Рішення
від 19.08.2024 по справі 161/9635/24
ЛУЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 161/9635/24

Провадження № 2/161/3054/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 серпня 2024 року місто Луцьк

Луцький міськрайонний суд Волинської області в складі:

головуючого судді Крупінської С.С.,

секретаря Федорової В.М.,

представника позивача ОСОБА_1

відповідача ОСОБА_2

представника відповідача - ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Луцьку цивільну справу за позовом акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Волиньгаз» до ОСОБА_2 про відшкодування завданих збитків,

В С Т А Н О В И В:

АТ «Оператор газорозподільної системи «Волиньгаз» (надалі АТ «Волиньгаз») звернулось в суд з позовом до ОСОБА_2 про відшкодування завданих збитків.

Свій позов обґрунтовує тим, що 28.07.2022 року представниками АТ «Волиньгаз» за адресою: АДРЕСА_1 у будинку ОСОБА_2 під час зовнішнього огляду лічильника газу марки «Gallus G-4», заводський номер НОМЕР_1 було виявлено тріщину на лічильному механізмі з боку, дирочку з боку стінки та затертий циферблат. Наведені пошкодження були зафіксовані в акті про порушення № VL001203. Вказаний лічильник було знято для проведення експертизи, про що було складено протокол демонтажу лічильника газу від 28.07.2022 року.

В той же день, лічильник було упаковано в пакет, який було опломбовано з встановленням номерної пломби на пакеті 36879910, для його захисту від зовнішнього втручання до дня проведення експертизи.

В акті експертизи ЗВТ та/або пломб № ВЛ0000862 від 03.08.2022 року зафіксовано, що цілісність пломби на упаковці не порушена, що свідчить про те, що лічильник прибув на експертизу належно упакованим та цей пакет було опломбовано.

Зазначає, що 03.08.2022 року було проведено експертизу вказаного приладу обліку газу, в ході якої було підтверджено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ, а саме: пошкодження місця кріплення оглядового скла, технологічна невідповідність розташування оглядового скла, що призводить до викривлення даних обліку природного газу лічильника і в подальшому комісією з розгляду актів про порушення АТ «Волиньгаз» було прийнято рішення провести визначення необлікованих об`ємів природного газу та їх у відповідності до пункту 1 глави 3 розділу ХІ Кодексу газороздільних систем з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення.

На виконання протокольного рішення відділом комерційного балансування AT «Волиньгаз» за період, передбачений вимогами чинного законодавства, було визначено обсяги необлікованих об`ємів природного газу, які становлять у вартісному еквіваленті 14798,47 грн.

На підставі викладеного, просить суд стягнути із ОСОБА_2 на користь АТ «Волиньгаз» 14798,47 грн. збитків, завданих несанкціонованим втручанням в роботу лічильника газу/ЗВТ; 1976,03 грн. витрат понесених за експертизу лічильника та 3028,00 грн. сплаченого судоовго збору.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, просив позов задовольнити.

Відповідач та її представник в судовому засіданні проти задоволення позову заперечили.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши письмові докази в справі, суд прийшов до висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних підстав.

Судом встановлено, що позивач АТ «Волиньгаз» є оператором газорозподільної системи - суб`єктом господарювання, що на підставі постанови НКРЕКП № 813 від 16.06.2017 року із змінами, внесеними постановою НКРЕКП № 914 від 31.05.2019 року здійснює діяльність з розподілу природного газу.

Взаємовідносини між оператором газорозподільної системи та несанкціонованими споживачами, які втручаються в роботу газорозподільної системи, у тому числі шляхом несанкціонованого втручання в роботу газорозподільної системи, регулюються Кодексом газорозподільних систем, затвердженим Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 року № 2494 (далі - Кодекс ГРМ).

28.07.2022 року за адресою позивача уповноваженими особами АТ «Оператор газорозподільної системи «Волиньгаз» було проведено контрольний огляд лічильника «Gallus G-4», рік випуску 1994, заводський №002203986, за результатами якої, складено акт про порушення №№VL001203 від 28.07.2022 року та встановлено наступні недоліки: тріщина на лічильному механізмі з боку, дірочка з боку стінки, затертий циферблат, прийнято рішення про демонтаж вказаного лічильника газу для проведення експертизи, що зафіксовано актом на демонтаж лічильника газу в житловому фонді від 28.07.2023 року та протоколом №10417 демонтажу лічильника газу для проведення експертизи від 28.07.2022 року, для захисту лічильника від зовнішнього втручання до дня проведення експертизи представником газопостачальної організації додатково опломбовано вхідний та вихідний патрубки лічильника та пакет пломбою АТ «Волиньгаз» № 36979910 (а.с. 11,12-13).

При цьому, вказані дії уповноважених осіб відповідача відбувалися в присутності позивача, яка особисто залишила свій підпис на вказаних документах, зауважень з боку ОСОБА_2 не зафіксовано.

Як вбачається із акту експертизи ЗВТ та/або пломб № ВЛ0000862 від 03.08.2022 року, цілісність пломби на пакувальній тарі не порушена, що свідчить про передачу належного ОСОБА_2 лічильника на експертизу належно упакованим та опломбованим (а.с.14).

03.08.2022 року було проведено експертизу приладу обліку газу лічильник газу типу типу «Gallus G-4», рік випуску 1994, заводський №002203986, в ході якої виявлено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ: пошкодження місця кріплення оглядового скла, технологічна невідповідність розташування оглядового скла, що призводить до викривлення даних обліку природного газу лічильника (а.с.14).

Згідно з п. 8 гл. 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.?

11.08.2022 року комісією з розгляду актів про порушення AT «Оператор газорозподільної системи «Волиньгаз» було прийнято рішення провести визначення необлікованих об`ємів природного газу та їх вартості у відповідності до п. 1 глави 3 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) з 03.05.2022 року до дня виявлення порушення.

Судом також встановлено, що на засідання комісії, на якій розглядався акт про порушення № 001203 від 28.07.2022 року усіма членами комісії з розгляду актів про порушення було підтримано вищевказане рішення, будь-яких зауважень відносно нього чи окремої думки під час розгляду даного акту висловлено не було (а.с. 12-13).

У відповідності до п. 1 глави 3 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, яким передбачено, що «у разі виявлення оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об`єму не облікованого природного газу здійснюється за граничними об`ємами споживання природного газу населенням з урахуванням усіх газових приладів та пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення».

Як вбачається із акту розрахунку не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості, сума збитків, завданих несанкціонованим втручанням ОСОБА_2 в роботу засобу вимірювальної техніки становить 14798,47 грн., яка була розрахована виходячи з опалювальної площі помешкання за адресою: АДРЕСА_1 за період з 03.05.2022 року по 27.07.2022 року (а.с. 21).

Відповідно дост.526 ЦК України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимогЦК України, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов і вимогвідповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідно до ч.2ст.13 Закону України «Про ринок природного газу», споживач зобов`язаний, зокрема: укласти договір про постачання природного газу; забезпечувати своєчасну та повну оплату вартості природного газу згідно з умовами договорів; не допускати несанкціонованого відбору природного газу; забезпечувати безперешкодний доступ уповноважених представників оператора газотранспортної системи, оператора газорозподільної системи до вузлів обліку природного газу та з метою встановлення вузлів обліку газу; припиняти (обмежувати) споживання природного газу відповідно до вимог законодавства та умов договорів.

У разі порушення або невиконання своїх обов`язків споживач несе відповідальність згідно із законом (ч.3ст.13 Закону України «Про ринок природного газу»).

Розподіл природного газу здійснюється на підставі та на умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому Кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами (ст. 40 Закону України «Про ринок природного газу»).

Відповідно до п. 3 ч. 3ст. 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», споживач зобов`язаний забезпечувати цілісність обладнання приладів (вузлів) обліку комунальних послуг відповідно до умов договору та не втручатися в їхню роботу.

Відповідно до ч. 4ст. 319 ЦК України, власність зобов`язує. Належність приладу обліку газу відповідачу покладає на нього в тому числі обов`язок не допускати втручань у нього, внаслідок яких відбувається несанкціонований відбір природного газу.

Відповідно до п.п. 3 п. 1 глави 2 розділу ХІ КГС до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать, зокрема, несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).

У відповідності до п. 1 глави 3 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу розрахунок об`єму не облікованого природного газу здійснюється за граничними об`ємами споживання природного газу населенням з урахуванням усіх газових приладів та пристроїв споживача (фізичної особи) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення».

Із наведеного вище слідує, що розрахунок об`єму необлікованого природного газу був здійснений за граничними об`ємами споживання природного газу населення з урахуванням усіх газових приладів та пристроїв споживача за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.

29.08.2022 року за вих.№ 43003 1-сл-4022-0822 ОСОБА_2 направлялась вимога про відшкодування завданих збитків в розмірі 14798,47 грн., однак відповідачка вимоги не усунула, збитки не сплатила.

Також рішенням Луцького міськрайонного суду від 01.05.2023 року, залишеним без змін постановою Волинського апеляційного суду від 11.07.2023 року в задоволенні позову ОСОБА_2 до АТ «Оператор газорозподільної системи «Волиньгаз» про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії відмовлено. Рішення набрало законної сили 11.07.2023 року (а.с.29-36).

Згідно ч.4 ст.82 ЦПК України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до ч. 1ст. 1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної чи юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Щодо вимоги про відшкодування вартості експертизи лічильника в сумі 1976,03 гривень, то відповідно до п. 8 глави 9 розділу X Кодексу газорозподільних систем, якщо за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки ЗВТ буде підтверджений факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках витрати, пов`язані з демонтажем, транспортуванням, монтажем ЗВТ, та витрати, пов`язані з експертизою або позачерговою чи експертною повіркою ЗВТ, компенсуються за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ). При цьому якщо сам ЗВТ за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки буде визнаний таким, що непридатний до подальшої експлуатації та потребує ремонту, витрати, пов`язані з ремонтом ЗВТ або встановленням нового ЗВТ, мають бути компенсовані за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ).

Згідно акту здачі-приймання робіт (надання послуг) №72008355 від 03.08.2022 року вартість експертизи лічильника складає 1976,03 гривень (а.с. 22).

З огляду на наведене, позовні вимоги підлягають до задоволення у повному обсязі.

Згідност. 141 ЦПК Українипонесені позивачем і документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 3028 грн. підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.

Керуючись ст.ст.82, 89, 131, 141, 229, 247, 263, 264, 354 ЦПК України,ст.ст.319,526,1166ЦК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Стягнути із ОСОБА_2 на користь Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Волиньгаз» 14798 (чотирнадцять тисяч сімсот дев`яносто вісім гривень) 47 коп. збитків, завданих несанкціонованим втручанням в роботу лічильника газу та 1976 грн. (одну тисячу дев`ятсот сімдесят шість гривень)03 коп. витрат, понесених за експертизу лічильника

Стягнути з ОСОБА_2 в користь Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Волиньгаз» 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. 00 коп. сплаченого судового збору.

Рішення суду може бути оскаржено до Волинського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.

Позивач: Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Волиньгаз» (Волинська обл., м. Луцьк, вул. Івана Франка 12; ЄДРПОУ03339459).

Відповідач: ОСОБА_2 , ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП - НОМЕР_2 ).

Повний текст рішення суду складено 20 серпня 2024 року.

Суддя Луцького міськрайонного суду

Волинської області С.С.Крупінська

СудЛуцький міськрайонний суд Волинської області
Дата ухвалення рішення19.08.2024
Оприлюднено26.08.2024
Номер документу121178749
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них

Судовий реєстр по справі —161/9635/24

Ухвала від 19.12.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Синельников Євген Володимирович

Постанова від 20.11.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Федонюк С. Ю.

Ухвала від 10.10.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Федонюк С. Ю.

Ухвала від 23.09.2024

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Федонюк С. Ю.

Рішення від 19.08.2024

Цивільне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Крупінська С. С.

Рішення від 19.08.2024

Цивільне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Крупінська С. С.

Ухвала від 31.05.2024

Цивільне

Луцький міськрайонний суд Волинської області

Крупінська С. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні