Постанова
від 20.08.2024 по справі 460/14091/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 серпня 2024 рокуЛьвівСправа № 460/14091/23 пров. № А/857/19544/23Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого-судді - Мікули О. І.,

суддів- Курильця А. Р., Пліша М. А.,

розглянувши в порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2023 року в справі №460/14091/23 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України, Житлово-побутової комісії військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України, Центральної житлово-побутової комісії Головного управління Національної гвардії України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій, -

суддя в 1-й інстанції ОСОБА_2 ,

дата ухвалення рішення 19 вересня 2023 року,

місце ухвалення рішення м. Рівне,

дата складання повного тексту рішення 19 вересня 2023 року,

в с т а н о в и в:

Позивач ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до відповідачів - військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України, Житлово-побутової комісії військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України, Центральної житлово-побутової комісії Головного управління Національної гвардії України, в якому просила визнати протиправними та скасувати рішення Житлово-побутової комісії військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України від 26 жовтня 2022, викладене в протоколі №7; визнати протиправними та скасувати рішення Центральної житлово-побутової комісії Головного управління Національної гвардії України від 28 лютого 2023 року, викладене в протоколі №2 щодо застосування при обрахунку ОСОБА_1 грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення показника опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України (розрахованого станом на 01.01.2022), затвердженого наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 17.02.2022 №53, який по Рівненській області становив 15718 грн за 1 м2; зобов`язати військову частину НОМЕР_1 Національної гвардії України здійснити нарахування та виплату ОСОБА_1 грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення згідно наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 17 листопада 2022 №214 "Про затвердження показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України (розраховані станом на 01 жовтня 2022 року)", який на території Рівненської області становив 19144 грн за 1 м2, з урахуванням раніше виплаченої суми.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2023 року в задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, позивач оскаржила його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржуване рішення прийнято з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального і процесуального права та підлягає скасуванню, покликаючись на те, що суд першої інстанції не врахував дати набрання чинності рішення Житлово - побутової комісії військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України від 26 жовтня 2022 року, оформленого протоколом №7 - 28 лютого 2023 року, в час дії показника опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, який становив 19144 грн за 1 м2, затвердженого наказом Міністерства розвитку громад та територій України 17 листопада 2022 року №214 та не застосував вимоги постанови Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 року №719, яка регулює подібні правовідносини, описуючи чіткий алгоритм дій при зміні опосередкованої вартості житла-у разі зміни опосередкованої вартості спорудження 1 м. кв. за умови, що на день такої зміни грошова компенсація не виплачена чи виплачена у не повному обсязі. З врахуванням наведеного просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким позов задовольнити.

Відзив на апеляційну скаргу поданий не був. Відповідно до ч.4 ст.304 КАС України відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

Справа розглянута судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження.

Враховуючи, що рішення суду першої інстанції ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), суд апеляційної інстанції в порядку п.3 ч.1 ст.311 КАС України розглядає справу без виклику учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, оскільки справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 у період з 21 лютого 2011 року по 23 лютого 2022 року проходила військову службу за контрактом у військовій частині НОМЕР_1 Національної гвардії України.

Так, 25 жовтня 2022 року позивач звернулася до Житлово-побутової комісії військової часини НОМЕР_1 Національної гвардії України із заявою про отримання грошової компенсації за належне їй та членам її сім`ї житлове приміщення.

Рішенням житлово-побутової комісії військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України вiд 26 жовтня 2022 року, яке оформлене протоколом №7, ухвалено надати старшому солдату запасу ОСОБА_1 грошову компенсацію за належне їй для отримання жиле приміщення. Сума компенсації складає: 910858,10 грн.

Рішенням Центральної житлово-побутової комісії Головного управління Національної гвардії України від 28 лютого 2023 року, яке оформлено протоколом №2, ухвалено затвердити рiшення командування та житлово-побутової комісії військової частини НОМЕР_1 щодо виплати старшому солдату запасу ОСОБА_1 та членам її сім`ї, а саме: сина ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та дочки ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , грошової компенсації за належне їй для отримання житлове приміщення та зі зняттям з квартирного обліку.

На підставі рішення Житлово-побутової комісії вiйськової частини НОМЕР_1 від 26 жовтня 2022 року, оформленого протоколом №7, та рішення Центральноп житлово-побутової комісії Головного управління Національної гвардії України від 28 лютого 2023 року, оформленого протоколом №2, військовою частиною НОМЕР_1 прийнятий наказ вiд 16 березня 2023 року №95, зокрема, про виплату ОСОБА_1 та членам її сім`ї грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення в сумі 910 858, 10 грн.

Так, 21 березня 2023 року позивачу проведено виплату грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення.

Листом від 15 травня 2023 року №27/10/3/3-М-195-Аз, надісланим у відповідь на адвокатський запит, позивача повідомлено, що розмір грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення позивачеві визначено з урахуванням граничної вартості будівництва 1 кв. м. загальної площі житла в регіоні, у якому військовослужбовець перебуває на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, затвердженого чинним на момент прийняття рішення житловою побутовою комісією військової частини НОМЕР_1 НГУ наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 17 лютого 2022 року №53, який по Рівненській області становив 15718,00 грн. (з урахуванням ПДВ).

Не погодившись з такими діями відповідача, в частині обрахунку показника опосередкованої вартості спорудження житла, позивач звернулася з цим позовом у суд.

Відмовляючи в позові, суд першої інстанції виходив з того, що з аналізу тексту Наказу №214 вбачається, що показники вартості були розраховані станом на 01 жовтня 2022 року, однак використання показників, зокрема і структурними підрозділами оборонного відомства при розрахунку грошової компенсації для отримання за належне житлове приміщення, стало можливим лише після їх затвердження та офіційного оприлюднення 23 листопада 2022 року. Отже, показник граничної вартості будівництва 1 кв. м. загальної площі житла у Рівненській області в розмірі 15718,00 грн був діючим до набрання чинності Наказу №214, а відтак підлягав застосуванню відповідачами в межах спірних правовідносин.

Такий висновок суду першої інстанції, на думку колегії суддів, відповідає нормам матеріального права та фактичним обставинам справи і є правильним, законним та обґрунтованим, виходячи з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Згідно з ч.1 ст.12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 №2011-XII держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у порядку і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР та іншими нормативно-правовими актами.

Механізм визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей, що перебувають разом з ними на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, який ведеться у військових частинах, органах, підрозділах, загонах, військових навчальних закладах, установах (далі - військові частини), а у разі їх розформування - у військових комісаріатах та квартирно-експлуатаційних установах (організаціях), за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення (далі - компенсація) установлено Порядком визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року №728 (далі - Порядок №728, в редакції чинній станом на час виникнення спірних правовідносин).

Пункт 11 Порядку №728 передбачає, що для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру житловій комісії подаються такі документи: рапорт військовослужбовця (заява особи, звільненої з військової служби в запас або у відставку, або члена сім`ї, зазначеної в абзацах четвертому і п`ятому пункту 2 цього Порядку) та нотаріально посвідчена згода членів його сім`ї на отримання компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення; довідки про реєстрацію місця проживання (перебування) військовослужбовця та членів його сім`ї; копії паспорта військовослужбовця і повнолітніх членів сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов; копія свідоцтва про шлюб (за наявності); копія свідоцтва про народження дитини (за наявності); копія облікової картки фізичної особи - платника податків (військовослужбовця та членів його сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов); копія свідоцтва про право власності на житло за його наявності (військовослужбовця та членів його сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов); довідка про отримання (неотримання) житла військовослужбовцем з колишнього місця перебування його на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов; документ, що підтверджує невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про належне військовослужбовцю та членам його сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, нерухоме майно; дозвіл органу опіки і піклування на отримання неповнолітнім членом сім`ї компенсації у випадках, визначених законодавством.

Відповідно до п.12, 13 Порядку №728 житлові комісії розглядають рапорти військовослужбовців (заяви, зазначені в пункті 11 цього Порядку) щодо надання компенсації та приймають рішення про її надання або відмову в наданні.

Рішення житлової комісії затверджується відповідно командирами військових частин, керівниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки та начальниками житлово-експлуатаційних установ (організацій), після чого в порядку, визначеному Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, Адміністрацією Держприкордонслужби, СБУ, ДСНС, розвідувальними органами, Національною гвардією, Управлінням державної охорони, ДКА, Адміністрацією Держспецзв`язку, списки осіб, щодо яких прийнято рішення про надання компенсації, подаються на затвердження відповідно Міністрові оборони, Міністрові внутрішніх справ, Міністрові інфраструктури, Голові Держприкордонслужби, Голові ДСНС, Голові СБУ, керівнику розвідувального органу, начальнику Управління державної охорони, командувачу Національної гвардії, Голові ДКА, Голові Держспецзв`язку.

Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, Адміністрація Держприкордонслужби, СБУ, ДСНС, розвідувальні органи, Національна гвардія, Управління державної охорони, ДКА, Адміністрація Держспецзв`язку надає компенсацію шляхом перерахування коштів на поточний рахунок особи, що має право на її отримання, відкритий у банку, статутний капітал якого становить не менш як 10 млрд. гривень та в якому держава прямо та/або опосередковано володіє не менш як 75 відсотками статутного капіталу та/або голосів та до якого протягом останнього року Національний банк не застосовував заходів впливу у вигляді розпорядження щодо обмеження, зупинення чи припинення здійснення окремих видів операцій з високим ступенем ризику та призначення тимчасової адміністрації, за умови, що операції з відкриття, ведення і закриття зазначеного рахунка здійснюються безоплатно, проценти на залишок коштів на такому рахунку не нараховуються.

Зі змісту положень ч.3 ст.26 БК України розпорядники бюджетних коштів в особі їх керівників організовують внутрішній контроль і внутрішній аудит та забезпечують їх здійснення у своїх установах і на підприємствах, в установах та організаціях, що належать до сфери управління таких розпорядників бюджетних коштів.

Крім того, відповідно до ст.7 Бюджетного кодексу України закріплені принципи бюджетної системи України зокрема обґрунтованості - розрахунок витрат бюджету здійснюється відповідно до затверджених методик та правил.

Так, Розділ VIII Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністерства оборони України 31 липня 2018 року №380 (далі - Інструкція №380) передбачає, що на підставі аналізу кількісного обліку військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов у Збройних Силах України, ГКЕУ за пропозиціями КЕУ, КЕВ (КЕЧ) районів під час планування видатків на наступний бюджетний період визначає щорічну потребу в коштах для виплати грошової компенсації.

Протягом І кварталу після затвердження кошторису Міноборони ГКЕУ готує проект розподілу видатків між військовими частинами, військовими комісаріатами та КЕУ, КЕВ (КЕЧ) районів, який подається на затвердження заступнику Міністра оборони України (згідно з розподілом обов`язків).

Після затвердження розподілу видатків ГКЕУ доводить обсяги виділених лімітів на виплату грошової компенсації на відповідний рік до військових частин, військових комісаріатів та КЕУ, КЕВ (КЕЧ) районів для організації відповідної роботи щодо виплати грошової компенсації.

Згідно з п.4 розділу VIII Інструкції №380 житлові комісії військових частин (об`єднані житлові комісії) інформують листом з повідомленням військовослужбовців та членів їх сімей, у яких настала черга на отримання житлових приміщень, про їх право на отримання грошової компенсації, її орієнтовний розмір та перелік документів, необхідних для її отримання, або надають таке повідомлення особисто під підпис.

Військовослужбовці та члени їх сімей за бажанням можуть особисто звернутися до житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) про отримання грошової компенсації та отримати інформацію про орієнтовний розмір компенсації і перелік документів, необхідних для її отримання.

П.2.1 Порядку визначення та застосування показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затвердженого наказом Держбуду України 27.09.2005 №174 (далі - Порядок №174, в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) передбачає, що показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України (далі - показники) щоквартально розраховуються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань містобудування та архітектури (далі - уповноважений орган) у першому місяці кварталу, виходячи зі структури безпосередніх витрат з будівництва об`єкта-представника, скоригованої відповідно до змін рівня цін на трудові та матеріально- технічні ресурси.

Згідно з п.3.1 та 3.5 Порядку №174 показники щоквартально затверджуються наказом уповноваженого органу та діють до затвердження наступних.

Показники щоквартально направляються уповноваженим органом Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям та зацікавленим центральним органам виконавчої влади, оприлюднюються через офіційні видання уповноваженого органу та шляхом розміщення на його сайті.

За змістом п.3.6 Порядку №174 прогнозні показники щорічно затверджуються наказом уповноваженого органу, направляються зацікавленим центральним органам виконавчої влади і застосовуються при прогнозуванні обсягів державних інвестицій, що спрямовуються на будівництво, реконструкцію, придбання житла для окремих категорій громадян, що потребують підтримки держави.

Матеріалами справи стверджується, що із заявою щодо отримання грошової компенсації позивач звернулася 25 жовтня 2022 року.

Рішенням житлово-побутової комісії військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України вiд 26 жовтня 2022, яке оформлене протоколом №7, ухвалено надати старшому солдату запасу ОСОБА_1 грошову компенсацію за належне їй для отримання жиле приміщення в сумі 910858,10 грн.

Вказане рішення затверджене рішенням Центральної житлово-побутової комісії Головного управління Національної гвардії України від 28 лютого 2023 року, яке оформлено протоколом №2. Формула розрахунку суми грошової компенсації наведена у п. 8 Порядку №728.

Так, п.7 Порядку №728 визначає, що розмір компенсації визначається:

за нормою 13,65 кв. метра жилої площі на військовослужбовця і кожного члена його сім`ї, який перебуває з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов. Понад норму жилої площі для окремих категорій військовослужбовців та членів їх сімей, визначених законодавством, враховується додаткова жила площа у розмірі 10 кв. метрів;

з урахуванням вимог до загальної площі житла відповідно до державних будівельних норм ДБН В.2.2-15-2005 "Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення";

з урахуванням граничної вартості будівництва 1 кв. метра загальної площі житла в регіоні, в якому військовослужбовець перебуває на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов.

Показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України (розраховані станом на 01 січня 2022 року) затверджені Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 17 лютого 2022 року №53 "Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України" (далі Наказ №53).

Так, згідно з Наказом №53 вартість 1 кв. м загальної площі квартир будинку (з урахуванням ПДВ) в Рівненській області визначена в сумі 15718,00 грн.

Як встановлено судом першої інстанції, така опосередкована вартість спорудження житла була застосована при обрахунку розміру грошової компенсації за належне позивачу та членам її родини для отримання жиле приміщення в сумі 910858,10 грн.

Як правильно зазначив суд першої інстанції, Наказ №53 втратив чинність після затвердження наступних показників наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 17 листопада 2022 №214 "Про затвердження показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України (розраховані станом на 01 жовтня 2022 року)" (далі Наказ №214).

Разом з тим, апелянт покликається на ту обставину, що Наказом №214 передбачено, що вартість 1 кв. м загальної площі квартир будинку (з урахуванням ПДВ) в Рівненській області становить 19144,00 грн, і саме таку опосередковану вартість спорудження житла повинні були застосовувати відповідачі.

Щодо вказаних доводів апелянта, то колегія суддів зазначає наступне.

Закон України "Про центральні органи виконавчої влади" від 17.03.2011 №3166-VI визначає організацію, повноваження та порядок діяльності центральних органів виконавчої влади України.

Так, згідно з положеннями ст.15 вказаного закону міністерство у межах своїх повноважень, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, які підписує міністр.

Накази міністерства, видані в межах його повноважень, є обов`язковими для виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами, місцевими державними адміністраціями, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями всіх форм власності та громадянами.

Накази міністерства нормативно-правового змісту підлягають державній реєстрації Міністерством юстиції України та включаються до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів.

Накази міністерства, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Накази міністерства, які є нормативно-правовими актами, після включення до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актів опубліковуються державною мовою в офіційних друкованих виданнях.

Всі накази міністерства оприлюднюються державною мовою на офіційному сайті міністерства в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації".

Ч.7 цієї статті передбачає, що накази міністерства, які є нормативно-правовими актами і пройшли державну реєстрацію, набирають чинності з дня офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими актами, але не раніше дня офіційного опублікування.

Так, пункт 3 Наказу №214 зазначає, що цей наказ набирає чинності одночасно з набранням чинності наказом Мінрегіону від 13 жовтня 2022 року №188 "Про затвердження зміни до Порядку визначення та застосування показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 жовтня 2022 року за №1332/38668.

Враховуючи усе наведене вище, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що такий наказ набрав чинності 23 листопада 2022 року.

Як зазначено вище, Наказом №214 було затверджено показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, розраховані станом на 01 жовтня 2022. Відповідно до вказаного наказу для Рівненського регіону показник опосередкованої вартості спорудження житла підвищився до 19144,00 грн.

Як правильно зазначив суд першої інстанції, хоч з аналізу тексту Наказу №214 вбачається, що показники вартості були розраховані станом на 01 жовтня 2022 року, разом з тим, використання показників, зокрема і структурними підрозділами оборонного відомства при розрахунку грошової компенсації для отримання за належне житлове приміщення, стало можливим лише після їх затвердження та офіційного оприлюднення.

Крім того, пунктом 2 вказаного наказу визнавався таким, що втратив чинність попередньо діючий наказ Міністерства розвитку громад та територій України від 17 лютого 2022 року №53 "Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України", з показником 15718,00 грн., відповідно до якого здійснювалось нарахування грошової компенсації позивачеві.

У Рішеннях Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року №1-зп і від 05 квітня 2001 року №3-рп/2001 зроблено висновки про те, що закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності; дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.

Так, надаючи тлумачення статті 58 Конституції України у Рішенні від 09 лютого 1999 року №1-рп/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) Конституційний Суд України зазначив, що в регулюванні суспільних відносин застосовуються різні способи дії в часі нормативно-правових актів. Перехід від однієї форми регулювання суспільних відносин до іншої може здійснюватися, зокрема, негайно (безпосередня дія), шляхом перехідного періоду (ультраактивна форма) і шляхом зворотної дії (ретроактивна форма). За загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі.

Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце (абзаци перший і другий пункту 2 мотивувальної частини Рішення).

Отже колегія суддів зазначає про те, що станом на дату подання позивачем заяви, прийняття житлово-побутовою комісією військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України рішення про надання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення чинним був саме наказ Міністерства розвитку громад та території України від 17.02.2022 №53 "Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України".

Саме житлові комісії розглядають рапорти військовослужбовців щодо надання компенсації та приймають рішення про її надання або відмову в наданні (пункт 12 Порядку №728).

Колегія суддів зазначає, що розмір спірної цій справі компенсації, визначається з урахуванням граничної вартості будівництва 1 кв. метра загальної площі житла в регіоні, в якому військовослужбовець перебуває на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, які є чинними на момент звернення військовослужбовця з відповідним рапортом про виплату компенсації.

Варто зазначити, що хоч показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, які просить застосувати позивач у спірних правовідносинах і розраховані станом на 01 жовтня 2022 року, однак наказ Міністерства розвитку громад та територій України від 17 листопада 2022 року №214, яким затверджені останні, не містить вказівки на їх застосування шляхом зворотної дії.

Також колегія суддів відхиляє покликання апелянта на застосування правового механізму визначеного постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 року №719, оскільки така визначає механізм надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей осіб, визначених пунктами 2-5 частини першої статті 10-1 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, для осіб з інвалідністю I-II групи, яка настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, визначених пунктами 11-14 частини другої статті 7 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, та які потребують поліпшення житлових умов і включені до списків осіб, які користуються правом позачергового (першочергового) одержання жилих приміщень, за місцем проживання відповідно до законодавства за категоріями, встановленими цим пунктом.

Аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та фактичні обставини справи у їх сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що з аналізу тексту Наказу №214 вбачається, що показники вартості були розраховані станом на 01 жовтня 2022 року, однак використання показників, зокрема і структурними підрозділами оборонного відомства при розрахунку грошової компенсації для отримання за належне житлове приміщення, стало можливим лише після їх затвердження та офіційного оприлюднення 23 листопада 2022 року. Отже показник граничної вартості будівництва 1 кв. м. загальної площі житла у Рівненській області в розмірі 15718,00 грн був діючим до набрання чинності Наказу №214, а відтак підлягав застосуванню відповідачами в межах спірних правовідносин.

Доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.

Колегія суддів зазначає, що інші зазначені позивачем в апеляційній скарзі обставини, крім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин справи і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.

Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torijav. Spain) №303-A, пункт 29).

Також згідно з п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості в межах відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.

З врахуванням вищенаведеного колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про безпідставність позовних вимог, правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому відповідно до ст.316 КАС України апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.

Керуючись ст.242, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,-

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2023 року в справі №460/14091/23 без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя О. І. Мікула судді А. Р. Курилець М. А. Пліш Повне судове рішення складено 20 серпня 2024 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.08.2024
Оприлюднено22.08.2024
Номер документу121112840
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо публічної житлової політики

Судовий реєстр по справі —460/14091/23

Постанова від 20.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Рішення від 19.09.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Ухвала від 20.06.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні