Постанова
від 12.08.2024 по справі 320/10079/24
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/10079/24 Головуючий у І інстанції - Головенко О.Д.

Суддя-доповідач - Мельничук В.П.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 серпня 2024 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого-судді: Мельничука В.П.,

суддів: Василенка Я.М., Костюк Л.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 16 травня 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Інком ЛПГ» до Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправними дії, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И Л А:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Інком ЛПГ» звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Київській області, в якому просило:

1) визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Київській області, якими відмовлено ТОВ «Інком-ЛПГ» у видачі ліцензій з 01.07.2024 на право роздрібної торгівлі пальним за адресами:

- Київська область, м. Бориспіль, вул. Горького,42-а-43;

- Київська область, м. Бориспіль, вул. Шевченка, 102-в;

- Київська область, с. Кучаків, вул. Івана Сулими, 1-А;

- Київська область, Бориспільський район, с. Гнідин, вул. Центральна, 102;

- Київська область, Бориспільський район, с. Старе, вул. Партизанська, 24а;

- Київська область, Бориспільський район, Ревненська сільська рада, вул. Бориспільська, 2а;

- Київська область, Бориспільський район, с. Вишеньки, пров. Центральний, 1.

2) зобов`язати Головне управління ДПС у Київській області видати ліцензії з 01.07.2024 Товариству з обмеженою відповідальністю «Інком-ЛПГ» на право роздрібної торгівлі пальним за адресами місць торгівлі:

- Київська область, м. Бориспіль, вул. Горького,42-а-43;

- Київська область, м. Бориспіль, вул. Шевченка, 102-в;

- Київська область, с. Кучаків, вул. Івана Сулими, 1-А;

- Київська область, Бориспільський район, с. Гнідин, вул. Центральна, 102;

- Київська область, Бориспільський район, с. Старе, вул. Партизанська, 24а;

- Київська область, Бориспільський район, Ревненська сільська рада, вул. Бориспільська, 2а;

- Київська область, Бориспільський район, с. Вишеньки, пров. Центральний, 1.

В обґрунтування позовних вимог Позивач посилався на неправомірність відмови у видачі ліцензій на право роздрібного продажу пальним через відсутність у складі поданих для отримання ліцензій документів - актів вводу в експлуатацію об`єкта або актів готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікатів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів зазначених у місці у місці роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для роздрібної торгівлі пальним, додаткових угод про продовження терміну дії договору.

Вважає, що відповідно до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» було надано Головному управлінню Державної податкової служби у Київській області всі необхідні документи для надання Відповідачем ліцензій на роздрібну торгівлю пальним, проте, останнім було протиправно відмовлено у видачі відповідних ліцензій.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 16 травня 2024 року адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправними дії Головного управління Державної податкової служби у Київській області, якими відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю «Інком-ЛПГ» у видачі ліцензій з 01.07.2024 на право роздрібної торгівлі пальним за адресами:

Київська область, м. Бориспіль, вул. Горького,42-а-43;

Київська область, м. Бориспіль, вул. Шевченка, 102-в;

Київська область, с. Кучаків, вул. Івана Сулими, 1-А;

Київська область, Бориспільський район, с. Гнідин, вул. Центральна, 102;

Київська область, Бориспільський район, с. Старе, вул. Партизанська, 24а;

Київська область, Бориспільський район, Ревненська сільська рада, вул. Бориспільська, 2а;

Київська область, Бориспільський район, с. Вишеньки, пров. Центральний, 1.

Зобов`язано Головне управління Державної податкової служби у Київській області видати ліцензії з 01.07.2024 року Товариству з обмеженою відповідальністю «Інком-ЛПГ» на право роздрібної торгівлі пальним за адресами місць торгівлі:

Київська область, м. Бориспіль, вул. Горького,42-а-43;

Київська область, м. Бориспіль, вул. Шевченка, 102-в;

Київська область, с. Кучаків, вул. Івана Сулими, 1-А;

Київська область, Бориспільський район, с. Гнідин, вул. Центральна, 102;

Київська область, Бориспільський район, с. Старе, вул. Партизанська, 24а;

Київська область, Бориспільський район, Ревненська сільська рада, вул. Бориспільська, 2а;

Київська область, Бориспільський район, с. Вишеньки, пров. Центральний, 1.

Не погоджуючись з таким судовим рішенням, Головне управління ДПС у Київській області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

В апеляційній скарзі Головне управління ДПС у Київській області посилається на порушення судом першої інстанції норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

Крім того, Головним управлінням ДПС у Київській області в апеляційній скарзі вказано, що за результатами розгляду поданих заяв та копій документів, встановлено, що ТОВ «Інком-ЛПГ» зареєстровано не всі об`єкти оподаткування і об`єкти, пов`язаними з оподаткуванням, в томі числі земельні ділянки, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату ведення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення.

Наголошено, що у Позивача відсутній акти вводу в експлуатацію об`єктів або акти готовності об`єктів до експлуатації, або сертифікатів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів зазначених у місці роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для роздрібної торгівлі пальним.

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області, в якому він просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції залишити без змін з посиланням на те, що оскаржуване судове рішення відповідає нормам чинного законодавства.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, згідно з п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, яким передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Інком ЛПТ» є юридичною особою, яка здійснює діяльність за такими видами КВЕД: 47.30 Роздрібна торгівля пальним (основний); 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.

У липні 2019 року Позивачем отримано ліцензії № 10040314201900240, № 10040314201900228, № 10280314201900235, № 10280314201900236 № 10040314201900238, № 10040314201900241, № 10040314201900242 на право роздрібної торгівлі пальним.

Враховуючи, що термін дії ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним закінчувався 30.06.2024, Позивачем 12.01.2024 було подано заяви на отримання нових ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним починаючи з 01.07.2024 терміном дії на 5 років.

Разом з заявами та передбаченими Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР (далі - Закон № 481/95-ВР) додатками до заяв на отримання ліцензій було надано аналогічний перелік документів, на підставі яких Позивач отримав попередні ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресами:

- Київська область, м. Бориспіль, вул. Горького,42-а-43;

- Київська область, м. Бориспіль, вул. Шевченка, 102-в;

- Київська область, с. Кучаків, вул. Івана Сулими, 1-А;

- Київська область, Бориспільський район, с. Гнідин, вул. Центральна, 102;

- Київська область, Бориспільський район, с. Старе, вул. Партизанська, 24а;

- Київська область, Бориспільський район, Ревненська сільська рада, вул. Бориспільська, 2а;

- Київська область, Бориспільський район, с. Вишеньки, пров. Центральний, 1.

Листом «Про розгляд заяв щодо отримання ліцензії» від 30 січня 2024 року № 731/АП/10-36 (т. 1, а.с. 54-60) Головним управлінням ДПС у Київській області відмовлено у видачі ліцензій.

Відповідно зазначеного листа податкового органу, ТОВ «Інком-ЛІГ» відмовлено в отримані ліцензій на право здійснення роздрібної торгівлі пальним з наступних підстав:

- відсутній акт вводу в експлуатацію об?єкта або акт готовності об?єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об?єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

- до заяв не надано додаткових угод про продовження терміну дії договору за адресами: Київська область, с.Кучаків, вул. Івана Сулими, 1-А та Київська область, Бориспільський район, с. Гнідин, вул. Центральна, 102;

- відповідно до інформаційних ресурсів ДПС України, за адресою місця роздрібної торгівлі пальним: Київська область, Бориспільський район, Ревненська сільська рада, вул. Бориспільська, 2а, відсутні об`єкти оподаткування (споруди тa/a6o обладнання, тa/aбo ємності, що використовуються для зберігання пального) через які провадиться відповідна діяльність.

Не погоджуючись з вказаними діями Відповідача, Позивач звернувся до адміністративного суду з даним адміністративним позовом.

Задовольняючи адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що Позивачем на виконання вимог ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР при зверненні із заявою до Головного управління ДПС в Київській області щодо ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, зберігання пального було надано всі необхідні, визначені законодавством копії документів, з огляду на що відмова Головного управління ДПС в Київській області у видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, зберігання пального є безпідставною та необґрунтованою, оскільки Позивачем дотримано всіх встановлених законодавством вимог для отримання таких ліцензій, а Відповідачем не враховано особливості об`єктів Товариства, які не підлягають введенню в експлуатацію у відповідності до вимог Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також щодо посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України визначено Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР (далі - Закон № 481/95-ВР).

Статтею 1 Закону № 481/95-ВР визначено, що ліцензія (спеціальний дозвіл) - це документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.

Роздрібна торгівля пальним - це діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів.

Місце роздрібної торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування.

Згідно з частиною 1 статті 15 Закону № 481/95-ВР оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання всіх форм власності за наявності ліцензії.

Відповідно до частини 20 статті 15 Закону № 481/95-ВР роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Частиною 30 статті 15 Закону № 481/95-ВР передбачено, що ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Згідно з частинами 32 - 36 статті 15 Закону № 481/95-ВР ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.

У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).

Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним. У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.

У заяві на видачу ліцензії на роздрібну торгівлю тютюновими виробами зазначається адреса місця торгівлі.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

- дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (частина 38 статті 15 Закону № 481/95-ВР).

Відповідно до частини 38 статті 15 Закону № 481/95-ВР копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.

Згідно з частиною 45 статті 15 Закону № 481/95-ВР вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється. Зазначені в цьому Законі документи (крім документів, які подаються заявником для отримання ліцензії на право виробництва пального, оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального) подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа або посадовою особою органу ліцензування. Заява про видачу ліцензії та визначені цим Законом документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом.

Таким чином, для здійснення господарської діяльності, зокрема, з роздрібної торгівлі пальним суб`єкт господарювання має отримати ліцензію на здійснення такої діяльності. Вичерпний перелік документів, що подається разом із заявою про отримання ліцензії, визначений статтею 15 Закону № 481/95-ВР. У цьому переліку, крім іншого, визначено акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства.

Підстави для анулювання ліцензії, визначені частиною 52 статті 15 Закону № 481/95-ВР (у редакції, чинній на час анулювання ліцензії), згідно із якою ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі:

- заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

- рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

- несплати чергового платежу за ліцензію;

- встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів);

- встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;

- рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;

- порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;

- отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;

- встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії;

- встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії;

- встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії;

- порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії;

- відмови, без законодавчих підстав, від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки відповідно до вимог статей 80, 81 Податкового кодексу України, на підставі акта, складеного посадовими (службовими) особами податкового органу, який засвідчує факт відмови.

Вказаний перелік підстав для анулювання ліцензії на оптову/роздрібну торгівлю є вичерпним та не підлягає розширеному тлумаченню.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, підставою для відмови Позивачу у видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним Відповідачем, зокрема вказано, що до заяв не надано документів про продовження терміну дії договору за адресами: Київська область, с.Кучаків, вул. Івана Сулими, 1-А та Київська область, Бориспільський район, с. Гнідин, вул. Центральна, 102 .

Проте, колегія суддів зазначає, що за адресами: Київська область, с. Кучаків, вул. Івана Сулими, 1-А та Київська область, Бориспільський район, с. Гнідин, вул. Центральна, 102 наявні додаткові угоди на продовження терміну дії договорів, які були додані до самих договорів при подачі заяв на отримання ліцензій на роздрібну торгівлю пальним.

Крім того, щодо доводів Відповідача, що відповідно до інформаційних ресурсів ДПС України, за адресою місця роздрібної торгівлі пальним: Київська область, Бориспільський район, Ревненська сільська рада, вул. Бориспільська, 2а, відсутні об`єкти оподаткування (споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального) через які провадиться відповідна діяльність, колегія суддів зазначає, що ТОВ «Інком-ЛПГ» подано повідомлення про об`єкт оподаткування (за формою 20-0ПП) за вищевказаною адресою.

Крім того, по даному об`єкту було надано копії: Свідоцтва на право на спадщину за заповітом, відповідно до якого ОСОБА_1 є законним спадкоємцем модульного автозаправного комплексу (спадкова справа № 10/2021 зареєстрована в реєстрі за № 2215); Витягу з реєстру речових прав на нерухоме майно з індексним номером 286881549 щодо об`єкта нерухомості: модульний автозаправний комплекс, загальною площею 4,9 кв.м., який знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером: 3220886200:05:002:0246, що розташована за адресою: АДРЕСА_1.

Також підставою для відмови Позивачу у видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним було неподання Товариством разом і з заявою на отримання ліцензій актів вводу в експлуатацію об`єкта або актів готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікатів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, щодо об`єктів зазначених у місці зберігання та роздрібної торгівлі пальним.

Відповідно до п. 3 Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1442 від 20.12.1997 (далі - Правила) роздрібна торгівля нафтопродуктами здійснюється за наявності у суб`єкта господарювання відповідних документів дозвільного характеру та ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.

Торгівля нафтопродуктами, призначеними для відпуску споживачам, здійснюється через мережу автозаправних станцій, автогазозаправних станцій та автогазозаправних пунктів.

У ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» наведено визначення автозаправної станції це комплекс будинків, споруд, технологічного обладнання, призначений для приймання, зберігання моторного палива та заправлення ним автотранспорту (мототранспорту) (далі автотранспорт) (п. 3.2 ДБН).

За визначенням п. 3.3 ДБН автомобільна газонаповнювальна компресорна станція (далі АГНКС) це автозаправна станція, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки стисненим природним газом.

Також у вказаних ДБН наведено визначення наступних видів АЗС:

- багатопаливна автозаправна станція (далі - БП АЗС) - автозаправна станція, технологічне обладнання якої призначено для заправлення автотранспорту моторним паливом двох або трьох видів, серед яких дозволяється рідке моторне паливо (бензин та/або дизельне паливо) (п. 3.6 ДБН);

- блочна автозаправна станція це автозаправна станція з підземним розташуванням резервуарів зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розміщенням паливороздавальних колонок (далі - ПРК) над резервуаром зберігання палива та виконана як цілісний заводський виріб (п. 3.9 ДБН);

- контейнерна автозаправна станція - установка для відпуску нафтопродуктів, яка складається з резервуара і паливороздавальної колонки, блокованих в єдиному контейнері (п. 3.32 ДБН);

- модульна автозаправна станція - автозаправна станція з наземним розташуванням резервуарів для зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розосередженим розташуванням ПРК та резервуара зберігання палива (п. 3.38 ДБН);

- паливозаправний пункт - автозаправна станція, яка розташована на території підприємства і призначена для заправлення автотранспорту, який належить підприємству (п. 3.40 ДБН);

- пересувна АЗС - комплексна установка технологічного обладнання, змонтованого на автомобільному шасі або причепі, для транспортування та відпуску нафтопродуктів (п. 3.41 AБH);

- традиційна автозаправна станція - автозаправна станція з підземним розташуванням резервуарів зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розосередженим розташуванням резервуарів зберігання палива і паливно- роздавальних колонок (п. 3.63 ДБН).

Отже, модульна автозаправна станція, тимчасова споруда не є об`єктами, що підпадають під визначення об`єктів завершеного будівництва в зв`язку з тим, що будь-яких будівельних робіт щодо їх створення не здійснювалось. Модульна станція - установка для відпуску нафтопродуктів, яка складається з резервуара і паливнороздавальної колонки.

Розміщення паливно-заправних пунктів, установка та монтаж (зборка) яких проводилась без здійснення будівельних робіт і без улаштування фундаменту, не потребують документів, що дають право на їх виконання, а після закінчення робіт по їх установці та монтажу (зборці) не підлягають прийняттю в експлуатацію в розумінні Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 26 серпня 2018 року у справі № 816/1533/17.

АЗС Товариства, які знаходяться за адресами: Київська обл., м. Бориспіль, вул. Горького,42-а-43; Київська область, м. Бориспіль, вул. Шевченка, 102-в; Київська область, с. Кучаків, вул. Івана Сулими, 1-А ; Київська область, Бориспільський район, с. Гнідин, вул. Центральна, 102 ; Київська область, Бориспільський район, с. Старе, вул. Партизанська, 24а ; Київська область, Бориспільський район, Ревненська сільська рада, вул. Бориспільська, 2а ; Київська область, Бориспільський район, с. Вишеньки, пров. Центральний, 1 є рухомим майном, яке не може бути введено в експлуатацію згідно містобудівного законодавства, зазначені АЗС не пов`язані із земельною ділянкою фундаментами та являють собою модульну установку заводського виготовлення, яка може бути вільно переміщена за допомогою вантажно-транспортних засобів без втрати функціонального призначення, що підтверджується технічною документацією.

На підтвердження вищенаведеного Позивачем до Відповідача було надано копії: паспортів-формулярів на колонки паливороздавальні, паспорти на резервуари.

Згідно наданих паспортів, резервуари призначені для прийому, зберігання, вимірювання об`єму та видачі нафтопродуктів (бензин, дизельне паливо і т.д.). Використання резервуарів допускається в межах населених пунктів на земельних ділянках при дотриманні санітарних розривів, протипожежних відстаней та вимог охорони навколишнього середовища.

Також визначено, що резервуар можна транспортувати будь-яким видом транспорту відповідної вантажопідйомності і габаритами за умови дотримання правил та вимог, що діють на даний вид транспорту.

У паспорті зазначено, що резервуар зберігається на відкритому майданчику, в літній час під навісом. Резервуар повинен встановлюватися на майданчик, що має тверде негорюче покриття, стійке до дії нафтопродуктів.

Таким чином, оскільки при улаштуванні АЗС Позивач не здійснював будь-яких будівельних робіт, обладнання Товариства розміщено на бетонному майданчику, без улаштування фундаменту, а інша споруда (кабіна оператора), являє собою тимчасову споруду, розміщену без фундаменту, то розміщення таких АЗС не потребує документів, що дають право на їх будівництво, тому вони не підлягають прийняттю в експлуатацію в розумінні Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Крім того, відповідно до експертного висновку, складеного судовим експертом Сверидою Олександром Миколайовичем від 15.03.2024 № 1-03/24, АЗС ТОВ «Інком ЛПГ» не є об`єктом нерухомого майна, а є рухомим майном, не пов`язаним з земельною ділянкою та не може бути введеним в експлуатацію згідно містобудівного законодавства.

АЗС являють собою модульну установку заводського виготовлення, яка може бути вільно переміщена за допомогою вантажно-транспортних засобів без втрати функціонального призначення, що підтверджується технічною документацією.

Верховний Суд у постанові від 09 серпня 2022 року у справі № 580/2513/21 дійшов висновку, що для отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним суб`єкт господарювання зобов`язаний подати до ліцензійного органу акт вводу в експлуатацію об`єкта, акт готовності об`єкта до експлуатації або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта щодо виконаного цілісним заводським виробом стаціонарного АЗС, проте такий обов`язок не виникає, якщо АЗС розміщено на бетонному майданчику як цілісний заводський виріб і для його установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт, зокрема, улаштування фундаменту.

Аналогічну правову позицію викладено у постанові Верховного Суду від 22 липня 2021 року у справі № 640/19955/19.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що Позивачем на виконання вимог ст. 15 Закону № 481/95-ВР при зверненні із заявами до Відповідача щодо ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, зберігання пального було надано всі визначені законодавством копії документів, у зв`язку з чим відмова у видачі ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, зберігання пального є безпідставною та необґрунтованою.

Відтак, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про задоволення адміністративного позову.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів зазначає, що доводи апеляційної скарги не спростовують правомірності висновків суду першої інстанції.

Оцінюючи інші доводи апеляційної скарги, колегія суддів зазначає, що згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

При цьому, згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Положеннями ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Розглянувши доводи Головного управління ДПС у м. Києві, викладені в апеляційній скарзі, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства України, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, підстав для його скасування не вбачається, а тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 16 травня 2024 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не підлягає касаційному оскарженню, відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий-суддя: В.П. Мельничук

Судді: Я.М. Василенко

Л.О. Костюк

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.08.2024
Оприлюднено14.08.2024
Номер документу120982120
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —320/10079/24

Ухвала від 09.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 01.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 12.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 28.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 26.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 19.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Рішення від 16.05.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні