Рішення
від 15.07.2024 по справі 916/463/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"15" липня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/463/24

Господарський суд Одеської області у складі судді Невінгловська Ю.М.

при секретарі судового засідання: Курко Ю.О.

за участю представників:

від позивача: Петрова А.М.;

від відповідача: Кобак Р.І.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "КОМУНТРАНС" (68672, Одеська обл., Ізмаїльський р-н, село Стара Некрасівка, вул. Ізмаїльська, буд. 38; код ЄДРПОУ 31847394);

до відповідача: Комунального підприємства Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС" (68600, Одеська обл., Ізмаїльський р-н, місто Ізмаїл, вул.Болградська, будинок 98; код ЄДРПОУ 21009324);

про виселення та стягнення 1 399 185,90 грн,-

1. Суть спору.

07.02.2024 до Господарського суду Одеської області надійшла позовна заява (вх.№485/24) Товариства з обмеженою відповідальністю "КОМУНТРАНС" до відповідача Комунального підприємства Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС", в якій позивач просить суд стягнути із відповідача суму основної заборгованості у розмірі 1 728 136,04 грн, інфляційні втрати у розмірі 23 726,40 грн та 3% річних у розмірі 17 646,02 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на відсутність оплати відповідачем отриманих послуг з захоронення безпечних побутових відходів.

2. Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі.

09.02.2024 до суду від ТОВ "КОМУНТРАНС" надійшло клопотання про долучення доказів (вх. № 5458/24).

Ухвалою суду від 12.02.2024 було відкрито провадження у справі №916/463/24 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 11.03.2024.

06.03.2024 до суду від Комунального підприємства Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС" надійшло клопотання про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції (вх. № 9650/24).

11.03.2024 від Комунального підприємства Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС" до суду надійшов відзив (вх. № 10025/24).

Судове засідання 11.03.2024, не відбулось у зв`язку оголошенням повітряної тривоги у м. Одесі та Одеській області, про що секретарем судового засідання було створено відповідну довідку.

Ухвалою суду від 11.03.2024 було розгляд справи призначено на 04.04.2024.

18.03.2024 до суду від ТОВ "КОМУНТРАНС" надійшла відповідь на відзив (вх. № 11321/24).

25.03.2024 від Комунального підприємства Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС" до суду надійшли заперечення (вх. № 12272/24).

У судовому засіданні 04.04.2024 суд оголосив протокольну ухвалу, в порядку п.3 ч.2 ст. 185 Господарського процесуального кодексу України, про закриття підготовчого провадження у справі № 916/463/24 та призначення справи до розгляду по суті в засіданні суду на 06.05.2024.

06.05.2024 від Комунального підприємства Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС" до суду надійшло клопотання про зупинення провадження по справі, долучення доказів та відкладення розгляду справи (вх. № 18132/24).

У судовому засіданні 06.05.2024 судом було проголошено ухвалу у протокольній формі про відмову у задоволенні клопотання відповідача про зупинення провадження, а також, без виходу до нарадчої кімнати, постановлено ухвалу про перерву у розгляду справи по суті до 03.06.2024.

03.06.2024 до суду від Комунального підприємства Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС" надійшли клопотання про дослідження доказів за нашої відсутності та подальшого відкладення розгляду справи (вх. № 21954/24), а також письмові пояснення (вх. № 21955/24).

У судовому засіданні 03.06.2024 судом, за результатом задоволення клопотання відповідача про відкладення розгляду справи, було оголошено протокольну ухвалу про відкладення розгляду справи на 15.07.2024.

У судовому засіданні 15.07.2024, за участю представника позивача, судом було проголошено вступну і резолютивну частини ухвали про закриття провадження в частині стягнення з Комунального підприємства Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КОМУНТРАНС" 370 322,56 грн, а також проголошено вступну та резолютивну частини рішення та відкладено складення повного тексту ухвали та повного рішення на строк, визначений ч.6 ст. 233 ГПК України.

3. Аргументи учасників справи.

3.1. Доводи ТОВ "КОМУНТРАНС".

Позивач зазначає, що Рішеннями Виконавчого комітету Ізмаїльської міської ради від 19.12.2014 № 1027, від 15.01.2016 № 48 (зі змінами) КП ІМР "ЖИТСЕРВІС" визначено виконавцем послуг зі збору та вивезення твердих побутових відходів у територіальних межах м. Ізмаїл Одеської області строком на 10 років.

Позивач повідомляє, що на виконання вимог ст. 35-1 Закону України «Про відходи», 23.01.2023 між ТОВ "КОМУНТРАНС" («Виконавець», суб`єкт господарювання, що надає послуги із захоронення) та Комунальним підприємством Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС" («Замовник», виконавець комунальних послуг із вивезення відходів) був укладений Договір надання послуг з захоронення безпечних побутових відходів №1 (Договір №1). Договір підписано із Додатком №1 та №2 та з урахуванням протоколу розбіжностей.

Позивач звертає увагу, що п.9.1. договору №1 від 23.01.2023, з врахуванням протоколу розбіжностей від 27.01.2023, сторони визначили, що строк дії договору закінчується 28.02.2023. Умови договору №1 від 23.01.2023 не передбачають його автоматичної пролонгації за мовчазної згоди сторін або іншим шляхом без дотримання письмової форми його продовження.

Таким чином, строк дії Договору №1 від 23.01.2023 р. закінчився, однак, як вбачається із доданих до позовної заяви документів, позивач фактично продовжував надавати відповідачу послуги із захоронення безпечних побутових відходів, а відповідач продовжує користуватись ними і частково оплачує.

Також позивач зауважує, що в матеріалах справи наявні ТТН щодо завезення відходів на полігон позивача із зазначенням кількісних показників відходів, та сам відповідач у відповідях на претензії та за фактом здійснення часткових оплат послуг не заперечує того, що продовжує отримувати послуги із захоронення безпечних побутових відходів.

Позивач звертає увагу суду, що оплата послуг здійснюється із посиланням на номер рахунку, виставлених позивачем із зазначенням реквізитів Договору №1 від 23.01.2023.

Таким чином, на думку позивача, сторони своїми конклюдентними діями підтверджують, що і надалі продовжують виконувати умови договору після дати закінчення його дії.

Щомісячно позивачем на адресу відповідача направлялись: супровідний лист, акт виконаних робіт та рахунок на оплату наданих послуг.

Згідно тверджень позивача, за період квітень-грудень 2023 р. надіслано:

- Супровідний лист №К-20 від 02 травня 2023 р, Супровідний лист №К-21 від 08 травня 2023 р, рахунок на оплату №53, акт надання послуг №4

- Супровідний лист №К-23 від 02 червня 2023 р, рахунок на оплату №59, акт надання послуг №5;

- Супровідний лист №К-27 від 03 липня 2023 р, рахунок на оплату №71, акт надання послуг №6;

- Супровідний лист №К-28 від 02 серпня 2023 р, рахунок на оплату №81, акт надання послуг №7;

- Супровідний лист №К-31 від 04 вересня 2023 р, рахунок на оплату №94, акт надання послуг №8;

- Супровідний лист №К-33 від 06 жовтня 2023 р, рахунок на оплату №116, акт надання послуг №9

- Супровідний лист №К-34 від 02 листопада 2023 р, рахунок на оплату №152, акт надання послуг №10;

- Супровідний лист №К-42 від 04 грудня 2023 р, рахунок на оплату №173, акт надання послуг №176;

- Супровідний лист №К-1 від 02 січня 2024 р, рахунок на оплату №212, акт надання послуг №12.

Однак позивач зазначає, що у відповідь відповідач не підписував акти виконаних робіт, зазначаючи, що у випадку залишення чинним рішення виконавчого комітету Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області № 10 від 11 лютого 2022 року за результатами остаточного вирішення справи, ними будуть підписані Акт надання послуг та в подальшому будуть сплачені виставлені рахунки в повному об`ємі.

Позивач повідомляє, що 11 лютого 2022 р. Виконавчим комітетом Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області прийнято рішення «Про затвердження тарифів на послуги з прийому та захороненню на полігоні побутових відходів для ТОВ "КОМУНТРАНС".

Правомірність винесення даного рішення перевірена і підтверджена в судовому порядку.

Позивач наголошує, що, зокрема, постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08 лютого 2023 року по справі №420/8007/22 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2022 року скасовано та прийнято по справі нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог Комунального підприємства Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС", а отже судове рішення (постанова) вступило в законну силу 08 лютого 2023 р.

Таким чином, на думку позивача, в судовому порядку було підтверджено правомірність нового тарифу, визначеного органом місцевого самоврядування, а відмова оплачувати належним чином отримані послуги з підстав касаційного оскарження є неправомірною.

Отже, згідно тверджень позивача, загальна вартість наданих відповідачу послуг із захоронення безпечних побутових відходів за період квітень-грудень 2023 р. складає 3 896 218,56 грн, однак відповідач здійснив розрахунки за період квітень-грудень 2023 р. на загальну суму 2 168 082, 52 грн. Отже, на думку позивача, несплаченою відповідачем є сума вартості наданих у період квітень-грудень 2023 р. послуг в розмірі 1 728 136,04 грн.

У відповіді на відзив позивач зазначає, що у контексті відносин, що склались між сторонами, жоден із перелічених відповідачем документів не може розцінюватись як пропозиція укласти договір, як прийняття цієї пропозиції.

На думку позивача, пропозиція укласти договір має містити істотні умови договору і виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов`язаною у разі її прийняття.

При цьому позивач зауважує, що з огляду на специфіку правовідносин, відповідач не може на власний розсуд встановлювати іншу ціну на послуги позивача, всупереч рішення Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області №10 від 11.02.2022, тим паче вважати що на занижену та нечинну ціну погодився позивач.

3.2. Доводи Комунального підприємства Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС".

У відзиві відповідач повідомляє, що у письмовій формі додаткова угода щодо продовження строку дії договору з 01.03.2023 не укладалася, а отже спірні правовідносини щодо надання послуг з 01.03.2023, на думку відповідача, лежать поза межами дії договору №1 від 23.01.2023.

Дійсно, КП "ЖИТСЕРВІС" з 01.03.2023 користувалося послугами ТОВ «Комунранс», проте вказане, на думку відповідача, не свідчить про продовження договору шляхом вчинення конклюдентних дій, а тим більше на умовах ТОВ "КОМУНТРАНС".

Відповідач зайважує, що конклюдентними діями може бути укладено саме новий договір.

Відповідач зазначає, що надаючи з 01.03.2023 послугу з захоронення твердих побутових відходів та за результатами місячного надання послуг, ТОВ "КОМУНТРАНС" направило на адресу КП "ЖИТСЕРВІС" акт наданих послуг та рахунок на оплату, що фактично у відповідності до положень ст. 641 ЦК України було офертою на укладення договору у спрощений спосіб.

Відповідач повідомляє, що в подальшому, КП "ЖИТСЕРВІС" відповідними листами повідомляло ТОВ "КОМУНТРАНС" про незгоду з ціною, визначеною ТОВ "КОМУНТРАНС" самостійно, та пропонували нові ціни, які визначаються за фактом настання певної події (остаточного вирішення спору у справі № 420/8007/22 та факту визнання нечинним відповідного рішення органу місцевого самоврядування одна ціна, чи залишення чинним такого рішення інша ціна).

Направляючі такі листи, на думку відповідача, КП "ЖИТСЕРВІС" у відповідності до положень ст. 646 ЦК України, на оферту ТОВ "КОМУНТРАНС" надало відповідь про згоду укласти договір на інших, ніж було запропоновано, умовах, тобто висловила відмову від одержаної пропозиції і водночас заявила нову пропозицією ТОВ "КОМУНТРАНС", яка зробила попередню пропозицію.

Відповідач наголошує, що після отримання такої пропозиції, викладеної у листах, ТОВ "КОМУНТРАНС", продовжило надавати послуги, тобто, вчиняло дії відповідно до вказаних у пропозиції умов договору, яка засвідчила її бажання укласти договір на умовах відповідача.

Таким чином, на думку відповідача, з 01.03.2023 між сторонами було укладено новий договір у спрощений спосіб, а вартість послуг та порядок її визначення, сторони встановили за офертою КП "ЖИТСЕРВІС".

Відповідач звертає увагу, що відповідно до рішення виконавчого комітету Старонекрасівської сільської ради від 24.10.2019 № 45 «Про затвердження цін на послуги з прийому на полігон та захороненню твердих побутових відходів, здійснюваних ТОВ "КОМУНТРАНС", було затверджено для ТОВ "КОМУНТРАНС" наступні тарифи прийом на полігон та захоронення твердих побутових відходів для населення, зокрема 1 т = 189,32 грн., для інших споживачів, зокрема 1 т = 207,35 грн.

Згідно рішення виконавчого комітету Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області № 10 від 11 лютого 2022 року, виконавчим комітетом було затверджено ТОВ "КОМУНТРАНС" тариф на прийом на полігон та захоронення твердих побутових відходів, зокрема 1 т = 266,06 грн.

Згідно тверджень відповідача, розглядаючи листи ТОВ "КОМУНТРАНС", акти виконаних робіт та рахунки, за надані послуги після 01.03.2023, КП "ЖИТСЕРВІС" зазначало ТОВ «КОМУНТРАНС» кожного разу про те, що:

1) у випадку залишення чинним рішення виконавчого комітету Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області № 10 від 11 лютого 2022 року за результатами остаточного вирішення справи, відповідачем будуть підписані надані акти надання послуг та сплачені виставлені ТОВ «КОМУНТРАНС» рахунки;

2) у випадку визнання нечинним вищевказаного рішення, вартість наданих ТОВ «КОМУНТРАНС» буде іншою, ніж це було зазначено у відповідних рахунках та актах (за тарифами, встановленими рішенням виконавчого комітету Старонекрасівської сільської ради від 24.10.2019 № 45 «Про затвердження цін на послуги з прийому на полігон та захороненню твердих побутових відходів, здійснюваних ТОВ "КОМУНТРАНС").

Між тим відповідач звертає увагу, що ухвалою Верхового Суду від 01.05.2023 по справі №420/8007/22, відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Комунального підприємства Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС" на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08 лютого 2023 року у справі №420/8007/22 за позовом Комунального підприємства Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС" до Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "КОМУНТРАНС" про визнання протиправними та нечинним рішення.

Відповідач повідомляє, що станом на сьогодні, Верховним Судом по справі № 420/8007/22 ще не було прийнято остаточного рішення.

Так, у випадку залишення в силі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26.12.2022 по справі № 420/8007/22, яким було визнано нечинним та скасовано виконавчого комітету Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області № 10 від 11 лютого 2022 року «Про затвердження тарифів на послуги з прийому та захороненню на полігоні твердих побутових відходів для ТОВ "КОМУНТРАНС", на спірні правовідносини поширюватиме дію тариф (ціна) на послуги, встановлений рішенням виконавчого комітету Старонекрасівської сільської ради від 24.10.2019 р. № 45 «Про затвердження цін на послуги з прийому на полігон та захороненню твердих побутових відходів, здійснюваних ТОВ "КОМУНТРАНС".

Це пов`язано з тим, що у випадку визнання нечинним та скасування нормативно-правового акту, такий нормативно-правовий акт не створює жодних правових наслідків для будь-яких осіб саме з моменту його прийняття. Таким чином остаточно спір між сторонами по справі № 420/8007/22 ще не вирішений.

Відповідач зазначає, що КП "ЖИТСЕРВІС" оплачувало надані ТОВ "КОМУНТРАНС" послуги за ціною, яка визначена на підставі рішення виконавчого комітету Старонекрасівської сільської ради від 24.10.2019 № 45 «Про затвердження цін на послуги з прийому на полігон та захороненню твердих побутових відходів, здійснюваних ТОВ "КОМУНТРАНС".

Після отримання листів відповідача та оплати послуг ТОВ "КОМУНТРАНС" за ціною, яка визначена на підставі рішення виконавчого комітету Старонекрасівської сільської ради від 24.10.2019 № 45 «Про затвердження цін на послуги з прийому на полігон та захороненню твердих побутових відходів, здійснюваних ТОВ "КОМУНТРАНС", ТОВ "КОМУНТРАНС" не зверталось за тлумаченням договору та продовжило надання послуг, що також свідчить про вчинення останнім конклюдентних дій та прийняття позивачем запропонованих відповідачем умов оплати договору, зокрема, в частині визначення вартості послуг.

У заперечення відповідач зазначає, що правова позиція позивача у даній справі відрізняється із правовою позицією під час розгляду справи №420/8007/22.

При цьому відповідач стверджує, що підлягають відхиленню доводи позивача про те, що вартість наданих ТОВ "КОМУНТРАНС" послуг КП "ЖИТСЕРВІС", є державно врегульованою та повинна бути встановлена виключно на підставі рішення виконавчого комітету Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області № 10 від 11.02.2022

4. Обставини справи, встановлені судом.

23.01.2023 між КП Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС" (замовник) та ТОВ "КОМУНТРАНС" (виконавець) було укладено договір №1 надання послуг із захоронення безпечних побутових відходів (Договір), відповідно до умов п. 1.1. якого, виконавець зобов`язується надати замовникові послуги із захоронення безпечних побутових відходів (ДК 021:2015:90510000-5), а замовник прийняти і оплатити ці послуги у порядку та на умовах, визначених цим договором.

За умовами п. 1.2. Договору, орієнтовний обсяг послуг складає 2500 тон.

Згідно п. 2.1. Договору, послуга, передбачена в п.1.1 вважається такою, що надана Виконавцем якісно, якщо в момент її надання Замовник не заявив про наявність своїх обґрунтованих заперечень в письмовому вигляді.

Відповідно до п.3.1. Договору, з врахуванням протоколу розбіжностей від 27.01.2023, вартість послуг по захороненню відходів на дату укладення цього договору визначена на підставі рішення виконкому Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області №10 від 11.02.2022 «Про затвердження тарифів на послуги з прийому та захороненню на полігоні твердих побутових відходів для ТОВ "КОМУНТРАНС" у додатку №1 до договору Специфікації №1, що є невід`ємною частиною цього договору.

Пунктом 3.2. Договору передбачено, що орієнтовна ціна договору становить 665 150,00 грн. Загальна вартість послуг за цим Договором (ціна договору) складає суму вартості всіх фактично наданих послуг, відповідно до актів виконаних робіт (наданих послуг) та товарно-транспортних накладних за цим Договором протягом строку його дії.

За умовами п. 3.3. Договору, вартість послуг із захоронення відходів та орієнтовна ціна договору визначаються відповідно до умов цінової пропозиції, яка зазначена у додатку №1 до договору Специфікації №1, що є невід`ємною частиною цього договору.

Відповідно до п. 3.5. Договору, зміна розміру вартості послуг оформлюється додатковою угодою, яка підписується представниками сторін, скріплюється печатками та є невідємною частиною цього договору. Якщо замовник у 10-ти денний термін письмово надішле свої зауваження, новий розмір вартості послуг вважається погоджений сторонами з дати, що вказана у додатковій угоді.

Одиницею виміру обсягу надання послуг захоронення відходів є тонни (т) (п. 4.1. Договору).

Згідно п. 4.2. Договору, оплата послуг здійснюється замовником на підставі рахунку-фактури та акта наданих послуг, підписаного представниками обох сторін, протягом 10 робочих днів від дня узгодження (підписання) акта.

У п. 4.3. Договору сторони погодили, що фактичний обсяг наданих послуг із приймання та захоронення відходів визначається виконавцем згідно відомостей щодо обсягів прийнятих відходів, зазначених у товарно-транспортних накладних.

Розрахунковим періодом є календарний місяць (п. 4.4. Договору).

За умовами п. 4.5. Договору, акт про виконані роботи (надані послуги) складається виконавцем і передається замовнику поштою рекомендованим листом або кур`єром не пізніше 7 числа місяця, наступного за звітним.

Положеннями п. 4.6. Договору передбачено, що підписаний замовником акт або письмова відмова від його підписання із вказівкою на причину відмови надається/надсилається поштою рекомендованим листом або кур`єром протягом 5 робочих днів від дня отримання акта.

У випадку неповернення замовником акту здачі-прийняття робіт, або необґрунтованої відмови від його підписання протягом 5 робочих днів з моменту його отримання, він вважається узгодженим(4.7. Договору).

За умовами п.9.1. Договору, з врахуванням протоколу розбіжностей від 27.01.2023, умови даного договору застосовуються до відносин, що виникли між сторонами з 01.02.2023, строк дії договору закінчується 28.02.2023.

Також до договору №1 від 23.01.2023 підписано сторонами додаток №1 - специфікацію, де зазначено, що вартість послуг за тону складає 266,06 грн.

У Додатку №2 до Договору сторони погодили перелік транспортних засобів та мехінізмів замовника, що заїжджають на полігон.

Рішенням Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області №10 від 11.02.2022 «Про затвердження тарифів на послуги з прийому та захороненню на полігоні твердих побутових відходів для ТОВ "КОМУНТРАНС" затверджено для ТОВ "КОМУНТРАНС" відповідні тарифи.

Однак, як встановлено судом із відкритих джерел, в червні 2022 року КП Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС" звернулось до суду з адміністративним позовом до Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ТОВ "КОМУНТРАНС", в якому позивач просив визнати протиправним та нечинним рішення виконавчого комітету Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області №10 від 11 лютого 2022 року «Про затвердження тарифів на послуги з прийому та захороненню на полігоні твердих побутових відходів для ТОВ "КОМУНТРАНС".

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 26.12.2022 року позов задоволено.

Однак Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08 лютого 2023 року по справі №420/8007/22 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2022 року скасовано та прийнято по справі нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог Комунального підприємства Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС".

На підтвердження обсягу переданих твердих побутових відходів за квітень-грудень 2023 позивач подав до справи ТТН.

Згідно матеріалів справи, позивачем, щомісячно на адресу відповідача направлялись:

- Супровідний лист №К-20 від 02 травня 2023 р. із доданими до нього рахунком №53 від 28.04.2023 та актом наданих послуг№4 від 28.04.2023;

- Супровідний лист №К-21 від 08 травня 2023 р. із доданими до нього виправленим рахунком №53 від 28.04.2023 та актом наданих послуг №4 від 28.04.2023 на суму 368 180,48 грн;

- Супровідний лист №К-23 від 02 червня 2023 р. із доданими до нього рахунком на оплату №59 від 31.05.2023 та актом наданих послуг №5 від 31.05.2023 на суму 436 612,44 грн;

- Супровідний лист №К-27 від 03 липня 2023 р. із доданими до нього рахунком на оплату №71 від 30.06.2023 та актом наданих послуг №6 від 30.06.2023 на суму 419 001,93 грн;

- Супровідний лист №К-28 від 02 серпня 2023 р. із доданими до нього рахунком на оплату №81 від 31.07.2023 та актом наданих послуг №7 від 31.07.2023 на суму 414 164,96 грн;

- Супровідний лист №К-31 від 04 вересня 2023 р. із доданими до нього рахунком на оплату №94 від 31.08.2023 та актом наданих послуг №8 від 31.08.2023 на суму 450 446,23 грн;

- Супровідний лист №К-33 від 06 жовтня 2023 р. із доданими до нього рахунком на оплату №116 від 30.09.2023 та актом наданих послуг №9 від 30.09.2023 на суму 432 496,49 грн;

- Супровідний лист №К-34 від 02 листопада 2023 р. із доданими до нього рахунком на оплату №152 від 31.10.2023 та актом наданих послуг №10 від 31.10.2023 на суму 430 995,92 грн;

- Супровідний лист №К-42 від 04 грудня 2023 р. із доданими до нього рахунком на оплату №173 від 30.11.2023 та актом наданих послуг №176 від 30.11.2023 на суму 428 214,26 грн;

- Супровідний лист №К-1 від 02 січня 2024 р. із доданими до нього рахунком на оплату №212 від 31.12.2023 та актом наданих послуг №12 від 31.12.2023 на суму 516 105,85 грн.

Між тим, на адресу позивача від відповідача скеровувались листи із повідомленням, що за умови залишення чинним рішення виконавчого комітету Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області № 10 від 11 лютого 2022 року за результатами остаточного вирішення справи, відповідачем будуть підписані Акт надання послуг та в подальшому будуть сплачені виставлені рахунки в повному об`ємі:

1.№419 від 05.05.2023;

2.№9 від 05.01.2024;

3.№1358 від 08.12.2023;

4.№1141 від 06.11.2023;

5.№1061 від 10.10.2023;

6.№918 від 11.09.2023;

7.№803 від 06.07.2023;

8.№736 від 06.07.2023;

9.№572 від 07.06.2023.

На підтвердження проведення оплати по Договору №1 від 23.01.2023 за послуги надані у квітні-грудні 2023 в матеріалах справи містяться наступні платіжні інструкції:

1.№8637 від 18.06.2023 на суму 50000,00 грн;

2.№8351 від 19.06.2023 на суму 50000,00 грн;

3.№8357 від 20.06.2023 на суму 50000,00 грн;

4.№8365 від 21.06.2023 на суму 50000,00 грн;

5.№8383 від 23.06.2023 на суму 114181,39 грн;

6.№8342 від 26.06.2023 на суму 50000,00 грн;

7.№8390 від 27.06.2023 на суму 50000,00 грн;

8.№8400 від 28.06.2023 на суму 50000,00 грн;

9.№8399 від 30.06.2023 на суму 62000,00 грн;

10.№8416 від 03.07.2023 на суму 50000,00 грн;

11.№8426 від 04.07.2023 на суму 51283,51 грн;

12.№8438 від 17.07.2023 на суму 50000,00 грн;

13.№8508 від 18.07.2023 на суму 50000,00 грн;

14.№8511 від 19.07.2023 на суму 82800,00 грн;

15.№19/07/2023 від 19.07.2023 на суму 17200,00 грн;

16.№8515 від 20.07.2023 на суму 50000,00 грн;

17.№8521 від 21.07.2023 на суму 50647,49 грн;

18.№15/08/2023 від 15.08.2023 на суму 50000,00 грн;

19.№8655 від 17.08.2023 на суму 50000,00 грн;

20.№8652 від 18.08.2023 на суму 50000,00 грн;

21.№8660 від 21.08.2023 на суму 97176,80 грн;

22.№8845 від 20.09.203 на суму 50000,00 грн;

23.№8848 від 21.09.2023 на суму 150000,00 грн;

24.№22/09/2023 від 22.09.2023 на суму 30809,69 грн;

25.№8856 від 22.09.2023 на суму 92400,00 грн;

26.№9052 від 27.10.2023 на суму 56000,00 грн;

27.№9057 від 30.10.2023 на суму 50000,00 грн;

28.№9067 від 31.10.2023 на суму 50000,00 грн;

29.№9079 від 01.11.2023 на суму 50000,00 грн;

30.№9080 від 02.11.2023 на суму 50000,00 грн;

31.№03/11/2023 від 03.11.2023 на суму 54330,21 грн;

32.№8616 від 22.12.2023 на суму 54400,00 грн;

33.№9282 від 22.12.2023 на суму 45600,00 грн;

34.№9331 від 25.12.2023 на суму 145000,00 грн;

35.№9333 від 26.12.2023 на суму 64253,43 грн;

36.№9328 від 01.01.2024 на суму 50000,00 грн;

37.№9281 від 26.01.2024 на суму 70000,00 грн;

38.№8785 від 26.01.2024 на суму 55000,00 грн;

39.№8471 від 29.01.2024 на суму 132 257,55 грн;

40.№9212 від 01.04.2024 на суму 33000,00 грн;

41.№9215 від 02.04. 2024 на суму 27922,56 грн;

42.№9637 від 04.03.2024 на суму 30000,00 грн;

43.№9647 від 05.03.2024 на суму 40000,00 грн;

44.№9079 від 06.03.2024 на суму 26000,00 грн;

45.№9650 від 07.03.2024 на суму 11000,00 грн;

46.№9702 від 27.03.2024 на суму 44350,00 грн.

47.№9191 від 27.03.2024 на суму 24050,00 грн;

48.№9663 від 28.03.2024 на суму 40500,00 грн;

49.№9196 від 28.03.2024 на суму 9500,00 грн;

50.№9209 від 29.03.2024 на суму 17000,00 грн;

51.№9789 від 29.03.2024 на суму 33000,00 грн;

52.№9786 від 01.04.2024 на суму 17000,00 грн;

53.№9804 від 02.04.2024 на суму 17000,00 грн.

Так, відсутність повної та своєчасної оплати Комунальним підприємством Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС" вартості отриманих послуг із захоронення безпечних побутових відходів і стало підставою для звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "КОМУНТРАНС" з позовом до суду.

5. Позиція суду.

Відповідно до ст. 175 Господарського кодексу України, майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Статтею 174 Господарського кодексу України визначено, що підставою виникнення господарських зобов`язань зокрема є господарські договори та інші угоди, передбачені законом, а також угоди, не передбачених законом, але такі, які йому не суперечать.

Згідно ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України зарахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

У відповідності до ст.509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу. Зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.

В силу вимог ч.1 ст.525 Цивільного кодексу України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

За приписами ч.1. ст. 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно з частиною 2 статті 509 Цивільного кодексу України, зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 Цивільного кодексу України.

Положеннями п.1 ч.2 ст.11 Цивільного кодексу України встановлено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договір, а в силу вимог ч.1 ст.629 Цивільного кодексу України, договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ч.1 ст.901 ЦК України, за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Як встановлено судом, між КП Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС" (замовник) та ТОВ "КОМУНТРАНС" (виконавець) було укладено договір №1 надання послуг із захоронення безпечних побутових відходів від 23.01.2023, відповідно до умов п. 1.1. якого, виконавець зобов`язується надати замовникові послуги із захоронення безпечних побутових відходів (ДК 021:2015:90510000-5), а замовник прийняти і оплатити ці послуги у порядку та на умовах, визначених цим договором.

За умовами п.9.1. Договору, з врахуванням протоколу розбіжностей від 27.01.2023, умови даного договору застосовуються до відносин, що виникли між сторонами з 01.02.2023, строк дії договору закінчується 28.02.2023.

Таким чином, як встановлено судом вище, за укладеним 23.01.2023 між КП Ізмаїльської міської ради Житсервіс та ТОВ "КОМУНТРАНС" договором №1 про надання послуг із захоронення безпечних побутових відходів позивачем відповідачу у квітні-грудні 2023 були надані послуги поза межами дії вказаного Договору.

Положеннями ч.ч.1, 2 ст.530 ЦК України передбачено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Як встановлено судом, ТОВ "КОМУНТРАНС" надавались, а КП Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС" отримувались послуги із захоронення безпечних побутових відходів, після чого виконавцем були скеровані на адресу замовника вимоги, що оплати отриманих відповідачем послуг, а саме: супровідні листи із доданими до них рахунками на оплату та актами надання послуг.

Однак казані послуги були частково оплачені відповідачем на суму 2 795 662,63 грн.

При цьому, додані до матеріалів справи платіжні інструкції у призначенні платежу містять посилання на номери рахунків, згідно яких відповідачем здійснюється оплата отриманих послуг.

Водночас суд зауважує, що всі рахунки на оплату містять зазначення Договору, на виконання якого здійснюється така оплата, а саме Договір № 1 від 23.01.2023, що у свою чергу спростовує твердження відповідача про те, що 01.03.2023 між сторонами було укладено новий договір у спрощений спосіб, а вартість послуг та порядок її визначення, сторони встановили за офертою КП "ЖИТСЕРВІС".

У листах, які направлялись відповідачем позивачу, а саме: №419 від 05.05.2023, №9 від 05.01.2024, №1358 від 08.12.2023, №1141 від 06.11.2023, №1061 від 10.10.2023, №918 від 11.09.2023, №803 від 06.07.2023, №736 від 06.07.2023, №572 від 07.06.2023, Комунальне підприємство Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС" посилалось на п. 3.1. Договору, а також повідомлялось, що остаточне рішення по справі №420/8007/22 не прийнято, а за умови залишення чинним рішення виконавчого комітету Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області № 10 від 11 лютого 2022 року за результатами остаточного вирішення справи, відповідачем будуть підписані Акт надання послуг та в подальшому будуть сплачені виставлені рахунки в повному об`ємі.

Тобто відповідачем не заперечувались надані послуги, ні те що, але зазначалось, що оплата буде здійснена у повному обсязі після вирішення справи №420/8007/22.

Водночас, щодо чинності/нечинності рішення Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області №10 від 11.02.2022 «Про затвердження тарифів на послуги з прийому та захороненню на полігоні твердих побутових відходів для ТОВ "КОМУНТРАНС", яким визначено тарифи на відповідні послуги, про застосування якого сторони також домовились у п.3.1. договору №1 від 23.01.2023 з врахуванням протоколу розбіжностей від 27.01.2023, суд зазначає таке:

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08.02.2023 по справі № 420/8007/22 встановлено правомірність та чинність рішення Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області №10 від 11.02.2022 «Про затвердження тарифів на послуги з прийому та захороненню на полігоні твердих побутових відходів для ТОВ "КОМУНТРАНС", за яким нараховував вартість послуг позивач.

Вказана постанова набрала законної сили 08.02.2023 та скасована у встановленому законом порядку не була. Мало місце касаційне оскарження постанови суду апеляційної інстанції у справі №420/8007/22, наразі, касаційне провадження не завершене, але постанова є чинною з моменту її прийняття.

Отже, суд вбачає, що, за таких умов позивачем правомірно нараховано вартість послуг відповідно до тарифів, встановлених у рішенні Саф`янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області №10 від 11.02.2022, чинних на момент надання послуг, що робить необґрунтованою і неправомірною відмову від оплати послуг.

Таким чином суд вбачає, що за квітень - грудень 2023 по договору №1 від 23.01.2023 позивач надав відповідачу послуги на суму 3 896 218,56 грн (відповідач факт та обсяг наданих у квітні - грудні 2023 послуг не заперечує).

Між тим, як встановлено судом, загальна сума вартості оплачених відповідачем послуг складає 2 795 662,63 грн.

Отже, несплаченою відповідачем є сума вартості наданих у квітні - грудні 2023 послуг в розмірі 1 110 555,93 грн, внаслідок чого підлягає частковому задоволенню позовна вимога позивача про стягнення з відповідача основного боргу.

Щодо вимог про стягнення з відповідача 3% річних та інфляційних витрат, суд зазначає наступне:

Згідно ст. 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

За ч.1,2 ст.612 Цивільного кодексу України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом. Боржник, який прострочив виконання зобов`язання, відповідає перед кредитором за завдані простроченням збитки і за неможливість виконання, що випадково настала після прострочення.

Відповідальність за порушення грошового зобов`язання передбачена статтею 625 Цивільного кодексу України.

Так за ч. 1 ст. 625 Цивільного кодексу України, боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання.

Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом (ч. 2 ст. 625 ЦК України).

Варто зауважити, що передбачені частиною 2 статті 625 Цивільного кодексу України, інфляційні втрати і 3% річних за своєю правовою природою не мають характеру штрафних санкцій, а є способом захисту майнового права та інтересу кредитора шляхом отримання від боржника компенсації (плати) за користування ним коштами, належними до сплати кредиторові (наведена правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 18 грудня 2018 року у справі №908/639/18, від 05.07.2018 у справі №905/978/17, від 11.05.2018 у справі №922/3087/17 та від 26.04.2018 у справі №910/11857/17).

Проценти, що стягуються за прострочення виконання грошового зобов`язання за частиною другою статті 625 Цивільного кодексу України є спеціальним видом відповідальності за таке порушення зобов`язання. На відміну від процентів, які є звичайною платою за користування грошима, до них застосовуються загальні норми про цивільно-правову відповідальність.

Велика Палата Верховного Суду вже звертала увагу, що нарахування інфляційних втрат на суму боргу та трьох процентів річних відповідно до статті 625 ЦК України є мірою відповідальності боржника за прострочення грошового зобов`язання, оскільки виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів унаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації боржника за неналежне виконання зобов`язання. Подібні висновки сформульовані, зокрема, в постановах Великої Палати Верховного Суду від 19 червня 2019 року у справах № 703/2718/16-ц та № 646/14523/15-ц та підтверджені постановою ВП ВС від 04.02.2020 року у справі № 912/1120/16.

Вимагати сплати суми боргу з врахуванням індексу інфляції, а також 3 % річних є правом кредитора, яким останній наділений в силу нормативного закріплення зазначених способів захисту майнового права та інтересу.

Передбачене законом право кредитора вимагати сплати боргу з урахуванням індексу інфляції та процентів річних є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утриманими ним грошовими коштами.

При перевірці здійсненого позивачем розрахунку інфляційних втрат у сумі 23 726,40 грн, за вибрані позивачем періоди, судом встановлено їх обґрунтованість та арифметичну правильність.

Водночас, при перевірці здійсненого позивачем розрахунку 3% річних судом встановлено його хибність, оскільки позивачем при розрахунку 3% річних щодо наданих позивачем у листопаді 2023 року послуг, не враховано здійснені відповідачем проплати згідно платіжних інструкцій: №9281 від 26.01.2024 на суму 70000,00 грн, №8785 від 26.01.2024 на суму 55000,00 грн, №8471 від 29.01.2024 на суму 132 257,55 грн.

Так за розрахунком суду розмір 3% річних щодо вартості отриманих відповідачем послуг у листопаді 2023 року складає 1 590,78 грн.

Період прострочення грошового зобов`язання:Кількість днів у періодіСумаз 12/12/2023 до 31/12/2023 428 214,26 x 3 % x 20 : 365 : 10020703,91 грн.з 01/01/2024 до 25/01/2024 378 214,26 x 3 % x 25 : 366 : 10025775,03 грн.з 26/01/2024 до 28/01/2024 253 214,26 x 3 % x 3 : 366 : 100362,27 грн.з 29/01/2024 до 02/02/2024 120 956,71 x 3 % x 5 : 366 : 100549,57 грн.

Щодо здійсненого позивачем розрахунку 3% річних на решту заборгованості, за обрані позивачем періоди, судом встановлено їх обґрунтованість та арифметичну правильність.

Враховуючи вищевстановлене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог щодо стягнення 3% річних частково, в загальній сумі 17 509,85 грн.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Згідно ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи що в матеріалах справи відсутні докази належного виконання відповідачем обов`язку з оплати отриманих послуг із захоронення безпечних побутових відходів та з урахуванням здійсненого судом розрахунку 3% річних, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог .

Відповідно до п.2 ч.1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 126, 129, 130, 231, 232, 233, 236-238, 240, 241 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з Комунального підприємства Ізмаїльської міської ради "ЖИТСЕРВІС" (68600, Одеська обл., Ізмаїльський р-н, місто Ізмаїл, вул. Болградська, будинок 98; код ЄДРПОУ 21009324) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КОМУНТРАНС" (68672, Одеська обл., Ізмаїльський р-н, село Стара Некрасівка, вул. Ізмаїльська, буд. 38; код ЄДРПОУ 31847394) основний борг у розмірі 1 100 555/один мільйон сто тисяч п`ятсот п`ятдесят п`ять/грн 93 коп., інфляційні втрати у розмірі 23 726/двадцять три тисячі сімсот двадцять шість/грн 40 коп., 3% річних у розмірі 17 509/сімнадцять тисяч п`ятсот дев`ять/грн 85 коп., а також 13 701/тринадцять тисяч сімсот одна/грн 51 коп. витрат по сплаті судового збору.

3. В решті позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та підлягає оскарженню до Південно-західного апеляційного господарського суду в порядку ст.256 ГПК України.

Повне рішення складено 25 липня 2024 року.

Суддя Ю.М. Невінгловська

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення15.07.2024
Оприлюднено29.07.2024
Номер документу120625589
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —916/463/24

Постанова від 04.11.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Постанова від 04.11.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 29.10.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 29.10.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 23.09.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 23.09.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 02.09.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 19.08.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Рішення від 01.08.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

Рішення від 15.07.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Невінгловська Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні