарзі доводи, Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
У справі, що розглядається, суди встановили, що 22.12.2017 ДФС України оприлюднила на своєму офіційному веб-порталі План-графік проведення планових документальних перевірок, в якому позивач був відсутній.
13.04.2018 ДФС України на підставі інформації відповідача здійснила коригування вищевказаного Плану-графіку та включила до нього (у розділ І) Товариство.
07.11.2018 заступником начальника Управління на підставі положень підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 77.1 статті 77 Податкового кодексу України (далі - ПК України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), та відповідно до плану-графіка на 2018 рік проведення планових виїзних перевірок суб`єктів господарювання, був прийнятий наказ №8650 «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Товариства».
07.11.2018 Управління направило позивачу повідомлення №462/15-32, в якому зазначило, що Товариство повинно забезпечити надання всіх необхідних документів, що підтверджують дані податкових декларацій (розрахунків), зокрема, фінансову, статистичну та іншу звітність, регістри податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, а також первинні та інші документи, які використовувались в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотримання якого покладено на органи державної податкової служби.
21.11.2018 контролюючим органом видано направлення на перевірку №10124/14-01, №10125/14-01, №10126/14-01, №10127/14-01, №10128/14-01, №10129/14-01, №10130/14-01.
23.11.2018 посадовими особами контролюючого органу здійснено вихід за податковою адресою позивача, вказаною в реєстраційній частині особової справи платника податків: м. Одеса, вул. Сонячна, буд. 5, з метою ознайомлення з направленнями на проведення перевірки та залучення до її проведення посадових осіб платника податків.
За результатами виходу за податковою адресою платника податків встановлено відсутність посадових осіб підприємства, про що податковим органом складено відповідний акт №1356/15-32-14-01-34553505.
Листом від 29.12.2018 Оперативне управління Головного управління ДФС в Одеській області повідомило відповідача про те, що за результатами виїзду за юридичною адресою Товариства: м. Одеса, вул.Сонячна, 5, офіс 311, встановлено, що платник знаходиться за даною адресою, однак директор перебуває у відпустці.
Спірним питанням у даній справі є правомірність видання контролюючим органом наказу про проведення планової документальної виїзної перевірки.
Відповідно до пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Згідно із абзацами першим, другим підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.
За приписами пункту 77.1 статті 77 ПК України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок. План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.
Підпунктом 14.1.164 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що план-графік документальних виїзних перевірок - це перелік платників податків, що підлягають плановій перевірці контролюючими органами у відповідний період календарного року.
До плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи (пункт 77.2 статті 77 ПК України).
Відповідно до абзацу 3 пункту 77.2 статті 77 ПК України порядок формування та затвердження плану-графіка, перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
З метою забезпечення єдиного підходу до формування щоквартального плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків наказом Міністерства фінансів України від 02.06.2015 №524 затверджено Порядок формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків (далі - Порядок №524).
Пунктом 1 розділу І Порядку №524 передбачено, що план-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки. Оновлення річного плану-графіка здійснюється у разі його коригування.
Проекти річних планів-графіків складаються територіальними органами ДФС не пізніше 01 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки, квартальних планів-графіків - не пізніше 20 числа останнього місяця поточного кварталу засобами інформаційно-телекомунікаційних систем ДФС.
Проекти коригування планів-графіків у разі здійснення такого коригування формуються територіальними органами ДФС не пізніше 03 числа кожного місяця поточного року, починаючи з другого місяця поточного року, засобами інформаційно-телекомунікаційних систем ДФС.
Разом з проектом плану-графіка (коригування плану-графіка) формуються інформаційно-аналітичні довідки за кожним платником податків з використанням інформаційно-телекомунікаційних систем ДФС.
Після остаточного узгодження проектів планів-графіків (коригування планів-графіків) територіальні органи ДФС надають департаментам аудиту та податків і зборів з фізичних осіб засобами автоматизованої інформаційної системи «Управління документами» плани-графіки (коригування планів-графіків) з відповідними додатками та обґрунтування підстав включення платника податків до плану-графіка (коригування плану-графіка)
Відповідно до пункту 5 розділу І Порядку №524 план-графік складається із планів-графіків територіальних органів ДФС та затверджується Головою ДФС.
Затверджений план-графік є обов`язковим для виконання всіма підрозділами територіальних органів ДФС.
Аналіз наведених правових норм передбачає право ДФС України здійснити коригування плану-графіка за проектами, складеними територіальними органами ДФС.
Положення пункту 77.2 статті 77 ПК України надають центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, визначити порядок формування та затвердження плану-графіка планових перевірок.
Як установлено судами, 22.12.2017 ДФС України оприлюднила на своєму офіційному веб-сайті план-графік проведення планових документальних перевірок на поточний 2018 рік, до якого позивача не було включено.
Водночас, Товариство було включене до плану-графіку проведення планових документальних перевірок на поточний 2018 рік шляхом затвердження коригування плану-графіку рішенням ДФС України в квітні 2018 року.
Станом на момент прийняття Управлінням оспорюваного наказу, платника було включено до належним чином затвердженого та оприлюдненого на офіційному сайті ДФС плану-графіку проведення планових документальних перевірок на поточний 2018 рік.
Доводам скаржника про протиправність коригування плану-графіку проведення планових документальних перевірок судом апеляційної інстанції надано правову оцінку, з якою погоджується суд касаційної інстанції.
Ураховуючи, що на час прийняття наказу про проведення документальної планової перевірки Товариства, платника було включено до плану-графіку проведення перевірок, колегія суддів вважає правильним висновок суду апеляційної інстанції, що у контролюючого органу існували достатні підстави для призначення документальної планової перевірки Товариства.
Колегія суддів також приймає до уваги, що позивачем не оскаржувались дії та рішення ДФС України про затвердження проекту коригування плану-графіку в частині включення до нього у квітні 2018 року проведення документальної планової перевірки Товариства у листопаді 2018 року.
Ураховуючи зазначене, колегія суддів не вбачає підстав для скасування оскаржуваного наказу.
Підсумовуючи вищевикладене, Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, що податковий орган при прийнятті оскаржуваного наказу діяв на підставі, в порядку і у спосіб, передбачений законодавством.
Таким чином, доводи позивача, викладені в касаційній скарзі, не спростовують висновків, наведених у рішенні суду апеляційної інстанції, оскільки суд правильно застосував норми матеріального права до встановлених у справі правовідносин, а тому у задоволенні його касаційної скарги слід відмовити.
Згідно з частиною першою статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, Суд,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Ромпетрол Україна" залишити без задоволення, а постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.05.2019 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
СуддіЛ.І. Бившева В.В. Хохуляк Р.Ф. Ханова
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2024 |
Оприлюднено | 25.07.2024 |
Номер документу | 120580405 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Бившева Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні