П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 травня 2019 р.м.ОдесаСправа № 420/6371/18 Головуючий в 1 інстанції: Андрухів В. В.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Вербицької Н.В.,
суддів - Джабурії О.В.,
- Кравченка К.В.,
при секретарі судового засідання Биховець А.В,
за участю представника апелянта - Юренко А.В.,
представника позивача - адвоката Рудольф К.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДФС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2019 року по справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "РОМПЕТРОЛ УКРАЇНА" до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування наказу,-
В С Т А Н О В И Л А :
06 грудня 2018 року товариство з обмеженою відповідальністю "РОМПЕТРОЛ УКРАЇНА" звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просило визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДФС в Одеській області №8650 від 07.11.2018 року Про проведення документальної планової виїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю РОМПЕТРОЛ УКРАЇНА .
В обґрунтування позовних вимог ТОВ "РОМПЕТРОЛ УКРАЇНА" зазначало, що у відповідача були відсутні законні підстави для призначення планової перевірки. Так, на дотримання вимог п.77.1 ст.77 ПК України ДФС України до 25.12.2017 року оприлюднила на своєму офіційному веб-сайті план-графік проведення планових документальних перевірок на наступний 2018 рік, до якого TOB РОМПЕТРОЛ УКРАЇНА не було включено. Проте, 19.11.2018 року TOB РОМПЕТРОЛ УКРАЇНА отримало засобами поштового зв`язку оскаржуваний наказ. З`ясовуючи правову природу такого рішення, позивач із офіційного веб-сайту Державної фіскальної служби України дізнався, що 13.04.2018 ДФС України з урахуванням коригування (квітень 2018 року) повторно оприлюднила оновлений план-графік проведення планових документальних перевірок, додавши до графіку перевірок і позивача. Позивач зазначав, що у податкових органів відсутні повноваження щодо коригування у поточному році вже сформованого і затвердженого річного плану-графіка проведення перевірок шляхом включення до нього нових платників податків, а тому скоригований та оприлюднений 13.04.2018 року план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2018 рік є таким, що не відповідає нормам чинного законодавства.
Відповідач заперечував проти позову, зазначаючи, що план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2018 рік сформовано та оприлюднено на офіційному веб-порталі ДФС 22.12.2017 року. З урахуванням того, що TOB РОМПЕТРОЛ УКРАЇНА перейшло на облік до ДПІ у Приморському районі м. Одеси з 01.01.2018 року (з Одеського управління офісу ВПП ДФС) та за проведеним засобами інформаційних систем ДФС аналізом на відповідність критеріям ризиків, територіальним органом ДФС сформовано перелік платників податків, які за результатами господарської діяльності мають найбільші ризики несплати до бюджету податків та зборів, обов`язкових платежів, для внесення до проекту коригування плану-графіку на 2018 рік. Після узгодження план-графік з урахуванням коригувань розміщено на офіційному веб-порталі ДФС у розділі Плани та звіти роботи . Відповідачем встановлено ризик несплати до бюджету податків, а тому внесено відповідні коригування плану-графіка та включено позивача до проекту коригування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків в квітні 2018 року із запланованим місяцем проведення перевірки - листопад 2018 року.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2019 року адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить зазначену постанову скасувати та прийняту нову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог. Зокрема, апелянт зазначає, що судом першої інстанції не надано належної оцінки доводам відповідача.
Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено та з матеріалів справи вбачається наступне.
22 грудня 2017 року ДФС України оприлюднила на своєму офіційному веб-порталі План-графік проведення планових документальних перевірок, в якому позивач був відсутній.
13 квітня 2018 року ДФС України, на підставі інформації відповідача, здійснено коригування вищевказаного Плану-графіку та включено до нього (у розділ І) позивача.
07 листопада 2018 року заступником начальника Головного управління ДФС в Одеській області на підставі п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.77.1 ст.77 Податкового кодексу України, та відповідно до плану-графіка на 2018 рік проведення планових виїзних перевірок суб`єктів господарювання, видано наказ №8650 Про проведення документальної планової виїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю РОМПЕТРОЛ УКРАЇНА (код ЄДРПОУ 34553505) (а.с. 45).
07 листопада 2018 року ГУ ДФС в Одеській області позивачу направлено повідомлення №462/15-32, в якому зазначено, що ТОВ РОМПЕТРОЛ УКРАЇНА повинно забезпечити надання всіх необхідних документів, що підтверджують дані податкових декларацій (розрахунків), зокрема, фінансову, статистичну та іншу звітність, регістри податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, а також первинні та інші документи, які використовувались в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотримання якого покладено на органи державної податкової служби (а.с. 54).
21 листопада 2018 року відповідачем видано направлення на перевірку №№ 10124/14-01, 10125/14-01, 10126/14-01, 10127/14-01, 10128/14-01, 10129/14-01, 10130/14-01 (а.с. 46-52).
23 листопада 2018 року посадовими особами контролюючого органу здійснено вихід за податковою адресою позивача, вказаною в реєстраційній частині особової справи платника податків: м. Одеса, вул. Сонячна, буд. 5, з метою ознайомлення з направленнями на проведення перевірки та залучення до її проведення посадових осіб платника податків. За результатами виходу за податковою адресою платника податків встановлено відсутність посадових осіб підприємства, про що податковим органом складено відповідний акт №1356/15-32-14-01-34553505 (а.с. 53).
Листом від 29 грудня 2018 року оперативне управління ГУ ДФС в Одеській області повідомило відповідача про те, що за результатами виїзду за юридичною адресою ТОВ "РОМПЕТРОЛ УКРАЇНА" м.Одеса, вул.Сонячна,5, офіс 311 встановлено, що підприємство знаходиться за даною адресою, однак директор перебуває у відпустці.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуваний наказ про проведення перевірки позивача виданий на підставі Плану-графіку проведення перевірок, який скоригований протиправно.
Судова колегія не погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Згідно п. 75.1 ст. 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до вимог п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.
Згідно п.77.1 ст.77 ПК України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок. План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.
Підпунктом 14.1.164 п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що план-графік документальних виїзних перевірок - перелік платників податків, що підлягають плановій перевірці контролюючими органами у відповідний період календарного року.
До плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи (п.77.2 ст.77 ПК України).
Відповідно до абз. 3 п. 77.2 ст. 77 ПК України порядок формування та затвердження плану-графіка, перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
З метою забезпечення єдиного підходу до формування щоквартального плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків наказом Міністерства фінансів України за №524 від 02.06.2015р. затверджено Порядок формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків.
За приписами п.1 розділу І Порядку №524 план-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки. Оновлення річного плану-графіка здійснюється у разі його коригування.
Проекти річних планів-графіків складаються територіальними органами ДФС не пізніше 01 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки, квартальних планів-графіків - не пізніше 20 числа останнього місяця поточного кварталу засобами інформаційно-телекомунікаційних систем ДФС.
Проекти коригування планів-графіків у разі здійснення такого коригування формуються територіальними органами ДФС не пізніше 03 числа кожного місяця поточного року, починаючи з другого місяця поточного року, засобами інформаційно-телекомунікаційних систем ДФС.
Разом з проектом плану-графіка (коригування плану-графіка) формуються інформаційно-аналітичні довідки за кожним платником податків з використанням інформаційно-телекомунікаційних систем ДФС.
Після остаточного узгодження проектів планів-графіків (коригування планів-графіків) територіальні органи ДФС надають департаментам аудиту та податків і зборів з фізичних осіб засобами автоматизованої інформаційної системи Управління документами плани-графіки (коригування планів-графіків) з відповідними додатками та обґрунтування підстав включення платника податків до плану-графіка (коригування плану-графіка)
Відповідно до п.5 розділу І Порядку №524 план-графік складається із планів-графіків територіальних органів ДФС та затверджується Головою ДФС.
Затверджений план-графік є обов`язковим для виконання всіма підрозділами територіальних органів ДФС.
Аналіз наведених правових норм передбачає право ДФС України здійснити коригування плану-графіка за проектами, складеними територіальними органами ДФС, що спростовує доводи позивача про зворотне, з якими помилково погодився суд першої інстанції.
Доводи суду, що відповідно до ч.1 ст.5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V не допускається внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду, крім випадків зміни найменування суб`єкта господарювання та виправлення технічних помилок, та органи ДФС в силу ч.5 ст.2 Закону № 877-V зобов`язані дотримуватися положень цього Закону, судова колегія вважає такими, що прийняті з порушенням норм матеріального права.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, в тому числі щодо компетенції контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, врегульовані Податковим кодексом України, який є спеціальним в регулюванні спірних правовідносин та прийнятий пізніше ніж Закон № 877-V.
Крім того, пунктом 5.2 ст.5 ПК України визначено, що у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.
Наведене дає підстав для застосування у відносинах з визначення повноважень органів ДФС при призначенні планових перевірок саме положень Податкового кодексу України, п.77.2 ст.77 якого надає центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, визначити порядок формування та затвердження плану-графіка планових перевірок.
Як вбачається з матеріалів справи, 22 грудня 2017 року ДФС України оприлюднила на своєму офіційному веб-сайті план-графік проведення планових документальних перевірок на поточний 2018 рік, до якого позивача не було включено.
ТОВ "РОМПЕТРОЛ УКРАЇНА" включено до плану-графіку проведення планових документальних перевірок на поточний 2018 рік шляхом затвердження коригування плану - графіку рішенням ДФС України в квітні 2018 року, що не заперечується сторонами.
Судова колегія враховує, що станом на момент прийняття ГУ ДФС України в Одеській області оскаржуваного наказу від 07.11.2018 №8650 Про проведення документальної планової перевірки ТОВ РОМПЕТРОЛ УКРАЇНА , позивача було включено до належним чином затвердженого та оприлюдненого на офіційному сайті ДФС плану-графіку проведення планових документальних перевірок на поточний 2018 рік.
Крім того, доводи позивача щодо протиправності коригування плану-графіку проведення планових документальних перевірок не свідчить про незаконність наказу територіального органу ДФС про призначення перевірки, оскільки достатньою умовою для прийняття такого наказу є наявність платника податків у відповідному плані-графіку, затвердженому ДФС України.
Оскільки станом на час прийняття наказу про проведення документальної планової перевірки ТОВ РОМПЕТРОЛ УКРАЇНА , вказане підприємство було включено до плану-графіку проведення перевірок, у відповідача існували достатні підстави для призначення документальної планової перевірки ТОВ РОМПЕТРОЛ УКРАЇНА .
Судова колегія також звертає увагу, що позивачем не оскаржено дії та рішення ДФС України про затвердження проекту коригування плану-графіку в частині включення до нього у квітні 2018 року проведення документальної планової перевірки ТОВ "РОМПЕТРОЛ УКРАЇНА" у листопаді 2018 року.
Тобто, позивач фактично не виявив незгоди із включенням його до плану-графіку проведення планових документальних перевірок на поточний 2018 рік, водночас, позивач оскаржує наказ з мотивів безпідставного включення ТОВ РОМПЕТРОЛ УКРАЇНА до плану-графіку проведення планових документальних перевірок на поточний 2018 рік.
З наведеного вбачається непослідовність у вказаній правовій позиції позивача, а наведені ним доводи не свідчать про протиправність спірного наказу.
Крім того, позивачем не зазначено, яким чином включення його до плану-графіку перевірок на 2018 рік, яке здійснено у квітні 2018 року шляхом коригування такого плану з подальшим розміщенням на офіційному веб-порталі ДФС, порушує його права та законні інтереси при призначенні органом ДФС перевірки у листопаді 2018 року.
Відповідно до частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
З наведеного вбачається, що судовому захисту підлягають лише порушені права, свободи або законні інтереси позивача.
Відсутність факту порушення прав та інтересів позивача оскаржуваним наказом органу ДФС є самостійною підставою для відмови у позові.
Суд першої інстанції надав невірну правову оцінку обставинам справи, не застосував наведені норми матеріального права, в зв`язку з чим прийшов до помилкового висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до п.3, п.4 ч.1 ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Керуючись ст. 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління ДФС в Одеській області - задовольнити.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2019 року скасувати та прийняти постанову про відмову товариству з обмеженою відповідальністю "РОМПЕТРОЛ УКРАЇНА" в задоволенні позовних вимог.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.
Повний текст постанови складений та підписаний колегією суддів 20 травня 2019 року.
Головуючий: Н.В.Вербицька
Суддя: О.В.Джабурія
Суддя: К.В.Кравченко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2019 |
Оприлюднено | 20.05.2019 |
Номер документу | 81817267 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Вербицька Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні