ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
про залишення позовної заяви без розгляду
06 серпня 2024 рокуЛьвівСправа № П/857/7/24 пров. № П/857/7/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
судді-доповідача -Гінди О. М.суддів -Матковської З. М. Ніколіна В. В.за участю секретаря судових засідань Нора А.Т.,
розглянувши в підготовчому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Рівненської районної державної адміністрації до Приватного підприємства «Фірма Укрекопласт» про примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності,-
встановив:
Рівненська районна державна адміністрація, 28.06.2024 звернулася до Восьмого апеляційного адміністративного суду, як до суду першої інстанції із позовною заявою, у якій просить:
1. Примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 0,0098 га, що є частиною земельної ділянки площею 2,9917 га з кадастровим номером 5624681500:05:025:0050, що належить на праві приватної власності приватному підприємству «Фірма Укрекопласт» відповідно до державного акта на право власності на земельну ділянку, серія та номер: ЯГ373812 виданого 13 вересня 2007 року, яка знаходиться на території Шпанівської сільської ради Рівненського району Рівненської області, цільове призначення: для ведення підсобного селянського господарства, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування стратегічного системоутворюючого магістрального лінійного енергооб`єкта ПЛ 330 кВ Хмельницька АЕС Рівне, шляхом перерахування Рівненською районною державною адміністрацією - Рівненською районною військовою адміністрацією коштів у сумі 25835,00 грн (двадцять п`ять тисяч вісімсот тридцять п`ять гривень, 00 коп.) на зазначений приватним підприємством «Фірма Укрекопласт» банківський рахунок або внесення цих коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки в порядку, встановленому законом;
2. Виділити із земельної ділянки площею 2,9917 га, кадастровий номер 5624681500:05:025:0050, земельну ділянку площею 0,0098 га шляхом виготовлення на замовлення Рівненської районної державної адміністрації - Рівненської районної військової адміністрації технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки 2,9917 га, кадастровий номер 5624681500:05:025:0050 в окремі дві земельні ділянки, із яких: земельну ділянку площею 2,9819 га залишити у власності приватного підприємства «Фірма Укрекопласт», земельну ділянку площею 0,0098 га відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності;
3. Зобов`язати приватне підприємство «Фірма Укрекопласт» звільнити земельну ділянку площею 0,0098 га, що примусово відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності, протягом 5 (п`яти) днів з дня повного попереднього відшкодування вартості земельної ділянки на зазначений приватним підприємством «Фірма Укрекопласт» банківський рахунок або внесення коштів на депозит нотаріальної контори за місцем розташування земельної ділянки.
Обґрунтовує позов тим, що Планом заходів на 2006-2010 роки щодо реалізації Енергетичної стратегії України на період до 2030 року, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України віл 27.07.2006 № 436-р, Проектом будівництва «Лінії електропередачі 750 кВ Рівненська АЕС Київська з розширенням ПС 750 кВ «Київська» та заходами ПЛ 750 кВ (Коригування)», затвердженого Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 01.03.2017 № 132, Планом заходів Міністерства палива та енергетики України на 2006 2010 роки щодо реалізації Енергетичної стратегії України на період до 2030 року, затвердженого наказом Міністерства палива та енергетики України від 08.09.2006 № 328, та «Схемою розвитку ОЕС України на 2010 рік з перспективою до 2015 року» запроектовано будівництво волоконно-оптичної лінії зв`язку (далі - ВОЛЗ) Рівненська АЕС Рівне Хмельницька АЕС, в рамках якого передбачено виконати реконструкцію ділянки повітряної лінії електропередачі напругою 330 кВ (далі ПЛ 330 кВ Хмельницька АЕС Рівне) для приведення її у відповідність до вимог ПУЕ: 2009. Замовником проектування та будівництва вказаного стратегічного системоутворюючого магістрального енергооб`єкта для суспільних потреб визначено Національну енергетичну компанію «Укренерго».
З метою належної реалізації вищезгаданого проекту будівництва, необхідно згідно із вимогами чинного законодавства, здійснити оформлення права постійного користування НЕК «Укренерго» на відповідну земельну ділянку загальною площею 0,0098 га. У зв`язку з чим, НЕК «Укренерго» надано розпорядження голови Рівненської районної державної адміністрації від 22.01.2019 № 31 «Про погодження місця розташування земельної ділянки на території Шпанівської сільської ради для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії під опорою № 49 ПЛ 330 кВ Хмельницька АЕС Рівне».
До складу земельної ділянки, яка підлягає викупу або примусовому відчуженню для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності відповідно до розпорядження від 29 червня 2023 року № 114 відповідного органу виконавчої влади, відноситься частина земельної ділянки з кадастровим номером 5624681500:05:025:0050, загальною площею 2,9917 га (необхідна площа для викупу 0,0098 га), що належить приватному підприємству «Фірма Укрекопласт» на праві приватної власності.
З огляду на вищевикладене та враховуючи, те що відповідач не надав добровільної згоди на викуп належної їй частини земельної ділянки, земельна ділянка площею 0,0098 га, що є частиною земельної ділянки площею 2,9917 га з кадастровим номером 5624681500:05:025:0050 та перебуває у приватній власності приватного підприємства «Фірма Укрекопласт», підлягає примусовому відчуженню у державну власність з мотивів суспільної необхідності для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування стратегічного системоутворюючого магістрального лінійного енергооб`єкта ПЛ 330 кВ Хмельницька АЕС Рівне, будівництво якого обумовлене загальнодержавними інтересами, та є суспільно необхідним, передбачене Урядовими програмами, планами і переліками заходів, спрямованими на економічний і соціальний розвиток держави та на забезпечення енергетичної і національної безпеки України в цілому, - оскільки виконання робіт з будівництва вказаного об`єкту без припинення права власності відповідача на вказану частину земельної ділянки є неможливим.
Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 липня 2023 року прийнято до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі за адміністративним позовом Рівненської районної державної адміністрації до Приватного підприємства «Фірма Укрекопласт» про примусове відчуження земльної ділянки з мотивів суспільної необхідності.
Призначено підготовче засідання у справі у судовому засіданні на 06 серпня 2024 року о 10:00 у залі судових засідань № 3 Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Роз`яснено відповідачу право на подання до суду відзиву на позов, а також всіх письмових та електронних доказів - у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання зазначеної ухвали суду, а також всіх письмових та електронних доказів, з дотриманням вимог ст. 162 КАС України.
Про дату, місце, час проведення підготовчого засідання у справі сторони повідомлені 09.07.2024, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа до електронних кабінетів у підсистемі «Електронний суд» (а. с. 53).
Однак у підготовче судове засідання сторони не з`явилися.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, суд вважає, що позовна заява підлягає залишенню без розгляду з огляду на таке.
Відповідно до ч. ч. 1, 2, 4 ст. 267 КАС України, право звернутися з адміністративним позовом про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності мають органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які відповідно до закону можуть викуповувати ці об`єкти для суспільних потреб.
Адміністративні справи про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності розглядаються та вирішуються апеляційним адміністративним судом за місцем розташування нерухомого майна, що підлягає примусовому відчуженню.
Суд вирішує адміністративні справи про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності за правилами загального позовного провадження.
Відповідно до ч. 9 ст. 171 КАС України, про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначаються, зокрема, дата, час і місце підготовчого засідання, якщо справа буде розглядатися за правилами загального позовного провадження;
Суд апеляційної інстанції зазначає, що Главою 3. «Підготовче провадження» Розділу II «ПОЗОВНЕ ПРОВАДЖЕННЯ» КАС України, врегульовано питання, які стосуються підготовчого провадження.
Так, відповідно ч. 2 ст. 173 КАС України, завданням підготовчого провадження є: 1) остаточне визначення предмета спору та характеру спірних правовідносин, позовних вимог та складу учасників судового процесу; 2) з`ясування заперечень проти позовних вимог; 3) визначення обставин справи, які підлягають встановленню, та зібрання відповідних доказів; 4) вирішення відводів; 5) визначення порядку розгляду справи; 6) вчинення інших дій з метою забезпечення правильного, своєчасного і безперешкодного розгляду справи по суті.
Згідно ч. 1 ст. 180 КАС України, підготовче засідання проводиться судом з повідомленням учасників справи.
Порядок проведення підготовчого засідання передбачений ст. 181 КАС України, зокрема, ч. 1 цієї статті передбачено, підготовче засідання проводиться за правилами, встановленими главою 6 розділу II цього Кодексу, з урахуванням особливостей підготовчого засідання, встановлених цією главою.
Відповідно до ч. 1 ст. 183 КАС України, у підготовчому засіданні суд постановляє ухвалу (ухвали) про процесуальні дії, що необхідно вчинити до закінчення підготовчого провадження та початку судового розгляду справи по суті.
Відповідно до ч. 2 ст. 183 КАС України, за результатами підготовчого засідання суд постановляє ухвалу про:
1) залишення позовної заяви без розгляду;
2) закриття провадження у справі;
3) закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті.
Статтею 205 КАС України врегульовано наслідків неявки в судове засідання учасника справи.
Відповідно до ч. 5 ст. 205 КАС України, у разі неявки позивача в судове засідання без поважних причин або неповідомлення ним про причини неявки, якщо від нього не надійшла заява про розгляд справи за його відсутності, суд залишає позовну заяву без розгляду, якщо неявка перешкоджає розгляду справи. До позивача, який не є суб`єктом владних повноважень, положення цієї частини застосовуються лише у разі повторної неявки.
Згідно п. 4 ч. 1 ст. 240 КАС України, суд залишає позовну заяву без розгляду, якщо позивач не прибув (повторно не прибув, якщо він не є суб`єктом владних повноважень) у підготовче засідання чи у судове засідання без поважних причин або не повідомив про причини неявки, якщо від нього не надійшло заяви про розгляд справи за його відсутності.
Проаналізувавши вищенаведені норми процесуального права, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що за результатами підготовчого засідання суд постановляє, зокрема, ухвалу про залишення позовної заяви без розгляду. Вказану процесуальну дію суд вчиняє якщо позивач, яким є суб`єкт владних повноважень - Рівненська районна державна адміністрація, не прибув у підготовче засідання без поважних причин або не повідомив про причини неявки, якщо від нього не надійшло заяви про розгляд справи за його відсутності.
Як встановлено судом про дату, місце, час проведення підготовчого засідання у справі позивач суб`єкт владних повноважень, повідомлений 09.07.2024, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа до електронного кабінету у підсистемі «Електронний суд» (а. с. 53).
Крім цього, позивачем не повідомлено поважних причин його неявки та від нього не надійшло заяви про розгляд справи за його відсутності.
Суд зазначає, що Велика Палата Верховного Суду у постанові від 04.07.2024 у справі № 9901/489/21 вказала, що ч. 5 ст. 205 КАС України сформульована таким чином, що дає суду можливість залишити позовну заяву без розгляду, що має вигляд застосування до особи, яка ініціювала позовне провадження, своєрідної форми відповідальності за дії, пов`язані з неявкою на засідання суду. Законодавче формулювання у частині п`ятій статті 205 КАС України «… якщо неявка перешкоджає розгляду справи» означає, що суд може розглянути позов по суті, однак не зобов`язаний цього робити. Це законодавче формулювання змістовно викладене у вигляді умови, яка в кожному конкретному випадку (правовій ситуації, казусові) повинна оцінюватися окремо в межах відповідних спірних правовідносин, які диктують її застосування.
Передбачене пунктом 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку кореспондується з обов`язком добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу, та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (пункт 35 рішення Європейського суду з прав людини від 07 липня 1989 року у справі «Аліментарія Сандерс С. А. проти Іспанії» (Union Alimentaria Sanders S.A. v. Spain).
Суд звертає увагу, що Рівненська районна державна адміністрація, як суб`єкт владних повноважень, будучи ініціатором позову про примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності, насамперед має активно, не зловживаючи, використовувати власні процесуальні права, тобто здійснювати їх з метою, з якою такі права були надані. При цьому визначальними процесуальними обов`язками позивача є забезпечення представництва власних інтересів при розгляді адміністративної справи. Крім цього, реалізація позивачем процесуальних прав невіддільна від виконання ним процесуального обов`язку щодо сприяння встановленню в судовому процесі дійсних обставин у справі з метою отримання правосудного судового рішення.
Отже, за встановлених обставин, у контексті наведених вимог процесуального законодавства, яким врегульоване спірне питання, суд дійшов висновку про наявність підстав для залишення позовної заяви без розгляду, в порядку п. 4 ч. 1 ст. 240 КАС України, оскільки позивач 06.08.2024 не прибув у підготовче засідання без поважних причин, не повідомив про причини неявки та від нього не надійшло заяви про розгляд справи за його відсутності.
Оскільки, відповідно до ч. 3 ст. 167 КА України, позовна заява про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності подається до адміністративного суду без сплати судового збору, підстав для розподілу судових витрат нема.
Керуючись ст. ст. 205, 240, 241, 248, 256, 267, 294, КАС України, суд
ухвалив:
позов Рівненської районної державної адміністрації до Приватного підприємства «Фірма Укрекопласт» про примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності - залишити без розгляду.
Особа, позов якої залишено без розгляду, після усунення підстав, з яких позов було залишено без розгляду, має право звернутися до адміністративного суду в загальному порядку.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення та може бути оскаржена в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Верховного Суду у складі колегії Касаційного адміністративного суду.
Суддя-доповідач О. М. Гінда судді З. М. Матковська В. В. Ніколін Повне судове рішення складено 08.08.24
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2024 |
Оприлюднено | 12.08.2024 |
Номер документу | 120923730 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері примусового відчуження земельної ділянки, інших об"єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні