ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 липня 2024 рокуСправа №160/11499/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Тулянцевої І.В.
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (в порядку письмового провадження) у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ДЛ СОЛЮШН» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення,
УСТАНОВИВ:
02 травня 2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через підсистему «Електронний суд» надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ДЛ СОЛЮШН» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якій позивач просить:
-визнати протиправним та скасувати повністю розпорядження Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 319-рл від 18.12.2023 р. про анулювання виданої Товариству з обмеженою відповідальністю «ДЛ СОЛЮШН» ліцензії реєстраційний №04630308202301931 на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80.
В обґрунтування позовних вимог зазначається, що відповідач за результатами проведеної фактичної перевірки структурного підрозділу позивача за адресою: м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80 на предмет дотримання норм законодавства, регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками дійшов помилкових висновків про порушення останнім положень ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» та Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), а саме, про випадки реалізації позивачем алкогольних напоїв через реєстратор розрахункових операцій не зазначений у ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями. В подальшому, на підставі вищевказаних хибних висновків, контролюючий орган прийняв спірне розпорядження № 319-рл від 18.12.2023 р. про анулювання виданої підприємству ліцензії реєстраційний № 04630308202301931 на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80. Позивачем наголошується, що дані розрахункові операції з продажу алкогольних напоїв через РРО не зазначений у ліцензії на право роздрібної торгівлі були здійснені касиром помилково, однак для їх виправлення були вчинені всі передбачені чинним законодавством дії, що підтверджується відповідними документами, які були надані відповідачу, проте останнім не взяті до уваги. Так, після помилково проведених розрахункових операцій, через РРО були проведені інші розрахункові операції, Позивач на виконання рекомендацій ДПС, розміщених у розділі 109.20 Загальнодоступного інформаційно-довідкового ресурсу, здійснював скасування помилкових розрахункових операцій шляхом реєстрації від`ємної суми з формуванням відповідних видаткових чеків, однак, надані позивачем докази в обґрунтування скасування розрахункових операцій згідно чеку №0000017469 від 04.07.2023 р. та чеку № 0000044147 від 15.11.2023р. не були взяті відповідачем до уваги, в силу того, що в актах про скасування помилково проведених сум не було зазначено дані документа, що встановлює особу покупця. На переконання позивача, зазначена позиція контролюючого органу є необґрунтованою, оскільки положення п. 8 Розділу ІІІ Порядку №547 не вимагають від платника податків зазначати у акті про скасування помилково проведеної через РРО суми розрахунку дані документа, що встановлює особу покупця, а обов`язок зазначати зазначені відомості виникає у платника податків при оформленні акту про видачу готівки у випадку повернення товару або рекомпенсації раніше оплаченої послуги, що унормовано положеннями абз. 1 п. 8 Розділу ІІІ Порядку № 547. Водночас, в цій ситуації позивач не видавав готівку покупцю при поверненні товару або рекомпенсації раніше оплаченої послуги, а здійснював дії зі скасування помилково проведених через РРО сум розрахунків, що потребує складення акту за формою визначеною вже абз. 2 п. 8 Розділу ІІІ Порядку № 547, який не вимагає зазначати дані документа, що встановлює особу покупця.З урахуванням викладеного, на думку позивача, оскаржуване розпорядження Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 319-рл від 18.12.2023 р. про анулювання виданої ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями є протиправним та підлягає скасуванню, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.05.2024 року прийнято позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ДЛ СОЛЮШН» до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №160/11499/24, призначено цю справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами з 10.06.2024 року, а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали.
13 травня 2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через підсистему «Електронний суд» надійшла заява представника позивача Бей І.М. про забезпечення позову, шляхом зупинення дії Розпорядження Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 319-рл від 18.12.2023 р. про анулювання виданої Товариству з обмеженою відповідальністю «ДЛ СОЛЮШН» ліцензії реєстраційний №04630308202301931 на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.05.2024 року, заяву представника позивача Бей І.М. про забезпечення позову по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДЛ СОЛЮШН» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення - повернуто заявнику без розгляду.
22 травня 2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через підсистему «Електронний суд» надійшла заява представника позивача Бей І.М. про забезпечення позову, шляхом зупинення дії Розпорядження Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 319-рл від 18.12.2023 р. про анулювання виданої Товариству з обмеженою відповідальністю «ДЛ СОЛЮШН» ліцензії реєстраційний №04630308202301931 на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80.
24 травня 2024 року на адресу суду через підсистему «Електронний суд» надійшов відзив Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що на підставі наказу №4827-п від 09.11.2023 року та направлень №6535, №6536, №6537 від 09.11.2023 року проведена фактична перевірка ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» за адресою: м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80. З направленнями на перевірку №6535, №6536, №6537 від 09.11.2023 року було ознайомлено ОСОБА_1 (директор), про що свідчить його підпис у зазначених направленнях. В ході проведення перевірки встановлено порушення, зокрема, статті 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (із змінами та доповненнями), а саме: роздрібна торгівля алкогольними напоями через електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), не зазначений у ліцензії. За результатами проведеної фактичної перевірки позивача було складено акт №3792/04/36/07/08/РРО/44895101 від 20.11.2023 про результати фактичної перевірки. Так, підставою для прийняття розпорядження №319-рл від 18.12.2023 стало здійснення роздрібної торгівлі через реєстратор розрахункових операцій, не зазначений в ліцензії. Встановлено, що 04.07.2023 позивачем було здійснено продаж алкогольних напоїв з видачею фіскального чеку на суму 523,20 грн. через РРО №3001042183. Також, 15.11.2023 було здійснено продаж алкогольних напоїв з видачею фіскального чеку № 0000044147 від 15.11.2023 на суму 235,20 грн. через РРО №3001042183. Проведення розрахунків за даними операціями з реалізації алкогольних напоїв були здійснені через РРО з фіскальним №3001042183, який не зазначено в додатку до ліцензії №04630308202301931 на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями за адресою: м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80. Так відповідачем наголошується, що у разі зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії (за винятком змін, пов`язаних з реорганізацією суб`єкта господарювання та/або зміною типу акціонерного товариства), орган, який видав ліцензію, на підставі заяви суб`єкта господарювання протягом трьох робочих днів видає суб`єкту господарювання ліцензію, оформлену на новому бланку з урахуванням змін. Також зазначено, що Законом №481/95-ВР не встановлено окремих вимог до заяви та пакету документів, які подаються для внесення змін щодо реєстратора розрахункових операцій, через який здійснюється реалізація алкогольних напоїв, зазначених у додатку до ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, а відтак, для внесення змін у додаток до ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями щодо РРО (КОРО), необхідно подати заяву довільної форми із зазначенням адреси місця торгівлі, переліку РРО, програмних РРО (КОРО), які знаходяться у місці торгівлі та інформації про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень РРО (КОРО), які знаходяться у місці торгівлі, фіскальні номери програмних РРО, дату початку їх обліку в контролюючих органах, а також документи, які потребують внесення змін (ліцензія з додатком). Тобто, з боку відповідача були надані всі умови для отримання суб`єктом господарювання переоформленої ліцензії в разі звернення позивачем до податкового органу із заявою про внесення змін до такої ліцензії. Наголошено, що позивачем у позовній заяві не заперечується встановлене порушення, а саме, проведення розрахунків за вищевказаними операціями з реалізації алкогольних напоїв через РРО не зазначений у ліцензії. Враховуючи вищевикладене, оскаржуване розпорядження № 319-рл від 18.12.2023 винесено на підставі абзацу 11 частини 52 статті 15, а саме у зв`язку з встановленням факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.05.2024 року, відмовлено у задоволенні заяви представника позивача ОСОБА_2 про забезпечення позову по справі №160/11499/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДЛ СОЛЮШН» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення
28 травня 2024 року на адресу суду через підсистему «Електронний суд» від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшло клопотання, в якому останній просив суд відмовити в задоволенні заяви ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» про забезпечення позову, шляхом зупинення дії Розпорядження Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 319-рл від 18.12.2023 р. про анулювання виданої Товариству з обмеженою відповідальністю «ДЛ СОЛЮШН» ліцензії реєстраційний №04630308202301931 на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80.
Дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі, з огляду на таке.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ДЛ СОЛЮШН» (код ЄДРПОУ 44895101) зареєстровано як юридична особа 18.08.2022, про що внесено запис до Єдиного державного реєстра юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань номер запису 1 005 561 0200 00081063, перебуває на обліку як платник податків та зборів в ГУ ДПС у м.Києві, ДПІ у Подільському районі (Подільський район м.Києва) та здійснює господарську діяльність за видом діяльності 46.35 Оптова торгівля тютюновими виробами (основний), що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Відповідно до Ліцензії на право оптової торгівлі тютюновими виробами реєстраційний номер 990211202200012 від 11.04.2023, ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» (код ЄДРПОУ 44895101) має право здійснювати оптову торгівлю тютюновими виробами, вітчизняного та імпортного виробництва в період з 26.08.2022 до 26.08.2027. (сплачено за період з 26.08.2022 до 26.08.2023)
Відповідно до Ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додавання спирту) реєстраційний номер 990208202200064 від 11.04.2023, ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» (код ЄДРПОУ 44895101) має право здійснювати оптову торгівлю алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додавання спирту), вітчизняного та імпортного виробництва в період з 05.10.2022 до 05.10.2027. (сплачено за період з 05.10.2022 до 05.10.2023)
Ліцензією на право оптової торгівлі алкогольними напоями реєстраційний номер 04630308202301931 від 19.04.2023 з терміном дії з 26.04.2023 до 26.04.2024 зазначено адресу місця торгівлі ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» (код ЄДРПОУ 44895101): Дніпропетровська обл., м. Дніпро, Індустріальний район, вул. Березинська, буд.80, магазин-склад.
Відповідно до додатку до ліцензії №04630308202301931 на право оптової торгівлі алкогольними напоями (термін дії з 26.04.2023 до 26.04.2024) передбачено електронно-касовий апарат з фіскальним номером РРО/ПРРО 3001042181 (код 1551) від 15.02.2023, модель МІНІ-ФП81.01, заводський номер ПР8101104797, виробник ТОВ «ЮНІСІСТЕМ», дата виготовлення 18.06.2020.
Реєстраційним посвідченням №12095 від 31.03.2023 р. (форма №3-РРО), виданим ГУ ДПС в Одеській області (Київська ДПІ) встановлено, що РРО фіскальний номер №3001042181 модель МІНІ-ФП81.01, заводський номер ПР8101104797, версія програмного забезпечення 8101F3, реєстраційний номер екземпляра 000914570, сфера застосування РРО: «Торгівля. Громадське харчування. Сфера послуг»; господарська одиниця: магазин-склад за адресою: Дніпропетровська обл., м. Дніпро, Індустріальний район, вул. Березинська, буд.80.
Реєстраційним посвідченням №12096 від 31.03.2023 р. (форма №3-РРО), виданим ГУ ДПС в Одеській області (Київська ДПІ) встановлено, що РРО фіскальний номер №3001042183 модель МІНІ-ФП81.01, заводський номер ПР8101104783, версія програмного забезпечення 8101F3, реєстраційний номер екземпляра 000914259, сфера застосування РРО: «Торгівля. Громадське харчування.Сфера послуг»; господарська одиниця: магазин-склад за адресою: Дніпропетровська обл., м. Дніпро, Індустріальний район, вул. Березинська, буд. 80
Наказом ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 09.11.2023 №4827-п, з метою здійснення контролю за дотриманням норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими працівниками), керуючись ст.19-1, ст.20, п.п.75.1.3 п.75.1 ст.75, на підставі п.п.80.2.2 п.80.2 ст.80, пп.69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України призначено проведення з 09.11.2023 фактичної перевірки ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» (код ЄДРПОУ 44895101) за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80 за період діяльності згідно ст. 102 Податкового кодексу України, тривалістю не більше 10 діб.
На підставі вказаного наказу ГУ ДПС у Дніпропетровській області та направлень на перевірку від 09.11.2023 №6537, 6536 та №6535, посадовими особами ГУ ДПС у Дніпропетровській області 09.11.2023 о 14 год. 20 хв. розпочато проведення фактичної перевірки ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» (код ЄДРПОУ 44895101) за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80
З направлень на перевірку від 09.11.2023 №6537, 6536 та №6535, копії яких містяться в матеріалах справи, слідує, що ці направлення на проведення фактичної перевірки пред`явлені ОСОБА_1 (директор) разом із врученням останньому копії наказу від 09.11.2023 №4827-п про проведення фактичної перевірки 09.11.2023 о 14 год. 20 хв., що підтверджується підписом ОСОБА_1 у цих направленнях.
За результатами проведеної фактичної перевірки посадовими особами ГУ ДПС у Дніпропетровській області складено акт фактичної перевірки, який зареєстрований в органі ДПС за місцем державної реєстрації суб`єкта господарювання від 20.11.2023 за №3192/04-36-07-08-РРО-44895101, згідно з яким проведеною фактичною перевіркою встановлено порушення ТОВ «ДЛ СОЛЮШН»:
- ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»;
- п.85.2 ст. 85 Податкового кодексу України;
- Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затверджено наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 №547/1.
Вказані висновки акта фактичної перевірки обґрунтовані тим, що в ході перевірки встановлено, що 04.07.2023 р. було здійснено продаж алкогольних напоїв з видачею фіскального чеку № 0000017469 від 04.07.2023 р. на суму 523,20 грн. та 15.11.2023 р. було здійснено продаж алкогольних напоїв з видачею фіскального чеку № 0000044147 від 15.11.2023 р. на суму 235,20 грн. Проведення розрахунків за даними операціями з реалізації алкогольних напоїв були здійснені позивачем не через РРО з фіскальним № 3001042181, а через РРО з фіскальним № 3001042183, який не зазначено в додатку до ліцензії №04630308202301931 на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями за адресою: м.Дніпро, вул. Березинська, буд. 80.
Акт фактичної перевірки підписано ОСОБА_1 з зауваженнями «З актом не згоден. Заперечення будуть додатково».
28 листопада 2023 року ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» були надані до ГУ ДПС у Дніпропетровській області заперечення на акт фактичної перевірки б/н від 17.11.2023 року (вих. №112/ГО/ДФ).
Листом ГУ ДПС у Дніпропетровській області «Про результати розгляду заперечення» №81285/6/04-36-07-08-14 від 12.12.2023 було повідомлено, що всупереч п.85.2 ст. 85 ПКУ ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» не надано посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки, а отже, перевірку проведено з дотриманням норм законодавства, порушення, встановлені в ході перевірки, зафіксовані правомірно та обґрунтовано.
Розпорядженням ГУ ДПС у Дніпропетровській області «Про анулювання ліцензій» №319-рл від 18.12.2023 року, відповідно до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», а саме, у зв`язку з встановленням факту торгівлі суб`єктом господарювання алкогольними напоями та тютюновими виробами без марок акцизного податку, з встановленням факту відсутності суб`єкта господарювання за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії та у зв`язку здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії було анульовано, зокрема, ліцензію ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» (код ЄДРПОУ 44895101) на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями (реєстраційний №04630308202301931) за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80.
Незгода позивача з розпорядженням ГУ ДПС у Дніпропетровській області «Про анулювання ліцензій» №319-рл від 18.12.2023 року стала підставою для звернення до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає про таке.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зважає на таке.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом- сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України визначає Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів» від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР (надалі - Закон № 481/95).
Згідно ст. 1 Закону № 481/95, роздрібна торгівля - діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб`єктах господарювання (у тому числі іноземних суб`єктах господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) громадського харчування.
Ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.
Відповідно до ст. 15 Закону № 481/95, ліцензії на право оптової торгівлі видаються терміном на п`ять років уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади оптової торгівлі, а за відсутності місць оптової торгівлі - за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва.
Також статтею 15 Закону № 481/95 визначено, що у додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями суб`єктом господарювання зазначається адреса місця торгівлі і вказуються перелік електронних контрольно-касових апаратів та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери книг обліку розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій.
Анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії. (сстаття 1 Закон № 481/95)
В свою чергу, статтею 15 Закону № 481/95 визначено, що ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії.
Після видачі/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання відповідної ліцензії.
Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку.
Згідно із частиною 1 статті 16 Закону №481/95-ВР) контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.
Крім того, статтею 17 Закону № 481/95 передбачено, що до суб`єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі роздрібної торгівлі алкогольними напоями чи пальним через електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), не зазначений у ліцензії у розмірі 200 відсотків вартості реалізованої через такий контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій) продукції, але не менше 10000 гривень.
Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» визначає правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. Дія його поширюється на усіх суб`єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.
Статтею 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (надалі - Закон № 265-95) визначено, що суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов`язані, зокрема,проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок; надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов`язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).
Згідно ст. 2 Закону № 265-95, розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.
Відповідно до ст. 2 Закону № 265-95, розрахунковий документ - документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій, чи заповнений вручну.
На виконання вимог Податкового кодексу України та Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» Міністерство фінансів України наказом № 547 від 14.06.2016 р. затвердило Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги) (надалі - Порядок № 547).
Реєстрація продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів через РРО проводиться одночасно з розрахунковою операцією. Розрахунковий документ на повну суму проведеної операції, створений у паперовій та/або електронній формі, надається особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї. Розрахункова операція вважається проведеною через РРО, якщо дані про її обсяги введені в режимі реєстрації. (пункт 5 розділу ІІІ Порядку № 547)
Згідно пункту 7 розділу ІІІ Порядку № 547 реєстрація видачі коштів у разі повернення товару (відмови від послуги, прийняття цінностей під заставу, виплати виграшів у державні лотереї та в інших випадках) або скасування помилково проведеної через РРО суми розрахунку здійснюється шляхом реєстрації від`ємної суми.
Відповідно до пункту 8 розділу ІІІ Порядку № 547, якщо сума коштів, виданих при поверненні товару чи рекомпенсації раніше оплаченої послуги, перевищує 100 гривень, матеріально відповідальна особа господарської одиниці або особа, яка безпосередньо здійснює розрахунки, повинна скласти акт про видачу коштів. В акті необхідно зазначити дані документа, що встановлює особу покупця, який повертає товар (відмовляється від послуги), відомості про товар (послугу), суму виданих коштів, номер, дату і час видачі розрахункового документа, який підтверджує купівлю товару (отримання послуги).
Такий самий акт складається під час скасування помилково проведеної через РРО суми розрахунку або помилково вибраної форми оплати (готівка, картка, кредит тощо). В акті зазначаються дані про помилкову суму та реквізити розрахункового документа.
Акти про видачу коштів та акти про скасування помилково проведеної через РРО суми розрахунку, помилкової форми оплати зберігаються протягом трьох років. При цьому суб`єкт господарювання зобов`язаний надати зазначені акти контролюючим органам під час проведення перевірки.
Так судом встановлено та самостійно зазначено позивачем у власній позовній заяві, що 04.07.2023 року о 16 год. 36 хв. позивачем через РРО № 3001042183 було здійснено продаж алкогольних напоїв на загальну суму 523,20 грн. з видачею фіскального чеку №0000017469, однак після встановлення факту продажу товару через РРО не зазначений у ліцензії на право роздрібної торгівлі, на виконання вимог положень п. 7 розділу ІІІ Порядку № 547, о 16 год 44 хв касиром було оформлено видатковий чек № 0000017478 на реєстрацію від`ємної суми для скасування помилково проведеної операції на суму 523,20 грн.
Реєстрація від`ємної суми для скасування помилково проведеної розрахункової операції підтверджується в тому числі денним Z-звітом № 0056 сформованим на кінець торгового дня 04.07.2023 р. по РРО № 3001042183, копія якого міститься в матеріалах справи.
Також, на виконання вимог п. 8 розділу ІІІ Порядку № 547, касиром позивача був складений Акт про скасування проведених сум по РРО № 3001042183 каса №62 в якому було зазначено, що проведення розрахункової операції згідно видаткового чеку № 0000017478 від 04.07.2023 р. на суму 523,20 грн. було здійснено з метою скасування помилково проведеної розрахункової операції за чеком № 0000017469 від 04.07.2023 р.
В якості підстави для операції скасування помилково проведеної суми касиром було зазначено - помилка продавця під час пробиття фіскального чеку.
Також вищевказані обставини підтверджуються й пояснювальною касира ОСОБА_3 , від 04.07.2023 р.
Після проведення зазначених вище дій зі скасування помилково проведеної суми згідно фіскального чеку № 0000017469, касиром позивача була проведена розрахункова операція по реалізації алкогольних напоїв через РРО з фіскальним № 3001042181, який зазначено у додатку до ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, що підтверджується проведеним о 17 год. 32 хв. чеком №0000019943 від 04.07.2023 р.
15.11.2023 року о 15 год. 15 хв. позивачем через РРО № 3001042183 було здійснено продаж алкогольних напоїв на загальну суму 235,20 грн. з видачею фіскального чеку №0000044147, однак після встановлення факту продажу товару через РРО не зазначений у ліцензії на право роздрібної торгівлі, на виконання вимог положень п. 7 розділу ІІІ Порядку № 547, о 17 год 02 хв касиром було оформлено видатковий чек № 0000044331 на реєстрацію від`ємної суми для скасування помилково проведеної операції на суму 235,20грн.
Реєстрація від`ємної суми для скасування помилково проведеної розрахункової операції підтверджується в тому числі денним Z-звітом № 0166 сформованим на кінець торгового дня 15.11.2023 р. по РРО № 3001042183, копія якого міститься в матеріалах справи.
Також, на виконання вимог п. 8 розділу ІІІ Порядку № 547, касиром позивача був складений Акт про скасування проведених сум по РРО № 3001042183 каса №62 в якому було зазначено, що проведення розрахункової операції згідно видаткового чеку № 0000044331 від 15.11.2023 р. на суму 235,20 грн. було здійснено з метою скасування помилково проведеної розрахункової операції за чеком № 0000044147 від 15.11.2023 р.
В якості підстави для операції скасування помилково проведеної суми касиром було зазначено - помилка продавця під час пробиття фіскального чеку.
Також вищевказані обставини підтверджуються й пояснювальною касира ОСОБА_3 , від 15.11.2023 р.
Після проведення зазначених вище дій зі скасування помилково проведеної суми згідно фіскального чеку № 0000044147, касиром позивача була проведена розрахункова операція по реалізації алкогольних напоїв через РРО з фіскальним № 3001042181, який зазначено у додатку до ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, що підтверджується проведеним о 17 год. 32 хв. чеком №0000047316 від 15.11.2023 р.
Всі вищевказані документи були надані ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» відповідачу разом з запереченнями на акт фактичної перевірки б/н від 17.11.2023 року (вих. №112/ГО/ДФ від 28.11.2023 р.).
Щодо зауважень відповідача про порушення вимог Порядку №547, оскільки в актах не зазначено дані документа, що встановлює особу покупця, який повертає товар (відмовляється від послуг), відомості про товар (послугу), суму виданих коштів, номер, дату і час видачі розрахункового документа, який підтверджує купівлю товару (отримання послуг), то суд зазначає, що чинним законодавством України та Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» не передбачена відповідальність суб`єктів господарювання за не складання акту або не зазначення у ньому необхідних відомостей під час скасування помилково проведеної через РРО суми.
Також суд погоджується з твердженням представника позивача, що обов`язок зазначати зазначені відомості виникає у платника податків при оформленні акту про видачу готівки у випадку повернення товару або рекомпенсації раніше оплаченої послуги, що унормовано положеннями абз. 1 п. 8 Розділу ІІІ Порядку № 547, водночас, в цій ситуації позивач не видавав готівку покупцю при поверненні товару або рекомпенсації раніше оплаченої послуги, а здійснював дії зі скасування помилково проведених через РРО сум розрахунків, що потребує складення акту за формою визначеною вже абз. 2 п. 8 Розділу ІІІ Порядку № 547, який не вимагає зазначати дані документа, що встановлює особу покупця.
Зі змісту постанови Верховного Суду від 05.01.2021 р. по справі № 820/1124/17, вбачається, що деякі помилки в первинних документах чи неточності у їх оформленні, не можуть бути підставою для їх неврахування контролюючим органом на підтвердження здійснення певної господарської операції.
Отже, навіть незазначення платником податків окремої інформації в актах передбачених положеннями п. 8 Розділу ІІІ Порядку № 547 не може бути достатньою підставою для висновку про порушення процедури скасування помилково проведеної через РРО суми розрахунку.
Крім того суд вважає безпідставними твердження відповідача про те, що чек «повернення» від 04.07.2023 р. №0000017478 (РРО ф.н.3001042183) на суму 523,20 грн.(фактично зроблено повернення проданого товару, проведеного через РРО ф.н. 3001042183 після 9-ти розрахункових операцій) та чек «повернення» від 15.11.2023 р. №0000044331 (РРО ф.н.3001042183) на суму 253,20 грн.(фактично зроблено повернення проданого товару, проведеного через РРО ф.н. 3001042183 після 184 розрахункових операцій).
Статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в пункті 58 рішення у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).
Також, у рішенні ЄСПЛ від 19 квітня 1993 року у справі «Краска проти Швейцарії» визначено, що ефективність справедливого розгляду досягається тоді, коли сторони процесу мають право представити перед судом ті аргументи, які вони вважають важливими для справи. При цьому такі аргументи мають бути «почуті», тобто ретельно розглянуті судом. Іншими словами, суд має обов`язок провести ретельний розгляд подань, аргументів та доказів, поданих сторонами. Разом із цим, обов`язок суду обґрунтовувати свої рішення не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (п. 29 рішення ЄСПЛ від 9 грудня 2009 року у справі «Руїс Торіха проти Іспанії»).
Суд, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до висновку, що розпорядженням ГУ ДПС у Дніпропетровській області «Про анулювання ліцензій» №319-рл від 18.12.2023 року, яким анульовано видану ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» ліцензію реєстраційний №04630308202301931 на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80 є протиправним та підлягає скасуванню, а позовні вимоги, відповідно,- задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ч.1 ст.143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Питання щодо розподілу судових витрат врегульовані ст.139 КАС України.
Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З огляду на положення вказаної статті та зважаючи на задоволення позовних вимог ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» у повному обсязі, понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору у загальному розмірі 3028,00 грн. підлягають відшкодуванню на користь останнього шляхом стягнення цих коштів на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.
Керуючись ст. ст. 241-246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ДЛ СОЛЮШН» (вул. Набережно-Хрещатицька, 13/5, м. Київ, 04070, код ЄДРПОУ 44895101) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул.Сімферопольська, буд. 17-А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати розпорядженням Головного управління ДПС у Дніпропетровській області «Про анулювання ліцензій» № 319-рл від 18.12.2023 року, яким анульовано видану Товариству з обмеженою відповідальністю «ДЛ СОЛЮШН» ліцензію реєстраційний №04630308202301931 на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80.
Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул.Сімферопольська, буд. 17-А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ДЛ СОЛЮШН» (вул. Набережно-Хрещатицька, 13/5, м. Київ, 04070, код ЄДРПОУ 44895101) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя І.В. Тулянцева
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.07.2024 |
Оприлюднено | 16.08.2024 |
Номер документу | 121004601 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні