Рішення
від 19.08.2024 по справі 280/3108/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

19 серпня 2024 року (13 год. 41 хв.)Справа № 280/3108/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд

у складі головуючого судді Конишевої О.В.,

за участю секретаря судового засідання Власов В.В.,

представників сторін:

позивача- Прийменко О.Г., Мироненко Л.О.,

відповідача Новіков О.А.,

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО-ТОРГІВЕЛЬНИЙ ДІМ «БУДКАМІНЬ» (69068, м. Запоріжжя, вул. Фелікса Мовчановського, буд.54, код ЄДРПОУ 35924765)

до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 44118663)

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень -рішень,-

ВСТАНОВИВ:

08.04.2024 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО-ТОРГІВЕЛЬНИЙ ДІМ «БУДКАМІНЬ» (далі позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі відповідач), в якій позивач просить суд: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області №739308010707, №739508010707 та №739608010707 від 29.12.2023.

Позивач в обгрунтування позовних вимог зазначив, що TOB «ВТД «БУДКАМІНЬ» не ухилялось від сплати податків і зборів, відповідно, дії підприємства є правомірними, позивач не порушив діючого законодавства, всі наявні первинні документи були надані під час перевірки на підтвердження показників по декларації за липень 2023 року, крім тих, які неможливо вивезти з м. Оріхів, про що подавалася відповідна заява. Тому вважає прийняті відповідачем податкові повідомлення-рішення від 29.12.2023 протиправними та такими, що підлягають скасуванню. Просив позов задовольнити.

Відповідач заперечив, у зв`язку з тим, що позивачем не надані у повному обсязі всі документи, перелічені в акті про ненадання у повному обсязі витребуваних документів, тому відповідач мав підстави вважати , що такі документи відсутні у позивача в силу п. 44.6 ст. 44 Податкового кодексу України. Звертає увагу, що позивачем вивозився товар, тому були можливості і вивезти документацію, так як позивач не підтвердив первинними документами показники по декларації за липень 2023 року, тому вважає позов безпідставним та просить у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

Ухвалою суду від 15.04.2024 відкрити загальне позовне провадження та призначено підготовче засідання на 07 травня 2024 року.

Ухвалою суду від 07.05.2024 залишено позовну заяву без руху та відкладено підготовче засідання на 20.05.2024.

Протокольною ухвалою суду від 20.05.2024 відкладено підготовче засідання на 17.06.2024.

Ухвалою суду від 17.06.2024 продовжено строк підготовчого засідання та відкладено на 22.07.2024.

Протокольною ухвалою суду від 22.07.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 05.08.2024.

05.08.2024 у судовому засіданні оголошувалася перерва до 19.08.2024.

19.08.2024 було оголошено вступну та резолютивну частині рішення суду.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.

22.07.2022 Головним управлінням ДПС у Вінницькій області була проведена документальна позапланова невиїзна перевірка Декларації з податку на додану вартість за січень 2022 року (попередній звітний період, а.с.46, Т1).

За результатами перевірки контролюючим органом було зазначено, що не можливо підтвердити фактично сплачені суми ПДВ постачальникам товарів у зв`язку з відсутністю первинних документів які підтверджують таку сплату. Тому було прийнято податкове повідомлення - рішення Форма «ВЗ» від 22.08.2022 року №0052400703, про зменшення бюджетного відшкодування (рядок 20.2.1 + рядок 20.2.2), на рахунок платника у банку (р.20.2.1 Декларації за січень 2022 року) - (мінус) 250000, та збільшення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (ряд.21 Декларації) на суму + (плюс) 250000 грн, тобто сума за результатами перевірки рядка 21 Декларації стає 1 176512.

Податкове повідомлення - рішення Форма «ВЗ» від 22.08.2022 року №0052400703 позивачем не оскаржувалося.

На підставі Наказу про проведення перевірки від 25.09.2023 №1649-п, направлень на перевірку від 25.09.2023 №№2298, 2298, було призначено та проведено документальну позапланову виїзну перевірку позивача щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за липень 2023 року (вх. № 9210985109 від 18.08.2023) від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, з урахуванням періодів декларування від`ємного значення та поданих уточнюючих розрахунків. Початок перевіри 25.09.2023 (а.с.181, Т1).

Відповідно до Наказу від 29.09.2023 №1726-п перевірка продовжувалася на 2 робочих дні з 02.10.2023 (а.с.182, Т1).

Головному бухгалтеру TOB «ВТД «БУДКАМІНЬ» ОСОБА_1 надано лист від 25.09.2023 року №852/12/08-01-07-07-07, з проханням забезпечити організацію та проведення інвентаризації ТМЦ у присутності посадових осіб, які проводять документальну позапланову перевірку (а.с.195, Т1).

На вищевказаний лист посадовими особами TOB «ВТД «БУДКАМІНЬ» надано відповідь від 26.09.2023 №13 (вх.№48414 від 26.09.2023) та повідомлено наступне:

«Щодо подачі документів у зв`язку з проведенням документальної позапланової виїзної перевірки (вих.№852/12/08-01-07-07-07 від 25.09.2023) повідомляємо, що TOB «Виробничо- торговельний дім «Будкамінь» не має можливості надати документи, що належать до предмета перевірки у повному обсязі з оглядом на наступне.

Відповідно до Свідоцтва про державну реєстрацію TOB «Виробничо - торговельний дім «Будкамінь» (ЄДРПОУ 35924765) зареєстровано за адресою: 69068 м. Запоріжжя, вул. Фелікса Мовчановського (Копьонкіна), 6.54.

Однак, фактично TOB «ВТД «БУДКАМІНЬ» проводить виробничу-господарську діяльність в орендованих приміщеннях на підставі договорів оренди за адресою: 70500, Запорізька область, м.Оріхів, вул. Машинотракторна, 12А. Виробничі цехи товариства, в тому числі бухгалтерія і архів документів, знаходяться за даною адресою. Про ведення виробничої діяльності за вказаною адресою повідомлення за формою 20-ОПП надіслано в ДФС 03.04.2019.

Місто Оріхів присутнє у Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) затвердженому Наказом Мінреінтеграції від 25.04.2022 р. №75, з 25.04.2022 року по сьогоднішній день.

В результаті постійних обстрілів території м. Оріхів, адміністрація TOB «Виробничо - торговельний дім «Будкамінь» не має доступу до комп`ютерів та первинних документів з 01.03.2022 року. Приміщення адміністрації частково зруйновані внаслідок обстрілів, електропостачання припинено з 26.02.2022. Бухгалтерський облік підприємства вівся із застосуванням програми 1С, програмне забезпечення було розміщено на сервері. Серверне обладнання демонтовано 26.02.2022 та зберігається на території підприємства. Вивезення комп`ютерів та первинних документів неможливе у зв`язку із загрозою для життя співробітників.

До органів поліції неодноразово подавалися заяви про вчинення кримінального правопорушення, у зв`язку з тим, що внаслідок влучання снарядів були пошкоджені та зазнали значних руйнувань адміністративні будівлі, виробничі цехи, склади та споруди, інше майно. За даними заявами було відкрито кримінальне провадження № 22022080000000680.

Крім того, підприємство зверталось до органів поліції і ДСНС за фактом пожеж на території заводу. Пожежею було майже знищено продукцію, сировину та обладнання підприємства. В порядку визначеному чинним законодавством України, були складені Акти про пожежу.

Втрачені через бойові дії запаси, необоротні активи перестають відповідати критеріям визнання їх активом, оскільки підприємство не може більше контролювати запаси та в майбутньому отримувати економічні вигоди.

Для списання запасів обов`язковим є проведення інвентаризації (п. 7 розділу 1 Положення про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженого наказом Мінфіну України від 02.09.2014р. № 879).

Відповідно до Положення № 879 (п. 8 розд. 1), підприємства, що знаходяться на тимчасово окупованій території та/або на території проведення антитерористичної операції (або їх структурні підрозділи (відокремлене майно) знаходяться на зазначених територіях), проводять інвентаризацію у випадках, обов`язкових для її проведення, тоді коли стане можливим забезпечити безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до активів, первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображено зобов`язання та власний капітал цих підприємств. Підприємства зобов`язані провести інвентаризацію запасів станом на 01 число місяця, наступного за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до активів, первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку, та відобразити її результати у бухобліку відповідного звітного періоду.

З урахуванням викладеного, підприємство не має можливості до появи безперешкодного доступу уповноважених осіб до активів, первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображено зобов`язання та власний капітал, а також до проведення інвентаризації та списання запасів, необоротних активів, які перестали відповідати критеріям визнання їх активами, визначити залишки товарних запасів, необоротних активів, що числяться на балансі на момент анулювання свідоцтва платника ПДВ» (а.с.196, Т1).

TOB «ВТД «БУДКАМІНЬ» не було надано до перевірки первинні документи у повному обсязі, про що складено відповідні акти:

-акт про ненадання первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку та інших документів господарської діяльності від 28.09.2023 №987/08-01-07-07/35924765;

-акт про ненадання первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку та інших документів господарської діяльності від 29.09.2023 №993/08-01-07-07/35924765;

-акт про ненадання первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку та інших документів господарської діяльності від 02.10.2023 №999/08-01-07-07/35924765;

-акт про ненадання первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку та інших документів господарської діяльності від 03.10.2023 №1002/08-01-07-07/35924765.

За результатами зазначеної перевірки був складний акт документальної позапланової виїзної перевірки від 10.10.2023 № 6105/08-01 -07-07/3592476 (а.с.186, Т1).

Позивачем на акт перевірки від 10.10.2023 були подані заперечення від 14.11.2023 (а.с.39, Т1).

TOB «ВТД «БУДКАМІНЬ» до Головного управління ДПС у Запорізькій області подано Повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, передбачене п.п.69.28 п.69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, від 20.09.2022 №28 (вх. № 376129/6 від 22.09.2022), за податкові (звітні) періоди з 01.01.2016 по 23.02.2022. (а.с.57, Т3).

Головним управлінням ДПС у Запорізькій області Рішення щодо відмови не приймалось, як зазначав неодноразово відповідач, це є мовчазною згодою контролюючого органу із заявою.

Тобто відповідач визнає показники за період з 01.01.2016 по 23.02.2022.

TOB "ВТД"БУДКАМІНЬ" до ГУ ДПС у Запорізькій області 29.09.2022 вих. №29 (вх. до ГУ ДПС у Запорізькій області 38599/6 від 29.09.2022) подано Заяву про неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, зокрема - з подання звітності з ПДВ за звітні періоди з лютого 2022 року по вересень 2022року.

Головним управлінням прийнято Рішення від 18.11.2022 року №30171/6/08-01-04- 05-03 (а.с.203, Т1) яким було відмовлено позивачу по його заяві від 29.09.2022 щодо не можливості своєчасного виконання платником податків своїх податкових обов`язків з дотримання термінів подання звітності, яке позивач отримав 02 грудня 2022 року. Позивачем рішення не оскаржувалося.

Рішенням від 02.06.2023 №113917/6/99-00-06-01-01-06 (вх ГУ 1596/8 від 05.06.2023) Державна податкова служба України залишила без змін Рішенні ГУ ДПС у Запорізькій області від 18 листопада 2022 №30171/6/08-01-04-058-03 щодо можливості своєчасного виконання TOB «ВТД БУДКАМІНЬ» свого податкового зобов`язання (а.с.6,Т.3). Рішення отримано позивачем 27.06.2023 року.

ГУ ДПС у Запорізькій області було прийнято рішення № 10227 від 12.07.2023 року про анулювання реєстрації ТОВ «ВТД БУДКАМІНЬ» як платника податку на додану вартість. У зв`язку з чим, з 12.07.2023 TOB «ВТД БУДКАМІНЬ» вже не мало можливості подати до контролюючого органу податкову звітність з податку на додану вартість (за винятком декларації за останній звітний (податковий) період, тобто за липень2 023), тому що не є особою, яка зареєстрована платником податку на додану вартість.

Позивач зазначає, що TOB «ВТД БУДКАМІНЬ» протягом 10 робочих днів після отримання Рішення Державної податкової служби України від 02.06.2023 № 1391716/99-00-06-01-01-06 про результати розгляду скарги сформувало податкові декларації з податку на додану вартість за період з лютого 2022 року до червня (включно) 2023 року, однак не подало їх, так як 12.07.2023 анулювано реєстрацію ТОВ «ВТД БУДКАМІНЬ» як платника податку на додану вартість.

Тобто TOB «ВІД «БУДКАМІНЬ» податкову звітність з податку на додану вартість за періоди з лютого 2022 року по червень 2023 року (включно) до контролюючого органу не подавало.

Враховуючи зазначене, TOB «ВТД БУДКАМІНЬ» 18.08.2023 року до контролюючого органу була подана Декларація з податку на додану вартість виключно за липень 2023 року (вх.9210985109), за останній звітний (податковий) період - с 1 по 12 липня 2023 року. У рядку 16.1 вказана сума, яка сформувалася з урахуванням попередніх податкових періодів з лютого 2022 року до червня 2023 (включно).

На підставі направлення від 01.12.2023 № 2866, виданого Головним управлінням ДПС у Запорізькій області (далі - ГУ ДПС у Запорізькій області та наказу ГУ ДПС у Запорізькій області від 01.12.2023 №2061-п, на підставі п.п.19-1.1.6 п.19-1.1 ст.19-1. п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75. п.п.78.1.5 п.78.1 ст.78 та п.п.69.2-1 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, з 04.12.2023 проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО-ТОРГОВЕЛЬНИЙ ДІМ «БУДКАМІНЬ» (код ЄДРПОУ 35924765) щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за липень 2023 року (вх. № 9210985109 від 18.08.2023) від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, з урахуванням періодів декларування від`ємного значення та поданих уточнюючих розрахунків, призначеної в ході розгляду заперечень, наданих платником податків (вх.№59204/6 від 15.11.2023), на акт документальної позапланової виїзної перевірки від 10.10.2023 № 6105/08-01 -07-07/35924765.

З направленням на проведення перевірки ознайомлено під підпис 04.12.2023 року, з наданням копії наказу про проведення перевірки, головного бухгалтера TOB «ВТД «БУДКАМІНЬ» ОСОБА_1 .

Перевірку проведено з відома директора TOB «ВТД «БУДКАМІНЬ» ОСОБА_2 та в присутності головного бухгалтера TOB «ВТД «БУДКАМІНЬ» ОСОБА_1 .

В ході проведення перевірки, головному бухгалтеру TOB «ВТД «БУДКАМІНЬ» ОСОБА_1 надано лист від 04.12.2023 року №1134/12/08-01-07-07-07, з проханням надати пояснення та їх документальні підтвердження, щодо формування показника, зазначеного у рядку 4 (колонки А, Б) податкової декларації з ПДВ за липень 2023 року.

На вищевказаний лист посадовими особами TOB «ВТД «БУДКАМІНЬ» надано відповідь від 06.12.2023 №25 (вх.№63327/6 від 26.09.2023) та повідомлено наступне:

«Сума відображена у рядку 4.1 (колонки А, Б) отримана розрахунковим шляхом на підставі бухгалтерського обліку за останній звітний період до початку війни, з урахуванням можливого знищення матеріальних цінностей та руйнування необоротних активів внаслідок бойових дій та пожеж на території підприємства. Документального підтвердження розрахункової суми на даний час надати не маємо можливості, тому що підприємству необхідно провести оцінку фактичної кількості та вартості запасів, які не були використані в господарській діяльності підприємства та оцінку матеріальних цінностей, що підлягають списанню. Для списання запасів обов`язковим є проведення інвентаризації (п. 7 розділу 1 Положення про інвентаризацію активів та зобов`язань. затвердженого наказом Мінфіну України від 02.09.2014 №879).

Первинні та інші документи щодо обліку руху активів всередині підприємства надати не має можливості, документи зберігаються за місцем виробничої діяльності підприємства за адресою: Запорізька область, м. Оріхів, вул. Машинотракторна, буд.12Л. Доступу до приміщень поки що немає».

Позивачем надано до перевірки первинні документи: договори оренди нерухомого майна, транспортних засобів та обладнання, виписки з особового рахунку в АТ «ОТР Банк» (про що зазначено в вище наведених актах про ненадання первинних документів), окрім документів, які підтверджують формування показника, зазначеного у рядку 4 (колонки А, Б) податкової декларації з ПДВ за липень 2023 року, регістри бухгалтерського обліку та інших документів господарської діяльності, про що складено відповідний акт про ненадання первинних документів від 08.12.2023 №1332/08-01-07-07/35924765.

За результатами перевірки було складено Акт перевірки № 8188/08-01-07-07/35924765 від 15.12.2023 року, згідно з висновками якого зазначеною перевіркою встановлено наступні порушення TOB «ВТД БУДКАМІНЬ»:

1.п.44.1, П.44.6 ст.44, п.49.2ст.49,п. 198.1, п. 198.2 п.198.3 п.198.6, ст.198, п.200.1, п..200.4, ст.200, п.69.29 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, та пункту 9 розділу Ш , абзацу другого підпункту 5 пункту 4 розділу V Порядку №21 та в результаті чого завищено від`ємне значення, яке підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку (р.20.2.1. Декларації) на суму 468 365 гри.;

2.п.44.1 ,п.44.6, ст.44,п.200.4,п.200.12 ст.200,п.69.29 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, в результаті чого у платника відсутнє право на врахування суми від`ємного значення у розмірі 31 635 грн. при наданні бюджетного відшкодування податку на додану вартість та отримання даної суми бюджетного відшкодування за липень 2023року за занижено суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду) (рядок 21) в сумі 31 635 грн.;

3.п.44.1, п44.6 ст.44, п.85.2 ст.85 Кодексу, платником податків TOB «ВТД БУДКАМІНЬ» не забезпечено надання у повному обсязі всіх документів, що належать або пов`язані з предметом перевірки.

29.12.2023 на підставі зазначеного Акта перевірки № 8188/08-01-07-07/35924765 від 15.12.2023 (з урахуванням висновку №170/08-01-07-07 від 22.12.2023 про розгляд заперечень (вх..№39204/6 від 15.11.2023), наданих на акт документальної позапланової виїзної перевірки №6105/08-01-07-07/35924765 від 10.10.2023), Головним управління ДПС України у Запорізькій області прийняті податкові повідомлення рішення від 29.12.2023 №739308010707 (сума завищення бюджетного відшкодування 468365 грн), штрафні санкції (25%) - 117091,25 грн., №739508010707 ( сума, на яку відмовлено у відшкодуванні ПДВ 31635 грн) та №739608010707( штрафні санкції- 1020 грн за не подання документів).

Позивач не погодився з висновком Акту перевірки та прийнятими на його підставі рішеннями, оскаржив їх в адміністративному порядку шляхом подання Скарги (вих.№2 від 17.01.2024) до Державної податкової служби України (вх. №1837 від 22.01.2024).

Рішенням про результаті розгляду скарги від 14.03.2024 №1762/6/99-00-06-01-04- 06 (отримано підприємством поштою-27.03.2024) Державною податковою службою залишені без змін податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Запорізькій області від 29.12.2023 №739308010707, №739508010707 та №739608010707, а скарга - без задоволення (а.с.19, Т.1).

Із зазначеними податковими повідомленнями - рішеннями позивач не згоден, вважає їх протиправними та таким, що підлягають скасуванню.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з пунктом 44.1 статті 44 І ІК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів.

пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року № 996-ХІУ (далі - Закон № 996- XIV).

Згідно із частинами першою та другою статті 9 Закону № 996-ХІУ підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, перелік яких наведений у цій нормі.

Відповідно до п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ установлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень ст. 44 ПКУ застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.

від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.

Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії. та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.

Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.

Платники податків, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до п.гі. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ГІКУ, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.

Втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, бойових дій, не надає права платнику податків застосовувати положення п.гі. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ.

Обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ покладається на контролюючий орган. Платник податків, який безпідставно застосував положення п.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ. вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену ПКУ га іншими законами України.

У разі відмови у застосуванні положень гі.п. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.

Згідно з підпунктом 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України до обов`язків платника податків, серед іншого, належить подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Глава 2 розділу II ПК України врегульовано процедуру подання платниками податків податкової звітності контролюючим органам.

Відповідно до пункту 46.1 статті 46 ПК України податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.

Відповідальність за неподання, порушення порядку заповнення документів податкової звітності, порушення строків їх подання контролюючим органам, недостовірність інформації, наведеної у зазначених документах, несуть юридичні особи, постійні представництва нерезидентів, які відповідно до цього Кодексу визначені платниками податків, а також їх посадові особи (підпункту 47.1.1 пункту 47.1 статті 47 ПК України).

Згідно з пунктом 48.1 статті 48 ПК України податкова декларація складається за формою, затвердженою в порядку, визначеному положеннями пункту 46.5 статті 46 цього Кодексу та чинному на час її подання. Форма податкової декларації повинна містити необхідні обов`язкові реквізити і відповідати нормам та змісту відповідних податку та збору. Аналогічні положення містяться і у пунктах 1-3 Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28 січня 2016 року №21 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 січня 2016 року за № 159/28289 (далі - Порядок №21).

Згідно п.85.2 ст.85 ПК України платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.

Відповідно до вимог п.п.14.1.181 п.14.1 ст.14 Кодексу, податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Згідно з вимогами п. 198.6 ст.198 Кодексу, у разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування.

Відповідно до вимог ст.9 Закону №996 «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 (зі змінами), підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Згідно з вимогами п. 198.1 ст.198 Кодексу, до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з:

а)придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг;

б)придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної

діяльності);

в)отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України;

г)ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.

Відповідно до вимог п.198.2 ст.198 Кодексу, датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:

-дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;

-дата отримання платником податку товарів/послуг.

Згідно з вимогами п. 198.3 ст.198 Кодексу податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленоюпунктом 193.1статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з:

придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг;

придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи);

ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Згідно з вимогами п. 198.6 ст.198 Кодексу, не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до п.200.1 ст.200 Кодексу сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Відповідно до п.200.4 ст.200 Кодексу при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а)враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статі 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -

б)або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200і.З статті 200і цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету,

в)та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Стосовно виявлених правопорушень, суд зазначає наступне.

Щодо висновку контролюючого органу про завищення від`ємного значення, яке підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку (р.20.2.1 Декларації) на суму 468365 грн.

Перевіркою достовірності відображеного показника у рядку 16 Декларації «Від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду» за липень 2023 року у загальній сумі 1394877 грн встановлено, що на формування даного показника мало вплив декларування показника у рядку 16.1 декларації «Від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду: значення рядку 21 попереднього звітного (податкового) періоду» у сумі 1394 877 гривень.

Перевіркою достовірності показника, відображеного у рядку 16.1 Декларації «Від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду: значення рядку 21 попереднього звітного (податкового) періоду» у сумі 1394877 грн, встановлено його завищення на суму 468 365 гривень= 1394877 грн (декларація липень 2023 - 926512 грн (декларація за січень 2022).

Суд звертає увагу, що декларація за січень 2022 року була прийнята відповідачем.

Дане порушення встановлено внаслідок наступного.

Перевіркою встановлено, що TOB «ВТД «БУДКАМІНЬ» у рядку 16.1 Декларації «Від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду: значення рядку 21 попереднього звітного (податкового) періоду» відображено показник у сумі 1394 877 гривень.

Також встановлено, що ТОВ «ВТД «БУДКАМІНЬ» до контролюючого органу не надавалась податкова звітність з податку на додану вартість за періоди з лютого 2022 року по червень 2023 року (включно).

Пунктом 49.2 статті 49 ПК України визначено, що платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.

Форма та Порядок заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за №159/28289 (далі - Порядок №21).

Пунктом 9 розділу III Порядку №21 встановлено, що декларація подається платником за звітний період, в якому витікають об`єкти оподаткування або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог Кодексу.

Згідно з абзацом другим підпункту 5 пункту 4 розділу V Порядку №21: «У рядок 16.1 переноситься значення рядка 21 декларації за попередній звітний (податковий) період».

Попереднім звітним (податковим) періодом, за який TOB «ВТД «БУДКАМІНЬ» надано податкову звітність з податку на додану вартість із задекларованими показниками, є січень 2022 року.

У податковій декларації з податку на додану вартість за січень 2022 року (вх. № 9036303329 від 21.02.2022) у рядку 21 відображено показник у сумі 926 512 гривень, яка є сумою від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду), однак в декларації за липень 2023 у рядку 16.1 зазначена сума 1394877 грн.

У зв`язку з вищевикладеним відповідач дійшов висновку, що TOB «ВТД «БУДКАМІНЬ» на порушення вимог п.44.1. п.44.6 ст.44, п.49.2 ст.49. п. 198.1 п. 198.2 п. 198.3 п. 198.6 ст.198 Кодексу та пункту 9 розділу III. абзацу другого підпункту 5 пункту 4 розділу V Порядку №21, завищено суму від`ємного значення у рядку 16.1 Декларації за липень 2023 року на суму 468 365 грн, яке підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку (р.20.2.1 Декларації).

У рядку 16.2 та 16.3 Декларації ТОВ «ВТД «БУДКАМІНЬ» показники не декларувало.

Перевіркою достовірності показника, відображеного в рядку 16.2 та 16.3 Декларації на підставі даних бухгалтерського обліку, комп`ютерних автоматизованих інформаційних систем: ІКС «Податковий Блок», Архіву електронної звітності, Єдиного реєстру податкових накладних та інших баз даних Державної податкової служби, даних декларації з ПДВ, не встановлено його заниження або завищення показників.

Перевіркою достовірності і правильності визначення суми від`ємного значення різниці між сумою податкових зобов`язань та сумою податкового кредиту поточного звітного періоду (показник рядка 19 Декларації) у розмірі 500000 грн =(1394877 грн- 894877 грн (податкове зобов`язання)), встановлено її завищення внаслідок завищення показника у рядку 17 (колонка Б) Декларації за липень 2023 року, на загальну суму 468 365 грн.

Формування показників по декларації за липень 2023 підтверджується наступним.

За звітні податкові періоди із лютого 2022 року по 12 липня 2023 року, існували показники, які підлягали декларуванню та виникали об`єкти оподаткування, які призвели до зміни рядка 21 Декларації «Сума від`ємного значення що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (переноситься до рядка 16.1. декларації наступного звітного (податкового) періоду на суму 468 365 грн.

У 2022 року ТОВ «ВТД «Будкамінь» мало право, згідно вимогам п.198.1, п.198.6 ст.198 Кодексу, віднести до податкового кредиту:

- податкові накладні, виписані постачальниками товарів (послуг) ТОВ «ВТД «Будкамінь» у лютому 2022 року та зареєстровані в ЄРПН на суму ПДВ 133003 грн відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 Кодексу та підтверджені виписками банку які були передані в ході перевірки;

- податкові накладні, виписані постачальниками товарів (послуг) ТОВ «ВТД «Будкамінь» у лютому 2022 року на суму ПДВ 144109 грн та згідно з вимогами підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, у зв`язку з військовим становищем були зареєстровані у ЄРПН:

у травні 2022 року на суму ПДВ у розмірі 3 308 грн, підтверджено виписками банку за 18.02.2022 , 23.02.2022

у червні 2022 на суму ПДВ у розмірі 25118 грн, що підтверджені виписками банку які були передані в ході перевірки. Інші первинні документи у повному обсязі надати немає можливості.

у лютому 2023 року на суму ПДВ у розмірі 15 683 грн, що підтверджені виписками банку які були передані в ході перевірки.

у березні 2023 року на суму ПДВ у розмірі 100 000,00 грн. що підтверджені виписками банку які були передані в ході перевірки. Інші первинні документи позивач надати не має можливості із зазначених вище підстав.

Частково первинні документи постачальників послуг у лютому 2022 року були надані в ході перевірки:

ОСОБА_3 (ЄДРПОУ НОМЕР_1 ) - транспортні послуги, акт здачі-прийняття (надання послуг) №ОУ-0027 від 02.02.2022, акт здачі-прийняття (надання послуг) №ОУ-0026 від 02.02.2022, акт здачі-прийняття (надання послуг) №ОУ-0028 від 02.02.2022, акт здачі-прийняття (надання послуг) №ОУ-0034 від 07.02.2022, акт здачі-прийняття (надання послуг) №ОУ-0035 від 07.02.2022, акт здачі-прийняття (надання послуг) №ОУ-0040 від 11.02.2022, акт здачі-прийняття (надання послуг) №ОУ-0041 від 14.02.2022, акт здачі-прийняття (надання послуг) №ОУ-0051 від 18.02.2022, акт здачі-прийняття (надання послуг) №ОУ-0052 від 18.02.2022, акт здачі-прийняття (надання послуг) №ОУ-0059 від 23.02.2022, акт здачі-прийняття (надання послуг) №ОУ-0058 від 23.02.2022.

ТОВ «Ворк Україна» (ЄДРПОУ 41544499) послуги з підбору персоналу, акт надання послуг №1735152 від 15.02.2022.

ТОВ «НОВА ПОШТА» (ЄДОПОУ 31316718) організація перевезення відправлень, акт здачі-прийняття (надання послуг) №007048084 від 10.02.2022, акт здачі-прийняття (надання послуг) №0071911185 від 20.02.2022, акт здачі-прийняття (надання послуг) №007236821 від 28.02.2022.

ТОВ «Делівері» (ЄДРПОУ 31738765) послуги страхування багажу, акт здачі-прийняття (надання послуг) №4777999012557528-2020 від 28.02.2022.

ПАТ «ВФ Україна» (ЄДРПОУ 14333937) послуги мобільного зв`язку , рахунок 2843301254 від 28.02.2022

ПАТ «КИЇВСТАР» (ЄДРПОУ 21673832) послуги мобільного зв`язку , рахунок

161-3640830 від 28.02.2022.

Податкові накладні за період із 01.03.2022 року по 12.07.2023 року на суму ПДВ 23515 грн:

у червні 2022 на суму ПДВ у розмірі 377,00 грн яка підтверджується податковими накладними зареєстрованими в ЄРПН,

у жовтні 2022 року суму 5727,00 грн яка підтверджується податковими накладними зареєстрованими в ЄРПН;

у листопаді 2022 року суму 13467,00 грн яка підтверджується податковими накладними зареєстрованими в ЄРПН;

у грудні 2022 року суму 151,00 грн яка підтверджується податковими накладними зареєстрованими в ЄРПН;

у січні 2023 року суму 1722,00 грн яка підтверджується податковими накладними зареєстрованими в ЄРПН;

у лютому 2023 року суму 1771,56 грн яка підтверджується податковими накладними зареєстрованими в ЄРПН;

у березні 2023 року суму 75,00 грн яка підтверджується податковими накладними зареєстрованими в ЄРПН;

у квітні 2023 року суму 75,00 грн яка підтверджується податковими накладними зареєстрованими в ЄРПН;

у травні 2023 року суму 75,00 грн яка підтверджується податковими накладними зареєстрованими в ЄРПН;

у червні 2023 року суму 75,00 грн яка підтверджується податковими накладними зареєстрованими в ЄРПН.

Відомості про сплату постачальникам товарів/послуг по цим операціям були передані в ході перевірки.

Первинні документі (акти виконаних послуг) за період червень 2022 року - червень 2023 року, що підтверджують операцію по придбанню послуг на митній території України з метою їх використання виключно у межах господарської діяльності надані у повному обсязі.

Постачальниками за цей період були наступні підприємства.

ТОВ «НОВА ПОШТА» (ЄДОПОУ 31316718) організація перевезення відправлень, акт здачі-прийняття (надання послуг) №007307674 від 30.03.2022, акт здачі-прийняття (надання послуг) №007673229 від 30.06.2022;

ПАТ «КИЇВСТАР» (ЄДРПОУ 21673832) послуги мобільного зв`язку , рахунок 162-6990771 від 31.03.2022, рахунок 163-8954412 від 30.04.2022, рахунок 164-10274846 від 31.05.2022.

ПАТ «ВФ Україна» (ЄДРПОУ 14333937) послуги мобільного зв`язку , рахунок № 2857274021 від 31.03.2022, Рахунок № 2857274021 від 31.03.2022, Рахунок № 2977977000 від 31.01.2023, Рахунок № 2989442782 від 28.02.2023, Рахунок № 3000626007 від 31.03.2023, Рахунок № 3011268/018 від 30.04.2023, Рахунок № 3021686496 від 31.05.2023, Рахунок № 3033081089 від 30.06.2023.

ПП «ФРІХОСТ» (ЄДРПОУ 36463775) інформаційно-технічні послуги (доменні імена), Акт надання послуг №3278 від 06.06.2022

ЗАПОРІЗЬКА ТОРГОВО-ПРОМИСЛОВА ПАЛАТА (ЄДРПОУ 2944840) послуги з оформлення сертифікату про походження товару. Потрібно при оформленні вантажної митної декларації експортера. Експорт товарів (власної продукції) здійснювався за період жовтень 2022 року лютий 2023 року, що підтверджується ВМД за цій період. Надані документі:

Акт прийому - передачі послуг №С-1394 від 11.10.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1407 від 14.10.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1448 від 24.10.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1451 від 25.10.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1453 від 25.10.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1467 від 27.10.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1484/Є-180 від 01.11.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1191 від 02.11.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1494 від 03.11.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1492/Є-182 від 03.11.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1517 від 08.11.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1507/Є-183 від 04.11.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1541 від 11.11.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1543 від 14.11.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1560/Є-191 від 16.11.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1507/Є-183 від 04.11.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1533/Є-187 від 10.11.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1677 від 15.12.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1565 від 17.11.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1573 від 18.11.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1572/Є-194 від 18.11.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1573 від 18.11.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1584 від 22.11.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-1593 від 25.11.2022, Акт прийому - передачі послуг №С-38/Є-3 від 19.01.2023, Акт прийому - передачі послуг №С-39/Є-4 від 19.01.2023, Акт прийому - передачі послуг №С-37/Є-2 від 19.01.2023, Акт прийому - передачі послуг №С-171/Є-26 від 22.02.2023, Акт прийому - передачі послуг №С-170/Є-25 від 22.02.2023, Акт прийому - передачі послуг №С-178/Є-29 від 23.02.2023

ПРАТ "ЗАЗ" МЛК (ЄДРПОУ 25480917)- диспетчеризація (стоянка машини) ТЗ зоні митного контролю, Акт виконаних робіт (послуг) №003488 від 03.11.2022.

ТОВ «ТК САН» (ЄДРПОУ 39987750) міжнародні транспортні послуги по маршруту Україна, м. Запоріжжя Республіка Латвія. Виконував транспортні послуги тільки у жовтні -листопаді 2022 року. Експорт товарів (власної продукції) здійснювався за період жовтень 2022 року лютий 2023 року, що підтверджується ВМД за цій період. Надані документі:

Договір транспортного експедирування № ЗЕ-009/2022, Акт надання послуг №665 від 21.10.2022, Акт надання послуг №666 від 21.10.2022, Акт надання послуг №667 від 21.10.2022, Акт надання послуг №671 від 24.10.2022, Акт надання послуг № 696 від 03.11.2022, Акт надання послуг № 695 від 03.11.2022, Акт надання послуг № 698 від 03.11.2022, Акт надання послуг № 722 від 14.11.2022, Акт надання послуг № 725 від 14.11.2022, Акт надання послуг № 724 від 14.11.2022.

До складу податкового кредиту також віднесено у лютому 2022 року ПДВ на суму 119978 грн нараховану у Вантажної митної декларації UA204020/2022/003388 від 07.02.2022 року.

Вказана сума була перерахована на рахунок Державної митної служби 19.01.2022 платіжна інструкція № 2002 , 04.02.2022 року платіжна інструкція № 2061. Надані документі:

Копія договору з Dellas S.p. A, Італія, №43-21 від 07.12.2021 року на постачання змінних сегментів дискових пил для різання граніту, вантажно-митна декларація UA204020/2022/003388 від 07.02.2022 року.

Збільшення у рядку 21 «Сума від`ємного значення що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (переноситься до рядка 1 6.1. декларації наступного звітного (податкового) періоду» Декларації зроблено на виконання Рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області про збільшення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (ряд.21 Декларації).

Актом перевірки від 22.07.2022 №4143/02-32-07-03/35924765 були встановлені наступні порушення: завищено суму ПДВ, яка підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку (р.20.2 (20.2.1) Декларації) за січень 2022 року на суму 250 000 грн; занижено суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (ряд.21 Декларації) за січень 2022 року на суму 250 000 грн.

За результатами перевірки Головним управлінням ДПС у Вінницькій області було складене Податкове повідомлення - рішення Форма «ВЗ» від 22.08.2022 року №0052400703 яким прийнято рішення про зменшення бюджетного відшкодування (рядок 20.2.1 + рядок 20.2.2), (рядок 3 Д3) на рахунок платника у банку (р.20.2.1 Декларації) (мінус) 250000, та збільшення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (ряд.21 Декларації) за січень 2022 року на суму +250000 грн.

Слід зазначити, що заперечень стосовно показників «Податкові зобов`язання» по декларації за липень 2023 під час перевірки у відповідача не виникло.

Від`ємне значення з ПДВ за цей дорівнює 468365 грн.

Від`ємне значення з ПДВ у сумі 468365 грн додано до показника попередній податкової декларації з ПДВ (січень 2022 року) у рядку 21 «Сума від`ємного значення що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (переноситься до рядка 16.1. декларації наступного звітного (податкового) періоду» у сумі 926512 грн.

Як вже зазначалося, у податкової декларації з ПДВ за липень 2023 року задекларовано у рядку 16.1 «Від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного (податкового) періоду» як зараховування до складу податкового кредиту суму ПДВ 1394 877 грн.

Законодавством не встановлено конкретного переліку первинних документів, складенням яких мають опосередковуватись господарські операції. Однак критерієм можливості відображення операцій у податковому обліку є забезпечення підтвердження фактичного їх здійснення на підставі наявних доказів.

Умовою належного документального підтвердження операцій є можливість зробити обґрунтований висновок про те, що витрати фактично понесені, а поставка товарів (робіт, послуг) відбулася. З цією метою первинні документи мають містити достатній обсяг інформації щодо змісту та суті спірних операцій, розкривати їх господарську доцільність.

Такий же підхід застосовано Верховним Судом у постановах від 21 лютого 2023 року по справі №820/4281/18 та від 12 квітня 2023 року по справі №807/2118/16.

Наявні податкові накладні та первинні документи підписані уповноваженими особами, дають можливість визначитися із суттю, змістом та обсягом господарських операцій, ідентифікувати їх учасників, перевірити правильність відображення операцій в податковому обліку, тобто такі у повній мірі підтверджують фактичне виконання сторонами умов договорів, реальне здійснення спірних господарських операцій, обумовлених ними. Дефектів у правовому статусі позивача або його контрагентів, за результатами діяльності з яким позивачем сформовано показники податкової звітності, або ж суттєвих недоліків у оформленні первинних документів, складених за результатами господарських операцій, судом не виявлено.

Оцінивши повноту, характер, об`єктивність та юридичне значення установлених конкретних фактичних обставин, суд вважає твердження відповідача про зменьшення суми бюджетного відшкодування з ПДВ, задекларованої на рахунок платника у розмірі 468365,00 грн не обгрунтованими, а податкове повідомлення-рішення №739308010707 протиправним.

Стосовно аргумента відповідача, щодо неможливо підтвердити або спростувати також, показник рядка 19 Декларації (суми від`ємного значення) на суму 31 635 грн = (500000 грн - 468365 грн ), у зв`язку з ненаданням до перевірки первинних документів.

В обґрунтування своє правової позиції відповідач посилається на порушення позивачем пункту 69.29 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, завищено показник у рядку 20.2.1 Декларації на суму 31635 гривень.

Відповідно до вимог пункту 69.29 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, суми податку на додану вартість, включені до складу податкового кредиту при здійсненні операцій з придбання товарів, які у подальшому були знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного стану, не включаються до обрахунку суми бюджетного відшкодування та зараховуються до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду до її повного погашення.

З цього приводу суд зазначає, що контролюючим органом було прийнято податкове повідомлення - рішення Форма «ВЗ» від 22.08.2022 року №0052400703, про зменшення бюджетного відшкодування (рядок 20.2.1 + рядок 20.2.2) (рядок3 ДЗ), на рахунок платника у банку (р.20.2.1 Декларації за січень 2022 року) - (мінус) 250000, та збільшення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (ряд.21 Декларації) на суму + (плюс) 250000 грн, однак сума від`ємного значення 926512 грн змін не зазнала, заперечень з приводу даної суми відповідач не наводить, відповідно вона є підтвердженою за результатами перевірки.

Тобто у податковій декларації з податку на додану вартість за січень 2022 року у рядку 21 відображено показник у сумі 926 512 гривень, яка є сумою від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду), в нашому випадку до декларації за липень 2023 року.

Відповідно податковий кредит, (рядок 17 (колонка Б) Декларації) за липень 2023 року збільшився на суму 926512 грн, яка є визнаною відповідачем по декларації за січень 2022 року.

Заперечень щодо декларування податкових зобов`язань у рядку 9 декларації за липень 2023 року на суму 894877 грн у відповідача не було, що підтверджується і актом перевірки.

Сума від`ємного значення розраховується як різниця між сумою податкових зобов`язань та сумою податкового кредиту поточного звітного періоду (показник рядка 19 Декларації), тому слід розраховувати її наступним чином: 926512 грн (податковий кредит)- 894877 грн (податкове зобов`язання) =31635 грн (сума від`ємного значення), так як ці суми є визнаними відповідачем за результатами перевірки декларації за січень 2022 року, відповідно і ця сума від`ємного значення не є спірною.

Крім того, як вже зазначалося вище TOB «ВТД «БУДКАМІНЬ» до Головного управління ДПС у Запорізькій області подано Повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, передбачене п.п.69.28 п.69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, від 20.09.2022 №28 (вх. № 376129/6 від 22.09.2022), за податкові (звітні) періоди з 01.01.2016 по 23.02.2022. (а.с.57, Т3). Так як, Головним управлінням ДПС у Запорізькій області Рішення щодо відмови не приймалось, тому показники за податковий (звітній) період січень 2022 є визнаними відповідачем, про що зазначено у відзиві на позовну заяву.

Вище наведене спростовує доводи відповідача щодо неможливості підтвердити або спростувати суму від`ємного значення 31 635 грн, а саме показник рядка 19 Декларації за липень 2023 року, так як дана сума вже не потребує додаткового підтвердження зі сторони позивача у зв`язку з прийняттям відповідачем декларації за січень 2022 року та визнанням вище зазначених періодів.

Зокрема слід зазначити, що позивач неодноразово звертав увагу на те, що документи за попередні періоди не є знищеними, а знаходяться на виробництві у м. Оріхів, що ускладнює їх вивезення, заяву про знищення документів не подавав. Тому невірним є посилання відповідача на порушення позивачем пункту 69.29 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Враховуючи наведене вище, суд вважає, що податкове повідомлення-рішення №739508010707 є протиправним.

Суд з розумінням ставиться до того, що дійсно в ситуації яка виникла, провести інвентаризацію залишків товару на території підприємства складно. Як стверджував позивач доступу до документів за попередні періоди до 01.03.2022 не має, однак з цього моменту позивач не заперечує ведення господарської діяльності вже на території м. Запоріжжя. Таким чином, суд вважає, що позивач за період з 01.03.2022 має виконувати податковий обов`язок своєчасно подавати звіти, вести облік доходів, витрат та інших показників, а відповідно надавати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки.

Як вже зазначалося вище, в ході проведення перевірки листом від 04.12.2023 року №1134/12/08-01-07-07-07 відповідач просив надати пояснення та їх документальні підтвердження, щодо формування показника, зазначеного у рядку 4 (колонки А, Б) податкової декларації з ПДВ за липень 2023 року, а саме: договори, первинні документи щодо придбання/продаж товарів, договори перевезення, первинні документи транспортування товару, розрахункові документи та інше (а.с.199 Т.1).

На вищевказаний лист посадовими особами TOB «ВТД «БУДКАМІНЬ» надано відповідь від 06.12.2023 №25 (вх.№63327/6 від 26.09.2023) та повідомлено про передачу до перевірки оригіналів документів щодо розрахунків з покупцями постачальниками та підрядниками, у тому числі господарські договори, за період з 24.02.2022 по 31.07.2023, ксерокопії документів та роздруковані копії документі, що зберіглися за розрахунками з покупцями постачальниками та підрядниками, у тому числі господарські договори за період з 01.03.2022 по 31.07.2023.

Перелік документів який був наданий позивачем підтверджується Додатком1 до акту перевірки, з аналізу цих документів та наявних в матеріалах, суд зазначає, що податкові накладні, договорів, актів прийому передачі послуг та оплат, підтверджують господарські операції.

Зокрема суд звертає увагу, що більшість господарських операція які були включені до декларації за липень 2023 року пов`язані із наданням послуг з підбору персоналу, організація перевезення відправлень, послуги страхування багажу, послуги мобільного зв`язку, підтверджуються актами виконаних робіт, податковими накладними та оплатами, що суд вважає достатнім.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що позивачем були надані первинні документи пов`язані з предметом перевірки та з яких виявляється можливим підтвердити господарські операції, тому податкове повідомлення-рішення №739608010707 від 29.12.2023 є протиправним.

Не приймає суд аргументи відповідача щодо припущень можливості позивач потрапити на територію підприємства у м. Оріхів та вивезти первинні документи так як вони не є обґрунтованими та доведеними. Не приймає суд і посилання відповідача на рішення Верховного суду так як предмети спорів у наведених рішеннях не є аналогічним даному спору та більшість рішень прийняті без врахування змін які відбулися після оголошення воєнного стану.

Стосовно застосування штрафної (фінансової санкції) відповідно до ст.123 ПК України у розмірі 25 % ( що складає 117091,25 грн), суд зазначає наступне. .

Так як суд дійшов висновку, що не підтверджуються висновки відповідача стосовно порушення позивачем вимог п.44.1. п.44.6 ст.44, п.49.2 ст.49. п. 198.1 п. 198.2 п. 198.3 п. 198.6 ст.198 Кодексу та пункту 9 розділу III. абзацу другого підпункту 5 пункту 4 розділу V Порядку №21, щодо завищення суму від`ємного значення у рядку 16.1 Декларації за липень 2023 року на суму 468 365 грн, яке підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку (р.20.2.1 Декларації), відповідно і застосування штрафної санкції є протиправним. Крім того, відповідачем не доведено підстави застосування саме пункту 123.2 статті 123 Податкового кодексу України, а саме «діяння вчинено умисно».

Відповідно до частин першої, другоїстатті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250,255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО-ТОРГІВЕЛЬНИЙ ДІМ «БУДКАМІНЬ» (69068, м. Запоріжжя, вул. Фелікса Мовчановського, буд.54, код ЄДРПОУ 35924765) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 44118663) задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області №739308010707, №739508010707 та №739608010707 від 29.12.2023.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧО-ТОРГІВЕЛЬНИЙ ДІМ «БУДКАМІНЬ» (69068, м. Запоріжжя, вул. Фелікса Мовчановського, буд.54, код ЄДРПОУ 35924765) сплачений судовий збір у розмірі 9271,67 грн (дев`ять тисяч двісті сімдесят одну гривню 67 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 44118663).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення виготовлено в повному обсязі 27.08.2024.

Суддя О.В. Конишева

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.08.2024
Оприлюднено29.08.2024
Номер документу121224432
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них бюджетного відшкодування з податку на додану вартість

Судовий реєстр по справі —280/3108/24

Ухвала від 18.02.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 16.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 04.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Постанова від 04.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 20.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Рішення від 19.08.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні