ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
21 листопада 2024 року м. Дніпросправа № 160/11499/24
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Дурасової Ю.В. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Лукманової О.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.07.2024 року (головуючий суддя Тулянцева І.В.)
в адміністративній справі №160/11499/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДЛ СОЛЮШН» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю «ДЛ СОЛЮШН», звернувся 02.05.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до відповідача Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати повністю розпорядження Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №319-рл від 18.12.2023 р. про анулювання виданої Товариству з обмеженою відповідальністю «ДЛ СОЛЮШН» ліцензії реєстраційний №04630308202301931 на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80.
В обґрунтування позову вказано, що відповідач за результатами проведеної фактичної перевірки структурного підрозділу позивача за адресою: м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80, на предмет дотримання норм законодавства, регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками дійшов помилкових висновків про порушення позивачем положень ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» та Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), а саме, про випадки реалізації позивачем алкогольних напоїв через реєстратор розрахункових операцій не зазначений у ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями. В подальшому, на підставі вищевказаних хибних висновків, контролюючий орган прийняв спірне розпорядження №319-рл від 18.12.2023 р. про анулювання виданої підприємству ліцензії реєстраційний № 04630308202301931 на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80. Позивачем наголошується, що дані розрахункові операції з продажу алкогольних напоїв через РРО не зазначений у ліцензії на право роздрібної торгівлі були здійснені касиром помилково, однак для їх виправлення були вчинені всі передбачені чинним законодавством дії, що підтверджується відповідними документами, які були надані відповідачу, проте відповідачем не взяті до уваги. Так, після помилково проведених розрахункових операцій, через РРО були проведені інші розрахункові операції, Позивач на виконання рекомендацій ДПС, розміщених у розділі 109.20 Загальнодоступного інформаційно-довідкового ресурсу, здійснював скасування помилкових розрахункових операцій шляхом реєстрації від`ємної суми з формуванням відповідних видаткових чеків, однак, надані позивачем докази в обґрунтування скасування розрахункових операцій згідно чеку №0000017469 від 04.07.2023 р. та чеку №0000044147 від 15.11.2023р. не були взяті відповідачем до уваги, в силу того, що в актах про скасування помилково проведених сум не було зазначено дані документа, що встановлює особу покупця. На переконання позивача, зазначена позиція контролюючого органу є необґрунтованою, оскільки положення п. 8 Розділу ІІІ Порядку №547 не вимагають від платника податків зазначати у акті про скасування помилково проведеної через РРО суми розрахунку дані документа, що встановлює особу покупця, а обов`язок зазначати зазначені відомості виникає у платника податків при оформленні акту про видачу готівки у випадку повернення товару або рекомпенсації раніше оплаченої послуги, що унормовано положеннями абз. 1 п. 8 Розділу ІІІ Порядку № 547. Водночас, в цій ситуації позивач не видавав готівку покупцю при поверненні товару або рекомпенсації раніше оплаченої послуги, а здійснював дії зі скасування помилково проведених через РРО сум розрахунків, що потребує складення акту за формою визначеною вже абз. 2 п. 8 Розділу ІІІ Порядку № 547, який не вимагає зазначати дані документа, що встановлює особу покупця. Тому позивач вважає протиправним розпорядження відповідача №319-рл від 18.12.2023 р. про анулювання виданої ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.07.2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано розпорядженням Головного управління ДПС у Дніпропетровській області «Про анулювання ліцензій» №319-рл від 18.12.2023 року, яким анульовано видану Товариству з обмеженою відповідальністю «ДЛ СОЛЮШН» ліцензію реєстраційний №04630308202301931 на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що відповідні розрахункові операції з продажу алкогольних напоїв через РРО не зазначений у ліцензії на право роздрібної торгівлі були здійснені касиром помилково, однак для їх виправлення були вчинені всі передбачені чинним законодавством дії, що підтверджується відповідними документами, які були надані відповідачу.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким позов задовольнити.
Вказує, що з боку відповідача були надані всі умови для отримання суб`єктом господарювання переоформленої ліцензії в разі звернення Позивачем до податкового органу із заявою про внесення змін до такої ліцензії. Зауважує, що позивачем у позовній заяві не заперечується встановлене порушення, а саме проведення розрахунків за вищевказаними операціями з реалізації алкогольних напоїв через РРО не зазначений у ліцензії. Відтак, розпорядження №319-рл від 18.12.2023 винесено на підставі абзацу 11 частини 52 статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», а саме у зв`язку з встановленням факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії. Зазначає, що суд першої інстанції погодився з доводами позивача та зазначив, що касиром позивача були складені Акти про скасування проведених сум по РРО № 3001042183 каса №62 в якому було зазначено, що проведення розрахункової операції згідно видаткового чеку № 0000044331 від 15.11.2023 р. на суму 235,20 грн. було здійснено з метою скасування помилково проведеної розрахункової операції за чеком №0000044147 від 15.11.2023.
Однак, апелянт зазначає, що судом першої інстанції залишено поза увагою, що у такому акті відсутні дані документа, що встановлюють особу покупця, який повертає товар. Відтак, відповідач діяв лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, тому відсутні підстави для визнання протиправним та скасування розпорядження №319-рл від 18.12.2023, яким анульовано ліцензію №04630308202301931 на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80.
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Посилається на те, що в ході проведення фактичної перевірки відповідачем встановлено здійснення позивачем 2х розрахункових операцій з реалізації алкогольних напоїв не через РРО з фіскальним №3001042181, а через РРО з фіскальним №3001042183. Однак, вважає, що така помилка не може бути підставою для анулювання ліцензії. Помилка, що була допущена продавцем, своєчасно виправлена.
Розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження у відповідності до ст. 311 КАС України.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції виходить з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» (код ЄДРПОУ 44895101) зареєстровано як юридична особа 18.08.2022, про що внесено запис до Єдиного державного реєстра юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань номер запису 1 005 561 0200 00081063, перебуває на обліку як платник податків та зборів в ГУ ДПС у м.Києві, ДПІ у Подільському районі (Подільський район м.Києва) та здійснює господарську діяльність за видом діяльності 46.35 Оптова торгівля тютюновими виробами (основний), що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Розпорядженням ГУ ДПС у Дніпропетровській області «Про анулювання ліцензій» №319-рл від 18.12.2023 року, відповідно до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», а саме, у зв`язку з встановленням факту торгівлі суб`єктом господарювання алкогольними напоями та тютюновими виробами без марок акцизного податку, з встановленням факту відсутності суб`єкта господарювання за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії та у зв`язку здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії було анульовано, зокрема, ліцензію ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» (код ЄДРПОУ 44895101) на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями (реєстраційний №04630308202301931) за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80.
Позивач вважає протиправним розпорядження відповідача №319-рл від 18.12.2023 року «Про анулювання ліцензій».
Суд першої інстанції позов задовольнив.
Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини та обставини справи.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що до даних правовідносин слід застосовувати норми Конституції України, Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів» від 19.12.1995 року №481/95-ВР, Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» №265-95.
Так, стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (ПК України).
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом- сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України визначає Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів» від 19.12.1995 року №481/95-ВР.
Згідно ст. 1 Закону № 481/95, роздрібна торгівля - діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб`єктах господарювання (у тому числі іноземних суб`єктах господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) громадського харчування.
Ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.
Відповідно до ст. 15 Закону № 481/95, ліцензії на право оптової торгівлі видаються терміном на п`ять років уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади оптової торгівлі, а за відсутності місць оптової торгівлі - за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва.
Також статтею 15 Закону № 481/95 визначено, що у додатку до ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями суб`єктом господарювання зазначається адреса місця торгівлі і вказуються перелік електронних контрольно-касових апаратів та інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери книг обліку розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій.
Анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії. (сстаття 1 Закон № 481/95)
В свою чергу, статтею 15 Закону № 481/95 визначено, що ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії.
Після видачі/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання відповідної ліцензії.
Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку.
Згідно із частиною 1 статті 16 Закону №481/95-ВР) контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.
Крім того, статтею 17 Закону № 481/95 передбачено, що до суб`єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі роздрібної торгівлі алкогольними напоями чи пальним через електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), не зазначений у ліцензії у розмірі 200 відсотків вартості реалізованої через такий контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій) продукції, але не менше 10000 гривень.
Матеріалами справи підтверджується, що в силу Ліцензії на право оптової торгівлі тютюновими виробами реєстраційний номер 990211202200012 від 11.04.2023, Товариство «ДЛ СОЛЮШН» (код ЄДРПОУ 44895101) має право здійснювати оптову торгівлю тютюновими виробами, вітчизняного та імпортного виробництва в період з 26.08.2022 до 26.08.2027. (сплачено за період з 26.08.2022 до 26.08.2023)
Відповідно до Ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додавання спирту) реєстраційний номер 990208202200064 від 11.04.2023, ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» (код ЄДРПОУ 44895101) має право здійснювати оптову торгівлю алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додавання спирту), вітчизняного та імпортного виробництва в період з 05.10.2022 до 05.10.2027. (сплачено за період з 05.10.2022 до 05.10.2023)
Ліцензією на право оптової торгівлі алкогольними напоями реєстраційний номер 04630308202301931 від 19.04.2023 з терміном дії з 26.04.2023 до 26.04.2024 зазначено адресу місця торгівлі ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» (код ЄДРПОУ 44895101): Дніпропетровська обл., м. Дніпро, Індустріальний район, вул. Березинська, буд.80, магазин-склад.
Згідно додатку до ліцензії №04630308202301931 на право оптової торгівлі алкогольними напоями (термін дії з 26.04.2023 до 26.04.2024) передбачено електронно-касовий апарат з фіскальним номером РРО/ПРРО 3001042181 (код 1551) від 15.02.2023, модель МІНІ-ФП81.01, заводський номер ПР8101104797, виробник ТОВ «ЮНІСІСТЕМ», дата виготовлення 18.06.2020.
Реєстраційним посвідченням №12095 від 31.03.2023 р. (форма №3-РРО), виданим ГУ ДПС в Одеській області (Київська ДПІ) встановлено, що РРО фіскальний номер №3001042181 модель МІНІ-ФП81.01, заводський номер ПР8101104797, версія програмного забезпечення 8101F3, реєстраційний номер екземпляра 000914570, сфера застосування РРО: «Торгівля. Громадське харчування. Сфера послуг»; господарська одиниця: магазин-склад за адресою: Дніпропетровська обл., м. Дніпро, Індустріальний район, вул. Березинська, буд.80.
Реєстраційним посвідченням №12096 від 31.03.2023 р. (форма №3-РРО), виданим ГУ ДПС в Одеській області (Київська ДПІ) встановлено, що РРО фіскальний номер №3001042183 модель МІНІ-ФП81.01, заводський номер ПР8101104783, версія програмного забезпечення 8101F3, реєстраційний номер екземпляра 000914259, сфера застосування РРО: «Торгівля. Громадське харчування.Сфера послуг»; господарська одиниця: магазин-склад за адресою: Дніпропетровська обл., м. Дніпро, Індустріальний район, вул. Березинська, буд. 80
Наказом ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 09.11.2023 №4827-п, з метою здійснення контролю за дотриманням норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими працівниками), керуючись ст.19-1, ст.20, п.п.75.1.3 п.75.1 ст.75, на підставі п.п.80.2.2 п.80.2 ст.80, пп.69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України призначено проведення з 09.11.2023 фактичної перевірки ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» (код ЄДРПОУ 44895101) за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80 за період діяльності згідно ст. 102 Податкового кодексу України, тривалістю не більше 10 діб.
На підставі вказаного наказу ГУ ДПС у Дніпропетровській області та направлень на перевірку від 09.11.2023 №6537, 6536 та №6535, посадовими особами ГУ ДПС у Дніпропетровській області 09.11.2023 о 14 год. 20 хв. розпочато проведення фактичної перевірки ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» (код ЄДРПОУ 44895101) за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80
З направлень на перевірку від 09.11.2023 №6537, 6536 та №6535, копії яких містяться в матеріалах справи, слідує, що ці направлення на проведення фактичної перевірки пред`явлені ОСОБА_1 (директор) разом із врученням останньому копії наказу від 09.11.2023 №4827-п про проведення фактичної перевірки 09.11.2023 о 14 год. 20 хв., що підтверджується підписом ОСОБА_1 у цих направленнях.
За результатами проведеної фактичної перевірки посадовими особами ГУ ДПС у Дніпропетровській області складено акт фактичної перевірки, який зареєстрований в органі ДПС за місцем державної реєстрації суб`єкта господарювання від 20.11.2023 за №3192/04-36-07-08-РРО-44895101, згідно з яким проведеною фактичною перевіркою встановлено порушення ТОВ «ДЛ СОЛЮШН»:
- ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»;
- п.85.2 ст. 85 Податкового кодексу України;
- Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затверджено наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 №547/1.
Вказані висновки акта фактичної перевірки обґрунтовані тим, що в ході перевірки встановлено, що 04.07.2023 р. було здійснено продаж алкогольних напоїв з видачею фіскального чеку № 0000017469 від 04.07.2023 р. на суму 523,20 грн. та 15.11.2023 р. було здійснено продаж алкогольних напоїв з видачею фіскального чеку № 0000044147 від 15.11.2023 р. на суму 235,20 грн.
Проведення розрахунків за даними операціями з реалізації алкогольних напоїв були здійснені позивачем не через РРО з фіскальним №3001042181, а через РРО з фіскальним №3001042183, який не зазначено в додатку до ліцензії №04630308202301931 на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями за адресою: м.Дніпро, вул. Березинська, буд. 80.
Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що Акт фактичної перевірки підписано ОСОБА_1 з зауваженнями «З актом не згоден. Заперечення будуть додатково».
28.11.2023 року Товариством «ДЛ СОЛЮШН» надані до ГУ ДПС у Дніпропетровській області заперечення на акт фактичної перевірки б/н від 17.11.2023 року (вих. №112/ГО/ДФ).
Листом ГУ ДПС у Дніпропетровській області «Про результати розгляду заперечення» №81285/6/04-36-07-08-14 від 12.12.2023 було повідомлено, що всупереч п.85.2 ст. 85 ПКУ ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» не надано посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки, а отже, перевірку проведено з дотриманням норм законодавства, порушення, встановлені в ході перевірки, зафіксовані правомірно та обґрунтовано.
За наслідками перевірки Розпорядженням ГУ ДПС у Дніпропетровській області «Про анулювання ліцензій» №319-рл від 18.12.2023 року, відповідно до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», а саме, у зв`язку з встановленням факту торгівлі суб`єктом господарювання алкогольними напоями та тютюновими виробами без марок акцизного податку, з встановленням факту відсутності суб`єкта господарювання за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії та у зв`язку здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії анульовано, зокрема, ліцензію ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» (код ЄДРПОУ 44895101) на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями (реєстраційний №04630308202301931) за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80.
Позивач вважає протиправним розпорядження відповідача про анулювання ліцензії.
Надаючи оцінку зазначеним правовідносинам, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» №265-95 визначає правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.
Дія вказаного Закону поширюється на усіх суб`єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.
Статтею 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» визначено, що суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов`язані, зокрема, проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;
надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов`язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).
Згідно ст. 2 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» №265-95, розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.
Розрахунковий документ - документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій, чи заповнений вручну (ст.2 ЗУ №265-95).
На виконання вимог Податкового кодексу України та Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» Міністерство фінансів України наказом № 547 від 14.06.2016 р. затвердило Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги) (Порядок №547).
Реєстрація продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів через РРО проводиться одночасно з розрахунковою операцією.
Розрахунковий документ на повну суму проведеної операції, створений у паперовій та/або електронній формі, надається особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї.
Розрахункова операція вважається проведеною через РРО, якщо дані про її обсяги введені в режимі реєстрації. (п.5 розділу ІІІ Порядку № 547)
Згідно пункту 7 розділу ІІІ Порядку № 547 реєстрація видачі коштів у разі повернення товару (відмови від послуги, прийняття цінностей під заставу, виплати виграшів у державні лотереї та в інших випадках) або скасування помилково проведеної через РРО суми розрахунку здійснюється шляхом реєстрації від`ємної суми.
Відповідно до пункту 8 розділу ІІІ Порядку № 547, якщо сума коштів, виданих при поверненні товару чи рекомпенсації раніше оплаченої послуги, перевищує 100 гривень, матеріально відповідальна особа господарської одиниці або особа, яка безпосередньо здійснює розрахунки, повинна скласти акт про видачу коштів.
В акті необхідно зазначити дані документа, що встановлює особу покупця, який повертає товар (відмовляється від послуги), відомості про товар (послугу), суму виданих коштів, номер, дату і час видачі розрахункового документа, який підтверджує купівлю товару (отримання послуги).
Такий самий акт складається під час скасування помилково проведеної через РРО суми розрахунку або помилково вибраної форми оплати (готівка, картка, кредит тощо). В акті зазначаються дані про помилкову суму та реквізити розрахункового документа.
Акти про видачу коштів та акти про скасування помилково проведеної через РРО суми розрахунку, помилкової форми оплати зберігаються протягом трьох років.
При цьому суб`єкт господарювання зобов`язаний надати зазначені акти контролюючим органам під час проведення перевірки.
Матеріалами справи підтверджується, що 04.07.2023 року о 16 год. 36 хв. позивачем через РРО №3001042183 здійснено продаж алкогольних напоїв на загальну суму 523,20 грн. з видачею фіскального чеку №0000017469, однак після встановлення факту продажу товару через РРО не зазначений у ліцензії на право роздрібної торгівлі, на виконання вимог положень п. 7 розділу ІІІ Порядку № 547, о 16 год 44 хв касиром було оформлено видатковий чек № 0000017478 на реєстрацію від`ємної суми для скасування помилково проведеної операції на суму 523,20 грн.
Реєстрація від`ємної суми для скасування помилково проведеної розрахункової операції підтверджується в тому числі денним Z-звітом № 0056 сформованим на кінець торгового дня 04.07.2023 р. по РРО № 3001042183, копія якого міститься в матеріалах справи.
Також, матеріалами справи підтверджується, що на виконання вимог п. 8 розділу ІІІ Порядку № 547, касиром позивача був складений Акт про скасування проведених сум по РРО №3001042183 каса №62 в якому зазначено, що проведення розрахункової операції згідно видаткового чеку № 0000017478 від 04.07.2023 р. на суму 523,20 грн. здійснено з метою скасування помилково проведеної розрахункової операції за чеком № 0000017469 від 04.07.2023 р.
В якості підстави для операції скасування помилково проведеної суми касиром зазначено - помилка продавця під час пробиття фіскального чеку.
Також вищевказані обставини підтверджуються й пояснювальною касира ОСОБА_2 , від 04.07.2023 р.
Після проведення зазначених вище дій зі скасування помилково проведеної суми згідно фіскального чеку № 0000017469, касиром позивача була проведена розрахункова операція по реалізації алкогольних напоїв через РРО з фіскальним № 3001042181, який зазначено у додатку до ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, що підтверджується проведеним о 17 год. 32 хв. чеком №0000019943 від 04.07.2023 р.
15.11.2023 року о 15 год. 15 хв. позивачем через РРО № 3001042183 здійснено продаж алкогольних напоїв на загальну суму 235,20 грн. з видачею фіскального чеку №0000044147, однак після встановлення факту продажу товару через РРО не зазначений у ліцензії на право роздрібної торгівлі, на виконання вимог положень п. 7 розділу ІІІ Порядку № 547, о 17 год 02 хв касиром було оформлено видатковий чек № 0000044331 на реєстрацію від`ємної суми для скасування помилково проведеної операції на суму 235,20грн.
Реєстрація від`ємної суми для скасування помилково проведеної розрахункової операції підтверджується в тому числі денним Z-звітом № 0166 сформованим на кінець торгового дня 15.11.2023 р. по РРО № 3001042183, копія якого міститься в матеріалах справи.
Також, на виконання вимог п. 8 розділу ІІІ Порядку № 547, касиром позивача був складений Акт про скасування проведених сум по РРО № 3001042183 каса №62 в якому було зазначено, що проведення розрахункової операції згідно видаткового чеку № 0000044331 від 15.11.2023 р. на суму 235,20 грн. було здійснено з метою скасування помилково проведеної розрахункової операції за чеком № 0000044147 від 15.11.2023 р.
В якості підстави для операції скасування помилково проведеної суми касиром було зазначено - помилка продавця під час пробиття фіскального чеку.
Також вищевказані обставини підтверджуються й пояснювальною касира ОСОБА_2 , від 15.11.2023 р.
Після проведення зазначених вище дій зі скасування помилково проведеної суми згідно фіскального чеку № 0000044147, касиром позивача проведена розрахункова операція по реалізації алкогольних напоїв через РРО з фіскальним № 3001042181, який зазначено у додатку до ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, що підтверджується проведеним о 17 год. 32 хв. чеком №0000047316 від 15.11.2023 р.
Слід взяти до уваги, що всі вищевказані документи надані Товариством «ДЛ СОЛЮШН» відповідачу разом з запереченнями на акт фактичної перевірки б/н від 17.11.2023 року (вих. №112/ГО/ДФ від 28.11.2023 р.).
Щодо зауважень відповідача про порушення вимог Порядку №547, оскільки в актах не зазначено дані документа, що встановлює особу покупця, який повертає товар (відмовляється від послуг), відомості про товар (послугу), суму виданих коштів, номер, дату і час видачі розрахункового документа, який підтверджує купівлю товару (отримання послуг), то суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Пунктом 8 розділу ІІІ Порядку №547 визначено: якщо сума коштів, виданих при поверненні товару чи рекомпенсації раніше оплаченої послуги, перевищує 100 гривень, то матеріально відповідальна особа господарської одиниці або особа, яка безпосередньо здійснює розрахунки, повинна скласти акт про видачу коштів.
При цьому, в акті необхідно зазначити дані документа, що встановлює особу покупця, який повертає товар (відмовляється від послуги), відомості про товар (послугу), суму виданих коштів, номер, дату і час видачі розрахункового документа, який підтверджує купівлю товару (отримання послуги).
Тобто, вказана норма вимагає зазначення особи покупця лише в разі повернення товару.
Водночас, вказана норма зазначає, що такий самий акт складається під час скасування помилково проведеної через РРО суми розрахунку або помилково вибраної форми оплати (готівка, картка, кредит тощо).
При цьому, вказана норма встановлює, що в акті зазначаються дані про помилкову суму та реквізити розрахункового документа.
Отже, в разі скасування помилково проведеної через РРО суми розрахунку або помилково вибраної форми оплати в акті зазначаються лише дані про помилкову суму та реквізити розрахункового документа.
Таким чином, вказана норма не вимагає зазначення даних про покупця в разі скасування помилково проведеної через РРО суми розрахунку або помилково вибраної форми оплати (готівка, картка, кредит тощо).
Обов`язок зазначати відомості про покупця виникає у платника податків при оформленні акту про видачу готівки у випадку повернення товару або рекомпенсації раніше оплаченої послуги, що унормовано положеннями абз. 1 п. 8 Розділу ІІІ Порядку №547, водночас, в цій ситуації позивач не видавав готівку покупцю при поверненні товару або рекомпенсації раніше оплаченої послуги, а здійснював дії зі скасування помилково проведених через РРО сум розрахунків, що потребує складення акту за формою визначеною вже абз. 2 п. 8 Розділу ІІІ Порядку № 547, який не вимагає зазначати дані документа, що встановлює особу покупця.
Зі змісту постанови Верховного Суду від 05.01.2021 р. по справі № 820/1124/17, вбачається, що деякі помилки в первинних документах чи неточності у їх оформленні, не можуть бути підставою для їх неврахування контролюючим органом на підтвердження здійснення певної господарської операції.
Отже, навіть незазначення платником податків окремої інформації в актах передбачених положеннями п. 8 Розділу ІІІ Порядку № 547 не може бути достатньою підставою для висновку про порушення процедури скасування помилково проведеної через РРО суми розрахунку.
Крім того, суд першої інстанції обґрунтовано вважає безпідставними твердження відповідача про те, що чек «повернення» від 04.07.2023 р. №0000017478 (РРО ф.н.3001042183) на суму 523,20 грн.(фактично зроблено повернення проданого товару, проведеного через РРО ф.н. 3001042183 після 9-ти розрахункових операцій) та чек «повернення» від 15.11.2023 р. №0000044331 (РРО ф.н.3001042183) на суму 253,20 грн.(фактично зроблено повернення проданого товару, проведеного через РРО ф.н. 3001042183 після 184 розрахункових операцій).
Отже, розпорядження ГУ ДПС у Дніпропетровській області «Про анулювання ліцензій» №319-рл від 18.12.2023 року, яким анульовано видану ТОВ «ДЛ СОЛЮШН» ліцензію реєстраційний №04630308202301931 на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями за адресою: Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Березинська, буд. 80 є протиправним та підлягає скасуванню
Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову.
Вищезазначене є мотивом для відхилення судом апеляційної інстанції аргументів, викладених в апеляційній скарзі, оскільки аргументи позивача спростовуються доводами, викладеними відповідачем та нормами законодавства, що регулює дані правовідносини.
Доводи апеляційної скарги не спростовують правового обґрунтування, покладене в основу рішення суду першої інстанції, тому не можуть бути підставою для його скасування.
Керуючись 241-245, 250, 311, 316, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.07.2024 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття 21.11.2024 та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду в порядку ст. 328 КАС України, протягом 30 днів згідно ст. 329 КАС України шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Учасник справи, якому повне судове рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на касаційне оскарження, якщо касаційна скарга подана протягом 30-ти днів з дня вручення йому такого судового рішення.
Головуючий - суддяЮ. В. Дурасова
суддяЛ.А. Божко
суддяО.М. Лукманова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123583396 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Дурасова Ю.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні