РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 серпня 2024 року справа № 580/709/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гайдаш В.А.,
розглянувши по суті у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження у залі суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до політичної партії «За майбутнє», Черкаської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Черкаська міська рада та ОСОБА_2 про скасування рішення та поновлення в статусі і правах депутата,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до політичної партії «За майбутнє» (далі відповідач 1), третя Черкаської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області (далі відповідач 2), в якому позивачка з урахуванням заяви про зміну предмету позову просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення XXV з`їзду політичної партії «За майбутнє» від 18.12.2023 року №10-ХХV/23 «Про відкликання депутата Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області VIII скликання ОСОБА_1 », яким відкликано депутата Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою;
- визнати протиправною та скасувати постанову Черкаської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області від 17.01.2024 №220 «Про визнання обраним депутатом Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області на перших виборах депутатів Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата у депутати в територіальному виборчому списку кандидатів у депутати від Черкаської обласної організації Політичної партії «За майбутнє» у територіальному виборчому окрузі № 6», якою було визнано обраним депутатом Черкаської міської ради ОСОБА_2 ;
- визнати протиправною та скасувати постанову Черкаської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області від 17.01.2024 №221 «Про реєстрацію депутата Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_2 », якою зареєстровано депутатом Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області обраного на перших виборах депутатів Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області І жовтня 2020 року за територіальним виборчим списком кандидатів у депутати від Черкаської міської організації Політичної партії «За майбутнє» у територіальному виборному окрузі №6 ОСОБА_2 ;
- поновити ОСОБА_1 в статусі і правах депутату Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області IХ скликання, зобов`язавши при цьому голову Черкаської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області розмістити на стенді офіційних матеріалів Черкаської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області повідомлення про ухвалене у цій справі судове рішення, а також оголосити резолютивну частину цього рішення на найближчому після набрання рішенням законної сили пленарному засіданні Черкаської міської ради.
В обґрунтування позовних вимог позивачка зазначила, що її не було повідомлено про з`їзд політичної партії «За майбутнє», не забезпечено права бути присутньою під час розгляду протоколу зборів місцевої організації політичної партії щодо відкликання депутата. Також вказано, що позивачку не повідомлялось про засідання Черкаської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області, тому вважає, що оскаржувані рішення є протиправними та підлягають до скасування із поновленням її у статусі і правах депутату Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області IХ скликання.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 29.01.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Черкаською міською територіальною виборчою комісією Черкаського району Черкаської області до суду подано відзив на позовну заяву, в якому остання просить відмовити в задоволенні позову, оскільки у територіальної виборчої комісії відсутні повноваження щодо перевірки законності рішення політичної партії про відкликання депутата за народною ініціативою. Таким чином, відповідач 2 після отримання рішення XXV з`їзду політичної партії «За майбутнє» від 18.12.2023 №10-ХХV/23 «Про відкликання депутата Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області VIII скликання ОСОБА_1 », у відповідності до положень ч. 9 ст. 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», визнано обраним та зареєстрованого депутатом наступного за черговістю кандидата у відповідному виборчому списку, зокрема, ОСОБА_2 . Враховуючи вищевикладені обставини відповідач 2 вважає, що позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.
Політична партія «За майбутнє» у визначений судом строк відзив на позов не подала.
Треті особи пояснень на позовну заяву не подали.
Ухвалою суду від 27.03.2024 витребувано від Черкаської міської організації політичної партії «За майбутнє» завірену належним чином копію протоколу від 15.12.2023 з пропозицією відкликати депутата Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою, тому зупинено провадження у справі до надання до суду витребуваних документів.
Ухвалою суду від 09.08.2024 поновлено провадження у справі.
Дослідивши подані до суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає наступне.
Із наявних матеріалів справи судом встановлено, що ОСОБА_1 була обрана депутатом Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області IХ скликання за списком Черкаської обласної організації політичної партії «За майбутнє».
Протоколом Загальних зборів Черкаської міської організації політичної партії «За майбутнє» від 15.12.2024 виключено ОСОБА_1 із депутатської фракції Черкаської міської організації політичної партії За майбутнє Черкаської міської ради, прийняте шістьма депутатами Черкаської міської ради - членами депутатської фракції Черкаської міської організації політичної партії За майбутнє ( ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 ).
На підставі вищезазначеного протоколу та відповідно до вимог ч. 7 ст. 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» рішенням XXV з`їзду політичної партії «За майбутнє» від 18.12.2023 року №10-ХХV/23 «Про відкликання депутата Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області VIII скликання ОСОБА_1 », відкликано депутата Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Черкаська міська територіальна виборча комісія Черкаського району Черкаської області отримавши рішення XXV з`їзду політичної партії «За майбутнє» від 18.12.2023 року №10-ХХV/23 «Про відкликання депутата Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області VIII скликання ОСОБА_1 » прийняла постанову від 17.01.2024 №220 «Про визнання обраним депутатом Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області на перших виборах депутатів Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата у депутати в територіальному виборчому списку кандидатів у депутати від Черкаської обласної організації Політичної партії «За майбутнє» у територіальному виборчому окрузі № 6», якою було визнано обраним депутатом Черкаської міської ради ОСОБА_2 .
Також постановою Черкаської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області від 17.01.2024 №221 «Про реєстрацію депутата Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_2 » зареєстровано депутатом Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області обраного на перших виборах депутатів Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області І жовтня 2020 року за територіальним виборчим списком кандидатів у депутати від Черкаської міської організації Політичної партії «За майбутнє» у територіальному виборному окрузі №6 ОСОБА_2 .
Позивачка не погоджується з рішенням відповідача 1 про її відкликання за народної ініціативою та з постановами відповідача 2 про визнання обраним наступним за черговістю кандидата в депутати, вважає їх неправомірними і такими, що підлягають скасуванню, а тому за захистом своїх прав та інтересів звернулась до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд зазначає, що правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради визначаються Законом України від 11 липня 2002 року №93-IV «Про статус депутатів місцевих рад» (далі - Закон №93-IV).
Відповідно до положень частини першої-третьої статті 4 вказаного Закону депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів».
Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.
Повноваження депутата місцевої ради, обраного замість того депутата, який вибув, або на повторних виборах, починаються з дня заслуховування на черговому після виборів депутата місцевої ради пленарному засіданні відповідної місцевої ради повідомлення територіальної виборчої комісії про підсумки виборів.
В силу приписів п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону №93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Водночас процедура відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою регламентується розділом V Закону № 93-IV (статті 37-48).
Так, згідно з ч. 1 ст. 37 Закону № 93-IV підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано;
4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними;
5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.
Частиною першою статті 38 Закону № 93-IV установлено, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Відповідно до ч. 9 ст. 38 Закону № 93-IV рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції).
Згідно з вимогами ч. 2 ст. 39 Закону № 93-IV у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення. Голова, а в разі його відсутності заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду. Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.
Матеріалами справи підтверджено, що протоколом Загальних зборів Черкаської міської організації політичної партії «За майбутнє» від 15.12.2024 виключено ОСОБА_1 із депутатської фракції Черкаської міської організації політичної партії За майбутнє Черкаської міської ради, яке прийняте шістьма депутатами Черкаської міської ради - членами депутатської фракції Черкаської міської організації політичної партії За майбутнє ( ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 ).
Конституційний Суд України роз`яснив, що внутрішня організація, взаємовідносини членів об`єднань громадян, їх підрозділів, статутна відповідальність членів цих об`єднань регулюються корпоративними нормами, встановленими самими об`єднаннями громадян, які базуються на законі; визначаються питання, які належать до їх внутрішньої діяльності або виключної компетенції і підлягають самостійному вирішенню. Отже, втручання органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб у здійснювану в рамках закону діяльність об`єднань громадян не допускається. У разі виникнення спору щодо порушення об`єднаннями громадян, їх посадовими і службовими особами прав і свобод громадянина останній має право на підставі статті 55 Конституції України звернутись за їх захистом до суду. Визначення належності питань до внутрішньоорганізаційної діяльності або виключної компетенції об`єднання громадян у кожному конкретному випадку вирішує суд в разі оскарження громадянином актів і дій таких об`єднань.
Таким чином, вирішення питань, зокрема, виключення ОСОБА_1 із депутатської фракції Черкаської міської організації політичної партії За майбутнє Черкаської міської ради, належить до внутрішньоорганізаційної діяльності політичної партії та є виключною компетенцією відповідного статутного органу.
Зазначений висновок відповідає правовій позиції, викладеній в постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.03.2021 у справі № 761/3540/20 (провадження №14-17цс21).
Отже, суд не надає правової оцінки протоколу Загальних зборів Черкаської міської організації політичної партії «За майбутнє» від 15.12.2024, яким виключено ОСОБА_1 із депутатської фракції Черкаської міської організації політичної партії За майбутнє Черкаської міської ради, прийняте шістьма депутатами Черкаської міської ради - членами депутатської фракції Черкаської міської організації політичної партії За майбутнє, у тому числі щодо дотримання положень абз. 3 ч. 1 ст. 48 Закону № 93-IV в частині повідомлення місцевою організацією політичної партії депутата про розгляд питання про його відкликання.
Так як розгляд вищенаведеного питання належать до внутрішньоорганізаційної діяльності політичної партії і є її виключною компетенцією, а втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється законом, за винятком передбачених Законом № 2365-III випадків, і суд не належать до органу, який відповідно до цього Закону можуть здійснювати контроль за діяльністю політичних партій, у тому числі й стосовно дотримання ними вимог їх статуту, тобто не можуть бути предметом судового розгляду.
За змістом положень частини сьомої статті 41 Закону № 93-IV вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
Як встановлено судом, на підставі вищезазначеного протоколу та відповідно до вимог ч. 7 ст. 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» рішенням XXV з`їзду політичної партії «За майбутнє» від 18.12.2023 року №10-ХХV/23 «Про відкликання депутата Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області VIII скликання ОСОБА_1 », відкликано депутата Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області VIII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Суд звертає увагу, що відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою має наслідком дострокове припинення в особи повноважень депутата, то, відповідно, реалізація такої процедури та відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою може розцінюватись як втручання у виборчі права громадянина, зокрема гарантоване статтею 38 Конституції України право бути обраним до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Як зазначено у постанові КАС ВС від 29.12.2020 у справі №819/151/18, згідно з пунктом 4 частини другої статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів не поширюється на справи, зокрема, щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) громадського об`єднання, саморегулівної організації віднесені до його (її) внутрішньої діяльності або виключної компетенції, крім справ у спорах, визначених пунктами 9, 10 частини першої цієї статті. Проте, відповідно до пункту 10 частини першої статті 19 КАС України, дані виключення стосуються спорів, зокрема, щодо формування органів місцевого самоврядування. Відтак рішення керівного органу політичної партії про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою може бути самостійним предметом судового розгляду, а заявлені позовні вимоги в цій частині можуть бути предметом розгляду адміністративного суду.
Аналогічна правова позиція підтверджена постановою КАС ВС від 02.11.2023 у справі № 460/37812/22, зокрема, у цій постанові суд касаційної інстанції наголосив на тому, що діяльність відповідача (політичної партії), зокрема, щодо формування органу місцевого самоврядування, не може бути свавільною та має допускати розумний публічний нагляд і контроль. Питання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чітко регламентовано законодавством. Позивач, у свою чергу, має право на захист та перевірку судом дотримання здійсненої щодо нього відповідачем регламентованої законом процедури та правил відкликання депутата за народною ініціативою.
Крім того, відповідно до висновків, наведених у постанові КАС ВС від 28.09.2023 у справі №420/1276/22, у процедурі відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою рішення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії про внесення відповідної пропозиції має рекомендаційний характер, тоді як остаточне рішення про відкликання депутата або про відмову в задоволенні цієї пропозиції приймає вищий керівний орган політичної партії, що, відповідно, може мати наслідком зміну складу місцевої ради. Рішення місцевої організації політичної партії з пропозицією про відкликання депутата саме по собі не спричиняє відкликання особи з посади депутата, оскільки воно у подальшому розглядається вищим керівним органом політичної партії, територіальною виборчою комісією, за наслідками чого вирішується питання про відкликання депутата за народною ініціативою з дотриманням відповідної процедури, передбаченої розділом V Закону України «Про статус депутатів місцевих рад». Верховний Суд погоджується з висновком суду апеляційної інстанції в частині того, що позовні вимоги до міської організації політичної партії не пов`язані з виборчим процесом та не є спором фізичної особи із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, адже у спірних правовідносинах міська організація політичної партії не є суб`єктом владних повноважень у розумінні пункту 7 частини першої статті 4 КАС України, а прийняте нею рішення не є обов`язковим для органів державної влади, органів місцевого самоврядування чи інших осіб. Відтак правовідносини, що склалися у зв`язку з внесенням місцевою організацією політичної партії пропозиції про відкликання депутата за народною ініціативою стосуються внутрішньо-організаційної діяльності політичної партії і юрисдикція адміністративних судів на них не поширюється.
Відповідно до частини дев`ятої статті 41 Закону №93-IV на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
З аналізу наведених правових норм суд дійшов висновку, що однією із законних підстав для дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, зокрема, є відкликання депутата за народною ініціативою, а рішення про відкликання депутата у цьому разі приймається вищим керівним органом партії за результатами розгляду протоколу зборів (конференції) місцевої організації партії про внесення пропозиції про відкликання такого депутата за народною ініціативою.
Матеріалами справи підтверджено, що Черкаська міська територіальна виборча комісія Черкаського району Черкаської області отримавши рішення XXV З`їзду політичної партії «За майбутнє» від 18.12.2023 року №10-ХХV/23 «Про відкликання депутата Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області VIII скликання ОСОБА_1 » прийняла постанову від 17.01.2024 №220 «Про визнання обраним депутатом Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області на перших виборах депутатів Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата у депутати в територіальному виборчому списку кандидатів у депутати від Черкаської обласної організації Політичної партії «За майбутнє» у територіальному виборчому окрузі № 6», якою було визнано обраним депутатом Черкаської міської ради ОСОБА_2 .
Також постановою Черкаської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області від 17.01.2024 №221 «Про реєстрацію депутата Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області ОСОБА_2 » зареєстровано депутатом Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області обраного на перших виборах депутатів Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області І жовтня 2020 року за територіальним виборчим списком кандидатів у депутати від Черкаської міської організації Політичної партії «За майбутнє» у територіальному виборному окрузі №6 ОСОБА_2 .
Суд зазначає, що рішення вищого керівного органу партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, є достатньою підставою для визнання відповідною територіальною виборчою комісією обраним наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії. При цьому територіальна виборча комісія зобов`язана, а не наділена дискреційними повноваженнями, прийняти рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата у депутати та зареєструвати його депутатом відповідної місцевої ради.
Наведені висновки підтверджується позицією Верховного Суду, зокрема, у постанові від 21.12.2023 у справі №560/5385/22 колегія суддів КАС ВС зазначила, що наслідком отримання територіальною виборчою комісією рішень керівного органу політичної партії про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою є встановлений законодавством обов`язок територіальної виборчої комісії визнати обраними депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії. Виходячи із вимог ч. 9 ст. 41 Закону №93-IV відповідач (територіальна виборча комісія) не міг прийняти іншого рішення, аніж як визнати обраними депутатами наступних за черговістю кандидатів у депутати від місцевої організації партії.
Крім того, колегія КАС ВС погодилася з висновками суду апеляційної інстанції про те, що у процедурі відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою перевірка питання про наявність підстав для відкликання виходить за межі повноважень територіальної виборчої комісії.
Таким чином, позовні вимоги позивачки про визнання протиправними та скасування постанов Черкаської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області від 17.01.2024 №220 №221 також задоволенню не підлягають, як похідні позовні вимоги щодо скасування рішення XXV З`їзду політичної партії «За майбутнє» від 18.12.2023 року №10-ХХV/23 «Про відкликання депутата Черкаської міської ради Черкаського району Черкаської області VIII скликання ОСОБА_1 ».
Посилання позивачки на те, що її не було повідомлено про З`їзд політичної партії «За майбутнє» та про засідання Черкаської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області - не приймається судом до уваги, оскільки у відповідності до положень абз. 4 ч. 1 ст. 48 Закону №93-IV депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом політичної партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою чи протоколу зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо його відкликання, та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання. Отже вищезазначеним положенням ч. 1 ст. 48 Закону №93-IV не передбачено обов`язкового повідомлення депутата про дату, час та місце саме З`їзд політичної партії «За майбутнє» чи про засідання Черкаської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області, а лише не заперечується його присутність за бажанням під час розгляду вищезазначених питань.
На підставі вищевикладених обставин суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Керуючись статтями 6, 9, 14, 139, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Віталіна ГАЙДАШ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2024 |
Оприлюднено | 12.08.2024 |
Номер документу | 120920767 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Віталіна ГАЙДАШ
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні