ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 серпня 2024 рокусправа № 380/3197/24Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Братичак У.В., розглянувши в письмовому провадженні, у м. Львові, в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) звернувся з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (місцезнаходження: вул. Митрополита Андрея, 10, м. Львів, 79016; ЄДРПОУ: 13814885), в якій просить:
- визнати дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, щодо відмови ОСОБА_1 в зарахуванні до страхового стажу: періоди безпосередньої участі в антитерористичній операції та у бойових діях (забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії) з 08.11.2014 по 18.08.2015, з 08.04.2022 по 30.04.2022; з 01.05.2022 по 31.05.2022; з 01.06.2022 по 22.06.2022; з 19.07.2022 по 31.07.2022; з 01.08.2022 по 31.08.2022; з 01.09.2022 по 14.09.2022; з 01.10.2022 по 31.10.2022; з 01.11.2022 по 08.11.2022; з 10.12.2022 по 11.12.2022; з 15.12.2022 по 31.12.2022; з 01.01.2023 по 10.01.2023 у трикратному розмірі (з кратного обчислення один місяць служби за три місяці) та періоду роботи в Державному підприємстві «Волиньвугілля» з 25.09.2020 по 13.06.2023 в зв?язку з несплатою єдиного соціального внеску протиправними;
- зобов?язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області зарахувати ОСОБА_1 до страхового стажу періоду роботи з 25.09.2020 року по 13.06.2023 року в Державному підприємстві «Волиньвугілля» та зарахувати заробіток за вказаний період;
- зобов?язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області зарахувати ОСОБА_1 до страхового стажу періоди безпосередньої участі в антитерористичній операції та у бойових діях (забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії) з 08.11.2014 по 18.08.2015, з 08.04.2022 по 30.04.2022; з 01.09.2022 по 31.05.2022; з 01.06.2022 по 22.06.2022; з 19.07.2022 по 31.07.2022; з 01.08.2022 по 31.08.2022; з 01.09.2022 по 14.09.2022; з 01.10.2022 по 31.10.2022; з 01.11.2022 по 08.11.2022; з 10.12.2022 по 11.12.2022; з 15.12.2022 по 31.12.2022; з 01.01.2023 по 10.01.2023 у трикратному розмірі (з кратного обчислення один місяць служби за три місяці);
- зобов?язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити ОСОБА_1 з 05.01.2024 року (дня звернення) перерахунок та виплату пенсії по віку з урахуванням зарахованого страхового стажу, відповідно до висновків суду у даній справі.
В обґрунтування позовних вимог позивач покликається на те, що з 12.04.2018 йому призначено пенсію за віком 55 років на пільгових умовах, у відповідності до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058-ІV (далі - Закон №1058-ІV). 05.01.2024 позивач звернувся до відповідача зі заявою про перерахунок пенсії, оскільки, на його думку, йому неправомірно не зараховано до страхового стажу період роботи з 25.09.2020 по 13.06.2023 на Державному підприємстві «Волиньвугілля», а також не зараховано періоди безпосередньої участі в антитерористичній операції та у бойових діях (забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії) з 08.11.2014 по 18.08.2015; з 08.04.2022 по 30.04.2022; з 01.05.2022 по 31.05.2022; з 01.06.2022 по 22.06.2022; з 19.07.2022 по 31.07.2022; з 01.08.2022 по 31.08.2022; з 01.09.2022 по 14.09.2022; з 01.10.2022 по 31.10.2022; з 01.11.2022 по 08.11.2022; з 10.12.2022 по 11.12.2022; з 15.12.2022 по 31.12.2022; з 01.01.2023 по 10.01.2023 у трикратному розмірі (з кратного обчислення один місяць служби за три місяці). Однак, листом від 18.01.2024 отримав відмову в перерахунку пенсії, мотивовану тим, що військова служба відповідно до Закону №1058-ІV підлягає врахуванню в одинарному розмірі, а період роботи на Державному підприємстві «Волиньвугілля» не враховано до його страхового стажу, оскільки підприємством не сплачено страхові внески.
Вважаючи таку відмову протиправною, позивач просить суд позов задовольнити в повному обсязі.
Ухвалою судді від 19.02.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
На адресу суду від відповідача 11.03.2024 надійшов відзив на позовну заяву, в якому проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування заперечень вказано, що позивачу з 12.04.2018 призначено пенсію за віком, у відповідності до Закону №1058-ІV. Страховий стаж ОСОБА_1 , обчислений по 31.12.2020, згідно індивідуальних відомостей про застраховану особу Форми ОК-5 за даними про сплату страхових внесків, становить 40 років 06 місяців 18 днів, в тому числі 2 роки 03 місяці 29 днів - пільговий стаж роботи за Списком №1 (стаж на підземних роботах). Позивач 05.01.2024 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області із заявою довільного зразка від 04.01.2024 про проведення перерахунку пенсії. За результатами розгляду вказаної заяви управлінням скеровано відповідь від 18.01.2024, якою відмовлено в такому перерахунку.
Щодо зобов?язання Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області зарахувати ОСОБА_1 до страхового стажу періоду роботи з 25.09.2020 по 13.06.2023 в Державному підприємстві «Волиньвугілля» та зарахувати заробіток за вказаний період, повідомляємо, що вказаний період роботи не зараховано до страхового стажу та не враховано заробітну плату за вказаний період, оскільки підприємством не сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Щодо зобов?язання Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області зарахувати ОСОБА_1 до страхового стажу періоди безпосередньої участі в антитерористичній операції та у бойових діях (забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії) у трикратному розмірі (з кратного обчислення один місяць служби за три місяці), зазначає, що час проходження військової служби в особливий період з 08.11.2014 по 18.08.2015, з 08.04.2022 по 22.06.2022, з 19.07.2022 по 14.09.2022, з 01.10.2022 по 08.11.2022, з 01.12.2022 по 11.12.2022 та з 15.12.2022 по 10.01.2023 позивачу враховано до страхового стажу (без врахування кратності) на підставі довідки про нараховані суми грошового забезпечення, про сплачені страхові внески та за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку. Водночас, чинним законодавством не передбачено зарахування у трикратному розмірі періоду проходження військової служби при обчисленні пенсії відповідно до норм Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
З урахуванням вищевказаного, просить у задоволенні позову відмовити.
15.03.2024 від позивача до суду надійшла відповідь на відзив, у якій з посиланням на правові позиції Верховного Суду, викладені у постановах від 05.12.2019 у справі №242/2536/16-а, від 01.03.2021 у справі №423/757/17, від 31.03.2021 у справі №242/5696/16-а, від 05.06.2018 у справі №348/347/17, підтримав свої позовні вимоги.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини та надав їм правову оцінку.
ОСОБА_1 з 12.04.2018 призначено пенсію за віком на пільгових умовах, у відповідності до Закону №1058-ІV з 55 років.
Позивач, 04.01.2024 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області зі заявою, в якій просив здійснити перерахунок його пенсії, зокрема, зарахувавши до страхового стажу період його роботи з 25.09.2020 по 13.06.2023 на Державному підприємстві «Волиньвугілля», а також зарахувавши до страхового стажу у трикратному розмірі періоди його безпосередньої участі в антитерористичній операції та у бойових діях (забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії) з 08.11.2014 по 18.08.2015; з 08.04.2022 по 30.04.2022; з 01.05.2022 по 31.05.2022; з 01.06.2022 по 22.06.2022; з 19.07.2022 по 31.07.2022; з 01.08.2022 по 31.08.2022; з 01.09.2022 по 14.09.2022; з 01.10.2022 по 31.10.2022; з 01.11.2022 по 08.11.2022; з 10.12.2022 по 11.12.2022; з 15.12.2022 по 31.12.2022; з 01.01.2023 по 10.01.2023.
Відповідач листом від 18.01.2024 відмовив позивачу в перерахунку пенсію. Вказана відмова мотивована тим, що чинним законодавством не передбачено зарахування у трикратному розмірі періоду проходження військової служби в особливий період при обчисленні пенсії відповідно до норм Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», а також тим, що за період роботи ОСОБА_1 з 25.09.2020 по 13.06.2023 на Державному підприємстві «Волиньвугілля», підприємством не були сплачені страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Вважаючи таку відмову необґрунтованою, а свої права та охоронювані законом інтереси порушеними, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Даючи оцінку спірним правовідносинам суд керувався таким.
Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Статтею 8 Закону №1058-ІV передбачене право громадян на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.
Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 115 Закону №1058-ІV право на призначення дострокової пенсії за віком мають: військовослужбовці, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейські, особи начальницького і рядового складу Державного бюро розслідувань, які брали участь у бойових діях, в антитерористичній операції в районах її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях в районах їх здійснення та/або безпосередньою участю у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, а також ті, яким встановлено інвалідність внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих під час захисту Батьківщини або під час виконання інших обов`язків військової служби (службових обов`язків), або внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті, виконанням інтернаціонального обов`язку чи безпосередньою участю в антитерористичній операції в районах її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях в районах їх здійснення та/або безпосередньою участю у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, дружини (чоловіки), якщо вони не взяли повторний шлюб, і батьки військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейських, осіб начальницького і рядового складу Державного бюро розслідувань, які померли (загинули) у період проходження військової служби (виконання службових обов`язків) чи після звільнення із служби, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих під час виконання обов`язків військової служби (службових обов`язків), захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, виконанням інтернаціонального обов`язку чи безпосередньою участю в антитерористичній операції в районах її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях в районах їх здійснення та/або безпосередньою участю у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, особи, яким надано статус учасника бойових дій відповідно до пунктів 20 і 21 статті 6, особи з інвалідністю внаслідок війни відповідно до пунктів 12 та 13 статті 7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», особи з числа резервістів, військовозобов`язаних і осіб, які входили до складу добровольчого формування територіальної громади, яким надано статус учасника бойових дій відповідно до пункту 19 статті 6, особи з інвалідністю внаслідок війни відповідно до пункту 11 статті 7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», дружини (чоловіки), якщо вони не взяли повторний шлюб, і батьки, яким надано статус сім`ї загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України відповідно до абзаців четвертого і п`ятого частини першої статті 10-1 зазначеного Закону, а також абзацу шостого частини першої статті 10-1 зазначеного Закону з числа членів сімей резервістів і військовозобов`язаних, - після досягнення чоловіками 55 років, жінками - 50 років та за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків і не менше 20 років у жінок.
Судом встановлено, що позивачу призначена дострокова пенсія за віком, як учаснику бойових дій, з 55 років.
Щодо зарахування періоду проходження військової служби на пільгових умовах, суд зазначає, зазначає наступне.
Статтею 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України, пов`язаній із захистом Вітчизни.
Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
Частиною 6 вказаної статті Закону передбачено види військової служби, до яких, і зокрема, віднесено й військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період.
Статтею 8 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» встановлено, що час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Час проходження строкової військової служби та військової служби за призовом осіб офіцерського складу, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України «Про оборону України», зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, якщо на момент призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України «Про оборону України», особа навчалася за фахом у професійно-технічному навчальному закладі, працювала за професією або займала посаду, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Час навчання в професійно-технічному навчальному закладі, час проходження строкової військової служби, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України «Про оборону України», які зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, не повинні перевищувати наявного стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах. Час проходження військовослужбовцями військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України «Про оборону України», зараховується до їх вислуги років, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби на пільгових умовах у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України.
Статтею 57 Закону України «Про пенсійне забезпечення» передбачено пільги по обчисленню стажу за час перебування у складі діючої армії, та встановлено, що час служби зараховується до стажу роботи на пільгових умовах, у порядку, встановленому для обчислення строків цієї служби при призначенні пенсії за вислугою років військовослужбовцям.
Зарахування періоду проходження військової служби у трикратному розмірі регулюється Положенням про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби та членів їх сімей, яке затверджено Наказом Міністерства оборони України від 14.08.2014 № 530 (далі - Положення №530).
Пунктом 1.1. Положення №530 визначено, що цим положенням визначається порядок обчислення вислуги років для призначення пенсії за вислугу років особам, звільненим з військової служби.
Пунктом 2.3 розділу 2 Положення №530 передбачено, що час проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції, в бойових діях у воєнний час, а також інші періоди, зазначені в підпункті «а» пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їхніх сімей» (зі змінами) (далі - Порядок №393), зараховуються при обчисленні вислуги років на пільгових умовах - один місяць служби за три.
У свою чергу, в підпункті «а» пункту 3 Порядку №393, зокрема передбачено, що при обчисленні вислуги років на пільгових умовах - один місяць служби за три, окрім вищевказаних періодів, також зараховується час проходження служби, протягом якого особа брала участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів.
Подібні правовідносини та норми права, які їх регулюють вже неодноразово були предметом розгляду у Верховному Суді і у постановах від 05.06.2018 у справі № 348/347/17, від 30.07.2019 у справі №346/1454/17, від 02.04.2020 у справі № 185/4140/17 (92-а/185/282/17), від 16.06.2020 у справі № 185/7049/16-а, від 18.01.2023 у справі № 1.380.2019.003739, від 21.03.2023 у справі № 160/6146/19, від 31.08.2022 у справі № 185/6919/16-а Верховний Суд дійшов висновку, що аналіз наведених норм матеріального права дає підстави для висновку, що зазначена служба підлягає зарахуванню до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах - один місяць служби за три місяці.
Так, з довідки Військової частини польова пошта НОМЕР_2 від 13.10.2015 №4/1536, судом встановлено, що ОСОБА_1 в період з 08.11.2014 по 18.08.2015 безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районах проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.
Крім цього, довідкою Військової частини НОМЕР_3 підтверджується, що ОСОБА_1 в періоди з 08.04.2022 по 30.04.2022; з 01.05.2022 по 31.05.2022; з 01.06.2022 по 22.06.2022; з 19.07.2022 по 31.07.2022; з 01.08.2022 по 31.08.2022; з 01.09.2022 по 14.09.2022; з 01.10.2022 по 31.10.2022; з 01.11.2022 по 08.11.2022; з 10.12.2022 по 11.12.2022; з 15.12.2022 по 31.12.2022; з 01.01.2023 по 10.01.2023 приймав безпосередню участь у бойових діях (забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії).
За таких обставин, спірні періоди підлягають кратному зарахуванню до страхового стажу позивача з розрахунку один місяць служби за три місяці, відповідач протиправно відмовив у такому зарахуванні, відтак, позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
Крім того, щодо періоду роботи позивача на Державному підприємстві «Волиньвугілля» з 25.09.2020 по 13.06.2023, необхідно зазначити таке.
Відповідно до ст. 1 Закону № 1058-ІV страхові внески - це кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Страхувальники - це роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 24 Закону № 1058-ІVстраховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
За змістом ст. 20 Закону № 1058-ІV, страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.
Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.
Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.
Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Відповідно до ст. 106 Закону № 1058-ІV відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи.
Отже, обов`язок зі сплати страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника, який здійснив нарахування цього внеску та утримання його із заробітної плати позивача.
Суд встановив, що позивач з 25.09.2020 по 13.06.2023 працював на Державному підприємстві «Волиньвугілля» виконуючим обов`язки генерального директора, що підтверджується копією його трудової книжки серії НОМЕР_4 та не заперечується відповідачем. Вказаний період, як вже йшлося вище, позивачу не зараховано до страхового стажу, у зв`язку із несплатою підприємством страхових внесків.
Водночас, суд зазначає, що позивач не повинен відповідати за неналежне виконання підприємством-страхувальником свого обов`язку щодо належної сплати страхових внесків, а отже, наявність заборгованості підприємства по страховим внескам не може бути підставою для не зарахування до страхового стажу при перерахунку пенсії позивача періодів його роботи на такому підприємстві.
Таким чином, відсутність в інформаційній базі системи персоніфікованого обліку даних про сплату страхових внесків для нарахування пенсії не є підставою для незарахування періоду роботи на Державному підприємстві «Волиньвугілля» через несплату підприємством страхових внесків до Пенсійного фонду України.
За умови підтвердження пільгового стажу, як громадянин України, позивач наділений правом на відповідний соціальний захист з боку держави, яка в особі своїх органів не може відмовляти у його наданні з формальних (надуманих) підстав.
До таких висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 01.03.2021 справа №423/757/17, від 09.09.2019 у справі №242/5448/16-а.
Відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосування норми до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
З огляду на наведені обставини, суд дійшов висновку про те, що відповідач діяв протиправно, не врахувавши до страхового стажу позивача періоду його роботи з 25.09.2020 по 13.06.2023 на Державному підприємстві «Волиньвугілля», тому позовні вимоги в цій частині також підлягають задоволенню.
Таким чином, враховуючи встановлені вище обставини справи, суд зазначає, що спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Обираючи належний та ефективний спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо відмови в зарахуванні ОСОБА_1 до його страхового стажу періодів безпосередньої участі в антитерористичній операції та у бойових діях (забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії) з 08.11.2014 по 18.08.2015, з 08.04.2022 по 30.04.2022; з 01.05.2022 по 31.05.2022; з 01.06.2022 по 22.06.2022; з 19.07.2022 по 31.07.2022; з 01.08.2022 по 31.08.2022; з 01.09.2022 по 14.09.2022; з 01.10.2022 по 31.10.2022; з 01.11.2022 по 08.11.2022; з 10.12.2022 по 11.12.2022; з 15.12.2022 по 31.12.2022; з 01.01.2023 по 10.01.2023 на пільгових умовах - один місяць служби за три, а також періоду роботи в Державному підприємстві «Волиньвугілля» з 25.09.2020 по 13.06.2023. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити з 05.01.2024 перерахунок та виплату позивачу пенсії, зарахувавши при цьому до його страхового стажу періоди безпосередньої участі в антитерористичній операції та у бойових діях (забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії) з 08.11.2014 по 18.08.2015, з 08.04.2022 по 30.04.2022; з 01.05.2022 по 31.05.2022; з 01.06.2022 по 22.06.2022; з 19.07.2022 по 31.07.2022; з 01.08.2022 по 31.08.2022; з 01.09.2022 по 14.09.2022; з 01.10.2022 по 31.10.2022; з 01.11.2022 по 08.11.2022; з 10.12.2022 по 11.12.2022; з 15.12.2022 по 31.12.2022; з 01.01.2023 по 10.01.2023 на пільгових умовах - один місяць служби за три, а також період роботи в Державному підприємстві «Волиньвугілля» з 25.09.2020 по 13.06.2023, з урахуванням раніше проведених виплат.
Водночас, щодо вимоги позивача про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області зарахувати заробіток за період з 25.09.2020 по 13.06.2023 в Державному підприємстві «Волиньвугілля», суд зазначає наступне.
Право на захист це суб`єктивне право певної особи, тобто вид і міра її можливої (дозволеної) поведінки із захисту своїх прав. Воно випливає з конституційного положення: «Права і свободи людини і громадянина захищаються судом» (ст. 55 Конституції України).
Отже, кожна особа має право на захист свого права у разі його порушення, невизнання чи оспорювання у сфері цивільних, господарських, публічно-правових відносин та за наявності неврегульованих питань.
Порушення права означає необґрунтовану заборону на його реалізацію або встановлення перешкод у його реалізації, або значне обмеження можливостей його реалізації тощо.
Відповідно до частини першої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Із системного аналізу вказаних норм слідує, що суд захищає лише порушені, невизнані або оспорювані права, свободи та інтереси учасників адміністративних правовідносин, а не можливість їх порушення в майбутньому.
Оскільки перерахунок пенсії позивача з урахуванням висновків суду, викладених у цьому рішенні ще не проведено, у суду відсутні підстави вважати, що відповідач, зарахувавши до страхового стажу позивача період його роботи з 25.09.2020 по 13.06.2023 в Державному підприємстві «Волиньвугілля», не врахує заробітну плату ОСОБА_1 , яка отримана на даному підприємстві, відтак зазначена вимога, на думку суду, є передчасною, адже спір в цій частині фактично не існує, тому задоволенню не підлягає.
Згідно з ч.1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити частково.
Щодо судового збору, то оскільки позивача звільнено від сплати судового збору, тому відповідно до ст.139 КАС України, такий розподілу не підлягає.
Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в :
позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області щодо відмови в зарахуванні ОСОБА_1 до його страхового стажу періодів безпосередньої участі в антитерористичній операції та у бойових діях (забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії) з 08.11.2014 по 18.08.2015, з 08.04.2022 по 30.04.2022; з 01.05.2022 по 31.05.2022; з 01.06.2022 по 22.06.2022; з 19.07.2022 по 31.07.2022; з 01.08.2022 по 31.08.2022; з 01.09.2022 по 14.09.2022; з 01.10.2022 по 31.10.2022; з 01.11.2022 по 08.11.2022; з 10.12.2022 по 11.12.2022; з 15.12.2022 по 31.12.2022; з 01.01.2023 по 10.01.2023 на пільгових умовах - один місяць служби за три, а також періоду роботи в Державному підприємстві «Волиньвугілля» з 25.09.2020 по 13.06.2023.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області (місцезнаходження: вул. Митрополита Андрея, 10, м. Львів, 79016; код ЄДРПОУ: 13814885) здійснити з 05.01.2024 перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ), зарахувавши при цьому до його страхового стажу періоди безпосередньої участі в антитерористичній операції та у бойових діях (забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії) з 08.11.2014 по 18.08.2015, з 08.04.2022 по 30.04.2022; з 01.05.2022 по 31.05.2022; з 01.06.2022 по 22.06.2022; з 19.07.2022 по 31.07.2022; з 01.08.2022 по 31.08.2022; з 01.09.2022 по 14.09.2022; з 01.10.2022 по 31.10.2022; з 01.11.2022 по 08.11.2022; з 10.12.2022 по 11.12.2022; з 15.12.2022 по 31.12.2022; з 01.01.2023 по 10.01.2023 на пільгових умовах - один місяць служби за три, а також період роботи в Державному підприємстві «Волиньвугілля» з 25.09.2020 по 13.06.2023, з урахуванням раніше проведених виплат.
У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
СуддяБратичак Уляна Володимирівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2024 |
Оприлюднено | 15.08.2024 |
Номер документу | 120978986 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Братичак Уляна Володимирівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Братичак Уляна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні