Україна
Донецький окружний адміністративний суд
У Х В А Л А
21 серпня 2024 року Справа №200/13227/21
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Галатіної О.О., розглянувши в порядку письмового провадження звіт Головного управління Пенсійного фонду України у Донецькій області про виконання судового рішення в адміністративній справі №200/13227/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, управління Державної Казначейської служби України у м. Слов`янськ Донецької області про дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
06 жовтня 2021 року на адресу Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, управління Державної Казначейської служби України у м. Слов`янськ Донецької області про дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
02 червня 2022 року, рішенням Донецького окружного адміністративного суду, позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010, Донецька область, м. Слов`янськ, пл. Соборна, 3), управління Державної Казначейської служби України у м. Слов`янськ Донецької області (код ЄДРПОУ 37803368, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Центральна, буд. 3-А) про дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, - задоволено частково.
Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо припинення виплати ОСОБА_1 пенсії з 01 березня 2016 року.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області поновити ОСОБА_1 нарахування та виплати пенсії з 01 березня 2016 року та виплатити заборгованість, яка утворилася з 01 березня 2016 року.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України Донецької області на користь ОСОБА_1 витрати на правничу допомогу у розмірі 1000 (одна тисяча) грн. 00 коп.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Ухвалою суду від 19 жовтня 2022 року внесено у резолютивну частину рішення суду від 02 червня 2022 року виправлення, шляхом зазначення вірного прізвища позивача, а саме: « ОСОБА_1 ».
08 липня 2022 року було виготовлено та направлено виконавчі листи.
Постановою від 06 лютого 2023 року відкрито виконавче провадження №70934464.
Ухвалою суду від 28 серпня 2023 року у задоволенні заяви представника позивача Котовської Т.О. про встановлення судового контролю по адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, управління Державної Казначейської служби України у м. Слов`янськ Донецької області про дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовлено.
Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 23 жовтня 2023 року Апеляційну скаргу представника позивача ОСОБА_2 на ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 28 серпня 2023 р. у справі № 200/13227/21 задоволено частково.
Ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 28 серпня 2023 р. у справі № 200/13227/21скасовано.
Прийнято нову постанову.
Заяву про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду у справі № 200/13227/21 задоволено частково.
Встановлено судовий контроль за виконанням рішення Донецького окружного адміністративного суду від 02.06.2022 року у справі №200/13227/21.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області подати до Донецького окружного адміністративного суду звіт про повне виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 02.06.2022 року у справі №200/13227/21 у місячний строк з дня отримання копії цієї постанови.
Ухвалою суду від 14 грудня 2023 року зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області у строк до 01.02.2024 року подати до Донецького окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення суду від 02 червня 2022 року у справі № 200/13227/21.
Ухвалою суду від 29 січня 2024 року зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області у строк до 01.04.2024 року подати до Донецького окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення суду від 02 червня 2022 року у справі № 200/13227/21.
Ухвалою суду від 30.01.2024 року у задоволенні заяви ОСОБА_1 про накладення штрафу на керівника Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області -відмовлено.
Ухвалою суду від 08 квітня 2024 року в задоволенні клопотання ОСОБА_1 про накладення на керівника Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області ОСОБА_3 , штраф у розмірі двадцяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що складає 60 560,00 грн за невиконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 02.06.2022 року у справі №200/13227/21 в частині сплати заборгованості з пенсійних виплат з 01.03.2016 р., по 31.10.2022 р., у розмірі 123 524,95 грн, - відмовлено.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області у строк до 01.06.2024 року подати до Донецького окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення суду від 02 червня 2022 року у справі № 200/13227/21.
Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 16.05.2024 року апеляційну скаргу представника позивача - ОСОБА_2 на ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 08 квітня 2024 року у справі № 200/13227/21 - залишено без задоволення.
Ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 08 квітня 2024 року у справі № 200/13227/21 - залишено без змін.
Ухвалою суду від 31 травня 2024 року прийнято звіт Головного управління Пенсійного фонду України у Донецькій області про виконання судового рішення в адміністративній справі №200/13227/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, управління Державної Казначейської служби України у м. Слов`янськ Донецької області про дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 22 липня 2024 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задоволено.
Ухвалу ДОАС від 31 травня 2024 року скасовано.
Зобов`язано ГУ ПФУ в Донецькій області протягом одного місяця з дня отримання копії даної ухвали подати до Донецького окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення ДОАС від 02 червня 2022 року.
Попереджено начальника ГУ ПФУ в Донецькій області про можливість накладення штрафу у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб за наслідками розгляду звіту або у разі неподання звіту про виконання рішення суду.
20 серпня 2024 року Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області надало звіт про виконання судового рішення, у якому, зокрема, зазначило, що доплата за рішенням суду за період з 01.03.2016 по 31.10.2022 в сумі 127482,99 грн обліковується Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області, як така, що не передбачена бюджетом Головного управління потребує додаткового фінансування та має бути виплачена за рахунок коштів Державного бюджету України. Проведення такої виплати не може бути здійснене за рахунок власних коштів Пенсійного фонду України, що надійшли від сплати єдиного соціального внеску, а проводиться лише у разі наявності на це відповідних бюджетних асигнувань на відповідний бюджетний рік. Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області звертає увагу суду на те, що ОСОБА_1 має статус внутрішньо-переміщеної особи, та суму нарахованих йому на виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду коштів, що підлягають виплаті, станом на 1 січня 2022 року було включено до переліку отримувачів виплат за минулий період, сформованого Головним управлінням на виконання пункту 2 Порядку № 1165. Виплата коштів здійснюватиметься у порядку, визначеному пунктом 4 Порядку № 1165. Планом доходів і видатків Головного управління на 2023 рік, затвердженим Головою правління Пенсійного фонду України 29.06.2023 у складі виплат за рахунок Державного бюджету передбачено кошти загальною сумою 68,7 млн грн. Виходячи з розрахунку виділених сум на всіх отримувачів, Головним управлінням проведена виплата заборгованості ОСОБА_1 за рішенням суду, а саме: - протягом 2023 року відповідно до Порядку 1165 проведено виплату коштів на погашення заборгованості в межах бюджетних призначень в липні 2023 року - в розмірі 557,32 грн, у вересні 2023 року 2093,00 грн, у жовтні 2023 року 1303,00 грн, у листопаді 2023 року 4,10 грн та у грудні 2023 року 0,62 грн. Означені суми були розраховані автоматизованим способом пропорційно обсягу виділених з державного бюджету коштів та кількості отримувачів, що відповідає вимогам абзацу третього пункту 4 Порядку № 1165). На теперішній час залишок невиплаченої доплати, нарахованої на виконання рішення суду становить 123 524,95 грн. З метою забезпечення своєчасних розрахунків по борговим зобов`язанням та виділення коштів на ці цілі, Головним управлінням щомісячно до Пенсійного фонду України спрямовуються звернення з проханням виділити кошти на проведення передбачених у поточному бюджетному році розрахунків. Останні такі листи, Головним управлінням було надіслано до Пенсійного фонду України від 28.06.2024 № 0500-0501-5/67323 та від 29.07.2024 № 0500-0504-5/76598. Зазначає, що на листи від 21.05.2024 № 0500-0502-5/51353 та від 28.06.2024 № 0500-0501-5/67323 отримано відповіді Пенсійного фонду України № 2800- 030202-9/36567 від 14.06.2024 та № 2800-030203-9/46450 від 31.07.2024. Головне управління, звертає увагу, що суми коштів на погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішенням суду на 2024 рік будуть визначені у бюджеті Пенсійного фонду України на 2024 рік, яким згідно із підпунктом 1-1 пункту 14 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, затверджується Кабінетом Міністрів України в місячний термін після набрання чинності законом про Державний бюджет України на відповідний рік. На сьогоднішній день бюджет Пенсійного фонду України на 2024 рік не затверджено.
Поряд із цим, зазначає, що в межах інформаційної взаємодії згідно з Порядком передання Міністерством юстиції України Пенсійному фонду України інформації з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть фізичної особи, який затверджено постановою правління Пенсійного фонду України від 20.02.2018 № 3-1 та наказом Міністерства юстиції України від 20.02.2018 № 434/5 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 21 лютого 2018 за № 214/31666) відповідно до Протоколу звірки ДРАЦС та ДКГ від 12.08.2024 Головному управлінню стало відомо про факт смерті пенсіонера ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 (актовий запис № 6240 від 08.08.2024), у зв`язку з чим, електронну пенсійну справу ОСОБА_1 знято з обліку з 01.06.2024 року у зв`язку зі смертю пенсіонера 29.05.2024 року згідно даних Державного реєстру актів цивільного стану громадян про померлих осіб з 01.01.2024 по 12.08.2024 року. У зв`язку з наведеним, просить суд прийняти звіт про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 02.06.2022 у справі № 200/13227/21 та припинити судовий контроль встановлений постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 22 липня 2024.
Вирішуючи питання про прийняття звіту про виконання судового рішення, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Приписами частини 2 статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Отже, дана норма встановлює право суду визначати наслідки щодо виконання рішення суду.
Статтею 6 КАС України визначено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до статті 7 КАС України суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України.
Стаття 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод визначає, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Суд зазначив, що стаття 1 Першого протоколу включає в себе три окремих норми: "перша норма, викладена у першому реченні першого абзацу, має загальний характер і проголошує принцип мирного володіння майном; друга норма, що міститься в другому реченні першого абзацу, стосується позбавлення власності і підпорядковує його певним умовам; третя норма, закріплена в другому абзаці, передбачає право Договірних держав, зокрема, контролювати користування власністю відповідно до загальних інтересів. Проте ці норми не є абсолютно непов`язаними між собою. Друга і третя норми стосуються конкретних випадків втручання у право на мирне володіння майном, а тому повинні тлумачитися у світлі загального принципу, закріпленого першою нормою" (параграф 30).
Щодо соціальних виплат, стаття 1 Першого протоколу не встановлює жодних обмежень свободи Договірних держав вирішувати, мати чи ні будь-яку форму системи соціального забезпечення та обирати вид або розмір виплат за такою системою. Проте якщо Договірна держава має чинне законодавство, яке передбачає виплату як право на отримання соціальної допомоги (обумовлене попередньою сплатою внесків чи ні), таке законодавство має вважатися таким, що передбачає майнове право, що підпадає під дію статті 1 Першого протоколу щодо осіб, які відповідають її вимогам (параграф 31).
Першим і найголовнішим правилом статті 1 Першого протоколу є те, що будь-яке втручання державних органів у право на мирне володіння майном має бути законним і повинно переслідувати легітимну мету "в інтересах суспільства". Будь-яке втручання також повинно бути пропорційним по відношенню до переслідуваної мети. Іншими словами, має бути забезпечено "справедливий баланс" між загальними інтересами суспільства та обов`язком захисту основоположних прав конкретної особи. Необхідного балансу не буде досягнуто, якщо на відповідну особу або осіб буде покладено особистий та надмірний тягар (параграф 53).
За рішенням Європейського суду з прав людини у справі "Щокін проти України": перша та найважливіша вимога статті 1 Першого протоколу до Конвенції полягає в тому, що будь-яке втручання публічних органів у мирне володіння майном повинно бути законним.
Так, друге речення першого пункту передбачає, що позбавлення власності можливе тільки на умовах, передбачених законом, а другий пункт визнає, що держави мають право здійснювати контроль за використанням майна шляхом введення законів. Більш того, верховенство права, один із основоположних принципів демократичного суспільства, притаманний усім статтям Конвенції. Таким чином, питання, чи було дотримано справедливого балансу між загальними інтересами суспільства та вимогами захисту основоположних прав окремої особи, виникає лише тоді, коли встановлено, що оскаржуване втручання відповідало вимозі законності і не було свавільним (параграф 50).
У справі Рисовський проти України Європейський суд з прав людини підкреслив особливу важливість принципу належного урядування. Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.
За таких обставин, невиконання судового рішення з посиланням на те, що доплата заборгованісті за рішенням суду за спірний період не передбачена бюджетом Головного управління потребує додаткового фінансування, є протиправними.
Таким чином рішення Донецького окружного адміністративного суду від 02 червня 2022 року у справі № 200/13227/21 не виконано у повному обсязі.
Щодо посилання представника ГУ ПФУ в Донецькій області про прийняття звіту та припинення судового контролю, слід зазначити, що з огляду на норми чинного законодавства, смерть пенсіонера не є підставою для невиконання судового рішення.
Судом встановлено, що постановою від 06 лютого 2023 року відкрито виконавче провадження №70934464.
Станом на час винесення даної ухвали виконавче провадження №70934464 перебуває у стані «відкрито».
За таких обставин у суду відсутні підстави для прийняття звіту відповідача про виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 02 червня 2022 року у справі № 200/13227/21.
Оскільки, відповідач не надав доказів повного виконання рішення суду у справі, суд вважає за необхідне встановити Головному управлінню Пенсійного фонду України в Донецькій області новий строк подання звіту про виконання рішення суду в даній справі.
Щодо питання про накладення штрафу на керівника суб`єкта владних повноважень, суд виходить з наступного.
Частиною 1, 2 ст. 382 КАС України визначено, що суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення. За наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень, яким в даному випадку є відповідач, про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до матеріалів справи, виходячи з розрахунку виділених сум на всіх отримувачів, Головним управлінням проведена виплата заборгованості ОСОБА_1 за рішенням суду, а саме: - протягом 2023 року відповідно до Порядку 1165 проведено виплату коштів на погашення заборгованості в межах бюджетних призначень в липні 2023 року - в розмірі 557,32 грн, у вересні 2023 року 2093,00 грн, у жовтні 2023 року 1303,00 грн, у листопаді 2023 року 4,10 грн та у грудні 2023 року 0,62 грн. Означені суми були розраховані автоматизованим способом пропорційно обсягу виділених з державного бюджету коштів та кількості отримувачів.
Поряд із цим, згідно звіту Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, з метою забезпечення своєчасних розрахунків по борговим зобов`язанням та виділення коштів на ці цілі, Головним управлінням щомісячно до Пенсійного фонду України спрямовуються звернення з проханням виділити кошти на проведення передбачених у поточному бюджетному році розрахунків.
Останні такі листи, Головним управлінням було надіслано до Пенсійного фонду України від 28.06.2024 № 0500-0501-5/67323 та від 29.07.2024 № 0500-0504-5/76598.
Таким чином, суд приходить до висновку про відсутність підстав для застосування відносно керівника Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області штрафу у зв`язку з не виконанням рішення.
На підставі викладеного, керуючись нормами Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області у строк до 01.10.2024 року подати до Донецького окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення суду від 02 червня 2022 року у справі № 200/13227/21.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо справа була розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.
Направлення даної ухвали здійснювати шляхом електронного листування на електронні адреси учасників справи.
Інформацію щодо роботи суду можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: https://adm.dn.court.gov.ua.
Суддя О.О. Галатіна
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2024 |
Оприлюднено | 23.08.2024 |
Номер документу | 121133209 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Галатіна О.О.
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні