Рішення
від 03.07.2024 по справі 578/1853/23
КРАСНОПІЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Рішення

Іменем України

03 липня 2024 року

смт Краснопілля

справа № 578/1853/23

провадження № 2/578/88/24

Краснопільський районний суд Сумської області в складі головуючого судді Косар А. І.

розглянув увідкритому судовомузасіданні вселищі КраснопілляСумського районуСумської областів порядкузагального позовного провадження цивільну справу

за позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою, здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗЕРНЕ»

до ОСОБА_1

про конфіскацію земельних ділянок

учасники судового провадження:

прокурор Явтушенко Ю. О.

секретар судового засідання Литвин А. В.

та установив:

1. Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У грудні 2023 року Перший заступник керівника Сумської окружної прокуратури звернувся з інтересах держави в особі Головного управлінняДержгеокадастру уСумській області,третя особа,яка незаявляє самостійнихвимог щодопредмету спору:Товариство зобмеженою відповідальністю«ЗЕРНЕ» /далі - ТОВ«ЗЕРНЕ»/ з позовною вимогою конфіскувати у власність держави три земельні ділянки з кадастровими номерами 5922385400:08:001:0155 площею 0,6843 га, 5922385400:07:003:0003 площею 4,5223 га та 5922385400:08:004:0131 площею 0,4912 га, розташовані на території Самотоївського старостинського округу Краснопільської селищної ради Сумського району Сумської області, належні іноземці ОСОБА_1 . Також вирішити питання щодо судових витрат.

Позовну заяву прокурор мотивував тим, щона підставі Свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 15.07.2021 за ОСОБА_1 , країна громадянства: Російська Федерація, відбулася державна реєстрація права власності на спірні земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського призначення, розташовані на території Самотоївського старостинського округу Краснопільської селищної ради Сумського району Сумської області. На підставі договору оренди від 01.08.2021, укладеного між ОСОБА_1 та ТОВ «ЗЕРНЕ», остання передала спірні земельні ділянки в оренду на строком на 15 років. Правові підстави позову: стст. 13,14,41 Конституції України, стст. 22, 80,81,145 Земельного кодексу України /далі ЗК/; пункт 10 частини 1 статті 346, статті 356 Цивільного кодексу України /далі ЦК/. З посиланням на норми Конституції України /стст 13.14,41/, Земельного кодексу України /стст 80,81,145/, Прокурор доводить, що ОСОБА_1 як іноземець порушила процедуру використання земель сільськогосподарського призначення та не відчужила їх упродовж року після набуття права власності. На даний час без перешкод використовує спірні земельні ділянки на території України. Наслідки порушення іноземцем процедури використання земель сільськогосподарського призначення, передбачено у чч. 2,4 статті 145 ЗК. Так, така земельна ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду. Конфіскована земельна ділянка за рішенням суду підлягає продажу на земельних торгах. Ця норма є імперативною та не передбачає винятків.

Обґрунтовуючи підстави представництва інтересів держави в особі Головного управлінняДержгеокадастру уСумській області за правилами статті 23 Закону України "Про прокуратуру", Прокурор, серед іншого, вказує на те, що не вжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватись як бездіяльність відповідного органу. У цій справі представництво інтересів держави в суді здійснюється прокурором, який виконує субсидіарну роль щоб ці інтереси не залишились незахищеними. Зазначене відповідає практиці Європейського суду з прав людини та узгоджується з правовим позиціями Верховного Суду. Обраний спосіб захисту порушеного права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які ОСОБА_1 незаконно використовує, є ефективним та належним способом захисту порушених прав держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, визначений у статті 81 ч.4 ЗК. Будучи обізнаним про порушення іноземцемпроцедури використанняземель сільськогосподарськогопризначення листом Сумськоїї окружної прокуратури за № 10-3424/0/1-23 від 13.12.2023, управління підтвердило , що не зверталося з позовною заявою до ОСОБА_2 через відсутність коштів на представництво у суді та не заперечує щодо звернення прокуратурою з вказаним позовом.

Обґрунтовуючи залучення до участі у справі третьої особи: ТОВ «ЗЕРНЕ», Прокурор, серед іншого, вказує на те, що рішення суду може вплинути на права/обов`язки товариства, оскільки останнє заключило з відповідачем договір оренди щодо спірних земельних ділянок, та використовує їх.

Процесуальні дії по справі:

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28.12.2023 головуючим суддею визначено Алевтину Іванівну Косар.

01 січня 2024 року Краснопільський районний судом Сумської області /далі суд/ ухвалою забезпечив позовшляхом накладенняарешту наземельні ділянки:5922385400:08:001:0155площею 0.6843га,5922385400:08:004:0131площею 0.4912га,5922385400:07:003:0003площею 4.5223га,які розташованіна територіїСамотоївського старостинськогоокругу Краснопільськоїселищної радиСумського районуСумської області, та заборони відповідачу розпоряджатися, змінювати цільове призначення, здійснювати перетворення, поділ, об`єднання вказаної земельних ділянок.

05 січня 2024 року суд ухвалою прийняв позовну заяву та відкрив провадження у справі Єдиний унікальний номер 578/1853/23, розгляд справи здійснив в порядку загального позовного провадження з викликом відповідача через оголошення на офіційному вебсайті судової влади України. Підготовче засідання призначено на 15 березня 2024 року з 15:00 год.

15 березня 2024 року суд ухвалою закрив підготовче провадження та призначено справу до розгляду справи по суті на 01.04.2024 з 15:15 год. 01.04.2024 справу знято з розгляду у зв`язку з тривалою повітняною тривогою в регіоні розташування суду. Судове засідання призначено на 13.05.2024, яке протоколоною ухвалою відкладено до 03.07.2024. у зв`язку з неявкою сторін без поважних причин. Клопотання про розгляд справи за відсутності позивача не надійшло.

03.07.2024 після виходу суду з нарадчої кімнати оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду про задоволення позову.

Аргументи учасників справи

У судовому засіданні 03.07.2024 прокурор підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити з підстав, викладених в позові.

Головне управління Держгеокадастру у Сумській області явку представника не забезпечило, про дату,час тамісце розглядусправи повідомлененалежним чином. У письмових поясненнях щодо позову Прокурора /вх №ЕП від 22.02.2024/, позов підтримує та підтверджує, що іноземцем ОСОБА_1 спірні земельні ділянки сільськогосподарського призначення не відчужені, а передані в оренду на строк 15 років, до 01.08.2036 з автоматичним продовженням дії договору, тому підлягають конфіскації у порядку, визначеному чинним законодавством.

Неявка представника позивача, за таких обставин, не перешкоджає розгляду справи.

Відповідач про дату, час та місце розгляду справи повідомлялася шляхом публікації оголошення про виклик на вебсайті судової влади України, оскільки можливість надання доручення про виручення документів та виклик відповідача в судове засідання в порядку міжнародної правової допомоги відсутня внаслідок повномасштабного вторгнення рф на територію України.

Відповідач в судове засідання не прибула, відзиву на позов не подала, заяви про відкладення розгляду справи чи розгляд справи у її відсутності суду не надходили.

Третя особа ТОВ«ЗЕРНЕ» явку представника не забезпечило, про дату, час та місце розгляду справи повідомлене належним чином.

У відповідності до вимог статті 191 ЦПК спір вирішено за наявними матеріалами справи.

Фактичні обставини, встановлені судом, зміст спірних правовідносин та мотиви суду

Постановою Верховної Ради України № 807-ІХ від 17.07.2020 Про утворення та ліквідацію районів, що набрала чинності 19.07.2020, змінений адміністративно-територіальний устрій нашої Держави. Зокрема, відповідно до підпункту 18 пункту 3 та абзацу 4 підпункту 18 пункту 1 цієї Постанови ліквідований Краснопільський район Сумської області та утворений Сумський район Сумської області (з адміністративним центром у місті Суми) у складі територій Бездрицької сільської, Верхньосироватської сільської, Білопільської міської, Ворожбянської міської, Краснопільської селищної, Лебединської міської, Миколаївської селищної, Миколаївської сільської, Миропільської сільської, Нижньосироватської сільської, Річківської сільської, Садівської сільської, Степанівської селищної, Сумської міської, Хотінської селищної, Юнаківської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.

З матеріалів СПАДКОВОЇ СПРАВИ № 646/2018 до майна померлої ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , слідує, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , країна громадянства: Російська Федерація, місце проживання зареєстровано за адресою: АДРЕСА_1 , державним нотаріусом Сумської міської державної нотаріальної контори ЧЕРНЕТЧЕНКО Т. М. видані СВІДОЦТВА ПРО ПРАВО НА СПАДЩИНУ ЗА ЗАПОВІТОМ від 15 липня 2021 року на спадщину, яка складається з:

земельної ділянки площею 0.4912 га наданої для товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована за адресою: Сумська область, Краснопільський район, Самотоївська сільська рада, кадастровий номер: 5922385400:08:004:0131;

земельної ділянки площею 0.6843 га наданої для товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована за адресою: Сумська область, Краснопільський район, Самотоївська сільська рада, кадастровий номер: 5922385400:08:001:0155;

земельної ділянки площею 4.5223 га наданої для товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована за адресою: Сумська область, Краснопільський район, Самотоївська сільська рада, кадастровий номер: 5922385400:07:003:0003.

З інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта номер 355989939 від 27.11.2023, номер 355989887 від 27.11.2023, номер 355989805 від 27.11.2023 слідує, що земельна ділянка площею 0.4912 га кадастровий номер:5922385400:08:004:0131; земельна ділянка 0.6843 га кадастровий номер:5922385400:08:001:0155; земельна ділянка НОМЕР_1 га кадастровий номер: 5922385400:07:003:0003 відповідачем ОСОБА_1 передані в оренду ТОВ «ЗЕРНЕ» на підставі договору оренди землі серія та номер: б/н виданий 02.01.2018, додаткової угоди до договору оренди землі виданий 01.08.2021 (строк 18 р. Дата закінчення дії: 02.01.2036, з автоматичним продовженням дії договору, з правом передачі в піднайм).

Відповідно до статті 2 Цивільного процесуального кодексу України /далі ЦПК/, завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором /статті 5 ЦПК/).

Відповідно до принципу диспозитивності цивільного судочинства (статті 13 ЦПК) суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Згідно з чч. першою, другою статті 263 ЦПК судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Під час ухвалення рішення суд вирішує, зокрема, такі питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги і заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин, яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин, чи слід задовольнити позов або в позові відмовити /стаття 264 ЦПК/.

Відповідно до статті 81 ЦПК, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

У цій справі, відповідач ОСОБА_1 на момент успадкування зазначених вище земельних ділянок та державної реєстрації права власності була громадянином Російської Федерації, упродовж року після набуття права власності на спірні земельні ділянки сільськогосподарського призначення (з 15.07.2021 по даний час) не відчужила їх, володіє до цього часу.

На даний час у Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗЕРНЕ» (код ЄДРПОУ:23641279) на спірні земельні ділянки виникло речове право оренди земельних ділянок.

Згідно із частиною 1 «Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади який реалізує державну політику у сфері державного нагляду (контролю), зокрема, в агропромисловому комплексі в частині дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Таким чином, враховуючи зазначені положення законодавства саме Головне управлінняДержгеокадастру уСумській області є уповноваженим органом щодо здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності та в даному випадку, з урахуванням чч. другої, четвертої статті 145 ЗК, звернення до суду із позовом про конфіскацію земельних ділянок.

Враховуючи виявлені порушення та зазначені положення законодавства, керуючись статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», окружною прокуратурою Головному управлінню Держгеокадастру у Сумській області надіслано лист про виявлені порушення із вимогою вжити заходи щодо їх усунення, у тому числі в судовому порядку.

Разом із цим, уповноваженим державою органом заходи щодо конфіскації земельних ділянок в дохід держави не вжито, листом від 14.12.2023 № 10-18-0.6-3360/2-23 повідомлено окружну прокуратуру про відсутність коштів на сплату судового збору як причину невжиття заходів, що дає підстави прокурору вживати заходи представництва інтересів держави в суді. Крім того, Головне управління Держгеокадастру у Сумській області у листі просить вжити заходи представницького характеру, спрямовані на захист інтересів держави.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 131-1 Конституції України на прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Таким чином, судом достовірно встановлено, що звернення Сумської окружної прокуратури з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області повністю узгоджується з вимогами статті 23 Закону України «Про прокуратуру» та статті 56 ЦПК.

Аналогічні висновки щодо наявності підстав для представництва прокурором інтересів держави викладено у постановах Верховного Суду від 17.10.2018 у справі N9 910/11919/17, від 17.03.2021 у справі № 264/7493/18.

За приписами частини четвертої статті 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень.

Сумською окружною прокуратурою листом від 27.12.2023 повідомлено позивача про встановлення прокурором підстав для представництва інтересів держави у суді та намір звернутись із позовом до суду /ас 16/.

Так, згідно зі статтею 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу.

Згідно зі стст. 319, 321 Цивільного кодексу України, кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Право власності набувається в порядку, визначеному законом. Власність зобов`язує. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (стаття 14 Конституції України).

Правовий статус та порядок використання, зокрема, земель сільськогосподарського призначення визначено Земельним кодексом України.

У відповідності до чч. 1-3 статті 1 ЗК земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Згідно з чч. 1-2 статті 22 ЗК, землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. До земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).

Частинами 2-3 статті 78 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, Земельного кодексу України, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Набуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється з урахуванням вимог цього Кодексу /частина пята статті 22 ЗК/.

Суб`єктами права приватної власності на землю згідно зі статтею 80 Земельного кодексу України визначено громадян України та юридичних осіб. Проте, з урахуванням змісту частини другої статті 81 та інших норм Земельного кодексу України, суб`єктами права приватної власності на землю визнаються також іноземні громадяни та особи без громадянства.

Зокрема, іноземні громадяни та особи без громадянства відповідно до частини другої статті 81 ЗК можуть набувати права власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, а також на земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві приватної власності.

Згідно із частиною третьою статті 81 ЗК іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки відповідно до частини другої цієї статті у разі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) викупу земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві власності; в) прийняття спадщини.

Відповідно до статті 125 ЗК, право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації таких прав.

Особливості правових підстав набуття та припинення права власності на об`єкти нерухомого майна іноземцями (особами без громадянства) встановлені нормами розділу V Закону України «Про міжнародне приватне право», положеннями Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України.

Відповідно до чч. першої, другої статті 38 Закону України «Про міжнародне приватне право» право власності та інші речові права на нерухоме та рухоме майно визначаються правом держави, у якій це майно знаходиться, якщо інше не передбачено законом. Належність майна до нерухомих або рухомих речей, а також інша класифікація майна визначаються правом держави, у якій це майно знаходиться.

Згідно з частиною першою статті 39 даного Закону, виникнення та припинення права власності та інших речових прав визначається правом держави, у якій відповідне майно перебувало в момент, коли мала місце дія або інша обставина, яка стала підставою для виникнення або припинення права власності та інших речових прав, якщо інше не передбачено законом або міжнародним договором України.

Якщо спірні земельні ділянки, які належать до нерухомого майна (частина перша статті 181 ЦК), знаходяться на території України, то на них поширюється дія права України.

Відповідно до частини п`ятої статті 22 Земельного кодексу України, набуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється з урахуванням вимог статті 130 цього Кодексу, а саме: іноземцям, особам без громадянства та юридичним особам заборонено набувати частки у статутному (складеному) капіталі, акції, паї, членство у юридичних особах (крім як у статутному (складеному) капіталі банків), які є власниками земель сільськогосподарського призначення.

Одночасно за змістом частини четвертої статті 81 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню.

Згідно пункту «е» частини першої статті 140 Земельного кодексу України, однією з підстав примусового припинення права власності на земельну ділянку є невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

В разі невиконання вимог закону про невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк настають наслідки, передбачені ч ч. другої, четвертої статті 145 Земельного кодексу України, а саме, така ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду. Позов про конфіскацію земельної ділянки подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель. Конфіскована земельна ділянка за рішенням суду підлягає продажу на земельних торгах.

Пунктом 10 частини першої статті 346 Цивільного кодексу України визначено конфіскацію як одну з підстав припинення права власності.

Згідно із статтею 356 Цивільного кодексу України до особи може бути застосовано позбавлення права власності на майно за рішенням суду як санкція за вчинення правопорушення (конфіскація) у випадках, встановлених законом.

Конфісковане майно переходить у власність держави безоплатно, крім випадків, визначених законом. Обсяг та порядок конфіскації майна встановлюються законом.

Частиною п`ятою статті 41 Конституції України визначено, що конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом.

Враховуючи, що відповідач ОСОБА_1 , будучи громадянином Російської Федерації, упродовж року після набуття права власності на спірні земельні ділянки сільськогосподарського призначення (з 15.07.2021 по даний час) не відчужила їх, що є порушенням вимог земельного законодавства, є підстави для їх конфіскації у власність держави.

Поряд із цим, про відсутність у відповідача наміру виконати обов`язок щодо відчуження оспорюваних земельних ділянок, також, свідчить факт дії на сьогодні договору оренди землі з Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗЕРНЕ».

Обраний спосіб захисту порушеного права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які відповідач незаконно використовує, є ефективним та належним способом захисту порушених прав держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, як уповноваженого органу на здійснення функцій держави щодо конфіскації у власність держави земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які незаконно використовуються іноземними громадянами. Зазначений спосіб захисту чітко визначений частиною четвертою статті Земельного кодексу України.

Відповідно до положення статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Україною 17 липня 1997 року, кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

В своїх рішеннях Європейський суд з прав людини постійно вказує на необхідність дотримання справедливої рівноваги між інтересами суспільства та необхідністю дотримання фундаментальних прав окремої людини (наприклад, рішення від 23 вересня 1982 року у справі «Спорронг і Льоннрот проти Швеції», від 11 березня 2003 року «Новоселецький проти України», від 1 червня 2006 року «Федоренко проти України»). Необхідність забезпечення такої рівноваги відображено в структурі статті 1. Зокрема, необхідно, щоб була дотримана обґрунтована пропорційність між застосованими заходами та переслідуваною метою, якої намагаються досягти шляхом позбавлення особи її власності.

Таким чином, особу може бути позбавлено її власності лише в інтересах суспільства, на умовах, передбачених законом і загальним принципами міжнародного права, а при вирішенні питання про можливість позбавлення особи власності має бути дотримано справедливої рівноваги між інтересами суспільства та правами власника.

З огляду на характер спірних правовідносин не вбачається невідповідності заходу втручання держави в право власності відповідача критеріям правомірного втручання в право особи на мирне володіння майном, так і порушення принципу пропорційності, котрі сформовані у сталій практиці ЄСПЛ.

Враховуючи предмет та підстави даного позову, викладені вище фактичні обставини справи, суд доходить висновку про задоволення заявлених позивачем вимог у повному обсязі.

Щодо заходу забезпечення позову

У ційсправі, 01січня 2024року Краснопільський районний суд Сумської області ухвалою здійснив захід збезпечення позову у виді накладення арешту на земельні ділянки: кадастровий номер 5922383800:03:003:0002; кадастровий номер 5922383800:03:003:0102; кадастровий номер 5922383800:03:003:0111; кадастровий номер 5922383800:03:003:0115, та заборонив відповідачу розпоряджатися, змінювати цільове призначення, здійснювати перетворення, поділ, об`єднання вказаної земельних ділянок.

Згідно з частиною сьомою статті 158 ЦПК,у разі ухвалення судом рішення про задоволення позовузаходи забезпечення позовупродовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили або можуть бути скасовані за вмотивованим клопотанням учасника справи.

Щодо розподілу судового збору

Прокурором призверненні досуду зпозовом сплачено10736,00грн судовогозбору /платіжна Інструкція № 2243 (внутрішній номер від 314084557) від 12 грудня 2023 року; Виписка про зарахування судового збору дата поєднання 28.12.2023/,що складаєтьсяз судовогозбору,сплаченого приподанні позовноїзаяви врозмірі 8052,00грн,та судовогозбору,сплаченого приподанні заявипро забезпеченняпозову врозмірі 2684,00грн.

Відповідно до пункту 1 частини другої статті 141 ЦПК, судові витрати підлягають стягненню з відповідача на користь особи, що їх понесла.

Керуючись ст. 258, 263, 268, 354 Цивільного процесуального кодексу України, Краснопільський районний суд Сумської області,-

Ухвалив:

1. Позов Першого заступника керівника Сумської окружної прокуратури Колобиліна Максима в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою, здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Головного управління Держгеокадастру у Сумській області до ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗЕРНЕ», про конфіскацію земельних ділянок задовольнити.

2. Конфіскувати у власність держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області земельну ділянку з кадастровим номером: 5922385400:08:001:0155 площею 0.6843 га, розташовану на території Самотоївського старостинського округу Краснопільської селищної ради Сумського району Сумської області, належну громадянці російської федерації ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , паспорт громадянина російської федерації серія та номер: НОМЕР_3 , виданий 25.10.2005, видавник: відділ внутрішніх справ Московського району міста Калінінград, код підрозділу:392-003, країна громадянства: російська федерація, адреса: АДРЕСА_1 ).

3. Конфіскувати у власність держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області земельну ділянку з кадастровим номером: 5922385400:08:004:0131 площею 0.4912 га, розташовану на території Самотоївського старостинського округу Краснопільської селищної ради Сумського району Сумської області, належну громадянці російської федерації ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , паспорт громадянина російської федерації серія та номер: НОМЕР_3 , виданий 25.10.2005, видавник: відділ внутрішніх справ Московського району міста Калінінград, код підрозділу:392-003, країна громадянства: російська федерація, адреса: АДРЕСА_1 ).

4. Конфіскувати у власність держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області земельну ділянку з кадастровим номером: 5922385400:07:003:0003 площею 4.5223 га, розташовану на території Самотоївського старостинського округу Краснопільської селищної ради Сумського району Сумської області, належну громадянці російської федерації ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , паспорт громадянина російської федерації серія та номер: НОМЕР_3 , виданий 25.10.2005, видавник: відділ внутрішніх справ Московського району міста Калінінград, код підрозділу:392-003, країна громадянства: російська федерація, адреса: АДРЕСА_1 ).

5. Захід забезпечення позову, обраний на підставі ухвали Краснопільського районного суду Сумської області від 01 січня 2024 року, у виді накладення арешту на земельні ділянки: 5922385400:08:001:0155 площею 0.6843 га, 5922385400:08:004:0131 площею 0.4912 га, 5922385400:07:003:0003 площею 4.5223 га, які розташовані на території Самотоївського старостинського округу Краснопільської селищної ради Сумського району Сумської області, продовжує діятипротягом дев`яностаднів здня набраннярішенням законноїсили.

6. Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , паспорт громадянина російської федерації серія та номер: НОМЕР_3 , виданий 25.10.2005, видавник: відділ внутрішніх справ Московського району міста Калінінград, код підрозділу:392-003, країна громадянства: російська федерація, адреса: АДРЕСА_1 ) на користьСумської обласноїпрокуратури (отримувач:Сумськаобласна прокуратура,код ЄДРПОУ:03527891,UA5982017203431200001000002983в ДКСУу м.Київ,МФО 820172) витрати по сплаті судового збору у загальному розмірі 10 736 /десять тисяч сімсот тридцять шість/ грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня її проголошення, шляхом подачі апеляційної скарги до Сумського апеляційного суду.

У зв`язку з оголошенням у судовому засіданні лише вступної та резолютивної частини судового рішення строк подання апеляційної скарги обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

З інформацією щодо тексту судового рішення учасники справи можуть ознайомитися за веб-адресою Єдиного державного реєстру судових рішень: http://www.reyestr.court.gov.ua.

Інформація про сторони та інших учасників справи:

Позивач:Перший заступниккерівника Сумськоїокружної прокуратури Колобилін Максим (місцезнаходження: Україна,40000, м. Суми, вул. Магістрацька, буд. 12, ЄДРПОУ 93527891) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції:Головне управління Держгеокадастру у Сумській області місцезнаходження: Україна, 40022, м. Суми, вул. Революції Гідності, буд. 32, ЄДРПОУ 39765885.Прокуролр ЯвтушенкоЮ.О.

Відповідач: ОСОБА_1 РНОКПП: НОМЕР_2 , паспорт громадянина російської федерації серія та номер: НОМЕР_3 , виданий 25.10.2005, видавник: відділ внутрішніх справ Московського району міста Калінінград, код підрозділу:392-003, країна громадянства: російська федерація, адреса: АДРЕСА_1 .

Третя особа: ТОВ «ЗЕРНЕ» код ЄДРПОУ: 23641279, місцезнаходження: Україна, 42441, Сумська область, Сумський район, село Глибне, вул. Зруб, 1, буд 12.

Повне рішення суду складено 12.07.2024.

Суддя А. І. Косар

СудКраснопільський районний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення03.07.2024
Оприлюднено07.08.2024
Номер документу120818996
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —578/1853/23

Ухвала від 18.10.2024

Цивільне

Краснопільський районний суд Сумської області

Косар А. І.

Ухвала від 06.08.2024

Цивільне

Краснопільський районний суд Сумської області

Косар А. І.

Ухвала від 06.08.2024

Цивільне

Краснопільський районний суд Сумської області

Косар А. І.

Ухвала від 06.08.2024

Цивільне

Краснопільський районний суд Сумської області

Косар А. І.

Ухвала від 06.08.2024

Цивільне

Краснопільський районний суд Сумської області

Косар А. І.

Рішення від 03.07.2024

Цивільне

Краснопільський районний суд Сумської області

Косар А. І.

Ухвала від 15.03.2024

Цивільне

Краснопільський районний суд Сумської області

Косар А. І.

Ухвала від 05.01.2024

Цивільне

Краснопільський районний суд Сумської області

Косар А. І.

Ухвала від 01.01.2024

Цивільне

Краснопільський районний суд Сумської області

Косар А. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні