КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
19 серпня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/5177/21
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Казанчук Г.П, за участі секретаря судового засідання Бакшеєвої М.В. розглянув заяву Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання виконавчого листа таким, що не підлягає виконанню у адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
17.07.2024 року на адресу суду через засоби поштового зв`язку від Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (надалі - Головне управління) надійшла заява про визнання виконавчого листа таким, що не підлягає виконанню, в порядку статті 374 КАС України.
Вказана заява мотивована тим, що на виконання постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 15.02.2022 по справі 340/5177/21, якою скасовано рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02.11.2021 та прийнято нову постанову про часткове задоволення позову Головне управління, 26.05.2022 у межах повноважень повторно розглянуло заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та передання у власність земельної ділянки загальною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 3525286900:02:000:0143, яка розташована на території Павлівської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області та прийнято наказ «Про відмову у затверджені документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки» від 26.05.2022 №11-8/14-22-СГ.
Також зазначено, що згідно інформаційної довідки з державного реєстру речових прав від 16.07.2024 №387065291 право державної форми власності на земельну ділянку загальною площею 2,000 га кадастровий номер 3525286900:02:000:0143, що розташована на території Павлівської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області за Головним управлінням Держгеокдастру у Кіровоградської області не зареєстровано (а.с. 64 т. 3).
Ухвалою від 07.08.2024 року суддя призначила розгляд заяви про визнання виконавчого листа таким, що не підлягає виконанню на 16.08.2024 об 11 год. 30 хв. у приміщенні Кіровоградського окружного адміністративного суду за адресою: 25006, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 40, 6 поверх, в залі судового засідання № 6.
У зв`язку з неявкою в судове засідання позивача по справі, щодо якого немає відомостей про вручення йому повідомлення про дату, час і місце судового засідання судом відкладено розгляд справи в судовому засіданні в межах встановленого строку до 19.08.2024 об 10:00.
У судовому засіданні представник Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області заяву підтримав у повному обсязі, просив її задовольнити.
Позивач по справі до суду не з`явився, про причини своєї неявки суд не повідомити, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. Судову повістку надіслано на електронну адресу позивача, зазначену ним у позовній заяві, з огляду на скорочені строки розгляду заяви.
Принагідно суд зазначає, що позивачу було відомо про звернення головного управління Дрежгеокадастру у Кіровоградській області до суду із заявою про визнання виконавчого листа таким, що не підлягає виконанню, оскільки, згідно інформації АТ «Укрпошта», копію вказаної заяви отримано 07.08.2024 (а.с. 79 т. 3).
Відповідно до частини 3 статті 374 КАС України не прибуття у судове засідання учасників справи належним чином повідомлених про дату, час та місце судового розгляду, не перешкоджає такому судовому розгляду.
З урахуванням вищенаведеного, суд дійшов висновку про можливість розгляду заяви за відсутності позивача.
Розглянувши заяву про визнання виконавчого листа таким, що не підлягає виконанню, дослідивши документи, надані на підтвердження обставин, викладених у ній, та матеріали адміністративної справи, суд дійшов до наступних висновків.
Відповідно до Конституції України обов`язковість судового рішення є однією з основних засад судочинства (пункт 9 частини другої статті 129). Суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд (стаття 129-1).
Порядок виконання судових рішень в адміністративних справах визначає стаття 372 КАС України.
Судове рішення виконується у добровільному або примусовому порядку.
Боржник може виконати судове рішення добровільно з моменту набрання ним (судовим рішенням) законної сили до моменту надходження виконавчого документа до державного або приватного виконавця та відкриття виконавчого провадження.
Примусове виконання судових рішень в адміністративних справах згідно з частиною четвертою статті 372 КАС України здійснюється в порядку, встановленому законом. Таким законом є Закон України «Про виконавче провадження».
Як передбачено приписами частини першої статті 373 КАС України, виконання судового рішення здійснюється на підставі виконавчого листа, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції.
Відповідно до частини першої статті 374 КАС України суд, який видав виконавчий документ, може за заявою стягувача або боржника виправити помилку, допущену при його оформленні або видачі, чи визнати виконавчий документ таким, що не підлягає виконанню.
Згідно з частиною другою статті 374 КАС України суд визнає виконавчий документ таким, що не підлягає виконанню повністю або частково, якщо його було видано помилково або якщо обов`язок боржника відсутній повністю чи частково у зв`язку з його припиненням, добровільним виконанням боржником чи іншою особою або з інших причин.
Отже, для визнання виконавчого документа таким, що не підлягає виконанню повністю або частково, мають бути наявні відповідні правові підстави, а саме: факт помилковості видачі виконавчого документу або відсутність обов`язку боржника повністю чи частково у зв`язку з його припиненням, добровільним виконанням боржником чи іншою особою або з інших причин.
Згідно з частиною 4 статті 122 Земельного кодексу України та пунктом 13 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії картографії та кадастру від 23.12.2021 №603 (у редакції наказу Держгеокадастру від 08.03.2023 №85) Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку визначеному чинним законодавством на території Кіровоградської області.
Пунктом 24 розділу Х «Перехідних положень» Земельного кодексу України (у редакції чинній станом на 2022 рік) передбачено, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук). Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Слід також наголосити, що згідно абзацу п`ятого пункту 24 розділу Х «Перехідних положень» Земельного кодексу України» з дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02.11.2021 у задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання протиправним дій, скасувати рішення та зобов`язання вчинити певні дії, відмовлено.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 15.02.2022 апеляційну скаргу позивача задоволено частково, рішення суду першої інстанції скасовано, позовні вимоги задоволено частково, визнано протиправними дії відповідача у ненаданні адміністративної послуги по заяві про затвердження проекту землеустрою і передачу земельної ділянки у власність позивачу від 14.07.2020 у строк, встановлений законом; визнано протиправним та скасовано рішення (у формі наказу) від 23.02.2021 №11-639/14-21-СГ, яким відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки; зобов`язано відповідача розглянути заяву позивача від 14.07.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та передання безкоштовно у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 2,0 га, яка розташована на території Павлівської сільської ради Світловодського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3525286900:02:000:0143, з урахуванням висновків апеляційного суду.
Отже, для відновлення порушеного права позивача постановою Третім апеляційним адміністративним судом на Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області покладено обов`язок розглянути заяву ОСОБА_1 від 14.07.2020. При цьому, суд зазначає про те, що станом на день винесення зазначеної постанови, ГУ Держгеокадастру не мало правових підстав розпорядження землями сільськогосподарського призначення комунальної власності.
05.04.2022 у справі було видано виконавчий лист.
Наказом ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області від 26.05.2022 року №11-8/14-22-СГ на виконання постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 15.02.2022, відмовлено ОСОБА_2 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, оскільки запроектована земельна ділянка відноситься до земель комунальної власності, тому ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області не є розпорядником даної земельної ділянки (а.с.63 т.3).
Постановою про відкриття виконавчого провадження від 22.08.2023 головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Управіння забезпечення примусового виконання рішень у Кіровоградській області відкрито виконавче провадження № 72591657 з примусового виконання виконавчого листа №340/5177/21 виданого 05.04.2022 року (а.с.137-138 т.2).
Представник відповідача у судовому засідання вказала про те, що наразі вказане виконавче провадження не закрито.
Водночас, іще 26.05.2022 (до відкриття виконавчого провадження) Головним управлінням виконано зобов`язання покладене постановою Третім апеляційним адміністративним судом, розглянувши заяву позивача від 14.07.2020 та прийнявши наказ про відмову у затвердженні землеустрою за результатом розгляду заяви ОСОБА_2 .
З огляду на викладене, суд доходить висновку, що постанову Третього апеляційного адміністративного суду виконано повністю добровільно іще до відкриття виконавчого провадження.
Верховний Суд у постанові від 05.11.2020 (справа № 752/2391/17 (2а-14/09)) дійшов висновку, що наведені в статті 374 КАС України підстави для визнання виконавчого листа таким, що не підлягає виконанню, можна поділити на дві групи: матеріально-правові і процесуально-правові.
До матеріальних підстав відносяться випадки відсутності обов`язку боржника через його припинення, добровільне виконання боржником поза межами виконавчого провадження чи іншою особою.
Процесуальними підставами для визнання виконавчого листа таким, що не підлягає виконанню, є обставини, що свідчать про помилкову видачу судом виконавчого листа, зокрема:
- видача виконавчого листа за рішенням, яке не набрало законної сили (крім тих, що підлягають негайному виконанню);
- коли виконавчий лист виданий помилково за рішенням, яке взагалі не підлягає примусовому виконанню;
- видача виконавчого листа на підставі ухвали суду про затвердження мирової угоди, яка не передбачала вжиття будь-яких примусових заходів або можливості її примусового виконання і, як наслідок, видачі виконавчого листа;
- помилкової видачі виконавчого листа, якщо вже після видачі виконавчого листа у справі рішення суду було скасоване;
- видачі виконавчого листа двічі з одного й того ж питання у разі віднайдення оригіналу виконавчого листа вже після видачі його дубліката;
- пред`явлення виконавчого листа до виконання вже після закінчення строку на пред`явлення цього листа до виконання.
Під іншими причинами слід розуміти випадки, коли в апеляційному чи касаційному порядку або ж у зв`язку з нововиявленими обставинами скасовано чи змінено рішення суду, а виконавчий лист ще не виконаний.
Згідно з висновком, викладеним у постанові Верховного Суду від 30.09.2020 у справі № 819/523/16, однією з підстав для визнання виконавчого документу таким, що не підлягає виконанню, є його добровільне виконання до відкриття виконавчого провадження.
Як встановлено судом вище, зобов`язання за виконавчим листом №340/5177/21 від 05.04.2022 року Головним управлінням виконано, що підтверджується прийнятого за результатами розгляду заяви позивача рішенням №11-8/14-22-СГ від 26.05.2022, тобто до відкриття виконавчого провадження (22.08.2023).
Підсумовуючи вищевикладене суд зазначає, що заявником надано вагомі докази того, що обов`язок боржника виконано в добровільному порядку, що є підставою для визнання виконавчого листа таким, що не підлягає виконанню повністю або частково, а тому заява відповідача про визнання виконавчого листа таким, що не підлягає виконанню, є обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Керуючись статтями 80, 294-295, 374 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
Задовольнити заяву Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання виконавчого листа таким, що не підлягає виконанню у адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області.
Визнати виконавчий лист від 05.04.2022 року у справі 340/5177/21 таким, що не підлягає виконанню.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного у строк, передбачений статтею 295 КАС України.
Повний текст ухвали суду складено 22.08.2024.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.П. КАЗАНЧУК
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2024 |
Оприлюднено | 26.08.2024 |
Номер документу | 121160722 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.П. КАЗАНЧУК
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні