Рішення
від 14.08.2024 по справі 480/1605/24
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 серпня 2024 року Справа № 480/1605/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Прилипчука О.А.,

за участю секретаря судового засідання - Верещаки Я.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу № 480/1605/24

за позовом ОСОБА_1

до Управління праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради в особі керівника Наймитенко Антоніни Миколаївни

про визнання бездіяльності протиправною та стягнення моральної шкоди,-

В С Т А Н О В И В:

До Сумського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовною заявою до Управління праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради в особі керівника Наймитенко Антоніни Миколаївни, з урахуванням уточнених позовних вимог просить:

1. Визнати протиправною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради в особі її керівника ОСОБА_2 при вирішенні питання щодо забезпечення необхідним засобом реабілітації - електроскутером особи з інвалідністю 1-ї групи ОСОБА_1 .

2. Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради в особі її керівника ОСОБА_2 розглянути, з урахуванням висновків суду, що будуть зроблені за наслідками розгляду цього позову, питання щодо забезпечення засобом реабілітації - електроскутером особу з інвалідністю 1-ї групи ОСОБА_1 в зв`язку з пошкодженням внаслідок ДТП раніше наданого їй електроскутеру.

3. Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради Сумської області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 20000000 грн. моральної шкоди, завданої протиправною бездіяльністю.

Також позивачка просить встановити судовий контроль за виконанням рішення, що буде прийняте за наслідками розгляду цього позову.

В обгрунтування позовних вимог зазначила, що 01.07.2019 року ОСОБА_1 , яка є особою з інвалідністю першої групи, на підставі тристороннього договору № 03198103/3/19/47/149 від 12.04.2019р. про забезпечення кріслом колісним, була забезпечена електроскутером базовим W4028-CRUISER II червоного кольору.

15.08.2022 року близько 15-00 год. ОСОБА_3 , перебуваючи у стані алкогольного сп`яніння, керуючи вантажним автомобілем ГАЗ 2705, н.з. НОМЕР_1 , рухаючись по вул. Депутатська в м. Шостка, в напрямку перехрестя вул. Депутатська-Свободи-Знаменська, виїхав на червоний сигнал світлофора та допустив наїзд на інвалідний електроскутер під керуванням ОСОБА_1 , яка перетинала проїзну частину по пішохідному переходу на зелений сигнал світлофора. В наслідок чого ОСОБА_1 отримала тілесні ушкодження .

16 серпня 2022 року внесено, до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12022200490000636 за фактом ДТП в результаті якого ОСОБА_1 отримала тілесні ушкодження, відомості за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 286-1 КК України.

Досудове розслідування у зазначеній кримінальній справі триває і дотепер, а електроскутер базовий W4028-CRUISER II червоного кольору, отримавши численні механічні ушкодження, потребує ремонту, а тому 06.04.2023 року укладено договір між Полтавським казенним експериментальним протезно-ортопедичним підприємством.

Внаслідок зазначеного ДТП інвалідний електроскутер є непридатним до експлуатації та потребує ремонту, який буде проведений Полтавським казенним експериментальним протезно-ортопедичним підприємством.

ОСОБА_1 як особа з інвалідністю І групи, не маючи змоги самостійно пересуватися поза межами свого помешкання та конче потребуючи отримати необхідний засіб реабілітації електроскутер, неодноразово в 2022- 2023 році зверталась до Департаменту соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації (надалі Департамент, повідомляючи про обставини, що свідчать про порушення її прав на забезпечення засобом реабілітаціїелектроскутером замість аналогічного засобу реабілітації, який не підлягає до експлуатації внаслідок ДТП.

Вважаючи що Департамент неналежним чином виконує покладені на нього обов`язки, ОСОБА_1 просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі

Ухвалою суду від 18.03.2024 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків поданої позовної заяви - протягом п`яти днів з моменту отримання копії ухвали про залишення позовної заяви без руху шляхом подання уточненої позовної заяви з позовними вимогами, які мають відповідати ст. 5 Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвалою суду від 26.03.2024 відкрито провадження у справі, розгляд якої вирішено проводити в порядку загального позовного провадження у підготовчому судовому засіданні 17.04.2024 о 10:30 год. Задоволено клопотання представника позивача ОСОБА_4 про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції по справі № 480/1605/24. Призначено до розгляду судове засідання в режимі відеоконференції на 17.04.2024 о 10:30 год. поза приміщенням суду з використанням власних технічних засобів та електронного цифрового підпису, із застосуванням системи відеоконференцзв`язку EASYCON за участю представника позивача ОСОБА_4 .

11.04.2024 представником відповідача подано відзив на позовну заяву, в обґрунтування якої зазначив, що відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Кабінет Міністрів України постановою від 5 квітня 2012р. № 321 затвердив Порядок забезпечення допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітації) осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та інших окремих категорій населення і виплати грошової компенсації вартості за самостійно придбані такі засоби, їх переліку (зі змінами згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 02.12.2024 № 1350) {далі - Порядок № 321).

Порядок № 321 установлює механізм безоплатного забезпечення допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітації) відповідно до Законів України, в тому числі осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю.

01 липня 2019 року на підставі договору про забезпечення кріслом колісним від 12.04.2019р. № 03198103/3/19/47/149, укладеним між Приватним підприємством «ФОРВАРД-ОРТО» (далі - ПП «ФОРВАРД-ОРТО») в особі його директора ОСОБА_5 , Управлінням праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради Сумської області в особі його керівника ОСОБА_2 та особою з інвалідністю ОСОБА_1 , ОСОБА_1 була забезпечена електроскутером базовим .

15 серпня 2022 року, керуючи електроскутером ОСОБА_1 попала в дорожньо-транспортну пригоду та з її слів та слів її представника за довіреністю ОСОБА_4 електроскутер був пошкоджений.

29 серпня 2022 року ОСОБА_1 , в особі її представника за довіреністю ОСОБА_4 , звернулася до Управління із заявою, в якій повідомляє Управління про те, що у зв`язку з пошкодженням її електроскутера внаслідок ДТП та знаходженням його на зберіганні у Шосткинському РУП ГУНП в Сумській області вона не може його експлуатувати. Крім нього, вона доводить до відома Управління, що, на її думку, в іншого громадянина на прізвище ОСОБА_6 знаходяться більше року два електроскутера.

30 серпня 2022 року ОСОБА_1 , в особі її представника за довіреністю ОСОБА_4 , звернулася до Управління із заявою, в якій повідомлялося про те, що в 2021 році померла особа з інвалідністю ОСОБА_7 , який при житті був забезпечений електроскутером базовим та відповідно після його смерті його електроскутер було передано для комплектування пунктів прокату зазначених засобів до закладів та установ, які надають соціальні послуги населенню. І, на думку заявниці, даний електроскутер знаходиться на балансі чи в іншому віданні УПСЗН Шосткинської міськради, а зокрема в Шосткинському територіальному центрі.

Крім цього, на думку заявниці, терцентр у 2021 році надав у прокат наявний в нього після померлого ОСОБА_8 електроскутер базовий особі з інвалідністю ОСОБА_9 , який в свою чергу в 2020 році був забезпечений таким же електроскутером. Тобто, на думку заявниці, у громадянина ОСОБА_10 в наявності два справних електроскутера - одним він забезпечений згідно Порядку 321, а другий отримав у Шосткинському міському територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг) у прокат більше року тому та він з його сім`єю користується обома електроскутерами, що, на думку заявниці, є порушенням положень Порядку 321.

ОСОБА_1 також вказує на те, що перебуває на лікуванні та користування електроскутером базовим є вкрай необхідним для її догляду, тому просить Управління в найкоротший термін забезпечити її в зв`язку з поломкою раніше наданого їй електроскутера іншим електроскутером, який після смерті ОСОБА_8 перебуває на балансі чи в іншому віданні УПСЗН Шосткинської міськради, а зокрема в Шосткинському міському територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг).

Управління, розглянувши заяву ОСОБА_1 в особі її представника за довіреністю ОСОБА_4 , від 29.08.2022р. та звернення від 30.08.2022р. повідомили заявницю про те, що станом на 02.09.2022р. в Управлінні електроскутера, повернутого відповідно до пункту 22 Порядку 321, немає.

31 серпня 2022 року ОСОБА_1 звернулася до директора Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю з проханням забезпечити її в найкоротший строк в зв`язку з поломкою її електроскутера іншим електроскутером, який після смерті ОСОБА_8 перебуває на балансі чи іншому відділенні УПСЗН Шосткинської міськради, а саме в Шосткинському міському територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг).

На виконання заяви ОСОБА_1 Сумське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулося 01.09.2022р. листом № 05-2541822 до Департаменту соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації з проханням повідомити Фонд про наявність (відсутність) зазначеного в заяві ОСОБА_1 засобу реабілітації, як такого, що перебуває на зберіганні в органах соціального захисту населення Сумської області або в пунктах прокату, які надають соціальні послуги населенню.

Для підготовки відповіді Сумському обласному відділенню Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю Департамент соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації своїм листом від 02.09.2022 р. № 03.2/2625 доручило Управлінню праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради Сумської області уважно розібратися в обставинах ситуації, що склалася, вирішивши питання забезпечення заявниці вищезазначеним електроскутером.

Управління своїм листом від 06.09.2022 р. № 2914 повідомило Департамент соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації про те, що:

-11 квітня 2022 року до Управління відповідно до пункту 22 Порядку № 321 після смерті особи з інвалідністю 2 групи загального захворювання ОСОБА_11 був повернутий електроскутер базовий з терміном експлуатації до 29.11.2029 року;

-оскільки на обліку для забезпечення електроскутером особи з інвалідністю на день повернення вказаного електроскутера не перебували та з 11.04.2022 р. із заявою про забезпечення даним засобом пересування до Управління не зверталися, 02 травня 2022 року на підставі вимог пункту 23 Порядку № 321 вказаний електроскутер був переданий до пункту прокату технічних та інших засобів реабілітації, який входить до складу відділення організації надання адресної натуральної та грошової допомоги Шосткинського міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг);

-за інформацією Шосткинського міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) 19 травня 2022 року згідно пунктів 5 і 6 Положення про пункт прокату технічних та інших засобів реабілітації, відповідно до звернення особи з інвалідністю 2 групи загального захворювання ОСОБА_12 йому у тимчасове користування (на час знаходження його електроскутера в ремонті) був виданий електроскутер, який був повернутий після смерті ОСОБА_11 , з ОСОБА_12 . Шосткинський міський територіальний центр соціальногшо обслуговування (надання соціальних послуг) уклав відповідний договір № 153 від 19.05.2022р., терміном прокату засобу до 19.05.2023р.

Як повідомив Управлінню ОСОБА_12 , у зв`язку з дією на території України воєнного стану ТОВ «Ортотехно» не мало можливості провести ремонт відповідного електроскутера.

Станом на 06 вересня 2022 року в Управлінні електроскутера, повернутого відповідно до пункту 22 Порядку № 321. немає.

Управління звертає увагу суду на те, що ОСОБА_1 на час звернення з відповідними заявами перебувала на стаціонарному лікуванні в травматологічному відділенні Комунального некомерційного підприємства "Шосткинська центральна районна лікарня" Шосткинської міської ради. Вона просила у своїх зверненнях надати їй електроскутер для її обслуговування.

ОСОБА_4 є її рідним сином та здійснює догляд за ОСОБА_1 , у зв`язку з чим отримує компенсацію відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 № 859 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі».

ОСОБА_4 не є особою з інвалідністю та не має показань для забезпечення електроскутером. Видача засобів реабілітації у користування членам сім`ї потребуючої особи з інвалідністю або іншій особі, яка здійснює догляд за особою з інвалідністю, Порядком № 321 не передбачена.

06 вересня 2022 року Управління листом № 2918/1 звернулося до ТОВ «Форвард- Орто» щодо визначення придатності або непридатності до подальшого використання, доцільності чи недоцільності відновлення електроскутера з метою подальшого використання внаслідок пошкодження у результаті дорожньо-транспортної пригоди за участю ОСОБА_1 , яка пересувалася на електроскутері базовому W4028-CRUISER II та який знаходиться на тимчасовому зберіганні у Шосткинському РУП ГУНП в Сумській області.

05 вересня 2022 року Шосткинський міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) своїм листом № 175 повідомив Управління про те. що електроскутер базовий W4028-CRU1SER II був переданий особі з інвалідністю групи загального захворювання ОСОБА_12 у тимчасове користування (на час перебування його електроскутера в ремонті) та між ОСОБА_12 і Шосткинським міським територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг) було укладено відповідний договір № 153 від 19.05.2022р., терміном прокату засобу до 19.05.2023р.

Вказаний електроскутер до пункту прокату був переданий Управлінням відповідно накладної №1 від 02.05.2022р. Станом на 05.09.2022р. у пункті прокату технічних та інших засобів реабілітації електроскутерів в наявності немає.

Для підтвердження вищезазначеного Шосткинський міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) надав Управлінню копію заяви ОСОБА_12 та копію договору прокату № 153 від 19.05.2022р.

Управління 06.09.2022р. № 2918 звернулося до старшого слідчого СВ Шосткинського РУП ГУНП в Сумській області капітану поліції ОСОБА_13 щодо надання інформації про підтвердження дорожньо-транспортної пригоди за участю ОСОБА_1 , акт про технічний стан електроскутера базового та інформацію про його місцезнаходження. Також Управління зазначило, що ОСОБА_1 була безкоштовно забезпечена електроскутером базовим за рахунок державних коштів.

15 вересня 2022 року Управління отримало лист № 4236 від старшого слідчого СВ Шосткинського РУП ГУНП в Сумській області капітана поліції ОСОБА_14 , в якому було повідомлено про факт скоєння ДТП, порушення кримінального провадження по факту ДТП. Шосткинським міськрайсудом в рамках проведення досудового розслідування на транспортні засоби, в тому числі і на електроскутер базовий був накладений арешт, який зберігається на майданчику тимчасового тримання транспортних засобів Шосткинського РУП ГУНП в Сумській області за адресою: м. Шостка, вул. Свободи, буд. 67. В ході проведення огляду транспортного засобу, було встановлено, що останній зазнав зовнішніх механічних пошкоджень обшивки рами. Огляд його технічного стану та судова інженерно-технічна експертиза після дорожню-транспортної пригоди не проводилася та не призначалася, оскільки виходить за межі компетенції судового експерта та не несе інформативного значення для досудового розслідування.

Листом від 05.10.2022р. № 3320 Управління повідомило Комунальне некомерційне підприємство "Шосткинська центральна районна лікарня" Шосткинської міської ради про дорожньо-транспортну пригоду, яка відбулася 15.08.2022 р. за участю особи з інвалідністю 1 групи загального захворювання (по зору) ОСОБА_1 , яка пересувалася на електроскутері базовим, внаслідок чого остання отримала тілесні ушкодження. ОСОБА_1 наполягає на видачі їй у тимчасове користування аналогічний електроскутер. З метою більш виваженого прийняття рішення з даного питання, з урахуванням стану її здоров`я, Управління просило надати інформацію щодо фізичної можливості ОСОБА_1 , після отримання нею тілесних ушкоджень, користуватися електроскутером.

КНП "Шосткинська ЦРЛ" своїм листом від 13.10.2022р. № 01-12/7/1077 повідомило Управління про те, що для вирішення питання щодо можливості керування електроскутером ОСОБА_1 , хвора має бути скерована сімейним лікарем на МСЕК.

29 вересня 2022 року ОСОБА_1 звернулася до Управління щодо забезпечення бувшим у використанні електроскутером на час ремонту її скутера замість пошкодженого внаслідок ДТП.

04 жовтня 2022 року Управління своїм листом № 3301 роз`яснило ОСОБА_1 та її представнику ОСОБА_4 порядок ремонту засобів реабілітації.

Пунктом 38 Порядку № 321 визначено, що особи з інвалідністю тимчасово забезпечуються за заявою засобами реабілітації, виготовленими за рахунок коштів державного чи місцевого бюджету, з числа тих, що повернуті згідно з пунктом 22 цього Порядку, на період виготовлення замовленого засобу або проведення ремонту виданого засобу.

14 квітня 2023 року ОСОБА_1 звернулася до Управління щодо забезпечення електроскутером на період проведення ремонту.

18 квітня 2023 року Управління повідомило ОСОБА_1 листом № 1281 про те, що станом на 17.04.2023р. в Управлінні електроскутерів будь-якої моделі, відповідно до пункту 22 Порядку № 321 на обліку не має, у зв`язку з чим Управління не може забезпечити її електроскутером відповідно до пункту 38 Порядку № 321 на період проведення ремонту виданого їй засобу.

Згідно з повідомленням Шосткинського міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) 10 квітня 2023 року особа з інвалідністю 2 групи загального захворювання ОСОБА_12 повернув до пункту прокату електроскутер базовий у зв`язку з тим, що раніше виданий йому електроскутер був відремонтований та повернутий йому.

18 квітня 2023 року Шосткинським міським територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг) відповідно до договору прокату №180 ОСОБА_1 через законного представника ОСОБА_15 було видано зазначений електроскутер без права передачі керування іншій особі.

Управління доводить до відома суду про те, що Шосткинський міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) є окремою юридичною особою, бюджетною установою та в своїй роботі керується Положенням, яке затверджено рішенням сесії Шосткинської міської ради та погоджено з Департаментом соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації.

Шосткинський міський територіальний центр підпорядковується Шосткинській міській раді.

Управління не впливає на роботу Шосткинського міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг).

Враховуючи вищевикладене просить суд в задоволенні позовних вимог відмовити.

Ухвалою суду від 17.04.2024 р. розгляд справи відкладено на 24.04.2024 р.

24.04.2024 р. ухвалою суду розгляд справи відкладено на 08.05.2024 р.

Ухвалою суду від 08.05.2024 розгляд справи відкладено на 12.06.2024.

Ухвалою суду від 12.06.2024 закрито підготовче провадження у справі, справу призначено до судового розгляду на 26.06.2024.

Ухвалою суду від 26.06.2024 розгляд справи відкладено на 10.07.2024.

10.07.2024 протокольною ухвалою суду відмовлено в допуску ОСОБА_16 до участі в справі в якості представника ОСОБА_1 , у зв`язку із відсутністю документів на підтвердження повноважень представництва позивачки відповідно до вимог ст.55,57 Кодексу адміністративного судочинства України (а.с. 84 звор.бік)..

10.07.2024 протокольною ухвалою оголошено перерву у судовому засіданні до 14.08.2024. Роз`яснено ОСОБА_1 право скористатися безоплатною правовою допомогою для залучення адвоката в якості свого представника до участі у справі (а.с.185).

14.08.2024 у судове засідання позивач та представник відповідача не з`явилися про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Представником відповідача подано заяву про розгляд справи за його відсутності (а.с.198).

Відповідно до ч.1 ст.205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Оскільки сторони по справі були належним чином повідомлені про час та місце розгляду справи, позивач не повідомила про причини неявки у судове засідання, суд вважає за можливе проводити розгляд справи за їх відсутності.

Судом встановлено, що 01 липня 2019 року на підставі договору про забезпечення кріслом колісним від 12.04.2019р. № 03198103/3/19/47/149, укладеним між Приватним підприємством «ФОРВАРД-ОРТО» (далі - ПП «ФОРВАРД-ОРТО») в особі його директора ОСОБА_5 , Управлінням праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради Сумської області в особі його керівника ОСОБА_2 та особою з інвалідністю ОСОБА_1 , ОСОБА_1 була забезпечена електроскутером базовим .

15 серпня 2022 року, керуючи електроскутером ОСОБА_1 попала в дорожньо-транспортну пригоду (а.с.26-27).

29 серпня 2022 року ОСОБА_1 звернулася до Управління із заявою, в якій повідомила Управління про те, що у зв`язку з пошкодженням її електроскутера внаслідок ДТП та знаходженням його на зберіганні у Шосткинському РУП ГУНП в Сумській області вона не може його експлуатувати (а.с.101-102).

02.09.2022 відповідачем складено відповідь ОСОБА_1 №2855 про відсутність станом на 02.09.2022 в управлінні праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради електроскутера, повернутого відповідно до пункту 22 Порядку (а.с.109).

29 вересня 2022 року ОСОБА_1 звернулася до Управління щодо забезпечення бувшим у використанні електроскутером на час ремонту її скутера замість пошкодженого внаслідок ДТП (а.с.123).

04 жовтня 2022 року відповідачем надано відповідь ОСОБА_1 № 3301, яким роз`яснило ОСОБА_1 та її представнику ОСОБА_4 порядок ремонту засобів реабілітації (а.с.124).

06.04.2023 Полтавське казенне експериментальне протезно-ортопедичне підприємство та ОСОБА_1 уклали договір №2-2023 надання послуг з післягарантійного ремонту та технічного обслуговування технічних засобів реабілітації (а.с.5).

П.1.1. предметом договору є послуги (роботи) з ремонту і технічного обслуговування інвалідного візка, крісло колісне (коліска) (а.с.5).

14 квітня 2023 року ОСОБА_1 звернулася до Управління праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради щодо забезпечення електроскутером на період проведення ремонту (а.с.125).

18 квітня 2023 року Управління повідомило ОСОБА_1 листом № 1281 про те, що станом на 17.04.2023р. в Управлінні електроскутерів будь-якої моделі, відповідно до пункту 22 Порядку № 321 на обліку не має, у зв`язку з чим Управління не може забезпечити її електроскутером відповідно до пункту 38 Порядку № 321 на період проведення ремонту виданого їй засобу (а.с.126).

18 квітня 2023 року Шосткинським міським територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг) укладено із ОСОБА_1 договір прокату №180 електроскутера (а.с.129-130).

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, спірні правовідносини врегульовано Постановою Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2012 р. № 321 «Про затвердження Порядку забезпечення допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітації) осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та інших окремих категорій населення і виплати грошової компенсації вартості за самостійно придбані такі засоби, їх переліку» (надалі по тексту-Порядок».

П.1 Порядку передбачено, що цей Порядок установлює механізм безоплатного забезпечення допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітації) (далі - засоби реабілітації) осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю.

Згідно п.2 Порядку передбачено, що до засобів реабілітації, якими забезпечуються особи, визначені підпунктом 1 пункту 1 цього Порядку (далі - особи), належать засоби для пересування.

Пунктом 3 Порядку передбачено, що особи мають право на безоплатне забезпечення засобами реабілітації відповідно до Законів України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні, Про охорону дитинства, Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист, Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні, Про реабілітацію у сфері охорони здоров`я, Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні, Про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їхніх сімей.

Особи забезпечуються засобами реабілітації або отримують компенсацію за самостійно придбані засоби, визначені додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2012 р. № 321 Про затвердження Порядку забезпечення допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітації) осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та інших окремих категорій населення і виплати грошової компенсації вартості за самостійно придбані такі засоби, їх переліку (Офіційний вісник України, 2012 р., № 31, ст. 1146; 2022 р., № 34, ст. 1852) - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 7 грудня 2023 р. № 1306) (далі - додаток 1 до постанови), відповідно до показань для забезпечення засобами реабілітації в порядку черговості подання заяви про забезпечення засобом реабілітації (виплату компенсації) з урахуванням положень пункту 10 цього Порядку.

Особи, зазначені в абзацах четвертому - десятому пункту 1 цього Порядку, забезпечуються засобами реабілітації незалежно від встановлення їм інвалідності.

За бажанням особи можуть самостійно придбати засоби реабілітації, призначені їм відповідно до показань, та отримати компенсацію в межах граничної ціни на відповідний засіб реабілітації, затвердженої Мінсоцполітики.

Особи забезпечуються засобами реабілітації без права їх продажу, дарування і передачі протягом строку, на який видано такі засоби.

Згідно п.12 Порядку облік осіб, які мають право на безоплатне забезпечення засобами реабілітації або на виплату компенсації, ведеться в банку даних шляхом формування електронної особової справи особи (далі - електронна особова справа).

Для забезпечення засобами реабілітації або виплати компенсації особа або її законний представник подають заяву про забезпечення засобом реабілітації (виплату компенсації) за формою, затвердженою Мінсоцполітики, незалежно від зареєстрованого/задекларованого місця проживання (перебування) особи.

Заява про забезпечення засобом реабілітації (виплату компенсації) у паперовій або електронній формі може бути подана:

до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської, районної у місті (в разі її утворення) ради (далі - органи соціального захисту населення);

до уповноваженої посадової особи з питань соціального захисту виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі - виконавчий орган);

до центру надання адміністративних послуг (далі - центр);

через електронний кабінет особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю, іншої особи (далі - електронний кабінет особи) у банку даних;

через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (за наявності технічної можливості);

до територіального відділення Фонду.

Для взяття на облік особа або її законний представник під час подання заяви про забезпечення засобом реабілітації (виплату компенсації) подають копії таких документів (з пред`явленням оригіналів):

паспорта громадянина України, тимчасового посвідчення громадянина України, посвідки на постійне проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту (далі - документ, що посвідчує особу), свідоцтва про народження (для дітей віком до 14 років);

висновку (з урахуванням положень абзацу восьмого пункту 5 цього Порядку);

документа про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків або паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті);

посвідчення, яке підтверджує право особи на пільги (за наявності).

Відповідно до п.18 Порядку 18 заміна засобу реабілітації проводиться:

1) у зв`язку із закінченням строку його експлуатації. Звернення для заміни засобу реабілітації допускається не раніше ніж за два місяці до закінчення строку експлуатації такого засобу;

2) до закінчення строку його експлуатації у разі:

проходження повторного огляду чи обстеження з видачею висновку (з урахуванням положень абзацу восьмого пункту 5 цього Порядку), який підтверджує потребу особи в засобі реабілітації;

викрадення, пошкодження внаслідок дії непереборної сили (пожежа, повінь, землетрус тощо);

втрати засобу реабілітації внаслідок воєнних (бойових) дій, бомбардувань, авіаударів та інших збройних нападів під час військової агресії Російської Федерації проти України.

Для заміни засобу реабілітації особа або її законний представник подають до органу соціального захисту населення, виконавчого органу, центру, територіального відділення Фонду або через електронний кабінет особи заяву про заміну засобу реабілітації за формою, затвердженою Мінсоцполітики.

До заяви про заміну засобу реабілітації до закінчення строку його експлуатації додаються копії таких документів:

висновку (іншого документа з урахуванням положеньабзацу восьмогопункту 5 цього Порядку);

витягу з Єдиного державного реєстру досудових розслідувань.

Після надходження заяви про заміну засобу реабілітації територіальне відділення Фонду проводить моніторинг забезпечення засобами реабілітації.

У разі повторного огляду або обстеження осіб МСЕК, ЛКК, ВЛК або мультидисциплінарна реабілітаційна команда у триденний строк надсилає територіальному відділенню Фонду копію висновку, що містить показання для забезпечення осіб засобами реабілітації.

Територіальні відділення Фонду у триденний строк після надходження висновку або одного із документів, визначених абзацом восьмим пункту 5 цього Порядку, завантажують до електронної особової справи інформацію про показання для забезпечення особи засобами реабілітації і формують направлення на забезпечення засобами реабілітації.

Відповідно до п. 32 Порядку передбачено, що технічні засоби реабілітації в разі подання особою з інвалідністю, дитиною з інвалідністю, військовослужбовцем, постраждалим, потерпілим від нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання або їх законними представниками заяви про дозвіл на отримання технічного засобу реабілітації уповноваженою особою за формою, затвердженою Мінсоцполітики, видаються такій уповноваженій особі. Уповноважена особа повинна мати при собі документи, що посвідчують особу.

У разі видачі уповноваженій особі технічного засобу реабілітації до електронної особової справи суб`єктом господарювання вносяться її персональні дані (прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності), вид, серія (за наявності), номер, дата видачі документа, що посвідчує особу).

Згідно п. 33 Порядку особи з інвалідністю, діти з інвалідністю, військовослужбовці, постраждалі, потерпілі від нещасних випадків на виробництві або професійних захворювань забезпечуються за заявою про забезпечення засобом реабілітації (виплату компенсації) базовими моделями технічних засобів реабілітації на мінімальний строк або моделями підвищеної надійності та функціональності на максимальний строк, передбачений переліком згідно з додатком 1 до постанови.

Особи з інвалідністю, діти з інвалідністю, військовослужбовці, постраждалі, потерпілі від нещасних випадків на виробництві або професійних захворювань забезпечуються відповідно до їх функціональних можливостей кріслами колісними таких видів:

крісло-каталка;

низькоактивне крісло колісне;

середньоактивне крісло колісне;

активне крісло колісне;

багатофункціональне крісло колісне;

крісло колісне з електроприводом;

електроскутер;

дорожнє крісло колісне;

повзуни, дошка для пересування (коляска малогабаритна);

триколісний велосипед.

Особи з інвалідністю, діти з інвалідністю, військовослужбовці, постраждалі, потерпілі від нещасних випадків на виробництві або професійних захворювань відповідно до їх функціональних можливостей мають право на забезпечення двома кріслами колісними, а в разі забезпечення протезом/протезами нижніх кінцівок - одним.

Особи з інвалідністю, діти з інвалідністю, військовослужбовці, постраждалі, потерпілі від нещасних випадків на виробництві або професійних захворювань за заявою про забезпечення засобом реабілітації (виплату компенсації) забезпечуються пристроєм з електроприводом на крісло колісне замість крісла колісного з електроприводом або електроскутера у межах граничної ціни, встановленої Мінсоцполітики на крісло колісне з електроприводом або електроскутер.

Ремонт за рахунок коштів державного бюджету технічних засобів реабілітації проводиться після закінчення гарантійного строку їх експлуатації.

Згідно п. 38 Порядку (в редакції з 01.01.2023- по 15.12.2023) передбачено, що особа з інвалідністю, дитина з інвалідністю, інша особа тимчасово забезпечуються за заявою засобами реабілітації, виготовленими за рахунок коштів державного чи місцевого бюджету, з числа тих, що повернуті згідно з пунктом 22 цього Порядку, на період виготовлення замовленого засобу або проведення ремонту виданого засобу.

Так, з матеріалів справи судом встановлено, що 01 липня 2019 року на підставі договору про забезпечення кріслом колісним від 12.04.2019р. № 03198103/3/19/47/149, укладеним між Приватним підприємством «ФОРВАРД-ОРТО» (далі - ПП «ФОРВАРД-ОРТО») в особі його директора ОСОБА_5 , Управлінням праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради Сумської області в особі його керівника ОСОБА_2 та особою з інвалідністю ОСОБА_1 , ОСОБА_1 була забезпечена електроскутером базовим, що не заперечується сторонами по справі.

15 серпня 2022 року, керуючи електроскутером ОСОБА_1 попала в дорожньо-транспортну пригоду (а.с.26-27).

29 серпня 2022 року ОСОБА_1 , в особі її представника за довіреністю ОСОБА_4 , звернулася до Управління із заявою, в якій повідомила Управління про те, що у зв`язку з пошкодженням її електроскутера внаслідок ДТП та знаходженням його на зберіганні у Шосткинському РУП ГУНП в Сумській області вона не може його експлуатувати (а.с.101-102).

02.09.2022 відповідачем складено відповідь ОСОБА_1 №2855 про відсутність станом на 02.09.2022 в управлінні праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради електроскутера, повернутого відповідно до пункту 22 Порядку (а.с.109).

29 вересня 2022 року ОСОБА_1 звернулася до Управління щодо забезпечення бувшим у використанні електроскутером на час ремонту її скутера замість пошкодженого внаслідок ДТП (а.с.123).

04 жовтня 2022 року відповідачем надано відповідь ОСОБА_1 № 3301, яким роз`яснило ОСОБА_1 та її представнику ОСОБА_4 порядок ремонту засобів реабілітації (а.с.124).

06.04.2023 Полтавське казенне експериментальне протезно-ортопедичне підприємство та ОСОБА_1 уклали договір №2-2023 надання послуг з післягарантійного ремонту та технічного обслуговування технічних засобів реабілітації (а.с.5).

П.1.1. предметом договору є послуги (роботи) з ремонту і технічного обслуговування інвалідного візка, крісло колісне (коліска) (а.с.5).

14 квітня 2023 року ОСОБА_1 звернулася до Управління праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради щодо забезпечення електроскутером на період проведення ремонту (а.с.125).

18 квітня 2023 року Управління повідомило ОСОБА_1 листом № 1281 про те, що станом на 17.04.2023р. в Управлінні електроскутерів будь-якої моделі, відповідно до пункту 22 Порядку № 321 на обліку не має, у зв`язку з чим Управління не може забезпечити її електроскутером відповідно до пункту 38 Порядку № 321 на період проведення ремонту виданого їй засобу (а.с.126).

18 квітня 2023 року Шосткинським міським територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг) укладено із ОСОБА_1 договір прокату №180 електроскутера (а.с.129-130).

Так, аналізуючи зміст позовної зави, суд зазначає, що позивачка звернулась до суду із позовом про зобов`язання Управління праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради в особі її керівника ОСОБА_2 забезпечити засобом реабілітації - електроскутером особу з інвалідністю 1-ї групи ОСОБА_1 в зв`язку з пошкодженням внаслідок ДТП раніше наданого їй електроскутеру.

Разом з тим, суд наголошує, що ОСОБА_1 не зазначено норми чинного законодавства яка б надавала право відповідачу забезпечити новим засобом реабілітації електроскутером у зв`язку із перебуванням в ремонті основного електроскутера.

Так, п. 38 Порядку (в редакції з 01.01.2023- по 15.12.2023) було передбачено, що особа з інвалідністю, тимчасово забезпечуються за заявою засобами реабілітації, виготовленими за рахунок коштів державного чи місцевого бюджету, з числа тих, що повернуті згідно з пунктом 22 цього Порядку, на період виготовлення замовленого засобу або проведення ремонту виданого засобу.

Отже, обов`язок Управління праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради забезпечити ОСОБА_1 засобом реабілітації електроскутером виник лише після укладення позивачем договору від 06.04.2023 №2-2023 про надання послуг з післягарантійного ремонту та технічного обслуговування технічних засобів реабілітації та звернення позивача від 14 квітня 2023 року ОСОБА_1 щодо забезпечення електроскутером на період проведення ремонту

Також, суд зазначає, що 18 квітня 2023 року Шосткинським міським територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг) укладено із ОСОБА_1 договір прокату №180 електроскутера (а.с.129-130).

Відповідно до змісту наведеного договору судом встановлено, що Шосткинським міським територіальним центром соціального обслуговування було отримано у прокат електроскутер базовий w4028-CRUISER ІІ, що свідчить про те, що позивачка була забезпечена необхідним засобом реабілітації, а тому підстави для зобов`язання відповідача забезпечити необхідним засобом реабілітації - електроскутером особи з інвалідністю 1-ї групи ОСОБА_1 відсутні.

Отже, аналізуючи зміст наведених норм законодавства та спірних правовідносин, суд приходить висновку, що дії відповідача були вчинені у відповідності із вимогами ч.2 ст.19 Конституції України, а тому позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльність Управління праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради в особі її керівника ОСОБА_2 при вирішенні питання щодо забезпечення необхідним засобом реабілітації - електроскутером особи з інвалідністю 1-ї групи ОСОБА_1 та зобов`язання Управління праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради в особі її керівника ОСОБА_2 розглянути, з урахуванням висновків суду, що будуть зроблені за наслідками розгляду цього позову, питання щодо забезпечення засобом реабілітації - електроскутером особу з інвалідністю 1-ї групи ОСОБА_1 в зв`язку з пошкодженням внаслідок ДТП раніше наданого їй електроскутеру не підлягають задоволенню.

Також, враховуючи відмову у задоволенні основних позовних вимог, суд приходить висновку, що похідні вимоги про стягнення з Управління праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради Сумської області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 20000000 грн. моральної шкоди, завданої протиправною бездіяльністю також не підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Шосткинської міської ради в особі керівника Наймитенко Антоніни Миколаївни про визнання бездіяльності протиправною та стягнення моральної шкоди відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано 26.08.2024.

Суддя О.А. Прилипчук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.08.2024
Оприлюднено28.08.2024
Номер документу121200883
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —480/1605/24

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Рішення від 14.08.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Рішення від 14.08.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 26.06.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні