ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 серпня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/3821/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Шевякова І.С.,
за участю:
секретаря судового засідання Бахарєва П.А.
представника позивача Рак А.С.
представника відповідача, Кобеляцької міської ради, Яременко О.Є.
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області , Виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області, третя особа на стороні відповідача - ОСОБА_2 ; про визнання протиправними рішень та зобов`язання вчинити певні дії, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку.
Позовні вимоги (з урахуванням заяви від 16.04.2024 року про зміну предмету позову):
визнати протиправним та скасувати рішення третього пленарного засідання сорок другої сесії восьмого скликання Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від 27.03.2024 №1 "Про висловлення недовіри та дострокове припинення повноважень секретаря Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 ";
визнати протиправним та скасувати розпорядження Кобеляцької міської ради від 03.04.2024 №43 "Про звільнення ОСОБА_1 ";
поновити повноваження ОСОБА_1 як секретаря Кобеляцької міської ради;
поновити позивача на посаді секретаря Кобеляцької міської ради з внесенням відповідних відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
стягнути з відповідача на користь позивача суму середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
Під час розгляду справи суд
В С Т А Н О В И В:
Позивач ОСОБА_1 (надалі також позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області (надалі також відповідач-1, Кобеляцька міська рада) , Виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області (надалі також відповідач-2, Виконком Кобеляцької міської ради), третя особа на стороні відповідача - ОСОБА_2 ; про визнання протиправними рішень та зобов`язання вчинити певні дії, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку.
У первинній редакції позову ОСОБА_1 просив визнати протиправним та скасувати рішення третього пленарного засідання сорок другої сесії восьмого скликання Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від 27.03.2024 №1 "Про висловлення недовіри та дострокове припинення повноважень секретаря Кобеляцької міської ради Фещенка Василя Васильовича"; поновити повноваження ОСОБА_1 як секретаря Кобеляцької міської ради.
Після відкриття провадження у справі й до початку розгляду по суті представником позивача була подана заява про зміну предмета позову від 18.04.2024 /том І, а.с. 227-229/), у якій позовні вимоги було сформульовано в кінцевій редакції. Додано позовні вимоги про поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку.
Рух справи
Ухвалою від 04.04.2024 було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін та проведення судового засідання.
Ухвалою від 30.04.2024 року до участі в справі у якості другого відповідача було залучено Виконавчий комітет Кобеляцької міської ради.
Ухвалою від 30.04.2024 року було також залучено до участі в справі у якості третьої особи без самостійних вимог щодо предмету спору фізичну особу ОСОБА_2 .
По справі представниками відповідачів заявлялися клопотання про зупинення провадження до набрання законної сили рішеннями суду у справах Полтавського окружного адміністративного суду № 440/4359/24 та № 440/4358/24.
У вказаних справах депутатами Кобеляцької міської ради Копельцем О.О. та ОСОБА_3 були оскаржені рішення з`їзду політичної партії «Наш Край» про відкликання їх за народною ініціативою.
Протокольною ухвалою від 02.08.2024 року суд відмовив у зупиненні провадження, оскільки рішення судів у згаданих вище справах не можуть вплинути на правову оцінку оскаржуваного рішення сесії Кобеляцької міської ради, прийнятого 27.03.2024 року, а поновлення повноважень депутатів міськради після набрання законної сили судовими рішення не спростує наявність рішень партії про їх відкликання у день голосування та прийняття оскаржуваного рішення.
Також представниками відповідачів заявлялися клопотання про витребування доказів та виклик свідків, які були протокольними ухвалами суду залишені без задоволення у зв`язку з їх необґрунтованістю.
По справі вживалися заходи забезпечення адміністративного позову.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 03.04.2024 року клопотання позивача про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову було задоволено частково.
Зупинено дію Рішення третього пленарного засідання сорок другої сесії восьмого скликання Кобеляцької міської ради №1 від 27 березня 2024 року.
Заборонено суб`єктам державної реєстрації, приватним та державним реєстраторам, які уповноважені відповідно до законодавства України здійснювати реєстраційні дії в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, вчиняти реєстраційні дії на підставі рішення Кобеляцької міської ради №1 від 27 березня 2024 року.
У задоволенні решти вимог заяви про забезпечення адміністративного позову відмовлено.
Ухвалою від 10.04.2024 року суд відмовив у задоволенні клопотання представника відповідача про скасування заходів забезпечення адміністративного позову.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 29.05.2024 року було задоволено апеляційну скаргу Кобеляцької міської ради та скасовано ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 03.04.2024 року про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову. У задоволенні заяви про забезпечення позову відмовлено.
Також по справі був заявлений відвід головуючому судді представником відповідача, Кобеляцької міської ради. Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25.04.2024 року було відмовлено в її задоволенні.
Аргументи сторін
Позивач заявляв про протиправність оскаржуваного рішення сесії Кобеляцької міської ради, вказуючи на порушення процедури скликання сесії та включення відповідного питання у порядок денний; вказуючи також на відсутність у двох депутатів міської ради в момент голосування депутатських повноважень, оскільки вони були відкликані з депутатів за народною ініціативою рішенням з`їзду політичної партії «Наш край», за списками якої були обрані.
Так, позивач стверджував, що при скликанні сесії від 27.03.2024 року було порушено п. 2 ч. 6 статті 46 та ч.ч. 9, 10 ст.46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» і п. 11.1 Регламенту Кобеляцької міської ради. Вказаними нормами, зокрема, передбачено, що сесія може бути скликана на вимогу не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради у тому разі, якщо міський голова або секретар ради не скликають сесію на вимогу не менш як однієї третини від загального складу ради у двотижневий строк після внесення їм відповідної пропозиції. ОСОБА_1 стверджував, що йому не надходили вимоги чи пропозиції про скликання позачергової сесії Кобеляцької міської ради. Крім того, не була оприлюднена інформація про скликання сесії на офіційному веб-сайті ради та у друкованих засобах масової інформації; проект оскаржуваного рішення не був доведений до відома депутатів. Таким чином у депутатів не виникло повноважень скликати третє пленарне засідання сесії.
Крім того, позивач вказував, що сесія є повноважною у разі якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради. Загальний склад Кобеляцької міської ради на день прийняття оскаржуваного рішення сесії становив 26 депутатів. У даному випадку були присутні та приймали участь у голосуванні 14 депутатів, з яких 2 депутати, ОСОБА_4 та ОСОБА_3 на день голосування втратили статус депутатів, оскільки були відкликані за народною ініціативою за рішенням позачергового з`їзду політичної партії «Наш Край», тому не мали відповідних повноважень. Як наслідок, оскаржуване рішення сесії прийняте неповноважним складом ради.
Також позивач вказував на невідповідність оскаржуваного рішення сесії окремим вимогам Інструкції з діловодства у Виконавчому комітеті Кобеляцької міської ради, зокрема, воно не містить офіційних даних щодо установи, відбитку печатки.
Відповідач -1, Кобеляцька міська рада, проти позову заперечував.
Направив до суду відзив /т. 2 а.с. 1 12/, у кому просив відмовити у задоволенні позову.
У відзиві представником відповідача-1 спростовувалися твердження позивача про протиправність скликання сесії 27.03.2024 року.
В цій частині аргументів представник відповідача вказував на норми ч. 9 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та пункт 11.1 Регламенту Кобеляцької міської ради, які надають право скликати сесію за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради, виконавчого комітету ради, та право у виняткових випадках довести до відома депутатів та населення розпорядження про скликання сесії не пізніше як за день до засідання; право у невідкладних випадках вносити пропозиції щодо питань порядку денного сесії депутатами в тому числі безпосередньо під час пленарного засідання.
Представник відповідача вказував, що 42 сесію ради було скликано розпорядженням № 32 від 16.02.2024 року, друге пленарне засідання відбулося 01.03.2024 року, на порядок денний пропонувалося питання про висловлення недовіри секретарю ради, однак не було розглянуте, в пленарному засіданні оголошувалася перерва. Однак з часу проведення другого пленарного засідання минуло більше двох тижнів, позивач же від скликання пленарного засідання наступного ухилявся.
26.03.2024 року група депутатів Кобеляцької міськради у складі 9 осіб, що становить більше ніж 1/3 від складу ради, звернулася до позивача з пропозицією про проведення невідкладного пленарного засідання і ця пропозиція була у визначеному законом порядку зареєстрована. Позивач у скликанні сесії відмовив, публікування пропозиції не забезпечив. Ініціативна група оповістила депутатів про третє пленарне засідання засобами електронного зв`язку шляхом обміну повідомленнями у месенджері Viber.
Таким чином, на думку представник відповідача-1, процедуру скликання пленарного засідання не було порушено.
З приводу тверджень позивача про неповноважний склад ради представник Кобеляцької міської ради висловив сумніви щодо достовірності копій відповідних рішень з`їзду політичної партії «Наш Край», стверджував, що навіть якщо партія приймала відповідні рішення, то вони прийняті з порушенням процедури, оскільки прийняті без повідомлення та без участі самих відкликаних депутатів, вони не були опубліковані на офіційних веб-сайтах партії; є сумнівним їх надходження до Кобеляцької МТВК (відповідно до змісту позовної заяви 07.03.2024 року), адже вони датовані пізніше, 16.03.2024 року. Крім того, ці рішення оскаржені до суду, та на час підготовки відзиву їх дія судом зупинена.
З приводу аргументів позивача про невідповідність рішення сесії, що оскаржується, вимогам Інструкції з діловодства, представник повідомив, що після прийняття сесією рішень печатки Кобеляцької міської ради та Виконкому Кобеляцької міської ради зникли. Однак це не впливає на дійсність рішень сесії.
З приводу аргументів позивача про решту порушень (публікація проектів рішень та ін.) представник відповідача-1 послався на суду практику Верховного Суду, за якою порушення процедури мають оцінюватися з точки зору того, чи могли допущені порушення вплинути на результат та чи могло за умови дотримання процедури бути прийнятим інше рішення, стверджуючи, що можливі порушення не вплинули на результат.
Відповідач-2, Виконком Кобеляцької міської ради, так само заперечував проти задоволення позовних вимог.
Направив до суду відзив, який за аргументами є ідентичним відзиву Кобеляцької міської ради /т. 2 а.с. 186-191/.
Представник позивача надавав додаткові письмові пояснення по суті справи 29.04.2024 року /т. 2 а.с.127-129/, у яких звернув увагу на те, що ініціатива щодо скликання позачергового пленарного засідання була підписана 9 депутатами Кобеляцької міської ради, з яких 2 ( ОСОБА_4 та ОСОБА_3 ) були на той момент відкликані і таким чином не мали повноважень. А тому посилання відповідача-1 на право скликати сесію з ініціативи не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради не ґрунтуються на законі, оскільки підписантів з наявними повноваженнями було менш як одна третина. Крім того, з моменту внесення цією ініціативною групою пропозиції секретарю міської ради щодо призначення пленарного засідання не минуло два тижні, як це передбачає закон.
Відповідь на відзив та кінцеві заперечення по справі сторонами не подавалися.
Від третьої особи, фізичної особи ОСОБА_2 , пояснення суду не були подані. Третя особа, ОСОБА_2 , у судове засідання не з`явився, не повідомивши причини неявки, про дату, час і місце судового засідання повідомлений.
Відповідач-2, Виконком Кобеляцької міської ради, явку уповноваженого представника у судове засідання не забезпечив, про дату, час і місце судового розгляду справи був повідомлений належним чином.
У судовому засіданні представник позивача та представник відповідача-1, Кобеляцької міської ради, підтримали свої позиції. Надали пояснення по суті справи, що в цілому відповідають аргументам, висловленим у позові та у відзиві.
Фактичні обставини
ОСОБА_1 призначений на посаду секретаря Кобеляцької міської ради рішенням двадцять шостої позачергової сесії восьмого скликання № 2 від 17.11.2022 року. На час прийняття оскаржуваного рішення також виконував обов`язки Кобеляцького міського голови.
На час прийняття оскаржуваного рішення склад Кобеляцької міської ради становить 26 депутатів.
Розпорядженням в.о. Кобеляцького міського голови № 32 від 16.02.2024 року була скликана сорок друга сесія Кобеляцької міської ради восьмого скликання.
Постійною комісією міської ради мандатної та з питань депутатської діяльності, етики, регламенту, дотримання прав людини, громадського правопорядку, законності та запобігання корупції було надано 26.02.2024 року висновки і пропозиції, якими схвалено проект рішення сорок другої сесії Кобеляцької міської ради восьмого скликання від 27.02.2024 року «Про дострокове припинення повноважень секретаря Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 » /т. 2. а.с. 19-20/ та внесено раді пропозицію щодо включення цього питання до порядку денного /т. 2 а.с.15, зворот; 26-29/.
27.02.2024 року відбулося перше пленарне засідання сорок другої сесії Кобеляцької міської ради восьмого скликання. З-поміж іншого, до порядку денного пропонувалося включити пропозицію Постійної комісії міської ради мандатної та з питань депутатської діяльності, етики, регламенту, дотримання прав людини, громадського правопорядку, законності та запобігання корупції від 26.02.2024 року питання про дострокове припинення повноважень секретаря Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 .
Головуючим на засіданні секретарем Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 не було включено цю пропозицію до порядку денного з посиланням на порушення Регламенту ради в частині строків оприлюднення проектів рішень ради /т. 2 а.с. 33-34/. Про дату й час наступного пленарного засідання буде оголошено додатково.
01.03.2024 року проведено друге пленарне засідання, під час якого головою Постійної комісії міської ради мандатної та з питань депутатської діяльності, етики, регламенту, дотримання прав людини, громадського правопорядку, законності та запобігання корупції ОСОБА_2 було внесено пропозицію включити до порядку денного, з-поміж іншого, і питання про висловлення недовіри та дострокове припинення повноважень секретаря Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 . Це питання не було внесено головуючим до порядку денного з посиланням на Регламент ради. Друге пленарне засідання було оголошено закритим, про дату, час і місце проведення третього пленарного засідання цієї сесії буде повідомлено додатково /т. 2 а.с. 53 65/.
26.03.2024 року Кобеляцькою міською радою зареєстровано надходження листа за підписом дев`яти депутатів ради (у тому числі ОСОБА_4 та ОСОБА_3 ) про прохання негайно оголосити про скликання третього пленарного засідання сорок другої сесії Кобеляцької міської ради на 10.00 27.03.2024 року /т. 2 а.с.24, 25/.
Представником відповідача-1 разом із відзивом подано до суду завірену фотокопію листа за підписом секретаря Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 від 27.03.2024 року, що адресований депутатам Кобеляцької міської ради і за змістом якого 42 сесія ради вже скликана та у другому пленарному засіданні оголошено перерву. Депутатам не надано право вимоги щодо скликання пленарного засідання, тільки щодо вимоги скликання сесії. Повідомлено, що депутати ОСОБА_4 та ОСОБА_3 відкликані партією за народною ініціативою. Повідомлено, що третє пленарне засідання буде оголошено секретарем ради у разі необхідності з попереднім узгодженням дати його проведення /т. 2 а.с. 16/.
27.03.2024 року до приміщення Кобеляцької міської ради з`явилися 14 депутатів, окремі посадові особи ради та Виконкому, зокрема, секретар Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 , також представники громадськості. Депутати розпочали проведення третього пленарного засідання сорок другої сесії ради та обрали головуючого з числа присутніх депутатів.
На порядок денний винесено питання про висловлення недовіри та дострокове припинення повноважень секретаря Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 ; про обрання секретаря Кобеляцької міської ради; про проведення конкурсу на зайняття посади директора КНП «Кобеляцька міська лікарня»; про припинення повноважень та звільнення заступника Кобеляцької міської ради.
Згідно протоколу третього пленарного засідання сорок другої сесії Кобеляцької міської ради восьмого скликання від 27.03.2024 року в роботі сесії взяли участь 14 депутатів (т. 1 а.с. 98 113/. Відсутні 12 депутатів. В числі присутніх депутатів в протоколі вказано ОСОБА_4 , ОСОБА_3 .
Також до протоколу внесено відомості про повідомлення під час пленарного засідання секретарем ради ОСОБА_1 про те, що депутати ОСОБА_4 та ОСОБА_3 відкликані з депутатів за рішенням партії за народною ініціативою; про порушення порядку скликання пленарного засідання та про його відмову від ведення сесії.
За змістом протоколу, 26.02.2024 року на засіданні постійної комісії міської ради мандатної та з питань депутатської діяльності, етики, регламенту, дотримання прав людини, громадського правопорядку, законності та запобігання корупції було схвалено проект рішення сорок другої сесії Кобеляцької міської ради восьмого скликання від 27.02.2024 року «Про дострокове припинення повноважень секретаря Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 » та внесено пропозицію щодо включення цього питання до порядку денного. ОСОБА_1 не з`явився на засідання постійної комісії, не оприлюднив цього проекту на офіційному веб-сайті у встановленому порядку, не вніс в подальшому пропозиції щодо включення цього питання до порядку денного сесії ради.
Питання про дострокове припинення повноважень секретаря Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 включено до порядку денного шляхом відкритого голосування, в протоколі наведено результати поіменного голосування усіх 14 присутніх депутатів, серед яких ОСОБА_4 та ОСОБА_3 .
Згідно протоколу була проведена процедура таємного голосування, під час якої 14 депутатів проголосували за прийняття рішення про дострокове припинення повноважень секретаря Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 /т. 1 а.с. 106/.
Таким чином, Рішенням третього пленарного засідання сорок другої сесії восьмого скликання Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від 27.03.2024 №1 "Про висловлення недовіри та дострокове припинення повноважень секретаря Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 " було, відповідно, достроково припинено повноваження секретаря Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 .
За змістом даного рішення, ОСОБА_1 допустив призначення старости Озерського старостинського округу з порушенням закону і відповідне рішення було скасовано судом; допустив бездіяльність у питаннях передачі майна в комунальну власність, питаннях оголошення конкурсу на посаду директора КНП «Кобеляцька міська лікарня»; не забезпечив громадського обговорення соціального значущого питання про наступе будівництво сміттєпереробного заводу; після оголошення перерви у другому пленарному засіданні поточної сесії тривалий час не оголошує про третє пленарне засідання сесії, внаслідок чого невирішеними залишаються понад сто земельних питань з порушенням строку їх розгляду. Також в тексті рішення сесії мається посилання на висновки постійної комісії міської ради мандатної та з питань депутатської діяльності, етики, регламенту, дотримання прав людини, громадського правопорядку, законності та запобігання корупції.
Дане рішення підписано депутатом, головуючим на засіданні.
На цьому ж пленарному засіданні шляхом таємного голосування було обрано на посаду секретаря Кобеляцької міської ради ОСОБА_2 , якого суд залучив до участі в цій справі у якості третьої особи без самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача.
В подальшому розпорядженням Кобеляцької міської ради від 03.04.2024 року № 43 «Про звільнення ОСОБА_1 », винесеним на підставі Рішення третього пленарного засідання сорок другої сесії восьмого скликання Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від 27.03.2024 №1 "Про висловлення недовіри та дострокове припинення повноважень секретаря Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 ", позивача, ОСОБА_1 , звільнено з посади секретаря Кобеляцької міської ради з 03.04.2024 року. Приписано фінансово-господарському відділу апарату Виконкому Кобеляцької міської ради провести з ОСОБА_1 повний розрахунок та виплати компенсації за невикористані щорічні відпустки /т. 1 а.с. 230/.
Щодо відкликання двох депутатів Кобеляцької міської ради, ОСОБА_4 та ОСОБА_3 , за народною ініціативою, судом встановлено таке.
Відповідно до наявних у матеріалах адміністративної справи завірених копій документів, 06.03.2024 року відбулися збори Полтавської обласної організації політичної партії «Наш Край».
На цих зборах, згідно витягу з протоколу, було прийнято рішення внести пропозицію про відкликання депутатів Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_3 та ОСОБА_4 за народною ініціативою (на підставі пункту 3 частини 1 ст.37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»). Таку пропозицію внести до вищого керівного органу політичної партії «Наш Край» - З`їзду партії /т. 1 а.с.163 166/.
Листом №06/03-2024 від 07.03.2024 року Полтавська обласна організація політичної партії «Наш Край» повідомила про ці збори та прийняте ними рішення Кобеляцьку міську територіальну виборчу комісію (надалі також Кобеляцька МТВК), направила копію відповідного протоколу зборів /т.1 а.с.162/.
16.03.2024 року відбувся 39-й позачерговий з`їзд політичної партії «Наш Край» /т.1 а.с.171 180/.
З`їздом прийняті Рішення № 1 39-го позачергового з`їзду політичної партії «Наш Край» від 16.03.2024 року, яким відкликано депутата Кобеляцького міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_4 за народною ініціативою /т. 1 а.с.160/; Рішення № 2 39-го позачергового з`їзду політичної партії «Наш Край» від 16.03.2024 року, яким відкликано депутата Кобеляцького міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_3 за народною ініціативою /т. 1 а.с. 161/.
В цей же день, 16.03.2024 року, політичною партією «Наш Край» направлено до Кобеляцької МТВК за підписом голови Центрального виконавчого комітету партії лист вих.№1-03 та лист вих.№2-03, якими виборчу комісію повідомлено про відкликання вказаних депутатів за народною ініціативою /т.1а.с.169,170/.
Таким чином, згідно наданих до справи документів, на день прийняття оскаржуваного рішення сесії, рішення про відкликання депутатів Кобеляцької міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_3 були чинними та не скасованими.
Норми права, що підлягають застосуванню
У даній справі спір стосувався правомірності скликання та проведення ініціативною групою депутатів пленарного засідання сесії міської ради; повноважності ради за наявності рішення про відкликання двох її депутатів, які приймали участь у скликанні та голосуваннях ради.
Нормативні правила скликання сесії ради викладені у статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (надалі також Закон №280/97).
Відповідно до частини 4 цієї статті, наступні (після першої) сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради.
Частини 6-7 цієї ж статті містять норми щодо того, що у разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради - відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради.
У цих випадках сесія скликається:
1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом;
2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті.
7. Сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.
Відповідно до частин 9,10 цитованої статті, у разі якщо посадові особи, зазначені у частинах четвертій та шостій цієї статті, у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб`єктів, зазначених у частині сьомій цієї статті, або у разі якщо такі посади є вакантними сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.
10. Рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Повноважність відповідної ради з точки зору наявності/відсутності кворуму внормована частиною 12 статті 47 Закону №280/97, відповідно до якої сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.
Закон №280/97 не містить норм, які б врегульовували прямо питання призначення пленарних засідань сесії. Натомість частина 15 статті 46 цього закону містить відсилочну норму щодо того, що порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесій ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Конституції України, цього Закону, законів України "Про статус депутатів місцевих рад", "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та інших законів. До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.
Рішенням Кобеляцької міської ради № 8 від 25.01.2021 року затверджено Регламент Кобеляцької міської ради восьмого скликання /т. 1 а.с. 21 44/.
Пунктом 10.3 Регламенту передбачено, що проекти нормативно-правових актів, рішень ради оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України «Про доступ до публічної інформації» на офіційному веб-сайті ради не пізніше як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Пунктом 11.1 Регламенту передбачено порядок скликання сесії. Зокрема, за змістом даного пункту, сесія скликається міським головою. У разі невмотивованої відмови міського голови або неможливості його скликати сесію, сесія скликається секретарем ради. У цих випадках сесія ради скликається, якщо міський голова без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених ч. 7 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Сесія ради також повинна бути скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради, виконавчого комітету ради. У разі якщо міський голова або секретар ради у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради чи виконавчого комітету ради, або у разі якщо такі посади є вакантними, сесія може бути скликана депутатами ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.
Проекти рішень, інші матеріали з питань, які вносяться на розгляд сесії ради, доводяться до відома депутатів засобами електронного зв`язку та обов`язково оприлюднюються на веб-сайті ради не пізніше, як за три дні до початку пленарного засідання сесії ради.
Сесія є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради. У разі відсутності встановленої кількості депутатів за розпорядженням міського голови проведення сесії переноситься на інший час /т.1 а.с. 26/.
У невідкладних випадках пропозиції щодо питань порядку денного сесії можуть бути внесені міським головою, постійними комісіями та депутатами у більш пізні строки, в тому числі безпосередньо під час пленарного засідання ради /т. 1 а.с. 27/.
Регламент Кобеляцької міської ради також як і Закон №280/97 не містить норм щодо призначення пленарних засідань в межах однієї сесії.
Єдина вказівка на процедуру пленарних засідань мається у п. 11.7 Регламенту, за змістом якого до повноважень головуючого на пленарному засіданні належить відкриття, закриття та ведення пленарних засідань, а також оголошення перерв в пленарних засіданнях згідно затвердженого порядку роботи ради та у разі, коли подальше ведення пленарного засідання неможливе внаслідок явних перешкод /т. 1 а.с.77 зворот/.
Норми права щодо дострокового припинення повноважень секретаря міської ради встановлені у, зокрема, ч.5 ст. 50 Закону №280/97: повноваження секретаря сільської, селищної, міської ради можуть бути достроково припинені за рішенням відповідної ради.
Ця ж норма продубльована у п. 14.5 Регламенту: повноваження секретаря ради можуть бути достроково припинені за рішенням ради.
Також в обставинах цієї справи підлягають дослідженню обставини прийняття рішення про відкликання депутатів Кобеляцької міської ради за народною ініціативою та момент втрати ними відповідного статусу й повноважень.
Відповідні норми права містяться в Законі України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11 липня 2002 року № 93-IV (надалі також Закон № 93-IV).
Згідно пункту 1 частини 1 статті 5 цього Закону, повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі: 1) його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Стаття 38 Закону № 93-IV внормовує внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. Згідно ч. 1 цієї статті право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Частина 9 цієї ж статті вказує, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).
Відповідно до частини 2 статті 39 Закону № 93-IV, у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.
Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.
Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Частини 7 9 статті 41 Закону № 93-IV вказують, що вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
8. Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.
9. На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
З наведених норм слідує, що рішення політичної партії про відкликання депутата місцевої ради набирає законної сили з моменту його прийняття й не потребує для набрання законної сили додаткових рішень ради чи виборчої комісії відповідного рівня.
Висновки щодо правозастосування
Як вже зазначалося, у цій справі учасники мали спір щодо порушення процедури скликання пленарного засідання (сесії) ради, повноважності прийняття рішень міською радою та окремі аргументи були висунуті з приводу технічного оформлення оскаржуваного рішення ради.
Оцінюючи дотримання закону при скликанні пленарного засідання Кобеляцької міської ради 27.03.2024 року, суд дійшов таких висновків.
Сторона відповідача-1, Кобеляцької міської ради, посилалася на норми статті 46 Закону №280/97 щодо права депутатів в кількості не менш як одна третина від складу ради скликати сесію у разі якщо їхня вимога про скликання сесії, внесена голові відповідної ради, не була задоволена протягом двох тижнів.
До цих же норм апелював позивач, вказуючи, що пропозиція про скликання сесії була внесена депутатами, у кількості менш за одну третину від складу ради, оскільки двоє з підписантів відповідного звернення не мали статусу депутатів міської ради, будучи відкликаними за народною ініціативою.
Аргумент позивача є слушним. На момент підписання 26.03.2024 року листа від дев`яти депутатів ради (у тому числі ОСОБА_4 та ОСОБА_3 ), адресованого секретарю Кобеляцької міської ради про прохання негайно оголосити про скликання третього пленарного засідання сорок другої сесії Кобеляцької міської ради на 10.00 27.03.2024 року депутати ОСОБА_4 та ОСОБА_3 дійсно були відкликані з`їздом політичної партії «Наш Край» та де-юре депутатами не являлися (про це буде викладено також нижче).
Тому навіть якщо розглядати ситуацію з точки зору відповідності її нормам статті 46 Закону №280/97, процедура скликання сесії з ініціативи депутатів ради в кількості не менш як одна третина від складу ради не була дотримана.
Ініціатива скликання сесії була підписана тільки 7 депутатами ради та двома особами, які на момент підписання статусу депутатів не мали.
Склад Кобеляцької міської ради становить 26 депутатів. Таким чином, 7 (сім) підписантів становлять менше як одну третину складу ради.
Однак суд вказує на наступне.
Норми статті 46 Закону №280/97 внормовують скликання за ініціативою не менш як однієї третини від складу депутатів ради сесії відповідної ради.
В обставинах даної справи встановлено і не спростовано сторонами, що сама власне сорок друга сесія Кобеляцької міської ради восьмого скликання вже була скликана розпорядженням в.о. Кобеляцького міського голови № 32 від 16.02.2024 року.
27.02.2024 року відбулося перше пленарне засідання сорок другої сесії Кобеляцької міської ради восьмого скликання.
01.03.2024 року проведено друге пленарне засідання цієї сесії.
27.03.2024 не була скликана нова сесія Кобеляцької міської ради.
В цей день, згідно наявних доказів, було скликано та проведено третє пленарне засідання сорок другої сесії восьмого скликання Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області.
Відповідно норми статті 46 Закону №280/97, якими врегульовано скликання сесії, не підлягають застосуванню до правил оголошення і проведення пленарного засідання поточної сесії.
Вище судом були викладені норми права щодо призначення, проведення, оголошення перерв, тощо стосовно пленарних засідань в межах вже скликаної сесії міської ради.
Стаття 46 Закону №280/97 містить відсилочну норму у частині 15, за змістом якої призначення пленарних засідань ради, з-поміж іншого, визначається регламентом ради.
Також було вже викладено вище зміст пункту 11.7 Регламенту Кобеляцької міської ради щодо того, що до повноважень головуючого на пленарному засіданні належить відкриття, закриття та ведення пленарних засідань, а також оголошення перерв в пленарних засіданнях згідно затвердженого порядку роботи ради та у разі, коли подальше ведення пленарного засідання неможливе внаслідок явних перешкод.
Відповідно суд приходить до висновку, що призначення третього пленарного засідання поточної сесії Кобеляцької міської ради було виключно повноваженням секретаря Кобеляцької міської ради, який головував на другому пленарному засіданні ради позивача, ОСОБА_1 .
Тому, скликаючи та проводячи третє пленарне засідання сорок другої сесії восьмого скликання Кобеляцької міської ради 27.03.2024 року, депутати цієї ради діяли не на підставі, не у порядку та не у спосіб, що передбачені нормами права; вийшли за межі своїх повноважень, вчинивши дії, на які не мали права.
Крім того, суд підкреслює, що навіть якщо б застосовувати норми статті 46 Закону №280/97 про скликання сесії на ініціативою депутатів за аналогією до скликання пленарного засідання правила скликання не були б дотримані, з огляду на те, що кількість повноважних депутатів ради, які підписали відповідну ініціативу, була менше однієї третини від складу ради. А також від звернення ініціативної групи депутатів, датованого 26.03.2024 року, не минуло двох тижнів, як це передбачено законом №280/97, і пленарне засідання було проведене вже наступного дня, 27.03.2024 року.
Отже, скликання і проведення третього пленарного засідання сорок другої сесії восьмого скликання Кобеляцької міської ради 27.03.2024 року, за висновком суду, було протиправним.
Наслідком цього є протиправність, відповідно, й рішень, прийнятих на цьому засіданні.
Оцінюючи аргумент позивача щодо неповноважності складу ради при проведенні третього пленарного засідання, суд знаходить його підтвердженим.
Як вже зазначалося, склад Кобеляцької міської ради становить 26 депутатів.
Й відповідно до частини 12 статті 47 Закону №280/97, і відповідно до пункту 11.1 Регламенту Кобеляцької міської ради, сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.
Тобто, для того, щоб Кобеляцька міська рада була повноважною при проведенні 27.03.2024 року третього пленарного засідання сорок другої сесії, у цьому засіданні мало приймати участь щонайменш 14 депутатів ради.
Згідно протоколу засідання й решти доказів у цьому засіданні у якості депутатів ради приймало участь 14 осіб.
Проте двоє з чотирнадцяти дійсно не мали статусу депутатів, оскільки колишні депутати ОСОБА_4 та ОСОБА_3 були відкликані ще 16.03.2024 року з`їздом політичної партії «Наш Край». Тому статусу депутатів міської ради вони не мали. Учасникам пленарного засідання 27.03.2024 року про цей факт було відомо, як і самим ОСОБА_4 та ОСОБА_3 . Про факт їхнього відкликання зі складу депутатів Кобеляцьку міську раду повідомляла раніше Кобеляцька МТВК, про цей факт повідомляв у месенджері «Viber» напередодні проведення пленарного засідання секретар ради ОСОБА_1 , врешті решт, факт відповідного повідомлення прямо занесений у протокол пленарного засідання 27.03.2024 року самими ж учасниками цього пленарного засідання.
В частині цього рішення щодо норм права, які підлягають застосуванню, викладено аналіз норм закону, за яким рішення політичної партії про відкликання депутата за народною ініціативою набирає сили з моменту його прийняття і не потребує схвалення чи якихось інших додаткових процедур ні з боку відповідної ради, ні з боку відповідної виборчої комісії.
Таким чином, у пленарному засіданні 27.03.2024 року приймали участь тільки 12 осіб з повноваженнями депутатів Кобеляцької міської ради, що становить менше половини від складу цієї ради.
Тому в цьому пленарному засіданні був відсутній визначений законом кворум і Кобеляцька міська рада не була повноважна приймати будь-які рішення на цьому засіданні.
Як наслідок, прийняті 27.03.2024 року Кобеляцькою міською радою рішення, є протиправними і прийняті не у спосіб, що встановлений законом, та без наявності у ради відповідних повноважень.
Отже, виходячи з проаналізованих двох груп аргументів, суд оцінює рішення третього пленарного засідання сорок другої сесії восьмого скликання Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від 27.03.2024 №1 "Про висловлення недовіри та дострокове припинення повноважень секретаря Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 " як протиправне і таке, що підлягає скасуванню.
При цьому суд відхиляє аргументи позивача щодо технічних недоліків у оформленні тексту даного рішення, щодо неоприлюднення проєкту рішення у встановлений строк, вважаючи посилання представника відповідача на судову практику ВС слушним.
Дійсно, Верховний Суд у справах, наприклад, №440/2017/20 в постанові від 21.12.2023 року, сформулював правову позицію, за якою «стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність. … у відповідності до практики Європейського Суду з прав людини, скасування акта адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості».
Тому зазначені стороною позивача формальні порушення з приводу опублікування проєкту оскаржуваного рішення ради та технічних недоліків його оформлення не впливають на висновки суду щодо його протиправності внаслідок недотримання процедури скликання пленарного засідання сесії та відсутності кворуму при його прийнятті.
У ході розгляду справи представник відповідача-1 заявляв про недопустимість наявних у справі доказів прийняття з`їздом політичної партії «Наш Край» рішень про відкликання депутатів Кобеляцької міської ради Копельця О.О. та ОСОБА_3 . Ці заяви ґрунтувалися на відсутності у справі оригіналів відповідних рішень та порушення процедури їх направлення суду (не були направлені учасникам справи).
З даного приводу суд вказує на таке.
Перед початком розгляду справи по суті після надходження заяви представника відповідача про скасування вжитих судом заходів забезпечення адміністративного позову суд ухвалою від 05.04.2024 року витребовував зі власної ініціативи докази. Зокрема, суд зобов`язав політичну партію "НАШ КРАЙ" надати до Полтавського окружного адміністративного суду докази проведення 16 березня 2024 року 39-го позачергового з`їзду партії та докази прийняття на з`їзді рішень про відкликання за народною ініціативою депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_4 та депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_3 . У разі, якщо вказаний з`їзд політичної партії не проводився та/або рішення з`їздом з приводу вказаних питань не приймалися - надати суду відповідне повідомлення за підписом уповноважених посадових осіб партії.
Цією ж ухвалою суд зобов`язав Кобеляцьку міську територіальну виборчу комісію надати до Полтавського окружного адміністративного суду докази надходження відомостей про відкликання депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_4 та депутата Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області ОСОБА_3 з`їздом політичної партії "НАШ КРАЙ", за виборчими списками якої були обрані вказані депутати; завірені належним чином копії документів, що надійшли з даного приводу від політичної партії "НАШ КРАЙ"; інші матеріали, що стосуються відкликання вказаних депутатів за народною ініціативою.
На виконання ухвали суду Кобеляцькою ТВК було направлено суду у вигляді завірених фотокопій витяг з протоколу зборів Полтавської обласної організації політичної партії «Наш Край» від 06.03.2024 року, якою внесено пропозицію до вищого керівного органу політичної партії «Наш Край» - з`їзду партії, щодо відкликання за народною ініціативою депутатів Кобеляцької міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_3 ; повідомлення Полтавської обласної організації від 07.03.2024 року в адресу Кобеляцької МТВК про прийняття рішення про внесення пропозиції до вищого керівного органу політичної партії «Наш Край» - з`їзду партії, щодо відкликання за народною ініціативою депутатів Кобеляцької міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_3 ; копію листа політичної партії «Наш Край» від 16.03.2024 року, яким партія повідомляє Кобеляцьку МТВК про відкликання вказаних депутатів та направляє відповідні рішення; протоколи 39-го позачергового з`їзду політичної партії «Наш Край» 16.03.2024 року; рішення № 1 і №2 від 16.03.2024 року з`їзду політичної партії «Наш Край», якими було прийнято рішення про відкликання за народною ініціативою депутатів Кобеляцької міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_3 ; довіреності на представлення інтересів центрального виконавчого комітету політичної партії «Наш Край» та її Полтавської обласної організації /т. 1 а.с.141 157; 159 - 181/.
Ці документи були направлені до суду на електронну пошту суду та в подальшому надійшли до суду також засобами поштового зв`язку.
Ухвала суду від 05.04.2024 року була направлена судом на офіційні електронні адреси політичної партії "Наш Край", опубліковані на веб-сайті партії.
На електронну пошту суду на виконання цієї ухвали надійшов 09.04.2024 року лист за підписом Голови Центрального виконавчого комітету партії, у якому підтверджено проведення 16.03.2024 року 39-го позачергового з`їзду політичної партії «Наш Край» та прийняття на з`їзді рішення № 1 і №2 від 16.03.2024 року з`їзду політичної партії «Наш Край», якими було прийнято рішення про відкликання за народною ініціативою депутатів Кобеляцької міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_3 ; направлення цих рішень до Кобеляцької МТВК 16.03.2024 року. Надано копії вказаних рішень, а також протоколу з`їзду /т. 1 а.с. 188 192/.
Отже, ці завірені фотокопії були направлені не учасниками адміністративної справи суду на вимоги судової ухвали про надання доказів.
Суд звертає увагу на те, що правило подання копії письмових доказів учасникам справи одночасно з поданням їх суду міститься у статті 79 КАС України, яка врегульовує подання доказів учасниками справи.
Дані ж докази були не подані учасниками справи, а витребувані судом у сторонніх суб`єктів, не учасників справи, в межах процедури, що встановлена статтею 80 КАС України «Витребування доказів», яка правила направлення копій учасникам справи не містить.
Тому суд вважає, що процедурного порушення при виконанні ухвали суду про витребування доказів не було.
У будь-якому разі всі учасники справи були повідомлені про отримання відповідних доказів від Кобеляцької МТВК та політичної партії «Наш Край» та мали і час, і можливість з ними ознайомитись.
З приводу відсутності оригіналів рішень партії про відкликання депутатів, суд вказує, що отримані ним з двох сторонніх джерел однакові завірені фотокопії, на оцінку суду, є достатніми та у суду відсутні сумніви як в їх автентичності, так і у факті прийняття 16.03.2024 року з`їздом політичної партії «Наш Край» рішення про відкликання за народною ініціативою депутатів Кобеляцької міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_3 .
Більше того, відсутні сумніви щодо цього факту і в самих колишніх депутатів ОСОБА_4 та ОСОБА_3 , адже під час розгляду цієї справи останні зверталися з позовами до Полтавського окружного адміністративного суду про скасування даних рішень з`їзду партії. Їхні позови були розглянуті судом першої інстанції у справах № 440/4359/24 та № 440/4358/24 й сумніви щодо факту прийняття з`їздом партії не виникли і в суду, який надавав їм правову оцінку.
Суд не приймає до уваги твердження представника відповідача-1 про незаконність згаданих рішень з`їзду партії та подальше їх скасування судом першої інстанції і не оцінює законність цих рішень, бо вони не є предметом цієї справи.
На момент проведення 27.03.2024 року рішення з`їзду партії були винесені, набрали законної сили, були чинними й нескасованими, а отже депутати Кобеляцької міської ради ОСОБА_4 та ОСОБА_3 не мали статусу й повноважень депутатів міської ради.
Подальше скасування відповідних рішень про їх відкликання в разі їх протиправності поверне цим особам статус депутатів з моменту набрання законної сили відповідними судовими рішеннями, але не легітимізує їхні дії, вчинені без депутатських повноважень, у проміжку часу від прийняття рішення про їх відкликання до дня набрання судовими рішеннями законної сили.
З приводу наявних у справі доказів суд також вважає доцільним вказати на те, що за клопотанням представника позивача від 03.04.2024 року до справи були долучені відеодокази відеозапис сесії Кобеляцької міської ради від 27.03.2024 року.
За наслідком дослідження цих доказів у судовому засіданні суд не приймає їх до уваги з міркувань як допустимості, так і належності.
Даний відеозапис вчинено невідомою особою на невідомий пристрій та представники сторін не змогли повідомити суду цих обставин. У який спосіб цей запис потрапив у розпорядження представника позивача суду також не повідомлено. Тому вони не є допустимими. Крім того, відеозапис вчинено з перервами та його зміст не відображає фактів, що були б значущими для суду задля прийняття цього рішення. Тому цей доказ не є належним, оскільки він не має стосунку до спірних обставин.
Отже, за наслідком оцінки фактичних обставин, аналізу доказів та норм права, що підлягають застосуванню, суд визнає протиправним та скасовує третього пленарного засідання сорок другої сесії восьмого скликання Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від 27.03.2024 №1 "Про висловлення недовіри та дострокове припинення повноважень секретаря Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 ".
Наслідком цього рішення також є винесений на його підставі індивідуальний правозастосовчий акт - розпорядження Кобеляцької міської ради від 03.04.2024 №43 "Про звільнення ОСОБА_1 ", яким було припинено публічну службу позивача.
Відповідно, це розпорядження є протиправним і підлягає скасуванню, як похідне від протиправного рішення ради, на виконання якого це розпорядження прийняте.
Як наслідок, в силу статті 235 КЗпП України (У разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, у тому числі у зв`язку з повідомленням про порушення вимог Закону України "Про запобігання корупції" іншою особою, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір. При винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік), для захисту прав позивача суд має поновити правовідносини публічної служби ОСОБА_1 та стягнути на його користь середній заробіток за час вимушеного прогулу.
На вимогу суду Кобеляцькою міською радою надано суду відомості про середньоденний заробіток позивача ОСОБА_1 , який становить 1 771,43 грн /т. 2 а.с. 152/. Аналогічні відомості про середній заробіток позивача надав і його представник. На момент проголошення судом резолютивної частини цього рішення вимушений прогул ОСОБА_1 становив 87 робочих днів.
Відповідно, середній заробіток, що слід стягнути з роботодавця на його користь, становить 87х1771,43=154 114 грн 41 коп.
Таким чином, суд прийшов до висновку про наявність підстав для повного задоволення позовних вимог.
При цьому суд звертає увагу на некоректне формулювання представник позивача частини позовних вимог: поновити повноваження ОСОБА_1 як секретаря Кобеляцької міської ради; поновити позивача на посаді секретаря Кобеляцької міської ради з внесенням відповідних відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Адже поновлення судом позивача на посаді секретаря Кобеляцької міської ради тягне за собою автоматично поновлення його відповідних повноважень та внесення відповідних даних до ЄДРПОУ.
Тому зазначені позовні вимоги суд вважає задоволеними внаслідок поновлення позивача на посаді публічної служби, з якої він був незаконно звільнений.
За правилами ч. 8 ст. 235 КЗпП України та ст. 371 КАС України, до негайного виконання слід допустити це рішення в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді секретаря Кобеляцької міської ради, з якої він був звільнений, та в частині стягнення середнього заробітку в межах суми стягнення за один місяць, що становить відповідно 35 428 грн 60 коп.
При зверненні до суду позивач сплатив судовий збір у сумі 2 119 грн 60 коп. (1211,20 грн за подання позову з вимогою про скасування рішення ради та 908,40 грн за подання заяви про забезпечення позову).
За правилами статті 139 КАС України, суд стягує ці витрати на користь ОСОБА_1 з відповідача -2, Виконкому Кобеляцької міської ради.
Докази витрат на правову допомогу стороною позивача наразі не подані, але представником позивача зроблена заява про них у ході судового розгляду справи, тому питання їх стягнення може бути вирішено шляхом постановлення додаткового судового рішення.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 рнокпп НОМЕР_1 ) до Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області (вул.Касьяна 29 м.Кобеляки Полтавського району Полтавської області ЄДРПОУ 21051562), Виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області (вул. Касьяна 29 м. Кобеляки Полтавської області, ЄДРПОУ 04057304), третя особа на стороні відповідача - ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , рнокпп НОМЕР_2 ) - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення третього пленарного засідання сорок другої сесії восьмого скликання Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від 27.03.2024 №1 "Про висловлення недовіри та дострокове припинення повноважень секретаря Кобеляцької міської ради ОСОБА_1 ".
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Кобеляцької міської ради від 03.04.2024 №43 "Про звільнення ОСОБА_1 ".
Поновити ОСОБА_1 на посаді секретаря Кобеляцької міської ради з 04.04.2024 року.
Стягнути на користь ОСОБА_1 з виконавчого комітету Кобеляцької міської ради середній заробіток за час вимушеного прогулу у загальній сумі 154 114 грн 41 коп з подальшим відрахуванням податків та інших обов`язкових зборів і платежів.
Стягнути на користь ОСОБА_1 з виконавчого комітету Кобеляцької міської ради судові витрати: витрати зі сплати судового збору у загальній сумі 2 119 грн 60 коп.
Допустити до негайного виконання рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді секретаря Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області.
Допустити до негайного виконання рішення суду в частині стягнення на користь ОСОБА_1 з виконавчого комітету Кобеляцької міської ради заробітної плати в межах суми стягнення за один місяць у загальній сумі 35 428 грн 60 коп з подальшим відрахуванням податків та інших обов`язкових зборів і платежів.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Повне рішення складено 06 серпня 2024 року .
Головуючий суддя І.С. Шевяков
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.08.2024 |
Оприлюднено | 09.08.2024 |
Номер документу | 120869141 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.С. Шевяков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні